PREDLOG ZAKONA
O POTVRĐIVANjU SPORAZUMA IZMEĐU
VLADE REPUBLIKE SRBIJE I VLADE RUMUNIJE
O EKONOMSKOJ, NAUČNOJ I TEHNIČKOJ SARADNjI
Član 1.
Potvrđuje se Sporazum između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji, potpisan 24. oktobra 2008. godine u Beogradu, u originalu na srpskom jeziku, rumunskom jeziku i engleskom jeziku.
Član 2.
Tekst Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji u originalu na srpskom jeziku glasi:
između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji
Vlada Republike Srbije i Vlada Rumunije (u daljem tekstu: »Strane ugovornice«),
Svesne tradicionalnih i jakih ekonomskih veza, kao i zajedničkih stavova po raznim pitanjima od obostranog interesa koji su se formirali kroz plodnu i obostrano korisnu saradnju,
Spremne da uspostave odgovarajući okvir za stalan dijalog imajući u vidu donošenje odgovarajućih mera za unapređenje ekonomskih, naučnih i tehničkih odnosa u interesu obe zemlje,
Rešene da učvrste, prodube i obogate svoje ekonomske, naučne i tehničke odnose u punoj meri svog rastućeg kapaciteta na osnovu uzajamne koristi,
Uviđajući da bi ekonomsko partnerstvo dovelo do dinamičnog dijaloga o raznim ekonomskim aspektima od obostranog interesa, obezbedilo održiv ekonomski razvoj obe zemlje, poboljšalo ekonomsku efikasnost i doprinelo blagostanju potrošača u obe zemlje,
Uverene da bi jače veze između Strana ugovornica pružile veće mogućnosti i obezbedile uređeno okruženje za ekonomsku, naučnu i tehničku saradnju,
Dogovorile su se o sledećem:
Član 1.
Strane ugovornice će, u okviru svojih nadležnosti i dugoročnih ekonomskih težnji, podsticati bilateralnu saradnju u svim oblastima za koje smatraju da su podesne, a naročito u privrednom, naučnom i tehničkom sektoru.
U okviru ciljeva takve saradnje između dveju zemalja biće:
– razvoj i prosperitet njihovih industrija,
– podsticanje ekonomske saradnje, kao i naučnog i tehnološkog napretka,
– zaštita i poboljšanje životne sredine,
– generalni doprinos razvoju njihovih privreda i životnog standarda
stanovništva u obe zemlje.
Član 2.
Ekonomski odnosi će se, shodno ovom sporazumu, razvijati podsticanjem aktivnosti u ekonomskom, naučnom i tehničkom sektoru, a naročito, ali ne ograničavajući se na sledeće sektore:
– sektor hidroenergetike,
– transport nafte i prirodnog gasa,
– hemijska industrija,
– sektor transporta,
– građevinarstvo,
– sektor informacione tehnologije.
Kroz saradnju u gore pomenutim oblastima podsticaće se zaključenje ugovora između kompanija iz zemalja Strana ugovornica, međusobno informisanje o važećem zakonodavstvu, odnosno identifikovanje posebnih projekata i sektora od potencijalnog interesa za međusobnu saradnju.
Olakšaće se razmena eksperata iz državnog i privatnog sektora, tehničara, investitora i predstavnika privrede kao i transfer materijala, opreme i znanja i iskustva (know-how) neophodnih za realizaciju aktivnosti iz ovog sporazuma.
Poglavlje II
Mešovita komisija Republike Srbije i Rumunije za ekonomsku saradnju
Član 3.
Strane ugovornice će osnovati Mešovitu komisiju Republike Srbije i Rumunije za ekonomsku saradnju (u daljem tekstu: Mešovita komisija), kao glavni instrument za sprovođenje ovog sporazuma kako bi promovisale i pratile ekonomske aktivnosti između dve zemlje.
Pri obavljanju svojih zadataka Mešovita komisija može zatražiti pomoć i savet od državnih organa i vladinih institucija dvaju zemalja kao i formirati ad hoc ili stalne ekspertske radne grupe i komitete kojima može odrediti i poveriti posebna zaduženja.
