O B R A Z L O Ž E Nj E
USTAVNI OSNOV
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. tačka 8. Ustava Republike Srbije, kojim je propisano da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje, pored ostalog, sistem u oblasti socijalnog osiguranja, kao i u članu 123. tačka 4. kojim je propisano da Vlada predlaže Narodnoj skupštini zakone i druge opšte akte i daje o njima mišljenje kad ih donosi drugi predlagač.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u potrebi organizovanja efikasnog
oblika za obavljanje poslova uspostavljanja i vođenja centralne baze podataka u kojoj će biti objedinjene različite baze podataka koje se vode za iste grupe korisnika u oblasti socijalnog osiguranja – uvođenjem centralne baze podataka o obveznicima doprinosa za socijalno osiguranje, poslodavcima i osiguranicima, a što, između ostalog, treba da obezbedi efikasniju kontrolu naplate doprinosa za socijalno osiguranje, smanjenje troškova administracije i efikasnije funkcionisanje sistema socijalnog osiguranja. Osnovna svrha i razlog jeste regulisanje razmene podataka u pogledu uplate doprinosa za obavezno socijalno osiguranje koja je uspostavljena između Centralnog registra i Poreske uprave a koja je u potpunosti realizovana uspostavljanjem objedinjene naplate poreza i doprinosa po odbitku. Predlogom zakona utvrđena ja redovna mesečna analiza i usaglašavanje podataka iz baze Centralnog registra o obveznicima uplate doprinosa – poslodavcima i osiguranicima u pogledu uplate doprinosa za obavezno socijalno osiguranje i obaveštavanje Poreska uprava o svim uočenim nepravilnostima radi daljeg postupanja može se zasigurno postići visok nivo naplate doprinosa za obavezno socijalno osiguranje i unaprediti nivoi izvršavanja zakonskih obaveza.
Kako je Centralni registar pre svega elektronski vođena baza podataka i elektronski servis koji se zasniva na IT tehnologijama neophodno je bilo obezbediti i zakonski osnov za povezivanje sa drugim registrima i evidencijama u Republici Srbiji kako bi se omogućilo efikasnije i brže ostvarivanje prava i ispoštovali zahtevi u pogledu elektronske razmene podataka državnih organa, odnosno razvoja E – uprave a sve u cilju povećanja efikasnosti kako Centralnog registra tako i drugih organa i organizacija korisnika podataka iz Centralnog registra.
Razlozi za donošenje zakona jesu i neophodnost sveobuhvatnog vođenja Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava. S obzirom da Centralni registar predstavlja jedinstvenu bazu podataka svih osiguranika i osiguranih lice ovim zakonom preuzimaju se nadležnosti u pogledu vođenja Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava a sve u cilju poboljšavanja kvaliteta podataka, odnosno kontrole na istim. Naime, Centralni registar jeste elektronski vođena baza podataka zasnovana po visokim IT standardima i performansama, te se preuzimanjem nadležnosti u pogledu vođenja Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava obezbeđuje automatizam u pogledu unosa podataka kao i unakrsnih kontrola, a sve u cilju poboljšanja kvaliteta podataka o zaposlenih licima korisnicima javnih sredstava kao boljem planiranju budzetski sredstava.
III. OBJAŠNjENjE POJEDINAČNIH REŠENjA U ZAKONU
Čl. 1-3. Predloga zakona propisana je oblast koja se uređuje zakonom, a to je, pre svega, osnivanje, organi, delatnost Centralnog registra kao i njegov odnos sa organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja, organom nadležnim za poslove javnih prihoda i drugim organima i organizacijama koje su nadležne za registraciju pravnih i fizičkih lica, organima koji vode službene evidencije i registre o ličnim statusima građana, odnos sa institucijama koje vode registre o podacima koji su od značaja za obveznike uplate doprinosa kao i odnos sa drugi pravnim subjektima. Objašnjeno je značenje pojedinih izraza koji se primenjuju u smislu ovog zakona, kao i načela kojima se Centralni registar rukovodi u obavljanju poslova.
