O B R A Z L O Ž E NJ E
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbi člana 97. tač. 6. i 15. Ustava Republike Srbije, kojim je predviđeno da Republika Srbija, između ostalog, uređuje i obezbeđuje, poreski sistem i finansiranje ostvarivanja prava i dužnosti Republike Srbije utvrđenih Ustavom i zakonom.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Problemi koje bi zakon trebalo da reši, odnosno ciljevi koji se zakonom postižu
Osnovni razlozi za donošenje ovog zakona, problemi koje bi Zakon trebalo da reši, odnosno ciljevi koji se Zakonom postižu su stvaranje uslova za oslobođenje od plaćanja akcize na pojedine derivate nafte koji se koriste u industrijske svrhe, radi stabilnijeg i kontinuiranog obavljanja procesa proizvodnje, a samim tim i obezbeđivanje likvidnih sredstava od strane privrednih subjekata koja su neophodna za investiciona ulaganja u sektoru prerađivačke industrije.
Naime, Zakonom o akcizama bilo je propisano je da se akciza ne plaća do 31. decembra 2017. godine na derivate nafte, između ostalog, na tečni naftni gas (tarifne oznake nomenklature CT: 2711 12 11 00 do 2711 19 00 00), kao i na ostale derivate nafte koji se dobijaju od frakcija nafte koje imaju raspon destilacije do 380°S (tarifne oznake nomenklature CT: 2710 12 11 00, 2710 12 15 00, 2710 12 21 00, 2710 12 25 00, 2710 12 90 00, 2710 19 11 00, 2710 19 15 00, 2710 19 29 00, 2710 19 31 00, 2710 19 35 00, 2710 19 99 00, 2710 20 90 19 i 2710 20 90 99), koji se koriste kao sirovina i energenti u procesima frakcione destilacije radi dalje polimerizacije, parnog krekovanja i ekstrakcije butadiena, kao i na proizvode koji se dobijaju iz procesa frakcione destilacije radi dalje polimerizacije, parnog krekovanja, ekstrakcije butadiena i proizvodnje MTBE (Metil Tercijalni Butil Etar), odnosno u slučaju kada se isti koriste kao sirovine u proizvodnji tečnog naftnog gasa i primarnog benzina u procesima separacije. S tim u vezi, od 1. januara 2018. godine, privredni subjekti koji pomenute derivate nafte koriste u gore navedene svrhe, mogu u skladu sa važećim propisima da ostvare refakciju plaćene akcize na navedene derivate nafte. S obzirom na to, da postupak refakcije plaćene akcize podrazumeva angažovanje značajnih finansijskih sredstava za nabavku istih, kao i vremenski rok potreban za ostvarivanje prava na refakciju plaćene akcize, ovim zakonskim rešenjem predlaže se oslobođenje od plaćanja akcize na navedene derivate nafte, a u cilju nesmetanog obavljanja procesa proizvodnje od strane privrednih subjekata koji iste koriste u industrijske svrhe.
Predloženim zakonskim rešenjem navedeni privredni subjekti, kroz oslobođenje od plaćanja akcize na sirovinu, koja se koristi kao reprodukcioni materijal za proizvodnju idnustrijskih proizvoda, bili bi motivisani da povećaju obim proizvodnje i izvozne poslove, a što je u neposrednoj vezi sa povećanjem prihoda po osnovu direktnih poreza (poreza na dobit pravnih lica, poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje).
Predloženo zakonsko rešenje direktno utiče i na smanjenje troškova privrednih subjekata koji obavljaju delatnosti u sektoru prerađivačke industrije, što bi trebalo da dovede do niže cene finalnog proizvoda, koji bi kao takav bio konkurentniji na domaćem, kao i na inostranom tržištu.
Takođe, licima koja u skladu sa Zakonom o akcizama vrše proizvodnju kafe u Republici Srbiji, odnosno vrše preradu, prženje, pakovanje, kao i druge sa njima povezane radnje koje se vrše u svrhu proizvodnje kafe, predloženim zakonskim rešenjem će se omogućiti razvoj poslovnih aktivnosti koji treba da ima pozitivan uticaj i na budžetske prihode po osnovu indirektnih poreza (akcize i poreza na dodatu vrednost), kao i direktnih poreza (poreza na dobit pravnih lica i poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje).
