PREGLED ODREDABA
KOJE SE MENJAJU, ODNOSNO DOPUNJUJU
Član 3.
Upućivanje Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalne operacije zasniva se na sledećim principima:
1) da je učešće pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u konkretnoj operaciji u skladu sa Ustavom Republike Srbije i međunarodnim pravom;
2) da je učešće pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u skladu sa nacionalnim bezbednosnim i odbrambenim interesima Republike Srbije;
2) DA JE UČEŠĆE PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U KONKRETNOJ OPERACIJI U SKLADU SA NACIONALNIM, BEZBEDNOSNIM, ODBRAMBENIM I SPOLJNOPOLITIČKIM INTERESIMA REPUBLIKE SRBIJE.
3) da se aktivnosti Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u vezi sa učešćem u multinacionalnim operacijama u javnosti objektivno predstavljaju;
4) da je obezbeđena adekvatna pravna zaštita učesnika u multinacionalnim operacijama i poštovanje ugovornih obaveza u pogledu procena bezbednosnih rizika.
Član 7.
O upotrebi Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama odlučuje se na osnovu Godišnjeg plana upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama (u daljem tekstu: Godišnji plan upotrebe), kojim se određuju njihove misije i zadaci.
Godišnji plan upotrebe zasniva se na:
1) utvrđenim bezbednosnim i odbrambenim potrebama i interesima, u skladu sa Strategijom nacionalne bezbednosti Republike Srbije, Strategijom odbrane Republike Srbije i Strategijskim pregledom odbrane Republike Srbije;
2) obavezama koje je Republika Srbija preuzela zaključenim međunarodnim ugovorima u oblasti bezbednosti, odbrane i vojne saradnje i civilne zaštite;
3) raspoloživim materijalnim, finansijskim i ljudskim resursima sistema odbrane.
Godišnji plan upotrebe sadrži: naziv planiranih misija, odnosno multinacionalnih operacija; njihov mandat; pregled misija, odnosno multinacionalnih operacija čije je izvršavanje u toku sa ocenom stanja; cilj koji se postiže upotrebom Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama koje se planiraju u tekućoj godini; raspoložive snage i materijalna i finansijska sredstva koja se mogu staviti na raspolaganje radi učestvovanja u multinacionalnim operacijama, kao i druge elemente od značaja za odobravanje učešća u multinacionalnim operacijama.
Godišnji plan upotrebe pripremaju:
1) Ministarstvo odbrane – za pripadnike Vojske Srbije i zaposlene u Ministarstvu odbrane;
2) Ministarstvo odbrane u saradnji sa nadležnim ministarstvima – za zaposlene u drugim organima državne uprave, osoblje civilne zaštite i lica koja se mogu angažovati na poslovima pružanja pomoći u okviru multinacionalnih operacija;
3) Ministarstvo unutrašnjih poslova – za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova.
Godišnji plan upotrebe Vladi predlažu ministar odbrane i ministar unutrašnjih poslova.
ČLAN 7.
NARODNA SKUPŠTINA, NA PREDLOG VLADE, DONOSI ODLUKU O UPOTREBI VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA VAN GRANICA REPUBLIKE SRBIJE.
ODLUKA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA SADRŽI NAZIVE MULTINACIONALNIH OPERACIJA U KOJE SE MOGU UPUTITI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE, MANDAT MULTINACIONALNIH OPERACIJA, UKUPAN BROJ PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE KOJI SE MOGU ANGAŽOVATI U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA.
U SLUČAJU PROMENE MANDATA ILI NAZIVA MULTINACIONALNE OPERACIJE U KOJOJ SU ANGAŽOVANI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE, ODLUKA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA PRIMENJUJE SE DO DONOŠENJA ODLUKE O NASTAVKU ANGAŽOVANJA ILI POVLAČENJU IZ MULTINACIONALNE OPERACIJE.”
