O B R A Z L O Ž E NJ E
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENJE ZAKONA
Osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbi člana 97. tačka 17. Ustava Republike Srbije prema kojoj Republika Srbija uređuje i obezbeđuje druge odnose od interesa za Republiku Srbiju, u skladu sa Ustavom i u odredbi člana 141. stav 2. Ustava prema kojoj se o Vojsci Srbije donosi zakon.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Razlog za donošenje ovog zakona je potreba usklađivanja važećih rešenja sa iskustvima u praktičnoj primeni Zakona o Vojsci Srbije i usaglašavanja sa promenama u pravnom sistemu Republike Srbije izvršenim nakon stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije („Službeni glasnik RS”, br. 116/07, 88/09, 101/10 – dr. zakon, 10/15 i 88/15 – US), otklanjanje uočenih pravnih praznina i nepreciznosti u pojedinim rešenjima koje stvaraju teškoće u tumačenju odredaba zakona. Predloženim izmenama i dopunama stvaraju se uslovi za obezbeđenje povoljnijeg položaja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije, posebno profesionalnih vojnika, kao i podoficira i oficira koji su u službi na određeno vreme, preciznije definisanje statusa civilnih lica na službi u Vojsci Srbije, bliže uređivanje postojećih i uspostavljanje novih vrsta stanja u službi oficira i podoficira.
Cilj koji treba postići donošenjem ovog zakona je efikasnije rukovođenje i obezbeđivanje efikasnog funkcionisanja Vojske Srbije, uz istovremeno stvaranje uslova za poboljšanje položaja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije.
Donošenje ovog zakona je neophodno, jer predložena pravna rešenja predstavljaju zakonodavnu materiju i ne mogu biti uređena i usklađena podzakonskim aktima za izvršenje Zakona o Vojsci Srbije.
III. OBJAŠNJENJE POJEDINAČNIH REŠENJA
Članom 1. Predloga zakona predlaže se izmena člana 6. radi dodatnog preciziranja šta se smatra službom u Vojsci Srbije, imajući u vidu da poslove državne uprave u Ministarstvu odbrane, pored državnih službenika i nameštenika i profesionalnih vojnih lica obavljaju i civilna lica na službi u Vojsci Srbije.
Članom 2. Predloga zakona predlažu se izmene člana 18. radi preciziranja pojedinih ovlašćenja ministra odbrane i njihovog sprovođenja. Istovremeno je predloženo da ministar odbrane donosi akata o prijemu pripadnika stranih oružanih snaga u vojnoobrazovne institucije radi njihovog školovanja i usavršavanja, što do sada nije bilo predviđeno.
Članom 3. Predloga zakona predlažu se izmene člana 19. radi preciziranja pojedinih ovlašćenja načelnika Generalštaba Vojske Srbije. Istovremeno je predloženo da načelnik Generalštaba može uputiti profesionalne pripadnike Vojske Srbije na usavršavanje u okviru Vojske Srbije, što do sada nije bilo predviđeno.
Članom 4. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 33. u stavu 2. propisivanjem da se za vreme ratnog i vanrednog stanja Vojska može popunjavati i materijalnim sredstvima koja joj vlasnici stvari stave na raspolaganje. Predloženom dopunom se omogućava da se uvedu u evidenciju i koriste za izvršenje zadataka materijalna sredstva koja državljani Republike Srbije i strani državljani stave na raspolaganje, a nakon upotrebe vrate vlasniku ili zaduže u materijalno knjigovodstvo jedinice ili ustanove. Ovim bi se poboljšala popuna opremom za izvršenje dodeljenih zadataka koju jedinice i ustanove Vojske Srbije ne poseduju ili im nedostaje.
Članom 5. Predloga zakona predlaže se izmena člana 34. radi usaglašavanja sa predloženim izmenama u drugim zakonskim odredbama (čl. 6. i 72b), a koje se odnose na uređivanje pojma raspoređivanja profesionalnih pripadnika Vojske Srbije.
Članom 6. Predloga zakona predlaže se izmena člana 41. stav 2. radi stvaranja povoljnijih uslova za proizvođenje u čin potporučnika podoficira koji je stekao odgovarajuće visoko obrazovanje.