Član 4.
Mešovita komisija će održavati svoja zasedanja jednom godišnje ili kada se za tim ukaže potreba, naizmenično u svakoj zemlji, a na zahtev jedne od Strana ugovornica.
Član 5.
Da bi se olakšalo sprovođenje i doprinelo ostvarenju opštih ciljeva ovog sporazuma Mešovita komisija će, između ostalog:
– analizirati razvoj i perspektive bilateralnih ekonomskih odnosa,
– podsticati saradnju u oblastima od obostranog interesa olakšavanjem kontakata između kompanija iz zemalja Strana ugovornica, identifikovanjem posebnih projekata iz sektora od potencijalnog interesa za međusobnu saradnju,
– obaveštavati svoje poslovne zajednice o investicionim mogućnostima u zemlji druge Strane ugovornice, obaveštavati jedna drugu o važećim zakonima i propisima koji se odnose ili utiču na primenu ovog sporazuma, itd.,
– unapređivati ekonomsku naučnu i tehnološku saradnju privatnog i javnog sektora, uključujući transfer tehnologije u skladu sa međunarodnim obavezama Strana ugovornica, uz puno poštovanje prava intelektualne svojine i u skladu sa merama i prioritetima ekonomske i razvojne politike strana ugovornica,
– predlagati mere Stranama ugovornicama u pogledu pitanja vezanih za ekonomsku, industrijsku, naučnu i tehnološku saradnju i podsticati Strane ugovornice da donose odgovarajuće mere koje će dovesti do poboljšanja bilateralnih odnosa kako je to pomenuto u ovom sporazumu,
– periodično vršiti ocenu sprovođenja ovog sporazuma.
Član 6.
Da bi identifikovala i olakšala poslovne mogućnosti i nove oblike ekonomske, naučne i tehničke saradnje, Mešovita komisija će:
– pružiti pomoć pri otvaranju i u radu predstavništava, ogranaka, mešovitih privrednih komora i drugih privrednih subjekata u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom Strana ugovornica,
– promovisati i podržavati ekonomske i investicione misije, sajmove, izložbe, seminare, simpozijume i druge slične aktivnosti,
– podržavati finansijske institucije i banke iz zemalja Strana ugovornica kako bi uspostavile kontakte ili ojačale svoju saradnju, promovisati učešće malih i srednjih preduzeća u funkciji ostvarenja ciljeva ovog sporazuma, podsticati investicione aktivnosti, osnivanje mešovitih preduzeća i ogranaka.
Poglavlje III
Konsultacije
Član 7.
U svrhu rešavanja sporova, Strana ugovornica koje se spor tiče, može podneti pismeni zahtev da se u okviru Mešovite komisije obave odgovarajuće konsultacije.
Konsultacije će se obaviti u roku od najviše 30 dana od dana prijema pismenog zahteva.
Poglavlje IV
Završne odredbe
Član 8.
Ovaj sporazum stupiće na snagu na dan kada Strane ugovornice jedna drugu pismeno obaveste da su okončale interne procedure vezane za njegovu ratifikaciju i stupanje na snagu.
Strane ugovornice ovaj sporazum zaključuju na neodređeno vreme.
Počev od dana primene ovog sporazuma prestaje da važi Sporazum o ekonomskoj saradnji između Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije i Vlade Rumunije, potpisan u Beogradu 28. novembra 1995. godine.
Član 9.
Svaka Strana ugovornica može raskinuti sporazum slanjem pismenog obaveštenja o toj nameri drugoj Strani ugovornici. U takvom slučaju, sporazum će se raskinuti po isteku perioda od šest meseci od datuma prijema navedenog obaveštenja.
Otkaz ovog sporazuma pre isteka njegovog perioda važenja neće prouzrokovati prekid projekata koji su dogovoreni tokom njegovog perioda važenja.
Član 10.
Ovaj sporazum može se izmeniti i dopuniti na osnovu obostrane saglasnosti Strana ugovornica izražene u pismenoj formi.
