Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privredne registre

PREDLOG ZAKONA

O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA

O AGENCIJI ZA PRIVREDNE REGISTRE

Član 1.

U Zakonu o Agenciji za privredne registre („Službeni glasnik RS”, broj 55/04) u članu 2. stav 3. reči: „javnim službama” zamenjuju se rečima „javnim agencijama”.

Član 2.

U članu 4. stav 1. posle tačke 3) dodaju se tač. 3a), 3b), 3v), 3g), 3d) i 3đ) koje glase:

„3a) Registar javnih glasila;

3b) Registar udruženja;

3v) Registar stranih udruženja;

3g) Registar mera i podsticaja regionalnog razvoja;

3d) Registar komora;

3đ) Registar turizma;”

Posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:

„ Radi obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana Agencija:

vodi zakonom i drugim propisima utvrđene evidencije i druge elektronske baze podataka;

preuzima podatke od nadležnih državnih organa i institucija radi vođenja registara, evidencija i drugih elektronskih baza podataka, obrade i izdavanja podataka, izrade analiza i izveštaja državnim organima, institucijama i drugim zainteresovanim korisnicima usluga, u skladu sa zakonom i drugim propisima;

obezbeđuje u skladu sa zakonom i drugim propisima elektronsku povezanost registara i evidencija koje vodi Agencija sa drugim registrima, evidencijama i bazama podataka koji se vode u Republici Srbiji i izvan Republike Srbije i povezanost sa drugim korisnicima usluga, putem telekomunikacione mreže ili putem kompjuterskih medija;

obavlja stručne, razvojne, statističke i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima;

samostalno se stara o uspostavljanju, razvoju i zaštiti elektronskih baza podataka Agencije i primeni mera za unapređenje elektronskih usluga u skladu sa odgovarajućim nacionalnim i međunarodno prihvaćenim standardima;

samostalno se stara o dokumentaciji i arhivi Agencije primenom mera koje se odnose na obradu, upravljanje, smeštaj, tehničko-tehnološku i bezbedonosnu zaštitu;

obavlja i druge poslove propisane zakonom i drugim propisima.”

Dosadašnji stav 2. postaje stav 3.

U dosadašnjem stavu 3. koji postaje stav 4. reči: „iz stava 1.” zamenjuju se rečima: „iz st. 1. i 2. ”.

Član 3.

U članu 5. stav 2. tačka 1) menja se i glasi: „prihoda od naknada za usluge koje vrši Agencija u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti;”

Posle stava 2. dodaje se stav 3. koji glasi:

„Vrstu, visinu i način plaćanja naknada iz stava 2. ovog člana određuje upravni odbor Agencije, uz saglasnost Vlade.”

Član 4.

Naslov iznad člana 6. i član 6. menjaju se i glase:

„Finansiranje Agencije

Član 6.

Agencija se finansira u skladu sa finansijskim planom koji za svaku poslovnu godinu donosi upravni odbor najkasnije do 15. decembra tekuće za narednu godinu.

Finansijskim planom procenjuju se ukupni prihodi i rashodi i ulaganja u razvoj Agencije iz viška prihoda nad rashodima.

Saglasnost na finansijski plan iz stava 2. ovog člana daje Vlada.

Ako se godišnjim obračunom prihoda i rashoda utvrdi da su ukupno ostvareni prihodi Agencije veći od ukupno ostvarenih rashoda, razlika sredstava se prenosi u budžet Republike Srbije ili se koristi za razvoj Agencije u skladu sa finansijskim planom Agencije.

O raspodeli viška prihoda iz stava 4. ovog člana odlučuje upravni odbor Agencije uz saglasnost Vlade.

U slučaju da Agencija ne ostvari planirane prihode po osnovu obavljanja poslova iz svoje nadležnosti, nedostajuća sredstva obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije.

Agencija je dužna da vodi poslovne knjige i sastavlja godišnje finansijske izveštaje u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo i revizija.”

Član 5.

U članu 7. zapeta i reči: „nadzorni odbor” brišu se.

Član 6.

U članu 8. stav 3. tačka 1) zapeta i reči: „akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta” brišu se.

U tački 3) reč: „predlaže” zamenjuje se rečju: „određuje”.

Stav 4. menja se i glasi:

„Na statut, pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, godišnji plan rada, program razvoja, godišnji finansijski plan i godišnji izveštaj o finansijskom poslovanju saglasnost daje Vlada.”

Član 7.

Naslov iznad člana 9. i član 9. brišu se.

Član 8.

Član 10. menja se i glasi:

„Član 10.

Direktora Agencije imenuje i razrešava Vlada, na predlog upravnog odbora.

Direktor se imenuje na period od pet godina i može ponovo biti imenovan.

Direktor obavlja sledeće poslove:

zastupa i predstavlja Agenciju;

organizuje i rukovodi radom i poslovanjem Agencije;

odgovoran je za zakonitost rada Agencije;

izvršava odluke upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;

odgovara za korišćenje ljudskih potencijala i materijalnih resursa Agencije i raspolaganje imovinom Agencije;

predlaže godišnji plan rada Agencije;

predlaže godišnji finansijski plan Agencije;

podnosi godišnji izveštaj o radu Agencije;

podnosi godišnji izveštaj o finansijskom poslovanju Agencije;

donosi pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji i druge opšte akte koje ne donosi upravni odbor;

donosi pojedinačne akte Agencije, ako zakonom nije drukčije propisano;

odlučuje o pravima i odgovornostima zaposlenih u Agenciji;

obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.”

Član 9.

Posle člana 10. dodaju se naslovi iznad čl. 10a i 10b i čl.10a i 10b koji glase:

„Vođenje registara

Član 10a

Agencija vodi registre preko registratora.

Registratora imenuje i razrešava upravni odbor Agencije, uz prethodnu saglasnost Vlade.

Registrator se imenuje na period od četiri godine, s tim što isto lice može biti ponovo imenovano.

Registrator može biti razrešen pre isteka perioda na koji je imenovan, i to:

na zahtev registratora;

ako registrator ne obavlja svoju funkciju u skladu sa zakonom;

iz drugih razloga utvrđenih zakonom.

