PREDLOG ZAKONA
O IZMENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O POREZIMA NA IMOVINU
Član 1.
U Zakonu o porezima na imovinu („Službeni glasnik RS”, br. 26/01, 45/02-SUS, 80/02, 80/02-dr. zakon, 135/04, 61/07, 5/09 i 101/10), u članu 2. stav 1. tačka 5a), posle reči: „državnoj svojini” dodaju se zapeta i reči: „površine preko 10 ari”.
Posle stava 3. dodaje se stav 4, koji glasi:
„Porez na imovinu na zemljište iz stava 1. tač. 5a) i 6) ovog člana plaća se na razliku njegove površine i površine od 10 ari.”
Član 2.
U članu 11. stav 2. reči: „za prava iz člana 2. ovog zakona na zemljištu primenom poreske stope od 0,30%, odnosno od 0,40% na ostalim nepokretnostima poreskog obveznika” zamenjuju se rečima: „primenom najviše odgovarajuće poreske stope iz stava 1. ovog člana na prava na nepokretnosti obveznika koji vodi poslovne knjige, odnosno obveznika koji ne vodi poslovne knjige”.
Član 3.
U članu 12. stav 1. tačka 8) menja se i glasi:
„8) izgrađeno zemljište – za površinu pod objektom na koji se porez plaća;”.
Član 4.
U članu 14. stav 1. menja se i glasi:
„Porez na nasleđe i poklon plaća se na ukupnu površinu nepokretnosti na kojima su konstituisana prava iz člana 2. stav 1. tač. 1) do 6) ovog zakona, koja naslednici naslede, odnosno poklonoprimci prime na poklon.”
Član 5.
U članu 44. stav 2. tačka 3) reči: „članom 8. stav 1.” zamenjuju se rečima: „članom 7a stav 1.”, a reči: „člana 8. stav 1.” zamenjuju se rečima: „člana 7a stav 1.”.
Član 6.
U Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu („Službeni glasnik RS”, broj 101/10), čl. 33. i 34. brišu se.
Član 7.
Porez na imovinu za 2011. godinu, utvrdiće se primenom najviše odgovarajuće poreske stope iz člana 11. stav 1. Zakona o porezima na imovinu („Službeni glasnik RS”, br. 26/01, 45/02-SUS, 80/02, 80/02-dr. zakon, 135/04, 61/07, 5/09 i 101/10) na prava na nepokretnosti obveznika koji vodi poslovne knjige, odnosno obveznika koji ne vodi poslovne knjige, osim ako skupština jedinice lokalne samouprave u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, donese odluku kojom će utvrditi niže stope poreza od navedenih.
Za nepokretnost obveznika koji ne vodi poslovne knjige, za koju je tom obvezniku utvrđen porez na imovinu za 2010. godinu, za odgovarajuću površinu iste nepokretnosti, poreska obaveza istom obvezniku za 2011. godinu, primenom ovog zakona, može biti utvrđena u iznosu ne većem od 60% u odnosu na poresku obavezu utvrđenu za 2010. godinu.
Član 8.
Odredbe čl. 1, 2. i 3. ovog zakona primenjivaće se od 1. januara 2011. godine.
Član 9.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
OBRAZLOŽENjE
PREDLOGA ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O POREZIMA NA IMOVINU
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbama člana 97. tač. 6. i 15. Ustava Republike Srbije, prema kojima Republika Srbija uređuje i obezbeđuje, između ostalog, poreski sistem i finansiranje ostvarivanja prava i dužnosti Republike Srbije, utvrđenih Ustavom i zakonom.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Problemi koje bi Zakon trebalo da reši, odnosno ciljevi koji se Zakonom postižu
Osnovni razlog za donošenje ovog zakona, odnosno cilj koji se Zakonom želi postići, je međusobno usaglašavanje odredaba kojima je uređena stopa poreza na imovinu, do koje je došlo nakon usvajanja amandmana na predlog zakona kojim su, između ostalog, menjane poreske stope, pri čemu bi se te odredbe primenile i kod utvrđivanja poreza na imovinu za 2011. godinu.