Članom 7. Predloga zakona predlaže se izmena člana 42. st. 3. i 4. u cilju obezbeđenja povoljnijeg položaja profesionalnih vojnika, podoficira i oficira na službi u Vojsci Srbije na određeno vreme, podizanjem starosne granice do koje se može obnavljati ugovor o radu, koja za pojedina formacijska mesta ili određene specijalnosti predstavlja ispunjenje uslova za odlazak u penziju shodno propisima kojim se uređuje penzijsko i invalidsko osiguranje.
Članom 8. Predloga zakona predlaže se izmena člana 45. stav 2. kako bi se kadetima, za koje nakon završetka školovanja nadležna vojnolekarska komisija oceni da nisu zdravstveno sposobni za obavljanje dužnosti oficira u Vojsci Srbije, omogućio prijem na službu u svojstvu civilnog lica bez javnog konkursa.
Članom 9. Predloga zakona vrši se dodavanje novog člana 47a, kojim se propisuje da oficiri i podoficiri mogu preko Ministarstva odbrane nabavljati kratko vatreno oružje i municiju, a da će način držanja i raspolaganja ovim oružjem urediti ministar odbrane. Istovremeno se stvara osnov za vođenje evidencije o podnetim zahtevima i izdatim dozvolama za nabavljanje, držanje i nošenje ovog oružja i utvrđuje se njen sadržaj, uz propisivanje uslova pod kojim se podaci iz evidencije mogu ustupiti ovlašćenim organima ili licima.
Čl. 10, 11. i 12. Predloga zakona vrši se usaglašavanje zakonskih rešenja iz člana 53, 53a i 53b sa odredbama novog Zakona o policiji koji propisuje da policija preduzima policijske mere i radnje i policijska ovlašćenja, odnosno prvi put je regulisano da ovlašćena službena lica primenjuju policijske mere i radnje. Imajući u vidu da službena lica Vojne policije u postupanju prema zaposlenima u Ministarstvu odbrane i pripadnicima Vojske Srbije imaju obaveze i ovlašćenja u skladu sa zakonom kojim se uređuje policija i propisima donetim na osnovu tog zakona, bilo je potrebno usaglašavanje navedenih odredbi.
Članom 13. Predloga zakona predlaže se izmena člana 56. tačke 2) tako da oficir mora provesti najmanje četiri godine u činu poručnika da bi stekao uslov da bude unapređen u neposredno viši čin, sa ciljem da se produžavanjem vremena zadržavanja na početnim dužnostima omogući veći stepen stručne osposobljenosti za obavljanje viših dužnosti u Vojsci Srbije.
Članom 14. Predloga zakona vrši se dopuna člana 58. kako bi se norma uskladila sa praksom koja je pokazala da nije celishodno da se za postavljenje lica na formacijsko mesta višeg čina izrađuju liste kandidata, jer takve liste često nije moguće formirati ili njihovo formiranje gubi smisao zbog specifičnosti službe i propisanih ograničenja.
Članom 15. Predloga zakona vrši se dopuna člana 67. tako što se dodavanjem novog stanja u službi oficira i podoficira – „u stanju mirovanja”, omogućava razrešavanje od dužnosti lica po čijem je zahtevu doneto rešenje o mirovanju, kao i da se upražnjeno formacijsko mesto popuni postavljanjem drugog lica.
Članom 16. Predloga zakona vrši se izmena člana 69. stav 6. kako bi se otklonio propust uočen u važećoj odredbi usled kojeg je civilnim licima na službi u Vojsci Srbije uskraćena mogućnost zastupanja, odnosno postavljenja na formacijskim mestima profesionalnih vojnih lica u Ministarstvu odbrane. Novim rešenjem u stavu 7. ovog člana omogućeno je i oficirima i podoficirima sa odgovarajućim obrazovanjem da budu postavljeni, odnosno da na formacijskim mestima zastupaju civilno lice na službi u Vojsci Srbije, kao i na radnim mestima državnog službenika ili nameštenika. Istovremeno, izmenom u stavu 2. uvažava se činjenica da pored čina i položajne grupe elementi formacijskog mesta sadrže i druge elemente specifične za sistematizaciju radnih mesta utvrđenih formacijom (npr. nomenklaturna oznaka i dužnost).
Članom 17. Predloga zakona vrši se dopuna člana 72. kako bi se omogućilo upućivanje profesionalnih vojnih lica, po potrebi službe, u drugi državni organ ili pravno lice.
