PREGLED ODREDABA
KOJE SE MENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Član 6.
Pripadnici Vojske Srbije su vojna lica i civilna lica na službi u Vojsci Srbije.
Službom u Vojsci Srbije smatra se vršenje vojnih i drugih dužnosti u stalnom i rezervnom sastavu Vojske Srbije.
Službom u Vojsci Srbije smatra se i vršenje vojnih i drugih dužnosti na radnim mestima u Ministarstvu odbrane i drugim državnim organima i pravnim licima na koja se na neodređeno ili određeno vreme upućuju na službu RASPOREĐUJU ILI PREMEŠTAJU NA SLUŽBU, odnosno na rad profesionalna vojna lica (u daljem tekstu: profesionalna vojna lica raspoređena van Vojske Srbije).
Službom u Vojsci Srbije smatra se i vršenje dužnosti civilnih lica na službi u Vojsci Srbije raspoređenih na radna mesta u vojnim jedinicama i vojnim ustanovama u kojima se ne obavljaju poslovi iz nadležnosti Ministarstva odbrane, a koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane.
SLUŽBOM U VOJSCI SRBIJE SMATRA SE I VRŠENJE DUŽNOSTI CIVILNIH LICA NA SLUŽBI U VOJSCI SRBIJE RASPOREĐENIH U MINISTARSTVO ODBRANE.
Službom u Vojsci Srbije smatra se vršenje dužnosti profesionalnih pripadnika Vojske Srbije u multinacionalnim operacijama i drugim aktivnostima u inostranstvu u skladu sa zakonom kojim se uređuje upotreba Vojske Srbije van granica Republike Srbije.
Službu u Vojsci Srbije mogu da vrše samo državljani Republike Srbije, a izuzetno, u ratu, i lica koja nemaju državljanstvo Republike Srbije ako stupe u Vojsku Srbije kao dobrovoljci.
Službom u Vojsci Srbije, u pogledu prava i obaveza uređenih ovim zakonom, smatra se i školovanje državljana Republike Srbije za vojne dužnosti u vojnoškolskim ustanovama i drugo stručno osposobljavanje za oficire i podoficire.
Član 18.
Ministar odbrane:
1) koordinira i sprovodi utvrđenu odbrambenu politiku i rukovodi Vojskom Srbije;
2) donosi akta o organizaciji komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije na predlog načelnika Generalštaba i akta o organizaciji vojnih jedinica i vojnih ustanova koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane;
2) DONOSI AKTA O ORGANIZACIJI KOMANDI, JEDINICA I USTANOVA VOJSKE SRBIJE NA PREDLOG NAČELNIKA GENERALŠTABA I AKTA O ORGANIZACIJI ORGANIZACIONIH CELINA MINISTARSTVA ODBRANE ČIJA JE UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA I SISTEMATIZACIJA RADNIH MESTA UTVRĐENA FORMACIJOM;
3) usvaja plan međunarodne vojne saradnje i odlučuje o organizovanju zajedničkih vojnih vežbi u zemlji, odnosno učešću pripadnika Vojske Srbije u zajedničkim vojnim vežbama koje organizuju oružane snage drugih zemalja, u skladu sa zakonom i zaključenim međunarodnim ugovorima, odnosno sporazumima o njihovom organizovanju;
4) daje mišljenje predsedniku Republike za postavljenje i razrešenje načelnika Generalštaba;
5) predlaže predsedniku Republike postavljenje, unapređenje i razrešenje i prestanak službe generala i starešina na dužnosti za koje je formacijom utvrđen čin generala, uz mišljenje načelnika Generalštaba, odnosno ovlašćenog rukovodioca u Ministarstvu odbrane za profesionalna vojna lica raspoređena van Vojske Srbije;
6) postavlja, unapređuje, RASPOREĐUJE, PREMEŠTA i razrešava profesionalna vojna lica Vojske Srbije na formacijska mesta van Vojske Srbije i odlučuje o prestanku njihove službe, uz mišljenje načelnika Generalštaba, odnosno ovlašćenog rukovodioca u Ministarstvu odbrane za profesionalna vojna lica raspoređena van Vojske Srbije;
7) postavlja, unapređuje, RASPOREĐUJE, PREMEŠTA i razrešava oficire Vojske Srbije u Vojsci Srbije u činu majora, potpukovnika i pukovnika i odlučuje o prestanku njihove službe, na predlog načelnika Generalštaba;
7a) odlučuje o prestanku službe, po potrebi službe, podoficira i oficira Vojske Srbije zaključno sa činom pukovnika;
8) usvaja plan razvoja i opremanja Vojske Srbije, na predlog načelnika Generalštaba;
8a) DONOSI PLAN ISTRAŽIVANJA I RAZVOJA ZA SREDSTVA NAORUŽANJA I VOJNE OPREME I UREĐUJE NAČIN I POSTUPAK ISTRAŽIVANJA RAZVOJA PROIZVODNJE, PROMETA I NABAVKE NAORUŽANJA I VOJNE OPREME ZA POTREBE VOJSKE SRBIJE;
9) donosi planove školovanja, usavršavanja i stipendiranja za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i upućuje na školovanje i usavršavanje profesionalne pripadnike Vojske Srbije;
9a) DONOSI AKTA O PRIJEMU PRIPADNIKA STRANIH ORUŽANIH SNAGA U VOJNOOBRAZOVNE INSTITUCIJE MINISTARSTVA ODBRANE RADI ŠKOLOVANJA, ODNOSNO USAVRŠAVANJA, KOJIMA SE UREĐUJU USLOVI POD KOJIMA SE ŠKOLOVANJE, ODNOSNO USAVRŠAVANJE REALIZUJE;
10) BRISANO – sa 10/2015
11) BRISANO – sa 10/2015
12) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.
Ministar odbrane može ovlastiti načelnika Generalštaba za obavljanje poslova iz stava 1. tačka 7. ovog člana, koji se odnose na postavljanje, unapređivanje, razrešavanje i odlučivanje o prestanku službe oficira Vojske Srbije u Vojsci Srbije, u činu majora i potpukovnika.
MINISTAR ODBRANE MOŽE OVLASTITI ZA OBAVLJANJE POSLOVA IZ STAVA 1. TAČKA 6. OVOG ČLANA OVLAŠĆENE RUKOVODIOCE U MINISTARSTVU ODBRANE.
Član 19.
Načelnik Generalštaba i starešine Vojske Srbije komanduju i rukovode Vojskom Srbije u skladu sa zakonom i aktima komandovanja pretpostavljenih.
Načelnik Generalštaba:
1) predlaže plan razvoja i opremanja Vojske Srbije;
2) postavlja, unapređuje, raspoređuje, PREMEŠTA i razrešava oficire u Vojsci Srbije do čina kapetana i odlučuje o prestanku njihove službe, na predlog neposredno potčinjenih starešina;
3) daje mišljenje ministru odbrane na njegov predlog za postavljenje, unapređenje i razrešenje i prestanak službe generala i starešina na dužnosti za koje je formacijom utvrđen čin generala, u skladu sa ovim zakonom;
4) postavlja, unapređuje, raspoređuje, PREMEŠTA i razrešava podoficire i profesionalne vojnike i raspoređuje civilna lica na službi u Vojsci Srbije i odlučuje o prestanku njihove službe, na predlog neposredno potčinjenih starešina;
5) predlaže plan popune Vojske Srbije i brojni raspored regruta u Vojsci Srbije;
5a) donosi doktrinarna dokumenta nižeg nivoa;
6) BRISANO – sa 10/2015
7) BRISANO – sa 10/2015
8) utvrđuje planove obuke i usavršavanja profesionalnih vojnih lica i lica u rezervnom sastavu;
8a) donosi Kodeks časti pripadnika Vojske Srbije;
8b) UPUĆUJE PROFESIONALNE PRIPADNIKE VOJSKE SRBIJE NA USAVRŠAVANJE U ORGANIZACIJI VOJSKE SRBIJE;
9) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.
Načelnik Generalštaba može ovlastiti neposredno potčinjene starešine u Vojsci Srbije za obavljanje poslova iz stava 2. tač. 2) i 4) ovog člana, a komandante jedinica, USTANOVA i komandi za koje je propisan formacijski čin pukovnika i viši – za obavljanje poslova iz stava 2. tačka 4. ovog člana IZ STAVA 2. TAČ. 4) I 8b) OVOG ČLANA.
Za izvršavanje akata koje donosi predsednik Republike, odnosno ministar odbrane i poslova komandovanja Vojskom Srbije, kao i drugih poslova utvrđenih zakonom, načelnik Generalštaba donosi pravila, naredbe, uputstva, direktive, odluke i naređenja.
Član 33.
Komande, jedinice i ustanove Vojske Srbije popunjavaju se ljudstvom stalnog i rezervnog sastava, materijalnim sredstvima iz ratne rezerve i materijalnim sredstvima iz popisa za potrebe Vojske Srbije, po planovima popune.
Za vreme ratnog stanja ili vanrednog stanja, Vojska Srbije se može popunjavati i dobrovoljcima I MATERIJALNIM SREDSTVIMA STAVLJENIM NA RASPOLAGANJE OD STRANE VLASNIKA STVARI.
Dobrovoljcima, u smislu stava 2. ovog člana, smatraju se lica koja ne podležu vojnoj obavezi, kao i vojni obveznici koji nemaju ratni raspored.
MATERIJALNIM SREDSTVIMA STAVLJENIM NA RASPOLAGANJE, U SMISLU STAVA 2. OVOG ČLANA, SMATRAJU SE SREDSTVA KOJA NISU U EVIDENCIJI MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE KAO POKRETNA SREDSTVA IZ POPISA, A KOJA SU DRŽAVLJANI REPUBLIKE SRBIJE I STRANI DRŽAVLJANI STAVILI NA RASPOLAGANJE.
U pogledu prava i dužnosti, dobrovoljci se izjednačavaju s vojnim licima.
Član 34.
Ministar odbrane ili lice koje on ovlasti upućuje RASPOREĐUJE u Vojsku Srbije profesionalna vojna lica, raspoređena i postavljena na formacijska mesta van Vojske Srbije za čijom službom van Vojske Srbije je prestala potreba.
Član 41.