Član 11.
Odredbe ovog sporazuma ne utiču na međunarodne obaveze Strana ugovornica. On će se primenjivati bez štete po obaveze koje proističu iz članstva Rumunije u Evropskoj uniji.
Sporazum se ne može tumačiti niti se iko na njega može pozivati kao na sredstvo za ukidanje ili na drugi način uticanje na obaveze koje proističu iz bilo kojih drugih sporazuma zaključenih između EZ ili EZ i njenih država članica s jedne strane i Republike Srbije na drugoj.
Potpisano u Beogradu dana 24. oktobra 2008. godine u dva originalna primerka na srpskom, rumunskom i engleskom jeziku, pri čemu su svi tekstovi podjednako verodostojni. U slučaju razlike u tumačenju, biće merodavan tekst na engleskom jeziku.
Za Vladu Za Vladu
Republike Srbije Rumunije
Član 3.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije-Međunarodni ugovori”.
I. PRAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA
Pravni osnov za donošenje Zakona, sadržan je u članu 99. stav 1. tačka 4. Ustava Republike Srbije, prema kojem Narodna skupština potvrđuje međunarodne ugovore kada je zakonom predvićena obaveza njihovog potvrđivanja.
1. Inicijativu za zaključivanje Sporazuma o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije, pokrenula je rumunska strana krajem 2005. godine obrazlažući je potrebom blagovremenih priprema svoje zemlje za ulazak u EU.
U skladu sa tim, predložila je stavljanje van snage Sporazuma o ekonomskoj saradnji („Službeni list Savezne Republike Jugoslavije-Međunarodni ugovori” broj 4/96), uz istovremeno zaključivanje novog Sporazuma s obzirom na želju da se i dalje na bilateralnoj osnovi razvija i podstiče ekonomska, naučna i tehnička saradnja.
U oktobru 2006. godine Vlada je utvrdila Osnovu za zaključenje Sporazuma o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije, kao i za njegovo parafiranje i potpisivanje. Sporazum je parafiran 3. novembra 2006. godine. Međutim u toku 2007. godine nije bilo mogućnosti za realizaciju potpisivanja.
U oktobru 2008. godine Vlada je utvrdila Osnovu za zaključenje Sporazuma o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije, kao i za njegovo potpisivanje.
Sporazum je u ime Vlade Republike Srbije potpisao Mlađan Dinkić, potpredsednik Vlade i ministar ekonomije i regionalnog razvoja. Sporazum je potpisan u Beogradu 24. oktobra 2008. godine. U ime Vlade Rumunije, Sporazum je potpisao Ovidiu Jan Silagi, ministar trgovine, turizma, malih i srednjih preduzeća i slobodnih profesija.
2. Rumunija predstavlja značajnog trgovinsko-ekonomskog partnera Republike Srbije sa svetom. Od važnosti za ekonomsku saradnju je činjenica da se radi o susednoj zemlji sa kojom postoji značajan broj bilateralnih, prekograničnih i regionalnih formi saradnje.
U međusobnim ekonomskim odnosima posebno mesto zauzima robna razmena, koja u poslednjih pet godina beleži rast, sa 200 mil.USD. koliko je iznosila u 2003. godini na 690 mil.USD u 2007. godini. Za osam meseci 2008. godine razmena iznosi 667 mil.USD, od čega je izvoz iz Srbije 239 mil.USD, a uvoz 428 mil.USD.
Ekonomska saradnja sa Rumunijom je dobro ugovorno-pravno regulisana. Praktično sve ekonomske oblasti su institucionalno regulisane, a jedna od specifičnosti je dugogodišnja zajednička saradnja u eksploataciji i održavanju HE Đerdap 1 i 2.
Mogućnosti za saradnju sa Rumunijom su višestruke, posebno u oblastima energetike, hemijske i petrohemijske industrije, proizvodnje transportnih sredstava i poljoprivrednih mašina, prehrambene industrije i turizma.
