ANALIZA EFEKATA
1. Koji su problemi koje zakon treba da reši?
Odredba o obavezi redovnog tehničkog pregleda na svakih šest meseci za motorna vozila starija od 15 godina postojala je od dana stupanja na snagu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik RS”, broj 41/09). Međutim, usled činjenice da u međuvremenu nije donet pravilnik koji detaljnije reguliše oblast tehničkih pregleda, ova odredba nije primenjivana.
Donošenjem Pravilnika o tehničkom pregledu vozila („Službeni glasnik RS”, broj 31/18), devet godina nakon usvajanja Zakona, došlo se do zaključka da i je dalje veliki broj vlasnika motornih vozila starijih od 15 godina u Republici Srbiji, te da će dosledna primena propisa iziskivati značajan finansijski izdatak za veliki broj građana.
Takođe, ovim zakonom treba da se odloži obaveza prvog redovnog tehničkog pregleda za novoproizvedena vozila, prvi put registrovana u Republici Srbiji, najkasnije do isteka roka od dve godine od dana prve registracije tog vozila.
Broj vozila sa uređajima za svetlosnu signalizaciju takođe nije zanemarljiv, ali ga je teško odrediti, jer se radi o vozilima policije, vatrogasne službe, vojske, VBA, BIA, ministarstva pravde, hitne pomoći…
2. Na koga i kako će najverovatnije uticati rešenja u zakonu?
Ukidanjem obaveze tehničkog pregleda na svakih šest meseci za motorna vozila starija od 15 godina izlazi se u susret velikom broju vlasnika ovakvih vozila u Republici Srbiji.
Dosadašnja praksa nije pokazala neophodnost vršenja šestomesečnog tehničkog pregleda vozila koja imaju ugrađene uređaje za davanje posebnih svetlosnih i zvučnih znakova ili se upotrebljavaju kao vozilo iz čl. 106. i 108. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima („Službeni glasnik RS”, br. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13 – US, 55/14, 96/15 – dr. zakon, 9/16 – US, 24/18, 41/18 i 41/18 – dr. zakon) (u daljem tekstu: Zakon) (vozila pod pratnjom i vozila sa pravom prvenstva prolaza). Ukidanje ove obaveze predstavlja uštedu za Budzet Republike Srbije.
Takođe, vlasnicima novoproizvedenih vozila se omogućava prva registracija vozila bez podnošenja dokaza o tehničkoj ispravnosti vozila, te se odlaže prvi redovan tehnički pregled najkasnije do isteka roka od dve godine od prve registracije, s tim da je uvoznicima, odnosno domaćim proizvođačima, određena obaveza da tim vlasnicima izdaju sertifikat o saobraznosti vozila i dokaze koje sadrže tačne podatke o vozilu.
Uvoznici i domaći proizvođači će biti u obavezi da, u svrhu registracije vozila, obezbede kupcima podatke o vozilima kojima već raspolažu.
3. Kakve troškove će primena zakona izazvati građanima i privredi, a naročito malim i srednjim preduzećima?
Prosečna starost vozila u Republici Srbiji je 16,4 godina i obaveza vršenja redovnog šestomesečnog tehničkog pregleda za motorna vozila starosti preko 15 godina bi predstavljala značajni finansijski izdatak za građane, ali i za privredni i javni sektor, koji takođe raspolaže ovakvim vozilima.
Kako ova obaveza nije sprovođena ni do sada, smatramo da privreda (privredna društva koja obavljaju tehničke preglede vozila) neće biti na gubitku.
Takođe, smatramo da dodatnih troškova neće biti, jer će uvoznici i domaći proizvođači kupcima obezbeđivati podatke kojima već raspolažu.
Inače, potvrda o saobraznosti, koju izdaje proizvođač vozila, već egzistira u domaćem pravnom sistemu, u Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima („Službeni glasnik RS”, br. 40/14, 102/12, 19/13 … i 45/18).
4. Da li su pozitivne posledice donošenja zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti?
Smatramo da neće biti dodatnih troškova.
5. Da li su zainteresovane strane imale prilike da se izjasne o zakonu?
Iz razloga navedenih pod tačkom 1. smatramo da je neophodno hitno usvajanje ovog zakona. Ove izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima predstavljaju prelazno rešenje, u susret potpuno novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, čije se usvajanje očekuje tokom sledeće godine, a kojim će sistemski biti regulisani svi problemi sa kojima se do sada susretalo u praksi, i sa kojim se očekuje potpuna usklađenost sa propisima Evropske unije u oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima.