PREGLED ODREDABA
KOJE SE MENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Član 4.
Osnovni pojmovi koji se koriste u ovom zakonu imaju sledeća značenja:
1) sistem odbrane Republike Srbije je deo sistema nacionalne bezbednosti koji predstavlja jedinstvenu, normativno, strukturno i funkcionalno uređenu celinu, čiji je cilj zaštita suverenosti, nezavisnosti, teritorijalne celovitosti i bezbednosti Republike Srbije od svih oblika spoljnjeg i unutrašnjeg ugrožavanja u miru, vanrednom stanju i ratu;
1a) odbrana Republike Srbije je funkcija države kojom se obezbeđuje suverenost, nezavisnost, teritorijalna celovitost i bezbednost Republike Srbije; odbrana Republike Srbije obuhvata vojnu i civilnu odbranu;
1b) subjekti sistema odbrane su: građani, državni organi, organi autonomnih pokrajina, organi jedinica lokalne samouprave, privredna društva, druga pravna lica, preduzetnici i Vojska Srbije;
2) snage odbrane u širem smislu su ljudski i materijalni potencijali Republike Srbije, a u užem smislu snage odbrane na osnovu zakona čine organizovane strukture subjekata sistema odbrane;
3) vojna odbrana je deo odbrane Republike Srbije koji obuhvata skup mera i aktivnosti usmerenih na pripreme za odbranu i odbranu Republike Srbije upotrebom Vojske Srbije;
4) civilna odbrana je deo odbrane Republike Srbije koji obuhvata skup mera i aktivnosti usmerenih na: pripreme za odbranu i odbranu Republike Srbije nevojnim sredstvima; obezbeđivanje uspešnog funkcionisanja državnih organa, organa autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, privrednih društava i drugih pravnih lica, zaštite i spasavanja i obezbeđenja uslova za život i rad građana i zadovoljenja potreba snaga odbrane u vanrednom i ratnom stanju;
4a) civilna zaštita je organizovan sistem čija je osnovna delatnost zaštita, spasavanje i otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih većih opasnosti koje mogu ugroziti stanovništvo, materijalna i kulturna dobra i životnu sredinu u miru i vanrednom i ratnom stanju;
5) Vojska Srbije je organizovana oružana snaga koja brani Republiku Srbiju od oružanog ugrožavanja spolja i izvršava druge misije i zadatke u skladu s Ustavom, zakonom i principima međunarodnog prava koji regulišu upotrebu sile;
6) vanredno stanje je stanje javne opasnosti u kojem je ugrožen opstanak države ili građana, a posledica je vojnih ili nevojnih izazova, rizika i pretnji bezbednosti;
7) ratno stanje je stanje opasnosti u kojem je oružanim delovanjem spolja ugrožena suverenost, nezavisnost i teritorijalna celovitost zemlje, odnosno mir u regionu, koje zahteva mobilizaciju snaga i sredstava za odbranu;
8) pripreme za odbranu obuhvataju aktivnosti snaga odbrane koje se zasnivaju na utvrđenoj strategiji odbrane, a sprovode se u skladu s planovima odbrane;
9) odbrambeni interesi su: odbrana države i zaštita njenih građana, izgradnja poverenja, održavanje bezbednosti i stabilnosti u regionu, saradnja s međunarodnim organizacijama i institucijama i pristupanje institucijama nacionalne, regionalne i globalne bezbednosti;
9) ODBRAMBENI INTERESI SU: ZAŠTITA SUVERENOSTI, NEZAVISNOSTI I TERITORIJALNE CELOVITOSTI REPUBLIKE SRBIJE; ZAŠTITA BEZBEDNOSTI DRŽAVE I NJENIH GRAĐANA; OČUVANJE MIRA I BEZBEDNOSTI U REGIONU I SVETU; VOJNA NEUTRALNOST I SARADNJA I PARTNERSTVO SA DRŽAVAMA I MEĐUNARODNIM ORGANIZACIJAMA U OBLASTI BEZBEDNOSTI I ODBRANE;
10) vojni izazovi, rizici i pretnje bezbednosti ispoljavaju se u obliku: agresije, oružane pobune i drugih oblika upotrebom oružane sile;
11) nevojni izazovi, rizici i pretnje bezbednosti ispoljavaju se u obliku: terorizma, organizovanog kriminala, korupcije, elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških i drugih nesreća i opasnosti;
12) ljudski resursi u odbrani obuhvataju demografski potencijal države koji podleže obavezi odbrane, koji je sposoban i obučen za uključivanje u sistem odbrane;
13) materijalni resursi u odbrani obuhvataju prirodne, privredne, finansijske, informacione i ostale potencijale države, koji se angažuju za potrebe odbrane;
13a) vojno postrojenje je jedna ili više tehnoloških linija, pogona ili proizvodnih celina u okviru komande, jedinice i ustanove Vojske Srbije, vojne jedinice i vojne ustanove koja je organizaciono i funkcionalno vezana za Ministarstvo odbrane i privrednog društva koje je u skladu sa zakonom registrovano za proizvodnju naoružanja i vojne opreme čiji je osnivač Republika Srbija, odnosno koje u celini ili delimično posluje kapitalom u državnoj svojini, u skladu sa zakonom i osnivačkim aktom;
13b) vojno skladište je skladište sirovina, energenata ili gotovih proizvoda koje koristi komanda, jedinica i ustanova Vojske Srbije, vojna jedinica i vojna ustanova koja je organizaciono i funkcionalno vezana za Ministarstvo odbrane ili privredno društvo koje je u skladu sa zakonom registrovano za proizvodnju naoružanja i vojne opreme čiji je osnivač Republika Srbija, odnosno koje u celini ili delimično posluje kapitalom u državnoj svojini, u skladu sa zakonom i osnivačkim aktom;
14) Strategija nacionalne bezbednosti Republike Srbije je najviši strateški dokument čijom realizacijom se štite nacionalni interesi Republike Srbije od izazova, rizika i pretnji bezbednosti u različitim oblastima društvenog života;
15) Strategija odbrane Republike Srbije je najviši strateški dokument u oblasti odbrane kojim se definišu stavovi o bezbednosnom okruženju, odbrambenim interesima, misijama i zadacima Vojske Srbije, struktura i funkcionisanje sistema odbrane;
16) Doktrina Vojske Srbije je osnovni doktrinarni dokument u kojem se definišu opšta opredeljenja o vojnoj delatnosti, organizovanju, pripremama, upotrebi i obezbeđenju Vojske Srbije u miru, vanrednom i ratnom stanju, u skladu sa Ustavom i Strategijom odbrane Republike Srbije i predstavlja okvir za izradu nižih doktrinarnih dokumenata;
16a) doktrinarna dokumenta nižeg nivoa su doktrine na operativnom nivou komandovanja, funkcionalne doktrine, pravila, uputstva i druga dokumenta kojima se razrađuju sadržaji Doktrine Vojske Srbije;
17) Dugoročni plan razvoja sistema odbrane Republike Srbije je dokument planiranja odbrane u kojem se utvrđuju dugoročni ciljevi i prioriteti razvoja sistema odbrane, buduće sposobnosti sistema odbrane, sadržaj i dinamika razvoja sistema odbrane, finansiranje sistema odbrane i druga pitanja od značaja za funkcionisanje i razvoj sistema odbrane;
17a) Srednjoročni plan i program razvoja sistema odbrane je dokument planiranja u kojem se utvrđuju srednjoročni ciljevi i prioriteti razvoja sistema odbrane, sadržaj i dinamika razvoja sistema odbrane, finansijski okvir i druga pitanja od značaja za funkcionisanje i razvoj sistema odbrane;
17b) planiranje odbrane je funkcija upravljanja sistemom odbrane čijom realizacijom se određuju ciljevi u oblasti odbrane i načini ostvarivanja tih ciljeva; planiranje odbrane se realizuje izradom strategijsko-doktrinarnih dokumenata, planiranjem razvoja i planiranjem upotrebe snaga;
18) Strategijski pregled odbrane Republike Srbije je dokument planiranja odbrane u kojem se daje pregled stanja odbrambenih sposobnosti i dostignutog stepena razvoja sistema odbrane, utvrđuju potrebne sposobnosti, strateška opredeljenja i prioriteti razvoja sistema odbrane, kao i druga pitanja od značaja za funkcionisanje i razvoj sistema odbrane;
19) sistem upravljanja vazdušnim saobraćajem, u širem smislu, obuhvata jedinstvo organizacija, službi i jedinica, objekata, opreme i sredstava, veština, informacija i doktrine (regulativa i procedura) uspostavljenih radi omogućavanja bezbednog i efikasnog kretanja vazduhoplova u svim fazama manevrisanja, a sastoji se od međusobno ineraktivnih elemenata na zemlji i u vazduhu; sistem upravljanja vazdušnim saobraćajem, u užem smislu, je deo sistema nacionalne bezbednosti i jedinstven oblik civilno-vojnog organizovanja radi kontrole, zaštite i odbrane vazdušnog prostora, regulisanja i nadzora nad funkcionisanjem sistema i pružanja usluga u miru, ratnom i vanrednom stanju;
20) upravljanje sistemom odbrane predstavlja proces usmeravanja subjekata odbrane u izvršavanju njihovih obaveza i zadataka;
21) demokratska i civilna kontrola Vojske Srbije posebno obuhvata: kontrolu upotrebe i razvoja Vojske Srbije, internu i eksternu kontrolu troškova za vojne potrebe, praćenje stanja i obaveštavanja javnosti o stanju priprema Vojske Srbije, obezbeđenje slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja i utvrđivanje odgovornosti za vršenje vojnih dužnosti u skladu sa zakonom;
22) transparentnost u finansiranju potreba odbrane posebno obuhvata: predlaganje, pripreme, iskazivanje i kontrolu troškova sistema odbrane; prikazivanje ciljeva i zadataka za koje su neophodna odgovarajuća sredstva; podnošenje izveštaja o namenskom trošenju tih sredstava i stalnu kontrolu troškova sistema odbrane;
23) multinacionalne operacije su aktivnosti koje se preduzimaju u okviru sistema kolektivne bezbednosti i sistema kolektivne odbrane, u skladu s međunarodnim pravom i potvrđenim međunarodnim ugovorima;
24) standard odbrane Republike Srbije (SORS) je dokument koji se donosi u propisanom postupku za specifične potrebe odbrane i sadrži tehničke specifikacije ili kriterijume kojima se obezbeđuje da materijali, proizvodi, procesi ili usluge odgovaraju nameni i kvalitetu.
