ANALIZA EFEKATA ZAKONA
Sistem odbrane Republike Srbije prvi put je na jedinstveni način uređen donošenjem Zakona o odbrani i Zakona o Vojsci Srbije 2007. godine. Nakon toga su 2009. godine i početkom 2015. godine vršene izmene i dopune čime je uređena odbrana i bezbednost Republike Srbije i njenih građana, kao i mere za slučaj vanrednog stanja.
Osnove za planiranje i normativno uređenje sistema odbrane i nadležnosti Vojske Srbije u odbrani utvrđene su Strategijom odbrane Republike Srbije, i Srategijom nacionalne bezbednosti RS, donetim krajem 2009. godine, iz kojih proizilazi da je Vojska Srbije osnovni subjekt sistema odbrane koji predstavlja jedinstvenu, strukturno uređenu celinu snaga i subjekata odbrane čiji je osnovni cilj zaštita interesa Republike Srbije od oružanog ugrožavanja spolja. Ciljevi politike odbrane Republike Srbije koji proističu iz strategijskih opredeljenja jesu efikasan sistem odbrane, mir i povoljno bezbednosno okruženje i integracija u evropske i druge međunarodne bezbednosne strukture.
Ključni problemi, mere i cilj ovog zakona
Ključni problemi koje treba rešiti Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o odbrani su problemi uočeni u praktičnoj primeni Zakona o odbrani („Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09, 88/09-dr.zakon, 104/09-dr. zakon i 10/15) i usaglašavanje sa promenama u pravnom sistemu Republike Srbije izvršenim nakon stupanja na snagu izmena i dopuna koje su stupile na snagu 2015. godine, otklanjanje uočenih pravnih praznina i nepreciznosti u pojedinim rešenjima koje stvaraju teškoće u tumačenju odredaba zakona, kao i potreba preciziranja pojedinih ovlašćenja za donošenje podzakonskih akata za izvršavanje ovog zakona.
Imajući u vidu da se radi o strogo poverljivom dokumentu predlaže se da nadležni skupštinski odbor razmatra godišnji izveštaj Vlade o stanju priprema za odbranu, umesto da se izveštaj usvaja na plenarnoj sednici.
Dopunjuje se i precizira delokrug poslova Ministrastva odbrane u oblasti: mobilizacije i aktiviranja subjekata sistema odbrane za izvršavanje zadataka u ratnom i vanrednom stanju; obuke građana za odbranu zemlje; civilno-vojnih odnosa u oblasti odbrane i bezbednosti; saobraćaja i transporta ljudi i sredstava u sistemu odbrane; određivanja zaštitnih zona oko vojnih kompleksa i vojnih objekata; akata o organizaciji i planiranju razvoja sistema odbrane..
Omogućava se osnivanje budžetskog fonda za potrebe obezbeđenja sredstava za finansiranje funkcionisanja i unapređenja službe traganja i spasavanja vojnih vazduhoplova i razvoj sposobnosti Vojske Srbije po ovom pitanju.
Vojnim ustanovama koje posluju po principu sticanja i raspodele dobiti i imaju status pravnog lica omogućava se da, pored logističke podrške, mogu obavljati i druge poslove za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.
Udruženjima koja svoje delovanje težišno zasnivaju na oblastima od značaja za odbranu i svojim programima, delovanjem, masovnošću i organizovanošću doprinose jačanju sistema odbrane, omogućava se sticanje statusa udruženja od posebnog značaja za odbranu.
Predlogom da se odrede vrste tajnih podataka nastalih u radu komandi, jedinica i ustanova VS koje je neophodno označiti kao podatke od značaja za nacionalnu bezbednost i sistem odbrane i kao takve ih posebno zaštititi, sprečava se da njihova dostupnost javnosti proizvede ozbiljne pravne i druge posledice po interese zaštićene zakonom, što bi moglo dovesti do ugrožavanje sistema odbrane i bezbednosti zemlje, kao i operativne i funkcionalne sposobnosti Vojske Srbije.
Utvrđuje se pojam stabilne specifične opreme, uspostavlja se obaveza vršenja tehničkog nadzora nad ovom opremom i stvara zakonski osnov za donošenje posebnog propisa kojim bi se ova oblast uredila u Ministarstvu odbrane.
Precizira se da poslove državne uprave u Ministarstvu odbrane, pored državnih službenika i nameštenika i profesionalnih vojnih lica obavljaju i civilna lica na službi u Vojsci Srbije.
