Uredba o uslovima i načinu privlačenja direktnih investicija

Na osnovu člana 90. tačka 2. Ustava Republike Srbije, a u vezi sa članom 6. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2006. godinu (”Službeni glasnik RS”, br. 106/05 i 108/05-ispravka),

Vlada donosi,

U R E D B U

O USLOVIMA I NAČINU PRIVLAČENjA DIREKTNIH INVESTICIJA

Sadržina uredbe

Član 1.

Ovom uredbom uređuju se uslovi i način privlačenja direktnih investicija na teritoriju Republike Srbije, kriterijumi za dodelu sredstava za privlačenje direktnih investicija, dinamika isplate tih sredstava, kao i druga pitanja od značaja za povećanje konkurentnosti Republike Srbije kroz priliv direktnih investicija koje imaju povoljan uticaj na otvaranje novih radnih mesta, transfer novih znanja i tehnologija, kao i za ujednačavanje teritorijalnog razvoja Republike.

Pojmovi

Član 2.

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:

direktne investicije jesu investicije u izgradnju novih kapaciteta u proizvodnom sektoru, sektoru istraživanja i razvoja, kao i sektoru usluga koje mogu biti predmet međunarodne trgovine;

kandidat je lice koje učestvuje u postupku dodele sredstava;

korisnik sredstava jeste investitor kome su dodeljena sredstva za privlačenje direktnih investicija;

usluge koje mogu biti predmet međunarodne trgovine jesu, pored uobičajenih usluga međunarodne trgovine i usluge koje pružaju regionalna sedišta preduzeća, korisnički centri, centri za zajedničke usluge, logistički i distributivni centri i projektni i dizajn centri;

istraživačke i razvojne aktivnosti jesu aktivnosti privrednih društava, preduzeća ili organizacionih jedinica preduzeća čija je osnovna delatnost istraživanje, eksperimentalni razvoj i inovacione tehnologije u skladu sa zakonom kojim se uređuju inovacione delatnosti.

Izvori i namena sredstva za privlačenje direktnih investicija

Član 3.

Sredstva za privlačenje direktnih investicija (u daljem tekstu: sredstva) obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije.

Sredstva se mogu koristiti za finansiranje investicionih projekata u oblastima proizvodnih delatnosti, usluga koje mogu biti predmet međunarodne trgovine i istraživanja i razvoja, osim za finansiranje investicionih projekata u oblastima poljoprivrede, turizma, ugostiteljstva i trgovine.

Visina sredstava koja mogu biti dodeljena

Član 4.

Ukupna sredstva koja mogu biti dodeljena određuju se prema novim radnim mestima otvorenim u periodu od tri godine, a u zavisnosti od oblika investiranja i od ukupnog broja bodova koje kandidat po sprovedenom postupku dobije, i to:

1) za investicije u proizvodne delatnosti po novom radnom mestu otvorenom u periodu od tri godine:

a) 2000 evra za broj bodova od 80 do 90,

b) 2500 evra za broj bodova od 91 do 100,

v) 3000 evra za broj bodova od 101 do 110,

g) 3500 evra za broj bodova od 111 do 120,

d) 4000 evra za broj bodova od 121 do130,

đ) 4500 evra za broj bodova od 131 do 140,

e) 5000 evra za broj bodova od 141 do 150;

2) za investicije u sektor usluga koje mogu biti predmet međunarodne trgovine po novom radnom mestu otvorenom u periodu od tri godine:

a) 2000 evra za broj bodova od 80 do 87,

b) 3000 evra za broj bodova od 88 do 95,

v) 4000 evra za broj bodova od 96 do 103,

g) 5000 evra za broj bodova od 104 do 111,

d) 6000 evra za broj bodova od 112 do 119,

đ) 7000 evra za broj bodova od 120 do 127,

e) 8000 evra za broj bodova od 128 do 135,

ž) 9000 evra za broj bodova od 136 do 143,

z) 10000 evra za broj bodova od 144 do 150;

3) za investicije u sektor istraživanja i razvoja po novom radnom mestu otvorenom u periodu od tri godine:

a) 5000 evra za broj bodova od 80 do 91,

b) 6000 evra za broj bodova od 92 do 103,

v) 7000 evra za broj bodova od 104 do 115,

g) 8000 evra za broj bodova od 116 do 127,

d) 9000 evra za broj bodova od 128 do 139,

đ) 10000 evra za broj bodova od 140 do 150.

