Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima

OBRAZLOŽENjE

I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. stav 1. tačka 13) Ustava Republike Srbije, koji propisuje da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje režim i bezbednost u svim vrstama saobraćaja.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

1. Određivanje problema koje Zakon treba da reši

Odredba o obavezi redovnog tehničkog pregleda na svakih šest meseci za motorna vozila starija od 15 godina postojala je od dana stupanja na snagu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik RS”, broj 41/09). Međutim, usled činjenice da u međuvremenu nije donet pravilnik koji detaljnije reguliše oblast tehničkih pregleda, ova odredba nije primenjivana.

Donošenjem Pravilnika o tehničkom pregledu vozila („Službeni glasnik RS”, broj 31/18), devet godina nakon usvajanja Zakona, došlo se do zaključka da i je dalje veliki broj vlasnika motornih vozila starijih od 15 godina u Republici Srbiji, te da će dosledna primena propisa iziskivati značajan finansijski izdatak za veliki broj građana.

Takođe, ovim zakonom treba da se odloži obaveza prvog redovnog tehničkog pregleda za novoproizvedena vozila, prvi put registrovana u Republici Srbiji, najkasnije do isteka roka od dve godine od dana prve registracije tog vozila.

Analizom prekršaja prekoračenja brzine vozila van naselja uočena je tendencija porasta činjenja navedenog prekršaja od strane vozača, što dovodi do zaključka da kaznene odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koje se odnose na predmetni prekršaj, nemaju dovoljan preventivni uticaj na vozače, u cilju odvraćanja od činjenja prekršaja. Iz tog razloga ovim predlogom postrožena je kaznena politika na taj način da je spušten prag tolerancije prekoračenja brzine van naselja, u odnosu na predviđena rešenja, kod kojih se izriču novčane kazne od tri, pet i deset hiljada dinara.

2. Ciljevi koji se donošenjem zakona postižu

Ukidanjem obaveze tehničkog pregleda na svakih šest meseci za motorna vozila starija od 15 godina izlazi se u susret velikom broju vlasnika ovakvih vozila u Republici Srbiji.

Dosadašnja praksa nije pokazala neophodnost vršenja šestomesečnog tehničkog pregleda vozila koja imaju ugrađene uređaje za davanje posebnih svetlosnih i zvučnih znakova ili se upotrebljavaju kao vozilo iz čl. 106. i 108. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik RS”, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13 – US, 55/14, 96/15 – dr. zakon, 9/16 – US, 24/18, 41/18 i 41/18 – dr. zakon) (u daljem tekstu: Zakon) (vozila pod pratnjom i vozila sa pravom prvenstva prolaza). Ukidanje ove obaveze predstavlja uštedu za budzet Republike Srbije.

Takođe, vlasnicima novoproizvedenih vozila omogućava se prva registracija vozila bez podnošenja dokaza o tehničkoj ispravnosti vozila, te se odlaže prvi redovan tehnički pregled najkasnije do isteka roka od dve godine od prve registracije, s tim da je uvoznicima, odnosno domaćim proizvođačima, određena obaveza da tim vlasnicima izdaju potvrdu o saobraznosti vozila i dokaze koje sadrže tačne podatke o vozilu.

Nakon početka primene Pravilnika o tehničkom pregledu vozila („Službeni glasnik RS”, broj 31/18), 5. jula ove godine, pokazala se kao nedostatak u sistemu tehničkog pregleda vozila nemogućnost da se izvrši tehnički pregled vozila na zahtev stranke, ako ista želi da proveri tehničku ispravnost svog vozila izvan zakonom utvrđenih obaveza tehničkog pregleda. Ako bi, prema postojećem rešenju, stranka samoinicijativno tražila tehnički pregled od ovlašćenog privrednog društva, ono ne bi bilo u mogućnosti da pruži tu uslugu, jer bi time činilo prekršaj. Ovom dopunom člana izlazi se u susret građanima.

3. Razmatrane mogućnosti da se problem reši i bez donošenja akta

Razmatrano je odlaganje primene Pravilnika o tehničkom pregledu vozila.

4. Zašto je donošenje zakona najbolji način za rešavanje problema

Samo izmenom Zakona može se ukinuti obaveza tehničkog pregleda na svakih šest meseci za motorna vozila starija od 15 godina. Odlaganje primene Pravilnika o tehničkom pregledu vozila ne bi bilo trajno rešenje, a taj pravilnik je od izuzetnog značaja za sistem bezbednosti saobraćaja na putevima i njegova primena treba da doprinese poverenju u taj sistem.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

U članu 1. Predloga zakona dopunjuje se član 7. Zakona definicijom vozila za sportska takmičenja.

U članu 2. Predloga zakona dopunjuje se član 111. Zakona, čime se vrši usklađivanje sa Zakonom o privatnom obezbeđenju, kojim je propisano da vozila privatnog obezbeđenja mogu imati i koristiti rotaciono ili trepćuće svetlo.

U članu 3. Predloga zakona dopunjen je, odnosno pojašnjen, domašaj podzakonskog akta iz člana 204. stav 11, koji donosi ministar nadležan za poslove saobraćaja, a u vezi sa postojećim pravnim osnovom iz člana 9. stav 1. tačka 22).