Registratora koji je imenovan u skladu sa stavom 2. ovog člana upravni odbor može, na obrazložen predlog direktora Agencije, imenovati i za vođenje drugog registra, evidencije i druge elektronske baze podataka koje vodi Agencija, u cilju ekonomičnog i efikasnog rada i poslovanja Agencije.

Ovlašćenja i obaveze registratora

Član 10b

Registrator, u odnosu na registar koji vodi, ima ovlašćenja i obaveze da:

se stara o zakonitom, sistematičnom i ažurnom vođenju registra;

bliže određuje način vođenja registra;

donosi odluke o upisu u registar, odnosno vrši registraciju podataka;

propisuje standardne obrasce registracionih prijava i zahteva u postupku vođenja registra;

preduzima druge radnje neophodne za nesmetano i pravilno funkcionisanje registra u skladu sa zakonom.

Registrator je nezavisan u radu, u okviru ovlašćenja utvrđenih zakonom i drugim propisom.”

Član 10.

Član 12. menja se i glasi:

„Član 12.

U Agenciji se obavlja interna revizija.

Interna revizija pruža upravnom odboru i direktoru nezavisno i objektivno mišljenje o pitanjima koja su predmet revizije, prati identifikaciju rizika i upravljanje tim rizikom, pruža pomoć u ostvarivanju poslovnih ciljeva Agencije, obavlja savetodavnu aktivnost na unapređenju poslovanja Agencije, kao i postojećeg načina upravljanja i rukovođenja poslovnim procesima, utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta vode uredno i u skladu sa propisima, obavlja i druge poslove koji se odnose na internu reviziju u skladu sa propisima i standardima kojima se uređuje oblast interne revizije.”

Član 11.

Posle člana 12. dodaju se čl. 12a i 12b koji glase:

„Član 12a

Radi obavljanja revizije godišnjih finansijskih izveštaja, Agencija u skladu sa zakonom angažuje eksternog revizora.

Izveštaj sa mišljenjem eksternog revizora dostavlja se upravnom odboru Agencije na usvajanje.

Javnost rada Agencije

Član 12b

Agencija objavljuje na svojoj internet strani godišnji program rada, finansijski plan, godišnji izveštaj o radu i godišnji finansijski izveštaj, u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj i poslovanje javnih agencija i u skladu sa drugim propisima i internim aktima Agencije.”

Član 12.

Član 77. Zakona o registraciji privrednih subjekata („Službeni glasnik RS”, br. 55/04 i 61/05) i podzakonski akti doneti na osnovu tog člana prestaju da važe istekom devedesetog dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 13.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

OBRAZLOŽENjE

I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA

Ustavni osnov za donošenje Zakona sadržan je u odredbama člana 97. stav 1. tačka 16. u vezi člana 137. stav 5. Ustava Republike Srbije, prema kojima Republika Srbija uređuje i obezbeđuje organizaciju, nadležnost i rad republičkih organa.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Razlozi zbog kojih se predlaže donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privredne registre sadržani su u neophodnosti usklađivanja važećih normi sa zakonom kojim se uređuje rad javnih agencija i sa drugim posebnim zakonima kojima je propisano uspostavljanje novih registara, evidencija i baza podataka u Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: Agencija).

Zakon o Agenciji za privredne registre („Službeni glasnik RS“, br.55/04) donet je 2004. godine i od tada nije dopunjavan ni menjan. U ovom vremenskom periodu Agencija se razvijala i proširivala svoju delatnost, pre svega novim registrima i evidencijama, u skladu sa posebnim zakonima i drugim propisima, iz čega je proizašla neizostavna obaveza da se izmenama i dopunama teksta važećeg zakona o Agenciji delokrug rada i funkcionisanje Agencije uredi na osnovama koje odgovaraju izmenjenim okolnostima u radu i poslovanju Agencije.

U toku 2009. godine Narodna Skupština Republike Srbije usvojila je više zakona i izmena i dopuna važećih zakona, kojima je propisano vođenje novih registara i evidencija, koji nisu obuhvaćeni važećim zakonom o Agenciji i to:

Registar udruženja i Registar stranih udruženja, definisani Zakonom o udruženjima („Službeni glasnik RS“, br. 51/09);

Registar turizma, utvrđen Zakonom o turizmu („Službeni glasnik RS“, br. 36/09) ;

Registar mera i podsticaja regionalnog razvoja, propisan Zakonom o regionalnom razvoju („Službeni glasnik RS“, br. 51/09) ;

Registar komora, propisan Zakonom o privrednim komorama („Službeni glasnik RS“, br. 65/01 i 36/09) ;

Registar javnih glasila, propisan Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju („Službeni glasnik RS“, br. 43/03…71/09).

U odnosu na 2004. godinu kada je Agencija otpočela sa radom i u svom sastavu imala tri registra: Registar privrednih subjekata, Registar založnog prava na pokretnim stvarima i pravima i Registar finansijskog lizinga, Agencija će krajem 2009. godine voditi 5 novih registara i više evidencija.

Zakonom o stečaju koji je dostavljen Narodnoj skupštini na usvajanje predlaže se uspostavljanje Registra stečajnih masa, koji bi po svemu sudeći u 2010. godini otpočela da vodi Agencija, dok se Nacrtom Zakona o izmenama i dopunama zakona o računovodstvu i reviziji predviđa da se registracija finansijskih izveštaja i podataka o bonitetu pravnih lica i preduzetnika, objedini i počev od januara 2010. godine vodi samo na jednom mestu u Agenciji.