Razmatrane mogućnosti da se problemi reše i bez donošenja zakona
Nisu razmatrane mogućnosti da se cilj koji ovaj opšti akt treba da postigne ostvari i bez njegovog donošenja, imajući u vidu da je reč o izmeni zakona kojim se uređuje oporezivanje akcizom, a koji se, saglasno odredbi člana 15. stav 1. Zakona o budžetskom sistemu („Službeni glasnik RS”, br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13-ispravka, 108/13, 142/14, 68/15-dr. zakon, 103/15, 99/16 i 113/17), uvodi zakonom, pa se iz tog razloga i izmene ovog zakona mogu vršiti samo zakonom.
Zašto je donošenje zakona najbolji način za rešavanje problema
Donošenje zakona je najbolji način za rešavanje problema, iz razloga što se radi o zakonskoj materiji, koju je jedino moguće menjati odgovarajućim izmenama zakona.
Pored toga, uređivanjem poreskopravne materije zakonom daje se doprinos pravnoj sigurnosti i ujedno obezbeđuje transparentnost u vođenju poreske politike. Naime, zakon je opšti pravni akt koji se objavljuje i koji stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj poreskopravnoj situaciji, čime se postiže transparentnost u njegovoj primeni.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA
I POJEDINAČNIH REŠENJA
U članu 1. Predloga zakona vrši se usklađivanje tarifnih oznaka nomenklature CT sa Uredbom o usklađivanju nomenklature Carinske tarife za 2018. godinu („Službeni glasnik RS”, broj 109/17), koja se primenjuje od 1. januara 2018. godine, a kojom su, između ostalih, uvedene nove tarifne oznake u koje se svrstavaju tečnosti za punjenje elektronskih cigareta.
U članu 2. Predloga zakona predlaže se da se, između ostalog, kafa namenjena za krajnju potrošnju koja se uvozi radi prodaje diplomatskim i konzularnim predstavništvima, shodno odredbi člana 19. stav 1. tačka 2) podtač. (1) i (3) Zakona o akcizama („Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02-dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05-dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14-dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15 i 108/16), ne mora biti obeležena kontrolnom akciznom markicom u skladu sa propisom koji uređuje obeležavanje navedenih proizvoda kontrolnom akciznom markicom, čime ovaj akcizni proizvod ima isti tretman kao cigarete i alkoholna pića koja se uvoze za navedene svrhe.
U članu 3. Predloga zakona predlaže se propisivanje oslobođenja od plaćanja akcize kafu koju je proizvođač po odobrenju ili na osnovu naloga nadležnog organa uništio, a obeležena je kontrolnim akciznim markicama.
U članu 4. Predloga zakona predlaže se dodavanje novog člana 19a Zakona o akcizama, kojim se propisuje da se akciza ne plaća na derivate nafte, i to na:
1) tečni naftni gas (tarifne oznake nomenklature CT: 2711 12 11 00 do 2711 19 00 00) i ostale derivate nafte koji se dobijaju od frakcija nafte koje imaju raspon destilacije do 380° C (tarifne oznake nomenklature CT: 2710 12 11 00, 2710 12 15 00, 2710 12 21 00, 2710 12 25 00, 2710 12 90 00, 2710 19 11 00, 2710 19 15 00, 2710 19 29 00, 2710 19 31 00, 2710 19 35 00, 2710 19 99 00, 2710 20 90 19 i 2710 20 90 99), koji se koriste kao sirovina i energenti u procesima frakcione destilacije radi dalje polimerizacije, parnog krekovanja i ekstrakcije butadiena, kao i na proizvode koji se dobijaju iz procesa frakcione destilacije radi dalje polimerizacije, parnog krekovanja, ekstrakcije butadiena i proizvodnje MTBE (Metil Tercijalni Butil Etar);
2) tečni naftni gas i to za lake utečnjene ugljovodonike iz tarifne oznake nomenklature CT: 2711 19 00 00 u slučaju kada se kao sirovine koriste u proizvodnji tečnog naftnog gasa i primarnog benzina u procesima separacije.