U cilju doslednije primene ustavnog principa oporezivanja srazmerno ekonomskoj moći obveznika, predlaže se da se na zakup građevinskog zemljišta u javnoj svojini, odnosno poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini, porez plaća na površinu zemljišta preko deset ari, kako je to uređeno i za pravo korišćenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini. S tim u vezi, precizira se da se kod oporezivanja tog zemljišta površine preko deset ari, porez ne plaća na njegovu ukupnu površinu (već se površina od deset ari izuzima od oporezivanja). Takođe, uređuje se poresko oslobođenje za zemljište pod objektom na koji se porez plaća, kako bi se otklonila mogućnost dvostrukog oporezivanja površine istog zemljišta (kroz oporezivanje površine zemljišta pod objektom i površine objekta).
Vrši se i pravnotehničko usaglašavanje pojedinih odredaba.
U odnosu na poreze na imovinu ne postoje obavezujući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno vršiti usaglašavanje.
Razmatrane mogućnosti da se problemi reše i bez donošenja Zakona
Imajući u vidu da je reč o elementima sistema i politike javnih prihoda koja su uređena zakonom, izmene i dopune tih elemenata ne mogu se rešiti donošenjem podzakonskih akata, odnosno preduzimanjem drugih mera u okviru poslova državne uprave.
Zašto je donošenje Zakona najbolji način za rešavanje problema
Donošenje zakona je najbolji način za rešavanje problema, iz razloga što se radi o zakonskoj materiji, koju je jedino i moguće menjati i dopunjavati odgovarajućim izmenama i dopunama zakona.
Pored toga, uređivanjem poreskopravne materije Zakonom, daje se doprinos pravnoj sigurnosti i ujedno obezbeđuje transparentnost u vođenju poreske politike. Naime, zakon je opšti pravni akt koji se objavljuje i koji stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj poreskopravnoj situaciji, čime se postiže transparentnost u njegovoj primeni.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Uz član 1.
Predlaže se da se na pravo zakupa građevinskog zemljišta u javnoj svojini, odnosno poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini, porez na imovinu plaća kada je površina tog zemljišta preko 10 ari. Na taj način se vrši međusobno usaglašavanje odredaba kojima je uređen predmet oporezivanja porezom na imovinu srazmerno ekonomskoj moći obveznika, imajući u vidu da se i na pravo korišćenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini porez plaća na površinu preko 10 ari.
Ujedno se vrši preciziranje predmeta oporezivanja, u smislu da se kod oporezivanja pravo zakupa i prava korišćenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini, odnosno poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini, površine preko 10 ari, porez na imovinu ne plaća na površinu od 10 ari.
Uz čl. 2, 6. i 7.
Predlaže se da se porez na imovinu, uključujući i za 2011. godinu, utvrdi primenom najviših propisanih progresivnih poreskih stopa za objekte obveznika koji ne vodi poslovne knjige, a za ostale nepokretnosti primenom najviših propisanih proporcionalnih stopa, na odgovarajuću osnovicu (na primer, za objekte obveznika koji ne vodi poslovne knjige stopa od 0,4% na osnovicu do 10.000.000 dinara), osim u jedinicama lokalne samouprave koje odlukom utvrde niže poreske stope za nepokretnosti na njihovoj teritoriji.
Kako bi se omogućila primena odredaba kojima su uređene poreske stope kod utvrđivanja poreza za 2011. godinu, a ujedno otklonila mogućnost da to u 2011. godini prouzrokuje, eventualno, znatnije obaveze obveznicima, uređuje se:
– mogućnost da jedinice lokalne samouprave, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, utvrde niže stope poreza za nepokretnosti na svojoj teritoriji,
– da za nepokretnost obveznika koji ne vodi poslovne knjige za koju je obvezniku utvrđen porez na imovinu za 2010. godinu, za odgovarajuću površinu, poreska obaveza istom obvezniku za 2011. godinu primenom ovog zakona može biti utvrđena u iznosu ne većem od 60% u odnosu na poresku obavezu utvrđenu za 2010. godinu za tu nepokretnost.
S tim u vezi, predlaže se da se brišu odredbe čl. 33. i 34. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu („Službeni glasnik RS”, broj 101/10).
Uz član 3.