Važeći zakon o Agenciji za privredne registre nije u potrebnoj meri odredio, niti bliže definisao delokrug rada i aktivnosti same Agencije, već se po ugledu na druge zakone kojima su do 2004.godine osnivane javne agencije, uglavnom zadržao na opštim odredbama, primenjivanim na različite profile agencija, ne uvažavajući u dovoljnoj meri njihove posebnosti i specifičnosti. Iz tog razloga se izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privredne registre upotpunjuje i precizira delokrug i način njenog rada u smislu uvođenja novih registara i evidencija, stvaranja uslova za uvođenje elektronskih i drugih usluga u cilju povećanja efikasnosti i transparentnosti rada i unapređenja javnog servisa za brojne i raznovrsne korisnike usluga Agencije (privredni subjekti, građani, državni organi i institucije i drugi). Osim toga, preciznije se definišu obaveze i odgovornosti direktora Agencije i registratora, osnažuje se finansijsko upravljanje i kontrola nad materijalnim i ljudskim potencijalima kojima raspolaže Agencija uvođenjem funkcije unutrašnje revizije, finansiranje Agencije se precizira i sistematizuje, bliže se propisuje javnost rada Agencije i stvaraju se uslovi za održiv i efikasan razvoj Agencije.

Agencija je u toku 2009. godine sprovodeći mere Vlade vezane za smanjivanje administrativnih troškova poslovanja i za redukciju administrativnih procedura uspostavila Jednošalterski sistem za otpočinjanje poslovanja privrednih subjekata, čime su stvorene mogućnosti privrednim subjektima i drugim pravnim licima da podnošenjem jedne jedinstvene registracione prijave izvrše potpunu registraciju osnivanja privrednog subjekta koja obuhvata: dobijanje rešenja o osnivanju privrednog subjekta koje sadrži u sebi pored matičnog i registarskog broja i poreski identifikacioni broj (PIB), kao i prijavu na osiguranje kod nadležnih fondova zdravstvenog i penzijsko.invalidskog osiguranja. Postupak koji je do sada trajao 23 dana pri čemu su privredni subjekti morali da se obraćaju na adrese 4 javne institucije, danas se završava u roku od najduže 5 dana kod Agencije, a broj potrebnih procedura se smanjio sa 11 na 7 procedura. Agencija objedinjuje ukupnu aktivnost vezanu za otpočinjanje poslovanja sa Poreskom upravom i Fondovima bez dodatnih nameta po privredne subjekte i druge korisnike ovih usluga, tako da primera radi naknada koju preduzetnik plaća Agenciji za ukupnu aktivnost iznosi 540,0 dinara.

Međutim, dalje unapređenje sistema pružanja usluga Agencije u smislu objedinjavanja srodnih poslova koji se sada obavljaju kod više institucija, kao što je predavanje i registracija godišnjih finansijskih izveštaja, kao i primena elektronskog sistema registracije, zahteva da se stvore potrebne normativne, tehničke, razvojne i druge pretpostavke, što se omogućava donošenjem ovog zakona.

Predloženim izmenama i dopunama tekst važećeg Zakona o Agenciji za privredne registre usklađuje se sa Zakonom o javnim agencijama („Službeni glasnik RS“, br. 18/05 i 81/05) koji je donet posle osnivanja Agencije i predstavlja sistemski zakon koji reguliše materiju javnih agencija: njihovog osnivanja, poveravanja javnih ovlašćenja, samostalnosti, finansiranja, propisa koji se primenjuju na njihov rad, organa agencija, poslova koje obavljaju, zaštite opšteg interesa u radu javnih agencija, odnose sa korisnicima usluga i drugo.

Predložena rešenja zasnivaju se na rešenjima i iskustvima zemalja koje imaju najnaprednije sisteme registracije statusnih i finansijskih podataka privrednih subjekata i drugih pravnih lica.

III. SADRŽINA ZAKONA – OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

Članom 1. ovog zakona predložene su izmene u cilju usaglašavanja sa Zakonom o javnim agencijama, koji je donet posle usvajanja Zakona o Agenciji za privredne registre. Pojam „javne službe“ zamenjen je pojmom „javne agencije“, imajući u vidu da Zakon o javnim službama („Službeni glasnik RS“, br. 42/91, br. 71/94 i br. 79/2005) pre svega uređuje delokrug javnih ustanova, preduzeća i drugih oblika organizovanja utvrđenih navedenim zakonom, a što se pre svega odnosi na ostvarivanje funkcija i interesa pobrojanih u zakonu koji nisu iz nadležnosti rada Agencije.

Članom 2. Predloga zakona menja se tekst člana 4. važećeg zakona. Predloženim odredbama proširuje se delokrug rada Agencije novim registrima, evidencijama i bazama podataka, čije vođenje je propisano posebnim zakonima donetim u 2009. godini: Registar udruženja; Registar stranih udruženja; Registar javnih glasila; Registar mera i podsticaja regionalnog razvoja; Registar komora i Registar turizma, čime se stvaraju pretpostavke za potpuno i delotvorno vođenje poslova i sprovođenje javnog interesa iz nadležnosti Agencije.

Izmene i dopune odredbi u ovom članu izvršene su radi preciznijeg određivanja poslova iz nadležnosti Agencije koji se odnose na ovlašćenje Agencije da preuzima i razmenjuje podatke sa drugim državnim organima i institucijama, vrši obradu istih i izdavanje izvornih i izvedenih podataka, analiza i izveštaja za potrebe državnih organa i institucija, privrednih subjekata i preduzetnika i drugih korisnika usluga Agencije. Ovim se stvaraju pretpostavke za uspostavljanje i ažurno vođenje registara tako što se podaci iz drugih nadležnih registara i evidencija koje se ne vode u Agenciji za privredne registre preuzimaju radi efikasnijeg i po korisnike usluga jeftinijeg vršenja usluga. U tom smislu Agencija je već uspostavila jednošalterski sistem razmenjujući podatke sa Poreskom upravom, Narodnom Bankom Srbije, Fondom PIO, Republičkim zavodom za zdravstveno osiguranje i Republičkim zavodom za statistiku, čime već ostvaruje ovu funkciju, zbog čega je trebalo izvršiti uvođenje ovog posla kao redovnog načina i principa za obavljanje poslova vođenja registara i evidencija.

Pored toga, predložene izmene i dopune omogućavaju Agenciji da u skladu sa propisima kojima se uređuje materija vođenja pojedinih registara obezbedi elektronsku povezanost registara i evidencija koje ona vodi sa drugim registrima, evidencijama i bazama podataka koji se vode u Republici Srbiji i izvan Republike Srbije.

