O B R A Z L O Ž E NJ E
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbama člana 97. tač. 6. i 15. Ustava Republike Srbije, prema kojima Republika Srbija uređuje i obezbeđuje, između ostalog, poreski sistem i finansiranje ostvarivanja prava i dužnosti Republike Srbije, utvrđenih Ustavom i zakonom.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
● Problemi koje bi Zakon trebalo da reši, odnosno ciljevi koji se Zakonom postižu
Osnovni razlozi za donošenje ovog zakona, problemi koje bi Zakon trebalo da reši, odnosno ciljevi koji se Zakonom postižu su usaglašavanje sa Zakonom o finansijskoj podršci porodici sa decom („Službeni glasnik RSˮ, broj 113/17), dalje usaglašavanje sa propisima Evropske unije koji uređuju oblast oporezivanja potrošnje PDV (u daljem tekstu: propisi EU), pre svega sa Direktivom Saveta 2006/112/EZ o zajedničkom sistemu poreza na dodatu vrednost (u daljem tekstu: Direktiva Saveta 2006/112/EZ), kao i stvaranje povoljnijih uslova za poslovanje privrednih subjekata.
U cilju usaglašavanja sa Zakonom o finansijskoj podršci porodici sa decom („Službeni glasnik RSˮ, broj 113/17) predlaže se da pravo na refundaciju PDV za hranu i opremu za bebe, propisano odredbama člana 56b Zakona o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RSˮ, br. 84/04, 86/04-ispravka, 61/05, 61/07, 93/12, 108/13, 68/14-dr. zakon, 142/14 i 83/15), može da se ostvari za bebe rođene zaključno sa 30. junom 2018. godine. Naime, s obzirom da je Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RSˮ, broj 108/16) propisano ukidanje prava na refundaciju PDV za kupovinu hrane i opreme za bebe danom početka primene zakona kojim se uređuje finansijska podrška porodici sa decom kojim se uređuje jednokratna isplata novčanih sredstava na ime kupovine opreme za bebe, da je članom 12. tog zakona propisano da se pravo na refundaciju PDV za hranu i opremu za bebe koje su nabavljene do dana početka primene zakona kojim se uređuje finansijska podrška porodici sa decom kojim se propisuje jednokratna isplata novčanih sredstava na ime kupovine opreme za bebe, ostvaruje u skladu sa članom 56b Zakona o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RSˮ, br. 84/04, 86/04-ispravka, 61/05, 61/07, 93/12, 108/13, 68/14-dr. zakon, 142/14 i 83/15), da je Zakonom o finansijskoj podršci porodici sa decom („Službeni glasnik RSˮ, broj 113/17), koji se primenjuje od 1. jula 2018. godine, propisano da se roditeljski dodatak uvećava za paušal za nabavku opreme za dete, kao i da se pravo na roditeljski dodatak uvećan za paušal za nabavku opreme za dete odnosi na decu rođenu od početka primene tog zakona (od 1. jula 2018. godine), primena postojećih zakonskih rešenja dovela bi do toga da se za decu rođenu zaključno sa 30. junom 2018. godine, a za koju nije u potpunosti iskorišćeno pravo na refundaciju PDV za kupovinu hrane i opreme za bebe (uzimajući u obzir ograničenje da se ovo pravo može ostvariti po osnovu hrane i opreme za bebe nabavljene zaključno sa 30. junom 2018. godine), onemogući ostvarivanje predmetnog prava u punom obimu.
Predloženim rešenjem omogućava se da se za svako dete ostvari jedno od navedenih prava u punom obimu.