Podoficir koji je stekao visoko vojno obrazovanje sa danom završetka školovanja proizvodi se u čin potporučnika i od tog dana postaje oficir.
Podoficir koji je stekao odgovarajuće visoko obrazovanje može se proizvesti u čin potporučnika pod uslovima i na način koji propiše Vlada, na predlog ministra odbrane.
PODOFICIR KOJI JE STEKAO ODGOVARAJUĆE VISOKO OBRAZOVANJE PREDVIĐENO ELEMENTIMA FORMACIJSKIH MESTA UTVRĐENIH FORMACIJOM MOŽE SE DO NAVRŠENE 43 GODINE ŽIVOTA PROIZVESTI U ČIN POTPORUČNIKA POD USLOVIMA I NA NAČIN KOJI PROPIŠE VLADA, NA PREDLOG MINISTRA ODBRANE.
Član 42.
Državljanin Republike Srbije koji ispunjava opšte uslove za prijem u profesionalnu vojnu službu može biti primljen u službu u Vojsci Srbije, radi popune komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije na određeno vreme do tri godine.
Ugovorom o radu na određeno vreme utvrđuju se čin, dužnost, mesto službovanja i trajanje službe, a mogu se uređivati i druga prava i obaveze.
Ugovor o radu na određeno vreme zaključuje se na vremenski period do tri godine i može se obnavljati, s tim da važnost poslednjeg ugovora ističe krajem godine u kojoj profesionalni vojnik navršava 40 godina života, a oficir, odnosno podoficir navršava 45 godina života.
UGOVOR O RADU NA ODREĐENO VREME ZAKLJUČUJE SE NA VREMENSKI PERIOD DO TRI GODINE I MOŽE SE OBNAVLJATI, S TIM DA VAŽNOST POSLEDNJEG UGOVORA ISTIČE KRAJEM GODINE U KOJOJ PROFESIONALNI VOJNIK, PODOFICIR, ODNOSNO OFICIR NAVRŠAVA 53 GODINE ŽIVOTA.
Izuzetno od odredbe stava 3. ovog člana, a po odluci ministra odbrane, ugovor o radu na određeno vreme licima na pojedinim formacijskim mestima ili određenih specijalnosti ističe krajem godine u kojoj navršavaju 50 godina života.
IZUZETNO OD ODREDBE STAVA 3. OVOG ČLANA, PO ODLUCI MINISTRA ODBRANE, UGOVOR O RADU NA ODREĐENO VREME LICIMA NA POJEDINIM FORMACIJSKIM MESTIMA ILI ODREĐENIH SPECIJALNOSTI MOŽE SE OBNAVLJATI DO ISPUNJENJA USLOVA ZA ODLAZAK U PENZIJU PROPISANIH ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE PENZIJSKO I INVALIDSKO OSIGURANJE.
Ministar odbrane, na predlog načelnika Generalštaba uređuje drugo stručno osposobljavanje za oficira i podoficira iz stava 2. ovog člana.
Član 45.
Na službu u Vojsci Srbije u svojstvu profesionalnog vojnog lica mogu se, nezavisno od propisanih uslova u pogledu godina života, ukoliko potrebe službe zahtevaju, bez javnog konkursa primiti civilno lice na službi u Vojsci Srbije i državni službenik i nameštenik zaposleni u Ministarstvu odbrane.
Ako potrebe službe zahtevaju, na službu u Vojsci Srbije u svojstvu civilnog lica na službi u Vojsci Srbije bez javnog konkursa može se primiti oficir, podoficir, profesionalni vojnik koji je u radnom odnosu na određeno vreme proveo najmanje devet godina bez prekida, KADET NAKON ZAVRŠETKA ŠKOLOVANJA KOJI NIJE ZDRAVSTVENO SPOSOBAN ZA SLUŽBU U VOJSCI SRBIJE U SVOJSTVU OFICIRA i državni službenik i nameštenik zaposlen u Ministarstvu odbrane.
Ukoliko potrebe službe zahtevaju na službu u Ministarstvu odbrane u svojstvu državnog službenika, odnosno nameštenika može se bez konkursa primiti profesionalno vojno lice i civilno lice na službi u Vojsci Srbije.
Vlada, na predlog ministra odbrane, uređuje uslove i postupak prijema u službu lica iz st. 1. do 3. ovog člana.
Član 47a
OFICIRI I PODOFICIRI U RADNOM ODNOSU NA NEODREĐENO VREME MOGU PREKO MINISTARSTVA ODBRANE NABAVLJATI KRATKO VATRENO ORUŽJE I MUNICIJU.
POSTUPAK ZA IZDAVANJE ODOBRENJA ZA NABAVLJANJE ORUŽJA I MUNICIJE I IZDAVANJE DOZVOLA ZA DRŽANJE I NOŠENJE ORUŽJA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA, NAČIN DRŽANJA, NOŠENJA, RASPOLAGANJA I DRUGA PITANJA U VEZI SA TIM ORUŽJEM, KAO I ORUŽJEM KOJE OFICIR ILI PODOFICIR DOBIJE NA POKLON ILI KAO NAGRADU ZA REZULTATE POSTIGNUTE U SLUŽBI UREĐUJE MINISTAR ODBRANE.
VOJNA POLICIJA IZDAJE ODOBRENJE ZA NABAVLJANJE ORUŽJA I MUNICIJE I DOZVOLE ZA DRŽANJE I NOŠENJE ORUŽJA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA I VODI EVIDENCIJU O PODNETIM ZAHTEVIMA I IZDATIM ODOBRENJIMA ZA NABAVLJANJE ORUŽJA, OSNOVNIH DELOVA ORUŽJA I MUNICIJE, IZDATIM DOZVOLAMA ZA DRŽANJE ORUŽJA I NOŠENJE ORUŽJA ZA LIČNU BEZBEDNOST, ODUZETOM I PREDATOM ORUŽJU, KAO I ORUŽJU ČIJI JE NESTANAK PRIJAVLJEN.
EVIDENCIJE IZ STAVA 3. OVOG ČLANA ČUVAJU SE TRAJNO I U ELEKTRONSKOM OBLIKU I SADRŽE:
1) PODATKE O FIZIČKIM LICIMA: IME I PREZIME, JEDINSTVENI MATIČNI BROJ GRAĐANA, DATUM I MESTO ROĐENJA, DRŽAVLJANSTVO, BROJ LIČNE KARTE, ODNOSNO DRUGOG IDENTIFIKACIONOG DOKUMENTA, ADRESU PREBIVALIŠTA, ODNOSNO BORAVIŠTA, FOTOGRAFIJU LICA, ZANIMANJE I SVOJSTVO LICA U ODNOSU NA ORUŽJE KOJE JE PREDMET ZAHTEVA;
2) PODATKE O ORUŽJU: VRSTU, MARKU, MODEL, KALIBAR I FABRIČKI BROJ.
PODATKE IZ STAVA 4. OVOG ČLANA VOJNA POLICIJA MOŽE USTUPITI DRŽAVNIM I DRUGIM ORGANIMA I ORGANIZACIJAMA, PRAVNIM I FIZIČKIM LICIMA, U SKLADU SA ZAKONOM KOJI UREĐUJE ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI, UKOLIKO:
1) SU ZA PRIJEM TAKVIH PODATAKA OVLAŠĆENI ZAKONOM;
2) SU IM PODACI NEOPHODNI ZA IZVRŠAVANJE POSLOVA IZ NJIHOVE NADLEŽNOSTI;
3) OBEZBEĐUJU ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI.
Član 53.
Poslove suzbijanja kriminaliteta, kontrole i održavanja vojnog reda i discipline, obezbeđenja najznačajnijih vojnih objekata, određenih lica, dokumenata i naoružanja, regulisanje i kontrolu vojnog putnog saobraćaja, protivterorističke zaštite u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije, vrši Vojna policija.
VOJNA POLICIJA VRŠI POSLOVE SUZBIJANJA KRIMINALITETA, KONTROLE I ODRŽAVANJA VOJNOG REDA I DISCIPLINE, OBEZBEĐENJA ODREĐENIH LIČNOSTI, NAJZNAČAJNIJIH VOJNIH OBJEKATA, DOKUMENATA I NAORUŽANJA, REGULISANJA I KONTROLE VOJNOG PUTNOG SAOBRAĆAJA, UPRAVNE POSLOVE KOJI SE ODNOSE NA DRŽANJE I NOŠENJE ORUŽJA U SKLADU SA OVIM ZAKONOM I POSLOVE PROTIVTERORISTIČKE ZAŠTITE U MINISTARSTVU ODBRANE I VOJSCI SRBIJE, A PO ODLUCI MINISTRA ODBRANE POSLOVE OBEZBEĐENJA ODREĐENIH LIČNOSTI I PROTIVTERORISTIČKE ZAŠTITE VRŠI I VAN MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE.
Poslove policije u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije obavljaju i POLICIJSKE MERE I RADNJE I POLICIJSKA ovlašćenja primenjuju ovlašćena službena lica Vojne policije osim ako zakonom nije drugačije određeno.
Koja lica se smatraju ovlašćenim službenim licima Vojne policije, način primene ovlašćenja i obavljanje zadataka i poslova Vojne policije, propisuje ministar odbrane na predlog načelnika Generalštaba.
LICA KOJA SE SMATRAJU OVLAŠĆENIM SLUŽBENIM LICIMA VOJNE POLICIJE, NAČIN PRIMENE POLICIJSKIH MERA I RADNJI I POLICIJSKIH OVLAŠĆENJA I OBAVLJANJE ZADATAKA I POSLOVA VOJNE POLICIJE, PROPISUJE MINISTAR ODBRANE.
Ovlašćena službena lica Vojne policije sprovode OPERATIVNU I kriminalističku obradu prema zaposlenom u Ministarstvu odbrane i pripadnicima Vojske Srbije za koga postoje osnovi sumnje da je u službi ili u vezi sa službom izvršio krivično delo za koje se goni po službenoj dužnosti osim ako zakonom nije drugačije određeno.
Pri obavljanju poslova iz stava 4. ovog člana ovlašćena službena lica Vojne policije u postupanju prema zaposlenima u Ministarstvu odbrane i pripadnicima Vojske Srbije imaju obaveze i ovlašćenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje krivični postupak, zakonom kojim se uređuje policija i propisima donetim na osnovu tog zakona.
