Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o odbrani

O B R A Z L O Ž E NJ E

I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENJE ZAKONA

Ustavni osnov za donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o odbrani utvrđen je u članu 97. tačka 4. Ustava Republike Srbije, prema kojoj Republika Srbija uređuje i obezbeđuje odbranu i bezbednost Republike Srbije i njenih građana i mere za slučaj vanrednog stanja.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA

Osnovni razlog za donošenje ovog zakona je potreba otklanjanja problema i nedostataka uočenih u postupku redovnog praćenja primene propisa i akata kojima se uređuje sistem odbrane i usaglašavanje sa promenama u pravnom sistemu Republike Srbije izvršenim nakon stupanja na snagu poslednjih izmena izvršenih u Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o odbrani („Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09, 88/09 – dr. zakon, 104/09 – dr. zakon i 10/15). Razlog za donošenje ovog zakona je potreba usklađivanja važećih rešenja sa iskustvima u praktičnoj primeni Zakona o odbrani, otklanjanje uočenih pravnih praznina i nepreciznosti u pojedinim rešenjima koje stvaraju teškoće u tumačenju odredaba zakona

Kao jedan od razloga za donošenje zakona je potreba da se precizira koji su to tajni podaci nastali u radu komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije koje je neophodno okvirno označiti kao podatke od značaja za nacionalnu bezbednost i sistem odbrane i kao takve ih posebno zaštititi jer bi njihova dostupnost javnosti proizvela ozbiljne pravne i/ili druge posledice po interese zaštićene zakonom, što bi moglo dovesti do ugrožavanje sistema odbrane i bezbednosti zemlje, kao i operativne i funkcionalne sposobnosti Vojske Srbije.

Cilj koji treba postići donošenjem ovog zakona je efikasnije rukovođenje i obezbeđivanje efikasnog funkcionisanja Vojske Srbije.

Materija čije se uređivanje predlaže ovim zakonom je zakonodavna materija pa ne postoji mogućnost da se uočeni problemi reše bez donošenja zakona.

III. OBJAŠNJENJE POJEDINAČNIH REŠENJA

Uz član 1.

Članom 1. Predloga zakona predlaže se izmena člana 4. tačka 9) radi usklađivanja definicije pojma „odbrambeni interesi” sa definicijom u Strategiji odbrane Republike Srbije.

Uz čl. 2. i 3.

Članom 2. Predloga zakona predlaže se izmena člana 9. stav 2. brisanjem tačke 7) Zakona i dodavanjem novog stava kojim se propisuje da nadležni skupštinski odbor razmatra godišnji izveštaj Vlade o stanju priprema za odbranu, umesto da se ovaj izveštaj usvaja na plenarnoj sednici, a imajući u vidu da se radi o strogo poverljivom dokumentu. Sa ovom izmenom usaglašava se član 12. stav 2. tačka 8) tako što se propisuje da Vlada usvaja Godišnji izveštaj o stanju priprema za odbranu i o njemu izveštava Narodnu skupštinu.

Uz član 4.

Članom 4. Predloga zakona u članu 14. stav 2. predlažu se izmene i dopune kojima se utvrđuju nova i preciziraju pojedina ovlašćenja Ministarstva odbrane u oblasti: mobilizacije i aktiviranja subjekata sistema odbrane za izvršavanje zadataka u ratnom i vanrednom stanju; obuke građana za odbranu zemlje; civilno-vojnih odnosa u oblasti odbrane i bezbednosti; saobraćaja i transporta ljudi i sredstava u sistemu odbrane; određivanja zaštitnih zona oko vojnih kompleksa i vojnih objekata i akata o organizaciji Ministarstva odbrane i Vojske Srbije. Takođe, vrši se usaglašavanje sa Zakonom o budžetskom sistemu koji propisuje da Ministarstvo odbrane (kao direktan budžetski korisnik) može urediti način i postupak izrade predloga srednjoročnog i finansijskog plana i precizira da je Ministarstvo odbrane nadležno da uređuje planiranje razvoja sistema odbrane.

Uz član 5.

Članom 5. Predloga zakona predlaže se izmena člana 15. stav 2. tačke 5) kojom se precizira vrsta akata koje Generalštab Vojske Srbije priprema, odnosno da priprema predloge akata o organizaciji komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije.

Uz član 6.