U cilju daljeg usaglašavanja sa propisima EU predlaže se propisivanje poreskog oslobođenja sa pravom na odbitak prethodnog poreza za promet dobara koja se unose u slobodnu zonu i prevozne i druge usluge koje su neposredno povezane sa tim unosom, a koji se vrši stranom licu koje ima zaključen ugovor sa obveznikom PDV – korisnikom slobodne zone da ta dobra ugradi u dobra namenjena otpremanju u inostranstvo. Naime, prema čl. 155, 156. stav 1. tačka b) i 159. Direktive Saveta 2006/112/EZ, navedeno poresko oslobođenje može se, između ostalog, propisati za isporuku dobara namenjenih stavljanju u slobodnu zonu i usluge koje su u vezi sa tom isporukom dobara (pod uslovom da taj promet nema za cilj krajnju upotrebu ili potrošnju). Prema Zakonu o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RS”, br. 84/04, 86/04-ispravka, 61/05, 61/07, 93/12, 108/13, 68/14-dr. zakon, 142/14, 83/15, 108/16 i 113/17), poresko oslobođenje odnosi se na promet dobara koja se unose u slobodnu zonu i prevozne i ostale usluge povezane se tim unosom, u slučaju kada se predmetni promet vrši obvezniku PDV – korisniku slobodne zone koji bi imao pravo na odbitak prethodnog poreza kada bi ta dobra i usluge nabavljao za potrebe obavljanja delatnosti van slobodne zone. Iz navedenog proizilazi da za promet dobara koja se unose u slobodnu zonu i prevoznih i ostalih usluga povezanih sa tim unosom, koji se vrši stranom licu koje nije obveznik PDV, postoji obaveza obračunavanja PDV. Pored toga, predlaže se i propisivanje poreskog oslobođenja za promet dobara u slobodnoj zoni stranom licu koje ima zaključen ugovor sa obveznikom PDV – korisnikom slobodne zone da ta dobra ugradi u dobra namenjena otpremanju u inostranstvo, u cilju izjednačavanja poreskog tretmana tog prometa sa prometom dobara koja se unose u slobodnu zonu, a koji se vrši tom stranom licu. S tim u vezi, propisivanjem ovih poreskih oslobođenja podstakla bi se proizvodnja i povećali izvozni poslovi domaćih kompanija koje, u saradnji sa privrednim subjektima koji posluju u okviru slobodnih zona, proizvode i izvoze za strane kompanije, a što bi rezultiralo i povećanjem prihoda po osnovu direktnih poreza – poreza na dobit pravnih lica, poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje. Pored toga, ova rešenja dovela bi i do povećanja konkurentnosti domaćih privrednih subjekata na međunarodnom tržištu.
Sa ciljem daljeg usaglašavanja sa propisima EU predlaže se propisivanje prava na refakciju PDV stranim obveznicima koji vrše oporeziv promet dobara i usluga u Republici Srbiji za koji obavezu obračunavanja PDV ima obveznik PDV – primalac dobara i usluga. Navedeno rešenje predlaže se iz razloga što je potrebno omogućiti da strani obveznici ne snose teret PDV za nabavke dobara i usluga u Republici Srbiji u situaciji kada nemaju obavezu evidentiranja u sistem PDV Republike Srbije jer vrše isključivo promet obveznicima PDV. Naime, prema Zakonu o porezu na dodatu vrednost jedan od uslova za refakciju PDV stranim obveznicima je da strani obveznici u Republici Srbiji ne vrše promet dobara i usluga, sa izuzetkom usluga prevoza dobara koje su oslobođene poreza (npr. usluge prevoza dobara povezane sa izvozom) ili prevoza putnika koji podleže pojedinačnom oporezivanju prevoza. Ukoliko vrše drugi promet dobara i usluga nemaju pravo na refakciju PDV. Odbitak PDV mogu da ostvare samo ako su se evidentirali kao obveznici PDV u Republici Srbiji, što dovodi do povećanja troškova kako za strane obveznike tako i za Poresku upravu. Predloženim rešenjem izvršilo bi se usklađivanje Zakona o porezu na dodatu vrednost sa članom 170. tačka b) Direktive Saveta 2006/112/EZ. Predlaže se da se rešenje koje se odnosi na refakciju PDV stranim obveznicima primenjuje od 1. januara 2019. godine.
Predlaže se da se po posebnoj stopi PDV od 10% oporezuje promet i uvoz smeše za ishranu stoke, a ne samo kompletne krmne smeše za ishranu stoke. Naime, s obzirom da smeše, u skladu sa propisima kojima se uređuje kvalitet hrane za životinje, mogu biti potpune (koje služe za podmirenje svih potreba životinja u hranljivim materijama) i dopunske (koje svojim hranljivim materijama treba da upotpune hraniva sa kojima se mešaju) i da se često dopunske smeše veoma malo razlikuju od potpunih smeša, kao i da bi propisivanje oporezivanja dopunskih smeša po posebnoj stopi PDV od 10% bilo u skladu sa Aneksom 3. Direktive Saveta 2006/112/EZ, ocenjeno je opravdanim da se promet, odnosno uvoz i potpune i dopunske smeše oporezuje po posebnoj stopi PDV.
U cilju stvaranja povoljnijih uslova za poslovanje privrednih subjekata, predlaže se da jedan od momenata za nastanak poreske obaveze za usluge povezane sa uslugama prenosa, ustupanja i davanja na korišćenje autorskih i srodnih prava, patenata, licenci, zaštitnih znakova i drugih prava intelektualne svojine, bude dan izdavanja računa. Naime, s obzirom da je za usluge prenosa, ustupanja i davanja na korišćenje autorskih i srodnih prava, patenata, licenci, zaštitnih znakova i drugih prava intelektualne svojine propisano da poreska obaveza nastaje danom kada se najranije izvrši jedna od sledećih radnji – promet, avansno plaćanje, odnosno naplata i izdavanje računa, a da je za korišćenje ovih usluga veoma često potrebna i tehnička podrška u smislu dodatnih usluga kojima se omogućava njihovo nesmetano korišćenje, predlaže se da se za usluge povezane sa uslugama prenosa, ustupanja i davanja na korišćenje autorskih i srodnih prava, patenata, licenci, zaštitnih znakova i drugih prava intelektualne svojine, izjednači nastanak poreske obaveze.