Čl. 4. i 5. Predloga zakona propisano je osnivanje, status i sedište Centralnog registra, kao i sredstva za osnivanje i rad, a sve u skladu sa Zakonom o javnim službama („Službeni glasnik RS”, br. 42/91, 71/94, 79/05-dr.zakon i 83/14-dr.zakon).
Čl. 6-9. Predloga zakona propisano je koji su organi Centralnog registra, kao i delokrug rada i postupak izbora organa u skladu sa Zakonom o javnim službama.
Članom 10. Predloga zakona propisani su poslovi i delatnost Centralnog registra, a to su: uspostavljanje i vođenje jedinstvene baze podataka o obveznicima doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, osiguranim licima i korisnicima prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja; vođenje registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava (u daljem tekstu: Registar); registracija osiguranika i osiguranih lica; evidencija registrovanih obveznika doprinosa na osnovu preuzetih podataka od organa i organizacija, nadležnih za registraciju; dodeljivanje jedinstvenog broja obveznicima doprinosa – poslodavcima, osiguranicima i osiguranim licima za potrebe socijalnog osiguranja; evidenciju o osnovicama i uplaćenim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje po svim osnovama i periodima na koje se te uplate odnose; evidentiranje obrađenih podataka o obračunatim i naplaćenim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje po poslodavcu na mesečnom nivou; evidentiranje obrađenih podataka o obračunatim i naplaćenim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje po osiguraniku na mesečnom nivou; usaglašavanje podataka o obveznicima doprinosa i osiguranim licima kojima raspolažu organi nadležni za poslove javnih prihoda, organizacije za obavezno socijalno osiguranje, drugi organi i organizacije; kompleksnu i sveobuhvatnu analizu unetih i obrađenih podataka u rokovima predviđenim zakonom i da ukazuje nadležnim organima o uočenim nepravilnostima; analiza unetih i obrađenih podataka radi izrade izveštaja zainteresovanim korisnicima, u skladu sa zakonom i drugim propisima; svakodnevnu razmenu obrađenih podataka o obračunatim i plaćenim doprinosima sa zakonom definisanim korisnicima; obezbeđivanje, u skladu sa zakonom i drugim propisima, elektronske povezanosti sa drugim registrima i bazama podataka, koji se vode u Republici Srbiji, a imaju značaja za obveznike doprinosa, osigurana lica i korisnike prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja.
Članom 11. Predloga zakona propisano je da Centralni registar vodi jedinstvenu bazu podataka osiguranika, osiguranih lica i evidenciju obveznika doprinosa. Navedenom odredbom propisan je sadržaj jedinstvene baze podataka, način unosa i ažuriranja podataka o osiguranicima, osiguranim licima i obveznicima doprinosa
Članom 12. Predloga zakona propisan je postupak registracije osiguranika i osiguranih lica u Centralni registar, koji se vrši podnošenjem jedinstvene prijave u elektronskom obliku. Takođe, ovim članom propisan je i rok za podnošenje jedinstvene prijave.
Čl. 13-15. Predloga zakona propisani su način podnošenja jedinstvene prijave, kao i obveznici podnošenja jedinstvene prijave. Takođe, propisan je način registracije prijave ukoliko je obveznik podnošenja jedinstvene prijave nama tehničke mogućnosti za registraciju prijave u elektronskom obliku.
Članom 16. Predloga zakona propisana je obaveza Centralnog registra da o podnetoj jedinstvenoj prijavi izda potvrdu, način izdavanja kao i sadržaj potvrde.
Članom 17. Predloga zakona propisan je postupak registracije jedinstvene prijave ukoliko prethodni poslodavac nije registrovao odjavu sa osiguranja.
Članom 18. Predloga zakona propisano je da je Centralni registar vrši po službenoj dužnosti odjavu sa osiguranja u slučaju smrti osiguranika, odnosno osiguranog lica na osnovu podatka dobijenog od nadležnog organa.
Čl. 19-20. Predloga zakona propisan je način unosa podataka u jedinstvenu prijavu kao i odgovornost podnosioca prijave za tačnost podataka unetih u jedinstvenu prijavu kao i tačnost potvrđenih dokaza na osnovu kojih su podaci uneti. Propisano je na osnovu kojih podataka se vrši evidencija obveznika doprinosa u bazi Centralnog registra, a istovremeno je predviđena i obaveza organa i organizacija nadležnih za upis pravnih i fizičkih lica, odnosno registraciju lica koja obavljaju određenu delatnost da podatke iz registra koji vode dnevno elektronskim putem dostavljaju Centralnom registru.
