Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom

PREGLED ODREDABA ZAKONA

O FINANSIJSKOJ PODRŠCI PORODICI SA DECOM, KOJE SE MENJAJU I DOPUNJUJU

Član 5.

Prihodi od uticaja na ostvarivanje prava predviđenih ovim zakonom, a koji se utvrđuju u prosečnom mesečnom iznosu, na osnovu ostvarenih prihoda u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev, jesu:

1) prihodi koji podležu oporezivanju prema zakonu kojim se uređuje porez na dohodak građana;

2) prihodi ostvareni od:

(1) penzija i invalidnina ostvarenih u zemlji i inostranstvu;

(2) primanja po propisima o pravima ratnih invalida;

(3) srodnika koji imaju zakonsku obavezu izdržavanja;

(4) otpremnina u slučaju prestanka potrebe za radom zaposlenih usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena i naknada po osnovu socijalnih programa ostvarenih u godini dana pre podnošenja zahteva;

(5) ostale naknade po osnovu rođenja i nege i posebne nege deteta;

(6) RODITELJSKOG DODATKA ZA TREĆE I ČETVRTO DETE;

(7) naknada za vreme nezaposlenosti;

(8) realizovanih novčanih i drugih likvidnih sredstava u godini dana pre podnošenja zahteva;

(9) primanja od rada kod stranog poslodavca u inostranstvu;

(10) ostalih aktivnosti.

Kada se prihod utvrđuje u paušalnom iznosu za prihod se uzima osnovica za obračunavanje doprinosa za obavezno socijalno osiguranje (u daljem tekstu: doprinosi).

Prihodi koji se iskazuju kao godišnji uzimaju se u visini prosečnog mesečnog iznosa.

Isplatilac prihoda, propisanih stavom 1. ovog člana, u obavezi je da izda potvrdu o ostvarenim prihodima, ukoliko se do ovog podatka ne može doći uvidom u dostupne službene evidencije elektronskim upitom.

U prihode porodice računaju se i prihodi od poljoprivredne delatnosti sa imovine na kojoj članovi zajedničkog domaćinstva žive, koju su stekli ili je koriste na osnovu ugovora ili dogovora, bez obzira da li je izvršena njena uknjižba odnosno zaključen odgovarajući pravni posao.

Član 13.

Osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate za lica iz člana 12. ovog zakona, utvrđuje se na osnovu zbira mesečnih osnovica na koji su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade, za poslednjih 18 meseci koji prethode prvom mesecu otpočinjanja odsustva zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće, ili porodiljskog odsustva, ukoliko nije korišćeno odsustvo zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće.

Osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate zaposlenog koji je zasnovao radni odnos nakon rođenja deteta, utvrđuje se na osnovu zbira mesečnih osnovica na koji su plaćeni doprinosi na primanja koja imaju karakter zarade, za poslednjih 18 meseci koji prethode mesecu otpočinjanja odsustva po zasnivanju radnog odnosa.

Mesečna osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate, dobija se deljenjem zbira osnovica iz st. 1. i 2. ovog člana sa 18 i ne može biti veća od tri prosečne mesečne zarade u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike na dan podnošenja zahteva.

Mesečna osnovica naknade zarade, odnosno naknade plate predstavlja bruto obračunsku vrednost.

Član 13.

OSNOVICA NAKNADE ZARADE, ODNOSNO NAKNADE PLATE ZA VREME PORODILJSKOG ODSUSTVA I ODSUSTVA SA RADA RADI NEGE DETETA, ZA LICA IZ ČLANA 12. OVOG ZAKONA, UTVRĐUJE SE NA OSNOVU ZBIRA MESEČNIH OSNOVICA NA KOJI SU PLAĆENI DOPRINOSI NA PRIMANJA KOJA IMAJU KARAKTER ZARADE, ZA POSLEDNJIH 18 MESECI KOJI PRETHODE PRVOM MESECU OTPOČINJANJA ODSUSTVA ZBOG KOMPLIKACIJA U VEZI SA ODRŽAVANJEM TRUDNOĆE, ILI PORODILJSKOG ODSUSTVA, UKOLIKO NIJE KORIŠĆENO ODSUSTVO ZBOG KOMPLIKACIJA U VEZI SA ODRŽAVANJEM TRUDNOĆE.

OSNOVICA NAKNADE ZARADE, ODNOSNO NAKNADE PLATE, ZAPOSLENOG KOJI JE ZASNOVAO RADNI ODNOS NAKON ROĐENJA DETETA, UTVRĐUJE SE NA OSNOVU ZBIRA MESEČNIH OSNOVICA NA KOJI SU PLAĆENI DOPRINOSI NA PRIMANJA KOJA IMAJU KARAKTER ZARADE, ZA POSLEDNJIH 18 MESECI KOJI PRETHODE MESECU OTPOČINJANJA ODSUSTVA PO ZASNIVANJU RADNOG ODNOSA.