● Razmatrane mogućnosti da se problemi reše i bez donošenja Zakona
Nisu razmatrane mogućnosti da se cilj koji ovaj opšti akt treba da postigne ostvari i bez njegovog donošenja, imajući u vidu da je reč o izmeni zakona kojim se uređuje oporezivanje potrošnje PDV, a koji se, saglasno odredbi člana 15. stav 1. Zakona o budžetskom sistemu („Službeni glasnik RS”, br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13-ispravka, 108/13, 142/14, 68/15-dr. zakon, 103/15, 99/16 i 113/17), uvodi zakonom, pa se iz tog razloga i izmene ovog zakona mogu vršiti samo zakonom.
● Zašto je donošenje Zakona najbolji način za rešavanje problema
Donošenje zakona je najbolji način za rešavanje problema, iz razloga što se radi o zakonskoj materiji, koju je jedino moguće menjati odgovarajućim izmenama zakona.
Pored toga, uređivanjem poreskopravne materije zakonom daje se doprinos pravnoj sigurnosti i ujedno obezbeđuje transparentnost u vođenju poreske politike. Naime, zakon je opšti pravni akt koji se objavljuje i koji stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj poreskopravnoj situaciji, čime se postiže transparentnost u njegovoj primeni.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA
I POJEDINAČNIH REŠENJA
Uz član 1.
Predlaže se da jedan od momenata za nastanak poreske obaveze za usluge povezane sa uslugama prenosa, ustupanja i davanja na korišćenje autorskih i srodnih prava, patenata, licenci, zaštitnih znakova i drugih prava intelektualne svojine, bude dan izdavanja računa. Naime, s obzirom da je za usluge prenosa, ustupanja i davanja na korišćenje autorskih i srodnih prava, patenata, licenci, zaštitnih znakova i drugih prava intelektualne svojine propisano da poreska obaveza nastaje danom kada se najranije izvrši jedna od sledećih radnji – promet, avansno plaćanje, odnosno naplata i izdavanje računa, a da je za korišćenje ovih usluga veoma često potrebna i tehnička podrška u smislu dodatnih usluga kojima se omogućava njihovo nesmetano korišćenje, predlaže se da se za usluge povezane sa uslugama prenosa, ustupanja i davanja na korišćenje autorskih i srodnih prava, patenata, licenci, zaštitnih znakova i drugih prava intelektualne svojine, izjednači nastanak poreske obaveze.
Uz član 2.
Predlaže se da se po posebnoj stopi PDV od 10% oporezuje promet i uvoz potpune i dopunske smeše za ishranu stoke, a ne samo kompletne krmne smeše za ishranu stoke.
Uz član 3.
Predlaže se propisivanje poreskog oslobođenja sa pravom na odbitak prethodnog poreza za promet dobara koja se unose u slobodnu zonu, prevozne i druge usluge koje su neposredno povezane sa tim unosom i promet dobara u slobodnoj zoni, a koji se vrši stranom licu koje ima zaključen ugovor sa obveznikom PDV – korisnikom slobodne zone da ta dobra ugradi u dobra namenjena otpremanju u inostranstvo.
Uz član 4.
Predlaže se propisivanje prava na refakciju PDV stranim obveznicima koji vrše oporeziv promet dobara i usluga u Republici Srbiji za koji obavezu obračunavanja PDV ima obveznik PDV – primalac dobara i usluga.
Uz član 5.
Predlaže se da se za bebe rođene zaključno sa 30. junom 2018. godine može ostvariti pravo na refundaciju PDV za hranu i opremu za bebe u skladu sa članom 56b Zakona o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RSˮ, br. 84/04, 86/04-ispravka, 61/05, 61/07, 93/12, 108/13, 68/14-dr. zakon, 142/14 i 83/15).
Uz član 6.
