Na osnovu člana 14. stav 2. Zakona o bezbednosti proizvoda („Službeni glasnik RS”, broj 41/09) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05-ispravka, 101/07 i 65/08),
Vlada donosi
U R E D B U
O NAČINU USPOSTAVLjANjA I RADA SISTEMA BRZE RAZMENE INFORMACIJA O OPASNIM PROIZVODIMA
Član 1.
Ovom uredbom uređuje se način uspostavljanja i rada sistema brze razmene informacija o opasnim proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik, kao i svaki drugi rizik za zdravlje i bezbednost potrošača i drugih korisnika tih proizvoda i određuje organ nadležan za prikupljanje, objedinjavanje i distribuciju tih informacija.
Član 2.
Ova uredba ne primenjuje se na razmenu informacija o hrani, stočnoj hrani, lekovima, medicinskoj opremi i drugim opasnim proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik i svaki drugi rizik za zdravlje i bezbednost potrošača i drugih korisnika tih proizvoda, ako je to pitanje posebno uređeno propisima kojima se uređuju tehnički zahtevi za tu vrstu proizvoda.
Član 3.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:
sistem brze razmene informacija jeste skup usklađenih aktivnosti nadležnih organa i organizacija u Republici Srbiji, kojima se obezbeđuje hitno obaveštavanje i uzbunjivanje o merama i aktivnostima koje se preduzimaju u vezi sa rizicima koje opasan proizvod predstavlja po zdravlje i bezbednost potrošača i drugih korisnika tog proizvoda;
ozbiljan rizik jeste svaki rizik koji zahteva hitno postupanje nadležnih organa i organizacija u Republici Srbiji, uključujući i rizik čije posledice nisu trenutne, odnosno neposredne, a čija se ozbiljnost procenjuje naročito na osnovu ozbiljnosti mogućih posledica po zdravlje i bezbednost potrošača i drugih korisnika tog proizvoda, kao i na osnovu učestalosti tih posledica;
ograničenje trgovine jeste svaka prinudna mera, odnosno dobrovoljna aktivnost koja predstavlja opoziv, zabranu, odricanje ili ograničenje stavljanja na tržište proizvoda, u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšta bezbednost proizvoda;
kontaktna tačka jeste Ministarstvo trgovine i usluga koje preko tržišne inspekcije prikuplja, objedinjuje i distribuira informacije o opasnim proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik, kao i svaki drugi rizik za zdravlje i bezbednost potrošača i drugih korisnika tih proizvoda, na način propisan ovom uredbom;
nadležna inspekcija je inspekcija koja vrši nadzor nad proizvodima ili grupom proizvoda koji predstavljaju ozbiljan rizik, kao i svaki drugi rizik za zdravlje i bezbednost potrošača i drugih korisnika tih proizvoda;
proizvođač jeste:
a) pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje izrađuje proizvod ili se predstavlja kao proizvođač stavljanjem na proizvod svog poslovnog imena, imena ili naziva, žiga ili neke druge prepoznatljive oznake ili to čini na drugi način, odnosno pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje je prepravilo proizvod, ako su upisani u odgovarajući registar koji vodi nadležni organ ili organizacija u Republici Srbiji, odnosno ako imaju prebivalište na teritoriji Republike Srbije;
b) zastupnik proizvođača, ako proizvođač nije upisan u odgovarajući registar koji vodi nadležni organ ili organizacija u Republici Srbiji, odnosno ako nema prebivalište na teritoriji Republike Srbije;
v) uvoznik, ako proizvođač odnosno njegov zastupnik nije upisan u odgovarajući registar koji vodi nadležni organ ili organizacija u Republici Srbiji, odnosno ako nema prebivalište na teritoriji Republike Srbije;
g) drugo pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje je u okviru delatnosti koju obavlja uključeno u lanac isporuke i čija aktivnost utiče na bezbednost proizvoda;
7) distributer jeste pravno lice, preduzetnik ili fizičko lice koje je u okviru delatnosti koju obavlja uključeno u lanac isporuke, čija aktivnost ne utiče na bezbednost proizvoda;
8) potrošač jeste fizičko lice kome se proizvod isporučuje ili čini dostupnim i koji upotrebljava proizvod za lične potrebe ili potrebe svog domaćinstva;
9) drugi korisnik jeste svako lice kome se proizvod isporučuje ili čini dostupnim i koje taj proizvod upotrebljava, odnosno koristi za sopstvene potrebe, odnosno za obavljanje svoje delatnosti.