OSNOVICA NAKNADE ZARADE, ODNOSNO NAKNADE PLATE ZA VREME ODSUSTVA SA RADA RADI POSEBNE NEGE DETETA, ZA LICA IZ ČLANA 12. OVOG ZAKONA, UTVRĐUJE SE NA OSNOVU ZBIRA MESEČNIH OSNOVICA NA KOJI SU PLAĆENI DOPRINOSI NA PRIMANJA KOJA IMAJU KARAKTER ZARADE, ZA POSLEDNJIH 18 MESECI KOJI PRETHODE MESECU OTPOČINJANJA ODSUSTVA.

MESEČNA OSNOVICA NAKNADE ZARADE, ODNOSNO NAKNADE PLATE, DOBIJA SE DELJENJEM ZBIRA OSNOVICA IZ ST. 1. DO 3. OVOG ČLANA SA 18 I NE MOŽE BITI VEĆA OD TRI PROSEČNE MESEČNE ZARADE U REPUBLICI SRBIJI, PREMA POSLEDNJEM OBJAVLJENOM PODATKU REPUBLIČKOG ORGANA NADLEŽNOG ZA POSLOVE STATISTIKE NA DAN PODNOŠENJA ZAHTEVA.

MESEČNA OSNOVICA NAKNADE ZARADE, ODNOSNO NAKNADE PLATE PREDSTAVLJA BRUTO OBRAČUNSKU VREDNOST.

Član 17.

Ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta može ostvariti majka koja je u periodu od 18 meseci pre rođenja deteta ostvarivala prihode:

OSTALE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA I POSEBNE NEGE DETETA, ZA DETE ROĐENO 1. JULA 2018. GODINE I KASNIJE, MOŽE OSTVARITI MAJKA KOJA JE U PERIODU OD 18 MESECI PRE ROĐENJA DETETA OSTVARIVALA PRIHODE:

1) a u momentu rođenja deteta je nezaposlena i nije ostvarila pravo na novčanu naknadu po osnovu nezaposlenosti;

2) po osnovu samostalnog obavljanja delatnosti;

3) kao nosilac porodičnog poljoprivrednog gazdinstva koje ima status lica koje samostalno obavlja delatnost prema zakonu kojim se uređuje porez na dohodak građana;

4) po osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova;

5) po osnovu ugovora o delu;

6) po osnovu autorskog ugovora;

7) PO OSNOVU UGOVORA O PRAVIMA I OBAVEZAMA DIREKTORA VAN RADNOG ODNOSA.

Ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta može ostvariti i majka koja je u periodu od 24 meseca pre rođenja deteta bila poljoprivredni osiguranik.

Pravo iz st. 1. i 2. ovog člana može ostvariti i žena koja je usvojitelj, hranitelj ili staratelj deteta.

Pravo na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta ostvaruje se u trajanju od godinu dana od dana rođenja deteta, bez obzira na red rođenja deteta.

IZUZETNO, OD STAVA 4. OVOG ČLANA, ZA LICE KOJE OSTVARUJE I PRAVO NA NAKNADU ZARADE, ODNOSNO NAKNADU PLATE, PRAVO NA OSTALE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA OSTVARUJE SE U TRAJANJU OD GODINU DANA OD DANA OTPOČINJANJA PRAVA NA PORODILJSKO ODSUSTVO.

Pravo na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta ostvaruje majka iz st. 1. i 2. ovog člana u trajanju od tri meseca od dana rođenja deteta, ako se dete rodi mrtvo ili umre pre navršena tri meseca života, odnosno do smrti deteta ukoliko ono umre kasnije.

Pravo na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta, može ostvariti i otac deteta, ukoliko majka nije živa, ako je napustila dete, ili ako je iz objektivnih razloga sprečena da neposredno brine o detetu.

Pravo na ostale naknade po osnovu posebne nege deteta ostvaruje se u skladu sa ovim zakonom i propisima koji regulišu ostvarivanje prava na naknadu zarade za vreme odsustva sa rada radi posebne nege deteta za lica zaposlena kod poslodavca.

Zahtev za ostvarivanje prava na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta može se podneti do isteka zakonom utvrđene dužine trajanja prava koje se ostvaruje.

Pravo na ostale naknade po osnovu posebne nege deteta ne može se ostvariti za dete za koje je ostvareno pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica.

Član 18.

Osnovica za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta za lice iz člana 17. stav 1. ovog zakona utvrđuje se srazmerno zbiru mesečnih osnovica na koji su plaćeni doprinosi, osim osnovice doprinosa za prihode koji imaju karakter zarade, za poslednjih 18 meseci koji prethode prvom mesecu otpočinjanja odsustva zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće, ili porodiljskog odsustva, ukoliko nije korišćeno odsustvo zbog komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće, odnosno danu rođenja deteta.

Osnovica za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta, za lice iz člana 17. stav 2. ovog zakona, utvrđuje se srazmerno zbiru mesečnih osnovica na koji su plaćeni doprinosi za obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje za poslednja 24 meseca koji prethode danu rođenja deteta.