Predlaže se da ovaj zakon stupi na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbijeˮ, a da će se primenjivati od 1. jula 2018. godine, osim odredaba člana 4. ovog zakona za koje je predložena primena od 1. januara 2019. godine.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA
POTREBNIH ZA SPROVOĐENJE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti sredstva u budžetu Republike Srbije. Naime, iako je ovim zakonom predloženo da se promet i uvoz potpune i dopunske smeše za ishranu stoke oporezuje po posebnoj stopi PDV od 10% (a ne samo kompletne krmne smeše za ishranu stoke) i da se pravo na refundaciju PDV za kupovinu hrane i opreme za bebe može ostvariti za bebe rođene zaključno sa 30. junom 2018. godine, očekuje se da će predložena rešenja, pre svega rešenje koje se odnosi na propisivanje poreskog oslobođenja sa pravom na odbitak prethodnog poreza, doprineti pospešivanju poslovnih aktivnosti u Republici Srbiji, što treba da ima pozitivan uticaj na povećanje prihoda po osnovu direktnih poreza – poreza na dobit pravnih lica i poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.
V. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Donošenje ovog zakona po hitnom postupku predlaže se u skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, broj 20/12-prečišćen tekst), imajući u vidu da je neophodno obezbediti dalje usklađivanje ovog zakona sa propisima Evropske unije. Naime, kako je 5. i 6. marta 2015. godine u Briselu održan Bilateralni skrining za poglavlje 16 – Porezi, potrebno je u što kraćem roku pristupiti otklanjanju pojedinih rešenja koja su u suprotnosti sa propisima Evropske unije.
VI. ANALIZA EFEKATA ZAKONA
Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u Zakonu
Ovaj zakon će uticati na:
1) privredne subjekte – obveznike PDV koji:
– pored usluga prenosa, ustupanja i davanja na korišćenje autorskih i srodnih prava, patenata, licenci, zaštitnih znakova i drugih prava intelektualne svojine, pružaju i usluge neposredno povezane sa tim uslugama, u smislu da će za promet tih usluga poreska obaveza nastajati i danom izdavanja računa, što će doprineti jednostavnijem poslovanju tih privrednih subjekata;
– će vršiti promet dopunske smeše za ishranu stoke po posebnoj stopi PDV od 10%, u smislu da će pri istim inputima imati manju poresku obavezu po osnovu PDV,
– će vršiti promet dobara koja se unose u slobodnu zonu, prevozne i druge usluge neposredno povezane sa tim unosom i promet dobara u slobodnoj zoni stranim licima koja imaju zaključene ugovore sa obveznicima PDV – korisnicima slobodnih zona da ta dobra ugrade u dobra namenjena otpremanju u inostranstvo, u smislu da će im omogućiti razvoj poslovnih aktivnosti koji treba da ima pozitivan uticaj i na budžetske prihode po osnovu direktnih poreza – poreza na dobit pravnih lica i poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje,
– su korisnici slobodnih zona i imaju zaključene ugovore sa stranim licima koja vrše nabavku dobara u Republici Srbiji od drugih obveznika PDV, a koja će obveznici PDV – korisnici slobodnih zona ugraditi u dobra namenjena otpremanju u inostranstvo, u smislu da će im omogućiti razvoj poslovnih aktivnosti koji treba da ima pozitivan uticaj i na budžetske prihode po osnovu direktnih poreza – poreza na dobit pravnih lica i poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje,
2) privredne subjekte koji nisu obveznici PDV, a koji će nabavljati dopunske smeše za ishranu stoke po posebnoj stopi PDV od 10%, u smislu da bi smanjenje poreske stope PDV moglo da dovede do smanjenja cene dopunske smeše, što znači da bi u tom slučaju nabavljali dopunsku smešu po nižoj ceni;
3) građane koji:
– će nabavljati dopunske smeše za ishranu stoke po posebnoj stopi PDV od 10%, u smislu da bi smanjenje poreske stope PDV moglo da dovede do smanjenja cene dopunske smeše, što znači da bi u tom slučaju nabavljali dopunsku smešu po nižoj ceni,
– će moći da ostvare refundaciju PDV za hranu i opremu za bebe rođene zaključno sa 30. junom 2018. godine, u smislu da će za ovu decu biti omogućeno ostvarivanje prava na refundaciju PDV u punom obimu, imajući u vidu da je Zakonom o finansijskoj podršci porodici sa decom („Službeni glasnik RSˮ, broj 113/17), koji se primenjuje od 1. jula 2018. godine, propisano da se roditeljski dodatak uvećava za paušal za nabavku opreme za dete, kao i da se pravo na roditeljski dodatak uvećan za paušal za nabavku opreme za dete odnosi na decu rođenu od početka primene tog zakona, tj. od 1. jula 2018. godine;
4) strane poreske obveznike koji vrše oporezivi promet dobara i usluga u Republici Srbiji obveznicima PDV koji za taj promet obračunavaju PDV u svojstvu poreskih dužnika, za koji strani poreski obveznici nemaju obavezu evidentiranja u sistem PDV Republike Srbije, s obzirom da će imati pravo na refakciju PDV po osnovu nabavki pokretnih stvari i usluga u Republici Srbiji uz ispunjenje propisanih uslova. Naime, na taj način omogućava se neutralan efekat PDV na poslovanje stranih obveznika u Republici Srbiji.
