Uredba o posebnim zahtevima za stabilitet RO-RO putničkih brodova

Na osnovu člana 28. stav 5. Zakona o pomorskoj plovidbi („Službeni glasnik RS”, br. 87/11, 104/13, 18/15 i 113/17-dr. zakon) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05-ispravka, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12-US, 72/12, 7/14-US, 44/14 i 30/18-dr. zakon),

Vlada donosi

UREDBU

O POSEBNIM ZAHTEVIMA ZA STABILITET RO-RO PUTNIČKIH BRODOVA

Član 1.

Ovom uredbom propisuju se posebni zahtevi za stabilitet ro-ro putničkih brodova, sadržina svedočanstva i usklađenost sa posebnim zahtevima stabiliteta, uslovi za obavljanje sezonske delatnosti linijskog prevoza ro-ro putničkim brodovima i delatnosti u kraćem vremenskom periodu, metode ispitivanja modela, kao i smernice za primenu posebnih zahteva stabiliteta.

Član 2.

Ova uredba primenjuje se na ro-ro putničke brodove koji plove na redovnoj liniji u međunarodnoj plovidbi.

Član 3.

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju sledeće značenje:

1) država domaćin je država u čiju luku uplovljava, ili iz čije luke isplovljava ro-ro putnički brod na redovnoj liniji;

2) značajna visina talasa (hs) je prosečna visina jedne trećine najvećih uočenih talasa u datom vremenskom periodu;

3) međunarodne pomorske konvencije su Međunarodna konvencija o zaštiti ljudskog života na moru, usvojena 1974. godine (SOLAS 74) i Međunarodna konvencija o teretnim linijama, usvojena 1966. godine, kao i svi protokoli i pravilnici koji podležu obaveznoj primeni u Republici Srbiji kao državi članici Međunarodne pomorske organizacije;

4) međunarodno putovanje je putovanje morem broda iz luke jedne države u luku druge države i obratno;

5) novi brod je pomorski brod za koji je kobilica postavljena ili koji je u sličnoj fazi gradnje posle 1. oktobra 2004. godine, pri čemu se pod sličnom fazom podrazumeva početak gradnje određenog broda i početak montaže tog broda, koji uključuje najmanje 50 tona ili 1% procenjene mase materijala konstrukcije, u zavisnosti šta je od toga manje;

6) posebni zahtevi stabiliteta su zahtevi stabiliteta dati u Prilogu 1. ove uredbe;

7) postojeći brod je pomorski brod koji nije u gradnji;

8) preostalo nadvođe (fr) je najmanje vertikalno rastojanje između ro-ro palube i konačne vodne linije na mestu oštećenja, pri čemu se ne uzima u obzir dodatno dejstvo morske vode nakupljene na oštećenoj ro-ro palubi;

9) putnik je svako lice na brodu, osim dece mlađe od jedne godine, lica zaposlenih na brodu u bilo kom svojstvu i članova njihove porodice;

10) redovna linija je niz putovanja ro-ro putničkih brodova koji saobraćaju između dve ili više istih luka, prema objavljenom redu vožnje, ili koja su pravilna i redovna da čine prepoznatljiv sistemski niz;

11) ro-ro putnički brod je pomorski brod sa sopstvenim pogonom registrovan za prevoz više od 12 putnika sa prostorom za ro-ro teret i prostorom posebne kategorije;

12) Sporazum iz Stokholma je Sporazum zaključen u Stokholmu 28. februara 1996. u skladu sa Rezolucijom 14. Konferencije SOLAS 95 „Regionalni sporazumi o posebnim zahtevima stabilnosti za ro-ro putničke brodove” donet 29. novembra 1995.;

13) uprava države zastave je nadležni organ države pod čijom zastavom plovi ro-ro putnički brod.

Član 4.

Značajna visina talasa (hs) koristi se za određivanje visine vode na palubi za automobile, kada se primenjuju posebni zahtevi stabiliteta iz Priloga 1. –Posebni zahtevi za stabilitet ro-ro putničkih brodova, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo. Vrednosti značajne visine talasa (hs) su vrednosti koje u toku jedne godine neće biti premašene više od 10%.

Član 5.