NARODNA SKUPŠTINA, NA PREDLOG VLADE, ODLUČUJE O NASTAVKU ANGAŽOVANJA, ODNOSNO POVLAČENJU PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE IZ MULTINACIONALNE OPERACIJE PRE ISTEKA MANDATA
Član 8.
Narodna skupština razmatra i usvaja Godišnji plan upotrebe za izvršavanje planiranih multinacionalnih operacija u tekućoj godini.
Ministar odbrane i ministar unutrašnjih poslova Narodnoj skupštini predstavljaju delove Godišnjeg plana upotrebe iz svog delokruga.
Narodna skupština odlučuje o učešću pripadnika Vojske Srbije u multinacionalnim operacijama, kao i o produžetku vremena njihovog angažovanja i povlačenju iz multinacionalne operacije, na osnovu usvojenog Godišnjeg plana upotrebe.
Izuzetno od odredbe stava 3. ovog člana, Narodna skupština može, u skladu sa interesima Republike Srbije, odobriti upotrebu i učešće pripadnika Vojske Srbije u operacijama iz člana 2. stav 1. tač. 2), 3) i 5) ovog zakona koje nisu predviđene Godišnjim planom upotrebe, ako se znatno pogorša bezbednosna ili humanitarna situacija u svetu.
ČLAN 8.
NA OSNOVU ODLUKE NARODNE SKUPŠTINE O UPOTREBI VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA, VLADA USVAJA GODIŠNJI PLAN REALIZACIJE UČEŠĆA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA (U DALJEM TEKSTU: GODIŠNJI PLAN).
GODIŠNJI PLAN SADRŽI: NAZIVE ODOBRENIH MULTINACIONALNIH OPERACIJA, PREGLED MULTINACIONALNIH OPERACIJA U KOJIMA JE UČEŠĆE U TOKU SA OCENOM STANJA; PREGLED MULTINACIONALNIH OPERACIJA U KOJIMA SE OČEKUJE POČETAK UČEŠĆA, NJIHOV MANDAT I CILJ KOJI SE POSTIŽE UPOTREBOM VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE; SNAGE KOJE SE STAVLJAJU NA RASPOLAGANJE ZA UČEŠĆE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA; MATERIJALNA I FINANSIJSKA SREDSTVA KOJA SU OBEZBEĐENA ZA KORIŠĆENJE I UTROŠAK, KAO I DRUGE ELEMENTE OD ZNAČAJA ZA UČEŠĆE VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA.
GODIŠNJI PLAN PRIPREMA MINISTARSTVO ODBRANE U SARADNJI SA NADLEŽNIM DRŽAVNIM ORGANIMA.
MINISTARSTVO ODBRANE U SARADNJI SA MINISTARSTVOM SPOLJNIH POSLOVA I DRUGIM NADLEŽNIM ORGANIMA, U SLUČAJU POTREBE, MOŽE UTVRDITI NACIONALNA OGRANIČENJA UČEŠĆA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA U CILJU ZAŠTITE ŽIVOTA ANGAŽOVANIH LICA I ZAŠTITE INTERESA REPUBLIKE SRBIJE, KOJA SE POSEBNO DEFINIŠU ZA KONKRETNU MULTINACIONALNU OPERACIJU, U SKLADU SA PRINCIPIMA IZ ČLANA 3. OVOG ZAKONA.
Član 10.
Vlada, na osnovu usvojenog Godišnjeg plana upotrebe, GODIŠNJEG PLANA, u skladu sa zakonom, odlučuje o učešću i upućivanju pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova, osoblja civilne zaštite i zaposlenih u organima državne uprave u multinacionalne operacije, produžetku vremena njihovog angažovanja i povlačenju iz multinacionalne operacije, na predlog nadležnog ministra.
Izvršavanje odluke iz stava 1. ovog člana, u skladu sa zakonom, obezbeđuju nadležna ministarstva.