VOJNA POLICIJA VODI SLUŽBENE EVIDENCIJE I OBRAĐUJE PODATKE O LIČNOSTI TOKOM OBAVLJANJA POLICIJSKIH POSLOVA U MINISTARSTVU ODBRANE I VOJSCI SRBIJE U SKLADU SA PROPISIMA KOJI UREĐUJU EVIDENCIJE I OBRADU PODATAKA O LIČNOSTI U OBLASTI UNUTRAŠNJIH POSLOVA.
Ovlašćena službena lica Vojne policije postupaju po zahtevu vojnog disciplinskog tužioca i predsednika vojnog disciplinskog suda za dovođenje profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i Ministarstva odbrane za koje postoje osnovi sumnje da su izvršili disciplinski prestup, a koja izbegavaju saslušanje u disciplinskom izviđaju ili na glavnom pretresu pred vojnim disciplinskim sudom.
Vojna policija može se angažovati u pružanju pomoći organima unutrašnjih poslova (policije) u miru i vanrednom stanju na osnovu zahteva nadležnog organa po odobrenju ministra odbrane.
Vojna policija može primeniti službena ovlašćenja i prema civilima u sledećim slučajevima:
1) kada primenjuje ovlašćenja prema licima u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije koja su se zatekla sa njima pri izvršenju krivičnog dela;
2) ako ih u rejonu vojnih objekata, rasporeda vojnih jedinica ili u njima zatekne u vršenju prestupa ili krivičnog dela;
3) kada obavlja poslove obezbeđenja vojnih objekata, određenih ličnosti, naoružanja i regulisanja i kontrole vojnog putnog saobraćaja;
3a) kada postoje osnovi sumnje da su učinili krivično delo protiv Vojske Srbije za koje se goni po službenoj dužnosti;
3a) KADA POSTOJE OSNOVI SUMNJE DA SU UČINILI KRIVIČNO DELO NA ŠTETU MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE ZA KOJE SE GONI PO SLUŽBENOJ DUŽNOSTI;
4) kada pruža pomoć Policiji na javnim mestima;
5) u uslovima vanrednog i ratnog stanja.
U slučajevima definisanim u stavu 7. tač. 1. i 2. ovog člana ili u slučaju potrebe zadržavanja civila, Vojna policija će odmah izvestiti najbliži organ Policije i s potrebnom dokumentacijom im predati zatečena ili zadržana lica na dalji postupak.
Ovlašćena službena lica Vojne policije imaju posebnu službenu legitimaciju i značku.
Službena legitimacija ovlašćenog službenog lica Vojne policije sadrži: fotografiju, ime i prezime i jedinstveni matični broj građana ovlašćenog službenog lica Vojne policije, a značka ovlašćenog službenog lica Vojne policije sadrži serijski broj.
Vlada uređuje POLICIJSKE MERE I RADNJE I POLICIJSKA ovlašćenja ovlašćenih službenih lica Vojne policije, kao i izgled, izdavanje, korišćenje i uništavanje posebne službene legitimacije i značke ovlašćenih službenih lica Vojne policije, na predlog ministra odbrane.
Član 53a
Unutrašnju kontrolu rada Vojne policije u pogledu zakonitosti primene policijskih ovlašćenja vrši posebna organizaciona jedinica koja se obrazuje u sastavu Uprave Vojne policije.
UNUTRAŠNJU KONTROLU RADA PRIPADNIKA VOJNE POLICIJE U POGLEDU ZAKONITOSTI PRIMENE POLICIJSKIH OVLAŠĆENJA, MERA I RADNJI VRŠI POSEBNA ORGANIZACIONA JEDINICA KOJA SE OBRAZUJE U SASTAVU UPRAVE VOJNE POLICIJE (U DALJEM TEKSTU: UNUTRAŠNJA KONTROLA VOJNE POLICIJE).
Vojnopolicijskog inspektora kao starešinu organizacione jedinice iz stava 1. ovog člana postavlja i razrešava ministar odbrane, na predlog načelnika Generalštaba.
Član 53b
Pripadnici Vojne policije su dužni da vojnopolicijskom inspektoru omoguće da izvrši kontrolu i da mu u tome pruže potrebnu stručnu pomoć.
U vršenju kontrole, vojnopolicijski inspektor ima ovlašćenje da:
U VRŠENJU KONTROLE, VOJNOPOLICIJSKI INSPEKTOR I PRIPADNICI UNUTRAŠNJE KONTROLE VOJNE POLICIJE IMAJU OVLAŠĆENJA DA:
1) ostvari uvid u spise, dokumentaciju i zbirke podataka koje u skladu sa svojim nadležnostima pribavlja, sačinjava ili izdaje Vojna policija;
2) uzme izjave od pripadnika Vojne policije, oštećenih lica i svedoka;
3) od Vojne policije i njenih pripadnika zahteva dostavljanje drugih podataka i informacija iz njihove nadležnosti koji su potrebni u vršenju unutrašnje kontrole;
4) ostvari uvid u službene prostorije koje Vojna policija koristi u svom radu;
5) zahteva atest i tehničke i druge podatke o tehničkim sredstvima koja koristi Vojna policija i zahteva dokaze o osposobljenosti pripadnika Vojne policije za upotrebu tehničkih i drugih sredstava koja koristi u svom radu.
U vršenju kontrole, vojnopolicijski inspektor ne može se mešati u tok pojedinih akcija Vojne policije ili na drugi način ometati rad ili ugroziti poverljivost vojnopolicijske akcije.
U OBAVLJANJU POSLOVA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA VOJNOPOLICIJSKI INSPEKTOR I PRIPADNICI UNUTRAŠNJE KONTROLE VOJNE POLICIJE NE MOGU SE MEŠATI U TOK POJEDINIH AKCIJA VOJNE POLICIJE ILI NA DRUGI NAČIN OMETATI RAD ILI UGROZITI POVERLJIVOST VOJNOPOLICIJSKE AKCIJE.
Dokumentaciju koja ima oznaku poverljivosti vojnopolicijski inspektor, odnosno lice koje on ovlasti može pregledati u prisustvu odgovornog lica koje je utvrdilo stepen poverljivosti dokumenta, odnosno lica koje je ono ovlastilo.
U obavljanju poslova iz stava 1. ovog člana, vojnopolicijski inspektor neposredno je odgovoran ministru odbrane.
Vojnopolicijski inspektor redovno izveštava ministra odbrane o utvrđenim nalazima.
U vršenju kontrole rada Vojne policije, vojnopolicijski inspektor preduzima potrebne radnje, utvrđuje činjenično stanje i prikuplja dokaze.
U VRŠENJU KONTROLE RADA VOJNE POLICIJE, VOJNOPOLICIJSKI INSPEKTOR I PRIPADNICI UNUTRAŠNJE KONTROLE VOJNE POLICIJE PREDUZIMAJU POTREBNE RADNJE, UTVRĐUJU ČINJENIČNO STANJE I PRIKUPLJAJU DOKAZE.
Član 56.
Oficir koji ispunjava opšte uslove može se unaprediti u neposredno viši čin, ako je u činu koji ima proveo najmanje:
1) tri godine u činu potporučnika ako školovanje traje četiri godine, dve godine u činu potporučnika ako školovanje traje pet godina i jednu godinu u činu potporučnika ako školovanje traje šest godina;
2) tri godine u činu poručnika;
2) ČETIRI GODINE U ČINU PORUČNIKA;
3) četiri godine u činu kapetana;
4) četiri godine u činu majora;
5) četiri godine u činu potpukovnika;
6) četiri godine u činu pukovnika;
7) tri godine u činovima generala.
Član 58.
Radi postavljenja oficira i podoficira na formacijska mesta višeg čina i unapređenja u viši čin utvrđuju se liste kandidata na osnovu kriterijuma koje utvrđuje ministar odbrane.
RADI UNAPREĐENJA OFICIRA I PODOFICIRA U VIŠI ČIN UTVRĐUJU SE LISTE KANDIDATA NA OSNOVU KRITERIJUMA KOJE UTVRĐUJE MINISTAR ODBRANE.
Predsednik Republike, ministar odbrane i načelnik Generalštaba mogu osnovati savetodavna tela radi obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana.
Član 67.
Oficir odnosno podoficir može u toku službe biti:
1) na dužnosti;
2) na pripravničkom stažu;
3) na školovanju;
4) na lečenju, odnosno bolovanju;
5) na raspolaganju;
5a) U STANJU MIROVANJA;
6) udaljen od dužnosti.
Oficir u radnom odnosu na određeno vreme, podoficir u radnom odnosu na određeno vreme i profesionalni vojnik u toku službe može biti na dužnosti koja je ugovorena, udaljen od dužnosti ili na lečenju, odnosno bolovanju najkasnije do isteka ugovorenog roka
Član 69.
Formacijskim mestima smatraju se formacijska mesta u Vojsci Srbije, kao i radna mesta određena odgovarajućim aktima o sistematizaciji radnih mesta na koja se postavljaju profesionalna vojna lica raspoređena van Vojske Srbije.
Čin i položajna grupa za formacijska mesta ELEMENTI FORMACIJSKOG MESTA iz stava 1. ovog člana određuju se prema propisanim kriterijumima za utvrđivanje formacija, odnosno formacijskih mesta u Vojsci Srbije.
Oficir, odnosno podoficir, po pravilu, postavlja se na formacijsko mesto, svog ili višeg čina, prema vrsti stručne spreme koju ima i rodu i službi kojoj pripada.
Oficir, odnosno podoficir može se izuzetno, bez svog pristanka a po potrebi službe, postaviti na formacijsko mesto neposredno nižeg čina uz zadržavanje prava svog čina i položaja.
Oficir, odnosno podoficir može se postaviti na dužnost u okviru drugog roda ili službe samo uz svoj pristanak.
Ako se neko formacijsko mesto u okviru službi ne može popuniti oficirom, odnosno podoficirom, na to mesto može se uz svoj pristanak postaviti ili odrediti za zastupnika civilno lice na službi u Vojsci Srbije koje ima odgovarajuće obrazovanje – ako je to formacijsko mesto u Vojsci Srbije, odnosno državni službenik i nameštenik – ako je to formacijsko mesto van Vojske Srbije.