Član 4.
Sistem brze razmene informacija uspostavlja se ostvarivanjem usklađene saradnje nadležnih organa i organizacija u Republici Srbiji koordinira kontaktna tačka u razmeni informacija o opasnim proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik, kao i svaki drugi rizik za zdravlje i bezbednost potrošača i drugih korisnika tih proizvoda, o preduzetim prinudnim merama, kao i o dobrovoljnim aktivnostima i merama proizvođača i distributera.
Član 5.
Kada nadležna inspekcija u vršenju inspekcijskog nadzora u realizaciji planiranih aktivnosti ili povodom obaveštenja proizvođača, odnosno distributera, odnosno Uprava carina u carinskom postupku, utvrde da se na tržištu nalazi opasan proizvod, odnosno proizvod koji bi mogao biti opasan u smislu ove uredbe, pored mera koje preduzima u skladu sa propisanim ovlašćenjima, bez odlaganja kontaktnoj tački dostavljaju obaveštenje o postojanju takvog proizvoda na tržištu.
Član 6.
Obaveštenje iz člana 5. ove uredbe naročito sadrži:
podatke na osnovu kojih se proizvod može identifikovati, kao što su podaci o partiji, seriji, robnoj marki, vrsti proizvoda, tarifnoj oznaci u koju se proizvod svrstava, a ako je moguće dostaviti i digitalnu fotografiju proizvoda;
podatke o proizvođaču, njegovom zastupniku, a po potrebi i podatke o licu koje je odgovorno za stavljanje proizvoda na tržište;
opis rizika koji bi nastao ili bi mogao nastati korišćenjem proizvoda i mogućnosti ugrožavanja zdravlja, odnosno bezbednosti, kao i konstatacije koje se odnose na izvršenu procenu rizika u tom smislu da li proizvod predstavlja ozbiljan rizik ili neki drugi rizik;
podatke o rezultatima izvršenih ispitivanja, odnosno vrednovanja;
vrstu i trajanje preduzetih dobrovoljnih mera i aktivnosti proizvođača ili distributera;
vrstu i trajanje izrečenih prinudnih mera od strane nadležne inspekcije.
Član 7.
Po prijemu obaveštenja iz člana 5. ove uredbe, kontaktna tačka proverava da li obaveštenje sadrži sve propisane elemente, kao i druge elemente od značaja za utvrđivanje postojanja opasnog proizvoda, odnosno proverava da li je obaveštenje potpuno.
Ako kontaktna tačka utvrdi da je obaveštenje iz stava 1. ovog člana nepotpuno, obavestiće o tome nadležnu inspekciju odnosno Upravu carina i odrediti rok koji ne može biti duži od tri radna dana od dana dostavljanja obaveštenja kontaktne tačke da dopuni ranije dostavljeno obaveštenje.
Ako obaveštenje iz stava 1. ovog člana sadrži sve elemente, odnosno kada se izvrši njegova dopuna, kontaktna tačka ga dostavlja nadležnoj inspekciji i Upravi carina.
Organi iz stava 3. ovog člana kojima je dostavljeno obaveštenje od strane kontaktne tačke, dužni su da, u okviru svoje nadležnosti ovlašćenja i odgovornosti, prouče informacije iz dostavljenog obaveštenja, sprovedu sve radnje i preduzmu sve mere kako bi:
1) utvrdili da li se primerci partije ili serije predmetnog proizvoda nalaze još negde na tržištu Republike Srbije, odnosno da bi sprečili njihovo stavljanje na tržište;
2) proverili da li je proizvođač, odnosno distributer preduzeo sve potrebne dobrovoljne mere ili aktivnosti za sprečavanje stavljanja na tržište predmetnog proizvoda;
3) uradili dodatnu procenu rizika, ako je to potrebno;
4) prikupili dodatne informacije.
Član 8.
Na osnovu zakonom utvrđenih ovlašćenja, a povodom primljenog obaveštenja iz člana 7. stav 3. ove uredbe, nadležna inspekcija vrši pojačan nadzor na celoj teritoriji Republike Srbije i u slučaju dodatnog pronalaženja primeraka opasnog proizvoda preduzima potrebne mere.
