O B R A Z L O Ž E NJ E
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENJE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. tačka 6. Ustava Republike Srbije kojim je, pored ostalog, propisano da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje sistem obavljanja pojedinih privrednih delatnosti.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju („Službeni glasnik RS”, broj 68/15 – u daljem tekstu: Zakon), uređeni su uslovi i način obavljanja javnog prevoza putnika i prevoza za sopstvene potrebe, kao i inspekcijski nadzor.
Donošenjem Zakona rešeni su određeni problemi u primeni Zakona o međunarodnom prevozu u drumskom saobraćaju („Službeni list SRJ”, br. 60/98, 5/99, 44/99, 74/99 i 4/00 i „Službeni glasnik RS”, br. 101/05 i 18/10) i Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju („Službeni glasnik RS”, br. 46/95, 66/01, 61/05, 62/06 i 31/11) i izvršeno je prilagođavanje relevantnim propisima Evropske unije čime se popravio nepovoljan položaj domaćih u odnosu na strane prevoznike i doprinelo sprečavanju pojava nelegalnog obavljanja prevoza u drumskom saobraćaju.
Nakon analize nekih uporedno pravnih rešenja, raspoloživih podataka kao i nakon održanih sastanaka i inicijativa zainteresovanih privrednih subjekata uočeno je da je neophodno izvršiti izmene i dopune pojedinih odredaba Zakona.
Donošenjem Predloga zakona unaprediće se prevoz putnika u drumskom saobraćaju, uspostaviće se viši stepen efikasnosti u radu svih subjekata u ovoj oblasti, otvoriće se nove tržišne mogućnosti za domaće prevoznike i upravljače autobuskih stanica, otkloniti nejasnoće u primeni zakona, otkloniti pravne praznine, detaljnije i jasnije urediti pojedina pitanja i instituti.
Problemi koji će se rešiti donošenjem Predloga zakona ne bi se mogli rešiti donošenjem podzakonskih akata, odnosno preduzimanjem drugih mera u obavljanju poslova državne uprave, već isključivo donošenjem izmenama i dopunama važećeg Zakona, s obzirom da je reč o pitanjima i odnosima koji su predmet uređivanja zakona.
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA
I POJEDINAČNIH REŠENJA
Članom 1. Predloga zakona propisano je da Ministarstvo izdaje sertifikat o profesionalnoj osposobljenosti i donosi rešenje o oslobađanju od polaganja ispita o profesionalnoj osposobljenosti lica odgovornog za prevoz, kao i da se protiv rešenja može izjaviti žalba Vladi.
Članom 2. Predloga zakona propisano je da ministar propisuje program i način polaganja ispita o profesionalnoj osposobljenosti, a ne i visinu troškova polaganja tog ispita.
Članom 3. Predloga zakona propisano je da se licenca za pružanje staničnih usluga može izdati sa rokom važenja do pet godina, kako privrednom društvu, drugom pravnom licu ili preduzetniku koji je vlasnik autobuske stanice, tako i privrednom društvu, drugom pravnom licu ili preduzetniku koji je obezbedio drugi valjan pravni osnov korišćenja iste.
Članom 4. Predloga zakona brisan je stav 2. člana 63. Zakona, jer je u vezi sa članom 179. Zakona.
Članom 5. Predloga zakona propisan je uslov pod kojim prevoznik može podneti zahtev za izmenu reda vožnje koji je prvi put registrovan u Ministarstvu, a zbog razloga propisanih u tač. 2) i 3) ovog člana.
Članom 6. Predloga zakona izvršeno je pravilno pozivanje na uslove za obavljanje međunarodnog linijskog prevoza.
U članu 7. Predloga zakona propisano je da se prevozom za sopstvene potrebe smatra i prevoz koji vrše pravna lica kada vrše osposobljavanje kandidata za vozače.
Čl. 8. i 9. Predloga zakona uređen je obavezni element potvrde, prijava promene podataka na osnovu kojih je izvršen upis u registar privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika koji vrše međunarodni prevoz za sopstvene potrebe, kao i obaveza vraćanja izdate potvrde i dato je ovlašćenje Ministru da propiše i obrazac potvrde o upisu u registar privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika koji vrše međunarodni prevoz za sopstvene potrebe.
Čl. 10, 11, 12, 13, 14. i 15. Predloga zakona izvršava se usaglašavanje Zakona sa Zakonom o inspekcijskom nadzoru, preciziranje i upotpunjavanje inspekcijskih ovlašćenja, a određena ovlašćenja preneta su na nadležni carinski organ.
Članom 16. Predloga zakona propisana je novčana kazna za pravno lice i preduzetnika koje ne vrati izdatu potvrdu o upisu u registar privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika koji vrše međunarodni prevoz za sopstvene potrebe, kao i novčana kazna za korišćenje autobusa ili putničkog vozila koje je u inspekcijskom nadzoru isključeno iz saobraćaja.
Članom 17. Predloga zakona brisana je tačka 17) u članu 173. stav 1. Zakona jer je predmetni prekršaj, kako je napred navedeno, svrstan u član 169. Zakona u kome je propisana novčana kazna u većem iznosu, a propisana je i novčana kazna u većem iznosu za odgovorno lice i fizičko lice koji su odgovorni za izvršenje prekršaja iz člana 176. stav 1. Zakona.
Čl. 18. i 19. Predloga zakona privrednim društvima, drugim pravnim licima i preduzetnicima koji obavljaju delatnost javnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju i delatnost pružanja staničnih usluga rok za usklađivanje poslovanja sa Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju („Službenom glasniku RS”, broj 68/15) produžen je do 12. septembra 2018. godine.
Članom 20. Predloga zakona predviđeno je koji propisi će se primenjivati na postupke koji su po zahtevu stranaka započeti do stupanja na snagu ovog zakona, a za koje su ovim zakonom predviđena drugačiji uslovi u odnosu na uslove propisane Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju („Službenom glasniku RSˮ, broj 68/15).
Članom 21. Predloga zakona propisano je stupanje na snagu ovog zakona.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH
ZA SPROVOĐENJE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna finansijska sredstva iz budžeta.
V. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE PREDLAŽE DONOŠENJE ZAKONA PO
HITNOM POSTUPKU
Donošenje zakona po hitnom postupku je neophodno kako bi se privrednim društvima koji su upravljači autobuskim stanicama omogućilo da nastave sa pružanjem usluga prevoznicima po osnovu već zaključenih ugovora o zakupu ili ugovora o korišćenju.
Naime, nedonošenje zakona po hitnom postupku moglo bi da prouzrokuje štetne posledice za poslovanje privrednih društava koja su upravljači autobuskih stanica, po osnovu zaključenih ugovora o zakupu ili ugovora o korišćenju, zatim za same vlasnike autobuskih stanica, koji imaju interes da iste daju na korišćenje drugim subjektima, a negativno bi se odrazilo na celokupnu organizaciju prevoza i bezbednost saobraćaja na područjima gde se nalaze te stanice, kao i na rad prevoznika i putnike.
Iz navedenih razloga, saglasno članu 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, broj 20/12 – prečišćen tekst) predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku jer se na taj način obezbeđuje kontinuitet rada prevoznika i autobuskih stanica.