Mesečna osnovica za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta za lica iz člana 17. stav 1. ovog zakona dobija se deljenjem zbira osnovica iz stava 1. ovog člana sa 18.

Mesečna osnovica za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta za lica iz člana 17. stav 2. ovog zakona dobija se deljenjem zbira osnovica iz stava 2. ovog člana sa 24.

Mesečna osnovica za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta iz st. 3. i 4. ovog člana ne može biti veća od tri prosečne mesečne zarade u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike na dan podnošenja zahteva.

Mesečna osnovica iz st. 3. i 4. ovog člana deli se sa odgovarajućim koeficijentom prema vrsti prihoda i tako se određuje pun mesečni iznos ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta.

Prilikom utvrđivanja osnovice za ostale naknade ne uzimaju se osnovice za prihode koji imaju karakter zarade, osim za lica koja u momentu podnošenja zahteva nisu u radnom odnosu, a u prethodnom periodu su ostvarivala prihode po osnovu zarade.

ČLAN 18.

OSNOVICA ZA OSTALE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA ZA LICE IZ ČLANA 17. STAV 1. OVOG ZAKONA UTVRĐUJE SE SRAZMERNO ZBIRU MESEČNIH OSNOVICA NA KOJI SU PLAĆENI DOPRINOSI, OSIM OSNOVICE DOPRINOSA ZA PRIHODE KOJI IMAJU KARAKTER ZARADE, ZA POSLEDNJIH 18 MESECI KOJI PRETHODE PRVOM MESECU OTPOČINJANJA ODSUSTVA ZBOG KOMPLIKACIJA U VEZI SA ODRŽAVANJEM TRUDNOĆE, ILI PORODILJSKOG ODSUSTVA, UKOLIKO NIJE KORIŠĆENO ODSUSTVO ZBOG KOMPLIKACIJA U VEZI SA ODRŽAVANJEM TRUDNOĆE, ODNOSNO DANU ROĐENJA DETETA.

OSNOVICA ZA OSTALE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA, ZA LICE IZ ČLANA 17. STAV 2. OVOG ZAKONA, UTVRĐUJE SE SRAZMERNO ZBIRU MESEČNIH OSNOVICA NA KOJI SU PLAĆENI DOPRINOSI ZA OBAVEZNO PENZIJSKO I INVALIDSKO OSIGURANJE ZA POSLEDNJA 24 MESECA KOJI PRETHODE DANU ROĐENJA DETETA.

OSNOVICA ZA OSTALE NAKNADE PO OSNOVU POSEBNE NEGE DETETA ZA LICE IZ ČLANA 17. STAV 1. OVOG ZAKONA UTVRĐUJE SE SRAZMERNO ZBIRU MESEČNIH OSNOVICA NA KOJI SU PLAĆENI DOPRINOSI, OSIM OSNOVICE DOPRINOSA ZA PRIHODE KOJI IMAJU KARAKTER ZARADE, ZA POSLEDNJIH 18 MESECI KOJI PRETHODE MESECU KORIŠĆENJA PRAVA.

OSNOVICA ZA OSTALE NAKNADE PO OSNOVU POSEBNE NEGE DETETA, ZA LICE IZ ČLANA 17. STAV 2. OVOG ZAKONA, UTVRĐUJE SE SRAZMERNO ZBIRU MESEČNIH OSNOVICA NA KOJI SU PLAĆENI DOPRINOSI ZA OBAVEZNO PENZIJSKO I INVALIDSKO OSIGURANJE ZA POSLEDNJA 24 MESECA KOJI PRETHODE MESECU KORIŠĆENJA PRAVA.

MESEČNA OSNOVICA ZA OSTALE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA I POSEBNE NEGE DETETA ZA LICA IZ ČLANA 17. STAV 1. OVOG ZAKONA DOBIJA SE DELJENJEM ZBIRA OSNOVICA IZ ST. 1. I 3. OVOG ČLANA SA 18.

MESEČNA OSNOVICA ZA OSTALE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA I POSEBNE NEGE DETETA ZA LICA IZ ČLANA 17. STAV 2. OVOG ZAKONA DOBIJA SE DELJENJEM ZBIRA OSNOVICA IZ ST. 2. I 4. OVOG ČLANA SA 24.

MESEČNA OSNOVICA ZA OSTALE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA I POSEBNE NEGE DETETA IZ ST. 5. I 6. OVOG ČLANA NE MOŽE BITI VEĆA OD TRI PROSEČNE MESEČNE ZARADE U REPUBLICI SRBIJI, PREMA POSLEDNJEM OBJAVLJENOM PODATKU REPUBLIČKOG ORGANA NADLEŽNOG ZA POSLOVE STATISTIKE NA DAN PODNOŠENJA ZAHTEVA.