Izuzetno, Vlada može odobriti učešće drugih snaga odbrane u humanitarnim operacijama koje nisu predviđene Godišnjim planom upotrebe, GODIŠNJIM PLANOM u slučaju neodložnog otklanjanja posledica prirodnih, tehničko-tehnoloških i ekoloških nesreća većih razmera, kao i pružanja pomoći civilnim organima u kriznim situacijama.
Član 12.
U multinacionalne operacije mogu se upućivati samo pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane koji su završili obuku u zemlji ili inostranstvu, koji su osposobljeni za odgovarajuću specijalnost i koji imaju odgovarajući sertifikat o osposobljenosti za učešće u multinacionalnim operacijama.
IZUZETNO, NA PERIOD NE DUŽI OD 45 DANA U KONTINUITETU, U ZONU MULTINACIONALNE OPERACIJE MOGU BITI UPUĆENI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE KOJI NE ISPUNJAVAJU USLOVE IZ STAVA 1. OVOG ČLANA, AKO JE TO NEOPHODNO RADI PRUŽANJA PODRŠKE SNAGAMA ANGAŽOVANIM U MULTINACIO-NALNOJ OPERACIJI U IZVRŠAVANJU MANDATA MISIJE.
Član 15.
Izabrani pripadnik civilne zaštite, pripadnik Ministarstva unutrašnjih poslova, državni službenik i nameštenik za vreme koje provede na pripremama u zemlji i inostranstvu radi učešća u multinacionalnim operacijama ima pravo na plaćeno odsustvo u skladu sa ovim zakonom.
Pripadniku Vojske Srbije i licu iz stava 1. ovog člana za vreme priprema i obuke za učešće u multinacionalnoj operaciji pripada pravo i na naknadu troškova, u skladu sa propisima o naknadi putnih i drugih troškova.
VLADA PROPISUJE USLOVE ZA PRIPREME I OBUČAVANJE LICA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA ZA UČEŠĆE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA VAN GRANICA REPUBLIKE SRBIJE.
Pripremanje i obučavanje za učešće u multinacionalnim operacijama pripadnika Vojske Srbije obavlja se u skladu sa propisima o odbrani i Vojsci Srbije.
Član 17.
Vlada, na kraju budžetske godine, usvaja Izveštaj o izvršavanju Godišnjeg plana upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama i podnosi ga Narodnoj skupštini.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana pripremaju:
1) Ministarstvo odbrane – za pripadnike Vojske Srbije i zaposlene u Ministarstvu odbrane;
2) Ministarstvo odbrane u saradnji sa nadležnim ministarstvima – za zaposlene u drugim organima državne uprave, osoblje civilne zaštite i lica koja se mogu angažovati na poslovima pružanja pomoći u okviru multinacionalnih operacija;
3) Ministarstvo unutrašnjih poslova – za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži: podatke o karakteru multinacionalnih operacija u kojima su učestvovali pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane; pregled strukture angažovanih snaga odbrane; pregled utrošenih sredstava po namenama za pripremanje i izvođenje operacija, odnosno povlačenje iz tih operacija; analizu stanja u zoni izvođenja operacija, odnosno aktivnosti i ostvarenih rezultata u konkretnoj operaciji i druge podatke od značaja za ostvarivanje bezbednosnih i odbrambenih interesa Republike Srbije.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana Vladi predlažu ministar odbrane i ministar unutrašnjih poslova.
Prilikom razmatranja izveštaja iz stava 1. ovog člana, Vlada ocenjuje ostvarene rezultate radi preduzimanja odgovarajućih aktivnosti u angažovanju ljudskih i materijalnih resursa u multinacionalnoj operaciji.
Vlada Narodnoj skupštini podnosi izveštaj o okončanju ili prevremenom završetku multinacionalne operacije i u slučaju promene njenog mandata ili zadatka, odnosno promene drugih bitnih okolnosti koje utiču na mandat i zadatak multinacionalne operacije.
