Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju

ANALIZA EFEKATA ZAKONA

Planiranim izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju (u nastavku: Zakon) nastavlja se proces normativnog uređivanja oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja, koji je započet 2001. godine. Osnovni cilj svih promena je prilagođavanje obaveznog penzijskog i invalidskog osiguranja, kao najvažnijeg dela penzijskog sistema, demografskim promenama (pre svega, procesu starenja stanovništva), ekonomskim okolnostima, ali i sa strateškim opredeljenjem države za uspostavljanje moderne i efikasne administracije.

Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u Zakonu

Izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju, predlaže se pravedniji obračun visine prevremene starosne penzije za osiguranike kojima se uvećava staž osiguranja, tzv. „beneficirani stažˮ, a koji, u skladu sa odredbama zakona, imaju pravo na snižavanje opšte starosne granice prilikom odlaska u penziju. Naime, procenat umanjenja prevremene starosne penzije za ove osiguranike utvrđivaće se u odnosu na njihovu sniženu starosnu granicu, a ne u odnosu na opštu starosnu granicu, kako je to sada predviđeno Zakonom.

Pored toga, izmenama određenih odredbi Zakona značajno se smanjuju obaveze poslodavaca u pogledu popunjavanja i dostavljanja Republičkom fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje različitih prijava (npr. ukidanje obrasca M4, i drugih obrazaca – ukida se ukupno 16 obrazaca), Naime, predloženim izmenama vrši se usklađivanje i sa Zakonom o Centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja („Službeni glasnik RSˮ, br. 30/210, 44/214 – dr. zakon i 116/2014), kao i definisanje osnova za preuzimanje podataka od drugih organa i organizacija (što već u određenoj meri u praksi već funkcioniše). Između ostalog, time se uvažavaju rokovi za preduzimanje mera reforme penzijske administracije, koji su utvrđeni u strateškim dokumentima Vlade, vezanim za reformu javne uprave i smanjenja administrativnih tereta.

Obezbeđuje se veća pravna sigurnost korisnika penzija. Naime, u cilju smanjenja broja privremenih rešenja Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje, predlaže se izmena u načinu obračuna poslednje godine staža osiguranja. Prema dosadašnjoj praksi, poslednju godinu staža osiguranja je bilo moguće obračunati tek po isteku godine, kada Republički zavod za statistiku objavi prosečnu godišnju zaradu u Republici, tako da je Fond morao da donosi privremena rešenja za sve zahteve podnete tokom godine. Ovom promenom značajno će se poboljšati efikasnost rada Fonda i smanjiti administrativni troškovi. Pored toga, uvodi se oročavanje trajanja privremenih rešenja (tri godine) u slučaju nepostojanja svih potrebnih podataka za donošenje konačnog rešenja.

Korisnici penzije kojima je bila vršena obustava do 1/3 visine penzije, iz razloga što nisu uplatili sve dospele iznose doprinosa, a sami su bili obveznici uplate doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, prema predloženim izmenama, ubuduće će primati penziju prema uplaćenim doprinosima. Naime predlaže se prestanak ovlašćenja Fonda da vrši prinudnu naplatu na ime neuplaćenih doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje obustavom 1/3 penzije toj kategoriji korisnika. Na ovaj način vrši se razgraničenje nadležnosti različitih institucija, jer je za kontrolu i naplatu doprinosa za socijalno osiguranje nadležna Poreska uprava.

Socijalni položaj korisnika penzija biće unapređen predloženom mogućnošću isplate uvećanja uz penziju. Time se daje zakonska mogućnost uvećanja ukupnih primanja penzionera u skladu sa pozitivnim ekonomskim kretanjima i finansijskim mogućnostima budzeta Republike, odnosno Fonda. Pored toga, takođe je data mogućnost da se sredstva Fonda mogu izuzetno koristiti i za isplatu novčane pomoći korisnicima penzije i novčane naknade, u iznosu koji Vlada utvrdi.

Takođe, predloženim ukidanjem važenja Zakona o privremenom uređivanju načina isplate penzija („Službeni glasnik RS”, br.116/14 i 99/16), korisnici penzija na koje su se primenjivale odredbe ovog Zakona, nadalje će primati penzije bez umanjenja.

Kakve troškove će primena Zakona stvoriti građanima i privredi

Predloženo ukidanje Zakona o privremenom uređivanju načina isplate penzija („Službeni glasnik RS”, br.116/14 i 99/16) i vraćanje penzija u isplati na nivo bez umanjenja, neposredno utiče na rast sredstava za isplatu penzija i pripadajućih doprinosa za zdravstveno osiguranje penzionera za 30,6 milijardi dinara na godišnjem nivou, u 2019. i narednim godinama.

Za sprovođenje ovog zakona sredstva su obezbeđena Finansijskim planom Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2018. godinu i to (u milijardama dinara): 615.580. za 2018.godinu, 638.780. za 2019. godinu i 638.780. dinara za 2020. godinu.

Visina potrebnih sredstava za isplatu uvećanja uz penziju i isplatu novčane pomoći zavisiće od kriterijuma koje bude definisala Vlada, u skladu sa ekonomskim kretanjima i raspoloživim finansijskim sredstvima.

Predloženom izmenom načina obračuna visine prevremene starosne penzije za osiguranike kojima se uvećava staž osiguranja, tzv. „beneficirani staž” očekuju se uvećani rashodi za penzije ali u iznosu nižem od 100 miliona dinara na godišnjem nivou.

Izmene Zakona koje se odnose na matičnu evidenciju RFPIO i ukidanje M4 obrasca, neposredno će pozitivno uticati na smanjenje administrativnih troškova i poslodavaca i penzijske administracije.

Da li su pozitivne posledice donošenja Zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvarati

Ukidanjem Zakona o privremenom uređivanju načina isplate penzija, visina penzija u isplati se vraća na nivo bez umanjenja, što je rezultat pozitivnih ekonomskih kretanja. Time se omogućuje da penzioneri koji su podneli najveći teret procesa fiskalne konsolidacije osete korist od unapređenja stanja u ekonomiji države.

Zakonsko regulisanje uvećanja uz penziju i isplate jednokratne pomoći daje osnov za dalje unapređenje socijalnog položaja ugroženijih kategorija penzionera. Očuvanje adekvatnog nivoa penzija je jedan od osnovnih ciljeva penzijskog sistema.

Ostalim predloženim izmenama se unapređuje pravednost i predvidljivost sistema, kao i efikasnost rada RFPIO.

Da li se Zakonom podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija

Izmene koje se odnose na poboljšanje efikasnosti rada penzijske administracije i neposrednu razmenu podataka između institucija socijalnog osiguranja (RFPIO, RFZZ, NSZ), Poreske uprave itd. neposredno utiču i na privredu, jer olakšavaju administrativne poslove poslodavaca, a time se smanjuju i njihovi troškovi rada. Ovim se unapređuje ekonomsko okruženje čime se olakšava otvaranje novih i efikasnije poslovanje postojećih privrednih subjekata.

5. Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Zakonu

Ovaj zakon je u postupku pripreme dostavljen nadležnim ministarstvima i drugim nadležnim organima.

6. Koje će se mere tokom primene Zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem zakona namerava

Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja nadležno je za sprovođenje Zakona, za njegovu ujednačenu primenu na teritoriji Republike, kao i za davanje mišljenja o njegovoj primeni.

Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje, kao nadležan za sprovođenje penzijskog i invalidskog osiguranja, će prilagoditi svoje aktivnosti izmenjenim zakonskim odredbama.