MESEČNA OSNOVICA IZ ST. 5. I 6. OVOG ČLANA DELI SE SA KOEFICIJENTOM 1,5 I TAKO SE ODREĐUJE PUN MESEČNI IZNOS OSTALE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA I POSEBNE NEGE DETETA.

PRILIKOM UTVRĐIVANJA OSNOVICE ZA OSTALE NAKNADE NE UZIMAJU SE OSNOVICE ZA PRIHODE KOJI IMAJU KARAKTER ZARADE, OSIM ZA LICA KOJA U MOMENTU PODNOŠENJA ZAHTEVA NISU U RADNOM ODNOSU, A U PRETHODNOM PERIODU SU OSTVARIVALA PRIHODE PO OSNOVU ZARADE.

ČLAN 19.

Utvrđivanje punog mesečnog iznosa za ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta vrši nadležni organ na osnovu podataka o visini osnovice na koju su plaćeni doprinosi za lice iz člana 17. stav 1. tač. 1) do 6) ovog zakona, odnosno za lice iz člana 17. stav 2. osnovice na koju su plaćeni doprinosi za obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje, a koju su evidentirani kod organa koji vodi evidenciju o uplaćenim doprinosima obaveznog socijalnog osiguranja, na dan podnošenja zahteva za ostvarivanje prava.

UTVRĐIVANJE PUNOG MESEČNOG IZNOSA ZA OSTALNE NAKNADE PO OSNOVU ROĐENJA I NEGE DETETA I POSEBNE NEGE DETETA VRŠI NADLEŽNI ORGAN NA OSNOVU PODATAKA O VISINI ONOVOICE NA KOJU SU PLAĆENI DOPRINOSI ZA LICE IZ ČLANA 17. STAV 1. TAČ. 1) DO 7) OVOG ZAKONA, ODNOSNO ZA LICE IZ ČLANA 17. STAV 2. OSNOVICE NA KOJU SU PLAĆENI DOPRINOSI ZA OBAVEZNO PENZIJSKO I INVALIDSKO OSIGURANJE, A KOJU SU EVIDENTIRANI KOD ORGANA KOJI VODI EVIDENCIJU O UPLAĆENIM DOPRINOSIMA OBAVEZNOG SOCIJALNOG OSIGURANJA, NA DAN PODNOŠENJA ZAHTEVA ZA OSTVARIVANJE PRAVA.

Mesečni iznos ostalih naknada obračunava se na osnovu utvrđenog punog mesečnog iznosa naknade u srazmeri broja radnih dana u kojima se ostvaruje pravo u datom mesecu i ukupnog broja radnih dana u tom mesecu.

Isplatu mesečnih iznosa ostalih naknada po osnovu rođenja i nege i posebne nege deteta, bez poreza i doprinosa, vrši ministarstvo nadležno za socijalna pitanja na tekući račun podnosioca zahteva, iz sredstava obezbeđenih u budžetu Republike Srbije.

Izuzteno od stava 3. ovog člana, za lice koje nema tekući račun, isplatu mesečnih iznosa ostale naknade po osnovu rođenja i nege i posebne nege deteta, bez poreza i doprinosa, vrši ministarstvo nadležno za socijalna pitanja na račun podnosioca zahteva za ostvarivanje prava otvorenog kod finansijske organizacije određene od strane ministarstva nadležnog za socijalna pitanja, iz sredstava obezbeđenih u budžetu.

Član 23.

Visinu, način usklađivanja i isplate roditeljskog dodatka i paušala za nabavku opreme za dete, propisuje Vlada na predlog ministra nadležnog za socijalna pitanja.

Visina roditeljskog dodatka utvrđuje se u odnosu na dan rođenja deteta.

Zahtev za ostvarivanje prava na roditeljski dodatak podnosi majka, odnosno otac deteta odmah nakon rođenja u zdravstvenoj ustanovi u kojoj je dete rođeno, ili direktno nadležnom organu najkasnije do navršenih godinu dana života deteta.

Ako se zahtev podnese u zdravstvenoj ustanovi, ovlašćeni radnik zdravstvene ustanove prosleđuje ga nadležnom organu sa svojim elektronskim potpisom overenim kvalifikovanim digitalnim sertifikatom.

Član 23.

RODITELJSKI DODATAK ZA PRVO DETE ROĐENO 1. JULA 2018. GODINE I KASNIJE UTVRĐUJE SE U VISINI OD 100.000,00 DINARA I ISPLAĆUJE SE JEDNOKRATNO.

RODITELJSKI DODATAK ZA DRUGO DETE ROĐENO 1. JULA 2018. GODINE I KASNIJE UTVRĐUJE SE U VISINI OD 240.000,00 DINARA I ISPLAĆUJE SE U 24 JEDNAKE MESEČNE RATE PO 10.000,00 DINARA.

RODITELJSKI DODATAK ZA TREĆE DETE ROĐENO 1. JULA 2018. GODINE I KASNIJE UTVRĐUJE SE U VISINI OD 1.440.000,00 DINARA I ISPLAĆUJE SE U 120 JEDNAKIH MESEČNIH RATA PO 12.000,00 DINARA.

