Akcioni plan za sprovođenje Nacionalne strategije za borbu protiv pranja novca i finasiranja terorizma

A K C I O N I P L A N

ZA SPROVOĐENjE NACIONALNE STRATEGIJE ZA BORBU PROTIV PRANjA NOVCA I FINANSIRANjA TERORIZMA

1. UVOD

Vlada Republike Srbije je dana 25. septembra 2008. godine donela Nacionalnu strategiju za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma („Službeni glasnik RS”, broj 89/08 – u daljem tekstu: Strategija).

Strategijom se daju preporuke za unapređenje sistema Republike Srbije za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma, i to na zakonodavnom, institucionalnom i operativnom planu, kao i u pogledu stručnog usavršavanja i obuke.

Organ nadležan za nadzor nad sprovođenjem strategije je Stalna koordinaciona grupa (u daljem tekstu: SKG) čiji mandat je praćenje sprovođenja strategije, praćenje, predlaganje i koordinacija aktivnosti iz oblasti pranja novca i finansiranja terorizma.

Strategijom je predviđeno da će se u cilju njene primene doneti akcioni plan koji će predvideti obaveze svih nadležnih organa, utvrditi rokovi i proceniti potrebna sredstva za njihovo sprovođenje. Akcionim planom za sprovođenje Strategije predviđen je skup konkretnih mera i aktivnosti koje treba da se izvrše u određenim rokovima i čiji je zajednički cilj da doprinesu unapređenju efikasnosti celokupnog sistema za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma.

Akcioni plan predstavlja poseban oblik plana kojim se za nadležne državne organe konkretizuju ciljevi i mere iz Strategije.

METODOLOGIJA IZRADE AKCIONOG PLANA

Akcioni plan donosi se za period od 2009. do 2013. godine. Ovim planom preciznije su određeni prioriteti, definisani ciljevi, vremenski okvir u kom će se ostvariti ciljevi, kao i nosioci aktivnosti, indikatori i potrebni resursi za njihovo sprovođenje.

Akcioni plan usklađen je sa sadržajem i ciljevima Strategije i predstavlja osnovni dokument za njeno sprovođenje za period od 5 godina.

PREPORUKE IZ STRATEGIJE KOJE SU RAZRAĐENE

AKCIONIM PLANOM

Akcionim planom postiže se odgovornost nosilaca aktivnosti u tačno određenim područjima delovanja koja se odnose na borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma.

Akcioni plan razrađuje sledeće preporuke iz Strategije:

1) Preporuke na zakonodavnom nivou;

Preporuke na institucionalnom nivou;

Preporuke na operativnom nivou i

Preporuke na nivou stručnog osposobljavanja i usavršavanja.

Za svaku vrstu preporuka u Akcionom planu definisani su ciljevi, aktivnosti radi ostvarenja postavljenih ciljeva, nosioci aktivnosti, rok, indikatori, kao i potrebni resursi za ostvarenje određenih ciljeva.

PREPORUKE IZ NACIONALNE STRATEGIJE ZA BORBU PROTIV PRANjA NOVCA I FINANSIRANjA TERORIZMA

3.1. ZAKONODAVNI NIVO

3.1.1. Doneti novi Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma i uskladiti ga sa međunarodnim standardima. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma (u daljem tekstu: ZSPNFT) sa elementima koje predviđa strategija donesen. Uprava za sprečavanje pranja novca (u daljem tekstu: USPN) Realizovano Objavljen u „Službenom glasniku RS”, br. 20/09 i 72/09.Usvajanje šestomesečnih zaključaka o postojećem normativno-pravnom okviru i potrebama za njegove izmene i dopune od strane SKG i formiranih stručnih grupa. Kontinuirano procenjivati postojeći normativno-pravni okvir i njegovu fleksibilnost, inicirati izmene i dopune postojećih i usvajanje novih propisa u skladu sa novim pojavnim oblicima pranja novca i finansiranja terorizma.Kontinuirano razmatranje međunarodnih preporuka, inicijativa i standarda u navedenoj oblasti radi iniciranja izmene propisa.Ustanoviti stručne grupe za procenu stanja u normativnoj oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma.Učestvovanje članova Stalne koordinacione grupe u radnim grupama za izradu propisa u ovoj oblasti. SKG u saradnji sa USPN, policijom, Bezbednosno- informativnom agencijom (u daljem tekstu: BIA), Vojno-bezbednosnom agencijom (u daljem tekstu: VBA), Vojno-obaveštajnom agencijom (u daljem tekstu: VOA), organima nadležnim za nadzor nad primenom ZSPNFT, Poreska uprava, Uprava carina, Devizni inspektorat. Trajni zadatak 3.1.2. Doneti Zakon o represivnim merama koje se sprovode na osnovu relevantnih rezolucija SB UN. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Izraditi Nacrt zakona o primeni međunarodnih restriktivnih mera i uputiti ga u proceduru usvajanja. Ministarstvo spoljnih poslova Prva polovina 2010. godine Objavljivanje u „Službenom glasniku RS” 3.1.3. Izmeniti i dopuniti Krivični zakonik. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Realizovano Ministarstvo pravde „Objavljen u Službenom glasniku RS”, broj 72/09 3.1.4. Izmeniti i dopuniti Zakonik o krivičnom postupku. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Realizovano Ministarstvo pravde Objavljen u „Službenom glasniku RS”, broj 72/09 3.1.5. Doneti Zakon o oduzimanju imovine proistekle iz krivičnog dela. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Realizovano Ministarstvo pravde Objavljen u „Službenom glasniku RS”, broj 97/08 3.1.6. Uskladiti propise o međunarodnoj pravnoj pomoći sa Varšavskom konvencijom i Međunarodnom konvencijom o suzbijanju finansiranja terorizma. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi U toku Ministarstvo pravde Kraj 2009. godine Izmena i dopuna predmetnih zakona i podzakonskih akata, objavljivanje u „Službenom glasniku RS” 3.1.7. Doneti Zakon o odgovornosti pravnih lica za krivična dela. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Realizovano Ministarstvo pravde Objavljen u „Službenom glasniku RS”, broj 97/08 3.1.8. Zakon o platnom prometu uskladiti sa Specijalnom FATF preporukom broj 7 (elektronski transferi) i Uredbom Evropske unije o dokumentaciji koja prati elektronske transfere. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Doneti novi zakon o platnom prometu. Ministarstvo finansija iNarodna banka Srbije (u daljem tekstu: NBS) 3-4 godine Objavljivanje u „Službenom glasniku RS” 3.1.9. Zakon o ministarstvima dopuniti odredbama o nadležnosti ministarstva nadležnog za finansije za poslove sprečavanja i otkrivanja finansiranja terorizma. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Ugraditi neophodne odredbe u Zakon o ministarstvima iniciranjem izmena i dopuna. Ministarstvo finansija i Ministarstvo unutrašnjih poslova Kraj 2010. godine Objavljivanje u „Službenom glasniku RS” 3.1.10. Propisati vođenje statističkih podataka u pravosuđu o privremeno oduzetoj i oduzetoj imovinskoj koristi i o međunarodnoj pravnoj pomoći u oblasti krivičnih dela pranja novca i finansiranja terorizma, radi usklađivanja sa FATF preporukom broj 32. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Ustanoviti najpodesniji sistem za pregledno praćenje podataka koje u skladu sa svojom zakonskom obavezom okružna i opštinska javna tužilaštva dostavljaju o prijavljenim licima i krivičnim delima pranja novca i finansiranja terorizma i preduzetim radnjama u tim predmetima, kao i statističkih podataka o oduzimanju imovinske koristi i međunarodnoj pravnoj pomoći u toj oblasti. Republičko javno tužilaštvo u saradnji sa drugim nadležnim državnim organima Kraj 2011. godine Statistički podaci o prijavljenim licima i krivičnim delima pranja novca i finansiranja terorizma i preduzetim radnjama, ažurni i raspoloživi u USPN; dobijanje finansijskih sredstava za realizaciju projekta. Predložiti finansiranje dela projekta iz stranih donacija. Drugi deo obezbediti u budžetu Republike Srbije Izraditi idejni predlog projekta za izradu informacionog sistema kojim će se na sveobuhvatan način voditi statistički podaci. SKG Podneti predlog projekta za finansiranje stranim donatorima. Ministarstvo pravde 3.1.11. Izvršiti analizu Zakona o bankama, Zakona o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, Zakona o investicionim fondovima, Zakona o preuzimanju akcionarskih društava, Zakona o osiguranju i dr. i obezbediti da se ovlašćenja organa nadležnih za nadzor nad primenom tih zakona primenjuju i u nadzoru nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma. Urediti vođenje statističkih podataka o međunarodnoj saradnji tih organa sa srodnim organima iz inostranstva u oblastima sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Neophodne odredbe ugraditi u Zakon o bankama. NBS Početak 2011. godine Objavljivanje u „Službenom glasniku RS” izmenjenih zakona o bankama, finansijskom lizingu i osiguranju; dobijanje nadležnosti Komisije za HOV za postupanje u skladu sa Zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma; implementiran i u upotrebi sistem za vođenje statističkih podataka o međunarodnih saradnji. Izraditi novi Zakon o finansijskom lizingu i Zakon o izmenama i dopunama Zakona o osiguranju. NBS Kraj 2010. godine Navedeni Zakoni, omogućavaju Komisiji za hartije od vrednosti sprovođenje nadležnosti i postupanje u skladu sa Zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma. Izmenama i dopunama navedene zakone uskladiti sa novim Zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma. Komisija za hartije od vrednosti i Ministarstvo finansija – Sektor za finansijski sistem Kraj 2010. godine 3.1.12. Izraditi analizu stanja u oblasti prenosa novca ili vrednosti u cilju utvrđivanja postojanja neformalnih oblika prenosa novca ili vrednosti. Tom analizom obuhvatiti formalne i moguće neformalne oblike prenosa novca ili vrednosti u cilju obezbeđivanja njihove registracije ili licenciranja, kao i njihovog uključivanja u sistem sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma. Zabraniti postojanje neformalnih oblika prenosa novca ili vrednosti i sankcionisati kršenje te zabrane. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Obrazovati radnu grupu za analizu stanja i davanje preporuka za sprovođenje preporuke 1.12 u zakonodavni sistem. Ministarstvo finansija i NBS Kraj 2009. godine Dokument o analizi stanja, izrađen i usvojen od strane Vlade u formi zaključka. Veća angažovanost nadležnih nadzornih organa u registraciji svih oblika prenosa novca i kažnjavanju neformalnih oblika prenosa novca. Radna grupa će podneti predlog navedene analize stanja Stalnoj koordinacionoj grupi, koja će je proslediti Vladi na usvajanje u formi zaključka. SKG Kraj 2010. godine 3.1.13. Potvrditi Varšavsku konvenciju. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Iniciranje procedure i upućivanje Konvencije na potvrdu. Ministarstvo pravde Realizovano Zakon o potvrđivanju konvencije objavljen u „Službenom glasniku RS”, broj 19/09. 3.1.14. Zakon o registraciji privrednih subjekata, odnosno Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji izmeniti u delu koji se odnosi na dokumentaciju koja se dostavlja pri registraciji, odnosno dodeljivanju poreskog identifikacionog broja kako anonimna društva i društva sa nepoznatim vlasnicima ne bi mogla da budu osnivači domaćih privrednih društava. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Usvojenim izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji („Službeni glasnik RS” broj 20/09), izvršene su odgovarajuće izmene zakonskog rešenja; nove izmene nisu neophodne za sprovođenje Nacionalne strategije za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma. Poreska uprava Realizovano 3.1.15. Regulisati poslovanje „ostalih finansijskih institucija” u cilju regulisanja izdavanja i poslovanja platnim karticama. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Preporuka će se ispuniti ugradnjom odgovarajućih odredaba u novi zakon o bankama. NBS Početak 2011. godine Unesene izmene u novi zakon o bankama, objavljivanje u „Službenom glasniku RS”. Ima ih dovoljno PREPORUKE IZ NACIONALNE STRATEGIJE ZA BORBU PROTIV PRANjA NOVCA I FINANSIRANjA TERORIZMA