2. Kakve troškove će primena Zakona stvoriti građanima i privredi (naročito malim i srednjim pravnim licima)
Primena ovog zakona ne bi trebalo da stvori dodatne troškove građanima i privredi. Naime, rešenja sadržana u ovom zakonu usmerena su ka pospešivanju privrednih aktivnosti i omogućavanju da se za decu rođenu zaključno sa 30. junom 2018. godine ostvari pravo na refundaciju PDV u punom obimu.
3. Da li su pozitivne posledice donošenja Zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti
S obzirom da primena ovog zakona ne bi trebalo da stvori dodatne troškove, nije potrebno posebno obrazlagati da li su pozitivne posledice donošenja zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti.
Nezavisno od navedenog, kako se predloženim rešenjem koje se odnosi na ostvarivanje prava na refundaciju PDV za kupovinu hrane i opreme za bebe omogućava da se za decu rođenu zaključno sa 30. junom 2018. godine ostvari predmetno pravo u punom obimu, izvesno je da će vraćanje novčanih sredstava po tom osnovu građanima koji mogu ostvariti to pravo smanjiti troškove za nabavku hrane i opreme za bebe.
Prema postojećem zakonskom rešenju, za promet dobara koja se unose u slobodnu zonu, prevozne i ostale usluge povezane sa tim unosom i promet dobara u slobodnoj zoni, koji se vrši stranom licu koje nije obveznik PDV, postoji obaveza obračunavanja PDV. U slučaju kada strano lice nema pravo na refakciju PDV, obračunati PDV predstavlja trošak stranog lica koji njegovo poslovanje u Republici Srbiji čini neisplativim. S obzirom da je poslovanje privrednih subjekata u slobodnim zonama u najvećoj meri usmereno ka izvoznim aktivnostima, predloženo je propisivanje poreskog oslobođenja za promet dobara koja se unose u slobodnu zonu, prevozne i druge usluge koje su neposredno povezane sa tim unosom i promet dobara u slobodnoj zoni, koji se vrši stranom licu koje ima zaključen ugovor sa obveznikom PDV – korisnikom slobodne zone da ta dobra ugradi u dobra namenjena otpremanju u inostranstvo. Na taj način smanjili bi se troškovi poslovanja tih stranih lica u Republici Srbiji, ta strana lica bila bi motivisana da zaključuju ugovore o nabavkama sa domaćim privrednim subjektima – obveznicima PDV, što bi dovelo do povećanja obima proizvodnje i izvoznih poslova domaćih kompanija, a što je u neposrednoj vezi sa povećanjem prihoda po osnovu direktnih poreza – poreza na dobit pravnih lica, poreza na dohodak građana, kao i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.
Predloženo rešenje koje se odnosi na smanjenje stope PDV za promet i uvoz dopunske smeše za ishranu stoke moglo bi da dovede do smanjenja troškova nabavke dopunske smeše kod lica koja nisu obveznici PDV, odnosno koji su obveznici PDV ali nemaju pravo da PDV obračunat za uvoz i promet dopunske smeše odbiju kao prethodni porez. Naime, eventualno smanjenje cene dopunske smeše direktno utiče i na smanjenje troškova tih lica.
4. Da li se Zakonom podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišna konkurencija
Zakon može da utiče na stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i na tržišnu konkurenciju u oblasti prometa dobara koja se unose u slobodnu zonu i prometa dobara u slobodnoj zoni, a koji se vrši stranim licima koja sa obveznicima PDV –korisnicima slobodnih zona imaju zaključene ugovore da će ta dobra ugraditi u dobra namenjena otpremanju u inostranstvo.
5. Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o Zakonu
Ovaj zakon je u postupku pripreme dostavljen nadležnim organima. Pored toga, dana 20. marta 2018. godine postavljen je na internet stranicu Ministarstva finansija (www.mfin.gov.rs) tako da su sve zainteresovane strane imale mogućnost da daju svoje sugestije i komentare.
6. Koje će se mere tokom primene Zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem Zakona namerava
Ministarstvo finansija je nadležno za sprovođenje ovog zakona, za njegovu ujednačenu primenu na teritoriji Republike, kao i za davanje mišljenja u vezi njegove primene.
U cilju adekvatnog sprovođenja ovog zakona, ministar finansija će blagovremeno doneti podzakonske propise kojima će se bliže urediti određena pitanja. S tim u vezi, ministar finansija doneće Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o načinu i postupku ostvarivanja poreskih oslobođenja sa pravom na odbitak prethodnog poreza, Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o utvrđivanju dobara i usluga čiji se promet oporezuje po posebnoj stopi PDV i Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o postupku ostvarivanja prava na povraćaj PDV i o načinu i postupku refakcije i refundacije PDV.
