Predlog zakona o izmenama i dopunama zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila

VI. ANALIZA EFEKATA ZAKONA

1. Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u ovom zakonu?

Rešenja u Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila (u daljem tekstu: Predlog zakona) direktno utiču na brodare, odnosno vlasnike plovila obzirom da su predviđene kazne za prekršaje u slučaju da prepravljaju i zamenjuju imena, oznake, ENI brojeve, IMO brojeve, odnosno registarske oznake za identifikaciju, a koji nisu određeni za ta plovila. Pojačaće se inspekcijski nadzor, što će uticati na brodare, odnosno vlasnike plovila da ne prepravljaju i zamenjaju oznake za identifikaciju čime će se povećati bezbednost plovidbe i sprečiti da brodovi za koje nije utvrđena sposobnost za plovidbu i koji nemaju važeće brodske isprave i knjige učestvuju u plovidbi na unutrašnjim vodama.

Odredbe ovog zakona će direktno uticati na brodare, odnosno vlasnike brodova i drugih plovila koji žele da izvrše ponovni upis u upisnike plovila imajući u vidu da je propisana jasna procedura u postupku ponovnog upisa, koju će primenjivati na jednak način sve lučke kapetanije, a što će doprineti i njihovom efikasnijem radu u postupanju po predlozima za ponovni upis plovila.

Odredbe ovog zakona će direktno uticati i na brodare, odnosno vlasnike pomorskih brodova koji neće moći da izvrše prenos upisa pomorskih brodova iz stranih upisnika u domaći upisnik koji ne ispunjavaju određene zahteve u pogledu bezbednosti plovidbe, zaštite i sprečavanja zagađenja, kojima je zabranjen ulazak u države članice Evropske unije i sl, što će doprineti da flota koja je upisana u domaće upisnike bude bezbednija.

Nacrtom zakona vrši se usaglašavanje sa propisom Evropske unije koje se odnosi na prenos upisa pomorskih brodova koji su bili upisani u upisnike brodova država članica Evropske unije u domaći upisnik brodova i rešavaju se problemi uočeni u praksi preciziranjem pojedinih odredaba Zakona kako bi se izbegle nedoumice u njegovoj primeni.

S obzirom da se radi o zakonskoj materiji, određena zakonska rešenja je moguće menjati i dopunjavati zakonom, tj. izmenama i dopunama postojećeg Zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila koji uređuje ovu oblast.

Donošenjem ovog zakona postići će se veća efikasnost rada Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, odnosno lučkih kapetanija kao područnih jedinica ovog ministarstva kao nadležnih organa koji rešavaju po predlozima brodara, odnosno vlasnika plovila za ponovni upis brodova i drugih plovila, po preciznijoj proceduri, a što će doprineti i blagovremenom odlučivanju po tim predlozima.

2. Kakve troškove će primena zakona stvoriti građanima i privredi (naročito malim i srednjim preduzećima)?

Primena ovog zakona neće stvoriti troškove građanima i privredi.

3. Da li su pozitivne posledice donošenja ovog zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti?

Ovaj zakon neće stvarati dodatne troškove.

Donošenjem ovog zakona postići će se veća bezbednost u plovidbi na unutrašnjim vodama, onemogućiće se prenos upisa pomorskih brodova iz stranih upisnika u domaće upisnike koji nemaju važeća svedočanstva izdata u skladu sa propisima i međunarodnim konvencijama, brodova kojima je zabranjen ulazak u luke država članica Evropske unije, brodovima koji ne ispunjavaju zahteve u pogledu bezbednosti, zaštite i sprečavanja zagađenja, kao i putničkim brodovima koji ne ispunjavaju zahteve utvrđene propisima o bezbednosti i standardima za putničke brodove. Pored toga će se postići blagovremeno postupanje po predlozima brodara, odnosno vlasnika plovila za ponovni upis jer se precizira procedura što će skratiti rok za odlučivanje po tim predlozima i omogućiti im da lakše ostvare svoja prava, a koji nisu na štetu javnog interesa.

4.Da li ovaj zakon podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju?

Ovim zakonom se ne podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu niti tržišna konkurencija.

5. Da li su zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Nacrtu zakona?

Zainteresovane strane se nisu izjašnjavale na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila imajući u vidu da se ovim zakonom ne menjaju bitna rešenja iz postojećeg Zakona, već se samo pojašnjavaju, odnosno preciziraju postojeće odredbe tog Zakona.

6. Koje će se mere tokom primene ovog zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem ovog zakona namerava?

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture će posle stupanja na snagu ovog zakona Evropskoj komisiji dostavljati kratki godišnji izveštaj koji sadrži statističke podatke o prenosu upisa iz upisnika država članica Evropske unije u domaći upisnik i poteškoćama koje se pojave u vezi sa sprovođenjem tih upisa.

Stupanjem na snagu ovog zakona omogućiće se kroz sprovođenje odgovarajućih upravnih postupaka od strane Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, odnosno lučkih kapetanija donošenje upravnih akata shodno novim propisanim odredbama ovog zakona kojim je preciziran postupak donošenja rešenja o ponovnom upisu u upisnike brodova i upisnike čamaca i plutajućih objekata. Ukoliko se prilikom primene ovog zakona ukaže potreba za davanjem internih uputstava radi jednoobraznog postupanja svih lučkih kapetanija, pripremiće se interna uputstva.