Porez na imovinu na objekat plaća se prema njegovoj površini, a na pravo zakupa građevinskog zemljišta u javnoj svojini, odnosno poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini, odnosno na pravo korišćenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini – na površinu preko 10 ari. Kako bi se otklonila mogućnost dvostrukog oporezivanja površine istog zemljišta (kroz oporezivanje površine zemljišta pod objektom i površine objekta), precizira se poresko oslobođenje tako što se uređuje da se porez ne plaća na zemljište (sa pravom svojine, pravom zakupa, pravom korišćenja) pod objektom na koji se porez plaća.
Uz član 4.
Imajući u vidu da se porez na nasleđe i poklon plaća na nasleđe i poklon prava na nepokretnosti koja se oporezuju porezom na imovinu (koji se u propisanim slučajevima ne plaća na ukupnu površinu zemljišta), uređuje se da se porez na nasleđe i poklon uvek plaća na ukupnu površinu nasleđene, odnosno na poklon primljene nepokretnosti.
Uz član 5.
Predlaže se i pravnotehničko usaglašavanje kaznene odredbe sa članom 7a Zakona.
Uz čl. 8. i 9.
Predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu i da se primenjuje od osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”, osim odredaba čl. 1. do 3. ovog zakona, koje bi se primenjivale od 1. januara 2011. godine, imajući u vidu da se njima uređuje porez na imovinu u tzv. statici, kao godišnji porez.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti sredstva u budžetu Republike.
V. OPŠTI INTERES ZBOG KOJEG SE PREDLAŽE POVRATNO DEJSTVO
Predlaže se da se, u skladu sa odredbom člana 197. stav 2. Ustava Republike Srbije, odredbe čl. 1, 2. i 3. ovog zakona kojima se uređuje porez na imovinu u tzv. statici primenjuju od 1. januara 2011. godine, s obzirom na to da se porez na imovinu utvrđuje za kalendarsku godinu.
Primena tih odredaba od dana stupanja ovog zakona na snagu (a ne od 1. januara 2011. godine) imala bi za posledicu da se vrše dva razreza poreza na imovinu za 2011. godinu (za srazmeran period do stupanja ovog zakona na snagu i za period od stupanja ovog zakona na snagu), što bi za organe jedinica lokalne samouprave značilo dvostruko administriranje i povećane troškove koji u vezi sa tim proizlaze.
VI. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Razmatranje i donošenje Zakona po hitnom postupku predlaže se u skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, broj 52/10).
Donošenje Zakona po hitnom postupku neophodno je imajući u vidu potrebu međusobnog usaglašavanja odredaba kojima su uređene stope poreza na imovinu, kako bi se što pre stvorili normativni uslovi za utvrđivanje poreza na imovinu za 2011. godinu u skladu sa ovim zakonom.
Nedonošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezima na imovinu po hitnom postupku moglo bi da ima štetne posledice u pogledu visine priliva budžetskih sredstava jedinica lokalne samouprave (kojima pripadaju prihodi po tom osnovu), što bi se moglo negativno odraziti na obezbeđivanje neophodnih materijalnih sredstava i drugih uslova za finansiranje njihovog rada.
VII. ANALIZA EFEKATA ZAKONA
Ovaj zakon predstavlja osnov za veće prihode jedinica lokalne samouprave po osnovu poreza na imovinu u 2011. godini.
Saglasno zakonu kojim je uređeno finansiranje lokalne samouprave, u nadležnosti jedinica lokalne samouprave je da utvrđuju stope poreza na imovinu na svojoj teritoriji, najviše do nivoa propisanog ovim zakonom. S tim u vezi, obračun efekata izmena i dopuna Zakona u pogledu eventualnog povećanja prihoda nije vršen, s obzirom da će to zavisiti od visine poreskih stopa u svakoj konkretnoj jedinici lokalne samouprave.
Zbog toga, iako se očekuju pozitivni efekti, oni nisu iskazani u apsolutnim iznosima, saglasno odredbi člana 40. stav 2. Poslovnika Vlade („Službeni glasnik RS”, br. 61/06-prečišćen tekst, 69/08, 88/09, 33/10 i 69/10).
1. Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u zakonu
Zakon će imati pozitivan uticaj na:
1) jedinice lokalne samouprave
Mogućnost da jedinice lokalne samouprave urede stope poreza na imovinu do nivoa poreskih stopa propisanih članom 11. Zakona o porezima na imovinu, od 1. januara 2011. godine, ujedno znači i mogućnost ostvarivanja većih prihoda po osnovu poreza na imovinu. S obzirom na to da prihodi po ovom osnovu u celosti pripadaju jedinici lokalne samouprave na čijoj su teritoriji ostvareni, to bi trebalo da se odrazi na rad organa i organizacija koji se finansira iz tih sredstava.
2) poreske obveznike
Izmena zakonskih rešenja u delu kojim se uređuje predmet oporezivanja i oslobođenja od poreza na imovinu u tzv. statici, trebala bi da doprinese pravičnijoj raspodeli poreskog tereta po tom osnovu, srazmerno ekonomskoj moći poreskih obveznika.
Takođe, radi otklanjanja mogućnosti da primena Zakona, eventualno, prouzrokuje znatnije obaveze obveznicima koji ne vode poslovne knjige (jer se samo njima osnovica umanjuje za amortizaciju i samo oni imaju pravo na poreski kredit) za 2011. godinu, uređuje da obaveza po osnovu poreza na imovinu za tu godinu, u odnosu na poresku obavezu istog obveznika za istu nepokretnost odgovarajuće površine, utvrđenu za 2010. godinu, može biti utvrđena u iznosu ne većem od 60%.
2. Kakve troškove će primena zakona stvoriti građanima i privredi (naročito malim i srednjim pravnim licima)
Primena Zakona, u delu u kome se uređuje porez na imovinu, od 1. januara 2011. godine mogla bi, eventualno, da stvori veću obavezu pojedinim poreskim obveznicima. Radi otklanjanja mogućnosti da primena Zakona, eventualno, prouzrokuje znatnije obaveze obveznicima, uređuje se da obaveza po osnovu poreza na imovinu za 2011. godinu, u odnosu na poresku obavezu istog obveznika za istu nepokretnost odgovarajuće površine utvrđenu za 2010. godinu, primenom ovog zakona može biti uvećana ne više od 60%.
3. Da li su pozitivne posledice donošenja zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti
Cilj koji se želi postići ovim zakonom je pravičnija raspodela poreskog tereta srazmerno ekonomskoj moći obveznika. Zato smatramo da su pozitivne posledice donošenja zakona takve da opravdavaju eventualno veće obaveze pojedinim obveznicima po osnovu poreza na imovinu.
4. Da li se zakonom podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija
Ovim zakonom se uređuje oporezivanje imovine, što prevashodno nema za cilj podsticanje stvaranja novih privrednih subjekata.
5. Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o zakonu
Ovaj zakon je u postupku pripreme dostavljen na mišljenje nadležnim ministarstvima.
6. Koje će se mere tokom primene zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem zakona namerava
Ministarstvo finansija nadležno je za davanje mišljenja u primeni Zakona. Posebno ističemo da Ministarstvo finansija, periodičnim publikovanjem Biltena službenih objašnjenja i stručnih mišljenja za primenu finansijskih propisa, kao i na drugi pogodan način, dodatno obezbeđuje transparentnost, informisanost i pristup informacijama, kako bi se i na ovaj način doprinelo ostvarivanju ciljeva postavljenih donošenjem Zakona.
VIII. PREGLED ODREDABA ZAKONA KOJE SE MENjAJU, ODNOSNO DOPUNjUJU
Član 2.
Porez na imovinu plaća se na sledeća prava na nepokretnosti:
1) pravo svojine;
2) brisana;
3) pravo stanovanja;
4) brisana;
5) pravo zakupa stana ili stambene zgrade u skladu sa zakonom kojim je uređeno stanovanje, za period duži od jedne godine ili na neodređeno vreme;
5a) pravo zakupa građevinskog zemljišta u javnoj svojini, odnosno poljoprivrednog zemljišta u državnoj svojini, POVRŠINE PREKO 10 ARI;
6) pravo korišćenja građevinskog zemljišta u javnoj svojini površine preko 10 ari.
Nepokretnostima, u smislu stava 1. ovog člana, smatraju se: zemljište, stambene i poslovne zgrade, stanovi, poslovne prostorije, garaže, zgrade i prostorije za odmor i rekreaciju i drugi građevinski objekti, odnosno njihovi delovi.