Posebno ističemo, da će se periodičnim publikovanjem Biltena službenih objašnjenja i stručnih mišljenja za primenu finansijskih propisa, kao i na drugi pogodan način, dodatno obezbediti transparentnost, informisanost i dostupnost informacijama, kako bi se i na ovaj način doprinelo ostvarivanju ciljeva postavljenih donošenjem Zakona.
ODREDBE ZAKONA O POREZU NA DODATU VREDNOST
KOJE SE MENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Član 16.
Poreska obaveza nastaje danom kada se najranije izvrši jedna od sledećih radnji:
1) promet dobara i usluga;
2) naplata, odnosno plaćanje ako je naknada ili deo naknade naplaćen, odnosno plaćen u novcu pre prometa dobara i usluga;
2a) izdavanje računa kod usluga iz člana 5. stav 3. tačka 1) ovog zakona, UKLJUČUJUĆI I USLUGE NEPOSREDNO POVEZANE SA TIM USLUGAMA KOJE PRUŽA ISTO LICE;
3) nastanak obaveze plaćanja carinskog duga, kod uvoza dobara, a ako te obaveze nema, danom u kojem bi nastala obaveza plaćanja tog duga.
Član 23.
Opšta stopa PDV za oporezivi promet dobara i usluga ili uvoz dobara iznosi 20%.
Po posebnoj stopi PDV od 10% oporezuje se promet dobara i usluga ili uvoz dobara, i to:
1) hleba i drugih pekarskih proizvoda, mleka i mlečnih proizvoda, brašna, šećera, jestivog ulja od suncokreta, kukuruza, uljane repice, soje i masline, jestive masnoće životinjskog i biljnog porekla i meda;
1a) brisana („Službeni glasnik RS”, broj 93/12)
2) svežeg, rashlađenog i smrznutog voća, povrća, mesa, uključujući i iznutrice i druge klanične proizvode, ribe i jaja;
2a) žitarica, suncokreta, soje, šećerne repe i uljane repice;
3) lekova, uključujući i lekove za upotrebu u veterini;
4) ortotičkih i protetičkih sredstava, kao i medicinskih sredstava – proizvoda koji se hirurški ugrađuju u organizam;
5) materijala za dijalizu;
6) đubriva, sredstava za zaštitu bilja, semena za reprodukciju, sadnog materijala, komposta sa micelijumom, kompletne krmne POTPUNE I DOPUNSKE smeše za ishranu stoke i žive stoke;
7) udžbenika i nastavnih sredstava;
7a) brisana („Službeni glasnik RS”, broj 108/13)
8) dnevnih novina;
9) monografskih i serijskih publikacija;
10) ogrevnog drveta, uključujući brikete, pelet i druga slična dobra od drvne biomase;
11) usluga smeštaja u ugostiteljskim objektima za smeštaj u skladu sa zakonom kojim se uređuje turizam;
12) usluge koje se naplaćuju putem ulaznica za bioskopske i pozorišne predstave, sajmove, cirkuse, zabavne parkove, koncerte (muzičke događaje), izložbe, sportske događaje, muzeje i galerije, botaničke bašte i zoološke vrtove, ako promet ovih usluga nije oslobođen PDV;
12a) brisana („Službeni glasnik RS”, broj 93/12)
13) prirodnog gasa;
13a) toplotne energije za potrebe grejanja;
14) prenos prava raspolaganja na stambenim objektima, ekonomski deljivim celinama u okviru tih objekata, kao i vlasničkim udelima na tim dobrima;
15) usluge koje prethode isporuci vode za piće vodovodnom mrežom, kao i vode za piće, osim flaširane;
16) prečišćavanja i odvođenja atmosferskih i otpadnih voda;
17) upravljanje komunalnim otpadom;
18) održavanje čistoće na površinama javne namene;
19) održavanje javnih zelenih površina i priobalja;
20) prevoz putnika i njihovog pratećeg prtljaga;
21) upravljanje grobljima i pogrebne usluge.
Ministar bliže uređuje šta se, u smislu ovog zakona, smatra dobrima i uslugama iz stava 2. tač. 1), 2), 2a), 4)–11) i 15)–21) ovog člana.
Član 24.