Izveštaj iz stava 6. ovog člana Vlada podnosi Narodnoj skupštini na prvom narednom zasedanju.
ČLAN 17.
VLADA U PRVOM TROMESEČJU TEKUĆE GODINE USVAJA IZVEŠTAJ O UČEŠĆU VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA ZA PRETHODNU GODINU KOJI RADI INFORMISANJA PODNOSI NARODNOJ SKUPŠTINI I PREDSEDNIKU REPUBLIKE.
IZVEŠTAJ IZ STAVA 1. OVOG ČLANA PRIPREMA MINISTARSTVO ODBRANE U SARADNJI SA NADLEŽNIM MINISTARSTVIMA.
IZVEŠTAJ IZ STAVA 1. OVOG ČLANA SADRŽI: PODATKE O KARAKTERU MULTINACIONALNIH OPERACIJA U KOJIMA SU UČESTVOVALI PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE; PREGLED STRUKTURE ANGAŽOVANIH SNAGA ODBRANE; PREGLED UTROŠENIH SREDSTAVA PO NAMENAMA ZA PRIPREMANJE I IZVOĐENJE OPERACIJA, ODNOSNO POVLAČENJA IZ TIH OPERACIJA; ANALIZU STANJA U ZONI IZVOĐENJA OPERACIJA, ODNOSNO AKTIVNOSTI I OSTVARENIH REZULTATA U KONKRETNOJ OPERACIJI I DRUGE PODATKE OD ZNAČAJA ZA OSTVARIVANJE BEZBEDNOSNIH I ODBRAMBENIH INTERESA REPUBLIKE SRBIJE.
PRILIKOM USVAJANJA IZVEŠTAJA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA, VLADA RAZMATRA OSTVARENE REZULTATE RADI PREDUZIMANJA ODGOVARAJUĆIH AKTIVNOSTI U ANGAŽOVANJU LJUDSKIH I MATERIJALNIH RESURSA U MULTINACIONALNOJ OPERACIJI.
VLADA NAJKASNIJE U ROKU OD TRIDESET DANA OD DANA SAZNANJA PISMENO OBAVEŠTAVA NARODNU SKUPŠTINU I PREDSEDNIKA REPUBLIKE O OKONČANJU ILI PREVREMENOM ZAVRŠETKU MULTINACIONALNE OPERACIJE, PROMENI NJENOG MANDATA, ODNOSNO PROMENI DRUGIH BITNIH OKOLNOSTI KOJE UTIČU NA MANDAT MULTINACIONALNE OPERACIJE.
ČLAN 17A
U CILJU USMERAVANJA AKTIVNOSTI NADLEŽNIH ORGANA DRŽAVNE UPRAVE, VLADA OSNIVA TELO ZA KOORDINACIJU POSLOVA I USMERAVANJE AKTIVNOSTI U VEZI SA UČEŠĆEM VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA (U DALJEM TEKSTU: TELO ZA KOORDINACIJU POSLOVA).
TELO ZA KOORDINACIJU POSLOVA USMERAVA AKTIVNOSTI NADLEŽNIH ORGANA U CILJU EFIKASNIJEG PLANIRANJA, PRIPREME, ANGAŽOVANJA, REDOVNIH ROTACIJA, POVLAČENJA I DRUGIH AKTIVNOSTI PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE, U SKLADU SA NACIONALNIM, BEZBEDNOSNIM I ODBRAMBENIM INTERESIMA REPUBLIKE SRBIJE.
TELO ZA KOORDINACIJU POSLOVA ČINE PREDSTAVNICI MINISTARSTVA SPOLJNIH POSLOVA, MINISTARSTVA ODBRANE, MINISTARSTVA UNUTRAŠNJIH POSLOVA, MINISTARSTVA FINANSIJA I MINISTARSTVA ZDRAVLJA, A PO POTREBI I DRUGIH NADLEŽNIH ORGANA.