Pravo na dodelu sredstava

Član 5.

Pravo na dodelu sredstava ima pravno lice koje je registrovano na teritoriji Republike Srbije i koje ima investicione projekte u oblastima za koje se u skladu sa ovom uredbom dodeljuju sredstva.

Izuzimanje od prava na dodelu sredstava

Član 6.

Od prava na dodelu sredstava izuzimaju se pravna lica, i to:

1) koja imaju dospele a neizmirene obaveze prema pravnim i fizičkim licima u Republici Srbiji;

2) protiv kojih je pokrenut stečajni postupak;

3) koja imaju dospele a neizmirene obaveze prema Republici Srbiji;

4) kojima su već dodeljena sredstva za iste namene iz budžeta Republike Srbije.

Uslovi za dodelu sredstava

Član 7.

Sredstva se mogu dodeliti za:

1) investicije u proizvodnom sektoru kojima se obezbeđuje otvaranje najmanje

50 novih radnih mesta u periodu od tri godine od dana dodele sredstava u skladu sa ovom uredbom, čija je minimalna vrednost, i to :

jedan milion evra investicije u opštinama u kojima je stopa nezaposlenosti u

prethodnoj godini najmanje 30% viša od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu;

dva miliona evra investicije u opštinama u kojima je stopa nezaposlenosti u

prethodnoj godini najmanje 20 % viša od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu;

tri miliona evra investicije u opštinama u kojima je stopa nezaposlenosti u

prethodnoj godini najmanje 10% viša od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu;

četiri miliona evra investicije u opštinama u kojima je stopa nezaposlenosti u prethodnoj godini jednaka ili veća od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu;

pet milona evra investicije u opštinama u kojima je stopa nezaposlenosti u

prethodnoj godini manja od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu.

2) investicije u sektor usluga koje mogu biti predmet međunarodne trgovine, čija je minimalna vrednost milion evra i kojima se obezbeđuje otvaranje najmanje 10 novih radnih mesta u periodu od tri godine od dana dodele sredstava;

investicije u sektoru istraživanja i razvoja čija je minimalna vrednost milion evra i kojima se obezbeđuje otvaranje najmanje 10 novih radnih mesta u periodu od tri godine od dana dodele sredstava u skladu sa ovom uredbom.

Ukupna vrednost investicije

Član 8.

Ukupnom vrednošću investicije u smislu ove uredbe smatraju se utvrđena materijalna i nematerijalna osnovna sredstva.

Pod nematerijalnim osnovnim sredstvima iz stava 1. ovog člana smatraju se isključivo patenti i licence koji treba da budu naznačeni u završnom računu korisnika, a u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima.

Kriterijumi za dodelu sredstava

Član 9.

Kriterijumi za dodelu sredstava su:

1) reference investitora;

2) udeo domaćih dobavljača i efekat investicije na produktivnost ostalih domaćih privrednih društava, preduzeća i drugih pravnih lica koja rade u istom sektoru;

3) održivost investicije / trajnost poslovanje;

4) efekti investicije vezani za istraživanje i razvoj;

5) efekti investicije na ljudske resurse;

6) ocena uticaja na životnu sredinu kod investiranja u proizvodni sektor i sektor istraživanja i razvoja;

7) obim međunarodnog prometa usluga za investicije u sektoru usluga;

8) efekti investicije na razvoj u slučaju da opština spada u privredno nerazvijene opštine;

9) pismo o namerama lokalne samouprave u kojoj investitor namerava da ulaže.

Svakom od kriterijuma iz stava 1. ovog člana dodeljuje se određeni broj bodova, tako da ukupan zbir svih bodova iznosi 150.