PDV se ne plaća na:
1) prevozne i ostale usluge, koje su povezane sa uvozom dobara, ako je vrednost tih usluga sadržana u osnovici iz člana 19. stav 2. ovog zakona;
2) promet dobara koja obveznik ili treće lice, po njegovom nalogu, šalje ili otprema u inostranstvo;
3) promet dobara koja inostrani primalac ili treće lice, po njegovom nalogu, šalje ili otprema u inostranstvo;
4) promet dobara koja inostrani primalac otprema u prtljagu koji nosi sa sobom u inostranstvo, ako:
(1) se dobra otpremaju pre isteka tri kalendarska meseca po isporuci tih dobara;
(2) je ukupna vrednost isporučenih dobara veća od 150 EUR, u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije, uključujući PDV;
5) unos dobara u slobodnu zonu, prevozne i druge usluge korisnicima slobodnih zona koje su neposredno povezane sa tim unosom i promet dobara i usluga u slobodnoj zoni, za koje bi obveznik – korisnik slobodne zone imao pravo na odbitak prethodnog poreza kada bi ta dobra ili usluge nabavljao za potrebe obavljanja delatnosti van slobodne zone;
5a) PROMET DOBARA KOJA SE UNOSE U SLOBODNU ZONU, PREVOZNE I DRUGE USLUGE KOJE SU NEPOSREDNO POVEZANE SA TIM UNOSOM I PROMET DOBARA U SLOBODNOJ ZONI, KOJI SE VRŠI STRANOM LICU KOJE IMA ZAKLJUČEN UGOVOR SA OBVEZNIKOM PDV – KORISNIKOM SLOBODNE ZONE DA TA DOBRA UGRADI U DOBRA NAMENJENA OTPREMANJU U INOSTRANSTVO;
6) promet dobara koja su u postupku carinskog skladištenja;
6a) otpremanje dobara u slobodne carinske prodavnice otvorene na vazduhoplovnim pristaništima otvorenim za međunarodni saobraćaj na kojima je organizovana pasoška i carinska kontrola radi prodaje putnicima u skladu sa carinskim propisima (u daljem tekstu: slobodne carinske prodavnice), kao i na isporuku dobara iz slobodnih carinskih prodavnica;
7) usluge radova na pokretnim dobrima nabavljenim od strane inostranog primaoca usluge u Republici, ili koja su uvezena radi oplemenjivanja, opravke ili ugradnje, a koja posle oplemenjivanja, opravke ili ugradnje, isporučilac usluge, inostrani primalac ili treće lice, po njihovom nalogu, prevozi ili otprema u inostranstvo;
8) prevozne i ostale usluge koje su u vezi sa izvozom, tranzitom ili privremenim uvozom dobara, osim usluga koje su oslobođene od PDV bez prava na poreski odbitak u skladu sa ovim zakonom;
9) usluge međunarodnog prevoza lica u vazdušnom saobraćaju, s tim što za nerezidentno vazduhoplovno preduzeće poresko oslobođenje važi samo u slučaju uzajamnosti;
10) isporuke letilica, servisiranje, popravke, održavanje, čarterisanje i iznajmljivanje letilica, koje se pretežno koriste uz naknadu u međunarodnom vazdušnom saobraćaju, kao i isporuke, iznajmljivanje, popravke i održavanje dobara namenjenih opremanju tih letilica;
11) promet dobara i usluga namenjenih neposrednim potrebama letilica iz tačke 10) ovog stava;
12) usluge međunarodnog prevoza lica brodovima u rečnom saobraćaju, s tim što za nerezidentno preduzeće koje vrši međunarodni prevoz lica brodovima u rečnom saobraćaju, poresko oslobođenje važi samo u slučaju uzajamnosti;
13) isporuke brodova, servisiranje, popravke, održavanje i iznajmljivanje brodova, koji se pretežno koriste uz naknadu u međunarodnom rečnom saobraćaju, kao i isporuke, iznajmljivanje, popravke i održavanje dobara namenjenih opremanju tih brodova;
14) promet dobara i usluga namenjenih neposrednim potrebama brodova iz tačke 13) ovog stava;
15) isporuke zlata Narodnoj banci Srbije;
16) dobra i usluge namenjene za:
(1) službene potrebe diplomatskih i konzularnih predstavništava;
(2) službene potrebe međunarodnih organizacija, ako je to predviđeno međunarodnim ugovorom;
(3) lične potrebe stranog osoblja diplomatskih i konzularnih predstavništava, uključujući i članove njihovih porodica;
(4) lične potrebe stranog osoblja međunarodnih organizacija, uključujući članove njihovih porodica, ako je to predviđeno međunarodnim ugovorom;
16a) promet dobara i usluga koji se vrši u skladu sa ugovorima o donaciji zaključenim sa državnom zajednicom Srbija i Crna Gora, odnosno Republikom, ako je tim ugovorom predviđeno da se iz dobijenih novčanih sredstava neće plaćati troškovi poreza, u delu koji se finansira dobijenim novčanim sredstvima osim ako ratifikovanim međunarodnim ugovorom nije drukčije predviđeno;
16b) promet dobara i usluga koji se vrši u skladu sa ugovorima o kreditu, odnosno zajmu, zaključenim između državne zajednice Srbija i Crna Gora, odnosno Republike i međunarodne finansijske organizacije, odnosno druge države, kao i između treće strane i međunarodne finansijske organizacije, odnosno druge države u kojem se Republika Srbija pojavljuje kao garant, odnosno kontragarant, u delu koji se finansira dobijenim novčanim sredstvima, ako je tim ugovorima predviđeno da se iz dobijenih novčanih sredstava neće plaćati troškovi poreza;
16v) promet dobara i usluga koji se vrši na osnovu međunarodnih ugovora, ako je tim ugovorima predviđeno poresko oslobođenje, osim međunarodnih ugovora iz tač. 16a) i 16b) ovog stava;
17) usluge posredovanja koje se odnose na promet dobara i usluga iz tač. 1)–16) ovog stava.
