Predlog zakona o potvrđivnju Sporazuma o osnivanju Regionalne škole za državnu upravu

PREDLOG ZAKONA

O POTVRĐIVANjU SPORAZUMA O OSNIVANjU REGIONALNE ŠKOLE ZA DRŽAVNU UPRAVU (RESPA)

Član 1.

Potvrđuje se Sporazum o osnivanju Regionalne škole za državnu upravu (Respa), potpisan 21. novembra 2008. godine u Podgorici, u originalu na engleskom jeziku.

Član 2.

Tekst Sporazuma o osnivanju Regionalne škole za državnu upravu (Respa) u originalu na engleskom jeziku i u prevodu na srpski jezik glasi:

Član 3.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije – Međunarodni ugovori”.

O B R A Z L O Ž E Nj E

I. USTAVNI OSNOV

Ustavni osnov za donošenje Zakona sadržan je u odredbi člana 97. tačka 1. Ustava Republike Srbije kojim je, između ostalog, propisano da Republika Srbija uređuje njen međunarodni položaj i odnose sa drugim državama i međunarodnim organizacijama, kao i u odredbi člana 99. stav 1. tačka 4. Ustava, kojima je propisano da Narodna skupština potvrđuje međunarodne ugovore kad je zakonom predviđena obaveza njihovog potvrđivanja.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

1. Inicijativa za osnivanje Regionalne škole za državnu upravu (Regional School of Public Administration – ReSPA – u daljem tekstu: Respa) pokrenuta je na Solunskom samitu Evropske unije i zemalja Zapadnog Balkana u junu 2003. godine, sa ciljem jačanja regionalne saradnje u oblasti državne uprave, administrativnih kapaciteta, razvoja ljudskih resursa i usvajanja osnovnih principa „Evropskog administrativnog prostora”. Respa predstavlja regionalni forum za obuku državni službenika iz zemalja Zapadnog Balkana, umrežavanje državnih uprava iz regiona i razmenu iskustava u procesu reforme državne uprave članica Respe. U maju 2006. godine u Briselu je održana konstitutivna konferencija na ministarskom nivou na kojoj je između zemalja i entiteta Zapadnog Balkana potpisan Protokol o saradnji na stvaranju Regionalne škole za državnu upravu. Protokol su potpisali predstavnici Republike Albanije, Republike Hrvatske, bivše jugoslovenske republike Makedonije, Bosne i Hercegovine, državne zajednice SCG u celini i posebno za svaku od republika predstavnici Republike Srbije i Crne Gore, kao i predstavnik UNMIK-a u ime AP Kosovo i Metohija, u prisustvu Evropske komisije. U skladu sa Zaključkom Vlade 05 broj: 018-2050/2006 od 20. aprila 2006. godine, Protokol je potpisao Miroljub Labus, potpredsednik Vlade.

U 2007. godini počele su pripreme za drugu fazu razvoja Respe, koje je, saglasno Protokolu, podrazumevala dalju institucionalizaciju Respe, tj. određivanje sedišta u regionu i stvaranje pravne osnove za budući rad. U januaru 2008. godine, po sprovedenom izbornom postupku, nadzorni odbor, kao rukovodeći organ Respe je odlučio da sedište Respe bude u Danilovgradu, u Crnoj Gori.

Po određivanju sedišta Respe intenzivirane su aktivnosti na pripremi nacrta međunarodnog Sporazuma o osnivanju Regionalne škole za državnu upravu, uključujući i pripremu Pisma o namerama u vezi sa osnivanjem Respe. Zaključkom 05 broj: 018-2241/2008-1 od 12. juna 2008. godine, Vlada je ovlastila Dijanu Ivančić, otpravnika poslova u Ambasadi Republike Srbije u Sloveniji, da u ime Vlade, potpiše Pismo o namerama u vezi sa osnivanjem Respe. Pismom o namerama u vezi sa osnivanjem Respe, koje je potpisano 12. juna 2008. godine u Sloveniji, izražena je podrška članica Respe da se usaglasi, potpiše i potvrdi međunarodni sporazum kojim bi se Respa osnovala kao međunarodna organizacija.

