Predlog zakona o vojnom obrazovanju

O B R A Z L O Ž E NJ E

1. USTAVNI OSNOV

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbama člana 97. tačka 10. Ustava Republike Srbije kojim je utvrđeno da Republika uređuje i obezbeđuje sistem u oblasti obrazovanja.

2. RAZLOZI ZA DONOŠENJE PROPISA

2.1 Analiza postojećeg stanja

Važeći Zakon o vojnim školama i vojnim naučnoistraživačkim ustanovama (ZVŠNU) donela je Savezna skupština SRJ i objavljen je u „Službenom listu SRJ” u broju 80/94 od 4. novembra 1994. godine. Izmene i dopune ovog zakona objavljene su u „Službenom listu SRJ” u br. 85/94 – ispravka (2. decembra 1994. godine) i 74/99 (25. decembra 1999. godine) kao i u „Službenom listu Srbije i Crne Gore” u broju 44/05 od 22. oktobra 2005. godine.

Materija koju ZVŠNU uređuje odnosi se na osnivanje, organizaciju i rad vojnih škola i vojnih naučnoistraživačkih ustanova odnosno na oblasti srednjeg i visokog vojnog obrazovanja i naučnoistraživačku delatnost od značaja za vojsku i odbranu.

Ovaj zakon, kao deo pravnog sistema Savezne Republike Jugoslavije, nastavio je da se primenjuje u državnoj zajednici Srbije i Crne Gore kao preuzet propis, a nakon prestanka postojanja Državne zajednice postao je deo pravnog sistema Republike Srbije.

Naime, članom 12. Ustavnog zakona za sprovođenje Ustava Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 98/06) propisano je da zakoni i drugi republički propisi ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa Ustavom u rokovima koji su ovim zakonom predviđeni i ukoliko ovim zakonom nije određeno da prestaju da važe. Kako Ustavni zakon nije propisao prestanak važenja ZVŠNU, opšti rok za njegovo usklađivanje sa Ustavom Republike Srbije bio je 31. decembar 2008. godine. Do isteka ovog roka nije donet zakon koji bi stavio van pravne snage ZVŠNU i uredio materiju vojnog obrazovanja u skladu sa pravnim sistemom Republike Srbije.

Materija koju ZVŠNU uređuje odnosi se na osnivanje, organizaciju i rad vojnih škola i vojnih naučnoistraživačkih ustanova odnosno na oblasti srednjeg i visokog vojnog obrazovanja i naučnoistraživačku delatnost od značaja za vojsku i odbranu.

Članom 14. stav 2. tačka 32) Zakona o odbrani („Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09,88/09 – dr. zakon, 104/09 – dr. zakon i 10/15), propisano je da Ministarstvo odbrane obavlja poslove koji se odnose na: „razvoj vojnog obrazovanja i vojne naučnoistraživačke delatnosti od značaja za odbranu i Vojsku Srbije i uređivanje načina i postupka za njihovo usklađivanje s opštim sistemom obrazovanja i naučnoistraživačke delatnosti u Republici Srbiji pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuju ove delatnosti.”

Usklađivanje propisa o naučnoistraživačkoj delatnosti od značaja za odbranu sa sistemom naučnoistraživačke delatnosti u Republici izvršena je Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o naučnoistraživačkoj delatnosti („Službeni glasnik RS”, broj 18/10) tako što je, matičnim zakonom, prepoznata naučnoistraživačka delatnost u oblasti odbrane i vojne naučnoistraživačke ustanove koje ovu delatnost vrše. Članom 35. stav 6. Zakona o naučnoistraživačkoj delatnosti propisano je da: „Vlada, na osnovu sporazumnog predloga Ministarstva (misli se na Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja) i ministarstva nadležnog za odbranu, bliže uređuje uslove i način ostvarivanja naučnoistraživačke delatnosti u oblasti odbrane, kao i položaj istraživača, u pogledu osobenosti vezanih za ciljeve i prirodu istraživanja od značaja za odbranu.”

Proces usklađivanja propisa o vojnom školstvu sa sistemom obrazovanja u Republici započet je 2010. godine (izmenama Zakona o visokom obrazovanju koje su objavljene u „Službenom glasniku RS”, broj 44/10), kojim su prepoznate visokoškolske ustanove i studijski programi za potrebe vojnog obrazovanja (član 40. Zakona o visokom obrazovanju) ali nije, na sistemski način, uređena materija visokog vojnog obrazovanja. Usklađivanje je nastavljeno sa novim Zakonom o visokom obrazovanju koje su objavljene u „Službenom glasniku RS”, broj 88/17 gde je u članu 51. prepoznavo vojno obrazovanje. Na planu srednjeg vojnog obrazovanja, proces usklađivanja sa sistemom obrazovanja u Republici nije ni započeo.

Analiza postojećeg stanja ukazuje da je:

usklađivanje propisa o naučnoistraživačkoj delatnosti od značaja za odbranu započeto izmenama matičnog Zakona o naučnoistraživačkoj delatnosti, kao i da je neophodno da Vlada donese propis na osnovu ovlašćenja iz člana 35. stav 6. Zakona, kako bi se dovršio proces usklađivanja i kako bi se organizacija i rad vojnih naučnoistraživačkih ustanova uskladili sa sistemom naučnoistraživačke delatnosti u Republici;

usklađivanje propisa o visokom vojnom obrazovanju započeto izmenama matičnog Zakona o visokom obrazovanju ali da ovaj proces nije dovršen i neophodno je normativno urediti specifičnosti visokog vojnog obrazovanja radi usklađivanja sa sistemom obrazovanja u Republici;

usklađivanje propisa o srednjem vojnom obrazovanju nije započeto.

2.2 Problemi koje propis treba da reši

Analiza postojećeg stanja ukazuje da važeći ZVŠNU nije usklađen sa propisima koji uređuju sistem obrazovanja u Republici.