U članu 5. Predloga zakona predlaže se da obveznik ima pravo na umanjenje obračunate akcize u visini iznosa plaćene akcize na proizvode koji su nabavljeni od proizvođača, odnosno uvoznika akciznih proizvoda ili ih proizvođač sam proizvodi, odnosno uvozi, a koji se kao reprodukcioni materijal upotrebljavaju u proizvodnji proizvoda na koje se plaća akciza, uključujući i na akcizne proizvode koji su shodno članu 19. Zakona o akcizama oslobođeni plaćanja akcize, a u čijem procesu proizvodnje je upotrebljen drugi akcizni proizvod kao reprodukcioni materijal.
Pored toga, predlaže se da pri obračunu iznosa akcize na kafu obveznik ima pravo na srazmerno umanjenje obračunate, odnosno iskazane akcize od strane prethodnog učesnika od koga je nabavio kafu, odnosno ima pravo na srazmerno umanjenje plaćene akcize koju je sam uvezao, a koja se koristi u fazi proizvodnje, odnosno prerade, čime se svi učesnici koji učestvuju u postupku prometa i proizvodnje kafe stavljaju u ravnopravan položaj.
U članu 6. Predloga zakona predlaže se propisivanje organa nadležnog za donošenje rešenja o obračunu akcize u slučaju kada lice stavi u promet u Republici Srbiji akcizne proizvode suprotno odredbama Zakona o akcizama.
U članu 7. Predloga zakona precizira se da pravo refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti iz člana 9. stav 1. tač. 3), 4), 5), 6) i 7) Zakona o akcizama, može da ostvari kupac – krajnji korisnik koji navedene derivate nafte koriste kao energetska goriva u proizvodnji električne i toplotne energije ili kada se navedeni derivati nafte koriste kao energetsko gorivo ili kao reprodukcioni materijal u industrijske svrhe.
U članu 8. Predloga zakona predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbijeˮ.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA
POTREBNIH ZA SPROVOĐENJE OVOG ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti posebna sredstva u republičkom budžetu
V. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Razmatranje i donošenje ovog zakona po hitnom postupku predlaže se saglasno članu 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, broj 20/12 – prečišćen tekst). Razlozi za donošenje zakona po hitnom postupku sadržani su u potrebi stvaranja uslova da se obezbedi nesmetano obavljanje proizvodnih aktivnosti od strane pojedinih privrednih subjekata u sektoru prerađivačke industrije.
VI. ANALIZA EFEKATA ZAKONA
Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u zakonu
Ovaj zakon će uticati na:
1) privredne subjekte – obveznike akcize koji:
– obavljaju delatnost u sektoru prerađivačke industrije, na način koji će omogućiti obezbeđivanje likvidnih sredstava od strane navedenih privrednih subjekata, a koja su neophodna za investiciona ulaganja u sektoru prerađivačke industrije. Na taj način pomenuti privredni subjekti, kroz oslobođenje od plaćanja akcize na sirovinu, koja se koristi kao reprodukcioni materijal za proizvodnju industrijskih proizvoda, bili bi motivisani da povećaju obim proizvodnje i izvozne poslove, a što je u neposrednoj vezi sa povećanjem prihoda po osnovu direktnih poreza (poreza na dobit pravnih lica, poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje);
Predloženo zakonsko rešenje direktno utiče i na smanjenje troškova privrednih subjekata koji obavljaju delatnosti u sektoru prerađivačke industrije, što bi trebalo da dovede do niže cene finalnog proizvoda, koji bi kao takav bio konkurentniji na domaćem, kao i na inostranom tržištu.
– u skladu sa Zakonom o akcizama vrše proizvodnju kafe u Republici Srbiji, kojom se smatra prerada, prženje, pakovanje, kao i druge sa njima povezane radnje koje se vrše u svrhu proizvodnje kafe čime se omogućava razvoj poslovnih aktivnosti koji treba da ima pozitivan uticaj i na budžetske prihode po osnovu indirektnih poreza (akcize i poreza na dodatu vrednost), kao i direktnih poreza (poreza na dobit pravnih lica i poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje).
