Uredba o procentu kapitala koji se privatizuje u privrednim društvima sa većinskim državnim kapitalom koja energetsku delatnost obavljaju kao pretežnu

Na osnovu člana 42. stav 1. Zakona o Vladi («Službeni glasnik RS» br. 55/05 i 71/05-ispravka), a u vezi sa čl. 25. i 43. Zakona o privatizaciji («Službeni glasnik RS» br. 38/01, 18/03 i 45/05),  

Vlada donosi 

U R E D B U 

O PROCENTU KAPITALA KOJI SE PRIVATIZUJE U PRIVREDNIM DRUŠTVIMA SA VEĆINSKIM DRŽAVNIM KAPITALOM

KOJA ENERGETSKU DELATNOST OBAVLjAJU KAO PRETEŽNU

 

Član 1.

Ovom uredbom određuje se procenat kapitala koji se privatizuje u privrednom društvu sa većinskim državnim kapitalom koja energetsku delatnost obavljaju kao pretežnu (u daljem tekstu: subjekt privatizacije).

 

Član 2.

Procenat kapitala koji se prodaje u subjektu privatizacije ne može biti veći od 70% od ukupnog kapitala subjekta privatizacije.

  Procenat kapitala iz stava 1. ovog člana kod svakog subjekta privatizacije određuje Vlada.

Član 3.

U Privatizacionom registru evidentiraju se akcije subjekta privatizacije u iznosu od najmanje 15% ukupnog kapitala.

Kapital za sticanje akcija bez naknade zaposlenima u subjektu privatizacije ne može biti veći od 15% ukupnog kapitala.

Akcije koje se prenose bez naknade, koje su preostale posle prenosa bez naknade zaposlenima u subjektu privatizacije iz stava 2. ovog člana evidentiraju se u Privatizacionom registru.

 

Član 4.

U subjektu privatizacije u kome se kapital prodaje sukcesivno, smatra se da su zaposleni u celosti ostvarili svoje pravo na sticanje akcija bez naknade prenosom tih akcija u okviru prve faze privatizacije.

 

Član 5.

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u «Službenom glasniku Republike Srbije». 

05 Broj:

U Beogradu, 20. jula 2006. godine

V L A D A    

POTPREDSEDNIK

Ivana Dulić Marković

  

OBRAZLOŽENjE

1. Pravni osnov za donošenje uredbe

 

Članom 42. Zakona o Vladi («Službeni glasnik RS» br. 55/05 i 71/05)  predviđeno je da Vlada uredbom podrobnije razrađuje odnos uređen zakonom, u skladu sa svrhom i ciljem zakona.

2. Razlozi za donošenje uredbe  

Članom 25. stav 2. Zakona o privatizaciji («Službeni glasnik RS» br. 38/01, 18/03 i 45/05) predviđeno je da je predmet prodaje 70% kapitala koji se privatizuje, osim ako propisima kojima se utvrđuju uslovi i način obavljanja pojedinih delatnosti, odnosno poslova, kao i za pojedine oblike organizovanja, nije drugačije određeno. Navedenom odredbom postavljeno je pravilo u pogledu visine kapitala koji je predmet prodaje u postupku privatizacije kao i u kojim slučajevima je dozvoljeno odstupanje od tog pravila. Drugim rečima, pravilo je da se prodaje 70% društvenog odn. državnog kapitala s tim što taj procenat može biti i manji (odn. veći) ukoliko je to određeno propisima kojima se utvrđuju uslovi i način obavljanja pojedinih delatnosti, odnosno poslova, kao i za pojedine oblike organizovanja.

 

U pogledu kapitala koji je predmet sticanja bez naknade od strane zaposlenih, član 43. stav 4. Zakona o privatizaciji predvideo je da u subjektima privatizacije sa većinskim državnim kapitalom zaposleni stiču pravo na akcije bez naknade, u skladu sa propisom kojim se utvrđuju uslovi i način obavljanja pojedinih delatnosti ili poslova, odnosno u skladu sa propisom kojim je uređen pravni položaj pojedinih oblika organizovanja. Dakle, ukoliko nije donet poseban propis, zaposleni u takvom subjektu privatizacije ne mogu da steknu besplatne akcije.

