PREDLOG ZAKONA O INOVACIONOJ DELATNOSTI
I. UVODNE ODREDBE
Predmet
Član 1.
Ovim zakonom uređuju se osnovna načela, ciljevi i organizacija primene naučnih saznanja, tehničkih i tehnoloških znanja, inventivnosti i pronalazaštva, u funkciji stvaranja i realizacije, u odnosu na postojeću tehničko-tehnološku osnovu, novih i poboljšanih proizvoda, procesa i usluga, kao pokretača razvoja Republike Srbije.
Inovaciona delatnost
Član 2.
Pod inovacionom delatnošću, u smislu ovog zakona, smatra se delatnost koja se preduzima radi stvaranja novih proizvoda, tehnologija, procesa i usluga ili značajne izmene postojećih, a u skladu sa potrebama tržišta.
Inovacija
Član 3.
Pod inovacijom, u smislu ovog zakona, smatra se novi proizvod, proces, tehnologija ili usluga sa unikatnim svojstvima, nastala primenom vlastitih ili tuđih rezultata naučnoistraživačkog rada, otkrića i saznanja, kroz sopstveni koncept, ideju ili metod za njeno stvaranje, koja je sa odgovarajućom vrednošću plasirana na tržištu.
Obavljanje inovacione delatnosti
Član 4.
U obavljanju inovacione delatnosti, kao i korišćenju podsticajnih mera, privatni i javni sektor su ravnopravni.
Nosioci inovacione delatnosti
Član 5.
Nosioci inovacione delatnosti, u skladu sa ovim zakonom, jesu: razvojno-proizvodni centri, istraživačko-razvojni centri, inovacioni centri, poslovno-tehnološki inkubatori, naučno-tehnološki parkovi, visokoškolske ustanove, instituti, privredna društva i preduzetnici.
Inovaciona politika
Član 6.
Inovaciona politika je postavljanje ciljeva i obezbeđenje sistemskih uslova za stvaranje, razvoj i primenu inovacija.
Ministarstvo nadležno za inovacionu delatnost
Ministarstvo nadležno za nauku (u daljem tekstu: Ministarstvo) odgovorno je za razvoj, realizaciju i pospešivanje inovacione delatnosti.
Član 8.
Ministarstvo:
sarađuje sa drugim ministarstvima s ciljem podsticanja razvoja ukupnih inovacionih kapaciteta u Republici Srbiji;
sarađuje sa jedinicama lokalne samouprave, s ciljem jedinstvenog pristupa i organizacije inovacione delatnosti;
prati realizaciju postojećih aktivnosti u inovacionoj delatnosti i predlaže nove programe u skladu sa razvojnim potencijalom Republike Srbije;
realizuje javne pozive za finansiranje inovacione delatnosti, u skladu sa zakonom;
podnosi Vladi najmanje jednom godišnje izveštaj o stanju i rezultatima inovacione delatnosti u Republici Srbiji.
Komisija za praćenje razvoja i komercijalne eksploatacije inovacija
Član 9.
Ministar nadležan za nauku (u daljem tekstu: ministar) obrazuje Komisiju za praćenje razvoja i komercijalne eksploatacije inovacija (u daljem tekstu: Komisija).
Komisija:
priprema ekspertske analize u oblasti inovacione delatnosti;
analizira inostranu praksu u ovoj oblasti;
inicira izmene važećih zakona i ostalih propisa u ovoj oblasti, s ciljem podsticanja inovacione delatnosti.
Komisija donosi poslovnik o svom radu.
Član 10.
Ministar može obrazovati posebna tela za praćenje i podsticanje inovacione delatnosti u posebnim oblastima i privrednim granama, radi koordiniranja rada, ostvarivanja zajedničkih interesa, nabavke i korišćenja neophodne opreme, prostora i stručnih publikacija, a posebno negovanja stručne kritike i vrednovanja sopstvenog inovacionog stvaralaštva.
II. REGISTAR INOVACIONE DELATNOSTI
Član 11.
Ministarstvo vodi Registar inovacione delatnosti (u daljem tekstu: Registar).
Registar je javan.
Korisnici državnih podsticajnih mera i budžetskih sredstava za razvoj inovacione delatnosti mogu biti samo subjekti koji su upisani u Registar.
Ministar utvrđuje uslove u pogledu potrebne organizacione i stručne strukture pravnog lica, kao i u pogledu stručnosti i rezultata rada fizičkog lica, pod kojima pravno, odnosno fizičko lice može biti upisano u Registar, kao i u pogledu uslova pod kojima se briše iz Registra.
Član 12.
Svi subjekti koji se bave inovacionom delatnošću, a vode se u Registru, dužni su da o svom radu, stanju opreme i resursa, kao i planovima njihovog korišćenja, podnose godišnji izveštaj Ministarstvu.
Sadržaj godišnjeg izveštaja iz stava 1. ovog člana propisuje ministar.
Visokotehnološka i srednjetehnološka privredna društva
Član 13.
U Registru se posebno vode podaci o visokotehnološkim i srednjetehnološkim privrednim društvima.
Kao visokotehnološka privredna društva u Registru se evidentiraju ona privredna društva koja u istraživanja i razvoj ulažu više od osam procenata od svojih rashoda na godišnjem nivou.