Način bodovanja kriterijuma

1. Reference investitora

Član 10.

Reference investitora boduju se u skladu sa reputacijom kandidata i to:

a) ako se akcije kandidata kotiraju na poznatim svetskim berzama i ako kandidat ima iskustvo u realizaciji većeg broja investicionih projekata – broj bodova iznosi od 19 do 35;

b) ako se akcije kandidata kotiraju na berzi i ako kandidat ima visoko ocenjen kreditni rejting – broj bodova iznosi od 10 do 18;

v) ako kandidat ima međunarodnu reputaciju i iskustvo koje uključuje investicione projekte sličnog obima i prirode – broj bodova iznosi od 6 do 10;

g) ako je kandidat dobro poznat na domaćem tržištu i ako je već realizovao projekte sličnog obima i prirode – broj bodova iznosi od 1 do 5;

d) ako kandidat tek započinje da se bavi delatnošću koja je predmet investicije i nema iskustva u realizaciji investicionih projekata- broj bodova iznosi 0.

Najveći broj broj bodova po osnovu reference investitora iznosi 35, a najmanji broj iznosi 0.

2. Udeo domaćih dobavljača i

efekat investicije na produktivnost

Član 11.

Udeo domaćih dobavljača i efekat investicije na produktivnost ostalih domaćih privrednih društava, preduzeća i drugih pravnih lica koja rade u istom sektoru, boduje se prema:

1) Udelu domaćih dobavljača u toku i posle realizacije investicije i to:

a) više od 75 % – broj bodova iznosi 5,

b) više od 60 % – broj bodova iznosi 4,

v) više od 50 % – broj bodova iznosi 3,

g) više od 40 % – broj bodova iznosi 2,

d) više od 10 % a manje od 40% – broj bodova iznosi 1,

đ) manje od 10 % – broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po udelu dobavljača iznosi 5, a najmanji broj bodova iznosi 0;

2) Efektu investicije na produktivnost ostalih domaćih privrednih društava, preduzeća i drugih pravnih lica u istoj grani industrije/sektora i to:

a) ako će investicija imati značajan doprinos u povećanju produktivnosti – broj bodova iznosi od 4 do 5,

b) ako će investicija doprineti povećanju produktivnosti – broj bodova iznosi od 1 do 3,

v) ako investicija neće doprineti povećanju produktivnosti – broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu efekta investicije na produktivnost iznosi 5, a najmanji broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu udela domaćih dobavljača i efekta investicije na produktivnost ostalih domaćih privrednih društava, preduzeća i drugih pravnih lica koja rade u istom sektoru iznosi 10, a najmanji broj bodova iznosi 0.

3. Održivost investicije

Član 12.

Održivost investicije/trajnost poslovanja boduje se na sledeći način:

a) ako investicioni projekat onemogućava prenos fabrike/mašina i opreme van Republike Srbije – broj bodova iznosi od 6 do 10;

b) ako oprema, uređaji i postrojenja mogu biti preseljeni van Republike Srbije, ali je preseljenje povezano sa visokim troškovima i ako traje duži vremenski period (tri do pet godina) – broj bodova iznosi od 1 do 5;

v) ako oprema, uređaji i postrojenja mogu biti preseljeni van Republike Srbije u kraćem vremenskom periodu (do tri godine) i uz minimalne troškove – broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu održivosti investicije/trajnosti poslovanja iznosi 10, a najmanji broj bodova iznosi 0.

4. Efekti investicije na istraživanje i razvoj

Član 13.