Po potpisivanju Pisma o namerama pristupilo se usaglašavanju teksta međunarodnog sporazuma sa stručnjacima za međunarodno pravo svih učesnika u pregovorima. Na sastanku pravnih eksperata održanog 28. i 29. jula 2008. godine u Parizu usaglašeni su svi elementi Sporazuma, izuzev finansijskih odredaba, koje su naknadno usaglašene na sastanku finansijskih eksperata koji je održan 11. i 12. septembra 2008. godine u Podgorici. Delegaciju Republike Srbije predstavljali su predstavnici Ministarstva spoljnih poslova, Ministarstva finansija, Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu i Kancelarije za evropske integracije.

Sporazum o osnivanju Regionalne škole za državnu upravu (Respa) između Vlade Republike Srbije i vlada Republike Albanije, Republike Bosne i Hercegovine, Republike Hrvatske, Republike Makedonije i Crne Gore potpisan je 21. novembra 2008. godine u Podgorici. Za Vladu Republike Srbije Sporazum je potpisao Duško Radaković, državni sekretar u Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu u skladu sa ovlašćenjem Vlade (Zaključak 05 broj: 018-2241/2008-3 od 20. novembra 2008. godine). Ispred UNMIK-a Sporazum još nije potpisan.

2. Sporazumom o osnivanju Respe u glavi I – Opšte odredbe utvrđuje se osnivanje Respe kao međunarodne organizacije, uređuje njen pravni kapacitet i utvrđuje da je njeno sedište u Danilovgradu, u Crnoj Gori.

U glavi II utvrđeni su ciljevi Respe, koji se odnose na saradnju u oblasti državne uprave i unapređenje administrativnih kapaciteta i ljudskih resursa njenih članica u skladu sa potrebama pristupanja Evropskoj uniji i načelima Evropskog administrativnog prostora.

Glava III sadrži aktivnosti Respe koje se odnose na analize regionalnih potreba za obukom, obuku državnih službenika, razvoj sistema obuke, povezivanje institucija njenih članica i razmenu iskustava, kao i razvoj metodologija i materijala za obuku.

U glavi IV definisane su članice, potencijalne nove članice, kao i potencijalni posmatrači i učesnici u aktivnostima Respe. Članice Respe su sve strane potpisnice Sporazuma. Države kandidati i potencijalni kandidati za članstvo u Evropskoj uniji mogu biti primljene u članstvo Respe ukoliko Upravni odbor jednoglasno donese takvu odluku.

U glavi V se članice Respe obavezuju da će, u skladu sa domaćim zakonodavstvom, obezbediti pristup informacijama i podacima koji su neophodni za obavljanje njenih aktivnosti.

Glava VI definiše akta Respe, tj. odluke, koje su obavezujuće, i druga rešenja, koja će Respa donositi u skladu sa svojim poslovnikom.

U glavi VII utvrđuju se sastav, nadležnosti i funkcionisanje Upravnog odbora – glavnog organa Respe za odlučivanje. Upravni odbor se sastoji od po jednog predstavnika iz svake članice Respe. Predstavnici su iz ministarstava ili ekvivalentnih institucija odgovornih za državnu upravu, razvoj ljudskih resursa ili evropske integracije.

U glavi VIII osniva se Sekretarijat Respe i utvrđuje njegov sastav, odgovornosti, uslovi zapošljavanja i nepristrasnost u radu.

U glavi IX utvrđuje se finansijsko upravljanje Respom – odredbe o osnovnom budžetu, finansiranje njenih aktivnosti i finansijsko izveštavanje. Osnovni budžet se finansira iz budžeta članica Respe, koje podjednako učestvuju u finansiranju. Pored doprinosa članica, rad Respe se može finansirati i iz donacija.

Glava X definiše privilegije i imunitete Respe, njenog direktora i osoblja, i to u granicama funkcionalnih privilegija i imuniteta u skladu sa odgovarajućim odredbama Konvencije UN o privilegijama i imunitetima iz 1946. godine.