Član 9.
Narodna skupština donosi zakone i druga opšta akta u oblasti odbrane i ostvaruje demokratsku i civilnu kontrolu Vojske Srbije.
Narodna skupština u oblasti odbrane:
1) odlučuje o ratu i miru i proglašava ratno i vanredno stanje;
2) usvaja Strategiju nacionalne bezbednosti Republike Srbije;
3) usvaja Strategiju odbrane Republike Srbije;
4) usvaja Dugoročni plan razvoja sistema odbrane Republike Srbije;
5) donosi zakone o potvrđivanju međunarodnih ugovora u oblasti odbrane i vojne saradnje;
6) propisuje mere odstupanja od ljudskih i manjinskih prava u ratnom i vanrednom stanju;
7) usvaja godišnji izveštaj Vlade o stanju priprema za odbranu
8) odlučuje o upotrebi Vojske Srbije van granica Republike Srbije;
9) PRESTAJE DA VAŽI – sa 88/09
10) odlučuje o visini sredstava za finansiranje potreba odbrane;
11) razmatra ostvarivanje Plana odbrane Republike Srbije;
12) nadzire rad službi bezbednosti;
13) vrši i druge poslove određene zakonom.
GODIŠNJI IZVEŠTAJ VLADE O STANJU PRIPREMA ZA ODBRANU RAZMATRA SE NA SEDNICI NADLEŽNOG ODBORA NARODNE SKUPŠTINE.
Član 12.
Vlada utvrđuje i vodi politiku odbrane, predlaže i izvršava zakone i opšta akta Narodne skupštine koja se odnose na odbranu.
Vlada u oblasti odbrane naročito:
1) podnosi Narodnoj skupštini zajedno s predsednikom Republike predlog za proglašenje ratnog i vanrednog stanja;
1a) usvaja Procenu vojnih i nevojnih izazova, rizika i pretnji po bezbednost zemlje, na predlog ministra odbrane;
2) predlaže Narodnoj skupštini usvajanje Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije, Strategije odbrane Republike Srbije i Dugoročnog plana razvoja sistema odbrane Republike Srbije;
2a) donosi akcione planove za sprovođenje Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije i Strategije odbrane Republike Srbije;
3) usvaja Strategijski pregled odbrane Republike Srbije i Srednjoročni plan i program razvoja sistema odbrane, na predlog ministra odbrane;
4) usvaja Plan odbrane Republike Srbije, osim Plana upotrebe Vojske Srbije i Plana mobilizacije Vojske Srbije;
5) predlaže Narodnoj skupštini donošenje zakona iz oblasti odbrane, bezbednosti i Vojske Srbije;
6) predlaže Narodnoj skupštini donošenje zakona o potvrđivanju međunarodnih ugovora iz oblasti odbrane i vojne saradnje;
7) donosi Smernice za izradu Plana odbrane Republike Srbije, na predlog ministra odbrane;
8) podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o stanju priprema za odbranu;
8) USVAJA GODIŠNJI IZVEŠTAJ O STANJU PRIPREMA ZA ODBRANU I O TOME IZVEŠTAVA NARODNU SKUPŠTINU;
9) odobrava planove odbrane organa državne uprave i utvrđuje njihovu organizaciju za rad u ratnom i vanrednom stanju;
10) propisuje mere pripravnosti subjekata sistema odbrane u ratnom i vanrednom stanju, osim pripravnosti Vojske Srbije;
11) predlaže predsedniku Republike sprovođenje mera pripravnosti i opštu i delimičnu mobilizaciju, osim mobilizacije Vojske Srbije;
12) BRISANO – sa 10/2015
13) odlučuje o određivanju pravnih lica koji su od značaja za odbranu Republike Srbije;
14) odlučuje o određivanju proizvoda i usluga od posebnog značaja za odbranu Republike Srbije;
15) određuje vrste investicionih objekata i prostornih i urbanističkih planova od značaja za odbranu i bliže uređuje način i postupak postavljanja zahteva i obaveštavanja nadležnih organa za pripremanje, donošenje i sprovođenje prostornih i urbanističkih planova i obaveza investitora objekata od značaja za odbranu pri projektovanju, izgradnji i rekonstrukciji tih objekata po kojima su dužni da postupaju u skladu sa zakonom;
16) odlučuje o osnivanju i ukidanju vojnoškolskih i vojnih naučnoistraživačih ustanova, o njihovom uključivanju u obrazovni i naučnoistraživački sistem Republike Srbije i o osnivanju budžetskih fondova za potrebe obezbeđenja sredstava za finansiranje vojnog obrazovanja i vojne naučnoistraživačke delatnosti;
17) propisuje načela i kriterijume za unutrašnje uređenje i sistematizaciju radnih mesta u Ministarstvu odbrane, na osnovu predloga ministra odbrane;
18) propisuje kriterijume za raspoređivanje građana i materijalnih sredstava za potrebe odbrane i popune Vojske Srbije, na osnovu predloga ministra odbrane;
19) propisuje načela i kriterijume za organizaciju službi kriptozaštite u Republici Srbiji, na predlog Ministarstva odbrane;
20) propisuje način i postupak sprovođenja mobilizacije, osim mobilizacije Vojske Srbije, kao i način i postupak izvršavanja vojne, radne i materijalne obaveze u ratnom i vanrednom stanju, na predlog Ministarstva odbrane;
21) propisuje način, postupak i mere zaštite poverljivih pronalazaka značajnih za odbranu, na predlog Ministarstva odbrane;
22) prati i usmerava istraživanje, razvoj, proizvodnju i promet naoružanja i vojne opreme;
23) preduzima mere za stvaranje, upotrebu, korišćenje, obnavljanje i razmeštaj rezervi za potrebe odbrane i obezbeđuje sredstva za finansiranje posebnih zadataka u odbrani u ratnom i vanrednom stanju, na osnovu predloga resornih ministarstava;
24) odlučuje o broju i rasporedu izaslanstava odbrane Republike Srbije i vojnih predstavništava Republike Srbije u inostranstvu, na predlog ministra odbrane;
25) BRISANO – sa 10/2015
26) vrši i druge poslove određene zakonom.
Član 14.
Ministarstvo odbrane, u okviru svog delokruga, predlaže i sprovodi politiku odbrane, izvršava zakone i međunarodne ugovore, opšta akta Narodne skupštine, Vlade i akta predsednika Republike iz oblasti odbrane.
