Predlog zakona o izmenama i dopunama zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila

O B R A Z L O Ž E NJ E

I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENJE ZAKONA

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. stav 1. tačka 13. Ustava Republike Srbije, po kome Republika Srbija uređuje i obezbeđuje, pored ostalog, režim i bezbednost u svim vrstama saobraćaja.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA I CILJEVI KOJI SE OSTVARUJU

Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila (u daljem tekstu: Predlog zakona) ima za cilj da se, između ostalog, izvrši potpuno usaglašavanje Zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila („Službeni glasnik RS”, br. 10/13 i 18/15) (u daljem tekstu: Zakon) sa odredbama Uredbe br. 789/2004 Evropskog parlamenta i Saveta od 21. aprila 2004. o prelasku teretnih i putničkih brodova između registra unutar Zajednice i stavljanju van snage Uredbe Saveta (EEZ) br. 613/91, kao i da se urede određena pitanja koja su uočena u primeni i čije je rešavanje zahtevalo odgovarajuća zakonska rešenja.

U cilju usaglašavanja sa odredbama Uredbe br. 789/2004 Evropskog parlamenta i Saveta od 21. aprila 2004. o prelasku teretnih i putničkih brodova između registra unutar Zajednice i stavljanju van snage i Uredbe Saveta (EEZ) br. 613/91, čl. 3, 9. i 18. Predloga zakona u potpunosti se transponuju odredbe ove uredbe u domaće zakonodavstvo.

Navedenim članovima se uređuju pitanje izdavanja svedočanstva, odnosno brodske isprave nakon upisa pomorskog broda u nacionalni upisnik pomorskih brodova, pitanje primene odredaba Zakona koje se odnose na prenos upisa pomorskih brodova koji su bili upisani u upisnik brodova jedne od država članica Evropske unije u domaći upisnik pomorskih brodova i pitanje dostavljanja kratkog godišnjeg izveštaja Evropskoj komisiji i njegova sadržina.

Pored usglašavanja sa navedenim propisom Evropske unije, u primeni Zakona utvrđena je potreba za preciziranjem određenih odredaba koje se odnose na ponovni upis brodova i drugih plovila. S tim u vezi, Zakonom je predviđen institut ponovnog upisa plovila, ali nije bilo precizirano koje isprave vlasnik broda, odnosno čamca i plutajućeg objekta treba da podnese nadležnoj lučkoj kapetaniji uz predlog za ponovni upis plovila. U praksi se često dešava da se brodovi unutrašnje plovidbe brišu iz domaćeg upisnika i upisuju u upisnike drugih država, pa se posle izvesnog vremena ponovo obraćaju nadležnoj lučkoj kapetaniji sa predlogom za upis broda. Takođe je slična situacija kada plovilo menja svoju namenu, odnosno kada nakon izvršene rekonstrukcije brod promeni namenu i vrstu plovila pa se iz Upisnika brodova unutrašnje plovidbe briše radi upisa u drugi upisnik, odnosno Upisnik čamaca i plutajućih objekata kod iste ili druge lučke kapetanije. Ovakva pravna situacija stvarala je određene nedoumice i probleme u postupanju nadležnih organa, prilikom primene odredaba Zakona. Posledično, Predlogom zakona se uređuje ovo pitanje na način što je tačno precizarano koje isprave vlasnik plovila podnosi uz predlog za ponovni upis pri čemu je propisan i uslov za upis broda u upisnik brodova unutrašnje plovidbe koji se odnosi na starost broda, da bude u skladu sa propisom kojim se uređuje najveća dopuštena starost brodova za upis u jedan od upisnika brodova. Predlogom zakona propisuje se izuzetak da se upis čamca, odnosno plutajućeg objekta i drugih plovila može izvršiti i na zahtev korisnika, ako se radi o plovilu koje je odlukom suda ili državnog organa nadležnog za upravljanjem oduzetom imovinom, dato na korišćenje u skladu sa zakonom kojim se uređuje oduzimanje imovine proistekle iz krivičnog dela.