Stoga, neophodno je normativno urediti specifičnosti vojnog obrazovanja u cilju usaglašavanja sa navedeni propisima i staviti van pravne snage Zakon o vojnim školama i vojnim naučnoistraživačkim ustanovama. Na ovaj način otklonile bi se posledice propuštanja opšteg roka za usklađivanje zakona sa Ustavom (član 15. Ustavnog zakona za sprovođenje Ustave Republike Srbije), dovršio bi se proces usklađivanja propisa o vojnom obrazovanju sa propisima o obrazovanju u Republici, otklonili bi se problemi koji nastaju u primeni važećeg ZVŠNU (čije mnoge odredbe su u suprotnosti sa važećim propisima i čija primena zahteva komplikovana pravna tumačenja kako bi se utvrdilo koje odredbe se mogu primenjivati), doprinelo bi se pravnoj sigurnosti i izvesnosti i rešila bi se sporna pitanja vezana za status, organizaciju i rad vojnoškolskih ustanova.

Usvajanjem propisa koji uređuje specifičnosti vojnog obrazovanja dovršio bi se proces usklađivanja propisa i vojnoškolske ustanove mogle bi da postanu integralni deo obrazovnog sistema Republike.

2.3 Ciljevi koji se propisom postižu

Usaglašavanje organizacije i rada vojnoškolskih ustanova sa propisima o obrazovanju u Republici Srbiji uz normativno uređivanje specifičnosti vojnog obrazovanja.

2.4 Mogućnosti da se problem reši i bez donošenja propisa

Donošenje ovog zakona, a ne izmene i dopune važećeg, najbolje je rešenje imajući u vidu da je Zakon o vojnim školama i vojnim naučnoistraživačkim prganizacijama („Službeni list SRJ”, br. 80/94, 85/94 – ispravka, 74/99, „Službeni list SCG”, broj 44/05) preuzeti savezni propis, a da bi njegove izmene i dopune obuhvatile više od 50% odredaba. Prema odredbama člana 47. stav 2. Jedinstvenih metodoloških pravila („Službeni glasnik RS”, broj 21/10), ako se više od polovine članova osnovnog propisa menja, odnosno dopunjuje, treba doneti novi propis.

2.5 Zašto je donošenje propisa najbolji način za rešenje problema

Ukidanje ZVŠNU i neposredna primena Zakona o osnovama srednjeg obrazovanja i vaspitanja i Zakona o visokom obrazovanju nije moguća zato što je neophodno normativno urediti specifičnosti vojnog obrazovanja radi njegovog usklađivanja sa propisima o sistemu obrazovanja u Republici Srbiji, u skislu člana 14. stav 2. tačka 30) Zakona o odbrani.

3.OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA

Članom 1. Predloga zakona predlaže se propisivanje predmeta koji se uređuje ovim zakonom. Predloženo rešenje zasniva se na prirodi vojnog obrazovanja i obrazovanja za rad na poslovima odbrane i bezbednosti koji vrše vojnoškolske ustanove u skladu sa propisima o odbrani i pravilima vojne službe kojim je uređena nadležnosti Ministarstva odbrane da obezbedi harmonizaciju vojnog školstva sa opštim propisima kojima je uređen sistem obrazovanja u Republici Srbije.

Članom 2. Predloga zakona predlaže se propisivanje vojnog obrazovanja kao dela obrazovnog sistema Republike Srbije i kao delatnosti od posebnog značaja za odbranu, koja je u nadležnosti Ministarstva odbrane. Predloženo rešenje zasniva se na potrebama školovanja, usavršavanja i vojno stručnog osposobljavanja lica iz građanstva (državljana Republike Srbije) i stranih državljana, i profesionalnih vojnih lica prema stručnim profilima i potrebama vidova, rodova i službi Vojske i pravilima vršenja vojne službe čije je određivanje u nadležnosti Ministarstva odbrane i nadležnih stručnih vojnih organa.

U st. 3 – 5. ovog člana predlaže se određivanje značenja pojmova školovanje, usavršavanje i vojnostručno osposobljavanje za vršenje vojnih i drugih dužnosti i rad na poslovima odbrane i bezbednosti iz nadležnosti Vojske i snaga civilne odbrane.

Članom 3. Predloga zakona predlaže se propisivanje posebnih ciljeva vojnog obrazovanja, koji pored opštih ciljeva obrazovanja obuhvataju i posebne ciljeve koje proizilaze iz specifične prirode vojnog obrazovanja i posebnog statusa učenika, kadeta odnosno studenata i nastavnog osoblja koji u vršenju obrazovnog rada primenjuju i propise o odbrani i pravila vojne službe. Naime, učenici, kadeti odnosno studenti i nastavno osoblje u vojnoškolskim ustanovama imaju status vojnih lica i posebna prava, obaveze i odgovornosti uređene ovim zakonom i propisima o Vojsci Srbije . Organizacija nastave u vojnoškolskim ustanovama, u skladu sa zakonom, u nadležnosti je Ministarstva odbrane i organa vojnoškolskih ustanova koji izvode nastavu po nastavnim i akreditovanim studijskim programima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju osnove sistema obrazovanja i vaspitanja građana, propisima o visokom obrazovanju i propisima o odbrani i pravilima vojne službe.

Članom 4. Predloga zakona predlaže se propisivanje posebnih principa vojnog obrazovanja, i njihova harmonizacija sa opštim principima obrazovanja propisanim zakonom kojim se uređuju osnove obrazovanja i obrazovanja u Republici Srbiji. Predloženo rešenje proizilazi iz prirode vojnog obrazovanja i potreba rada na poslovima odbrane i bezbednosti, kao i posebnostima vršenja vojne službe, organizacije, rukovođenja i poslovanja vojnih ustanova, na koje se primenjuje sistem komandovanja i rukovođenja u Vojsci Srbije i posebna prava, obaveze i odgovornosti nastavnika, saradnika i lica koja se školuju radi prijema u profesionalnu vojnu službu.