2. Kakve troškove će primena zakona stvoriti građanima i privredi (naročito malim i srednjim pravnim licima)
Primenom ovog zakona ne stvaraju se dodatni troškovi građanima i privredi. Naime, osnovno rešenje sadržano u ovom zakonu usmereno je ka pospešivanju privrednih aktivnosti od strane privrednih subjekata koji obavljaju delatnosti u sektoru prerađivačke industrije i to kroz proizvodnju finalnog proizvoda u čijem sastavu je sirovina, koja se koristi kao reprodukcioni materijal za proizvodnju istih, oslobođena od plaćanja akcize.
3. Da li su pozitivne posledice donošenja zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti
Primenom ovog zakona ne stvaraju se dodatni troškovi, već se stvaraju uslovi za oslobođenje od plaćanja akcize na pojedine derivate nafte koji se koriste u industrijske svrhe, a radi stabilnijeg i kontinuiranog obavljanja procesa proizvodnje, a samim tim i obezbeđivanje likvidnih sredstava od strane privrednih subjekata koja su neophodna za investiciona ulaganja u sektoru prerađivačke industrije.
Naime, predloženo rešenje koje se odnosi na oslobođenje od plaćanja akcize na pojedine derivate nafte, koji se koriste kao sirovine u procesu industrijske proizvodnje, a koji su do 31. decembra 2017. godine, bili oslobođeni plaćanja akcize, dovodi direktno do smanjenja troškova poslovanja privrednih subjekata koji obavljaju delatnosti u sektoru prerađivačke industrije u postupku proizvodnje tih proizvoda kao finalnog proizvoda u čijem sastavu se kao reprodukcioni materijal koristi takva sirovina. Samim tim, pomenuti privredni subjekti bili bi motivisani da povećaju obim proizvodnje i izvozne poslove, a što je u neposrednoj vezi sa povećanjem prihoda po osnovu direktnih poreza (poreza na dobit pravnih lica, poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje).
Predloženo zakonsko rešenje direktno utiče i na smanjenje troškova privrednih subjekata koji obavljaju delatnosti u sektoru prerađivačke industrije, što bi trebalo da dovede do niže cene finalnog proizvoda, koji bi kao takav bio konkurentniji na domaćem, kao i na inostranom tržištu.
4. Da li se zakonom podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija
Zakon može da utiče na stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu koji obavljaju delatnost u sektoru prerađivačke industrije, u smislu angažovanja manjih finansijskih sredstava potrebnih za proizvodnju industrijskih proizvoda, odnosno smanjenih troškova potrebnih za proizvodnju istih.
5. Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o zakonu
Ovaj zakon je u postupku pripreme dostavljen nadležnim organima. Napominjemo, da su privredni subjekti, koji obavljaju delatnosti u sektoru prerađivačke industrije, i na koje posebno ima uticaj uvođenje akcize na pojedine derivate nafte, koji se koriste kao sirovine u procesu proizvodnje industrijskih proizvoda, a koji su do 31. decembra 2017. godine, bili oslobođeni plaćanja akcize, kao zainteresovane strane uputile više obrazloženih inicijativa u kojima su ukazali na probleme koji su nastali kroz obavezu plaćanje akcize na sirovine od 1. januara 2018. godine. Naime, naveli su da važeće zakonsko rešenje dovodi do povećanja troškova proizvodnje industrijskih proizvoda koji nastaje kao finalni proizvod, s obzirom na to da je sirovina (derivat nafte) kao reprodukcioni materijal u postupku proizvodnje industrijskih proizvoda predmet oporezivanja akcizom, a da je postupak refakcije plaćene akcize, shodno Zakonu o akcizama i podzakonskom aktu kojim se bliže uređuje ova materija, podrazumeva duži vremenski okvir za povraćaj na ime plaćene akcize, te su u tom smislu podneli Ministarstvu finansija, u više navrata, navedene inicijative kojima su predložili oslobođenje od plaćanja akcize na određene derivate nafte koji se kao reprodukcioni materijal koriste u industrijske svrhe u proizvodnji proizvoda u okviru Sektora C – prerađivačka industrija u skladu sa Uredbom o Klasifikaciji delatnosti.
6. Koje će se mere tokom primene zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem zakona namerava
Ministarstvo finansija nadležno je za sprovođenje ovog zakona, za njegovu ujednačenu primenu na teritoriji Republike Srbije, a u cilju adekvatnog sprovođenja ovog zakona i za davanje mišljenja u vezi njegove primene.
