Uredba o utvrđivanju Programa izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2005. godinu (05 Broj: 110-1126/2005)

Na osnovu člana 99a stav 4. Zakona o vodama („Službeni glasnik RS“, br. 46/91, 53/93, 67/93, 48/94 i 54/96),

Vlada Republike Srbije donosi

U R E D B U

I ODRŽAVANjA VODOPRIVREDNIH OBJEKATA

ZA 2005. GODINU

Član 1.

Ovom uredbom utvrđuje se Program izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2005. godinu, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2.

Vrsta vodoprivrednih objekata i radova, kao i obim potrebnih finansijskih sredstava za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje vodoprivrednih objekata i izvođenje radova utvrđeni su programom iz člana 1. ove uredbe.

Član 3.

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

05 broj /2005

U Beogradu, 3. marta 2005. godine

Vlada Republike Srbije

Potpredsednik,

PROGRAM

IZGRADNjE, REKONSTRUKCIJE I ODRŽAVANjA VODOPRIVREDNIH OBJEKATA ZA 2005. GODINU

U 2005. godini obaviće se radovi na izgradnji, rekonstrukciji i održavanju sledećih vodoprivrednih objekata: višenamenskih brana i akumulacija, regionalnih sistema za vodosnabdevanje, sistema za snabdevanje vodom koji ne pripadaju regionalnim vodoprivrednim sistemima, regionalnih sistema za navodnjavanje, postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda, objekata za odbranu od poplava.

Takođe, u 2005. godini izvodiće se radovi na sprovođenju odbrane od poplava i leda, antierozioni radovi, radovi na utvrđivanju izvađenih količina materijala iz vodotoka, radovi na izradi studija i projekata, na utvrđivanju kvaliteta voda, na otklanjanju havarijskih zagađenja, kao i poslovi koji proizlaze iz međunarodne saradnje i izvršenja rešenja vodoprivrednih inspektora.

Navedeni objekti i radovi i iznos sredstava za te objekte i radove, dati su u sledećoj tabeli:

Redni broj Objekti i radovi Učešće Republike (din.) 1. Višenamenske brane i akumulacije 820. 000. 000 2. Vodosnabdevanje i navodnjavanje 529. 000. 000 3. Zaštita voda 269. 500. 000 4. Zaštita od voda 1.200. 000. 000 5. Studije, projekti i priprema investicija 280. 000. 000 6. Međunarodna saradnja 100. 000. 000 7. Izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora 1. 500. 000 UKUPNO: 3 200. 000. 000

Raspodela sredstava po grupama objekata i radova vršiće se na sledeći način:

Višenamenske brane i akumulacije Učešće Republike (din.) 1.1. Izgradnja brana-Selova-Rovni-Prvonek 820. 000. 000

U 2005. godini obaviće se radovi na:

– izgradnji tela brane brane i akumulacije “Selova” čija je namena vodosnabdevanje stanovništva i industrije u opštinama Kuršumlije, Prokuplja, Blaca, Merošine i Niša, zaštita od poplava i nanosa, navodnjavanje, proizvodnja električne energije i dr.;

– na izgradnji tela brane i akumulacije “Rovni” čija je namena vodosnabdevanje stanovništva i industrije, odbrana od poplava u opštinama Valjevo, Mionica, Lajkovac, Lazarevac i Ub, kao i za potrebe JP „Elektroprivreda Srbije“;

– izradi čepa brane, završetku čišćenja akumulacionog prostora, izmeštanju infrastrukturnih objekata, probnom punjenju, antierozioni radovi, putevi, uređenje prostora ispod brane i drugi radovi neophodni za završetak izgradnje brane u 2005. godini.

Učešće sredstava Republike u finansiranju izgradnje brane i akumulacije Selova je 100%, a brane i akumulacije Rovni i Prvonek 50%.

Za finansiranje izgradnje višenamenskih brana i akumulacija, kao i za realizaciju preuzetih a neizmirenih obaveza po tom osnovu iz 2004. godine planirano je 820.000.000 dinara.