U slučaju kad na nepokretnosti postoji neko od prava iz stava 1. tač. 3) do 6) ovog člana, porez na imovinu plaća se na to pravo, a ne na pravo svojine.
POREZ NA IMOVINU NA ZEMLjIŠTE IZ STAVA 1. TAČ. 5A) I 6) OVOG ČLANA PLAĆA SE NA RAZLIKU NjEGOVE POVRŠINE I POVRŠINE OD 10 ARI.
Član 11.
Stope poreza na imovinu iznose:
1) na prava na nepokretnosti poreskog obveznika koji vodi poslovne knjige – do 0,4%
2) na prava na zemljištu kod obveznika koji ne vodi poslovne knjige – do 0,30%
3) na prava na nepokretnosti poreskog obveznika koji ne vodi poslovne knjige, osim na zemljištu:
Na poresku osnovicu Plaća se na ime poreza (1) do 10.000.000 dinara do 0,40% (2) od 10.000.000 do 25.000.000 dinara porez iz podtačke (1) + do 0,6% na iznos preko 10.000.000 dinara (3) od 25.000.000 do 50.000.000 dinara porez iz podtačke (2) + do 1,0% na iznos preko 25.000.000 dinara (4) preko 50.000.000 dinara porez iz podtačke (3) + do 2,0% na iznos preko 50.000.000 dinara
U slučaju da skupština jedinice lokalne samouprave ne utvrdi visinu poreske stope, ili je utvrdi preko maksimalnog iznosa iz stava 1. ovog člana, porez na imovinu utvrdiće za prava iz člana 2. ovog zakona na zemljištu primenom poreske stope od 0,30%, odnosno od 0,40% na ostalim nepokretnostima poreskog obveznika PRIMENOM NAJVIŠE ODGOVARAJUĆE PORESKE STOPE IZ STAVA 1. OVOG ČLANA NA PRAVA NA NEPOKRETNOSTI OBVEZNIKA KOJI VODI POSLOVNE KNjIGE, ODNOSNO OBVEZNIKA KOJI NE VODI POSLOVNE KNjIGE.
Član 12.
Porez na imovinu ne plaća se na prava na nepokretnosti iz člana 2. ovog zakona:
1) u državnoj i drugim oblicima javne svojine koje koriste državni organi i organizacije i organi, organizacije i službe pokrajinske autonomije i jedinica lokalne samouprave, kao i direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava , korisnici sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje i drugi korisnici javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, prema propisima kojima se uređuje budžetski sistem, odnosno na dobra u opštoj upotrebi prema propisima kojima se uređuju sredstva u svojini Republike Srbije;
2) diplomatskih i konzularnih predstavništava stranih država, pod uslovom reciprociteta;
3) u svojini tradicionalnih crkava i verskih zajednica i drugih crkava i verskih zajednica registrovanih u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj crkava i verskih zajednica, koje su namenjene i isključivo se koriste za obavljanje bogoslužbene delatnosti;
4) koje su od nadležnog organa proglašene kulturnim ili istorijskim spomenicima – na nepokretnosti u celini, odnosno na posebne delove, koji služe za ove namene;
5) brisana;
6) poljoprivredno i šumsko zemljište koje se ponovo privodi nameni – pet godina, računajući od početka privođenja nameni;
7) puteve, lučke obale i lukobrane, brodske prevodnice, pruge, aerodromske piste, brane (vodoustave), objekte za odvodnjavanje;
8) zemljište i građevinsko zemljište za površinu pod objektom, uključujući i okućnicu stambene zgrade do 5 ari po obvezniku;
8) IZGRAĐENO ZEMLjIŠTE – ZA POVRŠINU POD OBJEKTOM NA KOJI SE POREZ PLAĆA;
9) skloništa ljudi i dobara od ratnih dejstava;
10) objekte obveznika poreza na dohodak građana na prihode od poljoprivrede i šumarstva, odnosno obveznika kome je poljoprivreda pretežna registrovana delatnost, koji su namenjeni i koriste se isključivo za primarnu poljoprivrednu proizvodnju, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivredno zemljište;
11) objekte, odnosno delove objekata koji u skladu sa propisima neposredno služe za obavljanje komunalnih delatnosti ;
12) za koje je međunarodnim ugovorom koji je zaključila Republika Srbija uređeno da se neće plaćati porez na imovinu.