Efekti investicije vezani za istraživanje i razvoj boduju se prema:

1) udelu visoke tehnologije u investicionom projektu i to:

a) ako se investicioni projekat odnosi na aktivnosti koje potpadaju pod okvir nove ekonomije (telekomunikacije, mikroelektronika, informaciona tehnologija, biotehnologija, novi materijali, itd.) – broj bodova iznosi 5,

b) ako investicioni projekat uključuje pretežno visoku tehnologiju (projekat visoke tehnologije) – broj bodova iznosi od 3 do 4,

v) ako investicioni projekat uključuje tehnologiju koja je na srednjem nivou razvijenosti – broj bodova iznosi od 1 do 2,

g) ako investicioni projekat ne podrazumeva korišćenje nove tehnologije- broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu udela visoke tehnologije u investicionom projektu iznosi 5, a najmanji broj bodova iznosi 0;

2) mogućnostima prenosa tehnologije na preduzeća, privredna društva i druga pravna lica u Republici Srbiji i to:

a) ako investicioni projekat uključuje transfer tehnologije na preduzeća, privredna društva i druga pravna lica u Republici Srbiji-broj bodova iznosi od 4 do 5,

b) ako investicioni projekat uključuje parcijalni prenos tehnologije na preduzeća, privredna društva i druga pravna lica u Republici Srbiji-broj bodova iznosi od 1 do 3,

v) ako investicioni projekat ne uključuje prenos tehnologije na na preduzeća, privredna društva i druga pravna lica u Republici Srbiji-broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu mogućnosti prenosa tehnologije na pravna lica u Republici Srbiji iznosi 5, a najmanji broj bodova iznosi 0;

3) učešću razvojnih i istraživačkih institucija iz Republike Srbije u investicionom projektu i to:

a) ako u realizaciji projekta neprekidno učestvuju razvojne i istraživačke institucije iz Republike Srbije-broj bodova iznosi od 4 do 5,

b) ako projekat predviđa ograničenu saradnju sa razvojnim i istraživačkim institucijama iz Republike Srbije i izmeštanje razvojnih i istraživačkih aktivnosti u vidu odvojenih funkcija preduzeća, privrednih društava i drugih pravnih lica – broj bodova iznosi od 1 do 3,

v) ako u realizaciji projekta nema saradnje sa razvojnim i istraživačkim institucijama iz Republike Srbije- broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu učešća razvojnih i istraživačkih institucija iz Republike Srbije u investicionom projektu iznosi 5, a najmanji broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu efekata investicija vezanih za istraživanje i razvoj iznosi 15, a najmanji broj bodova iznosi 0.

5. Efekti investicije na ljudske resurse

Član 14.

Efekti investicije na ljudske resurse boduju se u odnosu na nivo znanja i veština čije se sticanje obezbeđuje realizacijom projekta, kao i na mogućnost korišćenja tih znanja i veština i u drugim subjektima u Republici Srbiji i to:

a) ako je nivo znanja i veština takav da se može koristiti i u drugim subjektima u okviru iste grane-broj bodova iznosi od 6 do 10.

b) ako se nivo znanja i veština vezuje samo za subjekt za koji je vezana realizacija projekta -broj bodova iznosi od 1 do 5.

v) ako se ne predviđa sticanje posebnih znanja i veština-broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu efekata investicije na ljudske resurse iznosi 10, a najmanji broj bodova iznosi 0.

6. Ocena uticaja na životnu sredinu

Član 15.

Ocena uticaja na životnu sredinu kod investiranja u proizvodni sektor i sektor istraživanja i razvoja boduje se prema:

1) uticaju investiranja na iskorišćavanje prirodnih resursa i to:

a) ako investicioni projekat ne sadrži aktivnosti koje utiču na prirodne resurse-broj bodova iznosi od 6 do 10,

b) ako investicioni projekat sadrži aktivnosti koje utiču na prirodne resurse ali ne ugrožava njihov održivi razvoj-broj bodova iznosi od 1 do 5,

v) ako investicioni projekat sadrži aktivnosti vezane za intenzivno korišćenje neobnovljivih prirodnih resursa-broj bodova iznosi 0,

Najveći broj bodova po osnovu uticaja investiranja na iskorišćavanje prirodnih resursa iznosi 10, a najmanji broj bodova iznosi 0.