Članom 5. Predloga zakona predlaže se propisivanje shodne primene Zakona o visokom obrazovanju, Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakona o odbrani, Zakona o Vojsci Srbije i Pravila službe Vojske Srbije. Predloženo rešenje zasniva se na propisanim nadležnostima Ministarstva odbrane u oblasti vojnog obrazovanja i obaveze harmonizacije sa sistemom obrazovanja u Republici Srbiji. Ovim zakonom uređuju se samo „specifičnosti“ odnosno posebni uslovi obrazovanja za vršenje vojnih i drugih dužnosti radi prijema u profesionalnu vojnu službu i potrebe obrazovanja lica za rad na poslovima odbrane i bezbednosti, koja nisu uređena opštim propisima o obrazovanju u Republici Srbije ili nisu prilagođena posebnim potrebama odbrane i pravilima vojne službe.

Članom 6. Predloga zakona predlaže se propisivanje srednjeg vojnog obrazovanja i vaspitanja kao delatnosti pripreme i obuke učenika za vršenje određenih vojnih dužnosti i razvijanja motivacije za vojni poziv. Srednjim vojnim obrazovanjem se stiče opšte ili stručno znanje kao osnov za dalje školovanje i usavršavanje ili prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu podoficira.

Članom 7. Predloga zakona predlaže se propisivanje visokog vojnog obrazovanja realizovanjem strukovnih studija i akademskih studija na svim nivoima visokog obrazovanja i integrisanjem obrazovne i naučnoistraživačke delatnosti od značaja za odbranu i Vojsku Srbije radi prijema u vojnu službu u svojstvu oficira, kao i usavršavanje i karijerno vođenje profesionalnih vojnih lica tokom vojne službe, prema potrebama sistema odbrane i profesionalnog i rezervnog sastava Vojske Srbije.

Čl. 8 – 10. Predloga zakona predlaže se propisivanje nadležnosti za vršenje poslova u vezi sa planiranjem i organizovanjem vojnog obrazovanja i obrazovanja za potrebe odbrane i bezbednosti, koje vrše Ministarstvo odbrane, Generalštab Vojske Srbije, Univerzitet odbrane u Beogradu i organi poslovođenja, upravljanja i stručni organi srednjih vojnih škola i vojnih visokoškolskih ustanova odnosno visokoškolskih jedinica u sastavu Univerziteta odbrane. Predložena rešenja zasnovana su na propisima o odbrani, propisima o Vojsci Srbije i harmonizovana sa odgovarajućim rešenjima opštih propisa kojima su uređene nadležnosti resornog ministarstva, organa srednjih i visokoškolskih ustanova u Republici Srbije. Na ovaj način obezbeđuje se jedinstveno vođenje politike i razvoj vojnog obrazovanja i obrazovanja za potrebe odbrane koje je u nadležnosti Ministarstva odbrane i profesionalizacija Vojske Srbije koja je u nadležnosti vojnih organa u skladu sa nacionalnim i međunarodnim standardima obrazovanja u ovoj oblasti i obezbeđuje Ustavom utvrđena autonomija univerziteta.

Čl. 11 – 13. Predloga zakona predlaže se propisivanje mreže i vrste vojnoškolskih ustanova u oblasti srednjeg i visokog vojnog obrazovanja. Predloženo rešenje zasnovano je na postojećoj mreži vojnih škola kao vojnih ustanova i posebnih pravnih lica čiji je osnivač Republika Srbija, a koja postaje sastavni deo mreže srednjih i visokih škola Republike Srbije.

Predloženo je da se srednje vojne škole mogu osnivati kao gimnazija, srednja stručna škola i mešovita škola (koja je i gimnazija i srednja stručna škola), u skladu sa propisima u oblasti obrazovanja. Takođe predviđena je mogućnost da se može ukoliko se ukaže potreba za određenim profilom obrazovanja mogu oformiti odeljenja koja je biti mešovitog sastava i koja će školovati određen profil kadra. Ne osniva se nova „mešovita vojna škola”, oformljenje odeljenja ne iziskuje proširenje formacija niti dodatna novčana izdvajanja (član 12).

Predloženo je da vojne visokoškolske ustanove jesu Univerzitet odbrane, kao samostalna visokoškolska ustanova akreditovana u skladu sa zakonom kojim se uređuje visoko obrazovanje i fakulteti.

Predložena je mogućnost da u sastavu Univerziteta odbrane mogu biti i naučnoistraživačke ustanove, vojne biblioteke i druge visokoškolske jedinice. Na ovaj način se obezbeđuje pravni osnov da vojnoškolske ustanove obrazuju i neguju nastavni i naučni kadar u skladu sa potrebama razvoja sistema odbrane i nacionalnim i međunarodnim standardima u ovoj oblasti kao i ostvarivanje međunarodne saradnje u oblasti vojnog obrazovanja.

Članom 14. Predloga zakona predlaže se propisivanje položaja Univerziteta odbrane u Beogradu kao nosioca funkcije visokog vojnog obrazovanja u Republici Srbiji. Univerzitet je osnovan kao samostalna visokoškolska ustanova sa statusom posebnog pravnog lica čiji je osnivač Vlada i koji nastavlja sa radom po odredbama ovog zakona kao samostalna visokoškolska ustanova koja obavlja delatnost visokog vojnog obrazovanja kroz strukovne studije i akademske studije prvog, drugog i trećeg stepena iz više naučnih oblasti u okviru obrazovno-naučnih polja od značaja za odbranu i bezbednost Republike Srbije. Univerzitet odbrane ima prava i obaveze utvrđene zakonom kojim se uređuje visoko obrazovanje i posebna prva i obaveze propisane ovim zakonom. Predloženim rešenjem obezbeđuje se integrativna funkcija Univerziteta odbrane i obezbeđuje jedinstveno i usklađeno realizovanje visokog vojnog obrazovanja u skladu sa potrebama razvoja sistema odbrane i profesionalizacija i razvoj Vojske Srbije.

Članom 15. Predloga zakona predlaže se propisivanje položaja Vojne akademije kao visokoškolske ustanove obrazovane u sastavu Univerziteta odbrane sa statusom pravnog lica čiji je osnivač Vlada. Predlaže se nastavak rada Vojne akademije na izvođenju nastave na studijskim programima i programima usavršavanja i osposobljavanja profesionalnih vojnih lica, građana i zaposlenih u državnim organima i pravnim licima koji rade na poslovima odbrane i bezbednosti, u skladu sa dozvolom za rad, osnivačkim aktom i pravima i obavezama utvrđenim zakonom kojim se uređuje visoko obrazovanje i posebnim prvima i obavezama utvrđenim ovim zakonom.