3.2. INSTITUCIONALNI NIVO

3.2.1. Javno tužilaštvo:- okružni javni tužioci odrediće zamenike javnog tužioca na teritoriji za koju su nadležni, koji će biti funkcionalno i mesno nadležni za postupanje u predmetima koji se odnose na pranje novca, finansiranje terorizma i za predlaganje privremenih mera oduzimanja imovinske koristi u predmetima koji nisu povezani sa organizovanim kriminalom. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Odrediti i jačati kapacitete zamenika tužilaca pri nadležnim tužilaštvima koji su zaduženi za praćenje i rad na predmetima pranja novca, finansiranja terorizma i predlaganje mera oduzimanja imovinske koristi u predmetima koji nisu povezani sa organizovanim kriminalom. Republičko javno tužilaštvo i druga nadležna javna tužilaštva Trajni zadatak Porast kvaliteta inicijalnih akata za pokretanje krivičnih postupaka u oblasti pranja novca i finansiranja terorizma i izricanje mera oduzimanja imovinske koristi. 3.2.2. Sudovi:- predsednici okružnih i opštinskih sudova odrediće godišnjim rasporedom istražne i druge sudije koji će postupati u predmetima krivičnih dela pranja novca, finansiranja terorizma i koji će donositi privremene mere oduzimanja imovinske koristi, u predmetima koji nisu u vezi sa organizovanim kriminalom. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Odrediti istražne i druge sudije u cilju izvršavanja ove preporuke i jačati njihove kapacitete u oblasti pranja novca, finansiranja terorizma i privremenih mera oduzimanja imovinske koristi, u predmetima koji nisu u vezi sa organizovanim kriminalom. Nadležni sudovi Kraj 2009. godine i trajno Povećan nivo profesionalizma i kvaliteta istrage u oblasti pranja novca i finansiranja terorizma, povećan broj izrečenih privremenih mera oduzimanja imovinske koristi. 3.2.3. Ministarstvo unutrašnjih poslova:- u odsecima za suzbijanje privrednog kriminaliteta izvršiće specijalizaciju policijskih službenika koji će se baviti otkrivanjem pranja novca i finansiranja terorizma;- obrazovati posebne organizacione jedinice koje će se baviti finansijskim istragama na nivou Ministarstva unutrašnjih poslova i policijskih uprava. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Odrediti policijske službenike koji će se baviti otkrivanjem pranja novca i finansiranja terorizma u odsecima za suzbijanje privrednog kriminala i obrazovati odseke za finansijske istrage odnosno sprečavanje pranja novca u policijskim upravama kroz izradu nove sistematizacije radnih mesta u MUP-u. Uprava kriminalisti-čke policije 2009. godina Promenjena sistematizacija radnih mesta u MUP-u, specijalizacija policijskih službenika za otkrivanje pranja novca i finansiranja terorizma. Ljudski resursi, sredstva za opremu i obuku 3.2.4. Uprava carina: – uspostaviće bazu podataka o prenosu gotovog novca i hartija od vrednosti na donosioca u iznosu preko 10.000 evra preko državne granice u skladu sa Specijalnom FATF preporukom broj 9 (keš kuriri) i Uredbom Evropske unije o kontroli prenosa gotovog novca preko granice Evropske unije;- sistematizovaće potreban broj radnih mesta za analizu podataka iz prethodne alineje. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Doneti Pravilnik o prijavi prenosa fizički prenosivih sredstava plaćanja. Ministarstvo finansija Septembar 2009. godine Štampati obrasce za prijavu prenosa fizički prenosivih sredstava plaćanja i postaviti obaveštenja na graničnim prelazima o načinu prijavljivanja tih sredstava. Uprava carina Septembar 2009. godine Postoje Izvršiće se utemeljivanje i usklađivanje podataka koje Uprava carina već vodi sa novim obavezama. Uprava carina uz pomoć USPN i drugih državnih organa Prva polovina 2010. godine Usklađivanje različitih informacionih sistema više državnih organa;Periodične kordinacije i konsultacije organa. Ljudski i finansijski resursi U sledećem aktu Uprave carina o sistematizaciji i organizaciji radnih mesta oformiće se nova radna mesta u skladu sa Preporukom, zakonima i raspoloživim ljudskim resursima. Uprava carina U toku 2010. godine 3.2.5. Ministarstvo pravde:- obezbediće i specijalizovaće jedan broj izvršilaca za poslove međunarodne pravne pomoći u oblasti pranja novca, finansiranja terorizma i oduzimanja imovinske koristi. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi U novom aktu o sistematizaciji i organizaciji radnih mesta u Ministarstvu pravde predvideti nova radna mesta u skladu sa ovom preporukom. Ministarstvo pravde Prva polovina 2010. godine Državni službenici koji rade na poslovima međunarodne pravne pomoći u oblasti pranja novca i finansiranja terorizma. Ljudski i tehnički 3.2.6. Uprava za igre na sreću i Poreska uprava:- obezbediće i specijalizovaće jedan broj izvršilaca za vršenje nadzora nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma kod obveznika koji se bave priređivanjem igara na sreću. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Uprava za igre na sreću će odrediti i izvršiti specijalizaciju službenih lica koja imaju ovlašćenja za vršenje kontrole putem posebno osmišljene obuke. Uprava za igre na sreću Prva polovina 2010. godine Kvalitetno obučeni državni službenici u Upravi za igre na sreću za vršenje nadzora nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma; Specijalizacija službenih lica u Poreskoj upravi. Angažovanje dovoljnog broja izvršilaca za vršenje kontrole i obezbediti obuku za sve pripadnike Sektora za kontrolu i Sektora poreske policije Poreske uprave i službenike Uprave za igre na sreću. Poreska uprava će odrediti i izvršiti specijalizaciju službenih lica koja imaju ovlašćenja za vršenje kontrole u skladu sa svojim nadležnostima (kontrola i utvrđivanje poreza u skladu sa zakonom) putem posebno osmišljene obuke. Poreska uprava 3.2.7. Narodna banka Srbije:- sistematizovaće potreban broj radnih mesta ili obrazovati poseban deo specijalizovan za vršenje nadzora nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma kod obveznika. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Zaposleni inspektori iz Sektora za kontrolu banaka, Sektora za nadzor nad poslovima osiguranja i Sektora za nadzor društava za upravljanje dobrovoljnim penzionim fondovima vršiće nadzor nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma u oblasti bankarskog poslovanja i osiguranja. Angažovati veći broj izvršilaca na poslovima  nadzora nad poslovanjem davalaca finansijskog lizinga u cilju efikasnijeg vršenja nadzora i u oblasti nadzora nad primenom propisa iz oblasti sprečavanja PN i FT. Promeniti unutrašnje akte o organizaciji i sistematizaciji poslova u NBS. NBS   Kraj 2010. godine Promena unutrašnjih akata o sistematizaciji poslova u NBS, povećan broj izvršilaca na poslovima  nadzora nad poslovanjem davalaca finansi-jskog lizinga. Ljudski resursi i oprema za rad 3.2.8. Komisija za hartije od vrednosti:- specijalizovaće potreban broj postojećih izvršilaca za vršenje nadzora nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma kod obveznika. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Izvršiti specijalizaciju svih zaposlenih u Komisiji za vršenje nadzora nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma posebno osmišljenom obukom za vršenje nadzora u oblasti hartija od vrednosti tržišta kapitala. Komisija za hartije od vrednosti (u daljem tekstu: KHOV) u saradnji sa drugim organima 2010. godina Posebno osmišljena obuka za zaposlene u Komisiji za hartije od vrednosti, radi vršenja nadzora nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma u oblasti hartija od vrednosti i tržišta kapitala. Sredstva za organizaciju obuke i eventualno ljudski resursi 3.2.9. Obezbediti finansijske i tehničke uslove za povezivanje baza podataka nadležnih državnih organa. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Preporuka 2.9 biće realizovana kroz projekat Uprave carina iz programa EU – IPA 2010. Ministarstvo finansija – Uprava carina 2010. godina Projekat Uprave carina Ljudski resursi 3.2.10. Obrazovati posebna i specijalizovana tela ili radne grupe u okviru udruženja obveznika iz Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma u cilju analize i tumačenja propisa, tehničke podrške u razmeni podataka, predlaganja i izmene propisa, obuke i dr. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Inicirati obrazovanje radnih tela u udruženjima obveznika po uzoru na Odbor za Compliance u Udruženju banaka;- učestvovati u njihovom obrazovanju. USPNNadzorni organi 2010 – 2011. godina Formirana radna tela u udruženjima obveznika koja će tumačiti propise, pružati tehničku podršku u razmeni podataka, inicirati izmene propisa. PREPORUKE IZ NACIONALNE STRATEGIJE ZA BORBU PROTIV PRANjA NOVCA I FINANSIRANjA TERORIZMA

