ANALIZA EFEKATA ZAKONA
Vojska Srbije je prvi put uređena donošenjem Zakona o Vojsci Srbije 2007. godine, nakon čega su tokom 2009. godine vršene izmene izmene kojima je uređen njen sastav i organizacija, kao i prava, obaveze i odgovornosti pripadnika Vojske Srbije, a izmenama i dopunama usvojenim početkom 2015. godine otklonjene su nejasnoće u određenim pojmovima i važećim rešenjima i obezbeđena efikasnija primena Zakona, kao i usaglašavanje sa rešenjima iz drugih zakona.
Osnove za planiranje i normativno uređenje Vojske Srbije utvrđene su Ustavom, Strategijom odbrane Republike Srbije, Doktrinom Vojske Srbije i Strategijskim pregledom odbrane Republike Srbije, na osnovu kojih su doneti i drugi sistemski zakoni: Zakon o vojnoj, radnoj i materijalnoj obavezi kojim je uređena materija izvršavanja vojne obaveze i aktivni i rezervni sastav Vojske Srbije, Zakon o upotrebi Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije kojim su uređeni uslovi i način upićivanja pripadnika Vojske Srbije u multinacionalne operacije, Zakon o Vojnobezbednosnoj i Vojnoobaveštajnoj agenciji kojim su uređene vojne službe bezbednosti i Zakon o vanrednim situacijama kojim su uređene nadležnosti Vojske Srbijeu pružanju pomoći civilnim organima u vanrednim situacijama, a istovremeno su prestali da važe savezni zakoni koji su uređivali ovu materiju.
Ključni problemi, mere i cilj ovog zakona
Ključni problemi koje treba rešiti Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije su problemi uočeni u praktičnoj primeni Zakona o Vojsci Srbije („Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09, 101/10–dr. zakon, 10/15 i 88/15–US) i usaglašavanja sa promenama u pravnom sistemu Republike Srbije izvršenim nakon stupanja na snagu izmena i dopuna ovog zakona koje su stupile na snagu 2015. godine, otklanjanje uočenih pravnih praznina i nepreciznosti u pojedinim rešenjima koje stvaraju teškoće u tumačenju odredaba zakona, kao i potreba preciziranja pojedinih ovlašćenja za donošenje podzakonskih akata za izvršavanje ovog zakona.
Predloženim izmenama i dopunama dodatno se precizira šta se smatra službom u Vojsci Srbije, imajući u vidu da poslove državne uprave u Ministarstvu odbrane, pored državnih službenika i nameštenika i profesionalnih vojnih lica obavljaju i civilna lica na službi u Vojsci Srbije.
Obezbeđuje se povoljniji položaj profesionalnih vojnika, podoficira i oficira na službi u Vojsci Srbije na određeno vreme, podizanjem starosne granice do koje se može obnavljati ugovor o radu, koja za pojedina formacijska mesta ili određene specijalnosti to predstavlja ispunjenje uslova za odlazak u penziju shodno propisima kojim se uređuje penzijsko i invalidsko osiguranje.
Oficirima i podoficirima se omogućava nabavka kratkog vatrenog oružja i municije preko Ministarstva odbrane, a način držanja i raspolaganja ovim oružjem urediće ministar odbrane. Istovremeno se propisuje saržaj i stvara osnov za vođenje evidencije o podnetim zahtevima i izdatim dozvolama za nabavljanje, držanje i nošenje ovog oružja držaj.
Vrš se usaglašavanje zakonskih rešenja sa odredbama novog Zakona o policiji, imajući u vidu da službena lica Vojne policije u postupanju prema zaposlenima u Ministarstvu odbrane i pripadnicima Vojske Srbije imaju obaveze i ovlašćenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje policija i propisima donetim na osnovu tog zakona, bilo je neophodno da se usaglašavanjem navedenih odredbi omogući ovlašćenim službenim licima Vojne policije da primenjuju policijske mere i radnje.
Kako bi se otklonio propust uočen u praksi, predložena je kojom je i civilnim licima na službi u Vojsci Srbije omogućeno da zastupaju, odnosno da budu postavljenja na formacijskim mestima profesionalnih vojnih lica u Ministarstvu odbrane, a to pravo omogućeno je oficirima i podoficirima koji ubuduće mogu biti postavljena na formacijskim mestima, odnosno zastupati civilna lice na službi u Vojsci Srbije, kao i državne službenike ili nameštenike na njihovim radnim mestima.
Predloženim dopunama propisuje se novo stanje u službi oficira i podoficira – stanje mirovanja, čime se omogućava razrešavanje od dužnosti lica po čijem je zahtevu doneto rešenje o mirovanju i popunjavanje upražnjenog formacijskg mesta postavljanjem drugog lica.
Takođe, stvara se mogućnost upućivanja , po potrebi službe, profesionalnih pripadnika Vojske Srbije u drugi državni organ ili pravno lice, mogućnost njihovog angažovanja u strukturama međunarodnih organizacija i regionalnih inicijativa bez zaključenog međunarodnog ugovora, kao i mogućnost upućivanja na rad u inostranstvo radi izvršavanja obaveza po osnovu (komercijalnih) ugovora zaključenih između domaćeg i inostranog pravnog lica.