VI. ANALIZA EFEKATA ZAKONA
Određivanje problema koje zakon treba da reši
Tokom primene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju („Službeni glasnik RS”, broj 68/15), kao i tokom pripreme podzakonskih akata za primenu uočeni su određeni problemi, a rešavanje određenih problema inicirala je Privredna komora Srbije, a to su:
Usklađenost starih redova vožnje sa Daljinarom za međumesni saobraćaj;
Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju propisano je da red vožnje mora biti u skladu sa Daljinarom, a prema analizi Privredne komore Srbije koja je inicirala izmene predmetnog zakona, veliki broj redova vožnje ne ispunjava taj uslov. Naime, prema podacima Privredne komore Srbije veliki broj redova vožnje, koji su registrovani i overeni u Ministarstvu pre propisivanja Daljinara za međumesni saobraćaj, ima veoma malo odstupanje od istog. Ovo se posebno odnosi na redove vožnje na pojedinim relacijama gde postoji velika dnevna potreba da se stanovništvo zbog odlaska na posao, u školu, na lečenje i sl. prevozi sa teritorije jedne opštine na teritoriju druge opštine, pri čemu se najčešće radi o potrebama stanovništva koje živi na teritorijama gde nema alternativnog prevoza zbog toga što gradski i prigradski prevoz ne postoji, ili je organizovan sa ređim polascima.
Takođe, utvrđeno je da se radi o odstupanjima koja nemaju uticaj na održavanje linija uz poštovanje odobrenih polazaka. Stoga bi insistiranje na primeni ove odredbe rezultiralo nemogućnošću registracije tih redova vožnje, što bi se negativno odrazilo na poslovanje prevoznika i na interese putnika.
S obzirom na to da je Pravilnikom o uslovima i postupku usaglašavanja predloga redova vožnje u međumesnom prevozu („Službeni glasnik RS”, broj 16/17) predviđeno da predlozi novih redova vožnje moraju ispunjavati uslove u pogledu Daljinara, na taj način će redovi vožnje u buduće stvarno ispunjavati taj uslov.
Pomenuta analiza Privredne komora Srbije, obuhvatila je oko 50% od ukupno 10.240 registrovanih polazaka. U tabeli su prikazani rezultati analize. Predmet analize je bilo 5212 polazaka koji su na redovima vožnje 27 prevoznika, a koji imaju najviše registrovanih polazaka. Rezultati su pokazali da je veoma visok procenat polazaka koji nisu usklađeni sa daljinarom, odnosno 65,21%, dok je samo 34,79% usklađeno.
Tabela: Prikaz registrovanih polazaka u međumesnom prevozu po prevoznicima prema procentu usklađenih i neusklađenih polazaka sa Daljinarom za međumesni saobraćaj
R.b. PREVOZNIK Broj polazaka Broj usklađenih Brojneusklađenih %usklađenih % neusklađenih SP Lasta, Beograd 1141 255 886 22.35% 77.65% Nišekspres, Niš 764 506 258 66.2% 33.8% Arriva Litas, Požarevac 184 44 140 23.91% 76.09% AS tours, Veternik 6 5 1 83.33% 16.67% Autoprevoz, Kikinda 53 2 51 3.77% 96.23% ATP Pančevo, Pančevo 338 78 260 23.08% 76.92% Banat trans, Zrenjanin 29 18 11 62.07% 37.93% Bečejprevoz, Bečej 334 166 168 49.70% 50.30% Dunavprevoz B.Palanka 166 33 133 19.88% 80.12% Enka, Novi Kneževac 41 3 38 7.32% 92.68% Feniks GiZ Jazovnik 6 0 6 0.00% 100.00% Gaga turs, Beograd 54 37 17 68.52% 31.48% JP Vrbas,Vrbas 202 66 136 32.67% 67.33% Master bus, Ruma 36 22 14 61.11.% 38.89% Net bus, Zrenjanin 58 0 58 0.00% 100.00% Saobraćaj, Žabalj 76 30 46 39.47% 60.53% Severtrans, Senta 61 34 27 55.74% 44.26% Severtrans, Sombor 140 53 87 37.86% 62.14% Sirmiumbus, S.Mitrovica 98 36 62 36.73% 63.27% STUP, Vršac 156 2 154 1.28% 98.72% Suboticatrans, Subotica 149 73 76 48.32% 51.01% Šidekspres, Šid 24 20 4 83.33% 16.67% Šljivić, Kula 7 7 0 100.00% 0.00% JGSP, Novi Sad 461 203 258 44.03% 55.97% Europabus, Valjevo 80 31 49 38.75% 61.25% Raketa AB, Bajina Bašta 120 38 82 31.67% 38.33% 27. Jugoprevoz, Kruševac 428 51 377 11.92% 88.08% UKUPNO 5212 1813 3399 34.79% 65,21%
Zahtev za izmenu registrovanog reda vožnje u međumesnom prevozu
Privredna komora Srbije uputila je inicijativu i za dopunu člana 67. Zakona kojim su uređeni razlozi za izmenu registrovanog reda vožnje u roku važenja, radi sprečavanja da se zahtev za izmenu registrovanog reda vožnje zloupotrebi pre nego što se utvrdi realna potreba za izmenom novog reda vožnje, po kome tek otpočinje obavljanje prevoza. S tim u vezi propisan je uslov, u vidu vremenskog perioda u kome ne može da se podnese zahtev za izmenu reda vožnje. Tako je u članu 67. Zakona dodat novi stav 3. kojim je propisano da se za red vožnje koji je u istoj kalendarskoj godini usaglašen u Privrednoj komori Srbije i registrovan u Ministarstvu, može podneti zahtev za izmenu posle isteka godinu dana od početka važenja registrovanog reda vožnje, odnosno važenja režima obavljanja prevoza na liniji.
Upotpunjavanje i preciziranje određenih zakonskih postupaka i ovlašćenja
Dopunom zakona bilo je neophodno propisati osnov za izdavanje sertifikata o profesionalnoj osposobljenosti licu koje ispuni neki od propisanih uslova za oslobađanje od polaganje ispita, budući da je u članu 23. stav 2. Zakona propisano da ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja sertifikat o profesionalnoj osposobljenosti izdaje samo licu koje položi ispit, a da su u stavu 3. ovog člana propisani uslovi za oslobađanje od ispita.
Takođe, uočeno da je potrebno dopuniti i precizirati određena inspekcijska ovlašćenja kako bi preduzete mere u vršenju inspekcijskog nadzora nad obavljanjem međunarodnog prevoza imale očekivani efekat. Pored toga, ovim dopunama postiže se da mere preduzete prema stranom prevozniku imaju isti efekat kao i mere preduzete prema domaćim prevoznicima koji ne obavljaju prevoz u skladu sa propisima.
Uslov za izdavanje licence za pružanje staničnih usluga
Poslovno udruženje drumskog transporta Panontransport, Novi Sad, uputilo je inicijativu za izmenu člana 41. Zakona kojim su uređeni uslovi za izdavanje licence za pružanje staničnih usluga. U dostavljenoj inicijativi ukazano je da veliki broj autobuskih stanica neće moći da ispuni propisani uslov vlasništva, a to se pre svega odnosi na veliki broj autobuskih stanica koje su u javnoj svojini. Pored toga, značajan broj autobuskih stanica nalazi se u vlasništvu privrednih subjekata koji su u postupku stečaja.
Ciljevi koji se donošenjem zakona postižu
Donošenjem ovog zakona postiže se kontinuitet u poslovanju prevoznika i privrednih subjekata koji upravljaju autobuskim stanicama, kontinuitet u pružanju usluge prevoza korisnicima prevoza, a vrši se i delimično usklađivanje sa Zakonom o inspekcijskom nadzoru, Zakonom o opštem upravnom postupku i Zakonom o budžetskom sistemu.