Objedinjavanjem više registara, evidencija i baza podataka Agencija postaje informaciono čvorište združenih registara, odnosno elektronskih baza podataka za preko 400.000 pravnih lica. Predloženim izmenama preciziraju se poslovi Agencije koji se odnose na samostalno staranje o uspostavljanju, razvoju, upravljanju i zaštiti elektronskih baza podataka iz njene nadležnosti i za primenu mera za unapređenje elektronskih usluga u skladu sa odgovarajućim nacionalnim i međunarodno prihvaćenim standardima i praksom.

Predloženim dopunama precizira se nadležnost Agencije da obavlja i statističke poslove, s obzirom da Agencija i sada vrši razvrstavanje jedinica o pretežnoj delatnosti u koju se jedinice razvrstavanja svrstavaju i o promenama o razvrstavanju, što je predviđeno i Predlogom Zakona o klasifikaciji delatnosti koji se nalazi u skupštinskoj proceduri.

Predloženim odredbama iz stava 2. tačka 6) ovog člana bliže se definiše nadležnost i obaveza Agencije da se stara o dokumentaciji i arhivskoj građi od oko 7 miliona predmeta, u pogledu prijema, obrade, prevođenja u elektronsku formu, čuvanja, smeštaja i tehničko-tehnološke i bezbedonosne zaštite u skladu sa propisima, standardima i internim aktima Agencije.

Članom 3. Predloga zakona predlaže se zamena teksta u članu 5. stav 2. tačka 1. i dodavanje stava 3. u članu 5. posle stava 2. važećeg zakona. Članom 3. se na jedinstven način usklađen sa Zakonom o javnim agencijama propisuje nadležnost i postupak određivanja naknada za usluge koje korisnicima pruža Agencija u skladu sa zakonom i drugim propisima, čime se sprečava da se, posebnim zakonima kojima se ustanovljavaju pojedini registri, ova materija različito reguliše. Naknade koje Agencija preko Upravnog odbora određuje, stupaju na snagu kada na njih saglasnost da Vlada, uz prethodno pribavljanje pozitivnih mišljenja ministarstva finansija, resornih ministarstava, odnosno organa državne uprave u čijem delokrugu su poslovi Agencije i drugih nadležnih organa i institucija, čime se obezbeđuje nadzor i zaštita opšteg interesa, kao i interesa korisnika usluga Agencije u pogledu vrste i visine naknada.

Članom 4. Predloga zakona se u odnosu na postojeće zakonsko rešenje materija vezana za finansiranje Agencije precizira, sistematizuje i usklađuje sa odredbama Zakona o javnim agencijama i drugim propisima kojima se uređuje finansijsko, materijalno i računovodstveno poslovanje Agencije.

Predloženim dopunama se u skladu sa Zakonom o javnim agencijama i drugim propisima bliže definišu odredbe vezane za način i rokove donošenja i odobravanja finansijskog plana Agencije, kao i odredbe kojima se uređuje raspodela i korišćenje viška prihoda nad rashodima Agencije. U odnosu na postojeće zakonsko rešenje precizira se mogućnost da se višak prihoda nad rashodima koje ostvari Agencija prenosi u budžet ili se koristi za ulaganje u ravoj Agencije u skladu sa zakonom i Finansijskim planom Agencije na koji saglasnost daje Vlada. Registri koje vodi Agencija su posebnim zakonima definisani kao jedinstvene i centralizovane elektronske baze podataka, zbog čega ulaganje u razvoj Agencije predstavlja njenu zakonsku i funkcionalnu obavezu. S obzirom da Agencija ne raspolaže drugim trajnim izvorima finansiranja, kao i da se ulaganja u razvoj Agencije odnose na projekte čije trajanje je po pravilu duže od jedne godine (sistemski softver, hardver, internet i informacione tehnologije, složeniji aplikativni softver, elektronske usluge, elektronska arhiva) predloženo rešenje je krajnje neophodno i celishodno, a pri tom je u skladu sa Zakonom o javnim agencijama i sa propisima kojima se uređuje računovodstvo i revizija.

Članom 5. Predloga zakona predlaže se brisanje reči „nadzorni odbor“. Zakonom o javnim agencijama nije predviđen nadzorni odbor kao organ Agencije, pa je ovim izvršeno zakonsko usaglašavanje sa Zakonom o javnim agencijama.

Članom 6. Predloga zakona, izvršeno je brisanje iz člana 8.stav 3. tačka 1) važećeg zakona reči „akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta“, kao i preciziranje nadležnosti upravnog odbora Agencije vezano za određivanje naknada.

Nadalje, predloženo je i da se u članu 8. stav 4. važećeg zakona tekst zameni tekstom “na statut, pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, godišnji plan rada, program razvoja, godišnji finansijski plan i godišnji izveštaj o finansijskom poslovanju saglasnost daje Vlada.“

Donošenje akta o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta ovim zakonom stavljeno je u nadležnost direktora Agencije, čime je izvršeno usaglašavanje sa Zakonom o javnim agencijama.

Nadležnost osnivača u smislu davanja saglasnosti na akta Agencije koje donosi Upravni odbor Agencije proširuju se na „izveštaj o godišnjem finansijskom poslovanju Agencije“, na „program razvoja Agencije“ i na „pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta“, čime se pored ostalog osnažuje pravo osnivača da davanjem saglasnosti na najbitnija akta i odluke Agencije (godišnji program rada, godišnji finansijski plan, godišnji izveštaj o finansijskom poslovanju, program razvoja, vrstu i visinu naknada za usluge koje po zakonu pruža Agencija, raspodelu i upotrebu viška prihoda nad rashodima) i sprovodi pravovremenu i potpunu zaštitu opšteg interesa.

Članom 7. Predloga zakona, predloženo je da se naslov iznad člana 9. i član 9. važećeg zakona brišu.