Glava XI sadrži završne odredbe koje se odnose na potvrđivanje i stupanje na snagu Sporazuma, pristupanje Sporazumu, izmene i dopune, rok važenja, uslove istupanja iz Sporazuma i depozitara. Sporazum ostaje na snazi sedam godina od dana stupanja na snagu, uz mogućnost produženja na osnovu sporazuma sačinjenog između članica Respe.

3. Ciljevi Respe kao međunarodne organizacije usmereni su na: poboljšanje saradnje u oblasti državne uprave među članicama Respe, jačanje razmene sa državama članica Evropske unije i Evropskog ekonomskog prostora, jačanje administrativnog kapaciteta u državnim upravama članica Respe u skladu sa potrebama procesa evropske integracije, kao i razvoj ljudskih resursa u državnim upravama članica Respe u skladu sa principima Evropskog administrativnog prostora. Shodno tome, iako će se veliki deo aktivnosti Respe sastojati od različitih vrsta obuka na teme koje su od značaja za pitanje integracije u Evropsku uniju reformu državne uprave, učešće u aktivnosti Respe je veoma značajno i sa stanovišta integracije Republike Srbije u Evropsku uniju, budući da će Respa predstavljati i savetodavni forum za administrativne reforme i razvoj administrativnih kapaciteta svih njenih članica u procesu pristupanja Evropskoj uniji.

Učešće Republike Srbije u daljoj institucionalizaciji i realizaciji aktivnosti Respe izuzetno je značajno sa aspekta integracije u Evropsku uniju, budući da je regionalna saradnja jedan od uslova za članstvo u Evropskoj uniji. Potvrđivanje Sporazuma o osnivanju Regionalne škole za državnu upravu (Respa) navedena je kao jedna od prioritetnih aktivnosti u okviru dokumenta Evropske komisije – Strategija proširenja i ključni izazovi za 2009-2010. godinu.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH

INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Odredbom člana 1. ovog zakona predviđa se potvrđivanje Sporazuma o osnivanju Regionalne škole za državnu upravu (Respa), koji je potpisan 21. novembra 2008. godine u Podgorici, u originalu na engleskom jeziku.

Odredba člana 2. sadrži tekst Sporazuma o osnivanju Regionalne škole (Respa) u originalu na engleskom i u prevodu na srpski jezik.

U članu 3. uređuje se stupanje na snagu ovog zakona.

IV. FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA

ZA SPROVOĐENjE OVOG ZAKONA

Osnovni budžet Respe, prema članu 23. Sporazuma finansira se iz budžeta članica Respe, koje podjednako učestvuju u finansiranju. Godišnji osnovni budžet za svaku članicu Respe za 2010. godinu utvrđen je u iznosu od 150.000 €. Obaveza finansijske kontribucije članica Respe, saglasno čl. 23. i 27. Sporazuma, stupa na snagu ratifikacijom Sporazuma u iznosu predviđenom za 2010. godinu, a što je i potvrđeno dopisom gospodina J. A. Toresa Lakase, predsedavajućeg Upravljačkog komiteta Respe i direktora u Generalnom direktoratu za proširenje Evropske komisije.

U budžetu Republike Srbije za 2010. godinu za sprovođenje ovog zakona obezbeđena su sredstva u iznosu od 12.000.000 dinara, a ukoliko bude potrebno obezbediće se i sredstva po osnovu kursnih razlika.

V. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

PO HITNOM POSTUPKU

Sporazumom čije se potvrđivanje predlaže predviđena je saradnja u oblasti državne uprave i unapređenja administrativnih kapaciteta i ljudskih resursa njenih članica u skladu sa potrebama pristupanja Evropskoj uniji i načelima Evropskog administrativnog prostora.

Za stupanje na snagu Sporazuma i njegovu implementaciju neophodno je da ga potvrde pet članica. S obzirom da su Sporazum za sada potvrdile četiri članice, predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku. Nedonošenje zakona po hitnom postupku moglo bi da proizvede štetne posledice po rad organa i organizacija u procesu pristupanja Evropskoj uniji, imajući u vidu da je regionalna saradnja jedna od obaveza preuzetih Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju što proizilazi i iz godišnjeg Izveštaja Evropske komisije o napretku za 2009. godinu.