AKO SE NEKO FORMACIJSKO MESTO NE MOŽE POPUNITI OFICIROM, ODNOSNO PODOFICIROM, NA TO FORMACIJSKO MESTO MOŽE SE UZ NJEGOV PRISTANAK POSTAVITI ILI ODREDITI ZA ZASTUPNIKA CIVILNO LICE NA SLUŽBI U VOJSCI SRBIJE, ODNOSNO DRŽAVNI SLUŽBENIK ILI NAMEŠTENIK, POD USLOVOM DA IMA ODGOVARAJUĆE OBRAZOVANJE.
AKO SE NEKO FORMACIJSKO, ODNOSNO RADNO MESTO NE MOŽE POPUNITI CIVILNIM LICEM NA SLUŽBI U VOJSCI SRBIJE, ODNOSNO DRŽAVNIM SLUŽBENIKOM ILI NAMEŠTENIKOM, NA TO FORMACIJSKO, ODNOSNO RADNO MESTO MOŽE SE UZ NJEGOV PRISTANAK POSTAVITI ILI ODREDITI ZA ZASTUPNIKA OFICIR, ODNOSNO PODOFICIR, POD USLOVOM DA IMA ODGOVARAJUĆE OBRAZOVANJE.
Saglasnost za postavljenje ili određivanje za zastupnika iz stava 6. IZ ST. 6. I 7. ovog člana daje načelnik Generalštaba ili starešina koga on ovlasti za formacijsko mesto u Vojsci Srbije, odnosno ministar odbrane ili lice koje on ovlasti za formacijsko mesto van Vojske Srbije.
Član 72.
Oficir, odnosno podoficir može se u toku službe premeštati.
Pod premeštajem podrazumeva se promena mesta službovanja zbog postavljenja na novu dužnost ili zbog organizacijskih promena u razmeštaju komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije.
U toku profesionalne vojne službe oficir, odnosno podoficir može se premeštati najviše pet puta, ne uzimajući u obzir premeštaj zbog organizacijskih promena u razmeštaju komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije.
Izuzetno oficir, odnosno podoficir može se premeštati i više od pet puta ako na to pristane.
Profesionalno vojno lice može biti po potrebi službe privremeno upućeno u drugu komandu, jedinicu ili ustanovu Vojske Srbije, ODNOSNO U DRUGI DRŽAVNI ORGAN ILI PRAVNO LICE radi izvršenja određenih zadataka.
Privremeno upućivanje profesionalnog vojnog lica po potrebi službe u drugu komandu, jedinicu ili ustanovu Vojske Srbije, ODNOSNO U DRUGI DRŽAVNI ORGAN ILI PRAVNO LICE može trajati najduže godinu dana u toku tri godine.
Član 72a
Profesionalnom vojnom licu ministar odbrane može odobriti rad u strukturama međunarodne organizacije ili regionalne inicijative na osnovu konkursa, u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorom zaključenim sa tom međunarodnom organizacijom ili regionalnom inicijativom.
IZUZETNO OD STAVA 1. OVOG ČLANA, AKO NIJE ZAKLJUČEN MEĐUNARODNI UGOVOR, MINISTAR ODBRANE MOŽE PROFESIONALNOM VOJNOM LICU ODOBRITI RAD U STRUKTURAMA MEĐUNARODNE ORGANIZACIJE ILI REGIONALNE INICIJATIVE, POD USLOVOM DA TO NIJE U SUPROTNOSTI SA POTREBAMA SLUŽBE.
Profesionalnom vojnom licu može se odobriti rad iz stava 1. ovog člana u neprekidnom trajanju do četiri godine.
Profesionalno vojno lice po prestanku rada iz st. 1. i 2. ovog člana, u roku od dve godine ne može biti angažovano na radu u toj međunarodnoj organizaciji ili regionalnoj inicijativi, osim u posebnim slučajevima koje propisuje ministar odbrane.
ZA VREME RADA IZ STAVA 2. OVOG ČLANA PROFESIONALNOM VOJNOM LICU MIRUJU PRAVA I OBAVEZE NA SLUŽBI I PO OSNOVU SLUŽBE U VOJSCI SRBIJE.
Za vreme rada iz stava 1. ovog člana, profesionalno vojno lice na službi je u Vojsci Srbije.
Član 72v
OFICIR, ODNOSNO PODOFICIR MOŽE SE U TOKU SLUŽBE RASPOREĐIVATI.
POD RASPOREDOM, U SMISLU OVOG ČLANA, PODRAZUMEVA SE PROMENA ORGANIZACIJSKE CELINE, ODNOSNO KOMANDE, JEDINICE ILI USTANOVE VOJSKE SRBIJE ZBOG POSTAVLJENJA NA NOVU DUŽNOST PRILIKOM ČEGA SE NE MENJA MESTO SLUŽBOVANJA.
PROFESIONALNA VOJNA LICA NAKON PRIJEMA U PROFESIONALNU VOJNU SLUŽBU RASPOREĐUJU SE U ORGANIZACIJSKE CELIN, ODNOSNO KOMANDE, JEDINICE ILI USTANOVE VOJSKE SRBIJE, RADI POSTAVLJENJA NA NOVU DUŽNOST.
Član 74.
Oficir, odnosno podoficir upućen na usavršavanje u zemlji i inostranstvu i školovanje u inostranstvo koje traje najmanje jednu školsku godinu razrešava se od dužnosti.
Licu iz stava 1. ovog člana vreme provedeno na školovanju ili usavršavanju priznaje se kao vreme provedeno u službi u Vojsci Srbije i za to vreme ima prava svog čina i napreduje, pod uslovima propisanim ovim zakonom, kao lice koje je postavljeno na dužnost sa koje je upućeno na školovanje.
PROFESIONALNI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE MOGU SE UPUTITI NA ŠKOLOVANJE ILI USAVRŠAVANJE U SKLADU SA POTREBAMA MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE, POD USLOVIMA KOJE PROPISUJE MINISTAR ODBRANE.
PROFESIONALNI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE UPUĆENI NA ŠKOLOVANJE OBLIKA STUDIJA II I III STEPENA, ŠKOLUJU SE UZ RAD.
OFICIR, ODNOSNO PODOFICIR UPUĆEN NA ŠKOLOVANJE ILI USAVRŠAVANJE U ZEMLJI I INOSTRANSTVU KOJE TRAJE NAJMANJE JEDNU ŠKOLSKU GODINU RAZREŠAVA SE DUŽNOSTI, OSIM LICA UPUĆENIH NA ŠKOLOVANJE UZ RAD.
LICU IZ STAVA 3. OVOG ČLANA VREME PROVEDENO NA ŠKOLOVANJU ILI USAVRŠAVANJU PRIZNAJE SE KAO VREME PROVEDENO NA SLUŽBI U VOJSCI SRBIJE I ZA TO VREME IMA PRAVA SVOG ČINA I NAPREDUJE, POD USLOVIMA PROPISANIM OVIM ZAKONOM, KAO LICE KOJE JE POSTAVLJENO NA DUŽNOST SA KOJE JE UPUĆENO NA ŠKOLOVANJE ILI USAVRŠAVANJE.
6a STANJE MIROVANJA
Član 76a
PROFESIONALNOM VOJNOM LICU MIRUJU PRAVA I OBAVEZE NA SLUŽBI I PO OSNOVU SLUŽBE U VOJSCI SRBIJE, OSIM ONIH ZA KOJE JE OVIM ZAKONOM ILI OPŠTIM AKTOM DRUGAČIJE ODREĐENO, AKO PRIVREMENO NE VRŠI SLUŽBU ZBOG:
UPUĆIVANJA NA RAD U INOSTRANSTVO, ILI U OKVIRU MEĐUNARODNO-TEHNIČKE ILI PROSVETNO-KULTURNE SARADNJE, U DIPLOMATSKA, KONZULARNA I DRUGA PREDSTAVNIŠTVA;
IZBORA, ODNOSNO IMENOVANJA NA FUNKCIJU U DRŽAVNOM ORGANU ILI DRUGU JAVNU FUNKCIJU ČIJE VRŠENJE ZAHTEVA DA PRIVREMENO PRESTANE DA RADI KOD POSLODAVCA;
RADA U STRUKTURAMA MEĐUNARODNE ORGANIZACIJE ILI REGIONALNE INICIJATIVE U SKLADU SA ČLANOM 72a STAV 2. OVOG ZAKONA ILI RADA U INOSTRANSTVU U SKLADU SA ČLANOM 90a STAV 4. OVOG ZAKONA.
OFICIR, ODNOSNO PODOFICIR KOJEM PRAVA I OBAVEZE IZ STAVA 1. OVOG ČLANA MIRUJU DUŽE OD ŠEST MESECI RAZREŠAVA SE DUŽNOSTI.
OFICIR, ODNOSNO PODOFICIR IMA PRAVO DA SE, U ROKU OD 15 DANA OD DANA PRESTANKA RAZLOGA ZBOG KOJIH MU JE ODOBRENO MIROVANJE IZ STAVA 1. OVOG ČLANA, VRATI NA SLUŽBU U VOJSCI SRBIJE.
Član 80.
Državljanin Republike Srbije koji se na osnovu ugovora zaključenog sa Ministarstvom odbrane školovao za vršenje vojnih dužnosti dužan je da po završenom školovanju, odnosno usavršavanju stupi u službu u Vojsci Srbije i ostane u toj službi dvostruko vreme trajanja školovanja, odnosno stipendiranja.
Profesionalni pripadnik Vojske Srbije koji je upućen na redovno školovanje, usavršavanje ili specijalizaciju dužan je da po završetku školovanja, usavršavanja ili specijalizacije ostane na službi u Vojsci Srbije dvostruko vreme trajanja školovanja, usavršavanja ili specijalizacije, a ako je školovanje, usavršavanje ili specijalizaciju završio u inostranstvu – trostruko vreme trajanja školovanja, usavršavanja ili specijalizacije.