Ministarstvo odbrane obavlja poslove koji se odnose na:
1) izradu predloga Procene vojnih i nevojnih izazova, rizika i pretnji po bezbednost zemlje;
2) izradu nacrta Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije, Strategije odbrane Republike Srbije i Dugoročnog plana razvoja sistema odbrane Republike Srbije i usvajanje dokumenta za njihovu razradu;
3) izradu predloga akcionih planova za sprovođenje Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije i Strategije odbrane Republike Srbije;
4) predlaganje Doktrine Vojske Srbije;
5) izradu predloga Strategijskog pregleda odbrane Republike Srbije;
6) izradu Srednjoročnog plana i programa razvoja sistema odbrane;
7) izradu predloga godišnjeg izveštaja Vlade o stanju priprema za odbranu;
8) izradu nacrta zakona iz oblasti odbrane, bezbednosti i Vojske Srbije, zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja vojnih osiguranika, vojnog obrazovanja, proizvodnje naoružanja i vojne opreme i drugo;
9) izradu nacrta zakona o potvrđivanju međunarodnih ugovora u oblasti odbrane i vojne saradnje i zaključivanje administrativnih ugovora za njihovo izvršavanje;
10) izradu platformi za vođenje pregovora i zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti odbrane i vojne saradnje i njihovo izvršavanje;
11) zaključivanje međunarodnih ugovora o saradnji s ministarstvima i oružanim snagama drugih država i zaključivanje administrativnih ugovora za njihovo izvršavanje (protokoli, memorandumi i dr.);
12) planiranje i ostvarivanje međunarodne saradnje u oblasti odbrane i vojne saradnje;
13) pripremanje Smernica za izradu Plana odbrane Republike Srbije;
14) pripremanje i donošenje Uputstva o jedinstvenoj metodologiji za izradu planova odbrane i merama bezbednosti u izradi planova odbrane u skladu s odlukom i Smernicama za izradu Plana odbrane Republike Srbije;
15) izradu akata i planskih dokumenata na osnovu kojih se pripremaju, izrađuju i usklađuju planovi odbrane kojima se planiraju mere i radnje za rad građana, državnih organa, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika i za upotrebu Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u ratnom i vanrednom stanju;
16) kontrolu priprema za odbranu i davanje prethodne saglasnosti na predloge planova odbrane koje izrađuju i pripremaju nosioci obaveze planiranja i njihovu usaglašenost s planovima razvoja sistema odbrane i usaglašenost s planovima koje izrađuje, priprema i donosi Vojska Srbije;
17) planiranje, pripremanje i kontrolu sprovođenja mobilizacije za izvršavanje zadataka u ratnom i vanrednom stanju, u skladu sa zakonom i odlukama nadležnih organa;
17) PLANIRANJE, PRIPREMANJE I KONTROLU SPROVOĐENJA MOBILIZACIJE I AKTIVIRANJE SUBJEKATA SISTEMA ODBRANE ZA IZVRŠAVANJE ZADATAKA U RATNOM I VANREDNOM STANJU, U SKLADU SA ZAKONOM I ODLUKAMA NADLEŽNIH ORGANA;
18) izvršavanje vojne obaveze i njeno usklađivanje sa izvršavanjem radne i materijalne obaveze u skladu s posebnim zakonom;
19) određivanje programa obuke i uređivanje načina i postupka planiranja i sprovođenja planova obuke građana preko nadležnih teritorijalnih organa Ministarstva odbrane, u saradnji sa Generalštabom Vojske Srbije;
19) ODREĐIVANJE PROGRAMA OBUKE I UREĐIVANJE NAČINA I POSTUPKA PLANIRANJA I SPROVOĐENJA PLANOVA OBUKE GRAĐANA ZA ODBRANU ZEMLJE PREKO NADLEŽNIH TERITORIJALNIH ORGANA MINISTARSTVA ODBRANE, U SARADNJI SA SUBJEKTIMA SISTEMA ODBRANE I GENERALŠTABOM VOJSKE SRBIJE;
20) planiranje, SARADNJA i organizovanje civilno-vojnih odnosa u izvršavanju zajedničkih poslova u oblasti odbrane i bezbednosti;
21) uređivanje organizacije, zadataka, načina i posebnih uslova vršenja sportske, muzejske, arhivske, izdavačko-informativne, bibliotečko-informacione, muzičke i filmske delatnosti i drugih delatnosti za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije pod uslovima propisanim posebnim zakonom kojim se uređuju ove delatnosti;
22) uređivanje načina vrednovanja, čuvanja i razvijanja vojnih tradicija u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije (vojni veterani, zaštita spomen-obeležja u vojnim objektima i spomen-sobe) i načina saradnje sa udruženjima koja neguju tradicije oslobodilačkih ratova Srbije;
23) uređivanje sistema selekcije, klasifikacije, karijernog vođenja i savetovanja i psihološke delatnosti u skladu sa zakonom;
24) organizovanje, modernizaciju i unapređenje telekomunikaciono-informatičkog obezbeđenja i sredstava posebne namene za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i kriptozaštite za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i drugih državnih organa;
25) uređivanje načina i postupka usklađivanja telekomunikaciono-informatičkog obezbeđenja, telekomunikacionih i računarskih mreža i sredstava s potrebama odbrane pod uslovima propisanim posebnim zakonom;
25a) UREĐIVANJE NAČINA, POSTUPKA, RACIONALIZACIJE I UNAPREĐENJA SAOBRAĆAJA I TRANSPORTA LJUDI I SREDSTAVA U SISTEMU ODBRANE;
26) propisivanje načina i posebnih uslova i postupaka za uređenje i pripremu teritorije i akvatorije za potrebe odbrane;
27) određivanje i propisivanje zaštitnih zona oko vojnih kompleksa, vojnih objekata i objekata vojne infrastrukture I VOJNIH OBJEKATA i mera njihove zaštite, obeležavanja i ovlašćenja za pristup tim objektima;
28) uređivanje načina i postupka istraživanja, razvoja, proizvodnje i prometa naoružanja i vojne opreme za potrebe Vojske Srbije;
29) opremanje i naoružavanje Vojske Srbije i drugih snaga odbrane, sprovođenje postupka nabavki u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke i materijalno obezbeđivanje Vojske Srbije;
30) planiranje, upravljanje, kontrolu i sprovođenje bezbednosno-obaveštajnih poslova od značaja za odbranu u skladu sa zakonom;
31) planiranje i organizovanje školovanja i usavršavanja za rad na poslovima odbrane i bezbednosti zemlje i nadzor nad radom vojnih škola u skladu s posebnim zakonom;
32) razvoj vojnog obrazovanja i vojne naučnoistraživačke delatnosti od značaja za odbranu i Vojsku Srbije i uređivanje načina i postupka za njihovo usklađivanje s opštim sistemom obrazovanja i naučnoistraživačke delatnosti u Republici Srbiji pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuju ove delatnosti;
33) organizovanje, planiranje, sprovođenje i razvoj naučnoistraživačke i inventivne delatnosti od značaja za odbranu;
34) statusna i druga pitanja pripadnika Vojske Srbije u skladu sa zakonom;
35) donošenje akata o organizaciji komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije i akata o organizaciji vojnih jedinica i vojnih ustanova koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane;
35) DONOŠENJE AKATA O ORGANIZACIJI MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE;
36) obrazovanje i organizovanje finansijske službe u Ministarstvu odbrane, komandama, jedinicama i ustanovama Vojske Srbije i vojnim jedinicama i vojnim ustanovama koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane u skladu s propisima o budžetskom sistemu;
37) obrazovanje i ukidanje izaslanstava odbrane i vojnih predstavništava, u skladu s odlukom Vlade o broju i rasporedu izaslanstava odbrane i vojnih predstavništava Republike Srbije u inostranstvu;
38) organizovanje i unapređenje informacionog sistema u oblasti materijalnog i finansijskog poslovanja za potrebe finansijskog izveštavanja, saglasno usvojenim standardima;
39) uređivanje načina i postupka planiranja, programiranja, budžetiranja i izvršenja u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije;
39) BLIŽE UREĐIVANJE NAČINA I POSTUPKA IZRADE PREDLOGA SREDNJOROČNOG I FINANSIJSKOG PLANA U MINISTARSTVU ODBRANE I VOJSCI SRBIJE, U SKLADU SA ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE BUDŽETSKI SISTEM;
40) planiranje, organizovanje, izvršenje i kontrolu materijalnog i finansijskog poslovanja;
41) planiranje, organizovanje, nadzor i izgradnju vojnih objekata, kao i investiciono održavanje objekata infrastrukture na korišćenju u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije;
42) pribavljanje, raspolaganje, korišćenje, upravljanje i održavanje nepokretnih stvari za vojne potrebe, stambenih zgrada, stanova, garaža, poslovnog prostora za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i objekata za privremeni smeštaj profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i zaposlenih u Ministarstvu odbrane;