SPORAZUM

O OSNIVANjU REGIONALNE ŠKOLE ZA DRŽAVNU UPRAVU (Respa)

U V O D

Republika Albanija, Bosna i Hercegovina, Republika Hrvatska, Republika Makedonija, Crna Gora, Republika Srbija i Privremena administrativna misija UN na Kosovu, koja istupa u ime Kosova shodno Rezoluciji 1244 Saveta bezbednosti UN, (u daljem tekstu “strane potpisnice”), u prisustvu Evropske komisije,

Imajući u vidu da je u junu 2003. godine Savet Evropske unije usvojio „Solunsku agendu za zapadni Balkan: put ka evropskoj integraciji” kojom je podržano stvaranje regionalnog mehanizma za obuku i obrazovanje u državnoj upravi,

Imajući u vidu da je 2. maja 2006. godine, u prisustvu Evropske komisije, potpisan Protokol o saradnji na stvaranju regionalne škole za državnu upravu od strane predstavnika Republike Albanije, Bosne i Hercegovine, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, državne zajednice Srbije i Crne Gore, zajedno sa predstavnicima Republike Crne Gore i Republike Srbije, Privremene administrativne misije UN na Kosovu, (UNMIK) koja istupa u ime Kosova shodno Rezoluciji 1244 Saveta bezbednosti UN,

Imajući u vidu da su strane potpisnice razmotrile, u skladu sa članom V Protokola, “dalju institucionalizaciju svoje saradnje, uključujući učešće svih članica Respe u režimu finasiranja”,

Imajući u vidu dogovor, postignut u Parizu 31. januara 2008. godine na 6. sednici Nadzornog odbora, da se nastave aktivnosti u pravcu osnivanja regionalne škole za državnu upravu (Respa), sa sedištem u Crnoj Gori,

Imajući u vidu pismo o namerama koje je potpisano u Sloveniji 12. juna 2008,

Dogovorile su se da Respa bude tako organizovana da funkcioniše u skladu sa sledećim odredbama:

GLAVA I.

OPŠTE ODREDBE

Respa se osniva kao međunarodna organizacija.

Respa će imati pravni kapacitet koji je potreban za obavljanje njenih zadataka i ispunjavanje njenih ciljeva, uključujući sposobnost da ugovara, stiče i raspolaže pokretnom i nepokretnom imovinom i da pokreće pravne postupke.

Član 3.

Sedište

unapređenje saradnje između članica Respe u oblasti državne uprave;

unapređenje razmene informacija sa državama članicama Evropske unije i Evropskog administrativnog prostora;

jačanje administrativnog kapaciteta u državnim upravama članica Respe, prema zahtevu procesa evropskih integracija;

razvoj ljudskih resursa u državnim upravama članica Respe, u skladu sa načelima Evropskog administrativnog prostora.

(2) Države članice Evropske unije ili Evropskog ekonomskog prostora, koje značajno pomažu Respi, finansijski ili na drugi način, mogu da podnesu molbu da postanu posmatrači u Respi.

daje opšte smernice za rad Respe, u skladu sa ciljevima Respe;

b) obezbeđuje da aktivnosti Respe doprinose procesu evropskih integracija;

v) usvaja Godišnji program rada i Budžet Respe;

g) prima i postupa po svim izveštajima, uključujući izveštaje nezavisnih revizora;

d) usvaja odluke o molbama drugih zemalja za pristupanje ovom sporazumu u skladu sa članom 7. ovog sporazuma;

đ) usvaja odluke o molbama drugih zemalja za posmatrače u Respi, na period od dve godine, u skladu sa članom 8. ovog sporazuma, kao i odluke o obnavljanju statusa posmatrača;

e) usvaja odluke o molbama drugih zemalja i organizacija da učestvuju u aktivnostima Respe, u skladu sa članom 9. ovog sporazuma; Respa može da zahteva plaćanje za takvo učešće, shodno finansijskim propisima;