Član 19.
Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije su dužni da u saradnji sa nadležnim organima organizuju i koordiniraju sve aktivnosti u vezi sa pripremama pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane koji se upućuju u inostranstvo radi izvršavanja odobrenih multinacionalnih operacija.
Po usvajanju Godišnjeg plana upotrebe, GODIŠNJEG PLANA, Ministarstvo odbrane bez odlaganja obaveštava nadležne organe i organizacije državne uprave i organe lokalne samouprave o obavezama iz njihove nadležnosti.
Član 21.
Ministar odbrane, odnosno nadležni ministri ili lica koja oni ovlaste zaključuju tehničke sporazume kojima se uređuju uslovi angažovanja pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u okviru multinacionalnih operacija, radi izvršavanja zaključenog međunarodnog ugovora na osnovu kojeg se izvodi konkretna multinacionalna operacija.
Za vreme učešća u multinacionalnim operacijama, kontrolu sistema komandovanja i izvršavanja vojnih dužnosti vrše ovlašćene starešine Vojske Srbije, u skladu sa propisima o službi u Vojsci Srbije i saglasno pravilima komandovanja i kontrole koje je utvrdila međunarodna organizacija koja realizuje
multinacionalnu operaciju.
Za svako učešće pripadnika Vojske Srbije u multinacionalnim operacijama donose se pravila angažovanja koja propisuje ministar odbrane.
ZA SVAKO UČEŠĆE PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA PRIMENJUJU SE PRAVILA ANGAŽOVANJA KOJA SU PROPISALE UJEDINJENE NACIJE, EVROPSKA UNIJA ILI DRUGI SISTEMI KOLEKTIVNE BEZBEDNOSTI ZA KONKRETNU MULTINACIONALNU OPERACIJU, UKOLIKO NISU U SUPROTNOSTI SA PRINCIPIMA UTVRĐENIM U ČLANU 3. OVOG ZAKONA.
U SLUČAJU KRŠENJA PRINCIPA NA KOJIMA SE ZASNIVA UPUĆIVANJE PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNE OPERACIJE, U SKLADU SA ČLANOM 8. ZAKONA, UTVRDIĆE SE NACIONALNO OGRANIČENJE ZA NJIHOVO UČEŠĆE U KONKRETNOJ MULTINACIONALNOJ OPERACIJI.
Član 24.
Pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane za vreme učešća u multinacionalnim operacijama imaju pravo na naknadu plate, odnosno zarade i druga novčana primanja u zemlji najmanje u iznosu koji bi ostvarili da su na službi u Vojsci Srbije ili u radnom odnosu u zemlji, kao i posebna prava u skladu sa propisima kojima je uređena služba u Vojsci Srbije, odnosno radni odnos i penzijsko i invalidsko osiguranje.
Pored prava iz stava 1. ovog člana, pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane za vreme učešća u multinacionalnim operacijama imaju pravo i na uvećanje plate i druga novčana primanja po osnovima i merilima koje propisuje Vlada, u skladu sa ovim zakonom i zaključenim međunarodnim ugovorima ili aktima za njihovo izvršavanje.
PORED PRAVA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA, PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE ZA VREME UČEŠĆA U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA IMAJU PRAVO I NA MESEČNU NAKNADU ZA UČEŠĆE U MULTINACIONALNOJ OPERACIJI I DRUGA NOVČANA PRIMANJA PO OSNOVIMA I MERILIMA KOJE PROPISUJE VLADA, U SKLADU SA OVIM ZAKONOM I ZAKLJUČENIM MEĐUNARODNIM UGOVORIMA I UGOVORIMA ZA NJIHOVO IZVRŠAVANJE.
Član 25.
Pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane koji su angažovani u multinacionalnim operacijama imaju pravo na:
1) uvećanje plate;
2) uvećan staž osiguranja;
3) naknadu troškova za rizik u službi i dodatke za geografske i klimatske uslove;
4) naknadu troškova putovanja za jedno putovanje do mesta stanovanja i nazad za svakih šest meseci provedenih u multinacionalnoj operaciji;
5) lično osiguranje od bolesti, rizika ranjavanja, težih povreda, invaliditeta ili smrti koje se obezbeđuje na teret nadležnog ministarstva za vreme učestvovanja u multinacionalnoj operaciji;
6) putne troškove i besplatan odmor u objektima predviđenim za odmor i rekreaciju po povratku iz multinacionalne operacije;
Bliže uslove i način ostvarivanja prava pripadnika Vojske Srbije u multinacionalnim operacijama propisuje ministar odbrane.
ČLAN 25.
PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE KOJI SU ANGAŽOVANI U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA IMAJU PRAVO NA:
1) MESEČNU NAKNADU ZA UČEŠĆE U MULTINACIONALNOJ OPERACIJI;
2) UVEĆAN STAŽ OSIGURANJA;
3) NAKNADU TROŠKOVA PREVOZA ZA JEDNO PUTOVANJE DO MESTA STANOVANJA I NAZAD UKOLIKO SU U MULTINACIONALNU OPERACIJU UPUĆENI NA PERIOD DUŽI OD SEDAM MESECI;
4) LIČNO OSIGURANJE OD BOLESTI, RIZIKA RANJAVANJA, TEŽIH POVREDA, INVALIDITETA ILI SMRTI ZA VREME UČESTVOVANJA U MULTINACIONALNOJ OPERACIJI;
5) PUTNE TROŠKOVE I BESPLATAN ODMOR U OBJEKTIMA PREDVIĐENIM ZA ODMOR I REKREACIJU PO POVRATKU IZ MULTINACIONALNE OPERACIJE;
6) NAKNADU TROŠKOVA PREVOZA DO MESTA STANOVANJA I NAZAD U SLUČAJU SMRTI KRVNOG SRODNIKA U PRAVOJ LINIJI, SUPRUŽNIKA, VANBRAČNOG PARTNERA, PASTORKA, USVOJITELJA I USVOJENIKA, BRAĆE I SESTARA.
BLIŽE USLOVE I NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE IZ STAVA 1. TAČ. 3), 5) I 6) OVOG ČLANA PROPISUJE MINISTAR ODBRANE, ODNOSNO ZA PRIPADNIKE DRUGIH SNAGA ODBRANE NADLEŽNI MINISTAR.
PRAVA IZ STAVA 1. TAČ. 1) I 4) OVOG ČLANA PRIPADAJU I LICIMA KOJA SE UPUĆUJU U ZONU MULTINACIONALNE OPERACIJE RADI PODRŠKE SNAGAMA ANGAŽOVANIM U MULTINACIONALNOJ OPERACIJI U IZVRŠAVANJU MANDATA MISIJE.
Član 28.
Pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane koji se nalaze u multinacionalnoj operaciji imaju pravo na:
1) diplomatsku i pravnu pomoć i zaštitu;
2) obavezno lično osiguranje, u skladu sa stepenom rizika u toku izvođenja multinacionalne operacije;
3) mirovanje radnog odnosa do povratka iz multinacionalne operacije;
4) naknadu štete u slučaju posledica bolesti, povrede, ranjavanja, invaliditeta ili smrti u toku obavljanja dužnosti u multinacionalnoj operaciji.
Član 36.
Pripadnici VOJSKE SRBIJE I drugih snaga odbrane koji učestvuju u multinacionalnoj operaciji imaju pravo na obavezno osiguranje za slučaj bolesti, povrede, ranjavanja, invalidnosti ili smrti, u skladu sa propisima o osiguranju ili zaključenim međunarodnim ugovorom.