2. Vodosnabdevanje i navodnjavanje

Naziv objekta Učešće Republike (din.) 2.1. Izgradnja sistema za vodosnabdevanje 505 000 000 2.2. Izgradnja regionalnih sistema za navodnjavanje 24 000 000 Ukupno: 529.000.000

U 2005. godini obaviće se radovi na izgradnji crpnih stanica, cevovoda, rezervoara i drugi radovi na sledećim regionalnim sistemima za vodosnabdevanje:

-Gornje-južnomoravski RSV: Pčinjski podsistem: opštine Bujanovac i Vranje sa ak. “Prvonek”; Bujanovac, Preševo, Trgovište sa ak. na r. Pčinji, Podsistem Vlasinsko jezero: opštine Vladičin Han, Surdulica, Bosilegrad;

-Donje-južnomoravski RSV: Vlasinski podsistem: opštine Vlasotince, Babušnica, Crna Trava; Jablanički podsistem: opštine Leskovac “Barje”, Doljevac i Bojnik “Brestovac”; Lebane i Medveđa “Ključ”, Toplički podsistem: deo opštine Niša, Doljevac, Merošina, Žitorađa, Prokuplje, Blace i, Kuršumlija “Selova”; Nišavski podsistem: Niš, Gadžin Han, Merošina, Bela Palanka, Pirot, Dimitrovgrad, ak. “Zavoj” pv “Medijana”; Moravički podsistem: Soko Banja, Aleksinac, Ražanj ak. “Bovan”;

-Zapadnomoravsko-rzavski RSV: Podsistem “Uvac”: N. Varoš, Priboj, Prijepolje, Sjenica: ak. “Sjenica” i ak. “Uvac”; Podsistem “Vrutci”: Užice, Čajetina, B. Bašta, ak. “Vrutci” i ak. “Zlatibor”; Podsistem “Rzav”: prva faza “Arilje”, Požega, Lučani, Čačak i Gornji Milanovac, ak. “Arilje”, druga faza: Kosjerić, Lajkovac, Ljig, Ub, Beograd, ak. “Roge” i ak. “Orlovača”;

-Ibarsko-šumadijski RVS: Kraljevo, Vrnjačka Banja, Trstenik, Kragujevac, Knić, Batočina, Rača, Topola, Aranđelovac, ak. “Gruža”, ak. “Lopatnica”, Raška, Novi Pazar i Tutin;

-Rasinsko-pomoravski RSV: opštine Kruševac, Aleksandrovac, Varvarin, Ćićevac, deo Ražnja, Paraćin, Ćuprija, Jagodina ak. “Ćelije”, Despotovac, Svilajnac, r. Crnica, r. Resava.

-Timočki RVS: opštine Bor, Zaječar, Boljevac, Negotin, i Knjaževac, ak. “Grlište” i ak. “Bogovina”;

-Mlavsko-moravski RVS: opštine Petrovac, Malo Crniće, Požarevac, Žabari, Velika Plana, Smederevska Palanka, Smederevo, Grocka, Veliko Gradište, Golubac, Kučevo i Majdanpek, pv. “Godomin” pv. “Šalinac”, pv. “Petka” ak.r. Mlava i ak. r. Pek;

-Kolubarski RSV: opštine Valjevo, Mionica, Lajkovac, Lazarevac, Ub ak. “Rovni”, (druga faza: ak. “Uvac-Rzav”);

-Savsko-beogradski RVS: 10 opština Beograd i opštine Grocka, Barajevo, Sopot, Mladenovac i Obrenovac pv. “Sava”, rečne vode “Save”, rv. “Dunav”, pv. i rv. “Drine”, pv. i rv. “Drine”, pv. “Šalinac-Godomin” i rv. “Uvac-Rzav”;

-Mačvanski RVS: opštine Šabac, Bogatić, Loznica, Mali Zvornik, Osečina, Ljubovija, Vladimirci, Koceljeva, pv. “Badovinci-Drina”, pv. “Jarak-Sava”, ak. r. Ljuboviđa.

Radovi na izgradnji crpnih stanica, cevovoda, rezervoara i drugi radovi obaviće se i na sistemima koji ne pripadaju regionalnim sistemima za vodosnabdevanje i to u opštinama Ivanjica, Bajina Bašta, Despotovac, Krupanj, Svilajnac, Rekovac, Brus, Svrljig, Kladovo, Žagubica, Donji Milanovac, Knjaževac i Ljubovija.

Takođe, planira se nastavak izvođenja radova na sistemu za navodnjavanje Negotinske nizije, završetak tehničke dokumentacije i početak izgradnje sistema za navodnjavanje Mačve, kao i radovi čiji je cilj aktiviranje dela postojećih akumulacionih prostora namenjenih navodnjavanju.

Učešće sredstava Republike u finansiranju sistema za vodosnabdevanje, osim distribucije vode, sistema koji ne pripadaju regionalnim sistemima za vodosnabdevanje i sistema za navodnjavanje iznosi 50%, a ako se izgradnja vodoprivrednih sistema vrši u nerazvijenim i prigraničnim opštinama, koje su kao takve utvrđene Zakonom o nedovoljno razvijenim područjima Republike Srbije za period do 2005. godine („Službeni glasnik RS“, broj 53/95), navedeni iznos učešća sredstava Republike se povećava za 10%.