2) uticaju investiranja na stvaranje štetnih otpadnih materija i to:

a) ako će realizacija investicionog projekta stvarati samo komunalni otpad- broj bodova iznosi od 6 do 10,

b) ako će realizacija investicionog projekta pored komunalnog otpada stvarati i specijalni otpad čije je čuvanje i odlaganje projektom određeno-broj bodova iznosi od 1 do 5,

v) ako će realizacija investicionog projekta stvarati otpad koji neprerađen ima štetne efekte na okolinu-broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu uticaja investiranja na stvaranje štetnih otpadnih materija iznosi 10, a najmanji broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu ocene uticaja na životnu sredinu iznosi 20, a najmanji broj bodova iznosi 0.

7. Obim međunarodnog prometa usluga

Član 16.

Obim međunarodnog prometa usluga kod investiranja u sektor usluga boduje se u skladu sa obimom usluga koje će biti pružene korisnicima/pretplatnicima na tržištu van Republike Srbije i to:

a) ako će se usluga plasirati na međunarodnom tržištu-broj bodova iznosi od 14 do 20,

b) ako će se deo usluga plasirati na međunarodnom tržištu-broj bodova iznosi od 7 do 13.

v) ako se usluga može da se pozicionira na međunarodnom tržištu ali nije planirano investicionim projektom – broj bodova iznosi od 1 do 6.

g) ako je usluga je namenjena samo za domaće tržište-broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu obima međunarodnog prometa usluga kod investiranja u sektor usluga iznosi 20, a najmanji broj bodova iznosi 0.

8. Efekti investicije na razvoj nerazvijene opštine

Član 17.

Efekti investicije na razvoj u slučaju da opština spada u privredno nerazvijene opštine boduje se u skladu sa stopom nezaposlenosti u opštini u kojoj investitor namerava da investira i to:

a) ako se investicioni projekat realizuje u opštini u kojoj je stopa nezaposlenosti u prethodnoj godini najmanje 30% viša od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu – broj bodova iznosi 10;

b) ako se investicioni projekat realizuje u opštini u kojoj je stopa nezaposlenosti u prethodnoj godini najmanje 20% viša od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu – broj bodova iznosi 8;

v) ako se investicioni projekat se realizuje u opštini u kojoj je stopa nezaposlenosti u prethodnoj godini najmanje 10% viša od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu – broj bodova iznosi 6;

g) ako se investicioni projekat realizuje u opštini u kojoj je stopa nezaposlenosti u prethodnoj godini jednaka ili viša od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu – broj bodova iznosi 4;

d) ako se investicioni projekat realizuje u opštini u kojoj je stopa nezaposlenosti u prethodnoj godini niža od prosečne stope nezaposlenosti u Republici Srbiji za prethodnu godinu – broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po osnovu efekta investicije na razvoj u slučaju da opština spada u privredno nerazvijene opštine iznosi 10, a najmanji broj bodova iznosi 0.

9. Pismo o namerama lokalne samouprave

Član 18.

Pismo o namerama lokalne samouprave u kojoj investitor namerava da ulaže boduje se u skladu sa spremnošću opštine da podrži investiciju davanjem povlastica u pogledu plaćanja naknade, odnosno zakupnine za građevinsko zemljište i to:

1) u pogledu plaćanja naknade za uređenje građevinskog zemljišta:

a) ako se opština obavezuje da odobri oslobađanje od plaćanja naknade za uređenje građevinskog zemljišta – broj bodova iznosi 10,

b) ako se opština obavezuje da odobri odloženo plaćanje naknade za uređenje građevinskog zemljišta na period koji ne može biti kraći od deset godina – broj bodova iznosi 5,

v) ako se opština obavezuje da odobri odloženo plaćanje naknade za uređenje građevinskog zemljišta na period koji ne može biti kraći od pet godina – broj bodova iznosi 3;

2) u pogledu naknade za korišćenje građevinskog zemljišta, ako se opština obavezuje da odobri oslobađanje od plaćanja naknade za korišćenje građevinskog zemljišta na period koji ne može biti kraći od deset godina – broj bodova iznosi 10;

3) u pogledu zakupnine građevinskog zemljišta:

a) ako se opština obavezuje da odobri oslobađanje od plaćanja zakupnine građevinskog zemljišta – broj bodova je 10,

b) ako se opština obavezuje da odobri odloženo plaćanje zakupnine građevinskog zemljišta na period koji ne može biti kraći od deset godina – broj bodova je 5;

4) ukoliko investitor ne poseduje pismo o namerama broj bodova iznosi 0.