Članom 16. Predloga zakona predlaže se propisivanje položaja Medicinskog fakulteta VMA kao visokoškolske jedinice u sastavu Univerziteta odbrane čiji je osnivač Vlada. Predlaže se da je, u organizacionom smislu, Medicinski fakultet VMA organizacioni deo Univerziteta odbrane kao vojne ustanove osnovane za obavljanje obrazovne, naučnoistraživačke i vojne zdravstvene delatnosti i zdravstvenu zaštitu vojnih osiguranika i pripadnika Vojske Srbije. Medicinski fakultet VMA ima prava i obaveze utvrđene zakonom kojim se uređuje visoko obrazovanje i posebna prava i obaveze u izvođenju kliničkih predmeta i praktične nastave studenata zdravstvene struke, u skladu sa potreba vojnog zdravstva i zdravstvene zaštite vojnih osiguranika i lica na službi u Vojsci.

Predlaže se da nastavnici i saradnici koji izvode nastavu na kliničkim predmetima i praktičnu nastavu na Vojnomedicinskoj akademiji i drugim zdravstvenim ustanovama, u skladu sa izdatom dozvolom za rad, istovremeno obavljaju i naučnoistraživački rad i pružaju zdravstvene usluge na Vojnomedicinskoj akademiji kao nastavnoj bazi Medicinskog fakulteta VMA.

Organi vojnoškolskih ustanova

Čl. 17 – 19. Predloga zakona predlaže se propisivanje organa upravljanja, poslovođenja, stručnih i drugih organa vojnoškolskih ustanova, način njihovog imenovanja. Predložena rešenja zasnovana su na posebnim pravima i obavezama profesionalnih vojnih lica uređenih Zakonom o Vojsci Srbije i usaglašenih sa odgovarajućim rešenjima iz zakona kojima se uređuje srednje i visoko obrazovanje. Predlaže se da sastav, delokrug, broj članova, način izbora i trajanje mandata članova organa upravljanja, stručnih i savetodavnih organa uređuje opštim aktom vojnoškolske ustanove.

Takođe, članom 17. predviđeno je da načelnika srednje vojne škole postavlja nadležni organ iz reda profesionalnih oficira sa visokom stručnom spremom. Načelnik srednje vojne škole za svoj rad odgovara pretpostavljenom starešini. To praktično znači da je načelnik navedene škole odgovoran načelniku Vojne akademije (po organizacijko-formacijskoj strukturi), što ne iziskuje dodatna novčana sredstva jer je načelnik Vojne akademije pretpostavljeni starešina načelniku Srednje stručne vojne škole.

U članu 20. Predloga zakona predlaže se propisivanje posebnih uslova za osnivanje i ukidanje vojnoškolskih ustanova. Predložena rešenja usaglašena su i usklađena sa odgovarajućim rešenjima iz propisa o odbrani i propisa o srednjem i visokom obrazovanju. Predlaže se da potrebu za osnivanjem ili ukidanjem vojnoškolske ustanove utvrđuje ministarstvo nadležno za poslove odbrane i utvrđuje sadržaj odluke o osnivanju odnosno ukidanju vojnoškolskih ustanova, na osnovu sagledavanja realnih potreba sistema odbrane.

Članom 21. Predloga zakona predlaže se propisivanje posebnih uslova za početak rada vojnoškolske ustanove. Predložena rešenja usaglašena su sa zakonom kojim se uređuje srednje i visoko obrazovanje, a propisana je shodna primena propisa o načelima za sistematizaciju formacijskih mesta u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije. Propisana je i zabrana političkog, stranačkog ili verskog organizovanja i delovanja, koja je zasnovana na specifičnostima vojne službe. Članom 22. propisana je autonomija Univerziteta.

Članom 23. Predloga zakona predlaže se propisivanje ovlašćenja za donošenje statuta kao osnovnog opšteg akta kojim se uređuju organizacija i rad vojnoškolskih ustanova kao posebnih pravnih lica čiji je osnivač Republika Srbija. Predloženo rešenje je usaglašeno sa odgovarajućim rešenjima iz zakona kojim se uređuje srednje i visoko obrazovanje i posebnostima u organizaciji, rukovođenju i poslovanju vojnih ustanova, u skladu sa zakonom kojim se uređuju odbrana kao i pravilima rukovođenja i komandovanja vojnim ustanovama. Predloženo je propisivanje obaveze da se statut i opšta akta vojnoškolske ustanove objavljuju u „Službenom vojnom listu”, u skladu sa propisom kojim je uređen način objavljivanja i izdavanja „Službenog vojnog lista”.

Registar vojnoškolskih ustanova

Članom 24. Predloga zakona predlaže se propisivanje načina vođenja evidencije o vojnoškolskim ustanovama.

Članom 25. Predloga zakona predlaže se propisivanje načina pripremanja, davanja saglasnosti i odobravanja školskih planova za izvođenje nastave u srednjim vojnim školama. Predloženo rešenje zasnovano je na potrebi uređivanja posebnosti u nastavnim planovima i programima srednjih vojnih škola, u skladu sa prirodom vojnog obrazovanja. Rešenje je usaglašeno sa propisima o obrazovanju.

Predloženo je i propisivanje ovlašćenja ministra odbrane, u čijoj su nadležnosti poslovi vojnog obrazovanja, da bliže uredi osnove za izradu i usavršavanje školskih planova i programa srednjih vojnih škola.

Čl. 26. i 27. Predloga zakona predlaže se propisivanje izrade i donošenja posebnih programa vojnog obrazovanja koji se, pored akreditovanih studijskih programa, realizuju na vojnim visokoškolskim ustanovama. Predloženo rešenje je zasnovano na specifičnim potrebama vojnog obrazovanja, a predlaže se i pribavljanje saglasnosti Ministarstva odbrane.