Članom 6. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 21. novim stavom 2. kojim se propisuje mogućnost osnivanja budžetskog fonda za potrebe obezbeđenja sredstava za finansiranje funkcionisanja i unapređenja službe traganja i spasavanja vojnih vazduhoplova i razvoj sposobnosti Vojske Srbije po ovom pitanju.

Uz član 7.

Članom 7. Predloga zakona predlaže se brisanje stava 2. u članu 22. radi usaglašavanja obaveze vođenje evidencije potvrđenih međunarodnih ugovora iz oblasti odbrane i vojne saradnje sa odredbama zakona koji uređuje zaključivanje i izvršenje međunarodnih ugovora, kojim je propisano da se originalni primerci potpisanih svih međunarodnih ugovora i drugih međunarodno–pravnih akata (uključujući i one iz oblasti odbrane) evidentiraju i čuvaju u ministarstvu nadležnom za spoljne poslove.

Uz član 8.

Članom 8. Predloga zakona predlaže se izmena člana 23a radi preciznijeg uređivanja koje se evidencije o nastradalim i nestalim licima u oružanim sukobima vode u Ministarstvu odbrane.

Uz član 9.

Članom 9. Predloga zakona predlaže se izmena člana 24. stav 2. tačka 3) kojom se precizira da su, u oblasti odbrane, ministarstva nadležna da organizuju i prate stanje priprema za odbranu subjekata iz delokruga nadležnosti koja su im propisana Zakonom o ministarstvima.

Uz član 10.

Članom 10. Predloga zakona, odnosno izmenom u članu 29. stav 2. tačka 1), predlaže se brisanje reči: „koji su sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije”, s obzirom da planovi odbrane autonomnih pokrajina, opština, gradova i grada Beograd ne predstavljaju sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije.

Uz član 11.

Članom 11. Predloga zakona predlaže se izmena člana 39. stav 1. bisanjem reči: „granični pojas”, radi usaglašavanja sa zakonom koji uređuje zaštitu državne granice čijim odredbama pojam graničnog pojasa nije predviđen.

Uz član 12.

Članom 12. Predloga zakona predlaže se brisanje stava 1. u članu 44. koji propisuje da se upravljanje resursima neophodnim za logističku podršku realizuje u okviru sistema planiranja, programiranja, budžetiranja i izvršenja finansiranja odbrane radi usklađivanja sa propisima kojima je uređen budžetski sistem. Kako je članom 45. stav 2. Zakona o odbrani već dato ovlašćenje ministru odbrane da uredi upravljanje logističkom podrškom koja obuhvata planiranje, organizovanje, sprovođenje i kontrolu iste, to stav 1. u članu 44. postaje nepotreban nakon usklađivanja člana 14. stav 2. tačka 39). S stim u vezi, menja se i naziv ovog ovog člana.

Uz čl. 13. i 14. .

Članom 13. zakona predlaže se dodavanje naziva ispred člana 45. Istovremeno se predlažu izmene člana 45. stav 2. kako bi se preciziralo da, osim ustanova i jedinica Vojske Srbije, logističku podršku vrše i vojne ustanove koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane u kojima se obavljaju poslovi za potrebe logističke podrške Vojske Srbije i nemaju status pravnog lica. Brisani su stavovi 3. i 4. koji su određivali pravna lica ovlašćena da obavljaju delatnosti vezane za logističku podršku.

Uz član 15.

Članom 15. Predloga zakona predlaže se naziv člana i novi član 46a kojim se određuju vojne ustanove i privredna društva koja, pored logističke podrške iz člana 45. ovog zakona, mogu obavljati i druge poslove za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije. Istovremeno se propisuje da logističku podršku i druge poslove za potrebe Ministarstva odbrane mogu obavljati i druga pravna lica određena u stavu 2. ovog člana.

Uz član 16.

Članom 16. Predloga zakona predlaže se brisanje stava 2. u članu 47, jer je iz važećeg rešenja proizilazi da građani mogu istovremeno imati više rasporeda za izvrašavanje vojne, radne i materijalne obaveze, iako je u praksi teško moguće odazivanje, odnosno izvršavanje obaveza lica na dva ili više mesta na koje raspoređeno u ratnom i vanrednom stranju.

Uz član 17.

Članom 17. Predloga zakona predlaže se izmena člana 51. stav 1. kojom se stvara mogućnost da žene mogu biti raspoređene po osnovu radne obaveze sve dok su u radnom odnosu, čime se vrši usaglašavanje sa odredbama zakona koji uređuje penzijsko i invalidsko osiguranje.

