Predlog zakona o profesijama od posebnog interesa za Republiku Srbiju i uslovima za njihovo obavljanje

OBRAZLOŽENJE

I. USTAVNI OSNOV

Ustavni osnov za donošenje Zakona o profesijama od posebnog interesa za Republiku Srbiju i uslovima za njihovo obavljanje je u odredbi člana 97. tač. 10. i 17. Ustava Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, br. 83/06 i 98/06), prema kome Republika Srbija uređuje i obezbeđuje, između ostalog, sistem u oblastima zdravstva, obrazovanja, kulture, sporta, sistem javnih službi, kao i druge odnose od interesa za Republiku Srbiju, u skladu sa Ustavom.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA

Nacionalnim planom za usvajanje pravnih tekovina Evropske unije predviđeno je da do ulaska u Evropsku uniju Republika Srbija usvoji Zakon o regulisanim profesijama i priznavanju profesionalnih kvalifikacija, kojim će se na celovit način urediti oblast regulisanih profesijama i priznavanja profesionalnih kvalifikacija .

U periodu do donošenja tog zakona, postoji potreba za donošenjem opšteg propisa kojim će biti utvrđeni uslovi i postupak utvrđivanja ispunjenosti uslova za obavljanje profesija od posebnog značaja za Republiku, a koje su, već uređene ili će biti uređene zakonom ili drugim propisom, osim ukoliko je zakonom kojim se uređuje profesiju od posebnog interesa propisano drugačije.

Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju („Službeni glasnik RS”, broj 99/14) izvršeno je usklađivanje domaćeg zakonodavstva sa Zakonom o ratifikaciji Konvencije o priznavanju kvalifikacija iz oblasti visokog obrazovanja u evropskom regionu („Službeni list SCG – Međunarodni ugovori”, broj 7/03).

Navedenim izmenama Zakona o visokom obrazovanju, propisan je postupak priznavanja strane visokoškolske isprave radi zapošljavanja, koji sprovodi ENIC/NARIC centar, organizaciona jedinica ministarstva nadležnog za poslove obrazovanja. U tom postupku strani studijski programi vrednuju se s obzirom na: vrstu i nivo postignutih znanja i veština, sistem obrazovanja u zemlji u kojoj je visokoškolska isprava stečena; uslove upisa, kompetencija stečenih završetkom studijskog programa, prava koja iz strane visokoškolske isprave proističu u zemlji u kojoj je stečena i drugih relevantnih činjenica, a bez razmatranja formalnih obeležja i strukture studijskog programa.

Rešenjem o priznavanju strane visokoškolske isprave, utvrđuje se naučna, umetnička, odnosno stručna oblast u okviru koje je studijski program ostvaren, nivo i vrsta stečenog visokog obrazovanja i imenovanom licu se omogućava opšti pristup tržištu rada u Republici. Rešenje o priznavanju strane visokoškolske isprave ne oslobađa njegovog imaoca ispunjavanja posebnih uslova za obavljanje određenih profesija od posebnog interesa za Republiku, propisanih zakonom i drugim propisima.

Pored toga iako se završavanjem studijskih programa iz određene naučne, stručne odnosno umetničke oblasti stiče isti stručni, odnosno akademski naziv kako u zemlju, tako i u inostranstvu, ti studijski programi se mogu u određenoj meri razlikovati u pogledu sadržine i u pogledu kompetencija koje se završavanjem studijskih programa stiču.

Za obavljanje profesija koje su uređene posebnim propisima i čije je obavljanje od posebnog interesa za Republiku, neophodno je obezbediti da stečene kompetencije u celini i posebno u delu koji se odnosi na poznavanje pravnog sistema i odgovarajućih propisa nacionalnog karaktera, budu na odgovarajućem nivou i odgovarajućeg sadržaja.

