Uredba o izmenama Uredbe o prodaji kapitala i imovine javnim tenderom

Na osnovu člana 33. Zakona o privatizaciji („Službeni glasnik RS”, br. 38/01, 18/03, 45/05 i 123/07) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07 i 65/08),

Vlada donosi

U R E D B U

O IZMENAMA UREDBE

O PRODAJI KAPITALA I IMOVINE JAVNIM TENDEROM

Član 1.

U Uredbi o prodaji kapitala i imovine javnim tenderom („Službeni glasnik RS”, br. 45/01, 59/03, 110/03, 52/05, 126/07, 96/08 i 107/08), član 23a briše se.

Član 2.

U članu 24. stav 4. reči: „odnosno ne izvrši uplatu prve rate ako se prodajna cena plaća u ratama” brišu se.

Član 3.

Odredbe ove uredbe primenjuju se na postupke prodaje kapitala i imovine javnim tenderom za koje do dana stupanja na snagu ove uredbe nije istekao rok za otkup tenderske dokumentacije.

Član 4.

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 Broj:

U Beogradu, 27. novembra 2009. godine

V L A D A

PREDSEDNIK

O B R A Z L O Ž E Nj E

I Pravni osnov

Pravni osnov za donošenje ove uredbe sadržan je u članu 33. Zakona o privatizaciji prema kome Vlada Republike Srbije bliže propisuje postupak i način prodaje kapitala i imovine metodom javnog tendera i u članu 42. stav 1. Zakona o Vladi prema kome Vlada uredbom podrobnije razrađuje odnos uređen zakonom u skladu sa svrhom i ciljem zakona.

II Razlozi za donošenje

Prethodnim izmenama i dopunama Uredbe o prodaji kapitala i imovine javnim tenderom („Službeni glasnik RS”, br.65/08 ) bila je predviđena mogućnost da se prodajna cena može platiti na rate bez obzira da li je proglašeni kupac domaće ili strano, fizičko ili pravno lice. Ovo iz razloga što je, imajući u vidu krizu na svetskom finansijskom tržištu i lošu finansijsku situaciju nekih od vodećih bankrskih grupacija, teško pronaći kupca koji je u mogućnosti da plati pun iznos kupoprodajne cene odjedanput, pa je u cilju efikasnosti u sprovođenju postupka prodaje kapitala metodom javne aukcije, Uredba dopunjena odredbama koje uređuju pitanje plaćanja na rate.

Međutim, ovakav način plaćanja kapitala odnosno imovine doveo je do neurednosti u plaćanju rata od strane kupaca pa se neretko dešavalo da je novi rok za plaćanje rate dospeo, a da kupac nije isplatio prethodnu ratu. Takođe, u praksi se dešavalo da nakon uplate prve rate kupci kapitala raspolažu imovinom subjekta privatizacije čija vrednost višestruko premašuje iznos prve rate. Ovakve situacije neminovno su prouzrokovale raskide ugovora kojima se dodatno stvaralo i niz drugih negativnih posledica, a naročito ugrožavanje socijalne sigurnosti zaposlenih kao i položaja i vrednosti preduzeća nakon što je prodata njegova najvrednija imovina. Naime, kako je neplaćanje ugovorene cene zakonski uslov za raskid ugovora o prodaji kapitala odnosno imovine, Agencija za privatizaciju je u obavezi da ugovore sa kupcima koji ne isplaćuju ugovorenu cenu, raskine.

Takođe, hipotekarni poverioci koji su svoja potraživanja obezbeđivali uspostavljanjem hipoteke na imovini koja je predmet prodaje, najčešće ne pristaju da daju brisovne izjave ukoliko ne mogu u potpunosti da naplate iznos svog obezbeđenog potraživanja iz prve rate prodajne cene, čime se onemogućava da se Kupcu, predmet prodaje preda bez tereta.

Pored toga, zbog kašnjenja u isplati rata prodajne cene, prenos sredstava u budžet Republike Srbije nije mogao da se odvija planiranom dinamikom. Tako ukupan dug po osnovu dospelih a neizmirenih rata iznosi 25,147,477 evra od toga je 23.787,510 evra dug fizičkih lica a 1.359,967 evra dug pravnih lica.