RODITELJSKI DODATAK ZA ČETVRTO DETE ROĐENO 1. JULA 2018. GODINE I KASNIJE UTVRĐUJE SE U VISINI OD 2.160.000,00 DINARA I ISPLAĆUJE SE U 120 JEDNAKIH MESEČNIH RATA PO 18.000,00 DINARA.

IZNOS RODITELJSKOG DODATKA ZA DECU IZ ČLANA 22. STAV 3. OVOG ZAKONA ISPLAĆUJE SE U IZNOSU UTVRĐENOM ZA ČETVRTO DETE.

PAUŠAL ZA NABAVKU OPREME ZA DETE, IZ ČLANA 22. STAV 10. OVOG ZAKONA, ZA DECU ROĐENU 01. JULA 2018. GODINE I KASNIJE I KOJI SE ISPLAĆUJE ZAJEDNO SA JEDNOKRATNIM IZNOSOM RODITELJSKOG DODATKA ZA PRVO DETE, ODNOSNO PRVOM RATOM RODITELJSKOG DODATKA ZA DRUGO, TREĆE I ČETVRTO DETE IZNOSI 5.000,00 DINARA.

RODITELJSKI DODATAK UTVRĐEN U ST. 1. DO 4. OVOG ČLANA I PAUŠAL ZA NABAVKU OPREME ZA DETE IZ STAVA 6. OVOG ČLANA, USKLAĐUJU SE 1. JANUARA I 1. JULA TEKUĆE GODINE, POČEV OD 2019. GODINE, NA OSNOVU STATISTIČKIH PODATAKA, SA KRETANJEM INDEKSA POTROŠAČKIH CENA NA TERITORIJI REPUBLIKE U PRETHODNIH ŠEST MESECI, A NJIHOV NOMINALNI IZNOS UTVRĐUJE REŠENJEM MINISTAR NADLEŽAN ZA SOCIJALNA PITANJA.

VISINA RODITELJSKOG DODATKA UTVRĐUJE SE U ODNOSU NA DAN ROĐENJA DETETA.

ZAHTEV ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA RODITELJSKI DODATAK PODNOSI MAJKA, ODNOSNO OTAC DETETA ODMAH NAKON ROĐENJA U ZDRAVSTVENOJ USTANOVI U KOJOJ JE DETE ROĐENO, ILI DIREKTNO NADLEŽNOM ORGANU NAJKASNIJE DO NAVRŠENIH GODINU DANA ŽIVOTA DETETA.

ZAHTEV PODNET U ZDRAVSTVENOJ USTANOVI, NA OSNOVU OVLAŠĆENJA MAJKE ODNOSNO OCA DETETA, IZ STAVA 9. OVOG ČLANA, OVLAŠĆENI RADNIK ZDRAVSTVENE USTANOVE ŠALJE NADLEŽNOM ORGANU ELEKTRONSKIM PUTEM U SKLADU SA ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE ELEKTRONSKI DOKUMENT I USLUGE OD POVERENJA U ELEKTRONSKOM POSLOVANJU.

Član 24.

Ukoliko u toku isplate prava na roditeljski dodatak koja se vrši u mesečnim ratama korisnik prava napusti dete ili umre, obustavlja se dalja isplata prava do odluke ministarstva nadležnog za socijalna pitanja.

Ukoliko u toku isplate prava na roditeljski dodatak koja se vrši u mesečnim ratama dete umre, nastavlja se dalja isplata prava.

Ukoliko u toku isplate prava na roditeljski dodatak koja se vrši u mesečnim ratama dođe do razvoda braka ili prestanka vanbračne zajednice, obustavlja se dalja isplata prava do odluke ministarstva nadležnog za socijalna pitanja.

ČLAN 24.

UKOLIKO U TOKU ISPLATE PRAVA NA RODITELJSKI DODATAK KOJA SE VRŠI U MESEČNIM RATAMA KORISNIK PRAVA NAPUSTI DETE ILI UMRE, OBUSTAVLJA SE DALJA ISPLATA PRAVA DO ODLUKE MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA SOCIJALNA PITANJA.

UKOLIKO U TOKU ISPLATE PRAVA NA RODITELJSKI DODATAK KOJA SE VRŠI U MESEČNIM RATAMA DETE UMRE, PREKIDA SE DALJA ISPLATA PRAVA.

IZUZETNO OD STAVA 2. OVOG ČLANA ZA TREĆE I ČETVRTO DETE KOJE JE UMRLO U TOKU ISPLATE PRAVA VRŠI SE ISPLATA JEDNOKRATNOG IZNOSA OD 200.000,00 DINARA.