Porez na imovinu na teritoriji jedinice lokalne samouprave ne plaća obveznik kad ukupna osnovica za sve njegove nepokretnosti na toj teritoriji ne prelazi iznos od 400.000 dinara.
Odredbe stava 1. tač. 1) do 11) i stava 2. ovog člana ne primenjuju se na nepokretnosti koje se trajno daju drugim licima radi ostvarivanja prihoda.
Trajnim davanjem drugim licima, u smislu stava 3. ovog člana, smatra se svako ustupanje nepokretnosti drugom licu uz naknadu, koje u toku 12 meseci, neprekidno ili sa prekidima, traje duže od 183 dana.
Porez na imovinu ne plaća obveznik – imalac prava na nepokretnosti iz člana 2. ovog zakona, koju bez naknade ustupi na korišćenje licu prognanom posle 1. avgusta 1995. godine, ako prognano lice i članovi njegovog porodičnog domaćinstva ne ostvaruju prihode, izuzev prihoda od zemljišta koje je predmet oporezivanja.
Porez na imovinu ne plaća se na prava na nepokretnosti koje su u poslovnim knjigama obveznika, u skladu sa propisima kojima se uređuju računovodstvo i revizija, evidentirane kao dobra koja su isključivo namenjena daljoj prodaji.
Član 14.
Porez na nasleđe i poklon plaća se na prava na nepokretnosti iz člana 2. stav 1. tač. 1) do 6) ovog zakona, koje naslednici, odnosno poklonoprimci nasleđuju, odnosno prime na poklon.
POREZ NA NASLEĐE I POKLON PLAĆA SE NA UKUPNU POVRŠINU NEPOKRETNOSTI NA KOJIMA SU KONSTITUISANA PRAVA IZ ČLANA 2. STAV 1. TAČ. 1) DO 6) OVOG ZAKONA, KOJA NASLEDNICI NASLEDE, ODNOSNO POKLONOPRIMCI PRIME NA POKLON.
Porez na nasleđe i poklon plaća se i na nasleđeni, odnosno na poklon primljeni gotov novac, štedne uloge, depozite u bankama, novčana potraživanja, prava intelektualne svojine, pravo svojine na upotrebljavanom motornom vozilu – osim na mopedu, motokultivatoru, traktoru i radnoj mašini, na upotrebljavanom plovilu, odnosno na upotrebljavanom vazduhoplovu na sopstveni pogon osim državnog, i druge pokretne stvari, osim udela u pravnom licu, odnosno hartija od vrednosti.
Porez na poklon plaća se i u slučaju prenosa bez naknade imovine pravnog lica, koja je predmet oporezivanja u skladu sa odredbama st. 1, 2. i 4. do 9. ovog člana.
Upotrebljavano motorno vozilo, upotrebljavano plovilo, odnosno upotrebljavani vazduhoplov, u smislu ovog zakona, jeste motorno vozilo, plovilo, odnosno vazduhoplov koje je najmanje jedanput, u skladu sa propisima bilo registrovano, upisano u propisani upisnik, odnosno u registar ili evidenciju vazduhoplova, na teritoriji Republike Srbije.
Poklonom, u smislu ovog zakona, ne smatra se prenos bez naknade prava na nepokretnostima i pokretnim stvarima iz st. 1. do 3. ovog člana na koji se plaća porez na dodatu vrednost, u skladu sa propisima kojima se uređuje porez na dodatu vrednost, nezavisno od postojanja ugovora o poklonu.
Poklonom, u smislu ovog zakona, ne smatra se primanje po osnovima koji su izuzeti iz dohotka za oporezivanje, odnosno na koje se plaća porez na dohodak građana, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oporezivanje dohotka građana.
Od oporezivanja po ovom zakonu izuzima se prenos dobitka u igri na sreću sa organizatora igre na dobitnika.
Od oporezivanja porezom na nasleđe i poklon izuzimaju se novac, prava, odnosno stvari iz stava 2. ovog člana, koje naslednik nasledi, odnosno poklonoprimac primi na poklon, od istog lica, za vrednost nasleđa, odnosno poklona, do 30.000 dinara u jednoj kalendarskoj godini po svakom od tih osnova.
