Uredba o bližim uslovima za primenu mera zaštite od prekomernog uvoza

Na osnovu članu 34. stav 3. Zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju («Službeni glasnik RS», broj 101/05),

Vlada donosi

UREDBU

O BLIŽIM USLOVIMA ZA PRIMENU MERA ZAšTITE OD PREKOMERNOG UVOZA

I. OSNOVNE ODREDBE

Član 1.

Ovom uredbom uređuju se bliži uslovi za primenu mera zaštite od prekomernog uvoza (u daljem tekstu: mere zaštite), u skladu sa pravilima Svetske trgovinske organizacije (u daljem tekstu: STO) i propisima Evropske unije.

Član 2.

Mere zaštite iz člana 55. Zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju (u daljem tekstu: Zakon) ne primenjuju se na uvoz robe koja potiče iz država u razvoju članica STO, osim ako takva država ne učestvuje sa više od 3% u ukupnom uvozu određene robe u Republiku Srbiju (u daljem tekstu: Republika), ili ako ukupan zajednički udeo u uvozu država u razvoju članica STO, čiji je pojedinačni udeo u ukupnom uvozu manji od 3%, predstavlja više od 9% ukupnog uvoza date robe u Republiku.

II. ŠTETA

Utvrđivanje štete

Član 3.

U smislu člana 56. Zakona postojanje uzročne veze između porasta uvoza i ozbiljne štete, odnosno opasnosti od nastanka ozbiljne štete mora biti nesumnjivo dokazano.

U slučaju opasnosti od nastanka ozbiljne štete procenjuju se dokazi o stepenu verovatnoće daljeg porasta uvoza na osnovu svih dostupnih elemenata (kupoprodajni ugovori; javne aukcije; obavezujuće ponude, povećanje izvoznih kapaciteta država izvoznica i sl.)

III. SPROVOĐENjE POSTUPKA ISPITIVANjA

Konsultacije

Član 4.

Pre pokretanja postupka ispitivanja u skladu sa odredbom člana 57. stav 1. Zakona, Ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom (u daljem tekstu: Ministarstvo) može da obavi konsultacije sa zainteresovanim licima, koja mogu da dostave podatke o povećanju uvoza određene robe, uslovima pod kojima dolazi do uvoza, ozbiljnoj šteti ili opasnosti od nastanka ozbiljne štete i uzročnoj vezi između povećanja uvoza i ozbiljne štete .

Objavljivanje

Član 5.

Ministarstvo donosi odluku o pokretanju postupka ispitivanja.

Odluka iz stava 1. ovog člana objavljuje se u «Službenom glasniku Republike Srbije» i sadrži:

podatke o robi u vezi sa kojom se pokreće postupak ispitivanja;

podatke o državama iz kojih potiču pretežne količine robe koja je predmet postupka ispitivanja, i,

rok, koji ne može biti kraći od petnaest dana od dana objavljivanja, u kome zainteresovana lica mogu da dostave podatke i dokaze na osnovu kojih zahtevaju da učestvuju u postupku.

Zainteresovana lica

Član 6.

Zainteresovano lice može, u roku iz člana 5. stav 2. tačka 3. ove uredbe, da dostavi podatke i dokaze u vezi sa potrebom uvođenja mere zaštite.

Neistiniti podaci ili podaci dostavljeni po isteku roka iz člana 5. stav 2. tačka 3. ove uredbe, ne uzimaju se u obzir a odluka Ministarstva zasniva se na raspoloživim podacima.

Usmena rasprava

Član 7.

Uz podatke iz člana 6. stav 1. ove uredbe zainteresovana lica dužna su da dostave dokaze o mogućem uticaju ishoda postupka na njih, a mogu da zahtevaju i da na te okolnosti iznesu dokaze na usmenoj raspravi.

Ministarstvo omogućava uvoznicima, izvoznicima i predstavnicima vlada država iz kojih se roba izvozi da na usmenoj raspravi, kojoj prisustvuju i lica sa suprotnim interesima, iznesu svoje stavove, vodeći pri tome računa da se očuva poverljivost podataka svih učesnika u postupku.