Predlaže se i propisivanje mogućnosti da se, na osnovu sporazuma Univerziteta odbrane i druge visokoškolske ustanove, ustanovi i poseban studijski program za sticanje zajedničke diplome – zajednički studijski program, pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje visoko obrazovanje.

Predlaže se i propisivanje izmena i dopuna studijskog programa koje se ne smatraju novim studijskim programom, već se o aktu o izvršenim izmenama i dopunama samo obaveštava ministarstvo nadležno za poslove obrazovanja i Ministarstvo odbrane, u roku od 60 dana od dana donošenja odluke o izmeni odnosno dopuni studijskog programa.

Članom 28. Predloga zakona predlaže se propisivanje mogućnosti da Univerzitet odbrane samostalno, ili u saradnji sa drugim visokoškolskim ustanovama, realizuje programe usavršavanja van okvira studijskih programa za koje ima dozvolu za rad. Programi se realizuju putem kurseva, seminara, radionica, stručnih i naučnih savetovanja na kojima se polaznici upoznaju sa pojedinim oblastima struke i nauke radi proširivanja i produbljivanja stečenog znanja i uspešnog rada u praksi. Predlaže se i propisivanje ovlašćenja da Univerzitet odbrane bliže uredi uslove, način i postupak realizacije programa, u skladu sa zakonom.

Ovim članom daje se mogućnost da Univerzitet odbrane realizuje progreme usavršavanja, to se odnosi na usavršavanja koja se već realizuju na Univerzitetu odbrane, lica koja pohađaju usavršavanja se nazivaju polaznici. Za ovu namenu se ne traže dodatna novčana sredstva, sredstva su planirana na osnovu Plana školovanja i usavršavanja kadra MO i VS za svaku godinu. Pod tim usavršavanjaima se podrazumevaju karijerna usavršavanja oficira i podoficira, kursevi, seminari, radionice stručni i naučni saveti i drugo.

Čl. 29 – 31. Predloga zakona predlaže se propisivanje organizacije, izvođenja i trajanja posebnih programa usavršavanja i ispita profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i državnih službenika, koji se realizuju u skladu sa planovima školovanja i usavršavanja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i državnih službenika u Ministarstvu odbrane i Planom obuke i usavršavanja profesionalnih vojnih lica i lica u rezervnom sastavu. Predloženo je i ovlašćenje za donošenje odluka o usavršavanju i propisivanje bližih uslova, načina i postupaka njihove realizacije.

Predlaže se organizacija i izvođenje programa zdravstvenih specijalizacija i užih specijalizacija zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika pripadnika Vojske Srbije i Ministarstva odbrane, programi kontinuirane medicinske edukacije, obuka profesionalnih pripadnika Vojske Srbije zdravstvene struke kao i zdravstvene specijalizacije i uže specijalizacije zdravstvenih radnika i zdravstvenih saradnika za lica iz građanstva i programi za inovaciju znanja i kontinuiranu medicinsku edukaciju lica iz građanstva, pod uslovima propisanim zakonom i opštom aktom Univerziteta odbrane.

Predlaže se organizacija programa vojnostručnog osposobljavanja za rezervne oficire i lica koja su kandidati za prijem u profesionalnu vojnu službu posle završenog školovanja u građanstvu, kao i ovlašćenje za uređivanje bližih uslova, načina i postupka realizacije ovih programa.

Ovim članom daje se mogućnost da Univerzitet odbrane realizuje progreme zdravstvene specijalizacije i uže specijalizacije, to se odnosi na programe koji se već realizuju na Univerzitetu odbrane. Za ovu namenu nisu potrebna dodatna novčana sredstva, sredstva su planirana na osnovu Plana školovanja i usavršavanja kadra Ministarstva odbrane i Vojske Srbije za svaku godinu.

Čl. 32 – 34. Predloga zakona predlaže se propisivanje posebnog statusa nastavnog osoblja u srednjim vojnim školama koje čine nastavnik, vaspitač, stručni saradnik i saradnik u nastavi.

Predlaže se shodna primena propisa o Vojsci Srbije na prijem nastavnika u službu iz reda profesionalnih vojnih lica. Propisana je i obaveza stručnog usavršava radi uspešnijeg ostvarivanja i unapređivanja obrazovno-vaspitnog rada.

Predložena rešenja usaglašena su sa odgovarajućim rešenjima iz zakona kojim se uređuje srednje obrazovanje i vaspitanje, i posebnim statusom nastavnog osoblja koje se bira iz redova profesionalnih pripadnika Vojske Srbije.

Čl. 35 – 39. Predloga zakona predlaže se propisivanje posebnog statusa i načina izbora nastavnog osoblja u vojnim visokoškolskim ustanovama.

Predlaže se uređivanje posebnosti u načinu izbora u zvanje nastavnika, ovlašćenje za bliže uređivanje uslova za izbor u zvanje nastavnika i naučna zvanja, raspisivanje konkursa i sprovođenje postupka za izbor u zvanje nastavnika, ovlašćenje za propisivanje načina i postupaka sticanja zvanja nastavnika visokih vojnih škola.

Predložena rešenja su usaglašena sa odgovarajućim rešenjima iz zakona kojim se uređuje visoko obrazovanje i posebnim statusom nastavnog osoblja koje se bira iz redova profesionalnih pripadnika Vojske Srbije.

Članom 40. Predloga zakona predlaže se propisivanje posebnih prava i obaveza nastavnika i saradnika vojnih visokoškolskih ustanova u skladu sa prirodom vojnog obrazovanja kao i ovlašćenje za uređivanje bližih uslova, načina, obima angažovanja nastavnika i saradnika van formacije, određivanje ukupnog broja nastavnika koji se mogu privremeno i povremeno angažovati u realizaciji nastave.

Predložena rešenja su usaglašena sa odgovarajućim rešenjima iz zakona kojim se uređuje visoko obrazovanje i potrebama popune Vojske Srbije.