Poklonom, u smislu ovog zakona, smatra se i pokrivanje rashoda obveznika novčanom nadoknadom ili neposrednim plaćanjem.
Član 44.
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u sudu, odnosno drugom organu nadležnom za overu potpisa ugovarača na ugovoru, odnosno diplomatsko-konzularnom predstavništvu Republike Srbije odnosno pravnom licu iz člana 37. ovog zakona, ako:
1) nadležnom poreskom organu ne dostavi u roku pravosnažno rešenje, odluku, ugovor ili ispravu iz člana 37. ovog zakona,
2) upis prava na nepokretnosti izvrši bez dokaza nadležnog poreskog organa o plaćenom porezu na nasleđe i poklon, odnosno na prenos apsolutnih prava iz člana 38a ovog zakona.
Novčanom kaznom iz stava 1. ovog člana kazniće se za prekršaj i:
1) odgovorno lice u jedinici lokalne samouprave, ako ministarstvu nadležnom za poslove finansija ne dostavi, ili ne dostavi u propisanom roku, podatke iz člana 36a ovog zakona;
1a) naslednik, odnosno poklonoprimac, ako nadležnom poreskom organu ne prijavi promenu zanimanja, u smislu člana 21. stav 2. ovog zakona;
2) sticalac prava svojine na upotrebljavanom putničkom vozilu pribavljenom za taksi ili “ rent a car“ koji je posebno označen, ako nadležnom poreskom organu ne prijavi ili ne prijavi u roku od deset dana prestanak obavljanja delatnosti, prodaju, odnosno otuđenje putničkog vozila pribavljenog za obavljanje tih delatnosti, u smislu člana 21. stav 3. i člana 31. stav 2. ovog zakona ;
3) odgovorno lice u državnom organu, odnosno organizaciji, odnosno organu teritorijalne autonomije, koje na zahtev jedinice lokalne samouprave ne dostavi podatke u skladu sa članom 8. stav 1. ČLANOM 7A STAV 1. ovog zakona, odnosno koje jedinici lokalne samouprave naplati taksu, odnosno naknadu ili drugi trošak, za podatke iz člana 8. stav 1. ČLANA 7A STAV 1. ovog zakona.
ODREDBE ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZIMA NA IMOVINU („SLUŽBENI GLASNIK RS”, BROJ 101/10), KOJE SE BRIŠU
ČLAN 33.
POREZ NA IMOVINU ZA 2011. GODINU, UTVRDIĆE SE PRIMENOM ODREDABA OVOG ZAKONA PO STOPI OD 0,30% NA PRAVA IZ ČLANA 2. OVOG ZAKONA NA ZEMLjIŠTU, ODNOSNO OD 0,40% NA PRAVA NA OSTALIM NEPOKRETNOSTIMA, OSIM AKO SKUPŠTINA JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE, U ROKU OD 90 DANA OD STUPANjA NA SNAGU OVOG ZAKONA, DONESE ODLUKU KOJOM ĆE UTVRDITI NIŽE STOPE POREZA OD NAVEDENIH.
ČLAN 34.
ZA NEPOKRETNOST OBVEZNIKA KOJI NE VODI POSLOVNE KNjIGE, ZA KOJU JE TOM OBVEZNIKU UTVRĐEN POREZ NA IMOVINU ZA 2010. GODINU, ZA ODGOVARAJUĆU POVRŠINU ISTE NEPOKRETNOSTI, PORESKA OBAVEZA ISTOM OBVEZNIKU ZA 2011. GODINU, PRIMENOM OVOG ZAKONA, MOŽE BITI UTVRĐENA U IZNOSU NE VEĆEM OD 60% U ODNOSU NA PORESKU OBAVEZU UTVRĐENU ZA 2010. GODINU.
Član 7.
