Na osnovu člana 123. tačka 3. Ustava Republike Srbije, a u vezi sa članom 7. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2011. godinu („Službeni glasnik RS”, broj 101/10) i Zakonom o Fondu za razvoj Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, br. 36/09 i 88/10),
Vlada donosi
Član 1.
Ovom uredbom uređuju se uslovi i način za podsticaj i razvoj privrednih subjekata u nerazvijenim opštinama, podsticanje ravnomernog regionalnog razvoja, kroz podsticanje poslovanja privrednih subjekata, podsticanje konkurentnosti i likvidnosti privrede i podsticanje zapošljavanja u 2011. godini (u daljem tekstu: krediti), privrednih subjekata registrovanih u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata (u daljem tekstu: korisnici kredita).
Član 2.
Sredstva za namene iz člana 1. ove uredbe obezbeđuju se: iz budžeta Republike Srbije za 2011. godinu; iz sopstvenih sredstava Fonda za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond); iz povraćaja odobrenih kredita od strane Fonda i iz sredstava privrednog subjekta, odnosno drugog privrednog subjekata zainteresovanog za dugoročnu saradnju sa privrednim subjektom koje se rehabilituje.
Međusobni odnosi između Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i Fonda uređuju se ugovorom o komisionu.
Član 3.
Sredstva iz člana 2. ove uredbe namenjena su za: izgradnju novih objekata; proširenje kapaciteta postojećih objekata (rekonstrukciju i modernizaciju); nabavku opreme i kredite za trajna obrtna sredstva za projekte u radno intenzivnim granama prerađivačke industrije u nerazvijenim opštinama; proširenje poslovanja postojećih samostalnih radnji – krediti za finansiranje proširenja delatnosti.
Član 4.
Nerazvijenim opštinama (jedinicama lokalne samouprave), u smislu ove uredbe, smatraju se jedinice lokalne samouprave čiji je stepen razvijenosti ispod prosečnog stepena razvijenosti u Republici Srbiji prema zvaničnim podacima nadležnog organa za poslove statistike.
U zavisnosti od stepena razvijenosti nerazvijene opštine razvrstavaju se u sledeće dve grupe:
1) treću grupu čine jedinice lokalne samouprave čiji je stepen razvijenosti u rasponu od 60% do 80% republičkog proseka, i to: Novi Pazar; Aranđelovac; Smederevska Palanka; Irig; Kovin; Ivanjica; Srbobran; Kovačica; Mali Iđoš; Leskovac; Prokuplje; Nova Varoš; Raška; Boljevac; Trstenik; Aleksinac; Majdanpek; Batočina; Priboj; Koceljeva; Dimitrovgrad; Despotovac; Bajina Bašta; Velika Plana; Ljig; Negotin; Ćićevac; Čoka; Veliko Gradište; Ub; Vladimirci; Opovo; Bogatić; Svilajnac; Žabalj; Sečanj;
2) četvrtu grupu čine jedinice lokalne samouprave čiji je stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka, i to: Brus; Knjaževac; Petrovac; Bela Crkva; Alibunar; Surdulica; Ljubovija; Varvarin; Doljevac; Rača; Krupanj; Prijepolje; Mionica; Lebane; Vlasotince; Babušnica; Kučevo; Bujanovac; Preševo; Nova Crnja; Žitište; Plandište; Mali Zvornik; Vladičin Han; Žitorađa; Crna Trava; Blace; Osečina; Rekovac; Medveđa; Žagubica; Sjenica; Gadžin Han; Ražanj; Kuršumlija; Golubac; Bosilegrad; Žabari; Knić; Svrljig; Bela Palanka; Tutin; Malo Crniće; Trgovište; Bojnik; Merošina.
Član 5.
Sredstva iz člana 2. ove uredbe ne mogu se koristiti za:
kreditiranje primarne poljoprivredne proizvodnje;
proizvodnju i prodaju oružja i vojne opreme;
organizovanje igara na sreću, lutrija i sličnih delatnosti;
proizvodnju i promet bilo kog proizvoda ili aktivnosti koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim.