U tom smislu, a posebno imajući u vidu da se u postupku priznavanja strane visokoškolske isprave radi zapošljavanja od imaoca te isprave ne može tražiti da polaže dodatne ispite kojim se mogu nadoknaditi nedostajuće kompetencije, ukazala se potreba za donošenjem propisa kojim će se urediti odgovarajući postupak za proveru ispunjenosti uslova za obavljanje određenih profesija od posebnog značaja za Republiku i za naknadno sticanje potrebnih kompetencija, za pristup obavljanju tih profesija.

Radi provere ispunjenosti uslova za obavljanje profesije od značaja za Republiku za lica koja su stekla obrazovanje u inostranstvu, odnosno u Republici Srbiji, takođe je potrebno standardizovati minimalne kompetencije koje su neophodne za obavljanje određene profesije od značaja za Republiku.

Propisivanjem minimalnih kompetencija za obavljanje određene profesije, postupka i uspostavljanja nadležnih tela za proveru ispunjenosti tih kompetencija, obezbeđuje se da lice koje pristupa obavljanju profesije od posebnog interesa za Republiku, ima potrebne kompetencije za kvalitetno obavljanje te profesije.

Takođe, licima koja tokom obrazovanja nisu stekla minimum potrebnih kompetencija, ukoliko razlika u stečenim kompetencijama nije značajna, potrebno je omogućiti da polaganjem odgovarajućih ispita ili realizovanjem odgovarajuće stručne prakse, steknu uslov za pristup polaganju stručnog ispita za obavljanje određene profesije.

S obzirom da se uspostavljanjem nadležnih tela i propisivanjem uslova za obavljanje određenih profesija otvaraju nove mogućnosti u smislu pristupa radne snage tim profesijama, potrebno je propisati i pravni osnov za donošenje akta Vlade u kojem bi bile navedene sve profesije za koje se uslovi i pristup za njihovo obavljanje uređuju zakonom ili drugim propisom.

Kako bi se na odgovarajući način uredilo obavljanje određenih profesija od značaja za Republiku, potrebno je propisati pravni osnov koji omogućava da ministarstva nadležna za određene profesije mogu da propišu minimalne kompetencija potrebne za obavljanje tih profesija.

Radi obezbeđivanja svega napred navedenog, pripremljen je ovaj Nacrt zakona kao opšti propis na osnovu kog će se propisivati uslovi i postupak utvrđivanja ispunjenosti uslova za obavljanje profesija od posebnog značaja za Republiku, koje su uređene ili koje će biti uređene zakonom ili drugim propisom, osim ukoliko je zakonom koji uređuje profesiju od posebnog interesa propisano drugačije.

Usvajanje Zakona o profesijama od posebnog interesa za Republiku Srbiju i uslovima za njihovo obavljanje kojim se propisuju napred izneta rešenja, predstavlja korak u susret donošenju Zakona o regulisanim profesijama i priznavanju profesionalnih kvalifikacija.

III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I

POJEDINAČNIH REŠENJA

Članom 1. Predloga zakonao profesijama od posebnog interesa za Republiku Srbiju i uslovima za njihovo obavljanje (u daljem tekstu: Predlog zakona) propisano je da je predmet ovog zakona uređivanje posebnih uslova u pogledu minimuma kompetencija potrebnih za obavljanje profesija od posebnog interesa za Republiku Srbiju, kao i postupak utvrđivanja ispunjenosti uslova za obavljanje profesija od posebnog interesa.

Odredbe ovog zakona primenjuju se na sve profesije od posebnog interesa, osim ako je zakonom koji uređuje oblast, tj. delatnost u kojoj se profesija od posebnog interesa obavlja, propisano drugačije.

Članom 2. Predloga zakona definisano je značenje pojmova: profesija od posebnog interesa, formalna kvalifikacija, profesionalna kvalifikacija, kompetencija i dr.

Članom 3. Predloga zakona propisano je da Vlada utvrđuje listu profesija od posebnog interesa za Republiku, na predlog nadležnog ministarstva.