Kao srednjetehnološka privredna društva u Registru se evidentiraju ona privredna društva koja u istraživanja i razvoj ulažu između tri i osam procenata od svojih rashoda na godišnjem nivou.
Istraživanja i razvoj iz st. 2. i 3. ovog člana mogu biti sopstvena ili naručena kod drugih privrednih društava, organizacija, ustanova ili pojedinaca.
III. ORGANIZACIJE ZA OBAVLjANjE INOVACIONE DELATNOSTI
Član 14.
Pravno lice može biti upisano u Registar kao organizacija za obavljanje inovacione delatnosti, ako je registrovano u skladu sa zakonom koji uređuje osnivanje i poslovanje privrednih društava i zakonom koji reguliše postupak za upis u registar privrednih subjekata i to u osnovi za obavljanje delatnosti u oblasti istraživanja i eksperimentalnog rada u prirodnim naukama i tehnološkom razvoju, u skladu sa zakonom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti i registar jedinica razvrstavanja, uz mogućnost obavljanja i drugih delatnosti.
Član 15.
Radi obavljanja delatnosti istraživanja, stvaranja, razvoja, primene i plasmana inovacija, kao i dobijanja statusa organizacije za obavljanje inovacione delatnosti ( u daljem tekstu: inovaciona organizacija), u Ministarstvu se može registrovati:
razvojno-proizvodni centar;
istraživačko-razvojni centar;
inovacioni centar.
Ministarstvo izdaje rešenje o registraciji inovacione organizacije, u roku od 45 dana od dana prijema zahteva od strane pravnog lica.
Razvojno-proizvodni centar
Član 16.
Razvojno-proizvodni centar je inovaciona organizacija koja stvara inovacije, primenjuje nove tehnologije, vrši plasman proizvoda, usluga i tehnologija, zasnovanih na sopstvenom inovatorskom radu i razvoju.
Razvojno-proizvodni centar može biti upisan u Registar ako:
obavlja primenjena i razvojna istraživanja u cilju stvaranja inovacija;
ima u radnom odnosu na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom najmanje dva zaposlena lica sa visokom stručnom spremom;
obavlja proizvodnu delatnost kao rezultat sopstvene naučnoistraživačke ili inovacione delatnosti;
ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za ostvarivanje programa i realizaciju projekata;
ima stručno-informativnu dokumentaciju.
Član 17.
Istraživačko-razvojni centar je inovaciona organizacija u kojoj se obavljaju primenjena i razvojna istraživanja, stvaraju inovacije i vrši plasiranje novih znanja i tehnologija, u sopstvenu proizvodnju i usluge ili u proizvodnju i usluge drugih privrednih subjekata.
Član 18.
Istraživačko-razvojni centar može biti upisan u Registar ako:
ima program istraživačko-razvojnog i inovacionog rada;
ima u radnom odnosu na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom najmanje osam zaposlenih sa visokom stručnom spremom, od kojih su najmanje dva lica sa naučnim nazivom doktora nauka, a ukupan broj zaposlenih lica sa naučnim nazivom doktora nauka i akademskim nazivom magistra nauka ili mastera najmanje četiri;
ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za primenjena, razvojna i inovaciona istraživanja, odnosno ostvarivanje programa i realizaciju projekata;
ima stručno-informativnu dokumentaciju.
Inovacioni centar
Član 19.
Inovacioni centar je inovaciona organizacija u kojoj se na originalni i sistematski način primenjuju sopstveni i tuđi naučni rezultati i savremeni tehnološki procesi radi stvaranja inovacija, razvoja prototipa, novih proizvoda, procesa i usluga ili poboljšanja postojećih u određenoj oblasti i istovremeno vrši transfer znanja i tehnologija u proizvodnju i usluge drugih privrednih subjekata.
Inovacioni centar može biti upisan u Registar ako:
ima program istraživačko-razvojnog i inovacionog rada;
ima u radnom odnosu na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom, najmanje dva lica sa naučnim nazivom doktora nauka;
ima u radnom odnosu na određeno vreme najmanje deset studenata na doktorskim ili diplomskim akademskim studijama;
ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za primenjena, razvojna i inovaciona istraživanja, odnosno ostvarivanje programa i realizaciju projekata;
ima stručno-informativnu dokumentaciju.
IV. ORGANIZACIJE ZA PRUŽANjE INFRASTRUKTURNE PODRŠKE
INOVACIONOJ DELATNOSTI
Član 20.
Privredno društvo osnovano radi pružanja infrastrukturne podrške i povezivanja naučnoistraživačkih, odnosno inovacionih organizacija i privrednih subjekata − u Ministarstvu se može registrovati kao:
poslovno-tehnološki inkubator;
naučno-tehnološki park.
Ministarstvo izdaje rešenje o registrovanju u roku od 45 dana od dana prijema zahteva od strane pravnog lica.
Poslovno-tehnološki inkubator
Član 21.
Poslovno-tehnološki inkubator je privredno društvo čija je osnovna delatnost stavljanje na raspolaganje, uz naknadu, poslovnog prostora, administrativnih, tehničkih i drugih usluga novoosnovanim privrednim društvima ili inovacionim organizacijama, najduže pet godina od njihovog osnivanja.
Prava i obaveze korisnika usluga i poslovno-tehnološkog inkubatora uređuju se međusobnim ugovorom.
