PREDLOG ZAKONA
O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PLATAMA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA
Član 1.
U Zakonu o platama državnih službenika i nameštenika („Službeni glasnik RS”, br. 62/06, 63/06 – ispravka, 115/06 – ispravka i 101/07), u članu 13. stav 3. menja se i glasi:
„ Koeficijenti su sledeći:
Grupe položaja i nazivi zvanja Platna grupa Platni razred 1 2 3 4 5 6 7 8 Prva grupa položaja I 9.00 0 Druga grupa položaja II 8.00 0 Treća grupa položaja III 7.11 0 Četvrta grupa položaja IV 6.32 0 Peta grupa položaja V 5.62 0 Viši savetnik VI 3.96 4.15 4.36 4.58 4.81 5.05 5.30 5.57 Samostalni savetnik VII 3.16 3.32 3.49 3.66 3.85 4.04 4.24 4.45 Savetnik VIII 2.53 2.66 2.79 2.93 3.08 3.23 3.39 3.56 Mlađi savetnik IX 2.03 2.13 2.23 2.34 2.46 2.58 2.71 2.85 Saradnik X 1.90 1.99 2.09 2.19 2.30 2.42 2.54 2.67 Mlađi saradnik XI 1.65 1.73 1.82 1.91 2.00 2.10 2.21 2.32 Referent XII 1.55 1.63 1.71 1.79 1.88 1.98 2.07 2.18 Mlađi referent XIII 1.40 I platna grupa 2.53 II platna grupa 2.03 III platna grupa 1.9 IV platna grupa 1.5 V platna grupa 1.2 VI platna grupa 1 ”
Član 5.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”, a primenjuje se od 1. januara 2011. godine.
O B R A Z L O Ž E Nj E
I. USTAVNI OSNOV
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. tač. 8. Ustava, kojima je utvrđeno da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje sistem u oblasti radnih odnosa.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Zakon o platama državnih službenika i nameštenika uređen je sistem plata državnih službenika i nameštenika kao osnovno pravo iz radnog odnosa. Prema koncepciji Zakona o državnim službenicima, plata državnih službenika i nameštenika odražava s jedne strane složenost i odgovornost poslova koji se rade. S druge strane, plate državnih službenika održavaju i vrednovanje rezultata rada kroz sistem napredovanja sa platnim razredom na istom radnom mestu.
Iz ovoga proizilazi da koeficijenti, kao elemnt za utvrđivanje visine plate, imaju dvostruku ulogu. Prva uloga je socijalnog karaktera jer obezbeđuje ekonomsku egzistenciju zaposlenima u državnim organima. Drugo, mogućnost napredovanja sa koeficijntom treba da bude dovoljno stimulativna za sve državne službenike.
Otuda se predložene izmene, pre svega, odnose na utvrđivanje novih koeficijenata za državne službenike i nameštenike čije su prosečne plate ispod republičkog proseka. Tako su korekcijom koeficiojenata obuhvaćeni samo državni službenici sa najnižim platama čija su radna mesta razvrstana od XIII do X platne grupe, odnosno nameštenika čija su radna mesta razvrstana od VI do III platne grupe. Osim toga, smatra se celishodnim da se raspon plata u državnim organima sa 1:9 smanji na 1:6.
Usvajanjem ovog Zakona obezbediće se povoljniji uslovi za ekonomsku egzistenciju državnih službenika i nameštenika.
OBJAŠNjENjE POJEDINAČNIH REŠENjA
Predloženim izmenama u članu 1. i 4. utvrđeni su novi koeficijenati za državne službenike odnosno nameštenike.
Odredbama člana 2. skraćeni su rokovi za preračunavanje prekovremenog rada u slobodne sate, koje državni službenik mora da iskoristi u toku narednog meseca što će omogućiti bolju organizaciju procesa rada u uslovima odsustvovanja jednog broja državnih službenika i nameštenika. Takođe, pod određenim uslovima, uz prethodnu saglasnost zaposlenog, uvedi se prekovremeni rad u trajanju dužem od onog utvrđenog opštim propisima o radu. Osim toga, predviđa se i mogućnost da se u izuzetnim slučajevima državnom službeniku kome zbog prirode poslova radnog mesta ne bude omogućeno da u toku narednog meseca iskoristi slobodne sate, može isplati dodatak za svaki sat prekovremenog rada. Kao i do sada svaki sat prekovremenog rada obračunava se primenom uvećanja od 26% vrednosti radnog sata osnovne plate državnog službenika.
Brisanjem odredaba člana 29. omogućava se i državnim službenicima koji rade na položaju, da pod istim uslovima kao i ostali državni službenici i nameštenici ostvare jedno od prava po osnovu prekovremenog rada.