3.3. OPERATIVNI NIVO

3.3.1. Formalizovati saradnju između nadležnih državnih organa (USPN, policija, BIA, organi nadležni za nadzor nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca, Poreska uprava, Uprava carina, Devizni inspektorat) radi:- rada na konkretnim predmetima;- sprovođenja obuke zaposlenih u tim državnim organima i zajedničke obuke obveznika;- efikasnog ostvarivanja međunarodne saradnje;- koordinacije učestvovanja u međunarodnim organizacijama i telima. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Obrazovati Stalnu koordinacionu grupu. Svi državni organi 2009. godina – realizovano Bilateralni sporazumi o saradnji državnih organa i mogućnostima međusobnog korišćenja baza podataka, održavanje konsultativnih sastanaka jednom u šest meseci.Povećan broj krivičnih predmeta u oblasti pranja novca i finansiranja terorizma.Analitički tim obrazovan Ljudski i materijalni resursi – Nadležni organi će razmotriti modalitete saradnje potpisati bilateralne sporazume o saradnji između nadležnih organa koji takve sporazume već nemaju; – sistematizovati potrebna radna mesta za sprovođenje navedenih sporazuma;- navedenim sporazumima uspostaviti adekvatne procedure za prikupljanje podataka i pristup bazama podataka- uspostaviti praksu stalnih konsultativnih sastanaka. Svi državni organi 2010 – 2011. godina – Unaprediti i intenzivirati saradnju policije, BIA, VBA i tužilaštva na otkrivanju, istraživanju i dokumentovanju krivičnih dela pranja novca i finansiranja terorizma;- unaprediti i intenzivirati saradnju navedenih organa sa Upravom za sprečavanje pranja novca;- unaprediti proaktivni pristup u ovoj oblasti, odnosno koordinaciju i bolje korišćenje bezbednosno-obaveštajnih podataka, specijalizaciju kadra, efikasnije sprovođenje propisa, primenu međunarodnih preporuka, standarda i najboljih iskustava iz prakse, informacionih mreža, odnosno određenih baza podataka. MUP, BIA, VBA, USPN i Republičko javno tužilaštvo Trajni zadatak – Unaprediti preventivni rad nadležnih državnih organa;- uspostaviti stalni zajednički analitički tim koji će se baviti strateškim analizama i procenama izloženosti rizicima u oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma. Svi državni organi Trajni zadatak 3.3.2. Obrazovati operativne ad hoc radne grupe za rad na konkretnim predmetima pranja novca i finansiranja terorizma i urediti njihov rad na način da se mogu okupiti odmah po pozivu. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Okončati procedure konstituisanja operativnih ad hoc radnih grupa za rad na konkretnim predmetima u kojima će učestvovati i javni tužioci i zamenici javnih tužioca, koji u opštinskim i okružnim javnim tužilaštvima obrađuju i prate predmete pranja novca i FT;- organi kod kojih je to potrebno treba da izmene i dopune akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta tako da se ovlašćeni službenik/ci iz organizacione jedinice nadležne za borbu protiv PN/FT što pre delegira u operativnu ad hoc radnu grupu, a do okončanja sistematizacije traženih radnih mesta, delegirati postojeće kadrove;- uspostaviti praksu redovnih sastanaka operativne radne grupe sa predstavnicima tužilaštva. Svi državni organi Odmah Konstituisane ad hoc radne grupe za rad na konkretnim predmetima;Promenjeni akti o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta; Praksa održavanja sastanaka jednom u 3 meseca sa predstavnicima tužilaštva. Postoje 3.3.3. Odrediti predstavnike (oficire za vezu) Uprave za sprečavanje pranja novca, MUP, Poreske policije, Uprave carina, BIA i tužilaštva za rad na konkretnim predmetima pranja novca i finansiranja terorizma. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Okončati proceduru imenovanja oficira za vezu. USPN, MUP, Uprava carina, Poreska policija, BIA, tužilaštvo, MO (VBA) Prva polovina 2010. godine Imenovani oficiri za vezu. Ljudski resursi Tehnička podrška 3.3.4. Obezbediti da Poreska policija i Uprava carina, u vršenju poslova iz svoje nadležnosti, obavezno proveravaju postojanje elemenata krivičnih dela pranja novca i finansiranja terorizma. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Pravilnicima o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u opis radnih mesta zaduženih službenika Uprave carina i Poreske uprave predvideti poslove koji se tiču proveravanja elemenata krivičnog dela PN i FT;- unapređivati kapacitete zadužene stručne službe Uprave carina i inspektora Poreske policije za proveravanje postajanja elemenata krivičnih dela PN i FT, redovnim obaveštavanjem o tekućim pitanjima u oblasti PN i FT i obukom. Uprava carina,Poreska uprava 2010. godina i trajni zadatak Promenjeni opisi radnih mesta Uprave carina i Poreske uprave, predviđeni poslovi proveravanja elemenata krivičnog dela pranja novca i finansiranja terorizma; obavešten i obučen kadar u oblasti pranja novca i finansiranja terorizma. Ljudski resursi 3.3.5. Obezbediti da USPN potpiše sporazume o saradnji sa svim stranim finansijsko – obaveštajnim službama kod kojih je to uslov za međunarodnu razmenu podataka. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Utvrditi koje FOS zahtevaju potpisivanje sporazuma o saradnji kao uslov za razmenu podataka;- inicirati potpisivanje sporazuma o saradnji;- zaključiti navedene sporazume. USPN 2009 – 2011. godine Potpisani sporazumi o saradnji sa drugim FOS. 3.3.6. Obezbediti da USPN u saradnji sa organima nadležnim za nadzor nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i udruženjima obveznika inicira i učestvuje u izradi pokazatelja (indikatora) za prepoznavanje sumnjivih transakcija za pranje novca i finansiranje terorizma kod obveznika. U rad na izradi indikatora uključiti i predstavnike drugih državnih organa. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Izraditi nacrte indikatora; – prikupiti mišljenja organa nadležnih za nadzor nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma i drugih državnih organa po potrebi;- prikupiti mišljenja obveznika. USPN Kraj 2010. godine Izrađeni indikatori 3.3.7. Obezbediti da Uprava za sprečavanje pranja novca razradi praktične mehanizme davanja povratnih informacija obveznicima. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Organizovati redovne sastanke sa svim obveznicima;- pripremati pisane materijale o trendovima i tipologijama pranja novca i finansiranja terorizma;- pripremati studije slučajeva iz prakse; – prezentovati izveštaje o primljenim izveštajima o sumnjivim i gotovinskim transakcijama, njihovom broju i kvalitetu. USPN Trajni zadatak Praksa održavanja sastanaka jednom u 6 meseci sa predstavnicima obveznika, obaveza pripreme pisanih materijala o trendovima i tipologijama pranja novca i finansiranja terorizma. Ljudski resursi 3.3.8. Obezbediti da Uprava za sprečavanje pranja novca, u saradnji sa MUP, tužilaštvom, sudovima i organima nadležnim za nadzor nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, izradi obrasce za dostavljanje podataka o prekršajima i privrednim prestupima iz tih zakona i krivičnim delima pranja novca i finansiranja terorizma. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Obrazovati radnu grupu za izradu navedenih obrazaca i izraditi obrasce;- državni organi će dostaviti područnim organizacionim jedinicama obrasce i uputstvo o ispunjavanju zakonske obaveze iz ove preporuke. USPN, MUP, RJT, VSS Druga polovina 2010. godine Obrazovana radna grupa, izrađeni obrasci i uputstva, dostavljeni obrasci područnim organizacionim jedinicama. 3.3.9. Obezbediti da organi nadležni za vršenje nadzora nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma:- izrade uputstva ili priručnike za vršenje nadzora nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma kod obveznika; – izrade uputstva za primenu odredaba novog Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma kod obveznika. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Postojeća uputstva/smernice nadzornih organa za vršenje nadzora nad obveznicima (banke, menjačnice, itd) uskladiti sa Zakonom o SPN i FT. Svi nadzorni organi 31. decembar 2009. godine Usklađena uputstva i smernice svih nadzornih organa. Izraditi uputstva/smernice za vršenje nadzora nad obveznicima, kod nadzornih organa kod kojih ne postoje (HOV, davaoci finansijskog lizinga u delu koji se odnosi na primenu propisa kojima je uređeno SPN i FT, osiguranje, itd). Okončati rad na izradi smernica za procenu rizika od pranja novca i finansiranja terorizma, odluke o minimalnoj sadržini procedure „Upoznaj svog klijenta” i sličnih smernica/uputstava za vršenje nadzora kod drugih obveznika. Svi nadzorni organi osim NBS, u saradnji sa USPN Kraj 2010. godine 3.3.10. Sistematski podizati svest o potrebi efikasnije primene Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma (brošure, elektronski program obuke, medijska kampanja i dr). Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Pripremiti i štampati brošure o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma. USPN Trajni zadatak Izrađene i distribuirane brošure svim obveznicima; obezbeđena finansijska sredstva kroz projekte međunarodnih organizacija. Finansijski resursi – Distribuirati brošure u bankama i drugim obveznicima, kao i drugim državnim organima;- obezbediti finansijske resurse za štampanje i objavljivanje štampanih materijala kroz projekte međunarodnih organizacija. Državni organi i organi nadležni za nadzor nad primenom ZSPNFT Animirati medije. Svi državni organi 3.3.11. Izraditi analizu stanja u oblasti neprofitnih organizacija u cilju procene rizika od njihove zloupotrebe u svrhe pranja novca i finansiranja terorizma. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Obrazovati radnu grupu za izradu analize predviđene preporukom;- organizovati javnu raspravu i/ili okrugli sto radi prikupljanja mišljenja o analizi predviđenoj preporukom;- Vlada će usvojiti zaključak o izvršenoj analizi stanja u neprofitnom sektoru. Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, MUP, MSP, USPN, Poreska uprava Kraj 2010. godine Obrazovana radna grupa, izrađena analiza stanja u oblasti neprofitnih organizacija; održana javna rasprava, usvojen zaključak Vlade. 3.3.12. Razvijati sistem informacionih tehnologija u Upravi za sprečavanje pranja novca. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Dovršiti deo informacionog sistema za upravljanje predmetima i dokumentima;- razvijati analitičke alate. USPN Trajni zadatak Informacioni sistem za upravljanje predmetima i dokumentima pušten u rad. Budžet Republike Srbije i strane donacije PREPORUKE IZ NACIONALNE STRATEGIJE ZA BORBU PROTIV PRANjA NOVCA I FINANSIRANjA TERORIZMA