Poresko oslobođenje iz stava 1. ovog člana primenjuje se i ako je naknada, odnosno deo naknade naplaćen pre izvršenog prometa.
Poresko oslobođenje iz stava 1. tačka 3) ovog člana ne odnosi se na promet dobara koja inostrani primalac sam preveze radi opremanja ili snabdevanja sportskih čamaca, sportskih aviona i ostalih prevoznih sredstava za privatne potrebe.
Oslobođenje iz stava 1. tačka 16) podtač. (1) i (3) ovog člana se ostvaruje pod uslovom reciprociteta, a na osnovu potvrde ministarstva nadležnog za inostrane poslove.
Inostranim primaocem dobara ili usluga, u smislu ovog člana, smatra se lice koje:
1) je obveznik, a čije je mesto stvarne uprave van Republike;
2) nije obveznik, a ima prebivalište ili sedište van Republike.
Način i postupak ostvarivanja poreskog oslobođenja iz st. 1–3. ovog člana propisuje ministar.
Član 53.
Refakcija PDV izvršiće se stranom obvezniku, na njegov zahtev, za promet pokretnih dobara i pružene usluge u Republici, pod uslovima da:
1) je PDV za promet dobara i usluga iskazan u računu, u skladu sa ovim zakonom, i da je račun plaćen;
2) je iznos PDV za koji podnosi zahtev za refakciju PDV veći od 200 EUR u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije;
3) su ispunjeni uslovi pod kojima bi obveznik PDV mogao ostvariti pravo na odbitak prethodnog poreza za ta dobra i usluge u skladu sa ovim zakonom;
4) ne vrši promet dobara i usluga u Republici, odnosno da pruža samo usluge prevoza dobara koje su u skladu sa članom 24. stav 1. tač. 1), 5) i 8) ovog zakona oslobođene poreza ili vrši samo prevoz putnika koji u skladu sa članom 49. stav 7. ovog zakona podleže pojedinačnom oporezivanju prevoza.
4) NE VRŠI PROMET DOBARA I USLUGA U REPUBLICI, OSIM PROMETA:
(1) USLUGA PREVOZA DOBARA KOJE SU U SKLADU SA ČLANOM 24. STAV 1. TAČ. 1), 5) I 8) OVOG ZAKONA OSLOBOĐENE POREZA;
(2) USLUGA PREVOZA PUTNIKA KOJI U SKLADU SA ČLANOM 49. STAV 7. OVOG ZAKONA PODLEŽE POJEDINAČNOM OPOREZIVANJU PREVOZA;
(3) DOBARA I USLUGA ZA KOJI OBAVEZU OBRAČUNAVANJA PDV IMA OBVEZNIK PDV – PRIMALAC DOBARA ILI USLUGA.
Refakcija PDV u slučajevima iz stava 1. ovog člana vrši se pod uslovom uzajamnosti.
ČLAN 5.
Član 12. Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RSˮ, broj 108/16)
Pravo na refundaciju PDV za hranu i opremu za bebe koje su nabavljene do dana početka primene zakona kojim se uređuje finansijska podrška porodici sa decom, a kojim se propisuje jednokratna isplata novčanih sredstava na ime kupovine opreme za bebe, ROĐENE ZAKLJUČNO SA 30. JUNOM 2018. GODINE ostvaruje se u skladu sa članom 56b Zakona o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RSˮ, br. 84/04, 86/04-ispravka, 61/05, 61/07, 93/12, 108/13, 68/14-dr. Zakon, 142/14 i 83/15).
ČLAN 6.
OVAJ ZAKON STUPA NA SNAGU OSMOG DANA OD DANA OBJAVLJIVANJA U „SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJEˮ, A PRIMENJIVAĆE SE OD 1. JULA 2018. GODINE, OSIM ODREDABA ČLANA 4. OVOG ZAKONA KOJE ĆE SE PRIMENJIVATI OD 1. JANUARA 2019. GODINE.