Svi subjekti koji koriste usluge ili su povezani u poslovno-tehnološki inkubator stiču status člana poslovno-tehnološkog inkubatora.
Član 22.
Kao poslovno-tehnološki inkubator u Registar može biti upisano privredno društvo koje:
okuplja u svom sastavu najmanje tri člana koji imaju svoj program istraživačko-razvojnog, inovacionog ili proizvodnog rada;
ima članove koji imaju najmanje dva lica sa visokom stručnom spremom u radnom odnosu sa punim radnim vremenom;
ima raspoloživi prostor od najmanje 20 m2 po jednom članu;
ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za ostvarivanje programa i realizaciju projekata;
ima naučnu i stručno-informativnu dokumentaciju.
Naučno-tehnološki park
Član 23.
Naučno-tehnološki park je privredno društvo koje u okviru definisanog prostora pruža infrastrukturne i stručne usluge visokoškolskim ustanovama, naučnoistraživačkim i inovacionim organizacijama, kao i visokotehnološkim i srednjetehnološkim privrednim društvima u određenoj naučnoj, istraživačko-razvojnoj ili proizvodnoj grupaciji s ciljem njihovog povezivanja i što brže primene novih tehnologija, stvaranja i plasmana novih proizvoda i usluga na tržištu.
Svi subjekti koji koriste usluge ili su povezani u naučno-tehnološki park stiču status člana naučno-tehnološkog parka, kojem naučno-tehnološki park na jednoj ili više lokacija omogućava prostorne i infrastrukturne uslove za rad i istovremeno pruža ostale usluge radi podizanja nivoa visokoškolskog, naučnoistraživačkog, razvojnog, inovacionog ili proizvodnog rada.
Međusobna prava i obaveze člana i naučno-tehnološkog parka uređuju se ugovorom.
Član 24.
Kao naučno-tehnološki park u Registar može biti upisano privredno društvo koje:
ima statutom definisanu osnovnu naučnu, istraživačko-razvojnu ili proizvodnu oblast u kojoj članovi parka obavljaju svoju delatnost;
okuplja u svom sastavu najmanje pet članova koji imaju svoj program istraživačko-razvojnog, inovacionog ili proizvodnog rada;
ima članove koji ukupno imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje tri lica sa naučnim nazivom doktora nauka, iz oblasti osnovne delatnosti parka;
ima raspoloživi prostor od najmanje 30 m2 po jednom članu;
ima odgovarajući prostor, opremu, internet komunikaciju i druga sredstva za ostvarivanje programa i realizaciju projekata;
ima naučnu i stručno-informativnu dokumentaciju.
Član 25.
Poslovno-tehnološki inkubator i naučno-tehnološki park svojim članovima mogu pružati sledeće usluge:
korišćenje poslovnog prostora za rad, koji može biti opremljen nameštajem, opremom i instalacijama;
korišćenje zajedničkih poslovnih prostorija, koje služe za poslovne sastanke, prijeme i druge svrhe;
sekretarske usluge;
administrativne usluge;
knjigovodstvene i računovodstvene usluge;
usluge reklame i prodaje;
usluge poslovnog savetovanja;
telekomunikacione i informacione usluge, koje između ostalog obuhvataju pristup telefonu, telefaksu, elektronskoj pošti i internetu;
usluge poslovnog planiranja;
usluge finansijskog savetovanja;
usluge obuke i treninga;
finansijske usluge;
tehničke i druge usluge, u skladu sa zakonom.
Naučno-tehnološki park svom članu može omogućiti korišćenje dela zemljišta, u okviru naučno-tehnološkog parka, za izgradnju razvojnih i proizvodnih kapaciteta, a u skladu sa osnovnom delatnošću parka.
Član 26.
Republika, autonomna pokrajina, jedinice lokalne samouprave, privredna društva, naučnoistraživačke i obrazovne organizacije, druga pravna i fizička lica, u skladu sa zakonom, mogu biti osnivači ili suosnivači inovacionih organizacija ili privrednih društava za infrastrukturnu podršku inovacionoj delatnosti, iz čl. 15. i 20. ovog zakona.
V. PROGRAMI INOVACIONE DELATNOSTI
Član 27.
Radi podrške razvoju inovativnih proizvoda i usluga, podsticaja primene i komercijalizacije naučnoistraživačkih rezultata, podrške korišćenju savremenih tehnologija i izgradnji infrastrukture inovacionih organizacija, Vlada, na predlog ministra, usvaja programe inovacione delatnosti za tekuću budžetsku godinu.
Način realizacije pojedinog programa inovacione delatnosti propisuje ministar.
Inovacioni projekti
Član 28.
Realizacija programa iz člana 27. ovog zakona vrši se putem inovacionih projekata.
Privredna društva, visokoškolske ustanove, naučnoistraživačke i inovacione organizacije mogu biti nosioci inovacionih projekata, u skladu sa ovim zakonom.
Po pravilu, inovacioni projekti traju do jedne godine.
U slučaju kada jedan projekat realizuje više organizacija, međusobnim ugovorom određuju nosioca realizacije projekta.
Član 29.
Ministar propisuje:
uslove konkurisanja na inovacionim projektima i kriterijume za izbor realizatora projekata koji se finansiraju iz budžetskih sredstava i fondova sa većinskim državnim vlasništvom;
uslove finansiranja projekata ili izgradnje infrastrukture namenjene realizaciji inovacionih projekata;
postupak evidencije, prezentaciju sadržaja i postignutih rezultata na inovacionim projektima.