ž) usvaja finansijske pravilnike Respe;

z) utvrđuje ukupan obim godišnjeg osnovnog budžeta Respe;

i) usvaja Poslovnik;

j) usvaja Pravilnik o zaposlenima;

k) imenuje i razrešava direktora;

l) odlučuje o načinu izbora nezavisnog(ih) revizora koji verifikuje/u redovno izvršenje budžeta i korišćenje „sredstava kojima se direktno upravlja” (“directly managed funds“) koja su dodeljena Respi na ime finansiranja njenih aktivnosti, uzimajući u obzir INTOSAI načela koja se odnose na reviziju od strane međunarodnih organizacija, posebno na ulogu vrhovnih revizorskih institucija;

lj) imenuje nezavisnog revizora(e);

m) usvaja metod i kriterijume za izbor trenera i eksperata;

n) odobrava Sporazum o sedištu;

nj) odobrava predloge za izmenu ovog sporazuma.

(1) Sekretarijat je odgovoran za valjano funkcionisanje Respe.

(2) Sekretarijat je odgovoran za izradu i podnošenje godišnjeg Programa rada i budžeta Upravnom odboru na odobrenje, kao i za sprovođenje Programa rada.

(3) Sekretarijat podnosi Upravnom odboru izveštaje o radu Respe, sprovođenju Programa rada, i o drugim pitanjima a na zahtev Upravnog odbora.

(1) Direktor se imenuje na period od pet godina, sa mogućnošću jednog reimenovanja.

(2) Direktor je šef Sekretarijata. Direktor je odgovoran za redovno i efikasno funkcionisanje Respe, u skladu sa finansijskim pravilnicima i Pravilnikom o zaposlenima. Direktor podnosi izveštaj i odgovoran je Upravnom odboru.

(3) Direktor je iz jedne od članica Respe.

(4) Direktor ima pravo da istupa u ime Respe, uključujući potpisivanje sporazuma o sedištu i ugovora za potrebe funkcionisanja Respe, a u skladu sa odredbama finansijskih pravilnika i drugim odlukama.

(5) Upravni odbor može, iz opravdanog razloga, razrešiti direktora i pre isteka njegovog mandata. Takav opravdani razlog uključuje, ali nije ograničen na, nezadovoljavajuće obavljanje poslova i ozbiljnu povredu dužnosti, u skladu sa Pravilnikom o zaposlenima.

Član 20.

Uslovi zapošljavanja

Član 21.

Nepristrasnost

GLAVA IX.

FINANSIJSKO UPRAVLjANjE

Član 22.

Finansiranje

Respa će se finansirati iz doprinosa članica i donacija.

Član 23.

Osnovni budžet

Član 25.

Finansijsko izveštavanje

Član 26.

Respa, direktor i osoblje Respe će kod svih članica Respe uživati privilegije i imunitete, koji su neophodni za nezavisno obavljanje njihovih dužnosti, što je ekvivalent primenljivim delovima Konvencije UN o privilegijama i imunitetima iz 1946. godine. To se posebno odnosi na sledeće:

(a) Respa će uživati privilegije i imunitete koji su ekvivalentni privilegijama i imunitetima iz člana II. Konvencije.

(b) direktor i osoblje će uživati privilegije i imunitete koji su ekvivalentni privilegijama i imunitetima iz člana V, deo 18. Konvencije.

(v) direktor će uživati dodatne privilegije i imunitete koji su ekvivalentni privilegijama i imunitetima iz dela 19. Konvencije.

(g) Upravni odbor će razmatrati ukidanje imuniteta, sarađivaće sa članicama i postaraće se da se sporovi rešavaju na način koji je ekvivalentan onom iz delova 20, 21, i 29. Konvencije.

Član 28.

Pristupanje

Član 32.

Depozitar

U potvrdu čega su niže potpisani, valjano opunomoćeni u tu svrhu, potpisali ovaj sporazum.

Potpisano u Podgorici, 21. novembra 2008. godine u jednom izvornom primerku na engleskom jeziku.

Za Vladu Republike Albanije:

Za Vladu Republike Bosne i Hercegovine:

Za Vladu Republike Hrvatske:

Za Vladu Republike Makedonije:

Za Vladu Crne Gore:

Za Vladu Republike Republike Srbije:

Za Privremenu administrativnu misiju UN na Kosovu, koja istupa u ime Kosova shodno Rezoluciji 1244 Saveta bezbednosti UN:

Ostavite komentar