Članom 18. Predloga zakona vrši se izmena člana 72a radi stvaranja mogućnosti da se profesionalni pripadnici Vojske Srbije mogu angažovati u strukturama međunarodnih organizacija i regionalnih inicijativa i bez zaključenog međunarodnog ugovora. Ministar odbrane može odobriti takvo angažovanje ukoliko nije u suprotnosti sa potrebama službe, a međunarodna organizacija ili regionalna inicijativa nameravaju da zaključe ugovor sa angažovanim licem, koje u tom slučaju, ne ostvaruje prava koja proističu iz službe u Vojsci Srbije
Članom 19. Predloga zakona vrši se dodavanje novog člana 72v, kojim se propisuje mogućnost raspoređivanje oficira i podoficira u toku službe iz jedne organizacione jedinice u drugu zbog postavljenja na druge dužnosti, prilikom čega se ne menja mesto službovanja, čime je napravljena razlika u odnosu na premeštanje oficira koje je ograničeno na pet premeštaja.
Članom 20. Predloga zakona vrši se izmena člana 74. radi preciznijeg uređivanja školovanje i usavršavanje profesionalnih pripadnika Vojske Srbije, definisanjem pojma školovanja uz rad i uređivanjem statusa lica koja su upućena na školovanje, odnosno usavršavanje.
Članom 21. Predloga zakona vrši se dodavanje novog člana 76a kojim se bliže uređuju uslovi pod kojima profesionalnom vojnom licu miruju prava i obaveze po osnovu službe.
Članom 22. Predloga zakona vrši se izmena člana 80. kako bi se omogućilo da razlike u finansijskim sredstvima koja su uložena u školovanje, usavršavanje ili specijalizaciju pojedinih profesionalnih pripadnika Vojske Srbije budu od uticaja na razliku u vremenu koje su oni obavezni da provedu na službi u Vojsci Srbije nakon završetka školovanja, usavršavanja ili specijalizacije.
Članom 23. Predloga zakona vrši se izmena člana 90. kako bi uredila plata, naknade i druga novčana primanja profesionalnih vojnih lica privremeno upućenih u drugi državni organ ili pravno lice.
Članom 24. Predloga zakona vrši se izmena člana 90a kako bi se stvorio osnov za upućivanje profesionalnih pripadnika Vojske Srbije na rad u inostranstvo radi izvršavanja obaveza preuzetih ugovorom zaključenim između domaćeg i inostranog pravnog lica, ukoliko je izvršenje takvog ugovora u interesu Republike Srbije.
Članom 25. Predloga zakona vrši se izmena člana 92. kako bi se naknada troškova za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor usaglasili sa odredbama zakona kojim se uređuju plate u javnom sektoru. Istovremeno se uvodi naknada dela troškova u vezi sa rešavanjem stambenog pitanja korisnicima subvencionisanog stambenog kredita.
Članom 26. Predloga zakona vrši se izmena člana 95. kojim se bliže uređuju plate i druga primanja profesionalnih vojnih lica u cilju usaglašavanja sa odredbama zakona kojim se uređuju plate u javnom sektoru.
Članom 27. Predloga zakona vrši se dopuna člana 97. stav 2. i precizira se da je medicina rada nadležne vojnozdravstvene ustanove organ ovlašćen da vrši procenu i daje mišljenje na kojim je formacijskim mestima radno vreme potrebno skratiti srazmerno štetnom uticaju uslova rada na zdravlje i sposobnost lica koje takvu dužnost obavlja, a koje ni primenom zaštitnih mera ne može biti u potpunosti zaštićeno
Članom 28. Predloga zakona vrši se izmena člana 104. i usaglašavanje načina korišćenja godišnjeg odmora sa odredbama opštih propisa o radu.
Članom 29. Predloga zakona vrši se izmena člana 106. radi stvaranja osnova za korišćenje plaćenog odsustva prilikom rođenja deteta i u zajednicama u kojima nije zaključen brak, kao i prilikom usvojenja deteta.
Članom 30. Predloga zakona vrši se izmena člana 107. stav 2. radi stvaranja osnova za korišćenje plaćenog odsustva za oporavak lica koja obavljaju poslove na kojima su izloženi posebnim naporima i povećanim rizicima.