 

U trenutku donošenja ove uredbe, jedini propis kojim se utvrđuju uslovi i način obavljanja pojedinih delatnosti odnosno poslova i pojedinih oblika organizovanja, a koji sadrži odredbe o visini kapitala koji će biti predmet prodaje u postupku privatizacije, kao i visinu kapitala koji će zaposleni moći da steknu bez naknade, je Zakon o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa («Službeni glasnik RS» br. 25/00, 25/02, 107/05 i 108/05). Ovaj propis odnosi se na sva javna preduzeća i privredne subjekte sa većinskim učešćem državnog kapitala koja obavljaju delatnosti od opšteg interesa.

 

Na osnovu gore iznetog, može se konstatovati da nije uređen ni opštim ni posebnim propisom procenat državnog kapitala koji je predmet privatizacije u privrednim subjektima sa većinskim učešćem državnog kapitala koji obavljaju kao pretežnu energetsku delatnost, a nisu javna preduzeća i po odredbama Zakona o energetici ne obavljaju delatnosti od opšteg interesa (u daljem tektu: subjekt privatizacije). Imajući sve ovo u vidu, u subjektima privatizacije nije moguće prodati manje od 70% državnog kapitala niti izvršiti prenos kapitala bez naknade zaposlenima, s obzirom da ne postoji propis na koji upućuju odredbe Zakona o privatizaciji u čl. 25. stav 2. i 43. stav 4.

 

Kao jedan od primera takvog subjekta privatizacije može se navesti Društvo za istraživanje, proizvodnju, preradu, distribuciju i promet nafte i naftnih derivata i istraživanje i proizvodnju prirodnog gasa «Naftna industrija Srbije» a.d. Novi Sad. Ovaj subjekt privatizacije ima trenutno oko 13.000 zaposlenih i obavlja poslove od izuzetnog značaja za snabdevanje privrede i građana u Republici Srbiji energentima, te postoji neosporan strateški interes da se u inicijalnoj fazi postupka privatizacije proda manje od 70% državnog kapitala i zadrži procenat koji omogućava državi određeni stepen kontrole i odlučivanja, naročito u vezi sa najznačajnijim odlukama kao što su: izmena statuta, restrukturiranje i/ili reorganizacija, visina rezervi, prodaja, zatvaranje ili gašenje bilo kog ogranka ili imovine iz osnovne delatnosti i drugo.

 

Sa druge strane, odredbe ove uredbe dozvoljavaju, ali ne stvaraju obavezu da se u svakom subjektu privatizacije proda manje od 70% državnog kapitala, već će odluku o tome doneti Vlada kao osnivač uključujući i mogućnost faze prodaje kapitala.

 

Ova uredba takođe obezbeđuje i ravnopravnost svih zaposlenih u privrednim društvima koja se privatizuju, naime njome se omogućava i zaposlenima u subjektima privatizacije da steknu besplatan kapital pod jednakim uslovima kao i zaposleni u drugim privrednim subjektima koji su već privatizovani ili se nalaze trenutno u postupku privatizacije.

 

3. Objašnjenje pojedinačnih rešenja

4. Razlozi za renije stupanje na snagu

Da bi se što pre otpočelo sa privatizacijom u privrednim subjektima na koje se ova uredba odnosi i ispoštovao kratak vremenski okvir usvojen od strane Vlade, predviđeno je da Uredba stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja.

5. Finansijka sredstva potrebna za sprovođenje ove uredbe

Za sprovođenje ove uredbe nije potrebno obezbediti dodatna finansijka sredstva u Budžetu Republike Srbije.

Ostavite komentar