Nadležno ministarstvo zaključuje ugovor o osiguranju od rizika bolesti, povređivanja, ranjavanja i smrti za vreme učešća u multinacionalnoj operaciji sa licem iz stava 1. ovog člana, pre njegovog upućivanja u multinacionalnu operaciju.
Način ostvarivanja prava na osiguranje pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane koji se upućuju u multinacionalne operacije propisuje Vlada.
Član 37.
Troškovi pripreme, učešća i povratka pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane iz multinacionalnih operacija, kao i obaveze drugih pravnih lica u pružanju materijalne pomoći u vezi sa realizacijom humanitarnih operacija, finansiraju se iz budžeta Republike Srbije.
Vlada u okviru budžeta Republike Srbije obezbeđuje sredstva za izvršenje Godišnjeg plana upotrebe, GODIŠNJEG PLANA, odnosno aktivnosti u multinacionalnim operacijama.
Izuzetno od odredbe stava 2. ovog člana, sredstva za finansiranje multinacionalnih operacija iz člana 8. stav 4. ovog zakona Vlada obezbeđuje dodatno, u skladu sa propisima o budžetskom sistemu.
Član 38.
Troškovi iz člana 37. stav 1. ovog zakona obuhvataju:
1) izbor pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane za misije, obuku, pripreme, lekarske preglede, testiranje, transportne troškove, troškove kontrole i ostale troškove prema standardima odbrane po vrstama sredstava, odnosno aktivnosti;
2) nabavku tehnike i opreme;
3) upućivanje pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalne operacije;
4) plate i naknade u skladu sa važećim propisima;
5) troškove putovanja odlaska i povratka u zemlju za svakih šest meseci provedenih u multinacionalnoj operaciji;
6) popravku i održavanje tehnike;
7) troškove osiguranja svih učesnika i tehnike koja se koristi u multinacionalnim operacijama;
8) sanitetsko obezbeđenje i transport učesnika u multinacionalnim operacijama koji ne mogu biti zbrinuti u medicinskim jedinicama operativne zone;
9) troškove lečenja u inostranstvu i zemlji i troškove naknade štete;
10) ukupne troškove nabavke posmrtne opreme, organizaciju sahrane lica koje je izgubilo život u multinacionalnoj operaciji, pripremu službenih dokumenata i socijalno zbrinjavanje članova njegove porodice;
11) naknadu štete trećim licima za štetu učinjenu tokom izvođenja multinacionalne operacije;
12) troškove boravka u objektima predviđenim za odmor i rekreaciju;
13) troškove eventualne pravne pomoći;
14) ostale specifične troškove.
ČLAN 38.
TROŠKOVI IZ ČLANA 37. STAV 1. OVOG ZAKONA OBUHVATAJU:
1) IZBOR PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE ZA MISIJE, OBUKU, PRIPREME, LEKARSKE PREGLEDE, TESTIRANJE, TRANSPORTNE TROŠKOVE, TROŠKOVE KONTROLE I OSTALE TROŠKOVE PREMA STANDARDIMA ODBRANE PO VRSTAMA SREDSTAVA, ODNOSNO AKTIVNOSTI;
2) NABAVKU TEHNIKE I OPREME;
3) UPUĆIVANJE PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNE OPERACIJE;