Radi se o licima koja su postavljena na određena formacijska mesta u Ministarstvu odbrane i Vojske Srbije a koja poseduju nastavno ili saradničko zvanje. Navedena lica ostvaruju novčane prinadležnosti na osnovu postavljenja a mogu ukoliko se ukaže potreba u skladu sa isplaniranim obavezama i realizovati nastavu. Za ovu namenu nisu potrebna dodatna novčana sredstva.

Čl. 41 – 45. Predloga zakona predlaže se propisivanje načina, posebnih uslova i procedure za sprečavanja sukoba interesa u vezi sa ugovornim angažovanjem nastavnika vojnih visokoškolskih ustanova na drugoj visokoškolskoj ustanovi van Univerziteta odbrane.

Odredbom člana 41. predloženo je usklađivanje sa Zakonom o visokom obrazovanju. Naime, nastavnik i saradnik mogu se radno angažovati na drugoj visokoškolskoj ustanovi samo uz saglasnost stručnog organa Univerziteta odbrane i odobrenje ministra odbrane ili načelnika Generalštaba (saglasno članu 52. Zakona o Vojsci Srbije) i to samo van radnog vremena na Univerzitetu odbrane.

Odredbom člana 42. predloženo je usklađivanje sa Zakonom o visokom obrazovanju u pogledu mirovanja izbornog perioda. Tako, nastavniku i saradniku profesionalnom vojnom licu koje ima status lica na lečenju i bolovanju i nastavniku i saradniku vojnom službeniku, izborni period miruje dok traju okolnosti koje su ovim zakonom propisane. Takođe, nastavniku i saradniku izborni period miruje i ukoliko je, na period koji je duži od šest meseci, postavljen u vojno predstavništvo u inostranstvu, upućen u mirovnu misiju ili na karijerno usavršavanje u zemlji ili inostranstvu. Dužnost visoke vojnoškolske ustanove je da obezbedi nesmetano odvijanje nastave ukoliko je neko od nastavnika odsutan, to se reguliše preraspodelom aktivnosti raspoloživim nastavnicima ili angažovanjem saradnika u skladu sa zakonom.

Odredbom člana 43. predloženo je uređivanje pravnih posledica isteka zvanja koje je specifično u odnosu na istek zvanja nastavnika i saradnika u civilnim visokoškolskim ustanovama. Naime, nastavniku i saradniku kome istekne zvanje, a ne bude izabran u više zvanje ili reizabran, prestaje radno angažovanje na Univerzitetu odbrane i on se raspoređuje na rad u ustanovu ili jedinice Ministarstva odbrane ili Vojske Srbije, u skladu sa Zakonom o Vojsci Srbije.

Odredbama čl. 44. i 45. predloženo je uređivanje prava nastavnika na produženje radnog odnosa i rad nakon odlaska u penziju, u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju i članom 110. stav 2. Zakona o Vojsci Srbije.

Odredbom člana 45. Predviđeno je da nastavnik kojem je prestao radni odnos zbog odlaska u penziju može zadržati preuzete obaveze na master i doktorskim akademskim studijama kao mentor ili član komisija u postupku izrade i odbrane završnih radova odnosno disertacija na tim studijama i kao član komisije za izbor nastavnika. Navedeno iz razloga jer profesionalna vojna lica mogu otići u penziju i pre navršenih godina života potrebnih za penziju. Na ovaj način se obezbeđuje da stručni i iskusni nastavnici mogu preneti stečena znanja i iskustva na mlađe kolege dok ne steknu uslov godina života za starosnu penziju.

Prijem u srednje vojne škole

Čl. 46 – 48. Predloga zakona predlaže se propisivanje opštih i posebni uslova za prijem u srednju vojnu školu, obaveza raspisivanja konkursa, postupak prijema i kriterijumi za selekciju učesnika na konkursu i sticanje statusa učenika srednje vojne škole.

Predložena rešenja su usaglašena sa propisanim a kojima se uređuju srednje obrazovanje i pravima u obavezama učenika srednje vojne škole propisanim zakonom kojim se uređuje posebna prava i obaveze lica na školovanju u vojnim školama.

Čl. 49 – 51. Predloga zakona predloženo je uređivanje prava i obaveza učenika, ugovora o školovanju i prestanak statusa učenika. Odredbom člana 49. predloženo je da se školovanje učenika u srednjim vojnim školama finansira iz budžeta Republike, a da se prava i obaveze uređuju ugovorom koji potpisuje načelnik srednje vojne škole i zakonski zastupnik učenika nakon pribavljene saglasnosti organizacione jedinice Ministarstva odbrane koja vrši poslove zaštite imovinskih interesa Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.

Odredbom člana 50. predloženo je da učeniku na školovanju u srednjoj vojnoj školi Ministarstvo odbrane obezbeđuje između ostalog i troškove prevoza i mesečna primanja. Navedeno je već regulisano Pravilnikom o platama profesionalnih pripadnika Vojske Srbije („Službeni vojni list”, br. 28/11, 18/13,15/14, 28/14, 31/15, 38/15, 24/16, 31/16, 10/17, 13/17, 37/17 i7/18) i Pravilnikom o putnim i drugim troškovima i drugim primanjima u Vojsci Srbije („Službeni vojni list”, br. 18/13, 32/15, 7/16, 19/16 i 29/17).

Odredbom člana 51. predloženo je preciziranje uslova pod kojim učeniku prestaje status lica na školovanju.

Predložena rešenja su usaglašena sa propisanim a kojima se uređuju srednje obrazovanje i prava u obaveze učenika vojne škole propisana zakonom kojim se uređuje posebna prava i obaveze lica na školovanju u vojnim školama.

Čl. 52 – 53. Predloga zakona predloženo je definisanje instituta upisa na školovanje i instituta upućivanja na školovanje i usavršavanje.

Odredbom člana 52. predloženo je da se na školovanje upisuju dve grupe kandidata. Prva grupa se školuje radi prijema u profesionalnu vojnu službu (st. 1. i 2.) i to su lica iz građanstva i svršeni studenti srednjih vojnih škola koji ispunjavaju uslove konkursa, finansiraju se iz budžeta i upisom na osnovne ili integrisane akademske studije stiču status kadeta. Druga grupa su lica iz građanstva koja se ne školuju radi prijema u profesionalnu vojnu službu (st. 3. i 4.), koja se samofinansiraju i upisom na akademske studije bilo kog nivoa stiču status studenta.