U članu 4. Predloga zakona predložena je izmena člana 264. stav 3. Zakona u smislu odlaganja obaveznog godišnjeg pregleda za novoproizvedena vozila, koja se prvi put registruju, najkasnije do isteka roka od dve godine od dana prve registracije. Takođe, predviđa se izmena stava 5. tog člana, tako što se ukida obavezan šestomesečni tehnički pregled motornih vozila koja imaju ugrađene uređaje za davanje posebnih svetlosnih i zvučnih znakova ili se upotrebljavaju kao vozilo iz čl. 106. i 108. ovog zakona (vozila pod pratnjom i vozila sa pravom prvenstva prolaza) i motornih vozila starosti preko 15 godina. Takođe, predlaže se ukidanje obaveznog šestomesečnog tehničkog pregleda za vozila policije, Bezbednosno-informativne agencije, Vojske Srbije, Vojnobezbednosne agencije, hitne medicinske pomoći, odnosno vatrogasne službe koja su teška preko 3500 kg, uz obrazloženje da se ta vozila koriste za posebne namene, pretežno su stacionirana na određenim pozicijama na terenu i ne prelaze veliku godišnju kilometražu, a njihovo povlačenje sa terena za potrebe vršenja tehničkog pregleda uopšteno bi narušavalo potrebe službe, što bi za dalje posledice imalo ugrožavanje bezbednosti i zdravlja građana.

U članu 5. Predloga zakona dopunjen je član 265. Zakona odredbom da se vanredni tehnički pregled može obaviti i na zahtev vozača (stranke). Naime, nakon početka primene Pravilnika o tehničkom pregledu vozila („Službeni glasnik RS”, broj 31/18), 5. jula ove godine, pokazala se kao nedostatak u sistemu tehničkog pregleda vozila nemogućnost da se izvrši tehnički pregled vozila na zahtev stranke, ukoliko ista želi da proveri tehničku ispravnost svog vozila izvan zakonom utvrđenih obaveza tehničkog pregleda. Ukoliko bi, prema postojećem rešenju, stranka samoinicijativno tražila tehnički pregled od ovlašćenog privrednog društva, ono ne bi bilo u mogućnosti da pruži tu uslugu, jer bi time činilo prekršaj. Ovom dopunom člana se izlazi u susret građanima.

U članu 6. Predloga zakona izvršeno je preciziranje u članu 268. stav 10. Zakona, tako što je navedeno pozivanje na odgovarajući stav tog člana.

U članu 7. Predloga zakona, kojim se dopunjuje član 270. i usklađuje sa izmenom člana 264. stav 3. Zakona, tako što se za upis u jedinstveni registar vozila i izdavanje saobraćajne dozvole i registracione nalepnice za novoproizvedeno motorno, odnosno priključno vozilo, koje se prvi put registruje, uz zahtev, umesto dokaza o tehničkoj ispravnosti, prilaže potvrda o saobraznosti vozila (koju izdaje proizvođač) i dokaz izdat od strane uvoznika ili domaćeg proizvođača vozila, koji sadrži tačne tehničke podatke o vozilu koji se unose u saobraćajnu dozvolu i jedinstveni registar vozila. Takođe, naglašava se da, ukoliko ne postoji propisana obaveza za proizvođača da obezbedi potvrdu o saobraznosti za određena vozila, ta vozila moraju biti podvrgnuta tehničkom pregledu, pre registracije.

U članu 8. Predloga zakona dopunjuju se kaznene odredbe člana 327. stav 1. Zakona sankcijama za uvoznika, odnosno domaćeg proizvođača vozila koji postupi suprotno izmeni predloženoj u članu 270.

U članu 9. Predloga zakona dopunjuju se kaznene odredbe člana 328. stav 2. Zakona sankcijama za uvoznika, odnosno domaćeg proizvođača vozila koji postupi suprotno izmeni predloženoj u članu 270.

U članu 10. Predloga zakona izvršeno je usklađivanje u članu 332a. stav 1. tačka 5) Zakona sa izmenom u članu 334. stav 1. tačka 9).

U članu 11. Predloga zakona izvršeno je usklađivanje u članu 333. stav 1. tačka 16) Zakona sa izmenom u članu 334. stav 1. tačka 9).

U članu 12. Predloga zakona izvršena je korekcija u članu 334. stav 1. tačka 9) Zakona, koja se odnosi na prekršaj prekoračenja brzine van naselja, kod kog se izriče novčana kazna od tri hiljade dinara – spušten je prag tolerancije prekoračenja brzine.

U članu 13. Predloga zakona propisano je kada zakon stupa na snagu.

IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna finansijska sredstva.

V. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE DA ZAKON STUPI NA SNAGU PRE OSMOG DANA OD DANA OBJAVLjIVANjA U „SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”

Imajući u vidu da je Pravilnik o tehničkom pregledu vozila, koji predviđa obavezu tehničkog pregleda vozila na svakih šest meseci za motorna vozila starija od 15 godina, počeo da se primenjuje 5. jula 2018. godine, potrebno je da ova izmena Zakona počne da se primenjuje odmah po njegovom usvajanju, kako bi se bez odlaganja osiguralo ukidanje te obaveze.