Ro-ro putnički brodovi iz člana 2. ove uredbe moraju da ispunjavaju posebne zahteve stabiliteta iz Priloga 1. i zahteve iz Pravila II-1/B/8 SOLAS Konvencije koji se odnose na vodonepropusno pregrađivanje i stabilitet u oštećenom stanju.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana ro-ro putnički brodovi koji plove isključivo u morskim područjima u kojima je značajna visina talasa jednaka ili manja od 1,5 metara moraju da ispunjavaju samo posebne zahteve stabiliteta iz Priloga 1.

Za primenu zahteva iz Priloga 1. koriste se smernice iz Priloga 2.- Smernice za primenu posebnih zahteva stabiliteta, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 6.

Ro-ro putnički brodovi moraju da imaju svedočanstvo da su usklađeni sa posebnim zahtevima stabiliteta iz člana 5. ove uredbe.

U svedočanstvu iz stava 1. ovog člana koje izdaje priznata organizacija u skladu sa zakonom kojim se uređuje pomorska plovidba se obavezno navodi značajna visina talasa (hs) do koje brod ispunjava posebne zahteve stabiliteta.

Svedočanstvo iz stava 1. ovog člana važi dok brod plovi u području iste ili niže značajne visine talasa od navedene u svedočanstvu.

Svedočanstvo iz stava 1. ovog člana izdato prema propisima država članica Evropske unije priznaje se kao da je izdato u Republici Srbiji.

Član 7.

Ako prevoznik koji obavlja redovni linijski prevoz tokom cele godine namerava da uvede dodatne ro-ro putničke brodove za prevoz u kraćem vremenskom razdoblju na toj liniji, on o tome mora da obavestiti ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: ministarstvo) najkasnije mesec dana pre nego što navedeni brodovi započnu sa radom na toj liniji. U slučajevima kada zbog nepredviđenih okolnosti treba hitno uvesti zamenski ro-ro putnički brod da bi se obezbedilo redovno odvijanje linijskog prevoza, primenjuju se odredbe propisa kojim se uređuju zahtevi za kompaniju koja upravlja ro-ro putničkim brodovima.

Ako prevoznik namerava da sezonski obavlja redovni linijski prevoz u kraćem vremenskom periodu koji nije duži od šest meseci godišnje, on o tome mora da obavesti ministarstvo najkasnije tri meseca pre početka obavljanja prevoza.

Kada se prevoz iz stava 2. ovog člana obavlja u uslovima značajne visine talasa manje od utvrđene za isto morsko područje za prevoz tokom cele godine, ministarstvo može da za određivanje visine vode na palubi pri primeni posebnih zahteva stabiliteta iz Priloga 1. upotrebljava vrednost značajne visine talasa primenjivu za ovo kraće vremensko razdoblje, u dogovoru sa državom na drugom kraju plovidbenog puta.

Kada nadležni organ države ili država domaćin da pristanak za vršenje prevoza iz st. 1. i 2. ovog člana, ro-ro putnički brod koji obavlja taj prevoz mora da ima svedočanstvo iz člana 6. stav 1. ove uredbe.

Član 8.

Ova uredba je usklađena sa svim načelima i zahtevima iz Direktive 2003/25/EZ Evropskog parlamenta i Saveta od 14. aprila 2003. godine o posebnim zahtevima stabiliteta za ro-ro putničke brodove.

Član 9.

Novčanom kaznom od 200.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj privredno društvo ili drugo pravno lice – brodar broda, ako:

1) ro-ro putnički brod nema svedočanstvo da je usklađen sa posebnim zahtevima stabiliteta (član 6. stav 1);

2) ne obavesti ministarstvo da uvodi dodatne ro-ro putničke brodove (član 8. stav 1);

3) ne obavesti ministarstvo da namerava da sezonski obavlja redovni linijski prevoz (član 7. stav 2).

Za radnje iz stava 1. ovoga člana kazniće se za prekršaj i odgovorno lice u privrednom društvu ili drugom pravnom licu novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara.

Novčanom kaznom od 30.000 do 500.000 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaj iz stava 1. ovog člana.

Član 10.

Novčanom kaznom od 30.000 do 150.000 dinara kazniće se odgovorno lice – zapovednik broda ili lice koje ga zamenjuje ako ro-ro putnički brod nema svedočanstvo da je usklađen sa posebnim zahtevima stabiliteta (član 6. stav 1).

Član 11.

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

05 Broj: 110-5228/2018

U Beogradu, 7. juna 2018. godine

Vlada

Predsednik

Ana Brnabić, s.r.