JEDNOKRATNI IZNOS IZ STAVA 3. OVOG ČLANA USKLAĐUJE SE 1. JANUARA I 1. JULA, POČEV OD 2019. GODINE, NA OSNOVU STATISTIČKIH PODATAKA, SA KRETANJEM INDEKSA POTROŠAČKIH CENA NA TERITORIJI REPUBLIKE U PRETHODNIH ŠEST MESECI, A NJEGOV NOMINALNI IZNOS UTVRĐUJE REŠENJEM MINISTAR NADLEŽAN ZA SOCIJALNA PITANJA.

UKOLIKO U TOKU ISPLATE PRAVA NA RODITELJSKI DODATAK KOJA SE VRŠI U MESEČNIM RATAMA DOĐE DO RAZVODA BRAKA ILI PRESTANKA VANBRAČNE ZAJEDNICE, PREKIDA SE DALJA ISPLATA PRAVA DO ODLUKE MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA SOCIJALNA PITANJA.

UKOLIKO SE U TOKU ISPLATE PRAVA NA RODITELJSKI DODATAK KOJA SE VRŠI U MESEČNIM RATAMA UTVRDI DA DECA NISU VAKCINISANA U SKLADU SA PROPISIMA U OBLASTI ZDRAVSTVENE ZAŠTITE REPUBLIKE SRBIJE, PREKIDA SE DALJA ISPLATA PRAVA DO ODLUKE MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA SOCIJALNA PITANJA.

UKOLIKO SE U TOKU ISPLATE PRAVA NA RODITELJSKI DODATAK KOJI SE VRŠI U MESEČNIM RATAMA UTVRDI DA DETE NE ŽIVI NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE, PREKIDA SE DALJA ISPLATA PRAVA DO ODLUKE MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA SOCIJALNA PITANJA.

UKOLIKO SE U TOKU ISPLATE PRAVA NA RODITELJSKI DODATAK KOJA SE VRŠI U MESEČNIM RATAMA UTVRDI DA DECA PREDŠKOLSKOG UZRASTA NE POHAĐAJU PRIPREMNI PREDŠKOLSKI PROGRAM U OKVIRU SISTEMA PREDŠKOLSKOG VASPITANJA I OBRAZOVANJA NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE, OBUSTAVLJA SE DALJA ISPLATA PRAVA DO ODLUKE MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA SOCIJALNA PITANJA.

UKOLIKO SE U TOKU ISPLATE PRAVA NA RODITELJSKI DODATAK KOJA SE VRŠI U MESEČNIM RATAMA UTVRDI DA SE DECA OSNOVNOŠKOLSKOG UZRASTA NE ŠKOLUJU U OKVIRU SISTEMA OSNOVNOŠKOLSKOG OBRAZOVANJA REPUBLIKE SRBIJE I REDOVNO NE POHAĐAJU NASTAVU NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE, PREKIDA SE DALJA ISPLATA PRAVA DO ODLUKE MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA SOCIJALNA PITANJA.

MINISTARSTVO NADLEŽNO ZA SOCIJALNA PITANJA ODLUKU O DALJOJ ISPLATI PRAVA I ST. 1. I 5 – 9. OVOG ČLANA DONOSI U ROKU OD 15 DANA OD DANA DOSTAVLJANJA PREDMETA NA ODLUKU.

Član 25.

Roditeljski dodatak ne može se ostvariti ako majka ili članovi zajedničkog domaćinstva plaćaju porez na imovinu na poresku osnovicu veću od 30.000.000 dinara ili godišnji porez na dohodak građana.

Ispunjavanje uslova iz stava 1. ovog člana utvrđuje se na osnovu izjave podnosioca zahteva, a nadležni organ proverava podatke po službenoj dužnosti.

Roditeljski dodatak ne može se ostvariti ako roditelji u momentu podnošenja zahteva žive u inostranstvu.

Roditeljski dodatak ne može ostvariti majka koja je strani državljanin ukoliko je u zemlji, čiji je državljanin, ostvarila isto ili slično pravo za dete za koje je podnet zahtev.

ČLAN 25.

RODITELJSKI DODATAK NE MOŽE SE OSTVARITI, AKO NOVOROĐENO DETE MAJKE ZA KOJE SE PODNOSI ZAHTEV I NJENA DECA PRETHODNOG REDA ROĐENJA, NISU VAKCINISANA U SKLADU SA PROPISIMA U OBLASTI ZDRAVSTVENE ZAŠTITE REPUBLIKE SRBIJE.

ČINJENICA DA JE DETE VAKCINISANO U SKLADU SA PROPISIMA U OBLASTI ZDRAVSTVENE ZAŠTITE REPUBLIKE SRBIJE UTVRĐUJE SE NA OSNOVU IZJAVE PODNOSIOCA ZAHTEVA.

ČINJENICA DA JE DETE VAKCINISANO U SKLADU SA PROPISIMA U OBLASTI ZDRAVSTVENE ZAŠTITE REPUBLIKE SRBIJE PROVERAVA SE JEDNOM GODIŠNJE NA OSNOVU PODATAKA SADRŽANIH U EVIDENCIJI O IMUNIZACIJI.