Članom 8. Predloženim promenama nadležnost direktora Agencije se usklađuje sa propisima kojima se uređuje rad javnih agencija i preciziraju se nadležnosti i odgovornosti vezane za rukovođenje Agencijom.

Članom 9. Predloga zakona, predviđeno je da se posle člana 10. dodaju novi naslovi i tekst novih članova 10a i 10b kojima se na jedinstven način uređuje vođenje registara, kao i ovlašćenja i obaveze registratora. Važeći Zakon ne sadrži odredbe kojima se propisuje ko rukovodi registrima koje vodi Agencija, kojima se reguliše položaj tog lica, kao ni način njegovog imenovanja i razrešenja,već su iste do sada bile sastavni deo svakog od posebnih zakona kojima su ustanovljavani pojedini registri. Ovakvo rešenje bi moglo dovesti do toga da se od registra do registra razlikuje način na koji se pojedinim registrom rukovodi, što bi moglo otežati funkcionisanje Agencije kao celine, odnosno umanjiti efikasnost i ekonomičnost njenog rada.

Uspostavljanje u okviru Agencije većeg broja registra različite strukture i veličine, nameće potrebu da se Zakonom o Agenciji za privredne registre propiše nadležnost za rukovođenje registrima, način imenovanja i razrešenja registratora, kao i njegova ovlašćenja i obaveze. Ujedno, prihvatanje ovakvog rešenja ne bi predstavljalo prepreku da se u određenim slučajevima, kada to zahteva specifičnost nekog registra, ova materija reguliše posebnim zakonom na drugačiji način.

U zavisnosti od broja podataka koji se registruju i zakonom propisanih evidencija, elektronske baze podataka se razlikuju po veličini i obimu. U vezi s tim, a u cilju veće ekonomičnosti i racionalizacije rada i poslovanja Agencije kao celine, odredbama stava 4. ovog člana propisana je mogućnost da Upravni odbor Agencije na obrazložni predlog direktora Agencije poveri imenovanje određenog srodnog registra licu koje već obavlja funkciju Registratora, čime se otklanja potreba da svaki pojedinačni registar vodi posebno određeni registrator.

Čl. 10. i 11. Predloga zakona vrši se izmena člana 12. i dodavanje novih članova 12a i 12b u smislu da se obaveze Agencije po pitanjima interne i eksterne revizije poslovanja regulišu.

U odnosu na postojeće zakonsko rešenje predloženim odredbama ovog člana uvodi se obaveza Agencije za uspostavljanje funkcije interne revizije, koja se obavlja kao stalna aktivnost sa ciljem da se finansijsko upravljanje i kontrola nad korišćenjem sredstava sa kojima raspolaže Agencija dodatno institucionalizuju i osnaže.

Zadatak interne revizije je da upravnom odboru, odnosno direktoru pruža nezavisno i objektivno mišljenje o pitanjima koja su predmet revizije, prati identifikaciju rizika i upravljanje tim rizikom, pruža pomoć u ostvarivanju poslovnih ciljeva Agencije koje odredi Upravni odbor i direktor Agencije, obavlja savetodavnu aktivnost na unapređenju poslovanja Agencije, kao i postojećeg načina upravljanja i rukovođenja procesima upotrebom ljudskih potencijala i materijalnih resursa, utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta Agencije vode uredno i u skladu sa propisima, obavlja i druge poslove koji se odnose na internu reviziju.

Agencija ima obavezu da svoje poslovanje podvrgne eksternoj reviziji i da u vezi sa tim izveštaj sa mišljenjem nezavisne revizije dostavi na usvajanje Upravnom odboru Agencije i Vladi kao sastavni deo Godišnjeg izveštaja o finansijskom poslovanju Agencije.

Predloženo je takođe da se posle član 12a. dodaje novi naslov „Javnost rada Agencije“ i novi tekst iz člana 12b. Zakona, kojim se propisuje obaveza Agencije da objavljuje na svojoj internet strani: godišnji program rada, finansijski plan, godišnji izveštaj o radu i godišnji finansijski izveštaj, u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj i poslovanje javnih agencija i u skladu sa drugim propisima i internim aktima Agencije. Cilj ovih odredbi je da se nedvosmisleno definišu obaveze Agencije koje se tiču javnosti rada i unapređenja odnosa sa korisnicima usluga i drugim zainteresovanim stranama, na način da je Agencija dužna da blagovremeno, sistematski i transparentno obaveštava korisnike usluga i javnost o svom radu, finansiranju rada, kao i drugim značajnim okolnostima koje utiču na odnose sa korisnicima usluga i državnim organima i institucijama.

Članom 12. Predloga zakona, definisane su prelazne i završne odredbe Zakona.

Članom 13. Predloga zakona predloženo je stupanje na snagu ovog zakona osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“, kao redovan način stupanja zakona na snagu.

IV. FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENjE OVOG ZAKONA

Za sprovođenje ovog Zakona nisu potrebna dodatna finansijska sredstva iz budžeta Republike Srbije.

Uspostavljanje i početak rada novih registara iz člana 2. ovog zakona biće sprovedeni sa postojećim brojem izvršilaca i iz prihoda koje Agencija ostvaruje u skladu sa zakonom i finansijskim planom Agencije.

V. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Razlozi za donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privredne registre po hitnom postupku proizilaze iz činjenice da je neophodno uraditi veliki broj pripremnih radnji kako bi do kraja 2009.godine bilo moguće potpunije i preciznije uspostaviti i regulisati pojedine segmente rada i poslovanja Agencije, pre svega one koji se odnose na funkcionalno i efikasno uspostavljanje novih registara i integrisanih elektronskih baza podataka u Agenciji, za potrebe privrednih subjekata i državnih organa i institucija.

Nedonošenjem ovog zakona po hitnom postupku planirane mere Vlade i aktivnosti Agencije na planu daljeg pojednostavljenja i pojeftinjenja administrativnih procedura vezanih za otpočinjanje biznisa u Srbiji bile bi usporene, što bi negativno uticalo na popravljanje poslovnog ambijenta u Srbiji, a samim tim i na domaće i strane investitore i sve one koji imaju nameru da otpočnu posao u Srbiji.