Član 30.
Ministarstvo u Registru vodi evidenciju inovacionih projekata.
Po završetku perioda predviđenog za realizaciju projekta, u roku od 30 dana, učesnici na projektu dostavljaju Ministarstvu izveštaj o postignutim rezultatima.
Član 31.
Kontrolu realizacije inovacionih projekata i ostvarenih rezultata vrši Ministarstvo ili specijalizovana pravna lica sa licencom, angažovana od strane Ministarstva.
Ministar propisuje uslove za dobijanje licence za kontrolu realizacije inovacionih projekata.
Ministarstvo izdaje licencu na period od tri godine.
Prava intelektualne svojine nad rezultatima inovacionih projekata
Član 32.
Pri realizaciji inovacionih projekata koji se finansiraju iz budžeta ili fondova sa većinskim državnim vlasništvom, prava intelektualne svojine pripadaju učesnicima na projektu, u skladu sa zakonom kojim se ta prava uređuju.
Izuzetno, ograničenja u pogledu prava na intelektualnu svojinu mogu se odrediti ugovorom koji Ministarstvo zaključuje sa učesnicima na projektu, pre otpočinjanja realizacije projekta.
Član 33.
Nosilac realizacije projekta i ostali učesnici, pre otpočinjanja projekta, međusobnim ugovorom uređuju prava na intelektualnu svojinu koja može nastati kao rezultat projekta.
Ugovor o pravima na intelektualnu svojinu iz stava 1. ovog člana sastavni je deo dokumentacije koja se podnosi uz prijavu za dobijanje sredstava iz budžeta ili fondova sa većinskim državnim vlasništvom za realizaciju inovacionog projekta.
VI. FINANSIRANjE INOVACIONE DELATNOSTI
Član 34.
Republika, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave mogu obezbeđivati finansiranje inovacione delatnosti radi ostvarivanja ciljeva inovacione politike.
Ekonomski instrumenti kojima se obezbeđuje i podstiče inovaciona delatnost jesu:
sredstva budžeta Republike;
sredstva budžeta autonomne pokrajine;
sredstva budžeta jedinice lokalne samouprave;
sredstva međunarodnih finansijskih organizacija;
fond za inovacionu delatnost;
drugi fondovi;
ekonomske podsticajne mere i druge mere, u skladu sa zakonom.
Sredstva budžeta Republike
Član 35.
Za finansiranje inovacione delatnosti mogu se koristiti sredstva budžeta Republike, pod sledećim uslovima:
da se inovaciona delatnost finansira korišćenjem bespovratnih budžetskih sredstava;
da sredstva budžeta Republike ne budu veća od 50% neophodnih sredstava za realizaciju pojedinih inovacionih delatnosti i projekata.
Član 36.
Sredstva budžeta Republike mogu se dodeliti nosiocima inovacione delatnosti, iz člana 5. ovog zakona, po osnovu javnog poziva za podnošenje zahteva za dodelu sredstava.
Sredstva budžeta autonomne pokrajine
Član 37.
Autonomna pokrajina može u svom budžetu obezbediti sredstva za podsticaj i finansiranje posebnih programa inovacione delatnosti i infrastrukture inovacionih organizacija na svojoj teritoriji.
Sredstva budžeta jedinice lokalne samouprave
Član 38.
Jedinica lokalna samouprava može u svom budžetu obezbediti sredstva za podsticaj i finansiranje posebnih programa inovacione delatnosti i infrastrukture inovacionih organizacija na svojoj teritoriji.
Sredstva međunarodnih finansijskih organizacija
Član 39.
U obavljanju inovacione delatnosti, radi realizacije određenih projekata i programa, mogu se koristiti i sredstva međunarodnih finansijskih organizacija.
VII. FOND ZA INOVACIONU DELATNOST
Član 40.
Radi obezbeđivanja finansijskih sredstava za podsticanje inovativnosti, osniva se Fond za inovacionu delatnost (u daljem tekstu: Fond).
Fond ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Fonda je u Beogradu.
Fond se upisuje u registar privrednih subjekata.
Poslovi Fonda
Član 41.
Fond obavlja poslove u vezi sa finansiranjem pripreme, realizacije i razvoja programa, projekata i drugih aktivnosti u oblasti sprovođenja nacionalne inovacione politike, a naročito:
stručne i druge poslove u vezi sa pribavljanjem sredstava Fonda, upravljanjem tim sredstvima i njihovim korišćenjem;
posredovanje u vezi sa finansiranjem inovacione delatnosti iz sredstava međunarodnih organizacija, finansijskih institucija i tela, kao i domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;
vođenje baze podataka o programima, projektima i drugim aktivnostima u oblasti inovacione delatnosti koje Fond finansira, kao i potrebnim i raspoloživim finansijskim sredstvima za njihovu realizaciju;
podsticanje, uspostavljanje i ostvarivanje saradnje sa međunarodnim i domaćim finansijskim institucijama i drugim pravnim i fizičkim licima radi finansiranja inovacione delatnosti, u skladu sa inovacionom politikom i drugim strateškim planovima i programima, kao i zaključenim međunarodnim ugovorima za namene utvrđene ovim zakonom.