Takođe su u praksi evidentne pojave da brodari na brodovima, vrše prepravke imena, oznake, ENI broja, IMO broja i drugih znakova raspoznavanja određenih tehničkim pravilima za plovila unutrašnje plovidbe, koji služe za identifikaciju plovila, na način da precrtavaju, odnosno zamenjuju imena, oznake i brojeve koji su od strane nadležnih državnih organa određeni tim brodovima i umesto njih upisuju druge oznake koje su određene za potpuno druga plovila. Prepravljanjem tih imena, oznaka i brojeva sa imenima, oznakama i brojevima koji su određeni za druga plovila brodari vrše prevoz brodovima koji nisu tehnički sposobni za plovidbu i izbegavaju obavezne preglede brodova koji vrši Uprava za utvrđivanje sposobnosti brodova za plovidbu iz razloga što nemaju važeće brodske isprave i knjige kojima se utvrđuje sposobnost broda za plovidbu, pa je iz navedenih razloga to pitanje bilo potrebno urediti.

Predlogom zakona izvršeno je i usklađivanje sa novim Zakonom o opštem upravnom postupku („Službeni glasnik RS”, broj 18/16).

Konačno, u primeni Zakona utvrđen je nedostatak pojedinih prekršajnih odredaba čije propisivanje treba da omogući efikasniju primenu Zakona.

III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA ZAKONA

U članu 1. Predloga zakona dodaje se da se odredbe ovog zakona ne primenjuju i na plovila koja koriste specijalna i posebne jedinice policije koja imaju ugrađeno naoružanje.

U članu 2. Predloga zakona dodaje se član 10a Zakona, koji se odnosi na prepravljanje, odnosno zamenjivanje propisanih oznaka za identifikaciju plovila.

U članu 3. Predloga zakona dopunjuje se član 40. Zakona u delu koji se odnosi na izdavanja svedočanstva, odnosno brodskih isprava nakon upisa pomorskog broda u nacionalni upisnik pomorskih brodova.

U čl. 4-8. Predloga zakona vrši se usklađivanje sa novim Zakonom o opštem upravnom postupku.

U članu 9. Predloga zakona uređuje se pitanje primene odredaba člana Zakona koji se odnosi na prenos upisa pomorskih brodova koji su bili upisani u upisnik brodova jedne od država članica Evropske unije u domaći upisnik pomorskih brodova.

U članu 10. Predloga zakona menja se član 151. Zakona na način da se precizira kod ponovnog upisa brodova, odnosno čamaca i plutajućih objekata, koje isprave podnosi vlasnik broda, čamca i plutajućeg objekta nadležnoj lučkoj kapetaniji prilikom podnošenja predloga za ponovni upis tih plovila.

U članu 11. Predloga zakona propisuje se da se izuzetno u slučaju čamca, odnosno plutajućeg objekta i drugog plovila koji su odlukom suda ili državnog organa nadležnog za upravljanjem oduzetom imovinom, dati na korišćenje u skladu sa zakonom kojim se uređuje oduzimanje imovine proistekle iz krivičnog dela, upis tog plovila može se izvršiti i na zahtev korisnika kome je to plovilo dato na korišćenje i vrši se usklađivanje sa Zakonom o opštem upravnom postupku.

U čl. 12. i 13. Predloga zakona dopunjuju se članovi 159. i 166. Zakona kojim se preciziraju isprave koje se podnose za upis čamca, odnosno plutajućeg objekta.

Čl. 14-17 Predloga zakona dodat je član 184a i dopunjeni su čl. 185, 186. i zamenjen je član 187. Zakona, propisivanjem privrednog prestupa i novih prekršaja.

Članom 18. Predloga zakona uređuje se pitanje dostavljanja Evropskoj komisiji kratkog godišnjeg izveštaja i njegova sadržina.

U članu 19. Predloga zakona se u Zakonu u članu 42. stav 6, članu 43. stav 2, članu 56. stav 2, članu 83. stav 8, članu 87. stav 7, članu 144. stav 2, članu 146. stav 6. i članu 152. briše reč shodno.

Članom 20. Predloga zakona propisano je njegovo stupanje na snagu.

IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENJE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti sredstva u budžetu Republike Srbije.