43) propisivanje načina i postupka popisa nepokretnosti za posebne namene koje koriste Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije i vođenje vojnog katastra pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje državni premer i katastar;
44) nadzor i upravljanje nad privrednim društvima registrovanim za proizvodnju naoružanja i vojne opreme čiji je osnivač Republika Srbija, odnosno koja posluju kapitalom u većinskom državnom vlasništvu u skladu sa zakonom i aktom osnivača;
45) pribavljanje, raspolaganje, korišćenje, upravljanje i održavanje nepokretnih i pokretnih stvari za reprezentativne potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u zemlji i inostranstvu;
46) uređivanje načina i postupka planiranja, organizovanja, sprovođenja i kontrole bezbednosti i zdravlja na radu, zaštite životne sredine i zaštite od požara i eksplozija u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije pod uslovima propisanim zakonima kojima se uređuju ove delatnosti;
47) uređivanje načina i postupka planiranja, organizovanja, sprovođenja i kontrole zaštite životinja i zdravstveni nadzor nad proizvodnjom i prometom namirnica i predmeta opšte upotrebe u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije;
48) propisivanje načina i postupka planiranja, organizovanja, sprovođenja i kontrole metrološke delatnosti za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje metrološka delatnost i međunarodnim propisima i standardima;
49) propisivanje načina i postupka planiranja, organizovanja, sprovođenja i kontrole poslova standardizacije (operativna, materijalna i administrativna), tipizacije i unifikacije proizvoda i usluga, objekata i uređaja za potrebe odbrane i Vojske Srbije i izdavanja saglasnosti pod uslovima propisanim posebnim zakonom kojim se uređuje standardizacija i zaključenim međunarodnim ugovorima;
50) propisivanje načina i postupka organizovanja poslova izrade nomenklature i kodifikacije stvari za posebne namene koje koriste Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije;
51) uređivanje postupka za ocenjivanje usaglašenosti u istraživanju, razvoju i proizvodnji naoružanja i vojne opreme, izvođenju radova i vršenju usluga za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije pod uslovima propisanim posebnim zakonom kojim se uređuje ova delatnost i prihvaćenim međunarodnim propisima, standardima odbrane i srodnim dokumentima;
52) donošenje standarda odbrane Republike Srbije (SORS), propisa o kvalitetu proizvoda i srodnih dokumenata, metroloških uslova i uputstava za pregled merne opreme u oblasti odbrane;
53) propisivanje načina određivanja taktičkih i tehničkih nosilaca za naoružanje i vojnu opremu i ostala sredstva u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije;
54) saradnju i koordinaciju sa organima državne uprave i ostalim državnim organima, organima autonomnih pokrajina i organima jedinica lokalne samouprave u pripremanju i sprovođenju planova odbrane i izvršavanju propisanih nadležnosti, prava i dužnosti;
55) organizaciju, prenošenje i sprovođenje mera pripravnosti, mobilizacije i popune državnih organa, organa jedinica lokalne samouprave, privrednih
56) zajednički civilno-vojni sistem upravljanja vazdušnim saobraćajem za potrebe odbrane pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj;
57) zajednički civilno-vojni sistem upravljanja unutrašnjim plovnim putevima i ratnim režimom plovidbe pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje unutrašnja plovidba;
58) donošenje akata o osnivanju vojnozdravstvenih ustanova primarnog, sekundarnog i tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite;
58a) UREĐIVANJE PLANIRANJA RAZVOJA SISTEMA ODBRANE;
59) druge poslove određene zakonom.
Ministar odbrane u obavljanju poslova iz stava 2. ovog člana donosi: naređenja, naredbe, naloge, odluke, pravila, smernice, uputstva i propise i druga akta za koje je ovlašćen ovim zakonom i drugim zakonima.
Za izvršavanje akata koje donosi predsednik Republike i donošenje akata po ovlašćenju predsednika Republike, ministar odbrane donosi: naređenja, naredbe, smernice, odluke, pravila i druga akta, i odgovoran je za njihovo izvršavanje.
Propisi iz st. 3. i 4. ovog člana objavljuju se u „Službenom vojnom listu“, na način koji propiše ministar odbrane.
Član 15.
Generalštab Vojske Srbije je u sastavu Ministarstva odbrane i vrši poslove iz svoje nadležnosti, u skladu sa zakonom i ovlašćenjima predsednika Republike i ministra odbrane.
Generalštab Vojske Srbije obavlja poslove koji se odnose na:
1) izradu doktrinarnih dokumenata;
2) izradu Plana upotrebe vojske Srbije;
3) izradu Plana mobilizacije Vojske Srbije;
4) izradu smernica za izgradnju operativne i funkcionalne sposobnosti Vojske Srbije;
5) pripremu PREDLOGA akata o organizaciji komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije;
5a) geotopografsko obezbeđenje i izradu geotopografskog materijala za potrebe odbrane i drugih korisnika van sistema odbrane;
6) organizovanje mera pripravnosti na osnovu akata predsednika Republike ili ministra odbrane;
7) druge poslove određene zakonom i aktima predsednika Republike i ministra odbrane.
Član 21.
Zajednički civilno-vojni sistem upravljanja vazdušnim saobraćajem za potrebe odbrane obuhvata:
1) upravljanje vazdušnim prostorom i organizovanje vazdušnog osmatranja i obaveštavanja u koordinaciji s drugim nadležnim organima i organizacijama;
2) organizovanje kontrole i zaštite vazdušnog prostora;
3) primenu bezbednosnih regulatornih zahteva;
4) učešće u pripremi nacionalnog programa bezbednosti vazdušnog saobraćaja;
4a) učešće u pripremi i organizovanju sistema traganja i spasavanja;
5) organizovanje zaštite teritorije i sistema za upravljanje vazdušnim saobraćajem od terorističkog delovanja iz vazdušnog prostora;
6) modernizaciju sistema, opreme vojnih vazduhoplova i primenu međunarodnih standarda u odnosu na obuku pilota i način upravljanja vazduhoplovom radi povećanja bezbednosti vazdušnog saobraćaja i efikasnog korišćenja vazdušnog prostora;
7) interoperabilnost u sistemima komunikacije, navigacije i izviđanja vazdušnog prostora;
8) odobravanje i nadzor aktivnosti na snimanju iz vazdušnog prostora;
9) sadržaj, način izrade i distribuciju vojnog vazduhoplovnog informativnog paketa;
10) izdavanje odobrenja za izgradnju vojnih vazduhoplovnih objekata i saglasnosti za izgradnju civilnih vazduhoplovnih objekata;
11) odobravanje korišćenja vojnih objekata za potrebe stranih vojnih vazduhoplova;
12) davanje saglasnosti nadležnom organu za prevoz opasnih materija i bioloških agensa koji mogu izazvati ili preneti zarazne bolesti ljudi i životinja, naoružanja i vojne opreme i robe dvostruke namene u vazduhoplovnom prostoru Republike Srbije;
13) organizovanje službe traganja i spasavanja vojnih vazduhoplova;
14) primenu međunarodnih vazduhoplovnih standarda i preporuka u civilno-vojnoj kooperaciji i koordinaciji;
15) organizovanje sistema za upravljanje vazdušnim saobraćajem u ratnom i vanrednom stanju, saglasno Planu upotrebe Vojske Srbije;
16) predlaganje propisa i drugih dokumenata u skladu s propisima o vazdušnom saobraćaju;
17) obavljanje drugih poslova iz oblasti upravljanja vazdušnim saobraćajem za potrebe odbrane.
ZA POTREBE OBEZBEĐIVANJA SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE FUNKCIONISANJA I UNAPREĐENJA SLUŽBE TRAGANJA I SPASAVANJA VOJNIH VAZDUHOPLOVA I ZA RAZVOJ SPOSOBNOSTI VOJSKE SRBIJE ZA UČEŠĆE U SISTEMU TRAGANJA I SPASAVANJA ZA POTREBE CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA MOŽE SE OSNOVATI BUDŽETSKI FOND.
Član 22.
Ministarstvo odbrane obavlja poslove međunarodne saradnje u oblasti odbrane i vojne saradnje, u skladu sa zakonom i drugim propisima koji uređuju međunarodnu saradnju i zaključivanje međunarodnih ugovora.
U Ministarstvu odbrane vodi se evidencija potvrđenih međunarodnih ugovora iz oblasti odbrane i vojne saradnje, u skladu s uputstvom koje donosi ministar odbrane.
Ministarstvo odbrane ostvaruje međunarodnu saradnju i organizuje međunarodnu vojnu saradnju za potrebe Vojske Srbije I CIVILNE ODBRANE, u skladu s utvrđenom strategijom i politikom odbrane.