Sve su ovo razlozi koji su zbog kojih Uredbu treba izmeni tako što će se prodajna cena za kapital odnosno imovinu plaćati odjednom, odnosno isključuje se mogućnost plaćanja cene na rate.

III Objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja

Uz član 1.

Članom 1. predloženo je brisanje člana 23.a. kojim je bilo uređeno da u slučaju prodaje većinskog društvenog kapitala, odnosno imovine, iznos ugovorene cene kupac može platiti u najviše šest godišnjih rata, kao i uslove pod kojima se cena plaća kamate itd. Prema predloženoj odredbi cena se plaća odjednom bez obzira da li je kupac domaće pravno ili fizičko lice ili strano pravno ili fizičko lice.

Uz član 2.

Članom 2. brišu se reči u članu 24.stav 4. koje su se odnosile na plaćanje prodajne cene na rate.

Uz član 3.

Predloženom odredbom propisuje se da će se ova uredba primeivati na postupke prodaje kapitala i imovine javnim tenderom za koje do dana stupanja na snagu ove uredbe nije istekao rok za otkup tenderske dokumentacije.

Uz član 4.

Navedenim članom predviđeno je stupanje na snagu ove Uredbe narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

IV Procena finansijskih sredstva potrebnih za sprovođenje

Za sprovođenje ove uredbe nije potrebno obezbediti sredstva u budžetu Republike Srbije.

V Razlozi zbog kojih se predlaže stupanje na snagu pre osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”

 

Neophodno je da uredba stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”, imajući u vidu veliki stepen neurednosti u plaćanju ugovornih obaveza i veliki dug prema budžetu Republike Srbije a kako bi se njome obuhvatio što veći broj kupaca. 

 

VI Pregled odredaba koje se menjaju, odnosno dopunjuju

Član 23a

U slučaju prodaje većinskog društvenog kapitala, odnosno imovine, iznos ugovorene cene kupac može platiti u najviše šest godišnjih rata.

Prva rata iznosi 30% od ugovorene cene i plaća se u roku određenom u tenderskoj dokumentaciji i ugovoru o prodaji, s tim što se preostali iznos ugovorene cene deli na pet jednakih godišnjih rata koje se uvećavaju za kamatu obračunatu po EURIBOR + 2%.

Rate se izražavaju u evrima.

Ako je kupac domaće pravno ili fizičko lice, godišnju ratu plaća u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan dospeća rate.

Kada je predmet prodaje državni kapital, odnosno imovina, ugovorena cena plaća se odjednom.

Član 24.

Kada učesnik na tenderu čija je ponuda proglašena najpovoljnijom ne potpiše ugovor o prodaji u roku iz čl. 22. i 22a ove uredbe, smatraće se da je odustao od kupovine.

U slučaju iz stava 1. ovog člana Agencija poziva na potpisivanje ugovora sledećeg učesnika na tenderu čija je ponuda najviše rangirana na tender listi.

Ako dva prvorangirana učesnika na tenderu ne prihvate potpisivanje ugovora Agencija će u saradnji sa ministarstvom odlučiti o daljem postupku.

Ako učesnik na tenderu koji je pozvan da potpiše ugovor o prodaji, ne potpiše ugovor o prodaji, ili ne izvrši uplatu prodajne cene, odnosno ne izvrši uplatu prve rate ako se prodajna cena plaća u ratama u ugovorenom roku, gubi pravo na vraćanje depozita.

ČLAN 3.

ODREDBE OVE UREDBE PRIMENJUJU SE NA POSTUPKE PRODAJE KAPITALA I IMOVINE JAVNIM TENDEROM ZA KOJE DO DANA STUPANJA NA SNAGU OVE UREDBE NIJE ISTEKAO ROK ZA OTKUP TENDERSKE DOKUMENTACIJE.

ČLAN 4.

OVA UREDBA STUPA NA SNAGU NAREDNOG DANA OD DANA OBJAVLJIVANJA U „SLUžBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”.

Ostavite komentar