PROFESIONALNI PRIPADNIK VOJSKE SRBIJE KOJI JE UPUĆEN NA ŠKOLOVANJE, USAVRŠAVANJE ILI SPECIJALIZACIJU DUŽAN JE DA PO ZAVRŠETKU ŠKOLOVANJA, USAVRŠAVANJA ILI SPECIJALIZACIJE OSTANE NA SLUŽBI U VOJSCI SRBIJE NAJMANJE DVOSTRUKO VREME TRAJANJA ŠKOLOVANJA, USAVRŠAVANJA ILI SPECIJALIZACIJE U ZEMLJI, A AKO JE ŠKOLOVANJE, USAVRŠAVANJE ILI SPECIJALIZACIJU ZAVRŠIO U INOSTRANSTVU NAJMANJE TROSTRUKO VREME TRAJANJA ŠKOLOVANJA, USAVRŠAVANJA ILI SPECIJALIZACIJE.
Profesionalni pripadnik Vojske Srbije koji je obučen za učešće u multinacionalnim operacijama dužan je da učestvuje u tim operacijama u skladu sa zakonom.
Ministar odbrane ili lice koje on ovlasti zaključuje ugovor o školovanju, stipendiranju, specijalizaciji, odnosno usavršavanju sa licem iz st. 1. i 2. ovog člana.
Ministar odbrane ili lice koje on ovlasti sa licem iz stava 3. ovog člana zaključuje ugovor o obuci i pravima i obavezama na osnovu završene obuke za učešće u multinacionalnim operacijama, u skladu sa posebnim propisima kojima se uređuje učešće u multinacionalnim operacijama.
U slučaju neizvršavanja ugovornih obaveza krivicom lica upućenog na školovanje, specijalizaciju, odnosno usavršavanje, to lice je dužno da jednokratno vrati sve stvarne troškove školovanja, specijalizacije, odnosno usavršavanja koji su isplaćeni iz sredstava budžeta.
Ministar odbrane propisuje bliže uslove i način stipendiranja za potrebe Vojske Srbije i postupak utvrđivanja i povraćaja troškova školovanja, stipendiranja, specijalizacije, odnosno usavršavanja.
MINISTAR ODBRANE PROPISUJE BLIŽE USLOVE I NAČIN STIPENDIRANJA ZA POTREBE VOJSKE SRBIJE, DUŽINU TRAJANJA SLUŽBE U VOJSCI SRBIJE PO ZAVRŠETKU ODREĐENE VRSTE ŠKOLOVANJA, USAVRŠAVANJA ILI SPECIJALIZACIJE I POSTUPAK UTVRĐIVANJA I POVRAĆAJA TROŠKOVA ŠKOLOVANJA, STIPENDIRANJA, SPECIJALIZACIJE, ODNOSNO USAVRŠAVANJA.
Član 90.
Profesionalnom vojnom licu raspoređenom van Vojske Srbije pripada plata, odnosno naknada plate po odredbama ovog zakona.
PROFESIONALNOM VOJNOM LICU PRIVREMENO UPUĆENOM U DRUGI DRŽAVNI ORGAN ILI PRAVNO LICE PRIPADAJU PLATA, DRUGA NOVČANA PRIMANJA, NAKNADA PUTNIH I DRUGIH TROŠKOVA I POSEBNA PRIMANJA PREMA ODREDBAMA OVOG ZAKONA, A UKOLIKO JE TO ZA NJEGA POVOLJNIJE PREMA PROPISIMA DRUGOG DRŽAVNOG ORGANA ILI PRAVNOG LICA, S TIM DA SE ISPLATA PO OSNOVU NAVEDENIH PRAVA VRŠI NA TERET SREDSTAVA DRUGOG DRŽAVNOG ORGANA, ODNOSNO PRAVNOG LICA.
Profesionalnom vojnom licu koje je upućeno na službu u diplomatsko-konzularno predstavništvo u inostranstvo, plata, dodaci, naknade i druga primanja utvrđuju se po propisima koji se primenjuju na zaposlene u diplomatsko-konzularnim predstavništvima u inostranstvu.
Osnovni koeficijent plate prema činu i dužnosti, odnosno zadacima i poslovima koje obavlja profesionalno vojno lice upućeno na službu u diplomatsko-konzularno predstavništvo u inostranstvo propisuje Vlada, na predlog ministra odbrane.
Profesionalnom vojnom licu kome je ministar odbrane, NA OSNOVU ZAKLJUČENOG MEĐUNARODNOG UGOVORA, odobrio rad u inostranstvu ili međunarodnoj organizaciji, odnosno regionalnoj inicijativi, pripadaju plata i druge naknade iz stava 2. ovog člana, ako ta prava ne ostvaruje na osnovu bilateralnih ugovora ili ugovora zaključenih sa međunarodnom organizacijom ili regionalnom inicijativom.
Član 90a
Profesionalni pripadnik Vojske Srbije može biti upućen na rad u inostranstvo na osnovu izvršavanja obaveza preuzetih zaključenim međunarodnim ugovorom, uz njegovu saglasnost.
Lice iz stava 1. ovog člana ima pravo na uvećanje plate i druga novčana primanja po osnovima i merilima koje propisuje Vlada, ako drugačije nije uređeno međunarodnim ugovorom.
Pored prava iz stava 2. ovog člana, lice iz stava 1. ovog člana za vreme trajanja upućivanja na rad u inostranstvo ima pravo na naknadu plate u iznosu koju bi ostvario da je na službi u Vojsci Srbije u zemlji, kao i posebna prava u skladu sa propisima kojima je uređena služba u Vojsci Srbije, odnosno radni odnos i penzijsko i invalidsko osiguranje, ako drugačije nije uređeno međunarodnim ugovorom.
IZUZETNO, MINISTAR ODBRANE MOŽE PROFESIONALNOM PRIPADNIKU VOJSKE SRBIJE ODOBRITI RAD U INOSTRANSTVU RADI IZVRŠAVANJA OBAVEZA PREUZETIH UGOVOROM ZAKLJUČENIM IZMEĐU DOMAĆEG I INOSTRANOG PRAVNOG LICA, POD USLOVOM DA IZVRŠENJE TAKVOG UGOVORA NIJE U SUPROTNOSTI SA POTREBAMA SLUŽBE.
ZA VREME RADA IZ STAVA 4. OVOG ČLANA PROFESIONALNOM PRIPADNIKU VOJSKE SRBIJE MIRUJU PRAVA I OBAVEZE NA SLUŽBI I PO OSNOVU SLUŽBE U VOJSCI SRBIJE.
Član 92.
Profesionalnom vojnom licu pripadaju naknade troškova za službeno putovanje, za rad na terenu, dolazak na posao i odlazak sa posla, prilikom vršenja službenih poslova i drugih materijalnih troškova kojima je izloženo u toku vršenja službe.
PROFESIONALNOM VOJNOM LICU PRIPADA NAKNADA TROŠKOVA ZA ISHRANU U TOKU RADA I REGRES ZA KORIŠĆENJE GODIŠNJEG ODMORA, KADA SE ZA TAKVU VRSTU NAKNADE STEKNU USLOVI U BUDŽETU REPUBLIKE SRBIJE, U VISINI KOJU UTVRDI VLADA.
IZUZETNO OD STAVA 2. OVOG ČLANA, UKOLIKO JE ISHRANA TOKOM RADA OBEZBEĐENA NA DRUGI NAČIN, PROFESIONALNO VOJNO LICE NE OSTVARUJE PO TOM OSNOVU PRAVO NA NAKNADU TROŠKOVA.
Oficiru i podoficiru KOJI SU U RADNOM ODNOSU NA NEODREĐENO VREME pripadaju: naknada troškova zbog odvojenog života od porodice, naknada dela troškova za zakup stana, NAKNADA DELA TROŠKOVA U VEZI SA REŠAVANJEM STAMBENOG PITANJA, naknada troškova prilikom prijema u službu u Vojsci Srbije, naknada selidbenih i drugih troškova kojima je izložen u vezi sa vršenjem službe, nemogućnošću izbora mesta službovanja i premeštajima.
Oficiru u radnom odnosu na određeno vreme i podoficiru u radnom odnosu na određeno vreme pripada naknada dela troškova za zakup stana.
Član 95
Vlada utvrđuje osnovicu za obračun plata profesionalnih vojnih lica, s tim što ona ne može biti niža od 75% od prosečne mesečne zarade u Republici Srbiji isplaćene u mesecu koji prethodi mesecu u kojem se utvrđuje osnovica, prema poslednjem konačno objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike
VLADA UTVRĐUJE POSEBNU OSNOVICU ZA OBRAČUN PLATA PROFESIONALNIH VOJNIH LICA.
Ukoliko odobrena sredstva u budžetu namenjena za plate ne omogućavaju utvrđivanje osnovice prema stavu 1. ovog člana, Vlada može utvrditi nižu osnovicu za obračun plata profesionalnih vojnih lica u skladu sa odobrenim sredstvima.
OSNOVICA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA NE MOŽE BITI NIŽA OD 75% OD PROSEČNE MESEČNE ZARADE U REPUBLICI SRBIJI ISPLAĆENE U MESECU KOJI PRETHODI MESECU U KOJEM SE UTVRĐUJE OSNOVICA, PREMA POSLEDNJEM KONAČNO OBJAVLJENOM PODATKU ORGANA NADLEŽNOG ZA POSLOVE STATISTIKE, A UKOLIKO TO NE OMOGUĆAVAJU ODOBRENA SREDSTVA U BUDŽETU REPUBLIKE SRBIJE NAMENJENA ZA PLATE, VLADA MOŽE U SKLADU SA ODOBRENIM SREDSTVIMA UTVRDITI NIŽU OSNOVICU ZA OBRAČUN PLATA PROFESIONALNIH VOJNIH LICA.
Ministar odbrane, uz saglasnost Vlade, propisuje: koeficijente za obračun plate; uslove i merila za uvećanje i umanjenje plate, naknade plate, rokove za isplatu, visinu stipendije za školovanje u inostranstvu; otpremninu za lica kojima je prestala služba na određeno vreme; novčane nagrade i pomoć i uslove, način ostvarivanja i visinu naknada putnih i drugih troškova i drugih primanja u Vojsci Srbije.
Član 97.
Profesionalno vojno lice koje radi na radnom odnosno formacijskom mestu sa povećanim rizikom na kojem postoje opasnosti čije se štetno dejstvo na zdravlje i sposobnost za vojnu službu ne može u potpunosti otkloniti merama bezbednosti i zdravlja na radu, ima pravo na radno vreme kraće od 40 časova nedeljno.
