Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama

ANALIZA EFEKATA ZAKONA

1. Koji su problemi koje zakon treba da reši?

U skladu sa nadležnostima Ministarstva unutrašnjih poslova propisanih Zakonom o ministarstvima i policijskim poslovima propisanim u Zakonu o policiji, kontinuirano se prati stanje javnog reda na sportskim priredbama, analizira način primene pozitivnih pravnih propisa koji regulišu oblast održavanja sportskih priredbi, u cilju sagledavanja stepena efikasnosti primene istih i sačinjavanja adekvatnih predloga za izmene i dopune zakonske regulative koje bi unapredile postupanje policijskih službenika Ministarstva prilikom preduzimanja mera obezbeđenja sportskih priredbi, a samim tim i podigli stepen bezbednosti na sportskim priredbama.

Izvršenim analizama, uočeno je da pripadnici navijačkih grupa, koristeći pojedine nedostatke Zakona, nasilje i nedolično ponašanje sa sportskih objekata prenose u neposrednu okolinu sportskih objekata, naročito na ulice i dolazne pravce prema sportskim objektima, uz korišćenje predmeta pogodnih za nanošenje telesnih povreda. Upravo zbog pojedinih manjkavosti ovog Zakona, prema učiniocima krivičnih dela i prekršaja su primenjivane odredbe drugih Zakona.

2. Ciljevi koji treba da se postignu donošenjem Zakona

Smatrajući da se velikoj društvenoj opasnosti koju sa sobom nosi nasilje na sportskim priredbama može, uz veće angažovanje svih specijalizovanih državnih institucija, suprostaviti doslednom primenom Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama, Ministarstvo unutrašnjih poslova, u saradnji sa predstavnicima Ministarstva pravde, sačinilo je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama.

Sprečavanje nasilja i nedoličnog ponašanja, nužno iziskuje usvajanje pomenutog Predloga o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama.

Usvajanje ovih zakonskih izmena, u velikoj meri omogućiće, prvenstveno Ministarstvu unutrašnjih poslova i pravosudnim organima, da efikasnije preduzimaju mere i radnje u cilju suzbijanja nasilja i nedoličnog ponašanja u vezi sa sportskim priredbama, a pravim navijačima i ljubiteljima sporta omogućiti da se osećaju bezbedno i da uživaju u sportu.

Predlog Zakona o izmena i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama, sačinjen je paralelno sa izradom Predloga Zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatnom obezbeđenju, uz prepoznavanje uske povezanosti primene odredbi dva Zakona kada je u pitanju oblast organizovanja i održavanja sportskih priredbi.

3. Da li su razmatrane mogućnosti za rešavanje problema bez donošenja akta?

Rešavanje problema bez donošenja zakona u konkretnom slučaju nije moguće zato što je predmetna materija uređena ovim zakonskim tekstom (Lex specialis), kao i zato što ista mora biti uređena isključivo zakonom, saglasno Ustavu.

4. Zašto je donošenje Zakona najbolji način za rešavanje problema?

Donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama je najbolje rešenje problema iz razloga koji su sadržani u tački 1. Analize efekata zakona. Usvajanjem zakona, posmatrano u dugoročnom periodu, predupredilo bi se nasilje i nedolično ponašanje na sportskim priredbama ali isto tako jasno definisale pojedine obaveze organizatora sportske priredbe.

5. Na koga i kako će najverovatnije uticati rešenja u Zakonu?

Rešenja predložena ovim zakonom uticaće na sve građane Republike Srbije u smislu povećanja opšte bezbednosti povodom održavanja sportskih priredbi i smanjenja broja izvršenih prekršaja od strane fizičkih i pravnih lica.

6. Kakve troškove će primena Zakona izazvati građanima i privredi, a naročito malim i srednjim preduzećima?

Primena ovog zakona neće proizvesti dodatne finansijske efekte prema građanima i privredi.

Izmene i dopune Zakona, pored represivnog karaktera prema odgovornim fizičkim i pravnim licima su i u funkciji generalne prevencije u pogledu održavanja sportskih priredbi.

7. Da li su pozitivne posledice donošenja zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti?

Pozitivni efekti se očekuju bez dodatnih troškova.

8. Da li se zakonom podržava stvaranje novih privrednih subjekata i tržišna konkurencija?

Predložena rešenja u zakonu su u odnosu na privredne subjekte, privredne tokove i kretanja na tržištu neutralna, odnosno nemaju ni negativan, ni pozitivan uticaj na ove tokove i konkurenciju.

9. Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da se izjasne o zakonu?

Imajući u vidu nove pojavne oblike izvršenja prekršaja u vezi održavanja sportskih priredbi i u skladu sa tim intenciju Ministarstva unutrašnjih poslova da se u najkraćem roku usvoje predložene izmene i dopune zakona, koje su isključivo u funkciji sprečavanja nasilja i nedoličnog ponašanja povodom održavanja sportskih priredbi, javna rasprava o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama nije sprovođena.

10. Koje će se mere tokom primene Zakona preduzeti da bi se postiglo ono što se Zakonom predviđa?

U primeni zakona, radi postizanja efekata zakona, preduzeće se redovne mere i radnje, imajući u vidu da su su izmene i dopune zakona usmerene na poboljšanje stanja bezbednosti na sportskim priredbama, prevashodno kroz jasno definisane inkrimisane oblike ponašanja, kako fizičkih tako i pravnih lica.