U oblasti saradnje iz stava 3. ovog člana IZ STAVA 2. OVOG ČLANA, Ministarstvo odbrane može da zaključuje sporazume kojima se uređuju pitanja od zajedničkog interesa u oblasti odbrane i vojne saradnje, a ne preuzimaju se nove obaveze za Republiku Srbiju.
Član 23a
U Ministarstvu odbrane vodi se evidencija o poginulim, nestalim, ranjenim, zarobljenim i ubijenim pripadnicima oružanih snaga bivše Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije za period od 1991. do 19. maja 1992. godine i evidencija o nestalim i poginulim pripadnicima Vojske Jugoslavije na teritoriji Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija 1998. i 1999. godine, radi izdavanja isprava u vezi s ostvarivanjem prava po osnovu učešća u oružanim sukobima i borbenim dejstvima na području bivše Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije i Savezne Republike Jugoslavije fizičkim licima i organima državne uprave koji rešavaju o pravima po osnovu učešća u oružanim snagama i borbenim dejstvima.
U MINISTARSTVU ODBRANE VODI SE EVIDENCIJA O POGINULIM, NESTALIM, RANJENIM, ZAROBLJENIM I UBIJENIM PRIPADNICIMA ORUŽANIH SNAGA BIVŠE SOCIJALISTIČKE FEDERATIVNE REPUBLIKE JUGOSLAVIJE ZA PERIOD OD 1991. DO 19. MAJA 1992. GODINE I EVIDENCIJA O NESTALIM I POGINULIM PRIPADNICIMA VOJSKE JUGOSLAVIJE NA TERITORIJI SAVEZNE REPUBLIKE JUGOSLAVIJE ZA PERIOD OD 23. MARTA 1998. GODINE DO 26. JUNA 1999. GODINE I ZA PERIOD OD 23. MARTA 2001. GODINE DO 30. JUNA 2001. GODINE, RADI IZDAVANJA ISPRAVA FIZIČKIM LICIMA I ORGANIMA DRŽAVNE UPRAVE KOJI REŠAVAJU O PRAVIMA PO OSNOVU UČEŠĆA U ORUŽANIM SUKOBIMA I BORBENIM DEJSTVIMA, U SKLADU SA PROPISIMA KOJIMA SE UREĐUJE UPRAVNI POSTUPAK I ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI.
Evidencije iz stava 1. ovog člana sadrže: ime i prezime, dan, mesec, godinu i mesto rođenja, jedinstveni matični broj građana (JMBG), prebivalište, status (identifikacija), nacionalnost, čin, stanje, mesto stanja, datum stanja, opis stanja, tip ustanove u kojoj je lice lečeno, poreklo podataka i ostale podatke o sprovedenim aktivnostima u vezi sa pronalaženjem lica.
Evidencije iz stava 1. ovog člana čuvaju se trajno.
Član 24.
Ministarstva, u okviru svog delokruga, izvršavaju zakone iz oblasti odbrane, propise za rad u ratnom i vanrednom stanju, opšta akta Narodne skupštine i Vlade, zadatke utvrđene Planom odbrane Republike Srbije i odgovaraju za postupanje pravnih lica koja su u njihovoj nadležnosti.
Ministarstva u oblasti odbrane:
1) na zahtev Ministarstva odbrane izrađuju akta i priloge za pripremu Plana odbrane Republike Srbije, u skladu s propisima kojima se uređuje način izrade planova odbrane;
1a) dostavljaju podatke o bilansnim potrebama i mogućnostima vršenja proizvodnje i usluga od značaja za odbranu iz delokruga svojih nadležnosti;
2) obezbeđuju planirane kapacitete i obavezne rezerve od značaja za odbranu, u skladu s odlukama i zahtevima Vlade;
3) prate stanje priprema za odbranu iz delokruga svojih nadležnosti i odgovaraju za njihovo sprovođenje;
3) ORGANIZUJU I PRATE STANJE PRIPREMA ZA ODBRANU SUBJEKATA IZ DELOKRUGA SVOJIH NADLEŽNOSTI I ODGOVARAJU ZA NJIHOVO SPROVOĐENJE;
4) sačinjavaju svoj plan odbrane i sprovode sopstvene pripreme za rad u ratnom i vanrednom stanju;
5) donose metodološka, stručna i tehnička uputstva priprema za odbranu pravnih lica iz delokruga svoje nadležnosti;
6) predlažu Vladi utvrđivanje obaveza privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika od značaja za odbranu iz delokruga svojih nadležnosti;
7) planiraju i sprovode mere civilne zaštite i spasavanja, određene zakonom i propisima o civilnoj zaštiti;
8) osposobljavaju zaposlene i preduzimaju mere neophodne za uspešno funkcionisanje privrednih i drugih delatnosti u ratnom i vanrednom stanju;
9) sprovode mere pripravnosti u vanrednom stanju i druge mere neophodne za prelazak na organizaciju za rad u ratnom i vanrednom stanju;
10) obavljaju i druge poslove određene zakonom i Planom odbrane Republike Srbije.
Organi iz stava 1. ovog člana neposredno izvršavaju zadatke odbrane utvrđene planovima odbrane i odlukama nadležnih organa.
Član 29.
Organi autonomnih pokrajina i organi jedinica lokalne samouprave, u okviru svog delokruga, odgovorni su za stanje priprema za odbranu, kao i za stanje priprema privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika preko kojih građani neposredno zadovoljavaju svoje potrebe ili se realizuju zadaci iz Plana odbrane Republike Srbije.
Autonomne pokrajine, opštine, gradovi i grad Beograd u okviru svojih nadležnosti u oblasti odbrane:
1) izrađuju svoje planove odbrane koji su sastavni deo Plana odbrane Republike Srbije;
2) preduzimaju mere za usklađivanje priprema za odbranu pravnih lica u delatnostima iz svoje nadležnosti s odbrambenim pripremama autonomne pokrajine i Planom odbrane Republike Srbije;
3) preduzimaju mere za funkcionisanje lokalne samouprave u ratnom i vanrednom stanju;
4) sprovode mere pripravnosti i preduzimaju druge mere potrebne za prelazak na organizaciju za rad u ratnom i vanrednom stanju;
5) obavljaju i druge poslove određene zakonom.
U ratnom i vanrednom stanju, organi iz stava 1. ovog člana izvršavaju zakone, druge propise i opšta akta Narodne skupštine i Vlade, kao i propise donete iz nadležnosti organa autonomnih pokrajina i organa jedinica lokalne samouprave.
Član 39.
Ako su ugroženi: deo teritorije Republike Srbije, granični pojas, granica, život i zdravlje ljudi i životinja i materijalna dobra na tom području, na zajednički predlog ministra unutrašnjih poslova i ministra odbrane, a uz saglasnost predsednika Republike, Vlada obrazuje policijske i vojne snage za izvršavanje zajedničkih zadataka.
U izvršavanju zadataka iz stava 1. ovog člana, policijske i vojne snage su potčinjene starešini Vojske Srbije koga ovlasti predsednik Republike, na zajednički predlog ministra unutrašnjih poslova i ministra odbrane.
Logistička podrška Vojske Srbije
MATERIJALNO I FINANSIJSKO POSLOVANJE
Član 44.
Upravljanje resursima odbrane neophodnim za logističku podršku Vojske Srbije realizuje se u okviru sistema planiranja, programiranja, budžetiranja i izvršenja finansiranja odbrane.
Ministar odbrane uređuje materijalno i finansijsko poslovanje Vojske Srbije i kontrolu troškova Vojske Srbije, u skladu sa propisima kojima se uređuje materijalno i finansijsko poslovanje i kontrola za budžetske korisnike.
LOGISTIČKA PODRŠKA VOJSKE SRBIJE
Član 45.
Logistička podrška Vojske Srbije realizuje se radi zadovoljavanja operativnih potreba Vojske Srbije u:
1) održavanju naoružanja i vojne opreme;
2) snabdevanju naoružanjem i vojnom opremom i drugim sredstvima;
3) opštim logističkim potrebama;
4) planiranju, izgradnji, rušenju, uklanjanju i održavanju objekata infrastrukture;
5) saobraćaju i transportu ljudi i sredstava;
6) zdravstvenoj zaštiti;
7) veterinarskoj zaštiti;
8) bezbednosti i zdravlju na radu;
9) zaštiti životne sredine;
10) zaštiti od požara i eksplozija;
11) lovno-šumskoj delatnosti;
12) drugim logističkim delatnostima od značaja za odbranu i Vojsku Srbije.
Logističku podršku iz stava 1. ovog člana obavljaju ustanove i jedinice Vojske Srbije.