Učešće sredstava Republike u finansiranju izggradnje objekata vodosnabdevanja za potrebe snabdevanja vodom dobara od nacionalnog značaja (Pećka Patrijaršija, Manastir Studenica, Manastir Žiča, Manastir Kalenić, Đurđevi Stupovi, Manastir Mileševa, Rajačke pimnice i dr.) iznosi 100%.

Za finansiranje izgradnje regionalnih sistema za vodosnabdevanje, sistema koji ne pripadaju rgionalnim sistemima za vodosnabdevanje i regionalnih sistema za navodnjavanje, kao i za realizaciju preuzetih a neizmirenih obaveza po tom osnovu iz 2004. godine planirano je ukupno 529.000.000 dinara.

3.Zaštita voda

Objekti-radovi Učešće Republike (din.) 3.1. Kontrola kvaliteta voda (monitoring) 15.000.000 3.2. Aktivnosti pri havarijskim zagađenjenjima 15.000.000 3.3. Izgradnja i rekonstrukcija postrojenja za prečišćavanje 239.500.000 Ukupno: 269.500.000

U 2005. godini obaviće se radovi na sistematskom ispitivanju kvaliteta voda na 160 rečnih profila kanala, akumulacija, voda u zoni izvorišta prvog ranga i podzemnih voda, kao i radovi koji se odnose na modernizaciju opreme za ispitivanje kvaliteta voda i na otklanjanju havarijskih zagađenja.

Na postrojenjima za prečišćavanje otpadnih voda obaviće se radovi na izgradnji crpnih stanica za fekalnu otpadnu vodu, kolektora za otpadnu vodu i sistema za prečišćavanje otpadnih voda.

Učešće sredstava Republike u finansiranju iznosi i to za:

1) monitoring u oblasti zaštite voda 100%;

2) sprovođenje mera pri havarijskim zagađenjima do visine predračunske vrednosti radova na otklanjanju zagađenja;

3) izgradnju i rekonstrukciju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda 50%, a ako se izgradnja i rekonstrukcija postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda vrši u nerazvijenim i prigraničnim opštinama, koje su kao takve utvrđene Zakonom o nedovoljno razvijenim područjima Republike Srbije za period do 2005. godine („Službeni glasnik RS“, broj 53/95), navedeni iznos učešća sredstava Republike se povećava za 10%.

Učešće sredstava Republike u finansiranju izggradnje i rekonstrukcije postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda koji se odnose na objekte od nacionalnog značaja (Pećka Patrijaršija, Manastir Studenica, Manastir Žiča, Manastir Kalenić, Đurđevi Stupovi, Manastir Mileševa, Rajačke pimnice i dr.) iznosi 100%.

Za finansiranje monitoringa u oblasti zaštite voda, sprovođenja mera pri havarijskim zagađenjima i izgradnju i rekonstrukciju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda, kao i za realizaciju preuzetih a neizmirenih obaveza po tom osnovu iz 2004. godine planirano je ukupno 269.500.000 dinara.

4.Zaštita od voda

Vrsta radova Učešće Republike (din.) 4.1. Održavanje objekata za odbranu od poplava 760 000 000 – redovno (670 000 000) – investiciono (90 000 000) 4.2. Dogradnja, rekonstrukcije i sanacije objekata za odbranu od poplava 265 000 000 4.3. Odbrana od poplava i leda 75 000 000 4.4. Izvođenje protiverozionih radova 90 000 000 4.5. Kontrola eksploatacije peska i šljunka 10 000 000 Ukupno: 1.200.000.000

Redovno održavanje objekata za odbranu od poplava obuhvata radove na sledećim objektima:

1) nasipi;

2) regulisani vodotoci i regulacione građevine;

3) oprema za odbranu od poplava;

4) objekti za zaštitu od erozije i bujica;

5) brane, retenzije i akumulacije (za zaštitu od poplava);

6) višenamenski hidrosistemi.

Za redovno održavanje objekata za odbranu od poplava u 2005. godini planiran je iznos od 670.000.000 dinara.

Investiciono održavanje objekata obuhvata:

1) investiciono održavanje visokih brana;

2) investiciono održavanje malih brana;

3) održavanje regionalnih hidrosistema.

Za investiciono održavanje objekata u 2005. godini planiran je iznos od 90.000.000 dinara. Ova suma obuhvata i neizmirene obaveze iz 2004. godine.

Ukupna finansijska sredstva za održavanje objekata za odbranu od poplava u 2005. godini iznose 760.000.000 dinara, uključujući i prenete obaveze iz 2004. godine.