Da li su razmatrane mogućnosti za rešavanje problema bez donošenja akta?
Imajući u vidu navedene ciljeve, isti se nisu mogli postići na drugi način osim izmenama i dopunama Zakona.
Zašto je donošenje akta najbolji način za rešavanje problema?
Budući da je analizom navedenih problema utvrđeno da su za njihovo rešavanje zahteva potrebna nova zakonska rešenja, ocenjeno je da je donošenje akta najbolji način za rešavanje problema.
Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u zakonu?
Rešenja data u Predlogu zakona će pozitivno uticati na prevoznike koji obavljaju međumesni prevoz, jer će pre svega održati postojeći, odnosno uspostavljeni obim prevoza. Pozitivan uticaj će biti i na putnike koji redovno koriste usluge prevoznika i autobuskih stanica u međumesnom prevozu, a pre svega određene putnike (zaposleni, učenici, studenti) koji će svakodnevno i dalje imati postojeći nivo usluge u smislu broja i frekvencije polazaka, sa realnim očekivanjem njihovog povećanja tokom 2018. godine.
Takođe, rešenja data u Predlogu zakona, a koja su u vezi sa kontrolom koja se vrši na graničnim prelazima, predviđaju da nadzor nad primenom Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju vrši nadležni carinski organ, umesto policijskog službenika na graničnom prelazu, pa budući da je Zakonom o međunarodnom prevozu u drumskom saobraćaju, koji je prestao da važi početkom primene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju („Službeni glasnik RS”, broj 68/15) carinski organ već bio ovlašćen za te poslove, ocenjuje se da ova rešenja neće bitno uticati na rad organa kome se ovlašćenja daju. Naime, službenici carinskog organa su već upoznati sa poslovima koje je potrebno da obavljaju na osnovu datih ovlašćenja. Takođe, ovo ovlašćenje neće uticati ni na prevoznike i korisnike prevoza, jer carinski organ i u svojim redovnim poslovima ima obavezu da kontroliše autobuse i putnike.
Rešenja data u Predlogu zakona, a koja su u vezi sa upotpunjavanjem inspekcijskih ovlašćenja i mera koja se preduzimaju prema stranom prevozniku, uticaće na strane prevoznike na taj način što će prevoznik koji ne obavlja prevoz u skladu sa odredbama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju i odredbama potvrđenih međunarodnih sporazuma biti onemogućen da autobus koji je bio korišćen u nezakonitom obavljanju prevoza, koristi narednih pet dana na teritoriji Republike Srbije.
Kakve troškove će primena zakona stvoriti građanima i privredi (naročito malim i srednjim preduzećima)
Primena zakona neće stvoriti nove troškove prevoznicima, koji su najvećem broju mala i srednja preduzeća, kao ni građanima.
Da li su pozitivne posledice takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti?
Navedena rešenja su opravdana iz razloga što je prema analizi koju je izvršila Privredna komora Srbije procenat neusklađenih redova vožnje izuzetno visok, odnosno oko 65%, što znači da će biti izbegnuti troškovi projektovanja novih redova radi usklađivanja sa daljinarom, na istim relacijama na kojima već imaju registrovane redove vožnje, a koji bi zamenili stare redove vožnje.
Budući da je utvrđeno da su odstupanja od daljinara veoma mala i značajno ne utiču na vremena polaska, prevoznici neće imati potrebu da predlažu i registruju nove redove vožnje usklađene sa daljinarom.
Takođe, rešenja predviđena Predlogom zakona koja se odnose na upisu registar privrednih subjekata koji vrše međunarodni prevoz za sopstvene potrebe pozitivno će uticati na te privredne subjekte, jer neće imati troškove za overu dokumenata koje su bili u obavezi da podnesu uz zahtev za upis u registar radi ostvarivanja prava na vršenje prevoza za sopstvene potrebe.
Obaveza prijave promene podataka podrazumeva prijavu novog vozila kojim privredno društvo ima nameru da obavlja prevoz za sopstvene potrebe i odjavu vozila koje je otuđilo. Kako je već predviđena obaveza da svako vozilo kojim privredni subjekat obavlja prevoz za sopstvene potrebe bude upisano u registar, to znači da predviđena izmena Zakona u suštini nije nova obaveza za te subjekte. Nova je samo obaveza u pogledu odjave vozila, koja ne iziskuje troškove plaćanja republičke administrativne takse ili neke druge naknade. Pozitivne posledice ovog zakonskog rešenja osetiće svi prevoznici, jer će biti sprečena mogućnost nezakonitog korišćenje autobusa u međunarodnom vanlinijskom prevozu, s obzirom da je Zakonom predviđeno da se međunarodni prevoz za sopstvene potrebe u načinu obavljanja prevoza smatra vanlinijskim prevozom.
Budući da je potvrda o upisu u registar već predviđena Zakonom, rad po prijavi promena podataka neće prouzrokovati dodatne troškove za državni organ.
Da li zakon podržava stvaranje novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju
Ovim zakonom podržava se tržišna konkurencija na taj način što se rešenjima datim u ovom zakonu sprečava nastupanje negativnih posledica koje bi nastupile nemogućnošću prevoznika da nastave sa obavljanjem svoje delatnosti zbog toga što stari redovi vožnje moraju da se usklade sa daljinarom i što prevoznici imaju mogućnost da svoje poslovanje usklade sa potrebama tržišta, a ne sa administrativnim ograničenjima.
Pored toga, obezbeđuje se uređenje tržišta međumesnog prevoza i sprečava mogućnost pojave „sive ekonomije“ na linijama koje bi prestale da se održavaju, a samim tim i otvara mogućnost pojave novih privrednih subjekata na tržištu, a što dovodi do povećanja broja usluga, kao i do povećanja broja zaposlenih u privrednim subjektima koji posluju u ovom sektoru.
Da li su zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o zakonu
Prilikom izrade akta konsultovana je Privredna komora Srbije kao nacionalna asocijacija privrednika čije su članice i prevoznici drumskog putničkog saobraćaja. Privredna komora Srbije inicirala je i dala pozitivno mišljenje na izmenu Zakona u smislu brisanja stava 2. člana 63. i dopune člana 67. Zakona.
U pogledu predloženih rešenja za poslovanje autobuskih stanica zainteresovane strane su se izjasnile putem inicijative Poslovnog udruženja drumskog transporta Panontransport, Novi Sad, a koja je sačinjena na osnovu obraćanja upravljača autobuskih stanica koji su ukazali na neadekvatno zakonsko rešenje u pogledu uslova koje moraju da ispune da bi mogli da nastave da pružaju stanične usluge.
Zaključkom Odbora za privredu i finansije 05 Broj: 011-4949/2017 od 24. maja 2017. godine usvojen je predlog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da nije potrebno sprovoditi javnu raspravu o Nacrtu zakona.
Koje će se mere tokom primene zakona preduzeti da bi se ostvarilo ono što se donošenjem zakona namerava
Kako je upotpunjeno ovlašćenje ministra da propisuje i obrazac potvrde o upisu u registar privrednih subjekata koji vrše međunarodni prevoz za sopstvene potrebe, biće donet podzakonski akt koji će sadržati i izgled tog obrasca.
Budući da su produženi rokovi za izjavljivanje žalbe na inspekcijska rešenja, planirano je da se ovlašćena lica autonomne pokrajine, opštinske, odnosno gradske uprave, odnosno uprave nadležne za poslove saobraćaja obaveste o ovoj promeni, kako bi donošenje rešenja bilo u skladu sa novim zakonskim rešenjem, odnosno dužim rokom za izjavljivanje žalbe.