O sprovedenim radnjama i preduzetim merama iz stava 1. ovog člana, nadležna inspekcija, bez odlaganja, dostavlja kontaktnoj tački obaveštenje koje naročito sadrži podatke o:
1) nađenom opasnom proizvodu, broju primeraka tog proizvoda i lokaciji na kojoj su nađeni;
2) pravnom licu, preduzetniku, odnosno fizičkom licu koje je učestvovalo u lancu isporuke opasnog proizvoda;
3) preduzetim dobrovoljnim ili prinudnim merama i razlozima za njihovo preduzimanje, uključujući i rezultate eventualno sprovedenih ispitivanja i analiza, kao i
4) druge važne informacije o razmatranom riziku.
Član 9.
Na osnovu zakonom utvrđenih ovlašćenja, a povodom primljenog obaveštenja iz člana 7. stav 3. ove uredbe, Uprava carina vrši pojačan nadzor u carinskom postupku i u slučaju dodatnog pronalaženja primerka predmetnog proizvoda preduzima neophodne mere.
O sprovedenom nadzoru i preduzetim merama iz stava 1. ovog člana, Uprava carina, bez odlaganja, dostavlja kontaktnoj tački obaveštenje koje naročito sadrži podatke o:
1) eventualno nađenom primerku opasnog proizvoda, broju primeraka tog proizvoda i lokaciji na kojoj su nađeni;
2) pravnim licima, preduzetnicima, odnosno fizičkim licima koja su učestvovala u lancu isporuke tog proizvoda;
3) prethodnom uvozu tog tipa proizvoda, ako je takav uvoz u Republiku Srbiju već izvršen, sa podacima o proizvodu i licima iz tač. 1) i 2) ovog člana;
4) prinudnim merama i razlozima za njihovo preduzimanje, kao i
5) druge važne informacije o razmatranom riziku, uključujući rezultate svih sprovedenih ispitivanja i analiza.
Član 10.
Kontaktna tačka:
objedinjuje i distribuira informacije o opasnim proizvodima i vodi centralnu evidenciju svih podataka o opasnim proizvodima, preduzetim merama i aktivnostima koje ograničavaju trgovinu;
blagovremeno informiše javnost o opasnim proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik;
priprema godišnje izveštaje o radu sistema brze razmene informacija i dostavlja ih vladi na razmatranje.
Podaci koje poseduje kontaktna tačka i koji su povezani sa rizicima koje proizvodi predstavljaju za zdravlje i bezbednost potrošača i drugih korisnika su javni.
Kontaktna tačka je dužna da na zahtev zainteresovanog lica tom licu dostavi informacije iz stava 1. tačka 1) ovog člana, pri čemu će precizno opisati predmetni proizvod, kategoriju i vrstu rizika povezanog sa njegovim korišćenjem i preduzete mere i aktivnosti sa ciljem otklanjanja ili smanjenja rizika na prihvatljiv nivo.
Član 11.
Kada kontaktna tačka uvidom u dostupne međunarodne baze podataka ili baze podataka drugih država o opasnim proizvodima koji bi mogli predstavljati ozbiljan rizik za potrošače ili druge korisnike posumnja da bi takav proizvod mogao biti stavljen na tržište Republike Srbije, o tome bez odlaganja obaveštava nadležnu inspekciju i Upravu carina.
Obaveštenje iz stava 1. ovog člana naročito sadrži :
1) podatke na osnovu kojih se proizvod može identifikovati, kao što su podaci o partiji, seriji, robnoj marki, vrsti proizvoda, tarifnoj oznaci u koju se proizvod svrstava, a ako je moguće, i digitalnu fotografiju proizvoda;
2) podatke o proizvođaču, ako su dostupni;
3) opis rizika koji bi nastao ili bi mogao nastati korišćenjem proizvoda i mogućnosti ugrožavanja zdravlja, odnosno bezbednosti, kao i konstatacije koje se odnose na izvršenu procenu rizika.
Po dostavljenom obaveštenju iz stava 1. ovog člana, nadležna inspekcija i Uprava carina postupaju na način propisan u čl. 7. do 9. ove uredbe.
Član 12.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”, a primenjivaće se od 11. decembra 2009. godine.
Broj:
U Beogradu,
V L A D A
POTPREDSEDNIK