Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o izvršenju vanzavodskih sankcija i mera

O B R A Z L O Ž E Nj E

I. USTAVNI OSNOV

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. stav 1. tačka 2) Ustava Republike Srbije, kojim je propisano da Republika Srbija, između ostalog, uređuje i obezbeđuje ostvarivanje i zaštitu sloboda i prava građana, ustavnost i zakonitost.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Zakon o izvršenju vanzavodskih sankcija i mera objavljen je u „Službenom glasniku RS”, broj 55/14 od 23. maja 2014. godine.

U dosadašnjoj praksi i primeni Zakona o izvršenju vanzavodskih sankcija i mera uočene su oblasti koje treba detaljnije regulisati u cilju efikasnije primene zakona. Predložene izmene bi doprinele da alternativni vidovi kažnjavanja učinilaca krivičnih dela daju bolje efekte i da se poboljša efikasnost u radu Povereničke službe, koje će se pozitivno odraziti i na kvalitet profesionalnog rada.

Unapređenjem zakonske regulative se postiže i bolje poštovanje prava učinilaca krivičnih dela, s obzirom da se predviđa da lica prema kojima se primenjuje mera kućnog pritvora ima pravo boravka van prostorija u kojima se primenjuje mera u trajanju od sat vremena.

Izmenama u oblasti stručnog nadzora bi se poboljšao rad Povereničke službe i učinio efikasnijim.

Sve navedene izmene su jedan od preduslova za unapređenje alternativnih sankcija u skladu sa Probacionim pravilima Saveta Evrope. Zakon o izvršenju vanzavodskih sankcija i mera u osnovi je idejno bio inspirisan zakonodavstvom zemalja sa razvijenim tradicijama u primeni alternativnih oblika kažnjavanja, a prilagođen našim uslovima i našem zakonodavstvu. Nakon četvorogodišnje primene ovog zakona smatramo da su predložene izmene u skladu sa našom najboljom praksom.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Član 1. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o izvršenju vanzavodskih sankcija i mera (u daljem tekstu: Predlog zakona), odnosi se na izmenu u članu 6. Zakona o izvršenju vanzavodskih sankcija i mera (,,Službeni glasnik RS”, broj 55/14), propisuje se da pored službene legitimacije Poverenik ima i službenu značku.

Članom 2. Predloga zakona dodaje se član 6a kojim se preciziraju postupci Poverenika i nadležnog suda prema licu prema kojem se sprovodi izvršenje kućnog zatvora kako bi se sprečila eventualna namera učinilaca krivičnih dela da izbegavaju izvršenje izrečene kazne.

U članu 3. Predloga zakona preciziraju se obaveze lica prema kojima se sprovodi elektronski nadzor u slučaju oštećenja uređaja za lociranje koje on prouzrokuje namerno ili krajnjom nepažnjom, propisivanjem obaveze nadoknade štete.

U članu 4. Predloga zakona određuje se da lica prema kojima se primenjuje mera kućnog pritvora mogu da borave van prostorija u kojima se navedena mera sprovodi u trajanju od jednog časa dnevno, što je u skladu sa poštovanjem prava lica lišenih slobode i preporukom Zaštitnika građana.

Članom 5. Predloga zakona menja se vremenski period u kome osuđena lica mogu da borave van prostorija u kojima stanuju u trajanju od najviše dva časa dnevno, čime se postiže da osuđena lica mogu te sate da konstruktivnije koriste radi zadovoljavanja svojih realnih potreba. Dodavanjem stava 6. u ovom članu određuje se način postupanja poverenika, kada osuđeni treba da se odazove na poziv suda ili drugog državnog organa.

U članu 6. Predloga zakona predviđena je izmena člana 24. stav 1. tačka 4) važećeg zakona, s obzirom da je napuštanje prostorija u kojima osuđeni stanuje u slučaju odazivanja na poziv suda ili drugog državnog organa, propisano dopunom u članu 5. Predloga zakona.

U članu 7. Predloga zakona uvodi se izmena u pogledu stručnog nadzora nad izvršenjem vanzavodskih sankcija i mera gde se precizira da taj nadzor umesto lica u Povereničkoj službi vrše ovlašćena lica u sastavu Uprave za izvršenje krivičnih sankcija.

IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna sredstva iz budzeta Republike Srbije.