Prihodi Fonda
Član 42.
Prihodi Fonda ostvaruju se iz:
sredstava budžeta Republike Srbije;
donacija, priloga, poklona i pomoći;
sredstava ostvarenih po osnovu realizacije inovacije čiji je razvoj Fond finansirao, a u skladu sa ugovorom određenim pravima na intelektualnu i drugu svojinu;
sredstava ostvarenih po osnovu prodaje svog udela u vlasništvu privrednog društva i drugih organizacija, a ostvarenog ulaganjem Fonda u razvoj inovacija;
prihoda ostvarenih na osnovu međunarodne bilateralne i multilateralne saradnje na programima, projektima i drugim aktivnostima u oblasti inovacione delatnosti;
prihoda od upravljanja slobodnim novčanim sredstvima Fonda;
drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Svako povećanje ili smanjenje imovine Fonda, kao i ukupna vrednost Fonda, upisuje se u registar privrednih subjekata jednom godišnje.
Korišćenje sredstava Fonda
Član 43.
Fond u obavljanju svojih poslova, a naročito u planiranju i korišćenju sredstava, primenjuje principe objektivnosti i odgovornosti, međunarodno priznate standarde dobre prakse i javnosti u radu i donošenju odluka.
Sredstva Fonda mogu se koristiti za finansiranje inovacione delatnosti, a naročito za:
realizaciju i plasman inovacija;
podsticanje inovativnosti kod mladih;
podsticanje inovatora na korišćenje domaćih resursa;
podsticanje inovativnosti s ciljem održivog razvoja ruralnog područja;
podsticanje inovativnosti s ciljem ukupnog održivog privrednog razvoja;
unapređenje sistema informisanja o stanju i rezultatima u oblasti inovacione delatnosti;
podsticanje i sufinansiranje prezentacija rezultata u oblasti inovacione delatnosti na domaćim i svetskim manifestacijama;
ostvarivanje delatnosti Fonda.
Fond može učestvovati i u sufinansiranju programa, projekata i drugih aktivnosti za namene iz stava 2. ovog člana, ako ih organizuju i finansiraju međunarodne organizacije, finansijske institucije i tela ili druga strana pravna lica.
Programi Fonda
Član 44.
Fond:
donosi godišnji i srednjoročni program rada;
utvrđuje finansijski plan, periodični obračun i godišnji obračun;
prati realizaciju programa i vrši kontrolu nad racionalnim korišćenjem sredstava;
odlučuje o drugim pitanjima i vrši druge poslove utvrđene statutom Fonda.
Na srednjoročni program rada Fonda saglasnost daje Vlada, a na godišnji program rada Ministarstvo.
Fond dostavlja Ministarstvu izveštaj o ostvarivanju programa rada za proteklu godinu, najkasnije do 31. marta tekuće godine, kao i u drugo vreme na zahtev Ministarstva.
Organi Fonda
Član 45.
Organi Fonda su: upravni odbor, direktor i nadzorni odbor.
Članove upravnog i nadzornog odbora imenuje i razrešava Vlada.
Upravni odbor ima devet članova koje čine: četiri predstavnika Vlade, predstavnici Narodne banke Srbije, Autonomne pokrajine Vojvodine, Privredne komore Srbije, grada Beograda i Fonda.
Predsednika upravnog odbora imenuje Vlada iz reda članova, na predlog ministra.
Nadzorni odbor ima pet članova koje čine: tri predstavnika Vlade i po jedan predstavnik Autonomne pokrajine Vojvodine i Fonda.
Predsednika nadzornog odbora imenuje Vlada iz reda članova, na predlog ministra.
Direktora Fonda, na predlog ministra, a po pribavljenom mišljenju upravnog odbora, imenuje Vlada.
Članovi upravnog i nadzornog odbora, kao i direktor Fonda, imenuju se na period od četiri godine.
Opšti akti Fonda
Član 46.
Fond ima statut i druge opšte akte u skladu sa zakonom i statutom.
Statut donosi upravni odbor Fonda uz saglasnost Vlade.
Statutom Fonda uređuje se: organizacija i način poslovanja Fonda, nadležnost upravnog odbora, nadzornog odbora i direktora Fonda, zastupanje i predstavljanje Fonda, prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih u Fondu, način organizovanja poslova i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Fonda.
Član 47.
Rad Fonda je javan.
Fond blagovremeno i istinito obaveštava javnost o obavljanju svoje delatnosti za koju je osnovan, na način propisan statutom Fonda.
Na zahtev javnosti Fond daje informacije o obavljanju poslova iz svoje delatnosti.
Fond može uskratiti davanje informacije koja je propisana kao službena ili poslovna tajna.
Obavljanje stručnih i drugih poslova
Član 48.
Stručne i administrativno-tehničke poslove obavljaju zaposleni u Fondu.
Zaposleni u Fondu imaju prava i obaveze u skladu sa zakonom kojim se uređuje rad.
VIII. PROMENA PRAVNE FORME FONDA
Član 49.
Upravni odbor može, uz saglasnost Vlade, doneti odluku o promeni pravne forme Fonda u akcionarsko društvo.
Ako se donese odluka o promeni pravne forme Fonda u akcionarsko društvo, prilikom prodaje akcija mora se obezbediti da učešće državnog kapitala u kapitalu Fonda bude najmanje 51%.