RODITELJSKI DODATAK MOŽE OSTVARITI MAJKA ČIJA DECA PREDŠKOLSKOG UZRASTA ŽIVE NA TERIRORIJI REPUBLIKE SRBIJE I POHAĐAJU PRIPREMNI PREDŠKOLSKI PROGRAM U OKVIRU SISTEMA PREDŠKOLSKOG VASPITANJA I OBRAZOVANJA NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE.

RODITELJSKI DODATAK MOŽE OSTVARITI MAJKE ČIJA DECA OSNOVNOŠKOLSKOG UZRASTA ŽIVE NA TERIRORIJI REPUBLIKE SRBIJE, ŠKOLUJU SE I REDOVNO POHAĐAJU NASTAVU U OKVIRU SISTEMA OSNOVNOŠKOLSKOG OBRAZOVANJA REPUBLIKE SRBIJE.

ČINJENICA DA DETE POHAĐA PRIPREMNI PREDŠKOLSKI PROGRAM U OKVIRU SISTEMA PREDŠKOLSKOG VASPITANJA I OBRAZOVANJA REPUBLIKE SRBIJE I REDOVNO POHAĐA OSNOVNU ŠKOLU U OKVIRU SISTEMA OSNOVNOŠKOLSKOG OBRAZOVANJA REPUBLIKE SRBIJE, NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE UTVRĐUJE SE NA OSNOVU IZJAVE PODNOSIOCA ZAHTEVA, A NADLEŽNI ORGAN PROVERAVA PODATKE PO SLUŽBENOJ DUŽNOSTI, NAJMANJE JEDNOM GODIŠNJE, SA ODGOVARAJUĆOM PREDŠKOLSKOM USTANOVOM, ODNOSNO ŠKOLOM.

RODITELJSKI DODATAK NE MOŽE SE OSTVARITI AKO RODITELJI U MOMENTU PODNOŠENJA ZAHTEVA ŽIVE U INOSTRANSTVU.

RODITELJSKI DODATAK NE MOŽE OSTVARITI MAJKA KOJA JE STRANI DRŽAVLJANIN UKOLIKO JE U ZEMLJI, ČIJI JE DRŽAVLJANIN, OSTVARILA ISTO ILI SLIČNO PRAVO ZA DETE ZA KOJE JE PODNET ZAHTEV.”

Član 40.

Rešavanje o pravima iz člana 11. stav 1. tač. 1) do 7) ovog zakona poverava se nadležnom organu jedinice lokalne samouprave.

O pravima iz stava 1. ovog člana nadležni organ rešava na osnovu podnetog zahteva.

ZA ZAHTEV IZ STAVA 2. OVOG ČLANA OD PODATAKA O LIČNOSTI NADLEŽNI ORGAN MOŽE ZAHTEVATI SLEDEĆE PODATKE O PODNOSIOCU ZAHTEVA, O ČLANOVIMA NJEGOVOG DOMAĆINSTVA, ODNOSNO PORODICE, I TO:

1. JMBG, IME I PREZIME, ADRESA PREBIVALIŠTA ODNOSNO BORAVIŠTA, DRŽAVLJANSTVO, DATUM I MESTO I OPŠTINA ROĐENJA, PODACI O BANKOVNOM RAČUNU NA KOJI SE VRŠI ISPLATA, KONTAKT TELEFON, ADRESA ELEKTRONSKE POŠTE, VRSTA SRODSTVA;

2. PODATKE O SOCIO-EKONOMSKOM STATUSU U OBIMU KOJI JE DEFINISAN USLOVIMA ZA OSTVARIVANJE PRAVA DEFINISANIH OVIM ZAKONOM – PODACI O PRIHODIMA I IMOVINI, PODACI O PLAĆENIM DOPRINOSIMA, PODACI O ZAPOSLENJU I POSLODAVCU, PODACI O STAMBENOM STATUSU, BRAČNI STATUS, STATUS DETETA UKOLIKO SE RADI O DETETU SA SMETNJAMA U RAZVOJU I INVALIDITETOM, PODACI O ŠKOLOVANJU DECE I TO NAZIV I MESTO OBRAZOVNE USTANOVE I OBRAZOVNI STATUS DETETA, PODACI O IMUNIZACIJI DECE I TO NAZIV I MESTO ZDRAVSTVENE USTANOVE U KOJOJ SE DETE LEČI I STATUS, PODACI O STARATELJSTVU ODNOSNO HRANITELJSTVU UKOLIKO POSTOJE;

3. PODATKE POTREBNE ZA OBRAČUN I ISPLATU NAKNADA ZARADE, ODNOSNO NAKNADE PLATE ZA ONA PRAVA KOJA IMAJU KARAKTER NAKNADE ZARADE, ODNOSNO NAKNADE PLATE.

Član 41.

O pravima iz ovog zakona u prvom stepenu rešava nadležni organ u mestu prebivališta podnosioca zahteva, osim o pravu na naknadu zarade, odnosno naknadu plate za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta i pravu na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta, o kojem rešava nadležni organ u mestu sedišta poslodavca zaposlenog odnosno sedištu lica koje samostalno obavlja delatnost.