Pripadnicima Vojske Srbije koji rade na formacijskim mestima na kojima se služba obavlja pod otežanim uslovima ili na poslovima u Vojsci Srbije na kojima primenom zaštitnih mera lice nije moguće u potpunosti zaštiti od štetnih uticaja, radno vreme se skraćuje srazmerno štetnom uticaju uslova rada na njihovo zdravlje i sposobnost za službu, O ČEMU PROCENU I MIŠLJENJE DAJE MEDICINA RADA NADLEŽNE VOJNOZDRAVSTVENE USTANOVE.
Radom na radnom odnosno formacijskom mestu sa povećanim rizikom smatra se: naročito težak i naporan rad; rad pod povećanim ili smanjenim atmosferskim pritiskom; rad u vodi ili vlazi; rad izložen jonizujućim zračenjima; rad u atmosferi zagađenoj otrovnim gasovima, otrovnom prašinom i slično; rad sa nagrizajućim materijama; rad letačkog osoblja; rad padobranaca; rad ronilaca; rad na brodovima i plovnim objektima; rad na uklanjanju i uništavanju neeksplodiranih ubojnih sredstava; rad na sprečavanju i lečenju tuberkuloze; rad na lečenju duševnih bolesnika; rad u patološko-anatomskim prosekturama.
Skraćenje radnog vremena ne može iznositi više od 10 časova nedeljno.
Profesionalno vojno lice koje ima radno vreme, u smislu stava 1. ovog člana, ima sva prava kao da radi sa punim radnim vremenom.
Član 104.
Profesionalno vojno lice ima pravo na godišnji odmor za navršene, odnosno pune godine rada ostvarene u radnom odnosu, i to:
1) do 10 godina – 25 radnih dana;
2) od 10 do 20 godina – 27 radnih dana;
3) preko 20 godina – 30 radnih dana.
Pravo na godišnji odmor u trajanju od 35 radnih dana, bez obzira na navršene, odnosno pune godine rada ostvarene u radnom odnosu, pripada:
1) invalidu sa 50 % i većim procentom nesposobnosti za rad;
1) LICU KOJEM JE UTVRĐEN STEPEN INVALIDITETA OD NAJMANJE 50%;
2) licu koje obavlja specifičnu vojnu službu.
Pri utvrđivanju dužine godišnjeg odmora, radna nedelja računa se kao pet radnih dana.
Godišnji odmor se može koristiti u dva dela.
GODIŠNJI ODMOR MOŽ SE KORISTIRI JEDNOKRATNO ILI U VIŠE DELOVA.
Profesionalno vojno lice ima pravo na dvanaestinu godišnjeg odmora (srazmeran deo) za mesec dana rada u kalendarskoj godini, ako u kalendarskoj godini u kojoj je primljeno u službu i u kalendarskoj godini u kojoj mu prestaje služba nema šest meseci neprekidnog rada.
Član 106.
Profesionalno vojno lice ima pravo na plaćeno odsustvo u trajanju do sedam radnih dana u toku kalendarske godine zbog privatnih poslova (prilikom sklapanja braka, prilikom porođaja supruge PRILIKOM ROĐENJA, ODNOSNO USVOJENJA DETETA, smrti ili teže bolesti člana uže porodice, zaštite i otklanjanja štetnih posledica u domaćinstvu prouzrokovanih elementarnom nepogodom, selidbe sopstvenog domaćinstva i u drugim opravdanim slučajevima).
Odsustvo iz stava 1. ovog člana može se odobriti više puta, s tim što se vreme provedeno na tom odsustvu u trajanju preko sedam dana može odobriti, samo zbog porođaja supruge PRILIKOM ROĐENJA, ODNOSNO USVOJENJA DETETA ili smrti člana uže porodice.
Član 107.
Profesionalnom vojnom licu može se odobriti neplaćeno odsustvo do 30 dana u jednoj kalendarskoj godini.
Profesionalno vojno lice koje u vršenju službe obavlja naročito teške i za zdravlje štetne poslove, ODNOSNO POSLOVE NA KOJIMA JE IZLOŽENO POSEBNIM NAPORIMA I POVEĆANIM RIZICIMA i licu koje vrši specifičnu vojnu službu, pripada godišnje do 30 radnih dana plaćenog odsustva za oporavak.
Profesionalno vojno lice za naročito zalaganje i uspeh u službi može se nagraditi odsustvom do 10 radnih dana u jednoj kalendarskoj godini.
Profesionalnom vojnom licu, koje se po planu školovanja uz rad školuje ili usavršava može se odobriti plaćeno odsustvo do 20 radnih dana u toku školovanja, odnosno usavršavanja.
Profesionalnom vojnom licu za svaki slučaj dobrovoljnog davanja krvi pripada pravo na dva dana plaćenog odsustva, izuzimajući dan davanja krvi.
Član 110.
Oficiru, odnosno podoficiru prestaje služba u Vojsci Srbije:
1) ako mu prestane državljanstvo Republike Srbije;
2) ako se na osnovu konačne ocene i mišljenja nadležnog organa zdravstvene službe utvrdi da je trajno nesposoban za službu u Vojsci Srbije;
2) AKO JE NA NAČIN PROPISAN ZAKONOM UTVRĐENO DA JE NASTAO POTPUNI GUBITAK SPOSOBNOSTI ZA PROFESIONALNU VOJNU SLUŽBU;
3) ako neopravdano izostane sa službe pet radnih dana neprekidno ili sedam radnih dana sa prekidima u toku 12 meseci;
3a) AKO SE NE VRATI NA SLUŽBU U ROKU OD 15 DANA OD DANA PRESTANKA RAZLOGA ZBOG KOJIH MU JE ODOBRENO MIROVANJE;
4) ako je dva puta uzastopno nepovoljno ocenjen;
4) AKO MU JE ZA DVA POSLEDNJA PERIODA OCENJIVANJA, U KOJIMA SU ISPUNJENI USLOVI DA BUDE OCENJEN, UTVRĐENA NEPOVOLJNA CENA;
5) ako izgubi čin ili je izvršnom presudom vojnog disciplinskog suda osuđen na disciplinsku kaznu gubitak službe;
6) na njegov zahtev;
7) ako se utvrdi da je prilikom prijema u službu dao neistinite podatke koji su od značaja za prijem;
8) ako se posle lečenja od bolesti zavisnosti ponovo utvrdi upotreba psihoaktivnih supstanci;
9) po sili zakona kada navrši 40 godina penzijskog staža i:
(1) 53 godine života – podoficir i oficir do čina potpukovnika;
(2) 54 godine života – oficir čina pukovnika;
(3) 55 godina života – oficir čina brigadnog generala;
(4) 56 godina života – oficir čina general-majora;
(5) 57 godina života – oficir čina general-potpukovnika;
(6) 58 godina života – oficir čina generala;
10) njegovom smrću.
Izuzetno od odredbe stava 1. tačka 9. ovog člana, oficiru, odnosno podoficiru uz njegovu saglasnost može se produžiti služba u Vojsci Srbije do dve godine, A OFICIRU SANITETSKE SLUŽBE U ZVANJU SPECIJALISTE ILI DOKTORA MEDICINSKIH NAUKA, OFICIRU U ZVANJU NASTAVNIKA – DOKTORA NAUKA NA SLUŽBI NA UNIVERZITETU ODBRANE I OFICIRU U NAUČNOM ZVANJU DO 65 GODINA ŽIVOTA.
Oficiru, odnosno podoficiru prestaje služba po potrebi službe kad na raspolaganju provede šest meseci ako je ispunio uslove za penziju ili ako mu se obezbedi zaposlenje na neodređeno vreme u svojstvu civilnog lica na službi u Vojsci Srbije, odnosno državnog službenika ili nameštenika.
Oficiru, odnosno podoficiru prestaje služba po potrebi službe kad na raspolaganju provede šest meseci i ako nije ispunio uslove za penziju, ako mu se obezbedi pravo na jednokratnu novčanu naknadu u visini od 24 mesečne bruto-plate koju bi ostvario u poslednjem mesecu pre prestanka službe.
Izuzetno od člana 76. stav 1. ovog zakona, oficiru odnosno podoficiru u službi na neodređeno vreme koji je navršio najmanje 50 godina života NAJMANJE 45 GODINA ŽIVOTA i proveo neprekidnih 20 godina efektivne službe u Vojsci Srbije u svojstvu profesionalnog vojnog lica, može prestati služba po potrebi službe s pravom na starosnu penziju, bez stavljanja na raspolaganje, po prethodno pribavljenom mišljenju ministarstva nadležnog za poslove penzijskog i invalidskog osiguranja, ispunjenjem jednog od sledećih uslova:
1) ako je aktom nadležnog organa ukinuto formacijsko mesto ili su promenjeni elementi formacijskog mesta na kojem je postavljen, a nema drugog odgovarajućeg formacijskog mesta na koje bi mogao biti postavljen;
2) ako je aktom nadležnog starešine u skladu sa zakonom razrešen od dužnosti, a nema drugog odgovarajućeg formacijskog mesta na koje bi mogao biti postavljen;
3) ako mu je izvršnom presudom vojnog disciplinskog suda izrečena kazna iz člana 152. stav 2. tač. 2), 3) i 5) ovog zakona, a nema drugog odgovarajućeg formacijskog mesta na koje bi mogao biti postavljen;
4) ako je rešenjem NALAZOM, OCENOM I MIŠLJENJEM nadležne vojnolekarske komisije utvrđeno da je nesposoban za dužnost koju obavlja, a nema drugog odgovarajućeg formacijskog mesta na koje bi mogao biti postavljen u skladu sa preostalom sposobnošću za vojnu službu;
5) ako po prestanku razloga zbog kojih je stavljen u stanje u službi na lečenju i bolovanju ili zbog kojih je udaljen od dužnosti nema drugog odgovarajućeg formacijskog mesta na koje bi mogao biti postavljen;
6) ako je odlukom nadležnog organa prestala potreba za radom oficira, odnosno podoficira raspoređenog van Vojske Srbije, a nema drugog odgovarajućeg formacijskog mesta na koje bi mogao biti postavljen.
Profesionalna vojna služba prestaje i oficiru, odnosno podoficiru koji je upućen na pripravnički staž ako do isteka pripravničkog staža ne položi pripravnički ispit uz obavezu da nadoknadi troškove školovanja, odnosno stipendiranja, u skladu sa ovim zakonom.