Dogradnja, rekonstrukcije i sanacije postojećih objekata za odbranu od poplava navedenih u Operativnom planu odbrane od poplava za 2005. godinu, radi stvaranja funkcionalne celine – kasete sa ujednačenim stepenom zaštite od poplava, finansiraće se iz sredstava koja su planirana u 2005. godini u iznosu od 265.000.000 dinara, uključujući i prenete obaveze iz 2004. godine.

Odbrana od poplava i leda obuhvata:

1) sprovođenje odbrane od poplava sa hitnim intervencijama;

2) odbrana od leda;

3) nabavka opreme, alata i materijala;

4) pravilnici za sprovođenje odbrane od poplava.

Ukupna finansijska sredstva za odbranu od poplava i leda u 2005. godini iznose 75.000.000 dinara, uključujući i prenete obaveze iz 2004. godine.

Protiverozioni radovi na erozionim područjima obuhvataju:

1) investiciono održavanje protiverozionih radova;

2) građevinske radove;

3) biotehničke radove;

4) biološke radove.

Za izvođenje protiverozionih radova u 2005. godini planirana su finansijska sredstva od 90.000.000 dinara.

Za finansiranje radova na utvrđivanju tačnih količina (m3) izvađenog materijala iz vodotoka od strane pravnih i fizičkih lica putem geodetskog snimanja i merenja planirana su sredstva u iznosu od 10.000.000 dinara.

Učešće sredstava Republike u finansiranju radova iz oblasti zaštite od voda iznosi i to za:

1) izgradnju i rekonstrukciju

-velikih zaštitnih sistema kojima se brani od poplava područje više opština do visine ukupne predračunske vrednosti radova,

-ostalih regulacija i nasipa za odbranu od poplava do visine predračunske vrednosti građevinskih radova,

-odbrambenih sistema u urbanim područjima do visine predračunske vrednosti radova koji se odnose na zaštitnu funkciju;

2) radova na održavanju i sanaciji objekata za zaštitu od poplava do visine ukupne predračunske vrednosti radova;

3)  sprovođenje mera za odbranu od poplava i leda do 100 %;

4) radove koji se odnose na kontrolu eksploatacije izvađenog materijala iz vodotoka 100%;

5) izgradnju i rekonstrukciju bujičarskih objekata gde se ne može obezbediti učešće drugih investitora do visine predračunske vrednosti radova,

6) protiverozione mere (pošumljavanje i biotehnički radovi) do visine predračunske vrednosti radova.

5. Studije, projekti i priprema investicija

Radovi Učešće Republike (din.) Studije, projekti i priprema investicija 280.000.000

U 2005. godini finansiraće se izrada sledećih studija-projekata:

studija vezanih za bilans voda; katastar vodnih građevina i sistema; katastar zagađivača; zoniranje plavnih područja i metodologije za procenu rizika plavljenja u uslovima izgrađenosti terena kao i u gradskim uslovima; studija za zaštitu kvaliteta podzemnih voda; zaštitu aluviona Velike Morave; bilans otpadnih voda na neposrednom slivu Velike Morave; studije o mogućnostima vodosnabdevanja vodom Pomoravlja i Šumadije sa ili bez VVHS „Studenica“; studije razvoja beogradskog izvorišta; studije vodosnabdevanja Beograda i kolubarskog sliva sa područja starovlaških planina; studija korišćenja vode sa regionalnog izvorišta vodosnabdevanja Kovin – Dubovac; studija opravdanosti izgradnje i finasiranja brana Svračkovo i Bogovina; studija o informacionim sistemima (hidrinformacioni sistem reke Drine i dr.), izrada metodologije za elektronsku vodnu knjigu, nastavak finansiranja projekata u okviru nacionalnog programa uređenja, zaštite i korišćenja voda; izrada zakona i drugih propisa o vodama; projekata od značaja za izradu plana upravljanja vodama; planskih dokumenata regionalnih izvorišta vodosnabdevanja Bovan, Prvonek, Ćelije i dr.; završetak izrade osnovnih erozionih i bujičnih podloga; izrada projekata regionalnih sistema vodosnabdevanja Bogovina i Lopatnica; izrada projekta dogradnje PPV «Gruža» i projekta vodosnabdevanja Soko Banje sa RVS Bovan; obeležavanje jubileja inž. Miladina Pećinara prvog akademika u oblasti vodoprivrede, i drugih značajnih vodoprivrednika; učešće u finansiranju stručnih časopisa od značaja za vodoprivredu i stručnih savetovanja iz oblasti korišćenja voda, zaštite od voda, zaštite voda i dr.