Propisani su slučajevi u kojima nadležno ministarstvo može predložiti novu uređenu profesiju od posebnog interesa.

Članom 4. Predloga zakona propisano je da se uslovi u pogledu formalnih i profesionalnih kvalifikacija za obavljanje profesije od posebnog interesa utvrđuju u skladu sa zakonom kojim se uređuje određena oblast, tj. delatnost u kojoj se obavlja profesija od posebnog interesa i da nadležno ministarstvo, u skladu sa tim uslovima propisuje minimum potrebnih kompetencija koje se stiču odgovarajućim obrazovanjem i dodatnim stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem za obavljanje profesionalne delatnosti, a koje omogućuju pristup profesijama od posebnog interesa.

Pored minimuma potrebnih kompetencija, nadležno ministarstvo propisuje sastav i način rada tela nadležnog za sprovođenje postupka utvrđivanja ispunjenosti posebnih uslova za obavljanje profesije od posebnog interesa i na svojoj zvaničnoj internet stranici omogućava dostupnost informacija o profesijama od posebnog interesa, uslovima za njihovo obavljanje i nadležnom telu.

Članom 5. Predloga zakona propisano je ko je ovlašćen za podnošenje nadležnom ministarstvu, odnosno nadležnoj organizaciji zahteva za utvrđivanje ispunjenosti uslova za obavljanje te profesije (lice zainteresovano za obavljanje profesije od posebnog interesa i lice kome je prethodno izvršeno priznavanje strane formalne kvalifikacije u skladu sa propisima o priznavanju stranih školskih i visokoškolskih isprava).

Propisani su podaci koje zahtev za utvrđivanje ispunjenosti uslova za obavljanje profesije od posebnog interesa treba da sadrži, kao i obaveza prilaganja isprava kojima podnosilac zahteva dokazuje ispunjenost uslova za obavljanje profesije od posebnog interesa.

Članom 6. Predloga zakona propisana su ovlašćenja nadležnog tela u postupku razmatranja i odlučivanja po zahtevu za utvrđivanje ispunjenosti uslova za obavljanje profesija od posebnog interesa.

Članom 7. Predloga Zakona propisani su rokovi za donošenje rešenja po podnetom zahtevu za utvrđivanje ispunjenosti uslova za obavljanje profesija od posebnog interesa.

Članom 8. Predloga zakona utvrđen je rok u kome će na osnovu predloga nadležnih ministarstva objedinjeni predlog akta o listi profesija od posebnog interesa za Republiku Srbiju sačiniti Generalni sekretarijat Vlade.

Članom 9. Predloga zakona propisana je zaštitna odredba za lica koja su uslove za obavljanje profesija od posebnog interesa ispunila po ranijim propisima.

Članom 10. Predloga zakona propisano je stupanje na snagu – osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH

ZA SPROVOĐENJE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti sredstva u budžetu Republike Srbije, odnosno budžetu autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave.

S obzirom na to da je rok za donošenje podzakonskih akata kojima se uređuje nadležno telo koje će sprovoditi postupak utvrđivanja ispunjenosti uslova za obavljanje profesija od posebnog interesa do ulaska Republike Srbije u Evropsku uniju, u ovom trenutku nije moguće definisati visinu neophodnih sredstava potrebnih za rad tog tela.

V. RAZLOZI ZA USVAJANJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

U skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, broj 20/12 – prečišćeni tekst), hitno donošenje ovog zakona neophodno je kako bi se što pre stvorio pravni osnov da se za određene profesije od posebnog interesa propišu uslovi u pogledu minimuma potrebnih kompetencija i nadležno telo za utvrđivanje ispunjenosti tih uslova. Na taj način će se omogućiti da lica koja trenutno nemaju načina da steknu dodatne kompetencije za pristup profesiji od posebnog interesa steknu potrebne kompetencije.