Samom primenom predviđenih zakonskih rešenja koja se odnose na rešenja o ispunjenosti uslova za rad autobuskih stanica i redove vožnje u međumesnom prevozu i uslove za pružanje staničnih usluga, ostvariće se ciljevi koji su predviđeni ovim zakonom.
VII. PREGLED ODREDABA ZAKONA KOJE SE MENJAJU,
ODNOSNO DOPUNJUJU
Član 23.
Uslov u pogledu profesionalne osposobljenosti ispunjava privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik, ako lice odgovorno za prevoz ima sertifikat o profesionalnoj osposobljenosti.
Sertifikat iz stava 1. ovog člana izdaje Ministarstvo licu koje položi ispit o profesionalnoj osposobljenosti. MINISTARSTVO IZDAJE SERTIFIKAT O PROFESIONALNOJ OSPOSOBLJENOSTI I DONOSI REŠENJE O OSLOBAĐANJU OD POLAGANJA ISPITA O PROFESIONALNOJ OSPOSOBLJENOSTI NA OSNOVU USLOVA IZ STAVA 3. OVOG ČLANA.
Uslov za oslobađanje od polaganja ispita o profesionalnoj osposobljenosti ispunjava lice koje:
1) ima stečeno visoko obrazovanje na studijama drugog stepena (master akademske studije, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije) ili na osnovnim studijama na fakultetu u trajanju od najmanje četiri godine, a koje su u pogledu prava koja iz njih proizlaze izjednačene sa master akademskim studijama, u oblasti inženjerstva drumskog saobraćaja;
2) ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima upravljanja prevozom putnika u drumskom saobraćaju i stečeno visoko obrazovanje na studijama drugog stepena (master akademske studije, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije) ili na osnovnim studijama na fakultetu u trajanju od najmanje četiri godine, a koje su u pogledu prava koja iz njih proizlaze izjednačene sa master akademskim studijama;
3) ima završenu srednju školu u trogodišnjem, odnosno četvorogodišnjem trajanju za područje rada saobraćaja, mašinstva, odnosno elektrotehnike i najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima upravljanja prevozom putnika u drumskom saobraćaju.
Lice iz stava 1. ovog člana može da obavlja poslove upravljanja prevozom kod najviše četiri domaća prevoznika čiji ukupni vozni park čine najviše 50 autobusa.
PROTIV REŠENJA IZ STAVA 2. OVOG ČLANA MOŽE SE IZJAVITI ŽALBA VLADI.
Član 24.
Ispit o profesionalnoj osposobljenosti iz člana 23. stav 2. ovog zakona polaže se pred komisijom koju obrazuje Ministar.
Ministar propisuje program, način i visinu troškova PROGRAM I NAČIN polaganja ispita o profesionalnoj osposobljenosti.
Ministarstvo vodi evidenciju o izdatim sertifikatima o profesionalnoj osposobljenosti iz člana 23. stav 1. ovog zakona.
Ministar propisuje sadržinu i način vođenja evidencije sertifikata o profesionalnoj osposobljenosti, kao i izgled i sadržinu obrasca sertifikata o profesionalnoj osposobljenosti.
Evidencija i obrazac iz stava 4. ovog člana sadrže naročito ime, prezime, mesto i datum rođenja lica koje ima sertifikat o profesionalnoj osposobljenosti kao podatke o ličnosti.
Član 41.
Licenca za pružanje staničnih usluga izdaje se sa rokom važenja od DO pet godina.
Licenca za pružanje staničnih usluga izdaje se privrednom društvu, drugom pravnom licu ili preduzetniku ako ima:
1) poslovni ugled;
2) sedište na teritoriji Republike Srbije;
3) u vlasništvu, autobusku stanicu koja ispunjava uslove propisane ovim zakonom i propisima donetim na osnovu ovog zakona i
4) izmirene novčane obaveze prema domaćim prevoznicima na način propisan zakonom kojim se uređuju rokovi izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.
LICENCA ZA PRUŽANJE STANIČNIH USLUGA IZDAJE SE PRIVREDNOM DRUŠTVU, DRUGOM PRAVNOM LICU ILI PREDUZETNIKU KOJI ISPUNJAVA USLOV U POGLEDU POSLOVNOG UGLEDA, IMA SEDIŠTE NA TERITORIJI REPUBLIKE SRBIJE, IMA IZMIRENE NOVČANE OBAVEZE PREMA DOMAĆIM PREVOZNICIMA NA NAČIN PROPISAN ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJU ROKOVI IZMIRENJA NOVČANIH OBAVEZA U KOMERCIJALNIM TRANSAKCIJAMA I AKO AUTOBUSKA STANICA ISPUNJAVA USLOVE PROPISANE OVIM ZAKONOM I PROPISIMA DONETIM NA OSNOVU OVOG ZAKONA.
POD IZMIRENIM NOVČANIM OBAVEZAMA IZ STAVA 2. OVOG ČLANA PODRAZUMEVAJU SE NOVČANE OBAVEZE KOJE PRIVREDNO DRUŠTVO, DRUGO PRAVNO LICE ILI PREDUZETNIK IMA PREMA PREVOZNICIMA, PO OSNOVU VOZNIH KARATA KOJE PRODAJE U IME I ZA RAČUN PREVOZNIKA.
Član 63.
Vreme polaska iz početne i krajnje autobuske stanice, odnosno autobuskog stajališta i vreme dolaska i polaska na svim autobuskim stanicama i autobuskim stajalištima u redu vožnje, mora biti usklađeno sa vremenom vožnje primerenim za bezbedno odvijanje saobraćaja.
Red vožnje u međumesnom prevozu mora biti u skladu sa daljinarom.
Privredna komora Srbije propisuje daljinar za međumesni prevoz.
Član 67.
Prevoznik može podneti zahtev za izmenu registrovanog reda vožnje u roku važenja reda vožnje.
Ministarstvo donosi rešenje kojim odobrava prevozniku izmenu registrovanog reda vožnje, do isteka roka važenja registrovanog reda vožnje ako:
1) smanji broj polazaka;
2) smanji broj autobuskih stanica ili autobuskih stajališta u skladu sa članom 66. stav 2. ovog zakona;
3) promeni naziv linije zbog smanjenja broja autobuskih stanica, odnosno autobuskih stajališta ili zbog smanjenja broja polazaka ili zbog promene itinerera;
4) smanji režim obavljanja prevoza na liniji;
5) promeni stajalište u skladu sa članom 60. st. 6. i 7. ovog zakona;
6) prevoznik promeni poslovno ime.
ZAHTEV ZA IZMENU REGISTROVANOG REDA VOŽNJE IZ RAZLOGA KOJI SU PROPISANI U STAVU 2. TAČ. 2) I 3) OVOG ČLANA, A KOJI JE U ISTOJ KALENDARSKOJ GODINI USAGLAŠEN U PRIVREDNOJ KOMORI SRBIJE I REGISTROVAN U MINISTARSTVU, MOŽE SE PODNETI POSLE ISTEKA GODINU DANA OD POČETKA VAŽENJA REGISTROVANOG REDA VOŽNJE, ODNOSNO VAŽENJA REŽIMA OBAVLJANJA PREVOZA NA LINIJI.
Ministarstvo donosi rešenje kojim se odbija zahtev iz stava 1. ovoga člana ako prevoznik zahteva izmenu registrovanog reda vožnje koja nije propisana u stavu 2. ovog člana.
Rešenje iz st. 2. i 3.4. ovog člana je konačno.