Osim navedenih studija i projekata u 2005. godini finansiraće se i projekti koji imaju za cilj rešavanje problema sa snabdevanjem vodom, kao i rešavanje problema otpadnih voda dobara od nacionalnog značaja kao što su Pećka Patrijaršija, Manastir Studenica, Manastir Žiča, Manastir Kalenić, Đurđevi Stupovi, Manastir Mileševa, Rajačke pimnice i dr.

Takođe, u okviru priprema investicija finansiraće se izrada pogodbene dokumentacije.

Učešće sredstava Republike u finansiranju izrade studija i projekata i pripreme investicija iznosi 100%.

Za finansiranje radova na izradi studija, projekata i za pripremu investicija, kao i za realizaciju preuzetih a neizmirenih obaveza po tom osnovu iz 2004. godine planirano je 280.000.000 dinara.

6. Međunarodna saradnja

Poslovi Učešće Republike (din.) Međunarodna saradnja 100.000.000

Međunarodna saradnja u oblasti vodoprivrede obuhvata dve osnovne kategorije: bilateralnu i multilateralnu saradnju.

U okviru bilateralne saradnje nastaviće se dosadašnja saradnja sa Mađarskom i Rumunijom, a planira se i uspostavljanje saradnje sa Hrvatskom, Bosnom i Hercegovinom i Makedonijom, kao i obnavljanje saradnje sa Bugarskom. U 2004. godini izrađene su neophodne bazne dokumentacije (tehničke/pravne) za pripreme, pregovore i sklapanje novih sporazuma za realizaciju bilateralne saradnje sa Rumunijom, Bugarskom, Bosnom i Hercegovinom i Hrvatskom, čime su se stekli preduslovi za uspostavljanje bilateralne saradnje u 2005. godini.

Planirana multilateralna saradnja zahteva nastavak aktivnog učešća na implementaciji Konvencije o zaštiti reke Dunav – obaveze prema Međunarodnoj komisiji za zaštitu reke Dunav (ICPDR), aktivnostima na slivu Tise, implementaciji Okvirnog sporazuma za sliv reke Save kao i u drugim aktivnostima međunarodne saradnje u oblasti voda na navedenim slivovima (učešće u realizaciji međunarodnih projekata).

Neophodno je u 2005. godini započeti proces povezivanja multilateralne i bilateralne saradnje u skladu sa preporukama Evropske direktive u oblasti politike voda EU WFD/ 2000/60/EC, započet u 2004. godini.

Sredstva namenjena za međunarodnu saradnju za ostvarenje uspešnog rada komisija, potkomisija, ekspertskih grupa, izradu neophodnih tehničkih dokumentacija, monitoring kvantiteta i kvaliteta voda i za kontrolu radioaktivnosti reke Dunav, za studijsko istraživačke radove u oblasti međunarodne saradnje, ili za aktivnosti koje prethodno nisu pomenute, a za koje nalog izda nadležni državni organ.

Učešće sredstava Republike u finansiranju poslova koji proizlaze iz međunarodne saradnje iznosi 100%.

Za finansiranje poslova koji proizlaze iz međunarodne saradnje, kao i za realizaciju preuzetih a neizmirenih obaveza po tom osnovu iz 2004. godine planirano je ukupno 100.000.000 dinara.

7. Izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora

Poslovi Učešće Republike (din.) Izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora 1.500.000

Radi obezbeđenja uslova za efikasniji postupak izvršenja rešenja vodoprivrednih inspektora neophodno je da se obezbede sredstva za izvršenje tih rešenja u slučajevima kada se izvršenje sprovodi preko drugih lica (prinudno izvršenje).

Učešće sredstava Republike u finansiranju izvršenja rešenja vodoprivrednih inspektora iznosi 100%.

Za finansiranje izvršenja rešenja vodoprivrednih inspektora, kao i za realizaciju preuzetih a neizmirenih obaveza po tom osnovu iz 2004. godine planirano je 1.500.000 dinara.

O b r a z l o ž e nj e

I. Pravni osnov

Pravni osnov za donošenje Uredbe o utvrđivanju Programa izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2005. godinu sadržan je u odredbama člana 99a Zakona o vodama kojima je utvrđeno da su poslovi izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata poslovi od opšteg interesa i da se prema godišnjem programu, koji donosi Vlada Republike Srbije, isti finansiraju iz sredstava naknade za korišćenje voda, naknade za zaštitu voda i naknade za izvađeni materijal iz vodotoka i iz sredstava obezbeđenih u budžetu Republike za te namene.

