Predlog zakona o amnestiji

PREDLOG ZAKONA O AMNESTIJI

Član 1.

Oslobađaju se od izvršenja 25% izrečene kazne zatvora lica pravnosnažno osuđena za krivična dela koja su propisana zakonima Republike Srbije ili su bila propisana zakonima koji su prestali da važe, a koja se na dan stupanja ovog zakona na snagu nalaze na izdržavanju kazne u Republici Srbiji ili još nisu stupila na izdržavanje kazne zatvora.

Član 2.

Amnestiji ne podležu lica pravnosnažno osuđena:

-na kaznu zatvora od 40 godina;

-za krivična dela: protiv čovečnosti i drugih dobara zaštićenih međunarodnim pravom (glava XXXIV), silovanje (član 178), obljuba nad nemoćnim licem (član 179), obljuba sa detetom (član 180) i nasilje u porodici (član 194), propisana Krivičnim zakonikom («Službeni glasnik RS», br. 85/05, 88/05, 107/05), odnosno ranije Osnovnim krivičnim zakonom («Službeni list SFRJ», br. 44/76, 36/77, 34/84, 37/84, 74/87, 57/89, 3/90, 38/90, 45/90 i 54/90, «Službeni list SRJ», br. 35/92, 16/93, 31/93, 37/93, 41/93, 50/93, 24/94 i 61/01 i «Službeni glasnik RS» broj 39/03) i Krivičnim zakonom Republike Srbije («Službeni glasnik SRS», br. 26/77, 28/77, 43/77, 20/79, 24/84, 39/86, 51/87, 6/89, 42/89 i 21/90 i «Službeni glasnik RS», br. 16/90, 26/91, 75/91, 9/92, 49/92, 51/92, 23/93, 67/93, 47/94, 17/95, 44/98, 10/02, 11/02, 80/02, 39/03 i 67/03);

-za krivična dela organizovanog kriminala (član 504a Zakonika o krivičnom postupku).

Lica iz stava 1. ovog člana koja na dan stupanja ovog zakona na snagu imaju više od 70 godina života, oslobađaju se od izvršenja 25% izrečene kazne.

Član 3.

Pravnosnažno osuđena lica kojima je izrečena jedinstvena kazna zatvora oslobađaju se od izvršenja jedinstvene kazne za 25% prethodno utvrđene pojedinačne kazne za delo obuhvaćeno ovom amnestijom.

Član 4.

Amnestiji ne podležu pravnosnažno osuđena lica za koja je do dana stupanja ovog zakona na snagu naređeno izdavanje poternice zbog nejavljanja na izdržavanje kazne ili zbog bekstva sa izdržavanja.

Sud, odnosno zavod za izvršenje zavodskih sankcija koji je naložio izdavanje poternice dužan je da o tome pismeno obavesti sud nadležan za primenu amnestije, u roku od tri dana od dana stupanja ovog zakona na snagu.

Član 5.

Amnestija ne dira u prava trećih lica zasnovana na osudi.

Član 6.

Rešenje o primeni amnestije donosi sud koji je sudio u prvom stepenu, po službenoj dužnosti ili na zahtev javnog tužioca, osuđenog ili lica koje u korist optuženog može podneti žalbu (član 364. Zakonika o krivičnom postupku).

Sud će rešenjem utvrditi deo kazne od čijeg je izvršenja osuđeni oslobođen i odrediti ostatak kazne koji će se izvršiti.

Ako se usled primene amnestije osuđeni ima otpustiti sa izdržavanja kazne zatvora, sud će istim rešenjem odlučiti i o otpuštanju.

Član 7.

Ako osuđeni izdržava kaznu zatvora, upravnik zavoda dužan je da u roku od dvadeset četiri časa od dana stupanja ovog zakona na snagu pismeno obavesti sud koji je sudio u prvom stepenu da osuđeni podleže amnestiji, kao i o datumu početka izvršenja kazne, a sud će po službenoj dužnosti u roku od tri dana od dana prijema obaveštenja doneti rešenje o primeni amnestije.