Posebno ističemo, da će se periodičnim publikovanjem Biltena službenih objašnjenja i stručnih mišljenja za primenu finansijskih propisa, kao i na drugi pogodan način, dodatno obezbediti transparentnost, informisanost i dostupnost informacijama, kako bi se i na ovaj način doprinelo ostvarivanju ciljeva postavljenih donošenjem ovog zakona.
VII. PREGLED ODREDABA ZAKONA O AKCIZAMA
KOJE SE MENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Član 14a
Tečnostima za punjenje elektronskih cigareta, u smislu ovog zakona, smatraju se proizvodi iz tarifne oznake nomenklature CT 3824 99 92 90 3824 99 56 00 I 3824 99 57 00, koji prilikom korišćenja elektronske cigarete na predviđeni način stvaraju paru za udisanje, kao i tečnosti za punjenje elektronskih cigareta sadržane u drugim proizvodima koji se svrstavaju u tarifnu oznaku nomenklature CT 8543 70 90 90 8543 70 70 00.
Akciza na tečnosti za punjenje elektronskih cigareta iznosi 4,00 dinara po mililitru.
Kontrolne akcizne markice
Član 18.
Obveznik akcize dužan je da pri proizvodnji, pre uvoza, odnosno pre stavljanja u promet cigareta, alkoholnih pića i kafe namenjene za krajnju potrošnju, osim piva, niskoalkoholnih pića koja sadrže manje od 5% vol alkohola i cigareta koje se koriste za testiranje kvaliteta proizvoda, obeleži kontrolnom akciznom markicom svaki od tih proizvoda posebno.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, cigarete, KAFA NAMENJENA ZA KRAJNJU POTROŠNJU i alkoholna pića, koja se uvoze radi prodaje diplomatskim i konzularnim predstavništvima, shodno odredbi člana 19. stav 1. tačka 2) podtač. (1) i (3) ovog zakona, ne moraju biti obeleženi kontrolnom akciznom markicom u skladu sa propisom koji uređuje obeležavanje navedenih proizvoda kontrolnom akciznom markicom.
Ministarstvo odobrava izdavanje kontrolnih akciznih markica i vodi evidenciju o izdatim kontrolnim akciznim markicama.
Narodna banka Srbije – Zavod za izradu novčanica i kovanog novca štampa i izdaje kontrolne akcizne markice i vodi evidencije o izdatim kontrolnim akciznim markicama.
Vlada Republike Srbije propisaće izgled kontrolne akcizne markice, vrstu podataka na markici, način i postupak odobravanja i izdavanja markica, vođenja evidencije o odobrenim i izdatim markicama i obeležavanja akciznih proizvoda iz stava 1. ovog člana, kao i vrstu pojedinačnog pakovanja kafe za krajnju potrošnju koje će se obeležavati kontrolnom akciznom markicom.
VII. OLAKŠICE KOD PLAĆANJA AKCIZE
Oslobođenja
Član 19.
Akciza se ne plaća na akcizne proizvode:
1) koje izvozi proizvođač, odnosno koje proizvođač radi izvoza otprema u carinsko skladište, otvoreno u skladu sa carinskim propisima;
2) koje proizvođač, odnosno uvoznik prodaje za:
(1) službene potrebe diplomatskih i konzularnih predstavništava;
(2) službene potrebe međunarodnih organizacija, ako je to predviđeno međunarodnim ugovorima;
(3) lične potrebe stranog osoblja diplomatskih i konzularnih predstavništava, uključujući i članove njihovih porodica;
(4) lične potrebe stranog osoblja međunarodnih organizacija, uključujući i članove njihovih porodica, ako je to predviđeno međunarodnim ugovorima;
3) derivate nafte, biogoriva i biotečnosti koje prodaje proizvođač, odnosno uvoznik, a čiji se promet vrši na osnovu međunarodnog ugovora, ako je tim ugovorom predviđeno oslobođenje od plaćanja akcize;
4) koje proizvođač otprema, odnosno uvoznik smešta, u carinsko skladište otvoreno u skladu sa carinskim propisima, radi prodaje u avionima i brodovima, odnosno radi snabdevanja aviona i brodova, koji saobraćaju na međunarodnim linijama, kao i na proizvode koji se otpremaju u slobodne carinske prodavnice otvorene na vazduhoplovnim pristaništima otvorenim za međunarodni saobraćaj na kojima je organizovana pasoška i carinska kontrola radi prodaje putnicima u skladu sa carinskim propisima;
5) brisana
6) gorivo za mlazne motore – kerozin (petrolej) koje proizvođač prodaje neposredno krajnjem korisniku (vlasniku) za avio svrhe, odnosno uvoznik uvozi za sebe radi neposrednog korišćenja u avio svrhe ili za korisnika (vlasnika) koji to gorivo neposredno koristi u avio svrhe;
6a) cigarete, KAFU, odnosno alkoholna pića koje je proizvođač po odobrenju ili na osnovu naloga nadležnog organa uništio, a obeležene su kontrolnim akciznim markicama.