Oficirima sanitetske službe, oficirima u zvanju nastavnika na službi na Univerzitetu odbrane i oficirima u naučnom zvanju omogućava se produženje službe u Vojsci Srbije do ispunjenja uslova za odlazak u penziju u skladu sa propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju, sa ciljem da njihova stručna znanja doprinesu usavršavanju mlađih lekara, odnosno mlađih nastavnika, kao i kontinuitetu u kvalitetu pružanja zdravstvene zaštite, odnosno realizacije nastave i naučnih projekata.
Preciznije se uređuje školovanje i usavršavanje profesionalnih pripadnika Vojske Srbije, definisanjem pojma školovanja uz rad i uređivanjem statusa lica koja su upućena na školovanje, odnosno usavršavanje, njihove obaveze po završetku školovanja, a stvara se osnov za raspoređivanje oficira i podoficira u toku službe iz jedne organizacione jedinice u drugu zbog postavljenja na druge dužnosti, pri čemu se ne menja mesto službovanja.
Predloženim izmenama i dopunama vrši se usaglašavanje sa odredbama zakona kojim se uređuju plate i druga novčana primanja u javnom sektoru
Utvrđuju se razlozi i uslovi za prestanak službe profesionalnih vojnih lica za vreme ratnog stanja.
Proširuje se krug lica koja mogu biti sudije porotnici Višeg vojnog disciplinskog suda, odnosno pored profesionalnih vojnih lica to mogu biti i civilna lica na službi Vojsci Srbije sa završenim pravnim fakultetom i položenim pravosudnim ispitom.
Cilj koji treba postići donošenjem ovog zakona je efikasnije rukovođenje i obezbeđivanje efikasnog funkcionisanja Vojske Srbije, uz istovremeno stvaranje uslova za poboljšanje položaja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije.
Na koga i kako će najverovatnije uticati rešenja u Zakonu
Rešenja predviđena u Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije uticaće na Vojsku Srbije u celini i na pojedine njene delove u pogledu preciznijeg određivanja nadležnosti u rukovođenju i komandovanju; obezbeđivanju odgovarajuće kadrovske strukture, efikasnosti postupanja i definisanja ovlašćenja službenih lica Vojne policije. Predložene izmene i dopune uticaće na pripadnike Vojske Srbije u pogledu njihovog položaja, prava i obaveza. Odredbe ovog zakona imaće efekte na status profesionalnih pripadnika Vojske Srbije, posebno kada je reč o uslovima za: zastupanje i postavljenje; upućivanje u drugi državni organ ili pravno lice i na rad u inostranstvo; angažovanje u strukturama međunarodnih organizacija i regionalnih inicijativa; upućivanje na školovanje, a naraočito kada su u pitanju profesionalni vojnici, ogiciri i podoficiri sa kojima su zaključeni ugovori o radu na određeno vereme.
Kakve troškove će primena Zakona stvoriti građanima i privredi
Sprovođenje zakona neće stvoriti dodatne troškove za građane, privredna društva, druga pravna lica i preduzetnike.
Da li su pozitivne posledice donošenja Zakona
takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti
Pozitivne posledice donošenja ovog zakona su takve da se obezbeđuje efikasnije funkcionisanje, komandovanje i rukovođenje Vojskom Srbije, usklađivanje priliva i odliva kadra u Vojsci Srbije i obezbeđivanje odgovarajuće kadrovske strukture koja je sposobna da izvrši sve misije i zadatke Vojske Srbije, pri čemu to neće dovesti do stvaranja troškova u budžetu u narednom periodu.
Da li se Zakonom podržava stvaranje novih
privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija
Predmet ovog zakona nije uređivanje delatnosti privrednih subjekata i ne podržava se stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija.
Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Zakonu
U internoj proceduri pripreme Predloga zakona učestvovale su sve organizacione jedinice Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, tokom koje su razmotrene sve pismeno dostavljene primedbe i predlozi, od kojih je značajan broj uvažen i inkorporiran u tekst Predloga zakona.
Sprovedena je javna rasprava u okviru koje su održana tri okrugla stola u Novom Sadu, Nišu i Beogradu. Razmotrene sve pisane primedbe i predlozi koji su Ministarstvu odbrane dostavljeni u toku javne rasprave, kao i usmene primedbe i sugestije iznete na okruglim stolovima, a primedbe koje su prihvaćene unete su u tekst Predloga zakona.
Koje će se mere tokom primene Zakona preduzeti
da bi se ostvarilo ono što se Zakonom predviđa
Radi sprovođenja ovog zakona izvršiće se potrebno usaglašavanje pojedinih podzakonskih propisa koji su doneti radi izvršenja Zakona o Vojsci Srbije („Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09, 101/10–dr. zakon, 10/15 i 88/15–US), a potrebno je doneti:
Pravilnik o načinu i postupku istraživanja, razvoja proizvodnje, prometa i nabavke naoružanja i vojne opreme;
Pravilnik o načinu držanja i raspolaganja oružjem koje su oficiri i podoficiri Vojske Srbije dobili na poklon, kao nagradu za rezultate postignute u službi ili nabavili preko Ministarstva odbrane;