PREGLED

ODREDBI KOJE SE MENjAJU I DOPUNjUJU U

ZAKONU O AGENCIJI ZA PRIVREDNE REGISTRE

Zakon je objavljen u „Službenom glasniku RS“, broj 55/2004 od 21.05.2004. godine.

Osnivanje Agencije

Član 1.

Ovim zakonom osniva se Agencija za privredne registre (u daljem tekstu: Agencija).

Status Agencije

Član 2.

Agencija ima svojstvo pravnog lica.

Agencija ima svoj poslovni račun.

Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim službama JAVNIM AGENCIJAMA.

Sedište Agencije

Član 3.

Sedište Agencije je u Beogradu.

Agencija može imati organizacione jedinice i van sedišta.

Organizacione jedinice Agencije nemaju svojstvo pravnog lica.

Poslovi Agencije

Član 4.

Agencija vodi zakonom utvrđene registre kao jedinstvene centralizovane baze podataka, i to:

1) Registar privrednih subjekata;

2) Registar založnog prava na pokretnim stvarima i pravima;

3) Registar finansijskog lizinga;

3a) REGISTAR JAVNIH GLASILA;

3b) REGISTAR UDRUŽENjA;

3v) REGISTAR STRANIH UDRUŽENjA;

3g) REGISTAR MERA I PODSTICAJA REGIONALNOG RAZVOJA;

3d) REGISTAR KOMORA;

3đ) REGISTAR TURIZMA;

4) druge registre određene zakonom.

RADI OBAVLjANjA POSLOVA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA AGENCIJA:

VODI ZAKONOM I DRUGIM PROPISIMA UTVRĐENE EVIDENCIJE I DRUGE ELEKTRONSKE BAZE PODATAKA;

PREUZIMA PODATKE OD NADLEŽNIH DRŽAVNIH ORGANA I INSTITUCIJA RADI VOĐENjA REGISTARA, EVIDENCIJA I DRUGIH ELEKTRONSKIH BAZA PODATAKA, OBRADE I IZDAVANjA PODATAKA, IZRADE ANALIZA I IZVEŠTAJA DRŽAVNIM ORGANIMA, INSTITUCIJAMA I DRUGIM ZAINTERESOVANIM KORISNICIMA USLUGA, U SKLADU SA ZAKONOM I DRUGIM PROPISIMA;

OBEZBEĐUJE U SKLADU SA ZAKONOM I DRUGIM PROPISIMA ELEKTRONSKU POVEZANOST REGISTARA I EVIDENCIJA KOJE VODI AGENCIJA SA DRUGIM REGISTRIMA, EVIDENCIJAMA I BAZAMA PODATAKA KOJI SE VODE U REPUBLICI SRBIJI I IZVAN REPUBLIKE SRBIJE I POVEZANOST SA DRUGIM KORISNICIMA USLUGA, PUTEM TELEKOMUNIKACIONE MREŽE ILI PUTEM KOMPJUTERSKIH MEDIJA;

OBAVLjA STRUČNE, RAZVOJNE, STATISTIČKE I DRUGE POSLOVE U SKLADU SA ZAKONOM I DRUGIM PROPISIMA;

SAMOSTALNO SE STARA O USPOSTAVLjANjU, RAZVOJU I ZAŠTITI ELEKTRONSKIH BAZA PODATAKA AGENCIJE I PRIMENI MERA ZA UNAPREĐENjE ELEKTRONSKIH USLUGA U SKLADU SA ODGOVARAJUĆIM NACIONALNIM I MEĐUNARODNO PRIHVAĆENIM STANDARDIMA;

SAMOSTALNO SE STARA O DOKUMENTACIJI I ARHIVI AGENCIJE PRIMENOM MERA KOJE SE ODNOSE NA OBRADU, UPRAVLjANjE, SMEŠTAJ, TEHNIČKO-TEHNOLOŠKU I BEZBEDONOSNU ZAŠTITU;

OBAVLjA I DRUGE POSLOVE PROPISANE ZAKONOM I DRUGIM PROPISIMA.

Agencija obavlja poslove iz svoje nadležnosti u skladu sa zakonom i statutom.

Poslove iz stava 1.ST. 1. I 2. ovog člana Agencija obavlja kao poverene poslove.

Sredstva za osnivanje i rad Agencije

Član 5.

Sredstva za osnivanje Agencije obezbeđuju se iz:

1) budžeta Republike Srbije;

2) donacija, priloga i sponzorstva domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;

3) drugih izvora finansiranja, u skladu sa zakonom.

Sredstva za rad Agencije obezbeđuju se iz:

1) prihoda po osnovu obavljanja poslova iz svoje nadležnosti PRIHODA OD NAKNADA ZA USLUGE KOJE VRŠI AGENCIJA U OBAVLjANjU POSLOVA IZ SVOJE NADLEŽNOSTI;

2) donacija, priloga i sponzorstva domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;

3) drugih izvora finansiranja, u skladu sa zakonom.

VISINU, VRSTU I NAČIN PLAĆANjA NAKNADA IZ STAVA 2. OVOG ČLANA ODREĐUJE UPRAVNI ODBOR AGENCIJE, UZ SAGLASNOST VLADE.

Prihodi i rashodi Agencije

Član 6.

Ako se godišnjim obračunom prihoda i rashoda utvrdi da su ukupno ostvareni prihodi veći od ostvarenih rashoda, razlika sredstava uplaćuje se na račun budžeta Republike Srbije.

U slučaju da Agencija ne ostvari planirane prihode po osnovu obavljanja poslova iz svoje nadležnosti, nedostajuća sredstva obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije.

FINANSIRANjE AGENCIJE

ČLAN 6.

AGENCIJA SE FINANSIRA U SKLADU SA FINANSIJSKIM PLANOM KOJI ZA SVAKU POSLOVNU GODINU DONOSI UPRAVNI ODBOR NAJKASNIJE DO 15. DECEMBRA TEKUĆE ZA NAREDNU GODINU.

