Uredba o izmenama Uredbe o postupku i načinu restrukturiranja subjekata privatizacije

Na osnovu člana 20đ Zakona o privatizaciji („Službeni glasnik RS”, br. 38/01, 18/03, 45/05 i 123/07) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05-ispravka, 101/07 i 65/08), na predlog Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja,

Vlada donosi

U R E D B U

O IZMENAMA UREDBE

O POSTUPKU I NAČINU RESTRUKTURIRANjA SUBJEKATA PRIVATIZACIJE

Član 1.

U Uredbi o postupku i načinu restrukturiranja subjekata privatizacije („Službeni glasnik RS”, br. 52/05 i 96/08), čl.18a i 18b brišu se.

Član 2.

Odredbe ove uredbe primenjuju se na postupke prodaje imovine subjekata privatizacije koji se restrukturira za koji do dana stupanja na snagu ove uredbe nije istekao rok za otkup prodajne dokumentacije.

Član 3.

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 Broj:

U Beogradu, 27. novembra 2009. godine

V L A D A

PREDSEDNIK

O B R A Z L O Ž E Nj E

I PRAVNI OSNOV

Pravni osnov za donošenje ove uredbe sadržan je u članu 20đ. Zakona o privatizaciji prema kome Vlada Republike Srbije bliže propisuje postupak i način restrukturiranja subjekta privatizacije i u članu 42. stav 1. Zakona o Vladi prema kome Vlada uredbom podrobnije razrađuje odnos uređen zakonom u skladu sa svrhom i ciljem zakona.

II RAZLOZI ZA DONOŠENjE

Prethodnim izmenama i dopunama Uredbe o postupku i načinu restrukturiranja subjekata privatizacije („Službeni glasnik RS”, br.96/08 ) bila je predviđeno da se u slučaju prodaje imovine subjekta rivatizacije na osnovu prihvaćenog programa privatizacije, iznos prodajne cene kupac može platiti u najviše šest godišnjih rata. Ovo pravilo važi i za domaće i strano, kako pravno tako i fizičko lice.

Ovo iz razloga što je, imajući u vidu krizu na svetskom finansijskom tržištu i lošu finansijsku situaciju nekih od vodećih bankrskih grupacija, teško pronaći kupca koji je u mogućnosti da plati pun iznos kupaprodajne cene odjedanput, pa je u cilju efikasnosti u sprovođenju postupka prodaje imovine Uredba dopunjena odredbama koje uređuju pitanje plaćanja na rate.

Međutim ovakav način plaćanja kapitala odnosno imovine doveo je do neurednosti u plaćanju rata od strane kupaca pa se neretko dešavalo da je novi rok za plaćanje rate dospeo a da kupac nije isplatio prethodnu ratu. Ovakve situacije neminovno su prouzrokovale raskide ugovora kojima se dodatno stvaralo i niz drugih negativnih posledica a naročito ugrožavanje socijalne sigurnosti zaposlenih. Naime, kako je neplaćanje ugovorene cene uslov za raskid ugovora o prodaji kapitala odnosno imovine Agencija za privatizaciju je u obavezi da ugovore sa kupcima koji ne isplaćuju ugovorenu cenu, raskine.

Takođe, hipotekarni poverioci koji su svoja potraživanja obezbeđivali uspostavljanjem hipoteke na imovini koja je predmet prodaje, najčešće ne pristaju da daju brisovne izjave ukoliko ne mogu u potpunosti da naplate iznos svog obezbeđenog potraživanja iz prve rate prodajne cene, čime se onemogućava da se Kupcu, predmet prodaje preda bez tereta.

Pored toga, zbog kašnjenja u isplati rata prodajne cene, prenos sredstava u budžet Republike Srbije nije mogao da se odvija planiranom dinamikom. Tako ukupan dug po osnovu dospelih a neizmirenih rata iznosi 25,147,477 evra od toga je 23.787,510 evra dug fizičkih lica a 1.359,967 evra dug pravnih lica.

Sve su ovo razlozi koji su zbog kojih Uredbu treba izmeni tako što će se prodajna cena za kapital odnosno imovinu plaćati odjednom, odnosno isključuje se mogućnost plaćanja cene na rate.

III OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Uz član 1.

Članom 1. predloženo je brisanje čl. 18a i 18b. kojim je bilo uređeno da u slučaju imovine, iznos ugovorene cene kupac može platiti u najviše šest godišnjih rata, kao i uslove pod kojima se cena plaća kamate itd. Prema predloženoj odredbi cena se plaća odjednom bez obzira da li je kupac domaće pravno ili fizičko lice ili strano pravno ili fizičko lice.

Uz član 2.

Predloženom odredbom propisuje se da će se ova uredba primenjivati na postupke prodaje imovine subjekata privatizacije koji se restrukturiraju za koje do dana stupanja na snagu ove uredbe nije istekao rok za otkup prodajne dokumentacije.

Uz član 3.

Navedenim članom predviđeno je stupanje na snagu ove Uredbe narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

IV PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE OVE UREDBE

Za sprovođenje ove uredbe nije potrebno obezbediti sredstva u budžetu Republike Srbije.

V RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE STUPANjE NA SNAGU PRE OSMOG DANA OD DANA OBJAVLjIVANjA U „SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”

 

Neophodno je da uredba stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”, imajući u vidu veliki stepen neurednosti u plaćanju ugovornih obaveza i veliki dug prema budžetu Republike Srbije a kako bi se njome obuhvatio što veći broj kupaca. 

 

VI PREGLED ODREDABA KOJE SE MENjAJU, ODNOSNO DOPUNjUJU

Član 18a

U slučaju prodaje imovine subjekta privatizacije na osnovu prihvaćenog programa privatizacije, iznos prodajne cene kupacmože platiti u najviše šest godišnjih rata.

Prva rata iznosi 30% od prodajne cene i plaća se u roku određenom u ugovoru o prodaji, s tim što se preostali iznos prodajne cene deli na pet jednakih godišnjih rata koje se uvećavaju za kamatu obračunatu po EURIBOR + 2%.

Rate se izražavaju u evrima.

Ako je kupac domaće pravno ili fizičko lice, godišnju ratu plaća u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan dospeća rate.

Kada je predmet prodaje državna imovina, ugovorena cena plaća se odjednom.

Član 18b

Kupac imovine subjekta privatizacije obezbeđuje plaćanje godišnjih rata prodajne cene polaganjem prvoklasne bankarske garancije.

ČLAN 2.

ODREDBE OVE UREDBE PRIMENJUJU SE NA POSTUPKE PRODAJE IMOVINE SUBJEKATA PRIVATIZACIJE KOJI SE RESTRUKTURIRA ZA KOJI DO DANA STUPANJA NA SNAGU OVE UREDBE NIJE ISTEKAO ROK ZA OTKUP PRODAJNE DOKUMENTACIJE

ČLAN 3.

OVA UREDBA STUPA NA SNAGU NAREDNOG DANA OD DANA OBJAVLJIVANJA U „SLUžBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”.

Ostavite komentar