Prisustvo učesnika u postupku i zainteresovanih lica na raspravi nije obavezno, a neprisustvovanje raspravi ne može imati štetne posledice.

Predlog Vladi

Član 8.

Obaveštenje o rezultatima postupka ispitivanja iz člana 58. stav 1. Zakona sadrži analizu stanja domaće proizvodnje, procenu rasta prekomernog uvoza i uticaj koji povećanje uvoza ima na ozbiljnu štetu, odnosno opasnost od nastanka ozbiljne štete, kao i predlog u vezi s potrebom uvođenja mere zaštite.

Obaveštenje iz stava 1. sadrži naročito podatke o:

obimu uvoza robe koja je predmet ispitivanja;

uslovima uvoza i uticaju prekomernog uvoza na domaću proizvodnju;

delu domaćeg tržišta na koji utiče povećani uvoz;

uzročnoj vezi između porasta uvoza i ozbiljne štete;

okolnostima koje ukazuju na dugotrajnost pojave;

drugim okolnostima koje mogu da budu od uticaja na donošenje odluke o uvođenju mera zaštite.

Odluka o uvođenju mera zaštite

Član 9.

Ako obaveštenje iz člana 8. ove uredbe sadrži dovoljno dokaza da prekomerni uvoz određene robe izaziva ili preti da izazove ozbiljnu štetu domaćoj proizvodnji, Vlada donosi odluku o uvođenju mera zaštite.

(2) Odluka Vlade o uvođenju privremene mere iz člana 59. stav 1. Zakona sadrži:

tarifnu oznaku i naimenovanje robe za koju se uvodi mera zaštite;

trajanje mere zaštite;

način i uslove primene mere zaštite (stopu, odnosno iznos dažbine, količine i sl.).

(3) Ako tokom trajanja privremene mere prestanu okolnosti koje su dovele do uvođenja privremene mere, Vlada donosi odluku o prestanku važenja privremene mere.

(4) Odluka o uvođenju mera zaštite iz člana 60. Zakona sadrži:

tarifnu oznaku i naimenovanje robe za koju se uvodi mera zaštite;

procenu uticaja prekomernog uvoza na nastanak ozbiljne štete, odnosno pretnje nastanka ozbiljne za domaću proizvodnju;

vrstu i nivo zaštitnih mera u slučaju uvođenja dodatne uvozne dažbine, odnosno obim i način određivanja kvota u slučaju kvantitativnog ograničenja;

trajanje mera zaštite;

način postepene liberalizacije.

(5) Odluke iz st. 2. i 4. ovog člana objavljuju se u “Službenom glasniku Republike Srbije“

Okončanje postupka bez uvođenja mera zaštite

Član 10.

Ako obaveštenje iz člana 8. ove uredbe ne sadrži dovoljno dokaza da prekomerni uvoz određene robe izaziva ili preti da izazove ozbiljnu štetu domaćoj proizvodnji, Vlada donosi odluku kojom postupak okončava bez uvođenja mera zaštite.

Odluka iz stava 1. ovog člana objavljuje se u “Službenom glasniku Republike Srbije“

Međuresorka saradnja

Član 11.

Nadležna ministarstva i drugi organi dužni su da na zahtev Ministarstva dostave podatke vezane za uvođenje i primenu mera zaštite od prekomernog uvoza.

IV. PRIMENA MERE

Član 12.

Mere zaštite ne primenjuju se na robu čija je isporuka u toku u trenutku stupanja na snagu odluke o uvođenju mere, pod uslovom da je krajnje odredište takve robe u Republici i da ne može da bude promenjeno.

V. POVERLjIVOST PODATAKA

Poverljivi podaci

Član 13.

Podaci koji su po prirodi poverljivi, ili su pribavljeni od učesnika u postupku ispitivanja kao poverljivi, , na obrazložen zahtev, tretiraju se kao poverljivi.