Član 99.
Linijski prevoz obavlja se na osnovu dozvole za linijski prevoz.
Ministarstvo donosi rešenje o izdavanju dozvole iz stava 1. ovog člana.
Sastavni deo dozvole iz stava 1. ovog člana je odobreni red vožnje.
Linijski prevoz obavlja se iz naselja ili naseljenih mesta koja su uneta u odobrene redove vožnje.
Prevoznik može da koristi samo autobuske stanice i autobuska stajališta za međumesni prevoz u naseljima i naseljenim mestima iz stava 1 4. ovog člana, a koje je dužan da odredi u redu vožnje.
U naselju ili naseljenom mestu koje je uneto u odobreni red vožnje i koje ima autobusku stanicu prevoznik je dužan da odredi autobusku stanicu, a može da odredi i najviše dva autobuska stajališta.
Član 139.
Prevozom za sopstvene potrebe, u smislu ovog zakona, smatra se i prevoz lica koji vrše:
1) pravna lica koja imaju svoja odmarališta kada prevoze svoje goste;
2) ustanove u oblasti zdravstvene i socijalne zaštite kad prevoze pacijente, odnosno korisnike;
3) ustanove u oblasti kulture, obrazovanja i sportske organizacije kao i udruženja, zajednice i druge organizacije u tim oblastima, kada prevoze svoje učenike, studente, nastavno osoblje, odnosno svoje članove.,
4) PRAVNA LICA KOJA VRŠE OSPOSOBLJAVANJE KANDIDATA ZA VOZAČE KADA VRŠE OSPOSOBLJAVANJE KANDIDATA ZA VOZAČE.
Domaće privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik može vršiti međunarodni prevoz za sopstvene potrebe ako je upisan u registar privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika koji vrše međunarodni prevoz za sopstvene potrebe.
Domaće privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik podnosi zahtev za upis u registar iz stava 1. ovog člana Ministarstvu.
Uz zahtev iz stava 2. ovog člana privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik dužan je da dostavi:
1) overenu fotokopiju važećeg izvoda o upisu u Registar privrednih subjekata i
2) overenu fotokopiju saobraćajne dozvole, ugovora o zakupu ili lizingu za autobus.
Ministarstvo donosi rešenje o upisu u registar IZ STAVA 1. OVOG ČLANA ako su ispunjeni uslovi iz stava 3. ovog člana ČLANA 140. STAV 2. OVOG ZAKONA.
Ministarstvo donosi rešenje o odbijanju zahteva ako nije ispunjen neki od uslova iz stava 3. ovog člana ČLANA 140. STAV 2. OVOG ZAKONA.
Na zahtev privrednog društva, drugog pravnog lica ili preduzetnika, Ministarstvo izdaje potvrdu o upisu u registar privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika koji vrše međunarodni prevoz za sopstvene potrebe, KOJA SADRŽI REGISTARSKE OZNAKE AUTOBUSA.
PRIVREDNO DRUŠTVO, DRUGO PRAVNO LICE ILI PREDUZETNIK DUŽAN JE DA O PROMENI PODATAKA O USLOVIMA NA OSNOVU KOJIH JE IZVRŠEN UPIS U REGISTAR IZ STAVA 1. OVOG ČLANA U ROKU OD 15 DANA OD DANA NASTALE PROMENE OBAVESTI MINISTARSTVO.
MINISTARSTVO DONOSI REŠENJE O UPISU PROMENE PODATAKA U REGISTAR IZ STAVA 1. OVOG ČLANA.
PRIVREDNO DRUŠTVO, DRUGO PRAVNO LICE ILI PREDUZETNIK DUŽAN JE DA MINISTARSTVU VRATI POTVRDE O UPISU U REGISTAR IZ STAVA 1. OVOG ČLANA AKO JE PRESTAO DA KORISTI AUTOBUS ZA KOJE JE IZDATA POTVRDA ILI AKO PROMENJENI PODACI MENJAJU SADRŽINU IZDATE POTVRDE.
Rešenje iz st. 4. i 5. je konačno.
REŠENJE IZ ST. 3, 4. I 7. JE KONAČNO.
Ministarstvo vodi registar privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika koji vrše međunarodni prevoz za sopstvene potrebe.
Ministar propisuje sadržinu i način vođenja registra iz stava 1. ovog člana, KAO I OBRAZAC POTVRDE O UPISU U REGISTAR IZ STAVA 1. OVOG ČLANA.
Član 146.
Inspekcijski nadzor nad primenom ovog zakona, propisa donetih na osnovu ovog zakona i potvrđenih međunarodnih sporazuma vrši Ministarstvo preko republičkog inspektora za drumski saobraćaj (u daljem tekstu: Inspektor).
NA PITANJA INSPEKCIJSKOG NADZORA NAD PRIMENOM OVOG ZAKONA I PROPISA DONETIH NA OSNOVU OVOG ZAKONA, KOJA NISU POSEBNO UREĐENA OVIM ZAKONOM I POTVRĐENIM MEĐUNARODNIM SPORAZUMIMA PRIMENJIVAĆE SE PROPISI KOJI UREĐUJU INSPEKCIJSKI NADZOR.
Član 150.
U vršenju inspekcijskog nadzora nad obavljanjem međunarodnog prevoza Inspektor je dužan i ovlašćen da:
1) isključi putničko vozilo domaćeg, ODNOSNO STRANOG prevoznika kojim se obavlja međunarodni linijski, poseban linijski ili vanlinijski prevoz, kao i autobus domaćeg, ODNOSNO STRANOG prevoznika ako se u autobusu ne nalazi izvod licence ili original dozvole za linijski prevoz sa odobrenim redom vožnje ili važeći cenovnik overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica ili ugovor o radu, odnosno drugi ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuju prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa, odnosno po osnovu rada ili overena fotokopija tih ugovora, odredi mesto parkiranja i oduzme saobraćajnu dozvolu i registarske tablice u trajanju od 10 dana;
2) isključi autobus ili putničko vozilo domaćeg privrednog društva, drugog pravnog lica ili preduzetnika kojim se obavlja prevoz za sopstvene potrebe protivno odredbama ovog zakona, odredi mesto parkiranja i oduzme saobraćajnu dozvolu i registarske tablice u trajanju od 10 dana;
3) zabrani domaćem prevozniku dalje prevoženje putnika i autobus sa vozačem sprovede na najbližu autobusku stanicu gde se putnici mogu iskrcati ako ne obavlja prevoz u skladu sa odredbama ovog zakona ili odredbama potvrđenih međunarodnih sporazuma;
4) donosi privremeno rešenje o oduzimanju primerka dozvole za linijski prevoz izdatu domaćem, odnosno stranom prevozniku ako utvrdi da se dozvola zbog oštećenja ne može koristiti za obavljanje prevoza;
5) donosi privremeno rešenje o oduzimanju isprave domaćem prevozniku za koju je utvrdio da nije dozvola koju je izdao organ nadležan za poslove saobraćaja i zabrani dalje prevoženje putnika, a autobus sa vozačem sprovede na najbližu autobusku stanicu gde se putnici mogu iskrcati;