Početkom 2008. godine, od strane rumunskog konzorcijuma firmi „Grampet” i „Remar”, aukcijskom prodajom privatizovan je „Želvoz” Smederevo za 1,15 mil. evra uz investicioni plan od 7 mil evra.
Prema rumunskim podacima, na njihovoj teritoriji registrovano je oko 730 mešovitih srpsko-rumunskih firmi sa direktnim ulaganjima. Najveći broj firmi ima sedište u pograničnom pojasu.
3. Sporazum je zaključen između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije u svojstvu Strana ugovornica.
Pored Preambule, koja sadrži zajedničke stavove o potrebi zaključivanja ovog sporazuma radi podsticanja odgovarajućih aktivnosti sa ciljem unapređenja ekonomskih, naučnih i tehničkih odnosa i saradnje od interesa za obe zemlje, Sporazum čine četiri poglavlja: I Opšte odredbe, II Mešovita komisija, III Konsultacije i IV Završne odredbe, sa ukupno 11 članova.
U prvom poglavlju –Opšte odredbe, kao ciljevi saradnje u članu 1. navode se: razvoj i prosperitet industrija dve zemlje; unapređenje ekonomske, naučne i tehničke saradnje, zaštita i poboljšanje životne sredine i ukupni doprinos razvoju ekonomija i životnog standarada stanovništva u obe zemlje.
U članu 2. navedene su oblasti i sektori saradnje koji će, između ostalih, doprineti razvoju ukupnih ekonomskih odnosa (sektor hidroenergetike, transport nafte i prirodnog gasa, hemijska industrija, sektor transporta, građevinarstvo, sektor informacione tehnologije).
U drugom i trećem poglavlju, čl.3, 4, 5 i 6. definiše se uloga Mešovite komisije kao instrumenta za sprovođenje ovog sporazuma. Predviđa se da će se Mešovita komisija održavati jedanput godišnje na zahtev jedne od Strana ugovornica, naizmenično u svakoj zemlji.
Mešovita komisija će, između ostalog, imati ulogu da:
-analizira stanje i predlaže mere u cilju razvoja ekonomske saradnje;
-podstiče saradnju u oblastima od obostranog interesa;
-međusobno se informiše o investicionim mogućnostima u dve zemlje;
-razmenjuje informacije o važećim zakonima i propisima;
-unapređuje ekonomsku, naučnu i tehničku saradnju privatnog i javnog sektora;
-periodično vrši evaluaciju sprovođenja ovog sporazuma.
Takođe, Strane ugovornice će kroz rad Mešovite komisije:
-pružati pomoć pri otvaranju i u radu predstavništava, ogranaka, mešovitih privrednih komora u skladu sa zakonodavstvom Strana ugovornica;
-podržavati i promovisati ekonomske i investicione misije, sajmove, izložbe, seminare i sl.;
-podržavati finansijske institucije i banke kako bi uspostavljale kontakte i jačale međusobnu saradnju.
Članom 7. regulisano je rešavanje sporova u vidu odgovarajućih konsultacija na nivou Mešovite komisije, koje Strane ugovornice predlažu u pismenoj formi, a održavaju se u roku od najviše 30 dana od dana podnošenja predloga.
Četvrto poglavlje – Završne odredbe, sadrži odredbe o stupanju na snagu, o izmenama i dopunama sporazuma i otkazu ovog sporazuma, koji se zaključuje na neodređeno vreme.
Stupanjem na snagu ovog sporazuma prestaje da važi Sporazum o ekonomskoj saradnji potpisan 28. novembra 1995. godine između Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije i Vlade Rumunije.
OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA ZAKONA
Članom 1. Zakona predviđa se ratifikacija Sporazuma o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije.
U članu 2. Zakona dat je tekst Sporazuma o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije.
Članom 3. Zakona predviđeno je stupanje na snagu Sporazuma i to tako da Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
IV FINANSIJSKA SREDSTVA ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Sprovođenje Zakona o potvrđivanju Sporazuma o ekonomskoj, naučnoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Rumunije ne iziskuje posebna finansijska sredstva iz budžeta Republike Srbije.