Podaci po prirodi poverljivi iz stava 1. ovog člana uključuju i podatke čije bi otkrivanje dalo značajnu prednost konkurenciji ili bi to imalo značajan negativan uticaj na učesnika u postupku koji je dostavio podatke ili na lice od koga su ti podaci dobijeni.

Ministarstvo, odnosno službena lica, ne mogu davati na uvid podatke koji su pribavljeni u skladu sa Zakonom i ovom uredbom za koje je lice koje je podatke dostavilo zahtevalo da budu tretirani kao poverljivi, bez izričite saglasnosti tog lica.

Sažeti prikaz

Član 14.

Učesnici u postupku ispitivanja koji dostavljaju poverljive podatke dužni su da dostave i sažeti prikaz tih podataka koji nije poverljivog karaktera, koji sadrži dovoljno pojedinosti za razumevanje suštine podataka koji su označeni kao poverljivi.

Izuzetno od odredbe stava 1 ovog člana, učesnici u postupku ispitivanja mogu da naznače da takve podatke nije moguće sažeto prikazati, uz navođenje razloga zbog kojih sačinjavanje sažetog prikaza nije moguće.

Ako Ministarstvo oceni da zahtev za poštovanje poverljivosti nije opravdan a zainteresovana strana koja dostavlja podatak odbije da podatke učini dostupnim ili da omogući otkrivanje podataka u opštem ili sažetom obliku, takav podatak ne mora da bude uzet u obzir, osim ako se može dokazati iz drugih izvora da je podatak tačan.

Odluka Ministarstva kojom se odbija zahtev za poštovanje poverljivosti mora da sadrži obrazloženje.

Svrha podataka

Član 15.

Podaci pribavljeni u skladu sa Zakonom i ovom uredbom mogu se koristiti isključivo u svrhe u koje su traženi.

Objavljivanje opštih podataka

Član 16.

Odredbe čl. 14. do 16. ove uredbe ne ograničavaju Ministarstvo da objavi opšte podatke, a naročito razloge i dokaze na kojima se zasnivaju odluke koje donosi u skladu sa odredbama Zakona i ove uredbe, u meri potrebnoj za objašnjenje razloga i dokaza u eventualnom postupku pred sudom.

Prilikom objavljivanja opštih podataka iz stava 1. ovog člana Ministarstvo uzima u obzir interese učesnika u postupku za očuvanje poslovnih tajni.

Uvid u podatke

Član 17.

Uz ograničenje iz člana 14. ove uredbe, učesnici u postupku ispitivanja (uvoznici izvoznici i predstavnici država izvoznica), mogu da zahtevaju da im se otkriju pojedinosti na osnovu kojih je odlučeno da se :

uvedu privremene mere;

uvedu konačne mere, ili

obustavi postupak ispitivanja bez uvođenja mere.

Zahtev za otkrivanje podataka iz stava 1. ovog člana dostavlja se u pismenom obliku, u roku od 30 dana od dana objavljivanja odluke o uvođenju privremene ili konačne mere, odnosno odluke o obustavljanju postupka ispitivanja bez uvođenja mere.

VI. NAPLATA

Član 18.

Naplatu privremenih, odnosno konačnih dažbina uvedenih kao mera zaštite vrše carinski organi u iznosu, odnosno stopi utvrđenoj odlukom o uvođenju mere, u skladu sa carinskim propisima.

Carinski organi dužni su da dostavljaju Ministarstvu mesečne izveštaje o uvozu robe koja je predmet mera zaštite i iznosu naplaćenih dodatnih uvoznih dažbina.

Povraćaj iznosa naplaćenog po osnovu privremene mere iz člana 59. stav 3. Zakona, kao i na naknadnu naplatu i povraćaj više naplaćenih dodatnih uvoznih dažbina, vrši se u skladu sa carinskim propisima.

VII. ZAVRšNA ODREDBA

Član 19.

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u «Službenom glasniku Republike Srbije».

Broj:

U Beogradu, 20. aprila 2006. godine

Vlada

Potpredsednik

Ostavite komentar