II. Razlozi za donošenje

Vodoprivreda predstavlja temelj razvoja privrede i društva u celini i ukoliko se ne bude vodilo računa o gazdovanju vodama može biti ugrožena perspektiva Republike Srbije u narednim decenijama. Vodoprivredna osnova Republike Srbije, koju je usvojila Vlada Republike Srbije, predstavlja stručno utemeljenu viziju vodoprivrednog razvoja Republike Srbije u narednim decenijama. U ovom strateškom dokumentu se planira do 2020. godine izgradnja većeg broja kapitalnih vodoprivrednih objekata-brana i akumulacija, regionalnih sistema za vodosnabdevanje naselja i industrije, sistema za odvođenje i prečišćavanje otpadnih voda, sistema za navodnjavanje, objekata za odbranu od poplava i dr. Ulaganja u vodoprivrednu infrastrukturu su neophodna i iz razloga ulaska u Evropsku uniju. Kao što je poznato Evropska unija postavlja mnogobrojne stroge uslove za prijem novih članica. Među tim uslovima se pojavljuju i zahtevi koji se odnose na korišćenje i zaštitu vodnih resursa. S obzirom na strateško opredeljenje naše zemlje za punu evropsku integraciju Republika Srbija će morati da ispuni i sve uslove koji se odnose na vodoprivredu.

U Zakonu o budžetu Republike Srbije za 2005. godinu (Službeni glasnik RS, broj 127/04) ukupna sredstva za finansiranje vodoprivrednih aktivnosti u 2005. godini utvrđena su u iznosu od 3.200.000.000 dinara, i to: 1.000.000.000 dinara iz budžeta Republike i 2.200.000.000 dinara iz sopstvenih prihoda vodoprivrede i to od naknade za korišćenje voda, naknade za zaštitu voda i naknade za izvađeni materijal iz vodotoka.

Kod sačinjavanja Programa izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2005. godinu vodilo se računa da se u okviru navedenih pozicija finansiraju oni vodoprivredni objekti i radovi koji zbog svog značaja i stanja u kom se nalaze imaju prioritet.

III. Sadržaj

Ovom uredbom utvrđuje se kako vrsta vodoprivrednih objekata i radova, tako i potrebna finansijska sredstva za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje vodoprivrednih objekata za 2005. godinu.

U 2005. godini planira se nastavak finansiranja izgradnje brane i akumulacije Prvonek, brane i akumulacije Rovni, brane i akumulacije Selova. Za izvođenje radova na izgradnju ovih vodoprivrednih objekata planiraju se sredstva u iznosu od 820.000.000 dinara. Sredstva će biti utrošena za radove navedene u Programu izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2005. godinu.

Za radove navedene u Programu na izgradnji sistema za vodosnabdevanje planirana su sredstva u iznosu od 505.000.000 dinara, a za nastavak radova na izgradnji regionalnog sistema za navodnjavanje negotinske nizije i radova na izgradnji hidrosistema za navodnjavanje Mačve i za aktiviranje dela postojećih akumulacionih prostora namenjenih navodnjavanju sredstva u iznosu od 24.000.000 dinara.

U 2005. godini, iz razloga što obim ispitivanja kvaliteta voda u prošloj i ranijih godina nije bio u skladu sa tendencijom povećanja broja potencijalnih koncentrisanih zagađivača, obaviće se radovi na sistematskom ispitivanju kvaliteta voda na 160 rečnih profila kanala, akumulacija, voda u zoni izvorišta prvog ranga i podzemnih voda, kao i radovi koji se odnose na modernizaciju opreme za ispitivanje kvaliteta voda.

Takođe, imajući u vidu da se tokom svake kalendarske godine desi najmanje 50-tak havarijskih zagađenja voda obaviće se od strane JVP “Srbijavode”, Beograd. radovi koji se odnose na otklanjanje havarijskih zagađenja.

Na postrojenjima za prečišćavanje otpadnih voda obaviće se radovi na izgradnji crpnih stanica za fekalnu otpadnu vodu, kolektora za otpadnu vodu i sistema za prečišćavanje otpadnih voda.

Za finansiranje monitoringa u oblasti zaštite voda, sprovođenja mera pri havarijskim zagađenjima i izgradnju i rekonstrukciju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda predviđeno je ukupno 269.500.000 dinara.

Za radove na održavanju objekata za odbranu od poplava, dogradnju, rekonstrukcije i sanacije objekata za odbranu od poplava, odbranu od poplava i leda, izvođenje protiverozionih radova i za kontrolu eksploatacije peska i šljunka planirana su sredstva u iznosu od 1.200.000.000 dinara.