LOGISTIČKU PODRŠKU IZ STAVA 1. OVOG ČLANA OBAVLJAJU USTANOVE I JEDINICE VOJSKE SRBIJE, KAO I VOJNE USTANOVE KOJE SU ORGANIZACIONO I FUNKCIONALNO VEZANE ZA MINISTARSTVO ODBRANE, U KOJIMA SE OBAVLJAJU POSLOVI ZA POTREBE LOGISTIČKE PODRŠKE VOJSKE SRBIJE, KOJE NEMAJU STATUS PRAVNOG LICA, ODNOSNO KOJE POSLUJU PO PROPISIMA KOJI SE PRIMENJUJU NA BUDŽETSKE KORISNIKE.
Delatnosti iz stava 1. ovog člana mogu obavljati i:
1) vojne ustanove koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane u kojima se obavljaju poslovi za potrebe logističke podrške Vojske Srbije, koje nemaju status pravnog lica;
2) vojne ustanove koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane koje obavljaju proizvodnu i uslužnu delatnost i delatnost izgradnje, i održavanja objekata infrastrukture I FIZIČKO – TEHNIČKOG OBEZBEĐENJA i posluju po principu sticanja i raspodele dobiti, koje upisom u sudski ODGOVARAJUĆI registar posebnih pravnih lica stiču status pravnog lica;
3) jednočlana privredna društva obrazovana od postojećih vojnih ustanova;
4) privredna društva i preduzetnici koji su osnovani i posluju u skladu sa zakonom koji uređuje privredna društva;
5) javna preduzeća i ustanove koja su osnovana i posluju u skladu sa propisima o javnim preduzećima i ustanovama.
Vojne ustanove iz stava 3. tačka 2) ovog člana i jednočlana privredna društva iz stava 3. tačka 3) ovog člana osniva Vlada, na predlog ministra odbrane.
Planiranje, organizovanje, sprovođenje i kontrolu vršenja logističke podrške iz stava 1. ovog člana uređuje ministar odbrane.
„VOJNE USTANOVE KOJE POSLUJU PO PRINCIPU STICANJA I RASPODELE DOBITI
Član 46a
LOGISTIČKU PODRŠKU IZ ČLANA 45. OVOG ZAKONA, KAO I DRUGE POSLOVE ZA POTREBE MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE, MOGU OBAVLJATI VOJNE USTANOVE KOJE SU ORGANIZACIONO I FUNKCIONALNO VEZANE ZA MINISTARSTVO ODBRANE, KOJE OBAVLJAJU PROIZVODNU I USLUŽNU DELATNOST, DELATNOST IZGRADNJE I ODRŽAVANJA OBJEKATA INFRASTRUKTURE, FIZIČKO- TEHNIČKO OBEZBEĐENJE I DRUGE DELATNOSTI I POSLUJU PO PRINCIPU STICANJA I RASPODELE DOBITI, A KOJE KOJE UPISOM U ODGOVARAJUĆI REGISTAR STIČU STATUS PRAVNOG LICA.
PORED VOJNIH USTANOVA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA LOGISTIČKU PODRŠKU I DRUGE POSLOVE ZA POTREBE MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE MOGU OBAVLJATI I:
1) JEDNOČLANA PRIVREDNA DRUŠTVA OBRAZOVANA OD POSTOJEĆIH VOJNIH USTANOVA;
2) PRIVREDNA DRUŠTVA I PREDUZETNICI KOJI SU OSNOVANI I POSLUJU U SKLADU SA ZAKONOM KOJI UREĐUJE PRIVREDNA DRUŠTVA;
3) JAVNA PREDUZEĆA I USTANOVE KOJA SU OSNOVANA I POSLUJU U SKLADU SA PROPISIMA O JAVNIM PREDUZEĆIMA I USTANOVAMA.
VOJNE USTANOVE IZ STAVA 1. OVOG ČLANA I JEDNOČLANA PRIVREDNA DRUŠTVA IZ STAVA 2. TAČKA 1) OVOG ČLANA OSNIVA VLADA, NA PREDLOG MINISTRA ODBRANE.
Član 47.
Građani u odbrani zemlje imaju pravo i dužnost da izvršavaju vojnu, radnu i materijalnu obavezu i učestvuju u civilnoj zaštiti i obučavanju za odbranu, u skladu sa zakonom, odlukama nadležnih organa i planovima odbrane.
Građani koji imaju osnovni raspored za izvršavanje vojne, radne i materijalne obaveze u odbrani zemlje mogu biti raspoređeni i na druge dužnosti od značaja za odbranu prema odluci nadležnih organa.
Član 51.
Radnoj obavezi podležu svi za rad sposobni građani koji su navršili 18 godina života do 65 godina (muškarci), odnosno do 60 godina (žene), a nemaju ratni raspored u Vojsci Srbije.
RADNOJ OBAVEZI PODLEŽU SVI ZA RAD SPOSOBNI PUNOLETNI GRAĐANI DO NAVRŠENE GODINE ŽIVOTA U KOJOJ SU, U SKLADU SA VAŽEĆIM PROPISIMA, OSTVARILI USLOVE ZA STICANJE PRAVA IZ PENZIJSKOG I INVALIDSKOG OSIGURANJA, A NEMAJU RATNI RASPORED U VOJSCI SRBIJE.
Pripadnici organa unutrašnjih poslova radnu obavezu izvršavaju u tom organu.
Za potrebe izvršavanja obaveze iz stava 1. ovog člana vodi se evidencija, u skladu s posebnim zakonom.
Član 60a
Način obučavanja građana za odbranu zemlje uređuje Vlada, na predlog ministra odbrane.
NAČIN OBUČAVANJA I KATEGORIJU GRAĐANA KOJU ĆE ZA POTREBE ODBRANE ZEMLJE OBUČAVATI MINISTARSTVO ODBRANE UREĐUJE VLADA, NA PREDLOG MINISTRA ODBRANE.
Član 62.
Privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici od značaja za odbranu u obavljanju svojih delatnosti, dužni su da vrše i poslove odbrane zemlje, koji se odnose na planiranje, organizovanje, pripremanje i osposobljavanje za rad u ratnom i vanrednom stanju i odgovorni su za obezbeđivanje obima proizvodnje i vršenje usluga u delatnostima za koje su registrovani, na nivou utvrđenom planovima odbrane i odlukama nadležnih organa.
Privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici od značaja za odbranu, organizacije, službe i drugi subjekti koji se u okviru svoje delatnosti bave poslovima osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, zaštite i spasavanja ljudi, životinja i materijalnih dobara, nastavljaju sa svojom delatnošću u ratnom i vanrednom stanju, u skladu s Planom odbrane Republike Srbije.
OSTALA PRIVREDNA DRUŠTVA, DRUGA PRAVNA LICA I PREDUZETNICI IMAJU OBAVEZU DA IZ SVOG DELOKRUGA, NA ZAHTEV MINISTARSTVA ODBRANE, DOSTAVLJAJU PODATKE OD ZNAČAJA ZA ODBRANU.
Član 68.
Pri projektovanju, izgradnji i rekonstrukciji investicionih objekata od značaja za odbranu zemlje i izradi prostornih i urbanističkih planova, pravna i fizička lica – investitori, dužni su da se pridržavaju posebnih uslova i zahteva u pogledu potreba odbrane zemlje.
Pri projektovanju i izgradnji objekata od značaja za odbranu, a posebno javnih skloništa, investitori su dužni da poštuju standarde pristupačnosti tih objekata za osobe sa invaliditetom, decu i stare osobe.
Obaveze pri projektovanju, izgradnji i rekonstrukciji skloništa propisane su posebnim zakonom.
Privredna društva, druga pravna i fizička lica koja su ovlašćena za pripremanje i izvršavanje prostornih i urbanističkih planova, kao i organi koji te planove donose dužni su da u pogledu potreba odbrane zemlje i zaštite od ratnih razaranja postupaju u skladu s propisanim merama i zahtevima Ministarstva odbrane.
Zahteve i mere iz st. 1. i 4. ovog člana bliže uređuje ministar odbrane.
Član 76.
Udruženja mogu programe svog rada zasnivati na projektima i aktivnostima u oblastima od značaja za odbranu.
UDRUŽENJE KOJE DELUJE NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE, A SVOJE DELOVANJE TEŽIŠNO ZASNIVA U OBLASTIMA OD ZNAČAJA ZA ODBRANU I SVOJIM PROGRAMOM I PRAKTIČNIM DELOVANJEM, MASOVNOŠĆU I ORGANIZOVANOŠĆU DOPRINOSI JAČANJU SISTEMA ODBRANE, MOŽE STEĆI STATUS UDRUŽENJA OD POSEBNOG ZNAČAJA ZA ODBRANU.
Ministarstvo odbrane može, na osnovu prethodno utvrđenih kriterijuma, učestvovati u finansiranju projekata i aktivnosti udruženja u oblastima od značaja za odbranu.