IX. FONDOVI AUTONOMNE POKRAJINE I JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE
Član 50.
Autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave, odnosno dve ili više jedinica lokalne samouprave, mogu osnovati fond za inovacionu delatnost, koji će se finansirati iz prihoda ostvarenih na njihovoj teritoriji.
Na fond iz stava 1. ovog člana shodno se primenjuju odredbe čl. 40-49. ovog zakona.
X. EKONOMSKE PODSTICAJNE MERE
Član 51.
Za pravna i fizička lica koja primenjuju savremene tehnologije, stvaraju i stavljaju u promet inovativne proizvode i usluge, realizuju patentna rešenja ili finansijski potpomažu razvoj inovacione delatnosti, mogu se utvrditi poreske, carinske i druge olakšice ili oslobađanja od obaveze plaćanja, pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Za privredna društva i preduzetnike koji u svom radu ulažu u razvoj i povećanje obima inovativnosti i pronalazaštva mogu se utvrditi posebne podsticajne mere u vidu subvencija, depozita i njegovog refundiranja, pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
XI. GODIŠNjI IZVEŠTAJ O INOVACIONOJ DELATNOSTI
Član 52.
Autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, na kraju kalendarske godine, podnosi Ministarstvu godišnji izveštaj o rezultatima i stanju inovacione delatnosti na svojoj teritoriji, kao i utrošku sopstvenih budžetskih sredstava za tu namenu, a što predstavlja sastavni deo ukupnog godišnjeg izveštaja o stanju inovacione delatnosti u Republici.
Sadržaj godišnjih izveštaja iz stava 1. ovog člana propisuje ministar.
XII. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 53.
Nadležni organi dužni su da u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona donesu podzakonske akte za njegovo sprovođenje.
Član 54.
Fond za inovacionu delatnost počinje sa radom najkasnije u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 55.
Predsednika upravnog odbora i članove upravnog i nadzornog odbora, kao i direktora Fonda, Vlada će imenovati u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Upravni odbor doneće statut Fonda u roku od 30 dana od dana imenovanja.
Član 56.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u «Službenom glasniku Republike Srbije».
O B R A Z L O Ž E Nj E
I
USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 72. stav 1. tački 9. Ustava Republike Srbije, kojim je dato ovlašćenje Republici da uređuje i obezbeđuje osnovne ciljeve i pravce privrednog, naučnog i tehnološkog razvoja, kao i politiku i mere za usmeravanje i podsticanje tog razvoja; članu 68. stav 1. kojim je uređeno da se sredstva za ostvarivanje Ustavom zajemčenih prava građana i zakonom utvrđenog opšteg interesa u oblasti nauke obezbeđuju u budžetu Republike Srbije.
II
RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Savremeno svetsko tržište nametnulo je, kao potreban preduslov, inovacionu delatnost, kao osnovnu pokretačku snagu razvoja određenog regiona ili države. Ravnopravno prisustvo i opstanak na tako zahtevnom tržištu je jedino moguće obezbediti neprekidnim razvijanjem i usavršavanjem svojih komparativnih prednosti u odnosu na ostale zemlje u svetu. Da bi se postigla potrebna konkurentnost i kompetentnost, kako privrede tako i svih ostalih segmenata društva, potrebno je dostići stanje stalnog usavršavanja i razvoja, odnosno potrebno je stvoriti inovaciono društvo, kao krajnji cilj.
Stoga je potrebno stvoriti organizacionu infrastrukturu koja omogućava stvaranje uslova za razvoj inovativnog društva, u kome globalno konkurentne i kompetentne naučne, istraživačke i razvojne aktivnosti kroz produkciju svetski priznatih rezultata postižu vidljive rezultate primenjene u lokalnom i regionalnom razvoju, a samim tim i čitave države. Posebno je važno stvoriti uslove za efikasanu primenu inovativnih rezultata u privredi, tako da se potrebno vreme od nastajanja do komercijalizacije inovacije smanji do nivoa koji se zahteva na svetskom tržištu.
Inovaciona delatnost zajedno sa naučnoistraživačkom delatnošću, predstavlja najznačajniju pokretačku snagu ukupnom tehnološkom razvoju jedne zemlje. Najsavremenija svetska iskustva, kako iz najrazvijenih zapadnih zemalja tako i iz zemalja u traniziciji, pokazuju da se samo razvojem i stvaranjem inovacija može održati korak u tehnološkoj trci i biti konkurentan na svetskom tržištu.
Koncept jačanja inovacione delatnosti predstavlja jedno od osnovnih opredeljenja Vlade, u skladu sa usvojenom Politikom naučnog i tehnološkog razvoja Republike Srbije, za period do 2010. godine.
Cilj ovog zakona je definisanje osnovnih organizacionih jedinica, funkcionalnih mehanizama i aktivnosti, radi podsticanja istraživačko-razvojnih i inovacionih delatnosti na svim nivoima u Republici Srbiji.
Posebni ciljevi ovog zakona su:
obezbeđenje sistemskih uslova da novostvoreno i akumulirano znanje, kao i inventivnost budu glavni pokretači i osnova privrednog i društvenog razvoja Republike Srbije;
održavanje postojeće i podsticanje stvaranja nove infrastrukture, potrebne za razvoj inovacija, u cilju dinamičnog ekonomskog razvoja Republike Srbije;
stvaranje uslova za zapošljavanje visokostručnog kadra u Republici Srbiji, kao i uslova za povratak stručnog kadra koji je privremeno napustio zemlju;
primena principa konkurencije i principa saradnje kao osnovnih pokretačkih elemenata razvoja;
uključenje svih potencijala društva u pravcu stalnog stvaranja i razvoja inovacija.
Kao veoma značajan razlog za pripremu ovakvog zakona je postojanje velikog jaza između nauke, istraživačkorazvojnog sektora i inovacionog stvaralaštva sa jedne strane i privrede, sa druge strane. To je posledice perioda kroz koji je Srbija prolazila u proteklih petnaest godina, što je prouzrokovalo da se razvojna komponenta u privrednom i svakodnevnom životu smanjivala do mere kada je postala toliko mala, da značajno utiče na konkurentnost naše zemlje u odnosu na druge.
Osnovni cilj ovog zakona je približavanje privrede i istraživačko-razvojnog i inovacionog potencijala na celoj teritoriji Srbije, na integrisan i sa svetskim iskustvima usklađen način, a istovremeno prilagođen našim mogućnostima.
III
OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I
POJEDINAČNIH REŠENjA
Uvodne odredbe (čl. 1-10)
U uvodnom delu zakona definisani su predmet zakona i osnovni pojmovi poput inovacione delatnosti, inovacije i inovacione politike. Takođe definisani su nosioci inovacione delatnosti i ministarstvo nadležno za inovacionu delatnost. Posebno se odredbama ovog zakona defiše Komisija za praćenje razvoja i komercijalne eksploatacije inovacija, kao ekspertskog tela sa zadatkom da priprema analize o stanju inovacione delatnosti, upoređuje ga sa svetskim standardima i inicira donošenje odgovarajućih zakona, uredbi i propisa u ovoj oblasti, radi podsticanja inovacione delatnosti.
Registar inovacione delatnosti (čl. 11-13)
U cilju prepoznavanja i evidencije inovacionog kadrovskog i infrastrukturnog potencijala, kao i evidencije projekata i ostvarenih rezultata, definiše se Registar inovacione delatnosti. Evidencijom u Registru dobija se slika o prostornom rasporedu inovacionog potencijala u Republici Srbiji, sprečava se dupliranje kapaciteta i projekata i što je najvažnije, omogućava se lako praćenje stepena napretka u ovoj oblasti. Sve kategorije definisane ovim zakonom se vode u Registru, što je uslov za participaciju na projektima finansiranim iz budžetskih izvora. Posebno se u Registru vode visokotehnološka i srednjetehnološka privredna društva, čiji je status definisan odredbama ovog zakona u odnosu na stepen ulaganja u istraživanja i razvoj.
Organizacije za obavljanje inovacione delatnosti (čl. 14-19)
Pored organizacija i institucija koje se mogu baviti inovacionom delatnošću, kao što su visokoškolske ustanove i instituti, a čije je uređenje osnovne delatnosti predmet drugih zakona, u ovom zakonu su posebno definisane organizacije za obavljanje inovacione delatnosti i to: razvojno-proizvodni centar, istraživačko-razvojni centar i inovacioni centar. Uvođenjem novih organizacionih formi, stvaraju se uslovi da se pojedinci sa potrebnim kvalifikacijama i programima udružuju u manje organizacione celine, koje im omogućavaju da obavljaju naučni, istraživačko-razvojni i inovacioni rad. Istovremeno, bez obzira na veličinu organizacione jedinice mogu biti ″prepoznati″ u nadležnom ministarstvu i mogu konkurisati na pojedinim projektima koji se finansiraju iz budžetskih sredstava. Ovakvim načinom organizovanja stvaraju se uslovi da pojedinci, privredna društva, regioni i lokalne samouprave formiraju sopstvene organizacione forme koje će obavljati naučnu, istraživačko-razvojnu i inovacionu delatnost. Time se postiže dvojak efekat. Omogućava se disperzija naučnog, istraživačkog i inovacionog potencijala po čitavoj teritoriji zemlje, čime se oni nalaze na samom izvoru i mogu dobiti informaciju gde i kako treba upotrebiti sopstvene potencijale i resurse, a sa druge strane, omogućava se da se to stečeno znanje primenjuje u cilju povećanja produktivnosti i konkurentnosti. Ovim se pospešuje približavanje privrede istraživačkorazvojnim i inovacionim potencijalima u cilju povećanja ukupne konkurentnosti našeg društva. Konačno, omogućavanjem jedinicama lokalnih samouprava i regionima da formiraju sopstvene inovacione organizacije pruža se šansa za povratak mladih i obrazovanih kadrova u sredine iz kojih su potekli, a da oni i dalje budu u prilici da napreduju u stručnom i naučnom pogledu, što do sada nije bio slučaj.