Za osuđenog koji nije stupio na izdržavanje kazne, rešenje o primeni amnestije sud će doneti u roku od tri dana od dana prijema zahteva.

Član 8.

Protiv rešenja o primeni amnestije javni tužilac, osuđeni i lice koje u korist optuženog može izjaviti žalbu, ako je ono podnelo zahtev, mogu izjaviti žalbu neposredno višem sudu, u roku od tri dana od dana prijema rešenja.

Žalba zadržava izvršenje rešenja.

Član 9.

Ako ovim zakonom nije drukčije određeno, postupak primene amnestije sprovodi se po odredbama Zakonika o krivičnom postupku.

Član 10.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u «Službenom glasniku Republike Srbije».

O B R A Z L O Ž E Nj E

I USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA

Ustavni osnov za donošenje Zakona o amnestiji sadržan je u članu 73. tačka 12. Ustava Republike Srbije, kojim je određeno da Narodna skupština daje amnestiju za krivična dela.

II RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Amnestija predstavlja institut koji je u krivičnom pravu opšte usvojen i koji predviđaju sva savremena krivična zakonodavstva. Po svojoj pravnoj prirodi, amnestija je akt političke volje najviših organa državne vlasti. Tako i Krivični zakonik propisuje da se licima koja su obuhvaćena amnestijom može, između ostalog, dati delimično ili potpuno oslobođenje od izvršenja kazne. Zakonom o amnestiji menja se situacija osuđenih lica iz razloga što su se izmenile društvene, ekonomske i političke prilike.

Imajući u vidu da su u poslednje vreme usvojena nova zakonska rešenja kojima su prihvaćeni međunarodni standardi u oblasti izvršenja krivičnih sankcija, predlaže se donošenje Zakona o amnestiji kojim će određena grupa osuđenih lica biti delimično oslobođena od izvršenja pravosnažno izrečene kazne zatvora.

III OBJAŠNjENjE POJEDINAČNIH REŠENjA

Članom 1. Zakona predlaže se oslobađanje od izvršenja 25% od izrečene kazne licima koja su pravnosnažno osuđena za krivična dela propisana zakonima Republike Srbije ili su bila propisana zakonima koji su prestali da važe.

Član 2. Zakona predviđa izuzetak od amnestije. Od amnestije su izuzeta lica koja su osuđena za najteža krivična dela, i to kaznom zatvora od 40 godina, za krivična dela protiv čovečnosti i drugih dobara zaštićenih međunarodnim pravom, najteža krivična dela protiv polne slobode kao i za krivična dela sa elementom organizovanog kriminala. Ovaj izuzetak se ne odnosi na osuđena lica koja su navršila 70 godina života.

Članom 3. Zakona uređuje se primena amnestije na lica kojima je izrečena jedinstvena kazna zatvora za krivična dela učinjena u sticaju.

Član 4. Zakona propisuje da se amnestija ne odnosi na lica za koja je naređeno izdavanje poternice zbog nejavljanja na izdržavanje kazne ili bekstva.

Članom 5. Zakona propisano je da amnestija ne dira u prava trećih lica, što je u skladu sa članom 111. Krivičnog zakonika.

Članovima 6 – 9. Zakona propisan je postupak za donošenje rešenja o primeni amnestije, a kao nadležni sud određen je sud koji je sudio u prvom stepenu. Žalba na rešenje o primeni amnestije podnosi se neposredno višem sudu. Zakonom je predviđeno da se u postupku amnestije shodno primenjuje Zakonik o krivičnom postupku.

IV FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA ZA

SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti dodatna finansijska sredstva u budžetu Republike Srbije.

V RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

PO HITNOM POSTUPKU

Predlaže se donošenje zakona po hitnom postuku radi stvaranja boljih uslova u pogledu smeštaja osuđenih lica, a u cilju približavanja načina izdržavanja kazne međunarodnim standardima u oblasti izvršenja zavodskih sankcija.

Ostavite komentar