6) donosi privremeno rešenje o oduzimanju primerka dozvole za linijski prevoz domaćem prevozniku ako utvrdi da obavlja prevoz koristeći dozvolu za linijski prevoz koja je izdata na ime drugog prevoznika i podnese zahtev Ministarstvu za donošenje rešenja o oduzimanju dozvole prevozniku na čije ime je izdata dozvola;
7) donosi privremeno rešenje o oduzimanju primerka dozvole za linijski prevoz domaćem prevozniku, odnosno stranom prevozniku ako utvrdi da prevoz ne obavlja u skladu sa DOZVOLOM ZA LINIJSKI PREVOZ I odobrenim redom vožnje;
8) zabrani dalje prevoženje lica na teritoriji Republike Srbije, pri čemu se lica mogu iskrcati na najbližoj autobuskoj stanici, a autobus, odnosno putničko vozilo sprovede ili uputi na granični prelaz na kome je ušao ili na najbliži granični prelaz radi izlaska iz zemlje I ZABRANI ULAZAK TOG AUTOBUSA, ODNOSNO PUTNIČKOG VOZILA NA TERITORIJU REPUBLIKE SRBIJE U TRAJANJU OD PET DANA, ako obavlja javni prevoz koji je ovim zakonom zabranjen;
9) zabrani stranom prevozniku dalje prevoženje putnika na teritoriji Republike Srbije, pri čemu se putnici mogu iskrcati na najbližoj autobuskoj stanici, a autobus sa vozačem sprovede ili uputi na granični prelaz na kome je ušao ili na najbliži granični prelaz radi izlaska iz zemlje I ZABRANI ULAZAK TOG AUTOBUSA NA TERITORIJU REPUBLIKE SRBIJE U TRAJANJU OD PET DANA, ako ne obavlja prevoz u skladu sa odredbama ovog zakona ili odredbama potvrđenih međunarodnih sporazuma;
10) donosi privremeno rešenje o oduzimanju isprave stranom prevozniku za koju je utvrdio da nije dozvola koju je izdao organ nadležan za poslove saobraćaja i zabrani dalje prevoženje putnika, pri čemu se putnici mogu iskrcati na najbližoj autobuskoj stanici, a autobus sa vozačem sprovede ili uputi na granični prelaz na kome je ušao ili na najbliži granični prelaz radi izlaska iz zemlje ako se u autobusu ne nalazi original važeće dozvole ili original druge odgovarajuće isprave za javni prevoz;
11) donosi privremeno rešenje o oduzimanju primerka dozvole za linijski prevoz stranom prevozniku ako utvrdi da obavlja prevoz koristeći dozvolu za linijski prevoz koja je izdata na ime drugog prevoznika i podnese zahtev Ministarstvu za donošenje rešenja o oduzimanju dozvole prevozniku na čije ime je izdata dozvola.
Ministarstvo donosi rešenje o oduzimanju dozvole, odnosno o oduzimanju primerka dozvole, odnosno o oduzimanju isprave najkasnije u roku od 30 dana od dana dostavljanja privremenog rešenja iz stava 1. tač. 4), 5), 6), 10) i 11) ovog člana.
Ministarstvo donosi rešenje o izricanju opomene, odnosno rešenje o izricanju upozorenja da će dozvola biti oduzeta, najkasnije u roku od 30 dana od dana dostavljanja privremenog rešenja iz stava 1. tačka 7) ovog člana.
Rešenje iz st. 2. i 3. ovog člana je konačno.
Inspektor je dužan da bez odlaganja o preduzetoj meri iz stava 1. tač. 1) i 2) TAČ. 1), 2), 8) I 9) ovog člana obavesti Ministarstvo unutrašnjih poslova.
Član 153.
U vršenju nadzora nad primenom ovog zakona policijski službenik na graničnom prelazu NADLEŽNI CARINSKI ORGAN REPUBLIKE SRBIJE dužan je i ovlašćen da:
1) zabrani ulazak autobusa sa stranim registarskim tablicama na teritoriju Republike Srbije ako se u autobusu stranog prevoznika ne nalazi original važeće dozvole za vanlinijski prevoz i propisno popunjen putni list, odnosno original važeće dozvole za linijski prevoz sa odobrenim redom vožnje, osim ako je potvrđenim međunarodnim sporazumom drugačije predviđeno;
2) zabrani izlazak autobusa sa domaćim registarskim tablicama sa teritorije Republike Srbije ako se u autobusu domaćeg prevoznika ne nalazi izvod licence i original dozvole za linijski prevoz ili putni list popunjen na propisan;
3) zabrani izlazak autobusa sa domaćim registarskim tablicama sa teritorije Republike Srbije ako se u autobusu privrednog društva, drugog pravnog lica ili preduzetnika koji obavlja prevoz za sopstvene potrebe ne nalazi potvrda o upisu o registar privrednih društava, drugih pravnih lica ili preduzetnika koji obavljaju prevoz za sopstvene potrebe i putni list popunjen na propisan način.
Organ nadležan za poslove granične policije NADLEŽNI CARINSKI ORGAN REPUBLIKE SRBIJE će o zabrani iz stava 1. ovog člana bez odlaganja obavestiti Ministarstvo.
Ministar, u saglasnosti sa ministrom nadležnim za poslove granične policije, propisuje sadržinu i način vođenja evidencije o putničkim vozilima domaćih i stranih registarskih tablica koja prelaze državnu granicu, a koja imaju najmanje šest mesta za sedenje.
Član 159.
Privredno društvo, drugo pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice čiji objekti ili sredstva ili osoblje, odnosno rad podležu inspekcijskom nadzoru, dužan je da inspektoru omogući neometano vršenje inspekcijskog nadzora i da bez odlaganja omogući uvid u zahtevanu dokumentaciju i podatke, KOJE INSPEKTOR NIJE MOGAO PRIBAVITI PO SLUŽBENOJ DUŽNOSTI, kao i nesmetan pristup objektima, sredstvima ili osoblju koji su u vezi sa obavljanjem delatnosti prevoza u drumskom saobraćaju.
Lica iz stava 1. ovog člana dužna su da izvrše naložene inspekcijske mere.
Član 162.
Inspektor je dužan da u vršenju inspekcijskog nadzora ima službenu legitimaciju i službenu značku.
Ministar propisuje izgled i sadržinu obrasca službene legitimacije, odnosno izgled službene značke iz stava 1. ovog člana.
SLUŽBENA LEGITIMACIJA INSPEKTORA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA UREĐUJE SE PROPISIMA KOJIMA SE UREĐUJE INSPEKCIJSKI NADZOR.
Član 164.
Protiv rešenja Inspektora može se izjaviti žalba Ministru u roku od osam 15 dana od dana dostavljanja.
Protiv rešenja ovlašćenog lica autonomne pokrajine, opštinske, odnosno gradske uprave, odnosno uprave nadležne za poslove saobraćaja može se izjaviti žalba Ministarstvu u roku od osam 15 dana od dana dostavljanja.
Žalba izjavljena protiv rešenja iz st. 1. i 2. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja ODLAŽE IZVRŠENJE REŠENJA, OSIM KADA SE RADI O PREDUZIMANJU HITNIH MERA.
Član 169.