3.4. STRUČNO OSPOSOBLjAVANjE I USAVRŠAVANjE

3.4.1. Izvršiti analizu potreba za stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem i njome obuhvatiti nadležne državne i organe nadležne za nadzor nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca, kao i obveznike preko njihovih udruženja. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Obrazovati radnu grupu za izradu analize potreba u kojoj će se navesti broj zaposlenih koje treba obučiti, broj seminara, neophodna literatura, itd. Svi učesnici u sistemu borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma (državni organi, nadzorni organi, predstavnici obveznika) Prva polovina 2010. godine Obrazovana radna grupa, predviđen broj zaposlenih koje treba obučiti, određena literatura. Neophodna finansijska sredstva obezbediti putem donacija 3.4.2. Stručno osposobljavanje i usavršavanje iz oblasti borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma vršiti preko Pravosudnog centra, Obrazovno-istraživačkog centra BIA, Sektora za obrazovanje u MUP i specijalizovanih tela u okviru organa nadležnih za nadzor nad primenom Zakona o sprečavanju pranja novca. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Oformiti radnu grupu postojećih centara za obuku i organa koji vrše internu obuku (RJT) i stručno usavršavanje u nadležnim državnim organima i uz pomoć eksperata USPN i drugih nadležnih državnih organa, izvršiti procenu kapaciteta tih centara; – sačiniti plan i program specijalističke obuke. Predstavnici centara za obuku i organa koji vrše internu obuku (RJT) i SKG Prva polovina 2010. godine Oformljena radna grupa, sačinjen plan i program specijalističke obuke. 3.4.3. U programe stručnog osposobljavanja i usavršavanja uključiti posebne programske celine iz oblasti borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma, finansijskih istraga i oduzimanja imovinske koristi. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Radna grupa iz preporuke 4.2. će sačiniti predlog programskih celina imajući u vidu praksu sličnih institucija u inostranstvu. Postojeći centri za obuku i predstavnici drugih državnih organa koji sprovode internu obuku na osnovu sugestija radne grupe iz Preporuke 4.2 Od 2010. godine Određene programske celine iz oblasti borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma. Materijalna, tehnička podrška radi organizovanja obuka 3.4.4. Odrediti predstavnike iz Ministarstva unutrašnjih poslova, Ministarstva pravde, javnog tužilaštva, sudova, Uprave za sprečavanje pranja novca, Uprave carina, Poreske uprave, Narodne banke Srbije i Komisije za hartije od vrednosti koji će biti zaduženi za stručno osposobljavanje i usavršavanje u oblasti pranja novca i finansiranja terorizma, finansijskih istraga i oduzimanja imovinske koristi (u daljem tekstu: instruktori). Isto se preporučuje udruženjima obveznika. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Okončati proceduru imenovanja predstavnika nadležnih organa i udruženjima obveznika za stručno osposobljavanje i usavršavanje. Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo pravde, Javno tužilaštvo, sudovi, USPN, Uprava carina, Poreska uprava, NBS i KHOV, MO (VBA) Druga polovina 2010. godine Određeni instruktori u državnim organima i u udruženjima obveznika. Tehnički i drugi uslovi za rad Po okončanoj analizi potreba iz Preporuke 4.1, imenovati instruktore u skladu sa rezultatima analize u organima u kojima već ne postoje. 3.4.5. Stručno osposobljavati instruktore za borbu protiv pranja novca i finansiranja terorizma, finansijskih istraga i oduzimanja imovinske koristi, kao i na planu metoda i tehnika rada. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi – Organizacija seminara o tehnikama i metodima stručnog osposobljavanja (train the trainers);- organizacija seminara za dodatnu obuku instruktora iz oblasti borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma;- stručno usavršavanje predstavnika nadležnih državnih organa za instruktore iz oblasti borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma;- u navedenim aktivnostima koristiti usluge međunarodnih organizacija koje poseduju višegodišnje iskustvo i eksperte iz oblasti borbe protiv PN i FT, finansijskih istraga i oduzimanja imovinske koristi. SKG 2010 – 2011. godina Organizovani seminari Materijalni resursi 3.4.6. Obezbediti tehničke i druge uslove za rad instruktora. Aktivnosti Nosilac aktivnosti Rok Indikatori Potrebni resursi Obezbediti finansijska sredstva za podršku radu instruktora. MUP, Ministarstvo pravde, javno tužilaštvo, sudovi, USPN, Uprava carina, Poreska uprave, NBS, KHoV, udruženja obveznika, MO (VBA) Trajni zadatak Finansijska sredstva obezbeđena

Ostavite komentar