FINANSIJSKIM PLANOM PROCENjUJU SE UKUPNI PRIHODI I RASHODI I ULAGANjA U RAZVOJ AGENCIJE IZ VIŠKA PRIHODA NAD RASHODIMA.

SAGLASNOST NA FINANSIJSKI PLAN IZ STAVA 2. OVOG ČLANA DAJE VLADA.

AKO SE GODIŠNjIM OBRAČUNOM PRIHODA I RASHODA UTVRDI DA SU UKUPNO OSTVARENI PRIHODI AGENCIJE VEĆI OD UKUPNO OSTVARENIH RASHODA, RAZLIKA SREDSTAVA SE PRENOSI U BUDžET REPUBLIKE SRBIJE ILI SE KORISTI ZA RAZVOJ AGENCIJE U SKLADU SA FINANSIJSKIM PLANOM AGENCIJE.

O RASPODELI VIŠKA PRIHODA IZ STAVA 4. OVOG ČLANA ODLUČUJE UPRAVNI ODBOR AGENCIJE UZ SAGLASNOST VLADE.

U SLUČAJU DA AGENCIJA NE OSTVARI PLANIRANE PRIHODE PO OSNOVU OBAVLjANjA POSLOVA IZ SVOJE NADLEŽNOSTI, NEDOSTAJUĆA SREDSTVA OBEZBEĐUJU SE IZ BUDžETA REPUBLIKE SRBIJE.

AGENCIJA JE DUŽNA DA VODI POSLOVNE KNjIGE I SASTAVLjA GODIŠNjE FINANSIJSKE IZVEŠTAJE U SKLADU SA ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE RAČUNOVODSTVO I REVIZIJA.

Organi Agencije

Član 7.

Organi Agencije su: upravni odbor, nadzorni odbor i direktor.

Upravni odbor

Član 8.

Upravni odbor ima predsednika i četiri člana, koje imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije na predlog ministarstva nadležnog za poslove privrede.

Predsednik i članovi upravnog odbora imenuju se na četiri godine.

Upravni odbor obavlja sledeće poslove:

1) donosi statut, akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i druge opšte akte;

2) donosi poslovnik o svom radu;

3) predlaže ODREĐUJE visinu naknade za usluge koje pruža Agencija;

4) usvaja godišnji plan rada;

5) vrši izbor revizora;

6) usvaja godišnji finansijski plan;

7) usvaja godišnji izveštaj o poslovanju;

8) usvaja finansijske izveštaje i izveštaje o reviziji;

9) predlaže mere za otklanjanje smetnji od značaja za efikasno funkcionisanje registara;

10) obavlja druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

Na statut, godišnji plan rada i godišnji finansijski plan saglasnost daje Vlada Republike Srbije.

NA STATUT, PRAVILNIK O UNUTRAŠNjOJ ORGANIZACIJI I SISTEMATIZACIJI RADNIH MESTA, GODIŠNjI PLAN RADA, PROGRAM RAZVOJA, GODIŠNjI FINANSIJSKI PLAN I GODIŠNjI IZVEŠTAJ O FINANSIJSKOM POSLOVANjU, SAGLASNOST DAJE VLADA.

Nadzorni odbor

Član 9.

Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana, koje imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije na predlog ministarstva nadležnog za poslove privrede.

Predsednik i članovi nadzornog odbora imenuju se na četiri godine.

Nadzorni odbor obavlja sledeće poslove:

1) donosi poslovnik o svom radu;

2) vrši nadzor nad zakonitošću rada direktora i upravnog odbora;

3) pregleda finansijske izveštaje i izveštaj o poslovanju i utvrđuje da li su sačinjeni u skladu sa propisima;

4) utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta vode uredno i u skladu sa propisima, a može ih dati i na veštačenje;

5) razmatra izveštaje revizora;

6) daje mišljenje o godišnjem planu rada;

7) daje mišljenje o godišnjem finansijskom planu;

8) obavlja druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

Nadzorni odbor najmanje dva puta godišnje obaveštava Vladu Republike Srbije o rezultatima izvršenog nadzora.

U postupku vršenja nadzora, nadzorni odbor može predložiti Vladi Republike Srbije razrešenje svih ili pojedinih članova upravnog odbora ili direktora.

Direktor

Član 10.

Direktora imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije, na predlog upravnog odbora.

Direktor se imenuje na četiri godine.

Direktor obavlja sledeće poslove:

1) zastupa i predstavlja;

2) organizuje i rukovodi radom;

3) predlaže akte koje donosi upravni odbor;

4) izvršava odluke upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;

5) stara se o zakonitosti rada i odgovara za zakonitost rada;

6) odgovara za korišćenje i raspolaganje imovinom;

7) predlaže godišnji plan rada;

8) predlaže godišnji finansijski plan;

9) sastavlja godišnji izveštaj o poslovanju;

10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

ČLAN 10.

DIREKTORA AGENCIJE IMENUJE I RAZREŠAVA VLADA, NA PREDLOG UPRAVNOG ODBORA.

DIREKTOR SE IMENUJE NA PERIOD OD PET GODINA I MOŽE PONOVO BITI IMENOVAN.

DIREKTOR OBAVLjA SLEDEĆE POSLOVE:

ZASTUPA I PREDSTAVLjA AGENCIJU;

ORGANIZUJE I RUKOVODI RADOM I POSLOVANjEM AGENCIJE;

ODGOVORAN JE ZA ZAKONITOST RADA AGENCIJE;

IZVRŠAVA ODLUKE UPRAVNOG ODBORA I PREDUZIMA MERE ZA NjIHOVO SPROVOĐENjE;

ODGOVARA ZA KORIŠĆENjE LjUDSKIH POTENCIJALA I MATERIJALNIH RESURSA AGENCIJE I RASPOLAGANjE IMOVINOM AGENCIJE;

PREDLAŽE GODIŠNjI PLAN RADA AGENCIJE;

PREDLAŽE GODIŠNjI FINANSIJSKI PLAN AGENCIJE;

PODNOSI GODIŠNjI IZVEŠTAJ O RADU AGENCIJE;

PODNOSI GODIŠNjI IZVEŠTAJ O FINANSIJSKOM POSLOVANjU AGENCIJE;

DONOSI PRAVILNIK O UNUTRAŠNjOJ ORGANIZACIJI I SISTEMATIZACIJI RADNIH MESTA U AGENCIJI I DRUGE OPŠTE AKTE KOJE NE DONOSI UPRAVNI ODBOR;

DONOSI POJEDINAČNE AKTE AGENCIJE, AKO ZAKONOM NIJE DRUKČIJE PROPISANO;

ODLUČUJE O PRAVIMA I ODGOVORNOSTIMA ZAPOSLENIH U AGENCIJI;

OBAVLjA I DRUGE POSLOVE UTVRĐENE ZAKONOM I STATUTOM.