Zbog neredovnog održavanja u prethodnom periodu, umanjena je funkcionalnost postojećih objekata za odbranu od poplava, navedenih u Operativnom planu odbrane od poplava. Otuda je neophodno održavanje (redovno,investiciono) tih objekata, a takođe potrebna je i dogradnja (zatvaranje branjenih mesta), rekonstrukcije ili sanacije ugroženih ili oštećenih delova sistema za odbranu od poplava na vodnim područjima Dunava, Save i Velike Morave kako bi se dobile funkcionalne celine – kasete sa ujednačenim stepenom zaštite od poplava.

Radi utvrđivanja tačnih količina (m3) izvađenog materijala iz vodotoka od strane pravnih i fizičkih lica neophodno je angažovati preduzeća koja su stručno (imaju zaposlene inženjere geodezije) i tehnički osposobljena (čamac sa ehosonderom) da utvrde tačne količine (m3) izvađenog materijala iz vodotoka. putem geodetskog snimanja i merenja izvađenog peska, šljunka i drugog materijala iz vodotoka. Utvrđivanjem tačnih količina izvađenog materijala iz vodotoka stvorili bi se uslovi da se povećaju sredstva od naknade za izvađeni materijal iz vodotoka, jer bi se obveznicima plaćanja tih naknada ista obračunala za stvarno izvađene količine.

Za finansiranje studija i projekata navedenih u Programu, kao i za finansiranje izrade dokumentacije za pripremu investicija kod projekata za koje je urađena projektna dokumentacija planirana su sredstva u iznosu od 280.000.000 dinara.

Za izvršenje bilateralne i multilateralne saradnje u 2005. godini planirana su sredstva u iznosu od 100.000.000 dinara, a za izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora sredstva u iznosu od 1.500.000 dinara.

IV. Potrebna finansijska sredstva

Za sprovođenje ove uredbe potrebno je obezbediti finansijska sredstva u iznosu od 3.200.000.000 dinara i to: 1.000.000.000 dinara iz budžeta Republike Srbije i 2.200.000.000 dinara iz sopstvenih prihoda vodoprivrede na teritoriji centralne Srbije i to od naknade za korišćenje voda, naknade za zaštitu voda i naknade za izvađeni materijal iz vodotoka.

V. Analiza efekata akta

Planirana sredstava za izgradnju brane i akumulacije “Prvonek” omogućiće završavak izgradnje te brane u ovoj godini, a time i snabdevanje stanovništva i industrije u opštini Vranje i Bujanovac visokom i kvalitetnom vodom.

Pošto su postrojenja za prečišćavanje vode i cevovod sirove vode od brane do postrojenja već izgrađeni, nakon završetka izgradnje brane „Prvonek“ veoma loše stanje vodosnabdevanja u prednje navedenim opštinama odmah će se značajno poboljšati. Zadnjih nekoliko godina voda iz postojećeg sistema nije bila za ljudsku upotrebu pa je Ministarstvo zdravlja donosila rešenja za zabranu korišćenja vode.

Osim vodoprivrednog i ekološkog značaja, pozitivni efekti usled završetka vodoprivrednog sistema “Prvonek” su i zdravstveni efekti, socijalni efekti, ekonomski efekti i politički efekti na rubnom području juga Srbije.

Nastavak radova na izgradnji brane i akumulacije “Rovni” u 2005. godini je veoma značajno, jer je Regionalni vodoprivredni sistem “Rovni” ključni objekat za rešavanje problema vodosnabdevanja u Kolubarskom regionu i to snabdevanje vodom gradova: Valjevo, Lazarevac, Lajkovac, Mionica, Ub i drugih naselja sa 1800 l/s; obezbeđenje biološkog minimuma u Kolubari nizvodno od brane; obezbeđenje protoka na zahvatu TE “Kolubara”, 1500 l/s; ublažavanje poplavnog talasa; eventualna proizvodnja električne energije i zadržavanje nanosa.

Završetkom izgradnje ovog vodoprivrednog sistema obezbedilo bi se trajno vodosnabdevanje gradova u slivu Kolubare koje trenutno oskudeva u vodi za piće.

Nastavak radova na izgradnji brane i akumulacije “Selova” je značajno, jer je Regionalni vodoprivredni sistem “Selova” ključni objekat za rešavanje problema vodosnabdevanja u dolini Toplice i služiće za potrebe snabdevanja vodom stanovništva opština: Kuršumlija, Blace, Prokuplje, Žitorađa, Merošina i Niš u ukupnoj količini od 2,7 m3/s; odbrane od poplava nizvodnog područja; proizvodnje električne energije; poljoprivredne proizvodnje; ribarstva; oplemenjavanje malih voda i turizma.

Izgradnjom ovog regionalnog vodoprivrednog sistema postiče se ekonomski, zdravstveni i socijalni efekti a sam objekat ima i političke efekte na području juga Srbije.