IV. FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA
ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona potrebno je obezbediti dodatna sredstva u iznosu od oko 1,6 milijarde dinara u budžetu Republeke Srbije za 2011. godinu. Kako bi ovaj zakon stupio na snagu 1. januara 2011. godine to bi se potrebna sredstva po korisnicima obezbedila preraspodelom u okviru sredstava obezbeđenih budžetom za 2011. godinu, na način i u skladu sa odredbama Zakona o budetskom sistemu.”
V. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Na osnovu člana 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 14/09-prečišćen tekst), predlaže se Narodnoj skupštini donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o platama državnih službenika i nameštenika po hitnom postupku da bi se u toku izrada predloga budžeta Republike Srbije za 2011. goidinu predvidela neophodna sredstva za sprovođenje ovog zakona.
PREGLED ODREDABA ZAKONA KOJE SE MENjAJU
Član 13
Koeficijent za položaj određuje se prema platnoj grupi u kojoj se nalazi položaj.
Koeficijent za izvršilačko radno mesto određuje se prema platnom razredu platne grupe u kojoj se nalazi izvršilačko radno mesto.
Koeficijenti su sledeći:
Grupe položaja i nazivi zvanja Platna grupa Platni razred 1 2 3 4 5 6 7 8 Prva grupa položaja I 9,00 Druga grupa položaja II 8,00 Treća grupa položaja III 7,11 Četvrta grupa položaja IV 6,32 Peta grupa položaja V 5,62 Viši savetnik VI 3,96 4,15 4,36 4,58 4,81 5,05 5,30 5,57 Samostalni savetnik VII 3,16 3,32 3,49 3,66 3,85 4,04 4,24 4,45 Savetnik VIII 2,53 2,66 2,79 2,93 3,08 3,23 3,39 3,56 Mlađi savetnik IX 2,03 2,13 2,23 2,34 2,46 2,58 2,71 2,85 Saradnik X 1,62 1,70 1,79 1,88 1,97 2,07 2,17 2,28 Mlađi saradnik XI 1,35 1,42 1,49 1,56 1,64 1,72 1,81 1,90 Referent XII 1,13 1,18 1,24 1,30 1,37 1,44 1,51 1,58 Mlađi referent XIII 1,00 1,05 1,10 1,16 1,22 1,28 1,34 1,41
„KOEFICIJENTI SU SLEDEĆI:
Grupe položaja i nazivi zvanja Platna grupa Platni razred 1 2 3 4 5 6 7 8 Prva grupa položaja I 9.00 0 Druga grupa položaja II 8.00 0 Treća grupa položaja III 7.11 0 Četvrta grupa položaja IV 6.32 0 Peta grupa položaja V 5.62 0 Viši savetnik VI 3.96 4.15 4.36 4.58 4.81 5.05 5.30 5.57 Samostalni savetnik VII 3.16 3.32 3.49 3.66 3.85 4.04 4.24 4.45 Savetnik VIII 2.53 2.66 2.79 2.93 3.08 3.23 3.39 3.56 Mlađi savetnik IX 2.03 2.13 2.23 2.34 2.46 2.58 2.71 2.85 Saradnik X 1.90 1.99 2.09 2.19 2.30 2.42 2.54 2.67 Mlađi saradnik XI 1.65 1.73 1.82 1.91 2.00 2.10 2.21 2.32 Referent XII 1.55 1.63 1.71 1.79 1.88 1.98 2.07 2.18 Mlađi referent XIII I platna grupa 2,53 II platna grupa 2,03 III platna grupa 1,49 IV platna grupa 1,06 V platna grupa 0,88 VI platna grupa 0,75
KOEFICIJENTI SU SLEDEĆI: I platna grupa 2.53 II platna grupa 2.03 III platna grupa 1.9 IV platna grupa 1.5 V platna grupa 1.2 VI platna grupa 1
IZJAVA O USKLAĐENOSTI PROPISA SA PROPISIMA EVROPSKE UNIJE
1. Ovlašćeni predlagač propisa – Vlada
Obrađivač: Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu
2. Naziv propisa
PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PLATAMA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA
3. Usklađenost predloga zakona, drugog propisa i opšteg akta sa acquis communautaire-om
a) navođenje primarnih izvora prava EU i usklađenost sa njima
b) navođenje sekundarnih izvora prava BU i usklađenost sa njima
v) navođenje ostalih izvora prava EU i usklađenost sa njima
g) razlozi za delimičnu usklađenost, odnosno neusklađenost
d) rok u kojem je predviđeno postizanje potpune usklađenosti Nacrta zakona, drugog propisa i opšteg akta sa acguis communautaire-om
4. Ukoliko ne postoje odgovarajući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno obezbediti usklađenost konstatovati tu činjenicu
Ne postoje odgovarajući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno obezbediti usklađenost Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o platama državnih službenika i nameštenika
Da li su gore navedeni izvori prava EU prevedeni na srpski jezik?
Da li je nacrt propisa preveden na neki službeni jezik EU?
Ne
7. Učešće konsultanata u izradi Nacrta zakona, drugog propisa i opšteg akta i njihovo mišljenje?