Uz član 18.

Članom 18. Predloga zakona predlaže se izmena člana 60a i precira se da način obučavanja i kategoriju građana koju će za potrebe zemlje obučavati Ministarstvo odbrane uređuje Vlada na predlog ministra odbrane.

Uz član 19.

Članom 19. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 62. novim stavom 3. kojim se uvodi obaveza pravnih lica da Ministarstvu odbrane dostavljaju podatke od značaja za odbranu. Sadašnjim zakonskim rešenjem pravnim licima nije propisana ova obaveza, koja je neophodna radi prikupljanja podataka veoma značajnih, između ostalog, za bilansiranje potreba i mogućnosti i davanje zadatka subjektima sistema odbrane.

Uz član 20.

Članom 20. Predloga zakona predlaže se izmena člana 68. brisanjem stava 5. imajući u vidu da je Vlada odlukom o vrstama investicionih objekata i prostornih i urbanističkih planova od značaja za odbranu propisala zahteve i mere u postupku planiranja i izgradnje investicionih objekata od značaja za odbranu u pogledu potreba odbrane zemlje, zbog čega je nepotrebno istu oblast ponovo uređivati.

Uz član 21.

Članom 21. Predloga zakona predlaže se izmena člana 76. kako bi se udruženjima koja svoje delovanje težišno zasnivaju na oblastima od značaja za odbranu i svojim programima, delovanjem, masovnosšću i organizovanošću doprinose jačanju sistema odbrane omogućilo sticanje statusa udruženja od posebnog značaja za odbranu.

Uz član 22.

Članom 22. Predloga zakona predlaže se izmena člana 81. kako bi lica koja obavljaju poslove planiranja odbrane i rukovaoci planova odbrane u državnim i drugim organima, privrednim društvima, pravnim licima i preduzetnicima od značaja za odbranu imala obavezu da poseduju odgovarajući sertifikat u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita tajnih podataka.

Uz član 23.

Članom 23. Predloga zakona predlažu se izmene i dopune člana 102. kako bi se okvirno odredilo koji su to tajni podaci nastali u radu komandi, jedinica i ustanova VS koje je neophodno označiti kao podatke od značaja za nacionalnu bezbednost i sistem odbrane, odnosno čija bi dostupnost javnosti proizvela ozbiljne posledice po interese zaštićene zakonom, što bi za posledicu imalo ugrožavanje sistema odbrane i bezbednosti zemlje, kao i operativne i funkcionalne sposobnosti Vojske Srbije. Istovremeno se stvaraju uslovi da se onemogući da takvi tajni podaci budu dostupni neovlašćenim licima i javnosti, pri čemu predložena izmena ne predstavlja smetnju da se oni dostave nadležnim organima, u skladu sa zakonom i u zakonskom postupku.

Uz član 24.

Članom 24. Predloga zakona predlažu se izmene člana 105. tako što se utvrđuje da način vođenja posebne evidencije i vrednosno praćenje nepokretnih stvari za posebne namene propisuje ministar odbrane, čime se stvara pravni osnov za donošenje posebnog propisa kojim bi se navedena pitanja uredila.

Uz član 25.

Članom 25. Predloga zakona predlaže se novi član 105a koji reguliše stabilnu specifičnu opremu i tehnički nadzor nad ovom opremom i istovremeno stvara zakonski osnov za izradu posebnog propisa koji bi uredio predmetnu oblast u Ministarstvu odbrane u skladu sa zakonom koji reguliše energetiku u Republici Srbiji.

Uz čl. 26, 27 i 28.

Čl. 26, 27. i 28. Predloga zakona predlažu se izmena čl. 107b, 107g i 107d kojima se stvaraju se uslovi da Vojno pravobranilaštvo može, po potrebi, angažovati sudske veštake sa liste sudskih veštaka i da se za vojnog pravobranioca i njegove zamenike mogu postaviti lica koja ispunjavaju uslove za postaljenje državnog pravobranioca, odnosno zamenike državnog pravobranoca. Istovremeno se utvrđuje da krug zaposlenih lica u Vojnom pravobranilaštvu obuhvata i druge profesionalne pripadnike Vojske Srbije zaposlene na administrativno tehničkim i drugim pratećim poslovima od značaja za rad ovog organa.

Uz član 29.