Članom 31. Predloga zakona vrši se izmena člana 110. kojom je propisano da se oficiru sanitetske službe u zvanju specijaliste ili doktora medicinskih nauka, oficiru u zvanju nastavnika – doktora nauka na službi na Univerzitetu odbrane i oficiru u naučnom zvanju do 65 godina života, a imajući u vidu da njihova stručna znanja doprinose usavršavanju mlađih lekara, mlađih nastavnika, odnosno naučnih radnika i doprinose kontinuitetu u kvalitetu pružanja zdravstvene zaštite, realizacije nastave, odnosno naučnih ili istraživačkih projekata u oblasti odbrane. Smanjuje se starosna granica za prestanak službe oficira i podoficira sa pravom na starosnu penziju bez stavljanja na raspolaganje, ukoliko to nalažu potrebe službe. Istovremeno se vrši usaglašavanje pojedinih rešenja sa odredbama propisa o penzijskom i invalidskom osiguranju.
Članom 32. Predloga zakona predlaže se brisanje tačke 3) u stavu 3. člana 112. imajući u vidu da se profesionalna vojna lica u radnom odnosu na određeno vreme ocenjuju redovno za ceo period za koji je zaključen ugovor o radu, zbog čega ih nije moguće dva puta uzastopno nepovoljno oceniti.
Članom 33. Predloga zakona vrši se izmena člana 119. i utvrđuju se razlozi i uslovi za prestanak službe profesionalnih vojnih lica za vreme ratnog stanja.
Članom 34. Predloga zakona vrši se izmena člana 120. tako što se precizira gde se objavljuje javni konkurs Ministarstva odbrane za prijem civilnih lica na službi u Vojsci Srbije. Izmenom u stavu 3. omogućava se prijem bez javnog konkursa na službu u Vojsci Srbije licima koja su zaposlena u javnim ustanovama i drugim javnim službama.
Članom 35. Predloga zakona vrši se dodavanje novog člana 120a radi usaglašavanja sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti i stvaranja zakonskog osnova za vođenje evidencije koja sadrži lične podatke lica koja su zainteresovana za prijem na službu u Vojsci Srbije.
Članom 36. Predloga zakona predlaže se izmena člana 121, jer prema važećem rešenju ministar odbrane, na predlog načelnika Generalštaba Vojske Srbije, određuje formacijska mesta na koja se bez javnog konkursa može primiti lice na službi u Vojsci Srbije. Predloženom izmenom, omogućava se da ministar odbrane to može učiniti, bez predloga načelnika Generalštaba, kada je reč o specifičnim formacijskim mestima van Vojske Srbije, odnosno u Ministarstvu odbrane.
Članom 37. Predloga zakona vrši se izmena člana 123. stav 3. kako bi se otklonila postojeća pravna praznina i omogućilo ministru odbrane da propiše visinu troškova ponovnog polaganja stručnog ispita i obavezu vođenja evidencije o vojnim službenicima koji su polagali poseban stručni ispit.
Članom 38. Predloga zakona vrši se izmena člana 125. kako bi se omogućilo dodatno vrednovanje pri izboru za prijem u službu u svojstvu civilnog lica na službi u Vojsci Srbije supružnicima i članovima porodice poginulih, umrlih, premeštenih profesionalnih vojnih lica, kao i deci palih boraca.
Članom 39. Predloga zakona vrši se izmena naziva pojmova u članu 127. radi usaglašavanja sa odredbama zakona kojim se uređuju plate u javnom sektoru.
Članom 40. Predloga zakona vrši se izmena člana 129. radi otklanjanja nedoumica koje je izazivala formulacija iz tačke 4) ovog člana, odnosno precizira se koje su dve nepovoljne ocene uslov za prestanak službe civilnom licu u Vojsci Srbije bez njegove saglasnosti.
Članom 41. Predloga zakona vrši se izmena člana 131. radi usklađivanja razloga za prestanak službe civilnog lica u na službi u Vojsci Srbije po sili zakona zbog navršenih 65 godina života sa odredbama opštih propisa o radu.
Članom 42. Predloga zakona vrši se izmena člana 133. i usklađivanje sa Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 10/15), kada je brisanjem člana 132. ukinuta mogućnost da civilnom licu u Vojsci Srbije više može prestati služba po potrebi službe.