Odredbom člana 53. predloženo je da se na školovanje upućuju lica koja su profesionalni pripadnici Vojske Srbije ili državni službenici, na osnovu odluke ministra odbrane odnosno nadležnog rukovodioca državnog organa i to u skladu sa planovima školovanja i usavršavanja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i državnih službenika u Ministarstvu odbrane.

Dakle, postoje dva osnova za pohađanje akademskih studija na Univerzitetu odbrane. Prvi osnov je upis koji sprovodi Univerzitet odbrane nakon sprovedenog javnog konkursa, a drugi osnov je odluka ministra odbrane (ili rukovodioca u državnom organu) o upućivanju na školovanje. Za kandidate koji se upućuju na školovanje, ne raspisuje se javni konkurs, a procedura upućivanja uređena je Uredbom o stanjima u službi profesionalnih vojnih lica odnosno Zakonom o državnim službenicima.

Članom 54. Predloga zakona vrši se usklađivanje sa Zakonom o visokom obrazovanju. Konkurs za upis na studije raspisuje Univerzitet odbrane a objavljuje ga Ministarstvo odbrane.

Članom 55. Predloga zakona vrši se usklađivanje sa Zakonom o visokom obrazovanju. Predloženo je da: Ministarstvo utvrđuje broj kadeta koji se upisuju na osnovne i integrisane akademske studije, nakon pribavljenog mišljenja Univerziteta odbrane i Generalštaba Vojske Srbije koji svake godine iskazuje potrebe za školovanjem visokobrazovanog kadra; kao i da se po odobrenju ministra odbrane ili Generalštaba Vojske Srbije može odobriti da selekcija kandidata za upis na studijski program Vojno vazduhoplovstvo počne pre početka polaganja prijemnog ispita za osnovne akademske studije.

Odluku o broju kadeta donosi Vlada imajući u vidu da se radi o licima čije se školovanje finansira iz budžeta Republike.

Članom 56. Predloga zakona vrši se usklađivanje sa Zakonom o visokom obrazovanju uz definisanje specifičnosti vojnog obrazovanja. Naime, predloženo je (stav 2.) da kandidati obavezno prolaze proveru sposobnosti za vojnu službu kao i da prilikom rangiranja kandidata sa istim brojem bodova prednost imaju oni čiji je roditelj poginuli ili ranjeni pripadnik Vojske Srbije (stav 4).

Članom 57. Predloga zakona predlaže se propisivanje uslova pod kojima prestaje status kadeta odnosno studenta.

Prava i obaveze kadeta odnosno studenata i polaznika

Članom 58. Predloga zakona predlaže se da se prava i obaveze kadeta odnosno studenata bliže uređuju ugovorom, u skladu sa propisima o školovanju u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije.

Članom 59. Predloga zakona predlaže se mogućnost da se na Univerzitetu odbrane mogu školovati i usavršavati i strani državljani i to na osnovu međunarodnog ugovora. U stavu 3. predloženo je ovlašćenje ministra odbrane da uredi način prijema i bliže uslove školovanja, usavršavanja i osposobljavanja stranih državljana na Univerzitetu odbrane i jedinicama i ustanovama Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.

Članom 60. Predloga zakona predlaže se mogućnost da se profesionalni pripadnici Vojske Srbije mogu školovati i usavršavati u inostranstvu u skladu sa planovima školovanja i usavršavanja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i državnih službenika u Ministarstvu odbrane i potrebama i mogućnostima Ministarstva odbrane. U stavu 3. predloženo je ovlašćenje ministra odbrane da uredi bliže uslove i način upućivanja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije na školovanje i usavršavanje u inostranstvu.

Članom 61. Predloga zakona predloženo je propisivanje uslova pod kojim se profesionalni pripadnici Vojske Srbije mogu školovati na drugim univerzitetima u Republici Srbiji kao i nadležnost za donošenje odluke o upućivanju na školovanje.

Čl. 62 – 64. Predloga zakona predloženo je propisivanje uslova pod kojima učenici, kadeti odnosno studenti i polaznici odgovaraju za povrede školskog reda i discipline kao i za povredu pravila vojne discipline. Rešenje je usaglašeno sa propisima o disciplinskoj odgovornosti profesionalnih pripadnika Vojske Srbije.

Čl. 65 – 68. Predloga zakona vrši se usklađivanje sa odgovarajućim propisima o finansiranju srednjih škola i visokoškolskih ustanova čiji je osnivač Republika Srbija.

Odredbom člana 65. predloženi su izvori finansiranja vojnoškolskih ustanova i odgovornost organa upravljanja za namensko i ekonomično trošenje sredstava dodeljenih iz budžeta.

Odredbom člana 66. predložen je način upotrebe finansijskih sredstava a odredbom člana 67. raspolaganje sopstvenim sredstvima vojnih visokoškolskih ustanova, u skladu sa zakonom.

Odredbom člana 68. predloženo je propisivanje uslova i nadležnost za donošenje odluke o visini školarine za lica iz građanstva i merila za utvrđivanje školarine i obračun troškova školovanja.

Čl. 69. i 70. Predloga zakona predložena je shodna primena propisa o obrazovanju i visokom obrazovanju u materiji vođenja evidencija, vođenja jedinstvenog informacionog sistema i baza podataka, kao i prilikom izdavanja javnih isprava.

Odredbom člana 70. definisana je svrha prikupljanja podataka i mehanizam zaštite identiteta učenika i kadeta odnosno studenata, u skladu sa propisima o zaštiti podataka o ličnosti.

Članom 71. Predloga zakona uređuje se priznavanje strane visokoškolske isprave radi nastavka obrazovanja u sistemu visokog vojnog obrazovanja u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje oblast visokog obrazovanja.