Članom 29. Predloga zakona predlaže se izmena člana 108. stav 1. kojom se vrši preciziranje kategorije lica koja vrše poslove državne uprave u Ministarstvu odbrane, obzirom da te poslove pored državnih službenika i nameštenika i profesionalnih vojnih lica obavljaju i civilna lica na službi u Vojsci Srbije.

Uz član 30.

Članom 30. Predloga zakona predlaže se novi član 108a, kojim se utvrđuje da se odredbe ovog zakona o pravima, obavezama i odgovornosti zaposlenih u Ministarstvu odbrane jednako odnose na žene i muškarce.

Uz član 31.

Članom 31. Predloga zakona predlaže se izmena člana 109. kako bi se prevazišao problem koji se javlja prilikom dostavljanja na saglasnost Vladi Pravilnika o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu odbrane, imajući u vidu da ima preko 200 knjiga formacija sa preko 20.000 strana, što stvara i praktičan problem u kasnijem rukovanju ovim aktima, njihovom čuvanju i arhiviranju.

Uz. čl. 32. i 33.

Članom 32. Predloga zakona predlaže se izmena člana 112. stav 1. tačka 1), a članom 33. Predloga zakona predlažu se izmene u članu 113, čime se vrši usaglašavanje propisanih novčanih kazni za prekršaj pravnih lica sa izmenama u članu 18, odnosno čl. 8, 9. i15.ovog zakona.

IV. FINANSIJSKA SREDSTVA ZA SPROVOĐENJE ZAKONA

Sredstva za sprovođenje ovog zakona obezbeđena su Zakonom o budžetu RS za 2017. godinu i naknadnim izmenama (zaključno sa 17.11.2017. godine) na Razdelu 18, u okviru Programa 1703 – Operacije i funkcionisanje MO i VS u ukupnom iznosu (sve funkcije i svi izvori finansiranja) od 64.446.023.404 dinara na programskim aktivnostima: 001 – Funkcionisanje MO i VS – 21.364.330.000 dinara, 0002 – Multinacionalne operacije – 1.518.739.000 dinara, 0003 – Administracija i upravljanje – 34.343.085.000 dinara, 0004 – Vanredne situacije – 1.025.503.000 dinara, 005 – Izgradnja i održavanje stambenog prostora (Budžetski fond za finansiranje stambenih potreba profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i zaposlenih u MO) – 427.837.000 dinara, 0006 – Unapređenje stanja u oblasti naoružanja i vojne opreme i održavanje sredstava (Budžetski fond za naoružanje i vojnu opremu) – 3.668.761.000 dinara, 0007 – Unapređenje stanja u oblasti vojnog obrazovanja i vojne naučnoistraživačke delatnosti (Budžetski fond za potrebe vojnog obrazovanja i vojne naučnoistraživačke delatnosti) – 183.543.000 dinara i 0008 – Funkcionisanje sistema specijalnih veza (Budžetski fond za potrebe sistema specijalnih veza) – 478.312.000 dinara, i projektima: 4001 – Popuna ratnih materijalnih rezervi – 240.000.000 dinara, 5002 – Gasifikacija kompleksa u TRZ Čačak – 33.988.000 dinara, 5004 – Modernizacija školsko-borbenih aviona – 540.913.000 dinara, 4002 – Stambeno kreditiranje (Budžetski fond za finansiranje stambenih potreba profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i zaposlenih u MO) – 612.000.000 dinara i četiri naknadno uvedena projekta u ukupnom iznosu od 9.012.404 dinara.

Sredstva za sprovođenje ovog zakona u 2018. i 2019. godini biće planirana u okviru limita koje Ministarstvo finansija odredi za razdeo Ministarstva odbrane.

V. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku u skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS“, broj 20/12-prečišćen tekst), jer bi nedonošenje Zakona u ovom postupku moglo da prouzrokuje štetne posledice po bezbednost zemlje i rad organa i organizacija. Postoji naime, neodložna potreba preciznog uređivanja vojnih ustanova koje posluju po principu sticanja i raspodele dobiti, preciziranja obaveza u oblasti planiranja i izveštavanja o stanju priprema za odbranu, kao i utvrđivanja koji su to tajni podaci u oblasti odbrane i Vojske koje je neophodno označiti kao podatke od značaja za nacionalnu bezbednost i sistem odbrane, a koji ne mogu biti dostupni javnosti, imajući u vidu brojnost zahteva usmerenih na pribavljanje podataka koji se odnose na upotrebu Vojske u izvršavanju Ustavom i zakonima utvrđenih nadležnosti.