Stanje snabdevanja vodom u Srbiji je nezadovoljavajuće po količini i kvalitetu voda koja se koristi, a takođe i po mogućnosti za rešavanje problema sa tehničke i finansijske strane. Potrebe za rešavanje problema vodosnabdevanja mnogo su veće od mogućnosti kojima raspolažu opštine i ministarstvo.

U pojedinim regionima kvalitet vode nije zadovoljavajući. Većina izvorišta pitke vode nedovoljno je zaštićena od koncentrisanih i rasutih zagađivača i tako da postoje značajni rizici od izbijanja epidemija, kao i drugih štetnih reperkusija na zdravlje stanovništva u pojedinim regionima. Nestašica vode prati snabdevanje u letnjim mesecima u većem broju gradova Srbije.

Obzirom na navedeno obezbeđivanje sredstava za izgradnju sistema za vodosnabdevanje stanovništva obezbediće se snabdevanje stanovništva kvalitetnijom vodom za piće, a takođe će se smanjiti rizici od izbijanja epidemija, kao i drugih štetnih reperkusija na zdravlje stanovništva u pojedinim regionima

U sektoru vodoprivrede najveći problemi su vezani za zaštitu kvaliteta voda. Razlog za to što naselja i opštine rešavaju ovaj problem samo onda kada su neposredno ugroženi od sopstvenih otpadnih voda, a posebno u slučaju kad je vodozahvat za piće nizvodno od naselja.

Interes Republike Srbije je očuvanje zdravlja stanovništva i zaštita životne sredine, što je moguće postići izgradnjom uređaja za prečišćavanje otpadnih voda naročito u gornjim delovima sliva.

Sadašnji stepen prečišćavanja otpadnih voda je zanemarljiv što ima za posledicu ugrožavanja izvorišta pitke vode. Loše stanje vezano za zaštitu voda već predstavlja na nekim mestima opasnost za zdravlje ljudi, kao i problem za zaštitu okoline (doline Morave, Vojvodina i sl.). Ovo je posledica odsustva mera i aktivnosti kojima se štiti kvalitet voda. Iz prednje navedenih razloga veoma je značajno da se ovim programom obezbede sredstava za finansiranje postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda.

Obezbeđivanjem sredstava za izvođenje radova na održavanju, sanaciji, rekonstrukciji i dogradnji objekata za odbranu od poplava, za antieroziono uređenje slivova, za kontrolu eksploatacije peska i šljunka i za sprovođenje odbrane od poplava stvaraju se preduslovi za očuvanje celovitosti i funkcionalnosti linija i objekata za odbranu od poplava i za održavanje uspostavljenog sistema zaštite od poplava za imovinu i stanovništvo u branjenim područjima, upravljanje vodnim režimom na način da se spreče veće poplave i za nastavak izgradnje sistema za zaštitu od štetnog dejstva voda.

Finansiranjem studija i projekata iz Programa, kao i dokumentacije za pripremu investicija kod projekata za koje je urađena projektna dokumentacija omogućiće se izrada dokumentacije koja je od značaja za izradu plana upravljanja vodama, kao i tehničke dokumentacije koja će omogućiti realizaciju investicija u oblasti vodoprivrede.

Planirana sredstva za poziciju međunarodna saradnja omogućiće da se intenzivira dosadašnja međunarodna saradnja sa Mađarskom i Rumunijom, uspostavi saradnja sa Hrvatskom, Bosnom i Hercegovinom i Makedonijom, obnovi saradnja sa Bugarskom, kao i da se nastavi aktivno učešće na implementaciji Konvencije o zaštiti reke Dunav – obaveze prema Međunarodnoj komisiji za zaštitu reke Dunav (ICPDR), na slivu reke Tise, implementaciji Okvirnog sporazuma za sliv reke Save kao i u drugim aktivnostima međunarodne saradnje u oblasti voda na navedenim slivovima.

Sredstva planirana za izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora obezbediće efikasnije izvršenje rešenja vodoprivrednih inspektora u slučajevima kada se izvršenje tih rešenja sprovodi preko drugih lica.

VI. Razlog za stupanje uredbe na snagu narednog dana od dana objavljivanja

Prema članu 120. Ustava Republike Srbije zakoni i drugi propisi i opšti akti stupaju na snagu najranije 8 (osmog) dana od dana objavljivanja, osim ako iz naročito opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupe na snagu.

Članom 3. Uredbe je predviđeno da uredba stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“, kako bi se što pre omogućilo finansiranje izgradnje, rekonstrukcije i održavanja vodoprivrednih objekata za 2005. godinu po pozicijama iz ove uredbe, pa se iz tih razloga predlaže da ova uredba stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja.

Ostavite komentar