Cilj koji treba postići donošenjem ovog zakona je potreba da se otklone problemi i nedostaci uočeni u postupku redovnog praćenja primene propisa i akata kojima se uređuje sistem odbrane i usaglašavanja sa promenama u pravnom sistemu Republike Srbije, čime bi se obezbedilo efikasno funkcionisanje sistema odbrane.
Na koga i kako će najverovatnije uticati rešenja u Zakonu
Izmenama ovog zakona ne dira se u propisani obim prava i obaveza građana i drugih pravnih lica u odbrani, već se preciziraju odredbe zakona koje se odnose na ovlašćenje za bliže uređivanje poslova koji su od značaja za potrebe odbrane, odnosno dopunjuje se i precizira delokrug poslova koje obavlja Ministrastvo odbrane.
Rešenja u zakonu uticaće i na ograničenje mogućnosti da građani, različita udruženja i organizacija pristupaju informacijama, podacima i dokumentaciji koja se odnosi na upotrebu Vojske u izvršavanju Ustavom i zakonima utvrđenih nadležnosti, čime se sprečava eventualno nastupanje štetnih posledica po nacionalnu bezbednost i sistem odbrane.
Kakve troškove će primena Zakona stvoriti građanima i privredi
Sprovođenje Zakona neće stvoriti dodatne troškove za građane, privredna društva, druga pravna lica i preduzetnike
Da li su pozitivne posledice donošenja Zakona takve
da opravdavaju troškove koje će on stvoriti
Donošenjem ovog Zakona obezbeđuje se efikasnije funkcionisanje sistema odbrane i izvršavanje zadataka odbrane bez angažovanja dodatnih sredstva iz budžeta.
Predložena rešenja će uticati na efikasnost i poboljšanje bezbednosti i mera zaštite, kao i zaštitu imovinskih prava i interesa Republike Srbije u pogledu sredstava koja koriste Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije za potrebe odbrane i bezbednosti.
Da li se Zakonom podržava stvaranje novih
privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija
Predmet ovog zakona nije uređivanje delatnosti privrednih subjekata i ne podržava se stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija.
Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Zakonu
U internoj proceduri pripreme Predloga zakona učestvovale su sve organizacione jedinice Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, tokom koje su razmotrene sve pismeno dostavljene primedbe i predlozi, od kojih je značajan broj uvažen i inkorporiran u tekst Predloga zakona.
Sprovedena je javna rasprava u okviru koje su održana tri okrugla stola u Novom Sadu, Nišu i Beogradu. Razmotrene sve pisane primedbe i predlozi koji su Ministarstvu odbrane dostavljeni u toku javne rasprave, kao i usmene primedbe i sugestije iznete na okruglim stolovima, a primedbe koje su prihvaćene unete su u tekst Predloga zakona.
Koje će se mere tokom primene Zakona preduzeti
da bi se ostvarilo ono što se Zakonom predviđa
Radi sprovođenja ovog zakona potrebno je doneti Uredbu o podacima od značaja za sistem odbrane koji se moraju čuvati i štiti u skladu sa zakonom, poslovima od posebnog značaja za sistem odbrane koje u državnim organima i drugim pravnim licima treba štititi primenom posebnih mera bezbednosti i kriterijumi za popunu radnih mesta na kojima se ti zadaci i poslovi obavljaju.
Takođe, potrebno je doneti propis kojim će ministar odbrane urediti kriterijume i postupak za sticanje statusa udruženja od posebnog značaja za odbranu, kao i propis kojim će se urediti postupak vršenja tehničkog nadzora nad stabilnom specifičnom opremom, kao i Uredba o načinu obučavanja i kategorijama građana koje će za potrebe odbrane obučavati Ministarstvo odbrane.
Iz nadležnosti ministra odbrane, potrebno je doneti:
– Pravilnik o načinu i postupku racionalizacije i unapređenja saobraćaja i transporta ljudi i sredstava u sistemu odbrane;
– Pravilnik o kriterijumima i postupku za sticanje statusa udruženja od posebnog značaja za odbranu i dodelu sredstava za finansiranje projekata i aktivnosti udruženja u oblasti od značaja za odbranu;
– Pravilnik o načinu vođenja posebne evidencije o nepokretnostime posebne namene, njihovom vrednosnom praćenju i načinu i postupku popisa nepokretnosti za posebne namene;
– Pravilnik o načinu i uslovima za obavljanje poslova tehničkog nadzora nad stabilnom specifičnom opremom koja se koristi u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije.
Istovremeno će se izvršiti usaglašavanje pojedinih podzakonskih propisa koji su doneti radi izvršenja Zakona o odbrani („Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09, 88/09-dr.zakon, 104/09-dr. zakon i 10/15).