Članom 43. Predloga zakona vrši se izmena posebne odredbe člana 134. kojom se omogućava da se na vojne službenike i vojne nameštenike primenjuju odredbe čl. 16, 17, 22, 23, 24 i 25. ovog zakona, koje se odnose na profesionalna vojna lica, a omogućena je i primena čl. 84. i 86. važećeg zakona.
Članom 44. Predloga zakona vrši se izmena posebne odredbe člana 141. stav 2. kako bi načelniku Generalštaba omogućilo da odredi i druga lica koja nisu na dužnosti starešine jedinica, komandi i ustanova da rešavaju u upravnim stvarima, jer prema važećem rešenju u jedinicama i komandama u kojima je mesto načelnika ostalo upražnjeno, nije se moglo odrediti lice nadležno za odlučivanje u prvostepenom upravnom postupku.
Članom 45. Predloga zakona vrši se izmena člana 163. stav 3. kako bi se omogućilo da sudije porotnici Višeg vojnog disciplinskog suda, pored profesionalnih vojnih lica mogu biti i civilna lica sa završenim pravnim fakultetom i položenim pravosudnim ispitom na službi um Vojsci Srbije.
IV. FINANSIJSKA SREDSTVA ZA SPROVOĐENJE ZAKONA
Sredstva za sprovođenje ovog zakona obezbeđena su Zakonom o budžetu RS za 2017. godinu i naknadnim izmenama (zaključno sa 17.11.2017. godine) na Razdelu 18, u okviru Programa 1703 – Operacije i funkcionisanje MO i VS u ukupnom iznosu (sve funkcije i svi izvori finansiranja) od 64.446.023.404 dinara na programskim aktivnostima: 001 – Funkcionisanje MO i VS – 21.364.330.000 dinara, 0002 – Multinacionalne operacije – 1.518.739.000 dinara, 0003 – Administracija i upravljanje – 34.343.085.000 dinara, 0004 – Vanredne situacije – 1.025.503.000 dinara, 005 – Izgradnja i održavanje stambenog prostora (Budžetski fond za finansiranje stambenih potreba profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i zaposlenih u MO) – 427.837.000 dinara, 0006 – Unapređenje stanja u oblasti naoružanja i vojne opreme i održavanje sredstava (Budžetski fond za naoružanje i vojnu opremu) – 3.668.761.000 dinara, 0007 – Unapređenje stanja u oblasti vojnog obrazovanja i vojne naučnoistraživačke delatnosti (Budžetski fond za potrebe vojnog obrazovanja i vojne naučnoistraživačke delatnosti) – 183.543.000 dinara i 0008 – Funkcionisanje sistema specijalnih veza (Budžetski fond za potrebe sistema specijalnih veza) – 478.312.000 dinara, i projektima: 4001 – Popuna ratnih materijalnih rezervi – 240.000.000 dinara, 5002 – Gasifikacija kompleksa u TRZ Čačak – 33.988.000 dinara, 5004 – Modernizacija školsko-borbenih aviona – 540.913.000 dinara, 4002 – Stambeno kreditiranje (Budžetski fond za finansiranje stambenih potreba profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i zaposlenih u MO) – 612.000.000 dinara i četiri naknadno uvedena projekta u ukupnom iznosu od 9.012.404 dinara.
Sredstva za sprovođenje ovog zakona u 2018. i 2019. godini biće planirana u okviru limita koje Ministarstvo finansija odredi za razdeo Ministarstva odbrane.
V. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku u skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, broj 20/12- prečišćen tekst), jer bi nedonošenje Zakona u ovom postupku moglo da prouzrokuje štetne posledice po bezbednost zemlje i rad organa i organizacija, kao i radi ispunjenja međunarodnih obaveza. Naime, neophodna je hitna primena odredaba kojima se uređuje upućivanje po potrebi službe profesionalnih pripadnika Vojske Srbije u drugi državni organ ili pravno lice, odobrenje za njihovo angažovanja u strukturama međunarodnih organizacija i regionalnih inicijativa bez zaključenog posebnog međunarodnog ugovora, kao i da se mogu uputiti na rad u inostranstvo radi izvršavanja obaveza preuzetih (komercijalnim) ugovorima zaključenim između domaćeg i inostranog pravnog lica, ukoliko je izvršenje takvog ugovora u interesu Republike Srbije.