Na osnovu člana 2. stav 1. Zakona o otklanjanju posledica poplava u Republici Srbiji („Službeni glasnik RS”, broj 75/14) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07, 65/08, 16/11 i 68/12 – US, 72/12, 7/14 ‒ US i 44/14),
Vlada donosi
U R E D B U
O UTVRĐIVANJU DRŽAVNOG PROGRAMA OBNOVE PORUŠENIH PORODIČNIH STAMBENIH OBJEKATA
Član 1.
Ovom uredbom utvrđuje se Državni program obnove porušenih porodičnih stambenih objekata.
Član 2.
Državni program obnove porušenih porodičnih stambenih objekata odštampan je uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Član 3.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
05 Broj:
U Beogradu, jula 2014. godine
V L A D A
PREDSEDNIK
Aleksandar Vučić
DRŽAVNI PROGRAM OBNOVE PORUŠENIH PORODIČNIH STAMBENIH OBJEKATA
Oblast u kojoj se sprovode mere
Program se odnosi na obnovu porodičnih stambenih objekata koji su kategorisani u objekte 6. kategorije oštećenja u skladu sa Uputstvom o jedinstvenoj metodologiji za procenu štete od elementarnih nepogoda („Službeni list SFRJ”, broj 27/87) i na objekte koji su srušeni usled dejstva poplava ili aktiviranjem klizišta.
Teritorija na kojoj se sprovode mere
Teritorija na kojoj se sprovode mere utvrđene ovim programom jeste teritorija jedinica lokalnih samouprava utvrđenih u skladu sa članom 1. Zakona o otklanjanju posledica poplava u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Zakon).
Analiza zatečenog stanja i sagledavanje mogućih daljnih štetnih posledica poplava odnosno dejstva klizišta
Na osnovu izveštaja nadležnih organa jedinica lokalnih samouprava i provere podataka na terenu, organizovanih od strane Kancelarije za pomoć i obnovu poplavljenih područja (u daljem tekstu: Kancelarija), preliminarno je utvrđeno da je oštećeno 350 objekata koji su razvrstani u šestu kategoriju u skladu sa Uputstvom o jedinstvenoj metodologiji za procenu štete od elementarnih nepogoda, odnosno koji su srušeni usled dejstva poplava ili aktiviranjem klizišta.
U jednom broju opština postoji opasnost ponovnog ugrožavanja života i materijalnih dobara usled dejstva klizišta. Kako se radi o objektima koji ne ispunjavaju uslove iz ovog programa, oni će biti predmet budućeg angažovanja nadležnih organa.
Mere koje treba preduzeti
Mere koje se utvrđuju ovim programom jesu:
izgradnja novih tipskih stambenih objekata u skladu sa članom 28. Zakona;
2) davanje bespovratnih novčanih sredstava u visini od dva, dva i po i tri miliona dinara.
Način i obim sprovođenja mera i kriterijumi za sprovođenje
Prvostepeno rešenje o državnoj pomoći donosi organ jedinice lokalne samouprave u skladu sa Zakonom. Prvostepeni organ je dužan da utvrdi sve odlučne činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje rešenja.
Nakon donošenja rešenja o državnoj pomoći u skladu sa kriterijumima utvrđenim ovim programom, prvostepeni organ rešenje uručuje stranci, objavljuje ga na svojoj oglasnoj tabli i dostavlja Kancelariji u elektronskoj formi.
Radi efikasnosti postupka i zaštite prava građana, službeno lice prvostepenog organa, imajući u vidu kratak rok za izjavljivanje žalbe, sa posebnom pažnjom upoznaje stranku sa uputstvom o pravnom sredstvu, koje je obavezni deo rešenja.
Prvostepeni organ, po prijemu žalbe i ispitivanju u skladu sa članom 224. Zakona o opštem upravnom postupku („Službeni list SRJ”, br. 33/97 i 31/01 i „Službeni glasnik RS”, broj 30/10), dužan je da posebno obrati pažnju ima li mesta primeni člana 225. stav 1. tog zakona.
Kancelarija, po prijemu rešenja, vrši ukrštanje podataka dobijenih verifikacijom na terenu sa podacima iz rešenja o državnoj pomoći i preduzima druge potrebne radnje. U slučaju sumnje da su u prvostepenom rešenju odlučne činjenice nepotpuno ili pogrešno utvrđene, da je pogrešno primenjeno materijalno pravo ili postoje drugi razlozi koji navode na sumnju da rešenje nije pravilno i na zakonu zasnovano, Kancelarija o tome, bez odlaganja, obaveštava Komisiju za utvrđivanje štete od elementarnih nepogoda, odnosno nadležno javno tužilaštvo, radi preduzimanja mera iz njihove nadležnosti.
Po konačnosti rešenja o dodeli državne pomoći, jedinica lokalne samouprave dostavlja Kancelariji spisak primalaca pomoći. Nakon prijema spiska primalaca pomoći, Kancelarija organizuje izgradnju tipskih stambenih objekata, odnosno vrši plaćanja u skladu sa članom 8. Zakona. Spiskovi se mogu dostavljati i sukcesivno.