Kriterijume i postupak dodele sredstava iz stava 2. ovog člana propisuje Vlada, na predlog Ministarstva odbrane.
KRITERIJUME I POSTUPAK ZA STICANJE STATUSA UDRUŽENJA OD POSEBNOG ZNAČAJA ZA ODBRANU IZ STAVA 2. OVOG ČLANA I DODELU SREDSTAVA IZ STAVA 3. OVOG ČLANA PROPISUJE MINISTAR ODBRANE.
Član 81.
Pripreme za odbranu u Republici Srbiji se organizuju, planiraju i sprovode radi izvršavanja zadataka i efikasnog i jedinstvenog delovanja snaga odbrane.
Planom odbrane Republike Srbije utvrđuju se zadaci svih subjekata odbrane, u pogledu organizacije snaga, sredstava, mera i postupaka za rad državnih organa i upotrebu Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u ratnom i vanrednom stanju.
Planom odbrane Republike Srbije utvrđuju se: mere pripravnosti; upotreba Vojske Srbije; zadaci i mere za mobilizaciju; funkcionisanje civilne zaštite, osmatranja i obaveštavanja i obezbeđenje komandovanja i rukovođenja korišćenjem telekomunikacionih sredstava; organizacija državnih organa i njihovo funkcionisanje; zadaci i obaveze pravnih lica i preduzetnika za vršenje proizvodnje i usluga i druge mere i aktivnosti od interesa za odbranu Republike Srbije u ratnom i vanrednom stanju.
Plan odbrane Republike Srbije priprema Ministarstvo odbrane i predlaže Vladi, osim priloga za oblasti koje pripremaju organi državne uprave u čijem su delokrugu ovi poslovi.
Priloge Plana odbrane Republike Srbije za državne organe i organe državne uprave, organe autonomnih pokrajina, organe jedinica lokalne samouprave, privredna društva i druga pravna lica od značaja za odbranu Republike, pripremaju organi iz stava 4. ovog člana.
Plan mobilizacije Vojske Srbije i Plan upotrebe Vojske Srbije izrađuje Generalštab Vojske Srbije, a predsedniku Republike predlaže ministar odbrane.
Lica koja obavljaju poslove planiranja odbrane i rukovaoci planova odbrane u državnim organima, organima autonomnih pokrajina, jedinicama lokalne samouprave, privrednim društvima, drugim pravnim licima i preduzetnicima od značaja za odbranu, podležu bezbednosnoj proveri I IZDAJE IM SE ODGOVARAJUĆI SERTIFIKAT U SKLADU SA ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE ZAŠTITA TAJNOSTI PODATAKA.
Način i postupak izvršavanja obaveze planiranja iz stava 1. ovog člana i organizovanja priprema za odbranu uređuje Vlada.
Član 102.
Tajni podaci koji se odnose na sistem odbrane, označeni kao podaci od interesa za nacionalnu bezbednost i sistem odbrane (prema odredbama posebnog zakona), štite se u skladu sa zakonom.
TAJNI PODACI KOJI SE ODNOSE NA SISTEM ODBRANE OZNAČENI KAO PODACI OD INTERESA ZA NACIONALNU BEZBEDNOST REPUBLIKE SRBIJE, KAO I TAJNI PODACI NASTALI U RADU KOMANDI, JEDINICA I USTANOVA VOJSKE SRBIJE, ČIJIM BI OTKRIVANJEM NEOVLAŠĆENIM LICIMA NASTALA ŠTETA, ŠTITE SE U SKLADU SA ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE ZAŠTITA TAJNOSTI PODATKA I NE MOGU SE UČINITI DOSTUPNIM JAVNOSTI.
TAJNIM PODACIMA ZNAČAJNIM ZA SISTEM ODBRANE SMATRAJU SE:
1) PODACI I DOKUMENTA OD ZNAČAJA ZA SISTEM NACIONALNE BEZBEDNOSTI, ČIJIM BI OTKRIVANJEM NEOVLAŠĆENIM LICIMA MOGLA NASTATI ŠTETA PO INTERESE I CILJEVE U OBLASTI ODBRANE;
2) PODACI O PLANOVIMA UPOTREBE VOJSKE SRBIJE, RATNOJ ORGANIZACIJI I FORMACIJI KOMANDI, JEDINICA I USTANOVA VOJSKE SRBIJE, PODACI O BORBENIM I DRUGIM MATERIJALNIM SREDSTVIMA, ODNOSNO VRSTAMA POKRETNIH STVARI NAMENJENIH POTREBAMA ODBRANE, ČIJIM BI OTKRIVANJEM NEOVLAŠĆENIM LICIMA MOGLA NASTATI ŠTETA PO OPERATIVNU I FUNKCIONALNU SPOSOBNOST VOJSKE SRBIJE;
3) PODACI O PATENTIMA ZNAČAJNIM ZA ODBRANU ZEMLJE I SREDSTVIMA I UREĐAJIMA NAMENJENIM ODBRANI, KOJI SU U PROCESU USVAJANJA I ISPITIVANJA;
4) PODACI O VOJNIM OBJEKTIMA I DRUGIM NEPOKRETNOSTIMA ZNAČAJNIM ZA ODBRANU ZEMLJE, IZUZEV PODATAKA KOJI SU PREMA PROPISIMA O ZAŠTITI ŽIVOTNE SREDINE NEOPHODNI ZA PROCENU UTICAJA NA ŽIVOTNU SREDINU;
5) PODACI O PREDUZETIM MERAMA, RADNJAMA I POSTUPCIMA, SADRŽANI U ODLUKAMA, NAREĐENJIMA, SAOPŠTENJIMA I DRUGIM AKTIMA U OBLASTI ODBRANE ZEMLJE, ČIJE BI OTKRIVANJE NANELO ŠTETU INTERESIMA SNAGA ODBRANE.
VLADA NA PREDLOG MINISTARSTVA ODBRANE BLIŽE UREĐUJE PODATAKE ZNAČAJNE ZA SISTEM ODBRANE KOJI SE MORAJU ČUVATI I ŠTITI U SKLADU SA ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE ZAŠTITA TAJNOSTI PODATAKA, POSLOVE OD POSEBNOG ZNAČAJA ZA SISTEM ODBRANE KOJE U DRŽAVNIM ORGANIMA, PREDUZEĆIMA I DRUGIM PRAVNIM LICIMA TREBA ŠTITITI PRIMENOM POSEBNIH MERA BEZBEDNOSTI, KAO I KRITERIJUME ZA POPUNU RADNIH MESTA NA KOJIMA SE OVI ZADACI I POSLOVI OBAVLJAJU.
Član 105.
Nepokretnim stvarima za posebne namene smatraju se: zemljište, zgrade, podzemni i nadzemni objekti s pratećom infrastrukturom, koji se u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije koriste za vojne potrebe, kao i druge nepokretne stvari koje se nalaze u vojnom krugu.
Nepokretnosti iz stava 1. ovog člana su u svojini Republike Srbije.
Način vođenja posebne evidencije o nepokretnostima iz stava 1. ovog člana i vrednosno praćenje pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje državni premer i katastar, kao i način i postupak popisa nepokretnosti, propisuje ministar odbrane.
NAČIN PRIBAVLJANJA, RASPOLAGANJA, KORIŠĆENJA, UPRAVLJANJA I ODRŽAVANJA NEPOKRETNIH STVARI IZ STAVA 1. OVOG ČLANA PROPISUJE MINISTAR ODBRANE.
NAČIN VOĐENJA POSEBNE EVIDENCIJE O NEPOKRETNOSTIMA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA I VREDNOSNO PRAĆENJE POD USLOVIMA PROPISANIM ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE DRŽAVNI PREMER I KATASTAR, KAO I NAČIN I POSTUPAK POPISA NEPOKRETNOSTI, PROPISUJE MINISTAR ODBRANE.
Pristup nepokretnim stvarima za posebne namene, van slučajeva njihovog redovnog korišćenja, dozvoljen je samo po prethodno pribavljenom odobrenju ministra odbrane.
Prava na nepokretnostima posebne namene koje koriste Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije upisuju se u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i prava na njima, u skladu sa zakonom i u evidenciju vojnih nepokretnosti, na način koji propiše ministar odbrane.
Član 105a
STABILNU SPECIFIČNU OPREMU KOJA SE KORISTI U MINISTARSTVU ODBRANE I VOJSCI SRBIJE ČINE SVE NEPOKRETNE STVARI KOJE U TOKU EKSPLOATACIJE RADE U USLOVIMA POSEBNOG RIZIKA, KAO ŠTO SU: KOTLOVI, OPREMA POD PRITISKOM, UREĐAJI NA GAS, UREĐAJI KOJI SE KORISTE U EKSPLOZIVNOJ SREDINI, INSTALACIJE I DRUGA SPECIFIČNA OPREMA U OBLASTI ODBRANE.