Član 6.
Sredstva iz člana 2. ove uredbe usmeravaju se odobravanjem kredita u vidu dugoročnih kredita i izdavanja garancija od strane Fonda.
Osnovni kriterijum za odobravanje kredita i/ili izdavanje garancija je ocena poslovnih ideja i planova potencijalnih korisnika kredita ili garancija, pri čemu će prednost imati programi u kojima korisnici učestvuju sa sopstvenim sredstvima i/ili koji obezbede radna mesta licima evidentiranim kod Nacionalne službe za zapošljavanje na području opštine na kojoj se realizuje uredba.
Član 7.
Visinu kredita i iznos garancije Fonda određuju sledeći elementi:
ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti korisnika kredita;
ekonomska ocena programa;
validnost i vrednost instrumenata obezbeđenja.
Član 8.
Instrumenti obezbeđenja urednog vraćanja kredita i izmirenja obaveza po garancijama su:
1) menica i menično ovlašćenje dužnika;
2) i/ili menica i menično ovlašćenje jemca (ukoliko postoji jemstvo drugog pravnog lica);
3) i/ili menica i menično ovlašćenje pristupioca duga (ukoliko postoji pristupanje dugu);
4) i/ili menica i menično ovlašćenje vlasnika dužnika;
5) i/ili hipoteka prvog reda na nepokretnostima;
6) i/ili zaloga na opremi;
7) i/ili zaloga na akcijama preduzeća koja se kontinuirano kotiraju na Beogradskoj berzi;
8) i/ili zaloga na obveznicama stare devizne štednje;
9) i/ili cesija potraživanja državnih institucija i preduzeća;
10) i/ili garancija poslovne banke ili avalirana menica.
Tržišna vrednost instrumenata obezbeđenja iz stava 1. ovog člana u odnosu na vrednost kredita i garancije mora da bude 1 : 1.
Član 9.
Krediti za izgradnju, rekonstrukciju, modernizaciju i nabavku opreme će se odobravati sa rokom otplate do pet godina i periodom počeka do jedne godine.
Krediti za trajna obrtna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do dve godine i periodom počeka do devet meseci.
Krediti za preduzetnike će se odobravati sa rokom otplate do četiri godine i periodom počeka do jedne godine.
U predračunsku vrednost ulaganja prihvataju se samo nova ulaganja koja se vrše najkasnije šest meseci pre datuma podnošenja zahteva za kredit.
Krediti se odobravaju sa valutnom klauzulom.
Otplata kredita vršiće se u tromesečnim anuitetima.
Minimalni iznos kredita/garancije ne može biti manji od 2.000.000,00 dinara, za pravna lica, 500.000,00 dinara za preduzetnike, a maksimalni iznos za kredite/garancije, po jednom klijentu (uključujući i povezana lica), ne može biti veći od 300.000.000,00 dinara za mala i srednja privredna društva, 500.000.000,00 dinara za velika privredna društva i 5.000.000,00 za preduzetnike.
Član 10.
Kamatna stopa je:
1) 1,5% na godišnjem nivou fiksno ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 2,5% na godišnjem nivou fiksno za ulaganja na području treće grupe nerazvijenosti;
2) 1% na godišnjem nivou fiksno ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 2% na godišnjem nivou fiksno za ulaganja na području četvrte grupe nerazvijenosti.
Član 11.
Za izdavanje garancija Fond će naplaćivati proviziju u visini od 2% godišnje od iznosa koji se garantuje.
Za garantovanje potraživanja sa valutnom klauzulom za obračun provizije primeniće se valutna klauzula.
Član 12.
Fond će kvartalno izveštavati Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja o realizaciji ove uredbe.
Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja će kvartalno izveštavati Vladu o realizaciji ove uredbe.
Član 13.
Odluku o raspodeli sredstava u skladu sa ovom uredbom donosi Upravni odbor Fonda.
Član 14.
Sprovođenje ove uredbe nadzire Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja.
Član 15.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
05 broj
U Beogradu,
VLADA
PREDSEDNIK