Član 112.
Oficiru u radnom odnosu na određeno vreme, podoficiru u radnom odnosu na određeno vreme i profesionalnom vojniku služba u Vojsci Srbije prestaje istekom ugovorenog roka.
Izuzetno, licu iz stava 1. ovog člana rok za koji je ugovorom zasnovalo radni odnos na određeno vreme produžava se do isteka korišćenja prava na odsustvo za vreme trudnoće, porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta.
Licu iz stava 1. ovog člana služba prestaje i pre isteka ugovorenog roka:
1) ako je na osnovu konačne ocene i mišljenja nadležnog organa zdravstvene službe utvrđeno da je trajno nesposobno za službu u Vojsci Srbije ili da je nesposobno za dužnost za koju je primljeno u službu na određeno vreme;
2) ako neopravdano izostane sa službe pet radnih dana neprekidno ili sedam radnih dana sa prekidima u toku 12 meseci;
3) ako je dva puta uzastopno nepovoljno ocenjeno;
4) ako se utvrdi da je prilikom prijema u službu dao neistinite podatke koji su od značaja za prijem;
5) ako izgubi čin ili je izvršnom presudom vojnog disciplinskog suda osuđen na disciplinsku kaznu gubitak službe;
6) u slučaju organizacionih promena ili ukidanja komande, jedinice ili ustanove Vojske Srbije u kojoj je na službi na određeno vreme;
7) ako se utvrdi zloupotreba psihoaktivnih supstanci;
8) njegovom smrću.
Licu iz stava 1. ovog člana služba u Vojsci Srbije može prestati i po sporazumu.
Član 119.
Odredbe čl. 110. do 118. ovog zakona ne primenjuju se za vreme ratnog stanja.
Vlada uređuje prestanak službe profesionalnog vojnog lica za vreme ratnog stanja, na predlog ministra odbrane.
ZA VREME RATNOG STANJA OFICIRU, ODNOSNO PODOFICIRU PRESTAJE PROFESIONALNA VOJNA SLUŽBA KADA NAVRŠI 60 GODINA ŽIVOTA I 40 GODINA STAŽA OSIGURANJA ILI KADA NAVRŠI 65 GODINA ŽIVOTA.
PROFESIONALNOM VOJNIKU, BEZ OBZIRA NA OSTVAREN STAŽ OSIGURANJA, PRESTAJE PROFESIONALNA VOJNA SLUŽBA KADA NAVRŠI 55 GODINA ŽIVOTA.
IZUZETNO, NA PREDLOG NAČELNIKA GENERALŠTABA, A PO ODLUCI MINISTRA ODBRANE, PROFESIONALNOM VOJNIKU KOJI NAVRŠI 55 GODINA ŽIVOTA STAROSNA GRANICA ZA PRESTANAK PROFESIONALNE VOJNE SLUŽBE NA POJEDINIM FORMACIJSKIM MESTIMA ODREĐENIH SPECIJALNOSTI, MOŽE SE PRODUŽITI DO NAVRŠENIH 60 GODINA ŽIVOTA.
PROFESIONALNOM VOJNOM LICU PRESTAJE PROFESIONALNA VOJNA SLUŽBA ZA VREME RATNOG STANJA:
1) AKO MU PRESTANE DRŽAVLJANSTVO REPUBLIKE SRBIJE;
2) AKO JE NA NAČIN PROPISAN ZAKONOM UTVRĐENO DA JE NASTAO POTPUNI GUBITAK SPOSOBNOSTI ZA PROFESIONALNU VOJNU SLUŽBU;
3) AKO JE PRAVOSNAŽNOM PRESUDOM VOJNOG DISCIPLINSKOG SUDA OSUĐEN NA DISCIPLINSKU KAZNU KOJA POVLAČI GUBITAK VOJNE SLUŽBE, ODNOSNO PRAVOSNAŽNOM PRESUDOM NADLEŽNOG KRIVIČNOG SUDA OSUĐEN NA KAZNU ZATVORA U TRAJANJU DUŽEM OD 12 MESECI;
4) NJEGOVOM SMRĆU.
NA POSTUPAK ZA PRESTANAK SLUŽBE PROFESIONALNOG VOJNOG LICA ZA VREME RATNOG STANJA SHODNO SE PRIMENJUJU ODREDBE ČL. 114-118. OVOG ZAKONA.
Član 120.
Prijem civilnih lica na službi u Vojsci Srbije vrši se:
1) javnim konkursom;
2) bez javnog konkursa.
Javni konkurs raspisuje Ministarstvo odbrane u „Službenom glasniku Republike Srbije“ i nekom od dnevnih javnih glasila koje izlazi u celoj Republici Srbiji, a oglas se dostavlja i organizaciji nadležnoj za zapošljavanje.
JAVNI KONKURS RASPISUJE MINISTARSTVO ODBRANE U MAGAZINU „ODBRANA”, NA VEB-SAJTU MINISTARSTVA ODBRANE I U NEKOM OD DNEVNIH JAVNIH GLASILA KOJE IZLAZI NA ČITAVOJ TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE, A OGLAS SE DOSTAVLJA NADLEŽNOJ DIREKCIJI NACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLJAVANJE.
Civilna lica na službi u Vojsci Srbije primaju se u službu bez javnog konkursa, prijemom iz drugog državnog organa, JAVNE USTANOVE I DRUGE JAVNE SLUŽBE, kao stipendisti i u drugim slučajevima, pod uslovima propisanim ovim zakonom.
Član 120a
U SVRHU PRIJEMA CIVILNIH LICA NA SLUŽBU U VOJSCI SRBIJE BEZ JAVNOG KONKURSA VODI SE EVIDENCIJA LICA ZAINTERESOVANIH ZA ZASNIVANJE RADNOG ODNOSA U MINISTARSTVU ODBRANE I VOJSCI SRBIJE.
EVIDENCIJA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA SADRŽI SLEDEĆE PODATKE: PREZIME, IME JEDNOG RODITELJA I IME KANDIDATA, JMBG, POL, MESTO ROĐENJA (MESTO, OPŠTINA, DRŽAVA ROĐENJA), PREBIVALIŠTE (MESTO, OPŠTINA), BORAVIŠTE (MESTO, OPŠTINA), KONTAKT TELEFON, ELEKTRONSKA ADRESA ZA KONTAKT (E-MAIL), VRSTA I STEPEN STRUČNE SPREME, ZANIMANJE – STEČENO ZVANJE, NAZIV OBRAZOVNE INSTITUCIJE, PROSEK OCENA SA ZAVRŠENOG ŠKOLOVANJA, PODATAK DA LI PRIHVATA ZASNIVANJE RADNOG ODNOSA NA RADNOM MESTU ZA KOJE JE PROPISANA NIŽA STRUČNA SPREMA OD ONE KOJU POSEDUJE, RADNO ISKUSTVO U ZANIMANJU – ZVANJU, DA LI JE ČLAN PORODICE ZAPOSLENOG, PENZIONISANOG, POGINULOG ILI UMRLOG PRIPADNIKA MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE I ŽELJENO MESTO RADA.
PODACI IZ STAVA 2. OVOG ČLANA EVIDENTIRAJU SE NA POSEBNOM OBRASCU KOJI POTPISUJE LICE ZAINTERESOVANO ZA ZASNIVANJE RADNOG ODNOSA U MINISTARSTVU ODBRANE I VOJSCI SRBIJE.
PRIKUPLJANJE, KORIŠĆENJE I ZAŠTITA PRIKUPLJENIH PODATAKA OBAVLJA SE U SKLADU ZA ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE ZAŠTITA PODATAKA O LIČNOSTI.
MINISTAR ODBRANE OVLASTIĆE LICA KOJA ĆE PRIKUPLJATI, OBRAĐIVATI I KORISTITI PODATKE IZ STAVA 2. OVOG ČLANA.
Član 121.
Ministar odbrane, na predlog načelnika Generalštaba, određuje formacijska mesta na koja se bez javnog konkursa može primiti civilno lice na službi u Vojsci Srbije.
MINISTAR ODBRANE ODREĐUJE FORMACIJSKA MESTA U MINISTARSTVU ODBRANE NA KOJA SE BEZ JAVNOG KONKURSA MOŽE PRIMITI CIVILNO LICE NA SLUŽBU U VOJSCI SRBIJE, A NA PREDLOG NAČELNIKA GENERALŠTABA OVA FORMACIJSKA MESTA ODREĐUJE U VOJSCI SRBIJE.
Član 123.
Vojni službenici koji imaju srednje obrazovanje u trajanju od četiri godine, odnosno visoko obrazovanje dužni su da polože poseban stručni ispit pred ispitnom komisijom koju obrazuje ministar odbrane.
Poseban stručni ispit sastoji se od opšteg i posebnog dela.
Ministar odbrane, uz saglasnost Vlade, propisuje program, način i postupak polaganja posebnog stručnog ispita, obrazac uverenja o položenom posebnom stručnom ispitu i iznos naknade za rad članova komisije, TROŠKOVE PONOVNOG POLAGANJA STRUČNOG ISPITA i uređuje druga pitanja u vezi sa posebnim stručnim ispitom.
Obaveze polaganja posebnog stručnog ispita oslobođena su lica sa položenim pravosudnim ispitom, lica sa položenim državnim stručnim ispitom i lica sa položenim stručnim ispitom za rad u drugim organima ako program tog ispita odgovara programu posebnog stručnog ispita iz stava 3. ovog člana, kao i lica koja su primljena u službu na određeno vreme.
Član 125.
Pri izboru za prijem u službu u svojstvu civilnog lica na službi u Vojsci Srbije, prvenstvo pod jednakim uslovima ima supružnik, odnosno član porodice poginulog profesionalnog pripadnika Vojske Srbije, poginulog ili umrlog od posledica povreda zadobijenih u vršenju službe u Vojsci Srbije i supružnik profesionalnog pripadnika Vojske Srbije premeštenog iz jednog u drugo mesto službovanja.