Članom 21. Predloga zakona propisano je obaveza organa koji vodi evidencije o ličnom stanju građana da te podatke dostavlja Centralnom registru elektronskim putem, na dnevnom nivou. Takođe, ovim članom propisana je obaveza organa koji vodi službenu evidenciju o mestu prebivališta da te podatke dostavlja na upit Centralnog registra, elektronskim putem.
Čl. 22. i 23. Predloga zakona utvrđena je dužnost Poreske uprave da Centralnom registru dostavlja ažurne podatke o obračunatim i naplaćenim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje fizičkih lica – primaoca prihoda poreza po odbitku, na osnovu poreske prijave za porez po odbitku kao i podatke o obračunatim i plaćenim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje za obveznike samostalnih delatnosti, obveznike koji obavljaju poljoprivrednu delatnost, kao i posebne kategorije obveznika. Centralni registar vodi evidenciju o osnovicama doprinosa, obračunatim i uplaćenim doprinosima za obavezno socijalno osiguranje po osiguraniku, po svim osnovama i periodima na koje se te uplate odnose, na osnovu podataka dobijenih od poreske uprave.
Podatke o osnovici, obračunatim i plaćenim doprinosima Centralni registar je dužan dostaviti organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja na nedeljnom nivou.
Članom 24. Predloga zakona propisani je da Centralni registar za potrebe socijalnog osiguranja i razmene podataka između Centralnog registra i korisnika dodeljuje jedinstveni broj.
Članom 25. Predloga zakona propisano je da Centralni registar vodi Registar zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava, koji predstavlja skup podataka o korisnicima javnih sredstava, podataka o zaposlenim, izabranim, imenovanim, postavljenim i angažovanim licima kod korisnika javnih sredstava, kao i podataka o primanjima tih lica.
Članom 26. Predloga zakona propisana je sadržina podataka Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava, koji se vode i registruju u Centralnom registru.
Članom 27. Predloga zakona dato je ovlašćenje Vladi da propiše sadržinu, izgled i način dostavljanja podataka iz Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava, na osnovu predloga ministarstva nadležnog za poslove finansija.
Čl. 28. i 29. Predloga zakona propisano je da se podaci, koji su uneti u Centralni registar, elektronski dnevno obrađuju, objedinjuju, selektuju, ažuriraju, čuvaju, da su dostupni korisnicima podataka, kao i da se mogu koristiti radi obavljanja poslova iz delatnosti organizacija povezanih u sistem Centralnog registra.
Članom 30. Predloga zakona propisano je da Centralni registar po izvršenoj analizi evidentiranih, obrađenih i usaglašenih podataka iz Jedinstvene baze u pogledu uplate doprinosa za obavezno socijalno osiguranje i uočenim nepravilnostima jednom mesečno obaveštava Poresku upravu, radi daljeg postupanja.
Čl. 31. i 32. Predloga zakona propisana je mogućnost korišćenja podataka iz baze Centralnog registra u statističke svrhe, kao i obaveza zaštita podataka o ličnosti u skladu sa zakonom.
Članom 33. Predloga zakona propisano je da Centralni registar u elektronskom obliku izdaje uverenje o podacima iz Jedinstvene baze kao i da se na zahtev osiguranika uverenje može izdati u pisanom obliku u organizacionoj jedinici organizacije obaveznog socijalnog osiguranja.
Članom 34. Predloga zakona propisano je da se podaci uneti u Jedinstvenu bazu ne mogu brisati i da se čuvaju trajno. Takođe, navedenim članom propisan je i način ispravke i način promene podatka.
Članom 35. Predloga zakona propisana je odgovornost Centralnog registra za sigurnost, zaštitu i tajnost podataka, obaveza da preuzme mere zaštite podataka , kao i da obezbedi neprekidno funkcionisanje informacionog sistema, koje se sastoji u formiranju sekundarne baze podataka i sekundarnog računskog sistema.