Novčanom kaznom od 300.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
obavlja javni prevoz koji je ovim zakonom zabranjen (član 13);
se u sedištu domaćeg prevoznika ne nalazi original licence za prevoz (član 16. stav 1);
se u autobusu domaćeg prevoznika za vreme obavljanja prevoza ne nalazi original izvoda licence (član 16. stav 2);
ne prijavi promenu podataka o uslovima na osnovu kojih je izdata licenca za prevoz u roku od 15 dana od dana nastale promene (član 29. stav 1);
ne vrati Ministarstvu izvode licence koji čine razliku između broja izdatih izvoda licence i broja koji odgovara promenjenim podacima (član 29. stav 2);
ne vrati Ministarstvu licencu za prevoz i izvode licence ako promenjeni podaci menjaju sadržinu izdate licence za prevoz (član 29. stav 3);
se u sedištu pružaoca usluga ne nalazi original licence za pružanje staničnih usluga (član 40. stav 1);
prevozniku ne omogući nesmetan prijem, korišćenje i otpremu autobusa sa perona autobuske stanice koja je uneta u registrovani, odnosno odobren red vožnje (član 51. stav 3);
naplaćuje stanične usluge prevoznicima i putnicima a izrečena mu je inspekcijska mera zabrane naplate staničnih usluga zbog toga što autobuska stanica ne ispunjava neki od propisanih uslova (član 54. stav 5);
ne pruža stanične usluge prevoznicima i putnicima a izrečena mu je inspekcijska mera zabrane naplate staničnih usluga zbog zbog toga što autobuska stanica ne ispunjava neki od propisanih uslova (član 54. stav 6);
naplaćuje staničnu uslugu prijema i otpreme autobusa a izrečena mu je inspekcijska mera zabrane naplate staničnih usluga zbog ne izmirivanja novčanih obaveza prema domaćim prevoznicima (član 55. stav 1);
ne omogući nesmetan prijem, korišćenje i otpremu autobusa sa perona autobuske stanice koja je uneta u registrovani, odnosno odobreni red vožnje a izrečena mu je inspekcijska mera zabrane naplate staničnih usluga zbog ne izmirivanja novčanih obaveza prema domaćim prevoznicima (član 55. stav 3);
prodaje i izdaje vozne karte i druge prevozne isprave u suprotnosti sa registrovanim, odnosno odobrenim redom vožnje i važećim cenovnikom (član 56. stav 4);
prevoz po registrovanom redu vožnje u međumesnom prevozu obavlja prevoznik na čije poslovno ime nije registrovan red vožnje, osim prevoznika kome je na osnovu člana 68. ovog zakona dozvoljeno privremeno obavljanje međumesnog prevoza (član 62. stav 2);
u linijskom prevozu vrši ukrcavanje i iskrcavanje putnika u autobus na autobuskim stanicama, odnosno autobuskim stajalištima koja nisu uneta u registrovani red vožnje (član 70. stav 2);
prestane da obavlja međumesni prevoz suprotno odredbi člana 75. stav 1. ovog zakona.
se u autobusu kojim se obavlja linijski prevoz ne nalazi registrovani red vožnje, odnosno fotokopija registrovanog reda vožnje overena pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika (član 76. tačka 1);
ukrcavanje i iskrcavanje putnika u vanlinijskom prevozu vrši na mestima koja nisu utvrđena ugovorom (član 79. stav 4);
putnike ukrcava i iskrcava na autobuskim stajalištima (član 79. stav 5);
se u autobusu kojim se obavlja vanlinijski prevoz ne nalazi primerak ugovora na osnovu koga se obavlja prevoz ili popunjen putni list ili na prednjoj strani autobusa nije istaknut natpis: „Vanlinijski prevozˮ (član 83. stav 1);
u obavljanju posebnog linijskog prevoza koji se obavlja na osnovu pismenog ugovora i spiska putnika prima druge putnike (član 84. stav 1);
zaključi ugovor o obavljanju posebnog linijskog prevoza sa fizičkim licem koje nije preduzetnik (član 84. stav 2);
vrši ukrcavanje i iskrcavanje putnika u posebnom linijskom prevozu na mestima koja nisu utvrđena ugovorom (član 84. stav 5);
u autobusu kojim se obavlja poseban linijski prevoz ne nalazi primerak ugovora na osnovu koga se obavlja prevoz, spisak putnika za svaku pojedinačnu vožnju kojom se izvršava ugovor o posebnom linijskom prevozu i na prednjem delu autobusa natpis: „Poseban linijski prevoz”(član 85. stav 1);
u obavljanju posebnog linijskog prevoza prevozi putnike bez identifikacionih voznih isprava (član 86. stav 2);
ne obavlja taksi prevoz fabrički proizvedenim putničkim vozilom koje ima najviše pet sedišta računajući i sedište vozača i najmanje četvoro vrata ili za koje nisu izdate registarske tablice čija registarska oznaka sadrži latinična slova TX na zadnje dve pozicije ili koje nije registrovano prema mestu sedišta taksi prevoznika (član 88. stav 1);
obavlja taksi prevoz a nije vlasnik najmanje jednog registrovanog putničkog vozila (član 88. stav 2);
u putničkom vozilu kojim se obavlja taksi prevoz nije na vidnom mestu za korisnika prevoza ugrađen ispravan, overen taksimetar ili nije istaknut naziv taksi prevoznika (član 89. stav 1);
u putničkom vozilu kojim se obavlja taksi prevoz ne nalazi taksi dozvola, odnosno odobrenje opštinske, odnosno gradske uprave, odnosno uprave nadležne za poslove saobraćaja za obavljanje taksi prevoza (član 89. stav 2);
na krovu putničkog vozila kojim se obavlja taksi prevoz nije istaknut naziv „TAXI” (član 89. stav 3);
putničkim vozilom kojim se obavlja taksi prevoz obavlja linijski prevoz (član 90. stav 1);
u delu putničkog vozila kojim se obavlja taksi prevoz namenjenom za prevoz putnika smešta stvari koje nisu ručni prtljag (član 90. stav 2);
koristi autobuska stajališta koja su određena odlukom jedinice lokalne samouprave za međumesni prevoz putnika (član 90. stav 3);
taksi prevoz obavlja na teritoriji jedinice lokalne samouprave od koje nema izdato važeće odobrenje za obavljanje taksi delatnosti (član 92. stav 1);
po obavljenom prevozu iz člana 92. stav 2. ne ukloni krovnu oznaku i pruža usluge taksi prevoza na teritoriji jedinice lokalne samouprave, od koje nema izdato važeće odobrenje za obavljanje taksi delatnosti (član 92. stav 3);
bilo kojom svojom radnjom omogući drugim pravnim ili fizičkim licima koja ne ispunjavaju uslove propisane ovim zakonom da obavljaju taksi prevoz (član 93);
taksimetar nije podešen u skladu sa odlukom iz člana 94. stav 4. (član 94. stav 5);
međunarodni prevoz obavlja autobusom koji ne ispunjava uslove propisane odredbom člana 95;
obavlja kabotažu (član 98);
se u autobusu kojim se obavlja međunarodni linijski prevoz putnika na teritoriji Republike Srbije ne nalazi original dozvole za linijski prevoz sa odobrenom redom vožnje (član 115. stav 1. tačka 1);
ne obavlja linijski prevoz u skladu sa dozvolom za linijski prevoz, odnosno sa odobrenim redom vožnje i važećim cenovnikom (član 116. stav 1);
u obavljanju linijskog prevoza u tranzitu preko teritorije Republike Srbije nema dozvolu koju izdaje Ministarstvo (član 121. stav 1);
prestane da obavlja linijski prevoz suprotno odredbi člana 122. stav 1. ovog zakona;
se autobusu kojim se obavlja vanlinijski prevoz ne nalazi putni list popunjen na propisan način (član 134. stav 1. tačka 1);
se autobusu kojim se obavlja vanlinijski prevoz ne nalazi original dozvole za vanlinijski prevoz (član 135. stav 1. tačka 1);
se u autobusu kojim se obavlja vanlinijski prevoz ne nalazi popunjen putni list (član 135. stav 1. tačka 2);
prevoz za sopstvene potrebe obavlja suprotno odredbi člana 138. stav 1. ovog zakona;
se u autobusu kojim se vrši međunarodni prevoz za sopstvene potrebe ne nalazi original potvrde iz člana 143. stav 6. ovog zakona ili propisno popunjen putni list (član 145. stav 1).;
NE VRATI MINISTARSTVU POTVRDU O UPISU U REGISTAR PRIVREDNIH DRUŠTAVA, DRUGIH PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA KOJI VRŠE MEĐUNARODNI PREVOZ ZA SOPSTVENE POTREBE (ČLAN 143. STAV 8);
ZA VREME TRAJANJA ISKLJUČENJA KORISTI AUTOBUS ILI PUTNIČKO VOZILO KOJE JE U VRŠENJU INSPEKCIJSKOG NADZORA ISKLJUČENO IZ SAOBRAĆAJA (ČLAN 151. STAV 1).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom od 50.000 do 100.000 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom od 100.000 do 300.000 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaj iz stava 1. ovog člana, osim za prekršaj iz stava 1. tačka 1) ovog člana.