VOĐENjE REGISTARA

ČLAN 10A

AGENCIJA VODI REGISTRE PREKO REGISTRATORA.

REGISTRATORA IMENUJE I RAZREŠAVA UPRAVNI ODBOR AGENCIJE, UZ PRETHODNU SAGLASNOST VLADE.

REGISTRATOR SE IMENUJE NA PERIOD OD ČETIRI GODINE, S TIM ŠTO ISTO LICE MOŽE BITI PONOVO IMENOVANO.

REGISTRATOR MOŽE BITI RAZREŠEN PRE ISTEKA PERIODA NA KOJI JE IMENOVAN, I TO:

NA ZAHTEV REGISTRATORA;

AKO REGISTRATOR NE OBAVLjA SVOJU FUNKCIJU U SKLADU SA ZAKONOM;

IZ DRUGIH RAZLOGA UTVRĐENIH ZAKONOM.

REGISTRATORA KOJI JE IMENOVAN U SKLADU SA STAVOM 2. OVOG ČLANA UPRAVNI ODBOR MOŽE, NA OBRAZLOŽEN PREDLOG DIREKTORA AGENCIJE, IMENOVATI I ZA VOĐENjE DRUGOG REGISTRA, EVIDENCIJE I DRUGE ELEKTRONSKE BAZE PODATAKA KOJE VODI AGENCIJA, U CILjU EKONOMIČNOG I EFIKASNOG RADA I POSLOVANjA AGENCIJE.

OVLAŠĆENjA I OBAVEZE REGISTRATORA

ČLAN 10B

REGISTRATOR, U ODNOSU NA REGISTAR KOJI VODI, IMA OVLAŠĆENjA I OBAVEZE DA:

SE STARA O ZAKONITOM, SISTEMATIČNOM I AŽURNOM VOĐENjU REGISTRA;

BLIŽE ODREĐUJE NAČIN VOĐENjA REGISTRA;

DONOSI ODLUKE O UPISU U REGISTAR, ODNOSNO VRŠI REGISTRACIJU PODATAKA;

PROPISUJE STANDARDNE OBRASCE REGISTRACIONIH PRIJAVA I ZAHTEVA U POSTUPKU VOĐENjA REGISTRA;

PREDUZIMA DRUGE RADNjE NEOPHODNE ZA NESMETANO I PRAVILNO FUNKCIONISANjE REGISTRA U SKLADU SA ZAKONOM.

REGISTRATOR JE NEZAVISAN U RADU, U OKVIRU OVLAŠĆENjA UTVRĐENIH ZAKONOM I DRUGIM PROPISOM.

ČLAN 12.

U AGENCIJI SE OBAVLjA INTERNA REVIZIJA.

INTERNA REVIZIJA PRUŽA UPRAVNOM ODBORU I DIREKTORU NEZAVISNO I OBJEKTIVNO MIŠLjENjE O PITANjIMA KOJA SU PREDMET REVIZIJE, PRATI IDENTIFIKACIJU RIZIKA I UPRAVLjANjE TIM RIZIKOM, PRUŽA POMOĆ U OSTVARIVANjU POSLOVNIH CILjEVA AGENCIJE, OBAVLjA SAVETODAVNU AKTIVNOST NA UNAPREĐENjU POSLOVANjA AGENCIJE, KAO I POSTOJEĆEG NAČINA UPRAVLjANjA I RUKOVOĐENjA POSLOVNIM PROCESIMA, UTVRĐUJE DA LI SE POSLOVNE KNjIGE I DRUGA DOKUMENTA VODE UREDNO I U SKLADU SA PROPISIMA, OBAVLjA I DRUGE POSLOVE KOJI SE ODNOSE NA INTERNU REVIZIJU U SKLADU SA PROPISIMA I STANDARDIMA KOJIMA SE UREĐUJE OBLAST INTERNE REVIZIJE.

ČLAN 12A

RADI OBAVLjANjA REVIZIJE GODIŠNjIH FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA, AGENCIJA U SKLADU SA ZAKONOM ANGAŽUJE EKSTERNOG REVIZORA.

IZVEŠTAJ SA MIŠLjENjEM EKSTERNOG REVIZORA DOSTAVLjA SE UPRAVNOM ODBORU AGENCIJE NA USVAJANjE.

JAVNOST RADA AGENCIJE

ČLAN 12B

AGENCIJA OBJAVLjUJE NA SVOJOJ INTERNET STRANI GODIŠNjI PROGRAM RADA, FINANSIJSKI PLAN, GODIŠNjI IZVEŠTAJ O RADU I GODIŠNjI FINANSIJSKI IZVEŠTAJ, U SKLADU SA PROPISIMA KOJIMA SE UREĐUJE PRAVNI POLOŽAJ I POSLOVANjE JAVNIH AGENCIJA I U SKLADU SA DRUGIM PROPISIMA I INTERNIM AKTIMA AGENCIJE.

Prelazne i završne odredbe

Član 13.

Vlada Republike Srbije imenovaće predsednika i članove upravnog odbora, u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 14.

Upravni odbor je dužan da u roku od 15 dana od dana imenovanja donese statut.

Član 15.

Agencija počinje da obavlja poslove vođenja Registra založnog prava na pokretnim stvarima i pravima i Registra finansijskog lizinga najkasnije do 1. jula 2005. godine.

Član 16.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

Ostavite komentar