Najveći broj bodova po kriterijumu pismo o namerama lokalne samouprave u kojoj investitor namerava da ulaže iznosi 20, a najmanji broj bodova iznosi 0.

Način i postupak dodele sredstava

1. Javni oglas

Član 19.

Dodela stredstava vrši se u postupku koji se sprovodi u skladu sa javnim oglasom i ovom uredbom.

Javni oglas priprema i objavljuje Agencija za strana ulaganja i promociju izvoza (u daljem tekstu: Agencija).

Javni oglas se objavljuje u jednom dnevnom listu koji se distribuira na teritoriji Republike Srbije i na veb stranici Agencije.

Javni oglas naročito sadrži:

podatke o sredstvima koja se dodeljuju;

uslove za dodelu sredstava;

kriterijume za ocenu investicionog projekta;

rok za podnošenje prijave;

podatke o adresi na kojoj se mogu dobiti obaveštenja u vezi učestvovanja na konkursu i podatke o licu za kontakt;

datum otvaranja prijava.

2. Prijava

Član 20.

Prijava za učestvovanje u postupku dodele sredstava ( u daljem tekstu: prijava) podnosi se Agenciji u roku koji je naveden u javnom oglasu.

Prijava se podnosi na srpskom jeziku, a strani investitor i na engleskom jeziku.

Prijava sadrži naročito:

osnovne informacije o podnosiocu prijave, odnosno investitoru;

podatke o investicionom projektu;

opšte podatke o investitoru (vizija, ciljevi, podaci o proizvodima i uslugama, podaci o prodaji i glavnim izvoznim tržištima);

opšte podatke o pravnom licu registrovanom u Republici Srbiji, ako je podnosilac prijave strani investitor.

Uz prijavu se podnosi:

1) bilans stanja i uspeha za prethodne tri godine poslovanja, sa nalazom

ovlašćenog revizora, a strano pravno lice podnosi i original i overeni prevod;

2) projektovani bilansi stanja i uspeha i izveštaj o novčanim tokovima za

naredne tri godine poslovanja investicionog projekta od dana podnošenje prijave; 3) izvod iz Registra privrednih subjekata, koji podnosi investitor sa sedištem u Republici Srbiji, odnosno izvod iz odgovarajućeg registra države u kojoj strani investitor ima sedište, overen od strane nadležnog organa, kao i overeni prevod izvoda, koji ne mogu biti stariji od tri meseca.

Ministar nadležan za poslove finansija bliže propisuje sadržinu i obrazac

prijave.

3. Komisija za ocenu prijava

Član 21.

Ispunjenost uslova i kriterijuma za dodelu sredstava u skladu sa ovom uredbom utvrđuje Komisija za ocenu ponuda (u daljem tekstu: Komisija).

Komisiju rešenjem obrazuje ministar finansija.

Komisija ima predsednika i najmanje četiri člana, s tim što broj članova Komisije sa predsednikom mora biti neparan.

Predsednik Komisije imenuje se na predlog potpredsednika Vlade.

Članovi Komisije imenuju se na predlog ministra nadležnog za finansije, ministra nadležnog za privredu, ministra nadležnog za ekonomske odnose sa inostranstvom i direktora Agencije.

4. Otvaranje prijava

Član 22.

Otvaranje i ocenjivanje prijava je javno.

Izuzetno Agencija može iz razloga čuvanja poslovne, službene, vojne i državne tajne da odluči da postupak otvaranja prijava ne bude javan, što se navodi prilikom objavljivanja javnog oglasa.

5. Ocena prijava

Član 23.

Neblagovremene i nepotpune prijave Komisija ne razmatra.

Ukupna ocena prijava, odnosno investicionog projekta po svakom od kriterijuma jeste zbir bodova dodeljenih od strane članova Komisije podeljen sa brojem članova komisije.