PRI IZBORU ZA PRIJEM U SLUŽBU U SVOJSTVU CIVILNOG LICA NA SLUŽBI U VOJSCI SRBIJE DODATNO SE VREDNUJE ČINJENICA DA JE KANDIDAT SUPRUŽNIK, ODNOSNO ČLAN PORODICE POGINULOG PROFESIONALNOG PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE, POGINULOG ILI UMRLOG OD POSLEDICA POVREDA ZADOBIJENIH U VRŠENJU SLUŽBE U VOJSCI SRBIJE, DETE PALOG BORCA, SUPRUŽNIK PROFESIONALNOG PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE PREMEŠTENOG IZ JEDNOG U DRUGO MESTO SLUŽBOVANJA I SUPRUŽNIK ODNOSNO ČLAN PORODICE PROFESIONALNOG VOJNOG LICA.
Član 127.
Vlada utvrđuje osnovicu za obračun plata civilnih lica na službi u Vojsci Srbije, saglasno odredbama člana 95. stav 1. ovog zakona.
Ministar odbrane, uz saglasnost Vlade, uređuje koeficijente civilnih lica na službi u Vojsci Srbije, kriterijume i postupak za njihovo ocenjivanje i napredovanje; platu i dodatke na platu UVEĆANJA PLATE; naknade plate; rokove za isplatu; novčane nagrade i pomoć; pravo na otpremninu zbog sticanja prava na penziju u skladu sa zakonom; naknadu putnih i drugih troškova i druga primanja, saglasno odredbama ovog zakona koje se odnose na plate, naknade i druga primanja profesionalnih vojnih lica.
Član 129.
Civilnom licu na službi u Vojsci Srbije prestaje služba bez njegove saglasnosti:
1) ako na probnom radu ne postigne odgovarajuće rezultate;
2) ako odbije da radi na radnom mestu na koje je raspoređeno, odnosno privremeno upućeno;
3) ako je utvrđeno da nema sposobnosti za obavljanje poslova radnog mesta na koje je raspoređeno, a ne prihvati raspoređivanje na drugo radno mesto ili ako takvog radnog mesta nema;
4) ako je dva puta uzastopno nepovoljno ocenjeno;
4) AKO MU JE ZA DVA POSLEDNJA PERIODA OCENJIVANJA, U KOJIMA SU ISPUNJENI USLOVI DA BUDE OCENJEN, UTVRĐENA NEPOVOLJNA OCENA;
5) ako je neopravdano izostalo sa posla pet radnih dana uzastopno ili sedam radnih dana sa prekidima u toku 12 meseci;
6) ako se ne vrati na rad u roku od 15 dana od prestanka razloga za mirovanje radnog odnosa;
7) ako je izvršnom presudom vojnog disciplinskog suda osuđeno na disciplinsku kaznu gubitak službe;
8) ako se posle lečenja od bolesti zavisnosti ponovo utvrdi upotreba psihoaktivnih supstanci;
9) ako se ukida radno mesto na koje je raspoređeno ili se smanjuje broj izvršilaca na jednom radnom mestu;
10) ako je pri zasnivanju radnog odnosa, odnosno nakon zasnivanja radnog odnosa dalo neistinite podatke ili prećutalo podatke značajne za obavljanje poslova radi kojih je primljeno u službu, odnosno raspoređeno na novo radno mesto;
11) ako ne položi stručni ispit.
Član 131.
Civilnom licu na službi u Vojsci Srbije služba prestaje po sili zakona:
1) ako je na način propisan zakonom utvrđeno da je izgubilo radnu sposobnost – danom dostavljanja pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju gubitka radne sposobnosti;
2) kad navrši 65 godina života ako ima najmanje 15 godina staža osiguranja;
2) KAD NAVRŠI 65 GODINA ŽIVOTA AKO IMA NAJMANJE 15 GODINA STAŽA OSIGURANJA, AKO SE MINISTAR ODBRANE I CIVILNO LICE NA SLUŽBI U VOJSCI SRBIJE DRUGAČIJE NE SPORAZUMEJU;
3) ako mu je po pravnosnažnoj odluci suda ili drugog organa zabranjeno da obavlja poslove svog radnog mesta, a ne može mu se obezbediti drugo radno mesto – danom dostavljanja pravnosnažne odluke;
4) ako je pravnosnažno osuđeno na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest meseci;
5) ako mu je izrečena mera bezbednosti ili zaštitna mera u trajanju dužem od šest meseci i zbog toga mora da bude odsutno sa rada – danom početka primene te mere;
6) njegovom smrću.
Član 133.
Civilno lice na službi u Vojsci Srbije kome služba prestaje bez njegove saglasnosti ili po potrebi službe, izuzev lica koje ostvaruje pravo na penziju i lica iz člana 129. tač. 1, 3, 4, 5, 7. i 8. ovog zakona, ima dužnost i pravo da ostane na radu 30 dana (otkazni rok).
Član 134.
Na vojne službenike i vojne nameštenike primenjuju se odredbe ovog zakona koje se odnose na profesionalna vojna lica, i to:
1) o obavljanju specifične vojne službe i službe pod otežanim uslovima (član 16);
1a) o bezbednosnoj proveri (član 39. tačka 8);
2) o nošenju i upotrebi vatrenog oružja (član 47);
3) o prijemu stranog odlikovanja i članstvu u stranom stručnom udruženju ili međunarodnoj organizaciji (član 50);
3a) o zastupanju (član 71);
3a) O FORMACIJSKIM MESTIMA I ZASTUPANJU (ČLAN 69. STAV 2. I ČLAN 71)
4) o privremenom upućivanju po potrebi službe u drugu jedinicu, odnosno ustanovu Vojske Srbije radi izvršenja određenih zadataka, osim za lice čiji delokrug zahteva da se poslovi radnog mesta obavljaju van sedišta jedinice, odnosno ustanove Vojske Srbije – terenski rad (član 72. st. 5. i 6);
4) O PRIVREMENOM UPUĆIVANJU PO POTREBI SLUŽBE U DRUGU KOMANDU, JEDINICU ILI USTANOVU VOJSKE SRBIJE, ODNOSNO U DRUGI DRŽAVNI ORGAN ILI PRAVNO LICE RADI IZVRŠENJA ODREĐENIH ZADATAKA, OSIM ZA LICE ČIJI DELOKRUG ZAHTEVA DA SE POSLOVI RADNOG MESTA OBAVLJAJU VAN SEDIŠTA KOMANDE, JEDINICE, ODNOSNO USTANOVE VOJSKE SRBIJE – TERENSKI RAD (ČLAN 72. ST. 5. I 6)
5) o radu u strukturama međunarodne organizacije ili regionalne inicijative (član 72a);
6) BRISANO – sa 10/2015
7) o udaljenju od dužnosti (čl. 77. i 78);
7a) o plati (član 81. stav 1);
7a) O PLATI (ČLAN 81);
7b) o posebnim uslovima pod kojima se vrši služba (član 83. st. 1. i 2);
7b) O POSEBNIM USLOVIMA POD KOJIMA SE VRŠI SLUŽBA (ČLAN 83);
7v) O UVEĆANOJ PLATI (ČLAN 84.)
7g) O NAGRADAMA I JUBILARNIM NAGRADAMA (ČLAN 86);
8) o stipendiji za vreme školovanja ili usavršavanja u inostranstvu i plati i drugim primanjima za vreme službe u inostranstvu (član 80. i član 90. st. 2. i 3);
8) O STIPENDIJI ZA VREME ŠKOLOVANJA ILI USAVRŠAVANJA U INOSTRANSTVU I PLATI I DRUGIM PRIMANJIMA ZA VREME SLUŽBE U INOSTRANSTVU (ČLAN 80. I ČLAN 90. ST. 2. DO 5);
9) o naknadi putnih i drugih troškova (čl. 92. i 93);
10) o radnom vremenu, odmorima i odsustvima (čl. 96. do 107. i član 109);
11) o prestanku službe u Vojsci Srbije po zahtevu (član 110. stav 1. tačka 6);
12) o zaštitnim merama (čl. 179. do 184).
Član 141.
Ako zakonom ili propisom donetim na osnovu zakona nije određena nadležnost drugog lica, za rešavanje o upravnim stvarima u prvom stepenu stvarno je nadležan starešina komande, jedinice ili ustanove Vojske Srbije na položaju komandanta brigade ili starešina njemu ravnog ili višeg položaja.
Načelnik Generalštaba za rešavanje o upravnim stvarima, u smislu stava 1. ovog člana, može odrediti i starešinu na položaju komandanta bataljona ili starešinu njemu ravnog položaja.
NAČELNIK GENERALŠTABA ZA REŠAVANJE U UPRAVNIM STVARIMA MOŽE ODREDITI I STAREŠINU NA POLOŽAJU KOMANDANTA BATALJONA, NJEMU RAVNOG ILI VIŠEG POLOŽAJA.
O žalbi protiv rešenja starešine iz st. 1. i 2. ovog člana rešava starešina komande, jedinice ili ustanove Vojske Srbije neposredno pretpostavljen starešini koji je doneo prvostepeno rešenje.
Žalba profesionalnog pripadnika Vojske Srbije protiv akata o premeštaju, postavljenju, stavljanju na raspolaganje i udaljenju od dužnosti ne zadržava njihovo izvršenje.
Član 163.
Stalni sastav vojnih disciplinskih sudova čine: predsednici, sekretari i zapisničari.
U radu vojnih disciplinskih sudova učestvuju i sudije porotnici, koji se imenuju iz redova oficira, podoficira i vojnih službenika i nameštenika, a koje sa liste imenovanih sudija porotnika određuju predsednici vojnih disciplinskih sudova.
Predsednici vojnih disciplinskih sudova, sudije Višeg vojnog disciplinskog suda i sekretari vojnih disciplinskih sudova moraju biti oficiri pravne službe sa položenim pravosudnim ispitom.
PREDSEDNICI VOJNIH DISCIPLINSKIH SUDOVA I SEKRETARI VOJNIH DISCIPLINSKIH SUDOVA MORAJU BITI OFICIRI PRAVNE SLUŽBE SA POLOŽENIM PRAVOSUDNIM ISPITOM, A SUDIJE POROTNICI VIŠEG VOJNOG DISCIPLINSKOG SUDA MORAJU BITI PROFESIONALNI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE, DIPLOMIRANI PRAVNICI SA POLOŽENIM PRAVOSUDNIM ISPITOM.
Predsednici vojnih disciplinskih sudova i sekretari vojnih disciplinskih sudova profesionalno obavljaju dužnost.