Prilikom odlučivanja o dodeli državne pomoći, nadležni organi će uzeti u obzir sledeće:
da je šteta prijavljena u skladu sa Zakonom;
da je šteta posledica poplava i klizišta, koji su se desili tokom maja 2014. godine. U slučaju sumnje, organ je dužan da odgovarajućim dokazima utvrdi ove činjenice (provera mape poplava, zapisnici o geomorfološkim promenama, iskazi svedoka i drugi dokazi);
da je prijavljena šteta na objektu u kojem je podnosilac prijave stalno živeo. Ova činjenica se dokazuje uverenjem o prebivalištu. U slučaju sumnje, odnosno potrebe, organ će ovu činjenicu utvrditi odgovarajućim dokazima (iskazi svedoka, uverenje o potrošnji električne energije i dr.). Kako se često u jednom dvorištu nalazi više objekata, od kojih su neki nekada korišćeni ili se povremeno koriste za stanovanje ili za druge aktivnosti, potrebno je utvrditi koji je objekat koji se stalno i svakodnevno koristi za stanovanje, jer su samo takvi objekti predmet ovog programa državne pomoći;
da li je i u kojoj vrednosti primalac pomoći primio pomoć za obnovu objekta od direktnog ili indirektnog korisnika budžeta Republike Srbije, subjekta čiji je osnivač ili većinski vlasnik država, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave, odnosno donacije koja je realizovana posredstvom gore navedenih subjekata. Ukoliko je primljena pomoć manje vrednosti od visine pomoći koja bi se odredila rešenjem na osnovu kategorizacije i primenom kriterijuma iz ovog programa, organ će rešenjem utvrditi državnu pomoć u visini razlike između ta dva iznosa;
da li postoji ugovor o osiguranju koji obuhvata nastalu štetu od poplave i klizišta kao osigurani slučaj i da li je po osnovu ugovora o osiguranju naplaćena suma osiguranja, odnosno odšteta zbog nastupanja osiguranog slučaja. Ukoliko je visina naplaćene sume manja od visine pomoći koja bi se odredila rešenjem na osnovu kategorizacije i primenom kriterijuma iz ovog programa, organ će rešenjem utvrditi državnu pomoć u visini razlike između ta dva iznosa. Ako postoji ugovor o osiguranju, a još nije odlučeno o odštetnom zahtevu, organ će zaključkom prekinuti postupak do konačne odluke osiguravača o odštetnom zahtevu;
prvostepeni organ će prilikom određivanja redosleda obrade prijava štete voditi računa o socijalnom statusu, broju članova porodičnog domaćinstva, zdravstvenom stanju, broju maloletnih lica u domaćinstvu i drugim činjenicama, kako bi pomoć najpre stigla najugroženijim porodicama;
prvostepeni organ će kao primarnu meru, ukoliko su ispunjeni uslovi, rešenjem utvrditi državnu pomoć u vidu izgradnje novog stambenog objekta;
odlučujući o tipu stambenog objekta koji se gradi (član 28. Zakona), organ će uzeti u obzir kao kriterijum broj članova porodičnog domaćinstva, pa će tako, za domaćinstva koja imaju do dva člana, odrediti objekat tipa I, do četiri člana ‒ objekat tipa II, i pet i više članova ‒ objekat tip III. Ukoliko je potrebno, organ će izvesti sve potrebne dokaze radi utvrđivanja činjenice broja članova porodičnog domaćinstva;
ukoliko na građevinskoj parceli u vlasništvu primaoca pomoći ne postoji mogućnost ili nije opravdana izgradnja novog stambenog objekta, organ će doneti rešenje o izgradnji objekta na zemljištu u javnoj svojini ili će na drugi pogodan način obezbediti građevinsku parcelu a, ukoliko to nije moguće, organ će doneti rešenje o isplati novčanog iznosa približne vrednosti izgradnje novog objekta koji bi bio dodeljen u skladu sa kriterijumima iz ovog programa, i to za objekat tipa I ‒ 2.000.000 dinara, objekat tipa II ‒ 2.500.000 dinara, a za objekat tipa III ‒ 3.000.000 dinara;
Redosled sprovođenja mera
Kancelarija će, po prijemu konačnih rešenja o državnoj pomoći, organizovati izgradnju objekta odnosno izvršiti isplatu primaocu pomoći na njegov tekući račun, koji će biti dostavljen Kancelariji po konačnosti rešenja, u skladu sa tačkom 5. stav 6. ovog programa.
Nosioci sprovođenja ovog programa
Nosioci sprovođenja ovog programa su jedinice lokalne samouprave utvrđene u skladu sa članom 1. Zakona, Kancelarija i Komisija za utvrđivanje štete od elementarnih nepogoda.
Procena potrebnih finansijskih sredstava i izvor finansiranja
Potrebna finansijska sredstva za sprovođenje ovog programa obezbeđuju se u skladu sa Zakonom.