STABILNA SPECIFIČNA OPREMA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA PODLEŽE TEHNIČKOJ KONTROLI KOJI VRŠE ODGOVORNA STRUČNA LICA U MINISTARSTSTVU ODBRANE.
NAČIN I USLOVE ZA OBAVLJANJE POSLOVA TEHNIČKE KONTROLE NAD STABILNOM SPECIFIČNOM OPREMOM PROPISUJE MINISTAR ODBRANE.
Član 107b
Vojno pravobranilaštvo u pravnim postupcima pred sudovima, organima uprave i drugim nadležnim organima zastupa Ministarstvo odbrane i Vojsku Srbije kada imaju položaj stranke ili umešača o čijim pravima i obavezama se odlučuje u tim postupcima.
Kada je propisano da je u određenom postupku ili za preduzimanje samo određene radnje u postupku obavezno zastupanje stranke od strane advokata, Vojno pravobranilaštvo je ovlašćeno da preduzima zastupanje pod istim uslovima kao i advokat.
Vojno pravobranilaštvo prati i proučava pravna pitanja od značaja za rad Ministarstva odbrane i Vojske Srbije kada je to od značaja za zaštitu imovinskih prava i interesa Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i o uočenim problemima obaveštava ministra odbrane i druge nadležne organe.
Vojno pravobranilaštvo je ovlašćeno da pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti propisa i opštih akata ako oceni da su propisom, odnosno opštim aktom povređena imovinska prava i interesi Republike Srbije u pogledu sredstava koja koriste Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije za potrebe odbrane i bezbednosti ili zakonom utvrđen položaj Vojske Srbije.
Vojno pravobranilaštvo daje pravna mišljenja na modele, odnosno nacrte pravnih poslova koje Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije zaključuju sa drugim pravnim subjektima, ako ti pravni poslovi za predmet imaju imovinska prava i obaveze Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.
Vojno pravobranilaštvo može na zahtev drugog pravobranilaštva pružiti stručnu pomoć ili preuzeti zastupanje.
Vojno pravobranilaštvo pre pokretanja parnice ili drugog sudskog ili upravnog postupka ili u toku tog postupka preduzima potrebne mere radi sporazumnog rešavanja spornog odnosa.
VOJNO PRAVOBRANILAŠTVO MOŽE PO POTREBI ANGAŽOVATI SUDSKE VEŠTAKE ODGOVARAJUĆE STRUKE SA LISTE SUDSKIH VEŠTAKA.
Član 107g
Vojnog pravobranioca i zamenike vojnog pravobranioca postavlja ministar odbrane iz sastava profesionalnih pripadnika Vojske Srbije.
Za vojnog pravobranioca i zamenike vojnog pravobranioca može biti postavljeno lice koje ispunjava uslove propisane za postavljenje državnog pravobranioca, odnosno zamenika državnog pravobranioca.
Član 107d
Zaposleni u Vojnom pravobranilaštvu jesu: sekretar Vojnog pravobranilaštva, pravobranilački pomoćnici i pravobranilački pripravnici.
ZAPOSLENI U VOJNOM PRAVOBRANILAŠTVU SU: SEKRETAR VOJNOG PRAVOBRANILAŠTVA, PRAVOBRANILAČKI POMOĆNICI, PRAVOBRANILAČKI PRIPRAVNICI I DRGI PROFESIONALNI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE ZAPOSLENI NA ADMINISTRATIVNO TEHNIČKIM I DRUGIM PRATEĆIM POSLOVIMA OD ZNAČAJA ZA RAD VOJNOG PRAVOBRANILAŠTVA.
Na prava i obaveze vojnog pravobranioca, zamenika vojnog pravobranioca i zaposlenih u Vojnom pravobranilaštvu primenjuju se propisi o službi
Član 108.
Poslove državne uprave u Ministarstvu odbrane obavljaju državni službenici, nameštenici i profesionalna vojna lica, koja su raspoređena PROFESIONALNI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE, KOJI SU RASPOREĐENI u Ministarstvo odbrane.
Kancelarijsko poslovanje u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije uređuje Vlada.
Član 108a
ODREDBE OVOG ZAKONA O PRAVIMA, OBAVEZAMA I ODGOVORNOSTI ZAPOSLENIH U MINISTARSTVU ODBRANE JEDNAKO SE ODNOSE NA ŽENE I MUŠKARCE.
Član 109.
Sastavni deo Pravilnika o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu odbrane su prilozi koji sadrže sistematizovana radna mesta JE PREGLED BROJA SISTEMATIZOVANIH RADNIH I FORMACIJSKIH MESTA profesionalnih pripadnika Vojske Srbije raspoređenih u Ministarstvo odbrane i vojnim jedinicama i vojnim ustanovama u kojima se ne obavljaju poslovi iz nadležnosti Ministarstva odbrane, a koji su organizaciono i funkcionalno vezani za Ministarstvo odbrane.
Član 112.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 250.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:
1) ako ne postupi po nalogu ovlašćenog lica za inspekcijske poslove (član 17. stav 2);
2) ako Ministarstvu odbrane ne dostavi podatke od značaja za odbranu iz svog delokruga (član 27. stav 1);
2) AKO MINISTARSTVU ODBRANE NE DOSTAVI PODATKE OD ZNAČAJA ZA ODBRANU IZ SVOG DELOKRUGA (ČLAN 27. STAV 1. I ČLAN 62. STAV 3);
3) ako nadležnom organu ne dostavi podatke iz programa svog naučnoistraživačkog rada i razvoja ili o svom naučnoistraživačkom dostignuću ili saznanjima značajnim za odbranu zemlje, ili ako nadležnim organima ne stavi na uvid ili ne preda na korišćenje podatke od značaja za odbranu zemlje kojima raspolaže (član 71);
4) ako organ nadležan za standardizaciju i tipizaciju proizvoda i usluga, objekata ili uređaja od posebnog značaja za odbranu zemlje ne pribavi saglasnost Ministarstva odbrane (član 72. stav 1).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00 dinara i lice u državnom organu čiju je odgovornost utvrdio nadležni organ.
Član 113.
Novčanom kaznom od 250.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:
1) ako na zahtev nadležnog organa prioritetno ne proizvodi predmete ili ne vrši usluge od značaja za odbranu zemlje (član 65);
2) ako bez saglasnosti nadležnog organa izmeni namenu proizvodno-tehnološke celine koja služi za proizvodnju predmeta ili vršenje usluga od posebnog značaja za odbranu zemlje (član 66. stav 1);
3) ako kao korisnik objekata od posebnog značaja za odbranu ne preduzima propisane mere zaštite tih objekata (član 67. stav 2);
4) ako se pri projektovanju, izgradnji i rekonstrukciji investicionih objekata i skloništa i izradi prostornih i urbanističkih planova ne pridržava posebnih uslova i zahteva u pogledu odbrane ili ne postupa u skladu s posebnim merama i zahtevima Ministarstva odbrane (član 68);
5) ako ne obezbedi prvenstveno prevoženje odnosno vršenje usluga za potrebe Vojske Srbije za vreme ratnog ili vanrednog stanja ili pri mobilizaciji Vojske Srbije (član 73);
6) ako svoje pripreme i izvršavanje drugih zadataka i poslova ne uskladi s Planom odbrane Republike Srbije i odlukama i zahtevima nadležnih organa (član 82. stav 1);
6) AKO SVOJE PRIPREME I IZVRŠAVANJE DRUGIH ZADATAKA I POSLOVA NE USKLADI SA PLANOM ODBRANE REPUBLIKE SRBIJE I ODLUKAMA I ZAHTEVIMA NADLEŽNIH ORGANA (ČLAN 24. STAV 2. TAČKA 3) I ČLAN 82. STAV 1);
7) ako ne izrađuje svoje planove razvoja (član 84. stav 1);
7) AKO NE IZRADI PLAN ODBRANE I AKO NE IZRADI PLAN RAZVOJA (ČLAN 24. STAV 2. TAČKA 4), ČLAN 28. TAČKA 2), ČLAN 29. STAV 2. TAČKA 1) I ČLAN 84. STAV 1);
8) ako ne usklađuje planove odbrane u skladu s nastalim promenama i potrebama (član 85. stav 2);
9) ako nadležnom organu ne dostavlja izveštaje o sprovođenju priprema za odbranu (član 86. stav 2).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 35.000,00 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 35.000,00 dinara i lice u državnom organu čiju je odgovornost utvrdio nadležni organ.