Oslobođenje iz stava 1. tačka 1) u delu koji se odnosi na izvoz i tačke 4) ovog člana ostvaruje se na osnovu carinskih isprava kojim se dokazuje da su proizvodi napustili teritoriju Republike Srbije, odnosno otpremljeni radi prodaje u avionima i brodovima, odnosno radi snabdevanja aviona i brodova, koji saobraćaju na međunarodnim linijama ili u slobodnim carinskim prodavnicama otvorenim na vazduhoplovnim pristaništima otvorenim za međunarodni saobraćaj na kojima je organizovana pasoška i carinska kontrola.
Oslobođenje iz stava 1. tačka 2. podtač. (1) i (3) ovog člana ostvaruje se pod uslovom reciprociteta, a na osnovu potvrde ministarstva nadležnog za spoljne poslove.
Bliže uslove, način i postupak ostvarivanja poreskog oslobođenja iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana propisuje ministar nadležan za poslove finansija (u daljem tekstu: ministar).
ČLAN 19A
AKCIZA SE NE PLAĆA NA DERIVATE NAFTE, I TO NA:
1) TEČNI NAFTNI GAS (TARIFNE OZNAKE NOMENKLATURE CT: 2711 12 11 00 DO 2711 19 00 00) I OSTALE DERIVATE NAFTE KOJI SE DOBIJAJU OD FRAKCIJA NAFTE KOJE IMAJU RASPON DESTILACIJE DO 380° C (TARIFNE OZNAKE NOMENKLATURE CT: 2710 12 11 00, 2710 12 15 00, 2710 12 21 00, 2710 12 25 00, 2710 12 90 00, 2710 19 11 00, 2710 19 15 00, 2710 19 29 00, 2710 19 31 00, 2710 19 35 00, 2710 19 99 00, 2710 20 90 19 I 2710 20 90 99), KOJI SE KORISTE KAO SIROVINA I ENERGENTI U PROCESIMA FRAKCIONE DESTILACIJE RADI DALJE POLIMERIZACIJE, PARNOG KREKOVANJA I EKSTRAKCIJE BUTADIENA, KAO I NA PROIZVODE KOJI SE DOBIJAJU IZ PROCESA FRAKCIONE DESTILACIJE RADI DALJE POLIMERIZACIJE, PARNOG KREKOVANJA, EKSTRAKCIJE BUTADIENA I PROIZVODNJE MTBE (METIL TERCIJALNI BUTIL ETAR);
2) TEČNI NAFTNI GAS I TO ZA LAKE UTEČNJENE UGLJOVODONIKE IZ TARIFNE OZNAKE NOMENKLATURE CT: 2711 19 00 00 U SLUČAJU KADA SE KAO SIROVINE KORISTE U PROIZVODNJI TEČNOG NAFTNOG GASA I PRIMARNOG BENZINA U PROCESIMA SEPARACIJE.
Umanjenje obračunate akcize
Član 20.
Obveznik ima pravo na umanjenje obračunate akcize u visini iznosa plaćene akcize na proizvode koji su nabavljeni od proizvođača, odnosno uvoznika akciznih proizvoda ili ih proizvođač sam proizvodi, odnosno uvozi, a koji se kao reprodukcioni materijal upotrebljavaju u proizvodnji proizvoda na koje se plaća akciza, UKLJUČUJUĆI I NA AKCIZNE PROIZVODE KOJI SU SHODNO ČLANU 19. ZAKONA OSLOBOĐENI PLAĆANJA AKCIZE, A U ČIJEM PROCESU PROIZVODNJE JE UPOTREBLJEN DRUGI AKCIZNI PROIZVOD KAO REPRODUKCIONI MATERIJAL.