Komisija dodeljuje sredstva prema rang listi investicionih projekata, formiranoj prema broju bodova.

Posle postupka ocenjivanja Komisija donosi odluku o dodeli sredstava, koja sadrži podatke o nosiocu investicionog projekta, o investicionom projektu i o iznosu dodeljenih sredstava.

Svim učesnicima u postupku dodele sredstava Komisija dostavlja obrazloženo obaveštenje o rezultatima sprovedenog postupka ocene prijava, odnosno investicionih projekata, u roku koji ne može biti duži od 30 dana od dana okončanja postupka, odnosno od dana donošenja odluke o dodeli sredstava.

6. Prigovor

Član 24.

Učesnici u postupku kojima nisu dodeljena sredstva imaju pravo prigovora.

Prigovor se podnosi ministru nadležnom za finansije, u roku od osam dana od dana prijema obrazloženog obaveštenja.

Ministar nadležan za finansije o prigovoru odlučuje u roku od 15 dana od dana prijema prigovora..

Korišćenje sredstava

1. Zahtev za isplatu dodeljenih sredstava

Član 25.

Isplata dodeljenih sredstava vrši se na osnovu zahteva za isplatu koji Agenciji podnosi korisnik sredstava, u skladu sa odlukom o dodeli sredstava.

U zahtevu iz stava 1. ovog člana iznos sredstava čija se isplata traži iskazuje se u dinarima.

2. Dinamika isplate

Član 26.

Dodeljena sredstva isplaćivaće se periodično, u jednakim iznosima od 25% od ukupnog iznosa dodeljenih sredstava, i to:

1) po zaključenju kupoprodajnog ugovora ili ugovora o zakupu zemljišta;

2) po dobijanju dozvole za izgradnju;

3) po dobijanju upotrebne dozvole;

4) po ostvarivanju pune zaposlenosti predviđene investicionim projektom.

Nenaplaćeni iznos sredstava iz prethodnog perioda prenosi se za isplatu u sledećem isplatnom periodu.

3. Ugovor o korišćenju sredstava

Član 27.

Međusobna prava i obaveze u vezi sa korišćenjem sredstava uređuju se ugovorom koji zaključuje Agencija i korisnik sredstava.

Ukoliko Agencija utvrdi da korisnik ne ispunjava uslove utvrđene ugovorom vezane za dinamiku realizacije investicije, Agencija ima pravo da raskine ugovor u svakoj fazi izvršenja.

U slučaju neispunjenja ugovornih obaveza trošenja sredstava, Agencija ima pravo da po osnovu ovlašćenja za zaduženje računa i po osnovu izdate bankarske garancije, naplati sredstva u visini iznosa isplaćenih sredstava i zakonom propisane zatezne kamate.

4. Bankarska garancija

Član 28.

Korisnik dodeljenih sredstava obavezan je da dostavi Agenciji ovlašćenje za zaduženje računa prilikom potpisivanja ugovora, na iznos celokupnih odobrenih sredstava uključujući iznos zakonom propisane zatezne kamate, za period korišćenja sredstava.

Korisnik sredstava je dužan da priloži plativu garanciju poslovne banke u korist Republike Srbije.

Banakarska garancija iz stava 2. ovog člana je plativa garancija koju izdaje poslovna banka koja posluje na teritoriji Republike Srbije, i može biti:

na celokupan iznos odobrenih sredstava, uključujuči zakonom propisanu zateznu kamatu, koja će biti priložena po potpisivanju ugovora iz člana 27. ove uredbe ili

na iznos odobrenih sredstava koja se isplaćuju periodično, uključujući zakonom propisanu zateznu kamatu, a pre svakog isplatnog perioda, u skladu sa članom 26. ove uredbe.

Izveštaj o realizaciji investicionog projekta

Član 29.

Korisnici sredstava polugodišnje dostavljaju Agenciji izveštaj o realizaciji investicionog projekta za koji su dodeljena sredstava.

Korisnici sredstava na kraju svake godine podnese izveštaj nezavisnog revizora o poslovanju.