POREZ NA IMOVINU ZA 2011. GODINU, UTVRDIĆE SE PRIMENOM NAJVIŠE ODGOVARAJUĆE PORESKE STOPE IZ ČLANA 11. STAV 1. ZAKONA O POREZIMA NA IMOVINU („SLUŽBENI GLASNIK RS”, BR. 26/01, 45/02-SUS, 80/02, 80/02-DR. ZAKON, 135/04, 61/07, 5/09 I 101/10) NA PRAVA NA NEPOKRETNOSTI OBVEZNIKA KOJI VODI POSLOVNE KNjIGE, ODNOSNO OBVEZNIKA KOJI NE VODI POSLOVNE KNjIGE, OSIM AKO SKUPŠTINA JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE U ROKU OD 60 DANA OD DANA STUPANjA NA SNAGU OVOG ZAKONA, DONESE ODLUKU KOJOM ĆE UTVRDITI NIŽE STOPE POREZA OD NAVEDENIH.
ZA NEPOKRETNOST OBVEZNIKA KOJI NE VODI POSLOVNE KNjIGE, ZA KOJU JE TOM OBVEZNIKU UTVRĐEN POREZ NA IMOVINU ZA 2010. GODINU, ZA ODGOVARAJUĆU POVRŠINU ISTE NEPOKRETNOSTI, PORESKA OBAVEZA ISTOM OBVEZNIKU ZA 2011. GODINU, PRIMENOM OVOG ZAKONA, MOŽE BITI UTVRĐENA U IZNOSU NE VEĆEM OD 60% U ODNOSU NA PORESKU OBAVEZU UTVRĐENU ZA 2010. GODINU.
Član 8.
ODREDBE ČL. 1, 2. I 3. OVOG ZAKONA PRIMENjIVAĆE SE OD 1. JANUARA 2011. GODINE.
Član 9.
OVAJ ZAKON STUPA NA SNAGU OSMOG DANA OD DANA OBJAVLjIVANjA U „SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE” .
IZJAVA O USKLAĐENOSTI PROPISA SA PROPISIMA EVROPSKE UNIJE
1. Ovlašćeni predlagač propisa – Vlada
Obrađivač: Ministarstvo finansija
2. Naziv propisa
PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O POREZIMA NA IMOVINU
DRAFT LAW ON AMENDMENTS TO THE LAW ON
TAXES ON PROPERTY
3. Usklađenost propisa sa odredbama Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica, sa jedne strane, i Republike Srbije sa druge strane („Službeni glasnik RS”, broj 83/08) (u daljem tekstu: Sporazum), odnosno sa odredbama Prelaznog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima između Evropske zajednice, sa jedne strane, i Republike Srbije, sa druge strane („Službeni glasnik RS”, broj 83/08) (u daljem tekstu: Prelazni sporazum)
a) Odredba Sporazuma i Prelaznog sporazuma koja se odnose na normativnu saržinu propisa ČL. 37. I 100. SPORAZUMA I ČLAN 22. PRELAZNOG SPORAZUMA.
b) Prelazni rok za usklađivanje zakonodavstva prema odredbama Sporazuma i Prelaznog sporazuma
/
v) Ocena ispunjenosti obaveze koje proizlaze iz navedene odredbe Sporazuma i Prelaznog sporazuma
Ne postoje odgovarajući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno obezbediti usklađenost.
g) Razlozi za delimično ispunjavanje, odnosno neispunjavanje obaveza koje proizlaze iz navedene odredbe Sporazuma i Prelaznog sporazuma
/
d) Veza sa Nacionalnim programom za integraciju Republike Srbije u Evropsku uniju
/
4. Usklađenost propisa sa propisima Evropske unije
/
a) Navođenje primarnih izvora prava EU i usklađenost sa njima
b) Navođenje sekundarnih izvora prava EU i usklađenost sa njima
v) Navođenje ostalih izvora prava EU i usklađenst sa njima
g) Razlozi za delimičnu usklađenost, odnosno neusklađenost
d) Rok u kojem je predviđeno postizanje potpune usklađenosti propisa sa propisima Evropske unije
/
5. Ukoliko ne postoje odgovarajući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno obezbediti usklađenost treba konstatovati tu činjenicu. U ovom slučaju nije potrebno popunjavati Tabelu usklađenosti propisa.
Ne postoje odgovarajući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno obezbediti usklađenost.
6. Da li su prethodno navedeni izvori prava EU prevedeni na srpski jezik?
/
7. Da li je propis preveden na neki službeni jezik EU?
Propis je u postupku prevođenja na engleski jezik.
8. Učešće konsultanata u izradi propisa i njihovo mišljenje o usklađenosti.
U izradi zakona nisu učestvovali konsultanti.