Novčanom kaznom od 150.000 do 500.000 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaj iz stava 1. tačka 1) ovog člana.
Novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se fizičko lice za prekršaj iz stava 1. tačka 1) TAČ. 1) I 50) ovog člana.
Novčanom kaznom od 30.000 do 100.000 dinara kazniće se fizičko lice ako prevoz za sopstvene potrebe obavlja suprotno odredbi člana 138. stav 2. ovog zakona.
Za prekršaj iz stava 1. tačka 1) ovog člana obavezno se izriče i zaštitna mera oduzimanja predmeta – vozila koje je upotrebljeno za izvršenje prekršaja.
Član 173.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
se u autobusu za vreme obavljanja prevoza ne nalazi ugovor o radu za vozače koji su radnom odnosu, odnosno drugi ugovor u skladu sa zakonom kojim se uređuju prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa, odnosno po osnovu rada ili overena fotokopija tih ugovora za vozače koji su radno angažovani (član 26. stav 4);
ne izda putniku čitko popunjenu, numerisanu voznu kartu za određenu relaciju, sa upisanim datumom putovanja i cenom prevoza, kao i numerisanu potvrdu za prevoz putničkog prtljaga (član 56. stav 1);
vozač koji upravlja autobusom kojim se obavlja međumesni prevoz nema identifikacionu ispravu (član 78. stav 2);
putni list nije zaključen i overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika pre postavljanja autobusa za ukrcavanje putnika u polazištu ili nije popunjen čitko i tačno (član 83. stav 2);
podatke unete u putni list precrtava ili ispravlja (član 83. stav 3);
obavlja međunarodni linijski ili posebni linijski ili vanlinijski prevoz putničkim vozilom (član 96. stav 1);
obavlja međunarodni linijski ili posebni linijski ili vanlinijski prevoz putničkim vozilom (član 96. stav 2);
se u autobusu kojim se obavlja međunarodni linijski prevoz putnika na teritoriji Republike Srbije ne nalazi važeći cenovnik overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika (član 115. stav 1. tačka 2);
se u autobusu kojim se obavlja međunarodni linijski prevoz putnika na teritoriji Republike Srbije ne nalazi izvod licence za međunarodni prevoz putnika izdat u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom države sedišta ili ugovor o radu, odnosno overena fotokopija ugovora o radu vozača zaključenog između vozača koji upravlja autobusom i prevoznika, odnosno potvrda da je vozač u radnom odnosu kod prevoznika, sa prevodom na srpski jezik (član 115. stav 2);
u obavljanju linijskog prevoza u tranzitu preko teritorije Republike Srbije ukrcava i iskrcava putnike na teritoriji Republike Srbije (član 121. stav 4)
vozač koji upravlja autobusom kojim se obavlja međunarodni linijski prevoz nema identifikacionu ispravu (član 124. stav 2);
putni list ne popuni, ne potpiše, ne overi i ne zaključi u polazištu posle ukrcavanja putnika u autobus, a pre polaska iz polazišta (član 129. stav 1);
na graničnom prelazu nije dao putni list na overu nadležnom carinskom organu Republike Srbije (član 129. stav 2);
se u autobusu kojim se obavlja vanlinijski prevoz ne nalazi overen izvod licence za međunarodni prevoz putnika, izdat u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom države sedišta (član 135. stav 1. tačka 3);
se u autobusu kojim se obavlja vanlinijski prevoz na teritoriji Republike Srbije ne nalazi ugovor o radu, odnosno overena fotokopija ugovora o radu vozača zaključenog između vozača koji upravlja autobusom i prevoznika, odnosno potvrda da je vozač u radnom odnosu kod prevoznika, sa prevodom na srpski jezik (član 135. stav 1. tačka 4);
podatke unete u putni list precrtava ili ispravlja (član 136. stav 5);.
za vreme trajanja isključenja, koristiti autobus ili putničko vozilo koje je u vršenju inspekcijskog nadzora isključeno iz saobraćaja (član 151. stav 1);
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 30.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 30.000 dinara kazniće se fizičko lice za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
ČLAN 18.
PRIVREDNA DRUŠTVA, DRUGA PRAVNA LICA I PREDUZETNICI KOJI OBAVLJAJU DELATNOST PREVOZA PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU I DELATNOST PRUŽANJA STANIČNIH USLUGA DUŽNI SU DA SVOJE POSLOVANJE USKLADE SA ZAKONOM O PREVOZU PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU („SLUŽBENI GLASNIK RS”, BROJ 68/15) I OVIM ZAKONOM DO 12. SEPTEMBRA 2018. GODINE.
ČLAN 19.
UVERENJA O OSPOSOBLJENOSTI ZA OBAVLJANJE MEĐUNARODNOG JAVNOG PREVOZA PUTNIKA IZDATA NA OSNOVU ZAKONA O MEĐUNARODNOM PREVOZU U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU („SLUŽBENI LIST SRJ”, BR. 60/98, 5/99, 44/99, 74/99 I 4/00 I „SLUŽBENI GLASNIK RS”, BR. 101/05 I 18/10), REŠENJA O ISPUNJENOSTI USLOVA ZA OTPOČINJANJE I OBAVLJANJE JAVNOG PREVOZA PUTNIKA I REŠENJA O ISPUNJENOSTI USLOVA ZA RAD AUTOBUSKIH STANICA DONETA NA OSNOVU ZAKONA O PREVOZU U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU („SLUŽBENI GLASNIK RS”, BR. 46/95, 66/01, 61/05, 91/05, 62/06 I 31/11) PRESTAJU DA VAŽE 12. SEPTEMBRA 2018. GODINE.
ČLAN 20.
NA POSTUPKE ZA IZMENU REGISTROVANOG REDA VOŽNJE, KOJI NISU OKONČANI DO DANA STUPANJA NA SNAGU OVOG ZAKONA, PRIMENJIVAĆE SE ODREDBE ZAKONA O PREVOZU PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU („SLUŽBENI GLASNIK RS”, BROJ 68/15).
NA POSTUPKE IZDAVANJA LICENCE ZA PRUŽANJE STANIČNIH USLUGA, KOJI NISU OKONČANI DO DANA STUPANJA NA SNAGU OVOG ZAKONA, PRIMENJIVAĆE SE ODREDBE OVOG ZAKONA.
ČLAN 21.
OVAJ ZAKON STUPA NA SNAGU OSMOG DANA OD DANA OBJAVLJIVANJA U „SLUŽBENOM GLASNIKU REPUBLIKE SRBIJE”.