Čl. 36-38. Predloga zakona propisana je obaveza saradnje i razmene podataka između Centralnog registra i korisnika podataka iz Centralnog registra radi obavljanja poslova iz njihovog delokruga, kao i obaveza Centralnog registara da obezbedi tehničke uslova za njihovu povezanost ali i elektronsku povezanost sa drugim registrima i bazama podataka, koji se vode u Republici. Takođe, Centralni registar je obavezan da korisnicima podataka omogući stalan i nesmetan pristup bazi podataka, a prenos i korišćenje podataka samo iz njihove nadležnosti.
Članom 39. Predloga zakona propisano je da nadzor nad zakonitošću rada Centralnog registra vrši ministarstvo nadležno za poslove finansija.
Čl. 40-44. Predloga zakona utvrđene su novčane kazne za postupanje suprotno odredbama ovog zakona, pri čemu je raspon novčanih kazni utvrđen u skladu sa Zakonom o prekršajima („Službeni glasnik RS”, br. 65/13, 13/16 i 98/16 ‒ dr.zakon).
Članom 45. Predloga zakona propisana je obaveza ministarstva nadležnog za socijalnu politiku da u roku od 30 dana od dana njegovog stupanja na snagu isknjiži opremu i sredstva za rad iz svojih poslovnih knjiga, kao i obaveza ministarstva nadležnog za poslove finansija da opremu i sredstva za rad evidentira u svojim poslovnim knjigama.
Članom 46. Predloga zakona propisano je da Centralni registar preuzima poslove vođenja Registra u skladu sa odredbama ovog zakona u najkasnije u roku godinu dana od dana stupanja na snagu, a najkasnije do 1. januara 2020. godine.
Članom 47. Predloga zakona propisana je obaveza podnosioca jedinstvene prijave da u roku od godinu dana od dana početka primene Odluke o Jedinstvenom kodeksu šifara za unošenje i šifriranje podataka u evidencijama u oblasti rada („Službeni glasnik RS”, broj 57/18) u Jedinstvenoj bazi izvrše ažuriranje podataka iz člana 11. stav 4. tačka 1) al. jedanaesta do trinaesta ovog zakona.
Članom 48. Predloga zakona propisano je da danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o Registru zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava i Zakon o Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja.
Članom 49. Predloga zakona propisan je rok za donošenje podzakonskih akata na osnovu ovog zakona.
Članom 50. Predloga zakona propisano je da će Ministarstvo finansija – Uprava za trezor prikupljene podatke iz Registra zaposlenih, izabranih, postavljenih i angažovanih lica u javnom sektoru arhivirati, po preuzimanju poslova vođenja tog registra od strane Centralnog registra.
Članom 51. Predloga zakona propisano je da Centralni registar osnovan Zakonom o Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja („Službeni glasnik RS”, br. 30/10, 44/14 – dr. zakon i 116/14) nastavlja sa radom u skladu sa ovlašćenjima utvrđenim ovim zakonom.
Članom 52. ovog zakona utvrđeno je njegovo stupanje na snagu, saglasno članu 196. stav 4. Ustava Republike Srbije.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona obezbeđena su potrebna finansijska sredstva Zakonom o budzetu Republike Srbije za 2018 godinu („Službeni glasnik RS”, broj 113/17) u okviru Razdela 16 – Ministarstvo finansija, Glava 16.8 – Ustanova za registar obaveznog socijalnog osiguranja, Funkcija 410, Program 0902 – Socijalna zaštita, Programska aktivnost 0002 – Registar obaveznog socijalnog osiguranja.
Za uspostavljanje Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava obezbeđena su sredstva u iznosu od 77.500.000,00 dinara, i to na sledećim aproprijacijama:
– 423 – Usluge po ugovoru iznos od 21.500.000,00 dinara;
– 512 – Mašine i oprema iznos od 32.000.000,00 dinara;
– 515 – Nematerijalna imovina iznos od 24.000.000,00 dinara.
Za uspostavljanje Registra zaposlenih, izabranih, imenovanih, postavljenih i angažovanih lica kod korisnika javnih sredstava kod Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja nije potrebno novo zapošljavanje niti dodatno radno angažovanje lica po bilo kom osnovu.