Rok primene

Član 30.

Ova uredba se primenjuje tri godine od dana stupanja na snagu.

Stupanje na snagu

Član 31.

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije.

05 Broj:

U Beogradu,

V L A D A

POTPREDSEDNIK

OBRAZLOŽENjE

I USTAVNI OSNOV

Osnov za donošenje Uredbe o privlačenju direktnih investicija sadržan je u članu 90. tačka 2. Ustava Republike Srbije, po kome Vlada donosi uredbe, odluke i druge akte za izvršavanje zakona.

II RAZLOZI ZA DONOŠENjE UREDBE O PRIVLAČENjU DIREKTNIH INVESTICIJA

Usvajanje predložene Uredbe o privlačenju direktnih investicija uključuje se u okvir niza aktivnosti koje Republika Srbija preduzima u cilju omogućavanja bržeg privrednog rasta putem povećanog priliva direktnih investicija.

Za ubrzavanje privrednog rasta na celoj teritoriji Republike Srbije od posebnog su značaja direktne investicije koje podrazumevaju izgradnju novih kapaciteta i otvaranje novih radnih mesta. Direktne investicije donose i nove tehnologije, nova znanja i utiču povoljno na povećanje konkurentnosti privrede Republike Srbije, a dosadšnja iskustava govore da one znatno utiču i na povećanje izvoznih kapaciteta privrede.

Republika Srbija je do sada uspela da privuče znatan broj direktnih investicija, ali, potrebno je doneti određene mere kako bi se omogućio neprekidan dalji porast direktnih investicija.

U ovom trenutku, neophodno je unaprediti uslove za poslovanje u Republici Srbiji kako bi postigao ujednačen privredni razvoj i smanjila stopa nezaposlenosti.

Predloženom Uredbom o privlačenju direktnih investicija uvode se kriterijumi ocenjivanja predloženih investicionih projekata kako bi se, projektima koji imaju najpovoljniji uticaj na privredni razvoj Republike Srbije, dodelila sredstva za deo realizacije investicije.

Cilj Uredbe je, dakle, privlačenje najboljih investicionih projekata kroz dodelu sredstva. Sredstva se dodeljuju u odnosu na broj novozaposlenih a iznos sredstva zavisi od ukupne ocene investicionog projekata u odnosu na: ukupan iznos investicionog projekta, stopu nezaposlenosti u opštini u kojoj se planira investicija, vrste investicije i ukupnog broja bodova u odnosu na devet kriterijuma iz člana 5. predložene Uredbe o privlačenju direktnih investicija.

III FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENjE UREDBE

Za primenu predložene Uredbe o privlačenju direktnih investicija potrebno je izdvojiti dodatna finansijska sredstva iz budžeta Republike Srbije.

Ukupan iznos predviđenih sredstva za 2006. godinu je 500.000.000 dinara.

IV ANALIZA EFEKATA

Predložena Uredba će u značajnoj meri uticati na ubrzano privlačenje direktnih investicija u Republiku Srbiju, u smislu da će podstaći investicije u različite sektore privrede i stvoriti bolji ambijent za investiranje. Takođe, jedan od najznačajnih efekata je smanjenje stope nezaposlenosti, posebno u opštinama sa visokom stopom nezaposlenosti. Povećanje stope zaposlenosti i stope privrednog rasta uticaće i na rast životnog standarda.

Mere predložene u Uredbi, posebno će povećati atraktivnost Republike Srbije za priliv direktnih investicija iz inostranstva, što utiče i na poboljšanje slike o Srbiji. Predložena rešenja imaće pozitivan efekat na ubrzanje privrednog rasta, izgradnju novih kapaciteta, kao i izgradnju potrebne infrastrukture što je posebnog značaja u manje razvijenim opštinama Srbije.

Donošenje Uredbe o privlačenju direktnih investicija otvoriće prostor za dolazak novih investicija i time unaprediti konkurentnost srpske privrede i ojačati njen položaj u svetu, a posebno zemlje u regionu.

Ostavite komentar