Članom 72. Predloga zakona propisano je da se priznavanje strane visokoškolske isprave radi zapošljavanja vrši u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje visoko obrazovanje i nacionalni okvir kvalifikacija.

Čl. 73 – 75. Predloga zakona predviđeno je uređivanje postupka planiranja, pripremanja, odobravanja i izdavanja nastavno – obrazovne literature koja je u upotrebi na vojnoškolskim ustanovama, u skladu sa propisima o izdavačkoj delatnosti u Ministarstvu odbrane.

Članom 76. Predloga zakona predloženo je da Ministarstvo odbrane vrši upravni i inspekcijski, kao i stručno-pedagoški nadzor nad radom vojnoškolskih ustanova kao i nad sprovođenjem zajedničkih studijskih programa iz člana 27. ovog zakona.

Prelazne i završne odredbe

Članom 77. Predloga zakona predloženi su uslovi za okončanje započetih postupaka za izbor u zvanje nastavnika i saradnika kao i status docenta, vanrednih i redovnih profesora izabranih prema propisima koji su važili do stupanja na snagu ovog zakona.

Članom 78. Predloga zakona predloženo je da nastavnici i saradnici koji su po propisima koji su važili do stupanja na snagu ovog zakona ispunjavali uslove za rad u pogledu stepena i vrste stručne spreme, mogu da obavljaju vaspitno-obrazovni rad u srednjim vojnim školama.

Članom 79. Predloga zakona predloženi su uslovi za okončanje započetih postupaka vrednovanja i priznavanja javnih isprava.

Članom 80. Predloga zakona predložena je obaveza vojnoškolskih i vojnih naučnoistraživačkih ustanova da, u propisanom roku, usklade organizaciju i rad sa odredbama ovog zakona odnosno sa propisima o naučnoistraživačkoj delatnosti.

Članom 81. Predloga zakona predložen je rok za donošenje podzakonskih akata na osnovu ovlašćenja iz ovog zakona kao i važenje podzakonskih akata donetih u skladu sa Zakonom o vojnim školama i vojnim naučnoistraživačkim ustanovama.

Članom 82. Predloga zakona predložen je prestanak važenja Zakona o vojnim školama i vojnim naučnoistraživačkim ustanovama („Službeni list SRJ”, br. 80/94, 85/94 – ispravka i 74/99 i „Službeni list SCG”, broj 44/05), osim odredaba čl. 126–150. koje ostaju na snazi do donošenja propisa iz člana 35. stav 6. Zakona o naučnoistraživačkoj delatnosti („Službeni glasnik RS”, br. 110/05, 50/06, 18/10 i 112/15).

Članom 83. Predloga zakona predloženo je da ovaj zakon stupi na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku RS”, a da se primenjuje od početka školske 2018/2019. godine odnosno od 1. septembra 2018. godine.

4. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA

SPROVOĐENJE AKTA

Za sprovođenje ovog zakona sredstva za 2018. godinu su obezbeđena u budžetu Ministarstva odbrane za 2018. godinu, program „Operacije i funkcionisanje Ministarstva odbrane i Vojske Srbije”, programska aktivnost „Funkcionisanje Ministarstva odbrane i Vojske Srbije”, funkcija 210, izvor finansiranja „01” – Prihodi iz budžeta, u iznosu od 1.638.306.000 dinara.

Sredstva iz budžeta za 2018. godinu su obezbeđena prema sledećem:

grupa 421 – Stalni troškovi, u iznosu od 1.085.811.000 dinara,

grupa 422 – Troškovi putovanja, u iznosu od 35.005.000 dinara,

grupa 423 – Usluge po ugovoru, u iznosu od 228.618.000,

grupa 424 – Specijalizovane usluge, u iznosu od 6.965.000 dinara,

grupa 425 – Tekuće popravke i održavanje,u iznosu od 77.507.000 dinara,

grupa 426 – Materijal, u iznosu od 203.085.000 dinara,

grupa 472 – Naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta, u iznosu od 840.000 i

grupa 482 – Porezi, obavezne takse i kazne, u iznosu od 475.000 dinara.

Pored sredstava obezbeđenih u okviru programske aktivnosti „Funkcionisanje Ministarstva odbrane i Vojske Srbije” za sprovođenje zakona u 2018. godini planirana su i sredstva u okviru Budžetskog fonda za potrebe vojnog obrazovanja i vojne naučnoistraživačke delatnosti, programska aktivnost „Unapređenje stanja vojnog obrazovanja i VNID”, funkcija 250, izvor finansiranja „04” – Sopstveni prihodi, u iznosu od 130.000.000 dinara, prema sledećem:

grupa 416 – Nagrade zaposlenima i ostali posebni rashodi, u iznosu od 1.000.000 dinara,

grupa 422 – Troškovi putovanja, u iznosu od 4.000.000 dinara,

grupa 423 – Usluge po ugovoru, u iznosu od 16.000.000 dinara,

grupa 424 – Specijalizovane usluge, u iznosu od 59.000.000 dinara,

grupa 425 – Tekuće popravke i održavanje,u iznosu od 18.000.000 dinara,

grupa 426 – Materijal, u iznosu od 500.000 dinara i

grupa 512 – Mašine i oprema, u iznosu od 31.500.000 dinara.

Za sprovođenje ovog zakona za 2018. godinu planirana sredstva po svim izvorima finansiranja i programskim aktivnostima iznose 1.768.306.000 dinara.

Sredstva za 2019. i 2020. godinu će se planirati u okviru programa „Operacije i funkcionisanje Ministarstva odbrane i Vojske Srbije”, u napred navedenim iznosima, a u skladu sa projekcijom rashoda Ministarstva odbrane za 2019. i 2020. godinu.

5. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku u skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, broj 20/12-prečišćeni tekst), jer bi nedonošenje Zakona u ovom postupku moglo da prouzrokuje štetne posledice po bezbednost zemlje i rad organa i organizacija, s obzirom da postoji neodložna potreba da se sa primenom ovog propisa otpočne u novoj školskoj godini, od 1. septembra 2018. godine, do kada je neophodno blagovremeno izvršiti sve pripreme.