4) NAKNADU PLATE I MESEČNU NAKNADU ZA UČEŠĆE U MULTINACIONALNOJ OPERACIJI;
5) TROŠKOVE PREVOZA IZ ČLANA 25. STAV 1. TAČ. 3) I 6) OVOG ZAKONA;
6) REMONT, POPRAVKU I ODRŽAVANJE NAORUŽANJA I OPREME I NABAVKU REZERVNIH DELOVA, SITNOG INVENTARA I POTROŠNOG MATERIJALA;
7) TROŠKOVE OSIGURANJA SVIH UČESNIKA I TEHNIKE KOJA SE KORISTI U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA;
8) SANITETSKO OBEZBEĐENJE I TRANSPORT UČESNIKA U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA KOJI NE MOGU BITI ZBRINUTI U MEDICINSKIM JEDINICAMA OPERATIVNE ZONE;
9) TROŠKOVE LEČENJA U INOSTRANSTVU I ZEMLJI I TROŠKOVE NAKNADE ŠTETE;
10) UKUPNE TROŠKOVE NABAVKE POSMRTNE OPREME, ORGANIZACIJU SAHRANE LICA KOJE JE IZGUBILO ŽIVOT U MULTINACIONALNOJ OPERACIJI, PRIPREMU SLUŽBENIH DOKUMENATA I SOCIJALNO ZBRINJAVANJE ČLANOVA NJEGOVE PORODICE;
11) NAKNADU ŠTETE TREĆIM LICIMA ZA ŠTETU UČINJENU TOKOM IZVOĐENJA MULTINACIONALNE OPERACIJE;
12) TROŠKOVE BORAVKA U OBJEKTIMA PREDVIĐENIM ZA ODMOR I REKREACIJU;
13) TROŠKOVE EVENTUALNE PRAVNE POMOĆI;
14) OSTALE TROŠKOVE ZA POTREBE PRIPREME, LOGISTIČKE ODRŽIVOSTI I UČEŠĆA U MULTINACIONALNOJ OPERACIJI, KAO I ZA DEZANGAŽOVANJE VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE IZ MULTINACIONALNE OPERACIJE.
Član 39.
Sredstva iz čl. 37. i 38. ovog zakona za pripadnike Vojske Srbije obezbeđuju se preko Ministarstva odbrane.
Sredstva iz čl. 37. i 38. ovog zakona za pripadnike drugih snaga odbrane obezbeđuju se u budžetu nadležnih organa državne uprave, odnosno pravnih lica čije je učešće u multinacionalnim operacijama obuhvaćeno Godišnjim planom upotrebe GODIŠNJIM PLANOM.
Izuzetno od odredaba st. 1. i 2. ovog člana, za operacije predviđene u članu 8. stav 4. ovog zakona sredstva se obezbeđuju iz sredstava rezerve budžeta Republike Srbije za tekuću godinu.
Član 40.
Pokretne stvari koje koriste učesnici u multinacionalnim operacijama obezbeđuju se u skladu sa propisima kojima se uređuje raspolaganje sredstvima kod budžetskih korisnika.
Uslove i način pribavljanja, raspolaganja i korišćenja pokretnih stvari iz stava 1. ovog člana i njihovo vraćanje u zemlju propisuje Vlada.
ČLAN 40.
POKRETNE STVARI U JAVNOJ SVOJINI, RADOVI I USLUGE ZA POTREBE VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA OBEZBEĐUJU SE U ZEMLJI, U SKLADU SA PROPISIMA KOJIMA SE UREĐUJE PRIBAVLJANJE I RASPOLAGANJE SREDSTVIMA KOD BUDŽETSKIH KORISNIKA.
VLADA PROPISUJE USLOVE, NAČIN PRIBAVLJANJA I RASPOLAGANJA POKRETNIM STVARIMA U JAVNOJ SVOJINI I NAČIN VOĐENJA EVIDENCIJE, KAO I NAČIN PRIBAVLJANJA RADOVA I USLUGA U INOSTRANSTVU ZA POTREBE PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE ANGAŽOVANIH U MULTINACIONALNIM OPERACIJAMA.
EVIDENCIJA IZ STAVA 2. OVOG ČLANA VODI SE U OBLIKU POMOĆNE KNJIGE U SKLADU SA PROPISIMA O BUDŽETSKOM RAČUNOVODSTVU I SADRŽI: NAZIV, NOMENKLATURNI BROJ, JEDINICU MERE, VRSTU I KATEGORIJU POKRETNIH STVARI, KAO I DRUGA KNJIGOVODSTVENA OBELEŽJA.