Ukoliko prebivalište podnosioca zahteva i sedište poslodavca prilikom podnošenja zahteva za ostvarivanje prava na naknadu zarade odnosno naknadu plate za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta i pravu na ostale naknade po osnovu rođenja i nege deteta i posebne nege deteta nije u istom mestu, zahtev za ostvarivanje prava može se podneti i nadležnom organu u mestu prebivališta podnosioca zahteva, koji je u obavezi da ga prosledi nadležnom organu u mestu sedišta poslodavca, kao i da po potrebi posreduje u postupku ostvarivanja prava.

ČLAN 41.

O PRAVIMA IZ OVOG ZAKONA U PRVOM STEPENU REŠAVA NADLEŽNI ORGAN U MESTU PREBIVALIŠTA PODNOSIOCA ZAHTEVA.

Član 46.

U cilju automatizacije obračuna iznosa za isplate koje korisnicima prava vrši Ministarstvo po osnovu ovoga zakona, Ministarstvo uspostavlja Informacioni sistem za isplatu prava (u daljem tekstu: IS).

U IS unose se podaci iz zahteva za ostvarivanje prava, priloženih i po službenoj dužnosti pribavljenih dokaza, iz rešenja donetih po tim zahtevima kao i podaci iz drugih dokumenata koji su ovim zakonom predviđeni da se dostavljaju u toku rešavanja zahteva i korišćenja prava kao što su potvrde o redovnom pohađanju škole.

Na osnovu unetih podataka, putem IS-a vodi se evidencija podnetih zahteva, donetih rešenja, evidencija dokaza pribavljenih po službenoj dužnosti elektronskim putem posredstvom IS-a, kao i podnosilaca zahteva i članova njihovih domaćinstava.

Na osnovu podataka iz stava 2. ovog člana u IS se formiraju podaci za isplatu po pravima propisanim ovim zakonom uključujući podatke za plaćanje poreza i doprinosa za naknadu zarade, odnosno naknade plate. U IS se takođe vodi evidencija isplata po nosiocima prava kao i podataka o plaćenim porezima i doprinosima za ona prava koja imaju karakter naknade zarade, odnosno naknadu plate.

Ukoliko podaci iz stava 2. ovog člana nisu dovoljni za pravilno određivanje iznosa za plaćanje poreza i doprinosa koji zahtevaju poresku prijavu, nadležni organ u IS unosi dodatne podatke.

Ovlašćena lica nadležnog organa imaju pristup IS-u i tim putem se između ostalog, vrši unos podataka iz stava 2. ovog člana, uvid u podatke o isplatama, preuzimanje podataka za plaćanje poreza i doprinosa, unos povratnih informacija o prihvaćenim poreskim prijavama i pregled odgovarajućih statističkih izveštaja.

Ovlašćena lica nadležnog organa u okviru IS-a imaju pristup i funkcionalnostima čija je svrha efikasniji rad nadležnog organa kao što je uvid u službene evidencije drugih organa u slučaju kada postoje tehnički uslovi za povezivanje.

Podaci iz stava 2. ovog člana u IS se mogu unositi i od strane zaposlenih u IS Ministarstva.

PODACI O LIČNOSTI IZ STAVA 2. OVOG ČLANA, KOJI SE PRIKUPLJAJU I ČUVAJU U IS, OBRAĐUJU SE U SVRHU OSTVARIVANJA PRAVA PROPISANIH OVIM ZAKONOM KAO MERA FINANSIJSKE PODRŠKE PORODICI SA DECOM“

Bliže uslove i način uspostavljanja IS, prikupljanja, unosa, ažuriranja, dostupnosti podataka i druga pitanja od značaja za taj sistem, propisuje ministar nadležan za socijalna pitanja.

ČLAN 12.

         PRAVO NA RODITELJSKI DODATAK ZA DECU ROĐENU NA DAN STUPANJA NA SNAGU ZAKONA O FINANSIJSKOJ PODRŠCI PORODICI SA DECOM („SLUŽBENI GLASNIK RS”, BROJ 113/17), 25. DECEMBRA 2017. GODINE, I KASNIJE, ZAKLJUČNO SA 30. JUNOM 2018. GODINE, KOJE SE OSTVARUJE U SKLADU SA PROPISIMA KOJI SU BILI NA SNAZI NA DAN ROĐENJA DETETA A ISPLAĆUJE U JEDNAKIM MESEČNIM RATAMA, USKLADIĆE SE PO SLUŽBENOJ DUŽNOSTI, POČEV OD 1. JULA 2018. GODINE, SA BROJEM RATA I MESEČNIM IZNOSIMA RODITELJSKOG DODATKA UTVRĐENIM OVIM ZAKONOM.

ISPLATA PRAVA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA VRŠIĆE SE U ROKU OD 6 MESECI OD DANA PRIMENE OVOG ZAKONA.