Reprodukcionim materijalnom u smislu stava 1. ovog člana smatraju se proizvodi koji u procesu dalje proizvodnje ulaze u supstancu drugog proizvoda, u skladu sa ovim zakonom.
Pri obračunu iznosa akcize na kafu obveznik ima pravo na srazmerno umanjenje obračunate, ODNOSNO ISKAZANE AKCIZE i plaćene akcize prethodnom učesniku OD STRANE PRETHODNOG UČESNIKA od koga je nabavio kafu, odnosno ima pravo na srazmerno umanjenje plaćene akcize koju je sam uvezao, a koja se koristi u fazi proizvodnje, odnosno prerade.
Plaćanje akcize
Član 23.
Obveznik akcize je dužan da obračunatu akcizu uplati:
1) najkasnije poslednjeg dana u mesecu – iznos akcize obračunat za period od 1. do 15. dana u mesecu;
2) najkasnije 15. dana u mesecu – iznos akcize obračunat za period od 16. do kraja prethodnog meseca.
Izuzetno od odredbe stava 1. tačka 1) ovog člana, u slučaju ako je poslednji dan u mesecu neradni dan, obveznik akcize dužan je da obračunatu akcizu uplati poslednjeg radnog dana u tom mesecu.
Obračunatu akcizu pri uvozu obveznik je dužan da plati u rokovima i na način predviđen za plaćanje uvoznih dažbina.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, obveznik akcize iz člana 6. stav 2. tačka 5b) ovog zakona, dužan je da obračunatu akcizu plati u propisanom roku koji je naložen rešenjem donetim u skladu sa zakonom kojim se uređuje poreski postupak i poreska administracija NADLEŽNOG ORGANA U SKLADU SA ZAKONOM.
Član 39b
Kupac – krajnji korisnik koji derivate nafte i biotečnosti iz člana 9. stav 1. tač. 3), 4), 5), 6) i 7) ovog zakona, koristi kao energetska goriva u proizvodnji električne i toplotne energije ili KADA SE NAVEDENI DERIVATI NAFTE KORISTE KAO ENERGETSKO GORIVO ILI KAO REPRODUKCIONI MATERIJAL u industrijske svrhe, može ostvariti refakciju plaćene akcize na te derivate nafte i biotečnosti, pod uslovom da te derivate nafte i biotečnosti nabavlja od uvoznika, odnosno proizvođača, da je na te derivate nafte i biotečnosti uvoznik, odnosno proizvođač platio propisani iznos akcize i da je kupac – krajnji korisnik platio račun u kome je iskazan obračunati iznos akcize.
Pravo na refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti iz člana 9. stav 1. tač. 3) i 7) ovog zakona, koji se koriste kao energetsko gorivo u proizvodnji električne i toplotne energije, ostvaruje lice koje se u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast energetike bavi proizvodnjom električne i toplotne energije.
Pravo na refakciju plaćene akcize na derivate nafte iz člana 9. stav 1. tačka 3) ovog zakona, koji se koriste kao energetska goriva za industrijske svrhe, odnosno na derivate nafte iz člana 9. stav 1. tač. 4), 5) i 6) ovog zakona TAČ. 3), 4), 5) I 6) OVOG ZAKONA, KOJI SE KORISTE KAO ENERGETSKA GORIVA ILI KAO REPRODUKCIONI MATERIJAL za industrijske svrhe, ostvaruje lice koje te derivate nafte koristi za industrijske svrhe.
Ministar nadležan za poslove finansija bliže propisuje uslove, način i postupak za ostvarivanje prava na refakciju plaćene akcize iz ovog člana i utvrđuje listu gasnih ulja koja se koriste u industrijske svrhe u smislu stava 1. ovog člana.
ČLAN 8.
OVAJ ZAKON STUPA NA SNAGU OSMOG DANA OD DANA OBJAVLJIVANJA U „SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”.