Razvojno-proizvodni centar je inovaciona organizacija koja se formira radi obavljanja istraživanja, razvoja, stvaranja, primene i plasmana inovacija koje su plod sopstvenog inventivnog rada. Time se stvara mogućnost da se pored istraživačkog rada u ovakvoj inovacionoj organizaciji može vršiti i proizvodnja i plasman sopstvene inovacije na tržište. Ovo je forma inovacione organizacije u kojoj je, pored posedovanja određene infrastrukture, potrebno imati najmanje dva stalno zaposlena sa visokom stručnom spremom, ali uz uslov da zaposleni imaju određenu inovaciju ili priznato patentno rešenje koje je predmet proizvodne delatnosti. Ovim se omogućava da mnogi inovatori i pronalazači mogu da se udruže i oforme razvojno-proizvodno centar u kome će realizovati svoja patentna rešenja i pretvoriti ih u inovaciju i plasirati na tržište. Takođe, u praksi je čest slučaj da se određena nova rešenja, stvorena u okviru postojećih naučno-istraživačkih organizacija, teško plasiraju na tržište. Odredbama ovog zakona, omogućeno je da se pojedini inovacioni proizvodi ili usluge, stvoreni na visokoškolskim ustanovama, institutima ili u okviru određene grupacije, proizvode i poboljšavaju u razvojno-proizvodnim centrima čiji vlasnici i osnivači mogu biti i same institucije u kojima su autori rešenja zaposleni. Time se skraćuje vreme od nastanka do plasmana novog proizvoda ili usluge na tržište, a što je za konkurentnost inovacije najvažnije.
Istraživačko-razvojni centar je inovaciona organizacija u kojoj se obavljaju primenjena i razvojna istraživanja, stvaraju inovacije i vrši plasiranje znanja i tehnologija u sopstvenu proizvodnju i usluge ili proizvodnju i usluge drugih privrednih subjekata. Uslov za formiranje ovakve inovacione organizacije, pored posedovanja određene infrastrukture, je da ima u radnom odnosu, na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom, najmanje osam zaposlenih sa visokom stručnom spremom, od kojih su najmanje dva lica sa naučnim nazivom doktora nauka, a ukupan broj zaposlenih lica sa naučnim nazivom doktora i akademskim nazivom magistra nauka najmanje četiri. Ovo je organizaciona forma koja pruža mogućnost da se u specifičnim naučnim i privrednim oblastima vrše naučna i razvojna istraživanja od interesa, pre svega, za određena privredna društva, regione i jedinice lokalne samouprave. Takođe ostavljena je mogućnost da se u okviru istraživačko-razvojnog centra može vršiti i proizvodnja, a u cilju skraćenja potrebnog vremena od nastanka do realizacije inovacije.
Inovacioni centar je inovaciona organizacija u kojoj se na originalan i sistematski način primenjuju sopstveni i tuđi naučni rezultati i savremeni tehnološki procesi radi stvaranja inovacija, razvoja prototipa, novih proizvoda, procesa i usluga i gde se istovremeno vrši transfer znanja i tehnologija u proizvodnju drugih privrednih subjekata, u određenoj oblasti. Ova organizaciona forma, pre svega, treba da posluži usavršavanju i osposobljavanju mladih stručnjaka, na diplomskim, akademskim i doktorskim studijama, za kasniji samostalni naučni, istraživačko-razvojni i inovacioni rad. Uslov za formiranje inovacionog centra je da ima najmanje dva stalno zaposlena lica sa naučnim nazivom doktora nauka, kao i deset studenata na diplomskim akademskim ili doktorskim studijama, zaposlenih na određeno vreme.
Organizacije za pružanje infrastrukturne podrške inovacionoj delatnosti (čl. 20-26)
U cilju što bržeg povezivanja privrede sa naučnim, istraživačko-razvojnim i inovacionim sektorom, ovim zakonom su definisane organizacije za pružanje infrastrukturne podrške inovacionoj delatnosti i to: poslovno-tehnološki inkubator i naučno-tehnološki park. Na ovaj način se daje zakonski okvir za osnivanje i delatnost ovih organizacija, u formi privrednih društava.
Poslovno-tehnološki inkubator je privredno društvo koje stavlja na korišćenje, uz naknadu, poslovni prostor, administartivne, tehničke i druge usluge, novoosnovanim privrednim društvima ili inovacionim organizacijama, a najduže pet godina od njihovog osnivanja. Ovim se omogućava da početak njihove delatnosti ne bude opterećen velikim ulaganjem u infrastrukturu, već se sva potrebna sredstva mogu usredsrediti na inovacionu i proizvodnu delatnost, radi što bržeg plasmana novih proizvoda i usluga na tržište. Ograničenje dužine mogućeg boravka korisnika usluga u poslovno-tehnološkom inkubatoru u funkciji je njihovog potpunog i što bržeg osamostavljivanja i ostavljanja prostora za druga privredna društva i inovacione organizacije na početku delatnosti.
Naučno-tehnološki park je najrasprostranjeniji organizacioni oblik, u razvijenim državama, koji se koristi za neposredno povezivanje nauke i privrede, a u cilju stvaranja inovacija i podizanja ukupne konkurentnosti. Za funkcionisanje naučno-tehnološkog parka neophodna je njegova veza sa visokoškolskim ustanovama, naučnoistraživačkim organizacijama, privrednim društvima i jedinicama lokalne samouprave, pri čemu oni mogu biti istovremeno i osnivači i korisnici usluga kao članovi. Prema odredbama ovog zakona naučno-tehnološki park je privredno društvo koje u okviru definisanog prostora pruža infrastrukturne i stručne usluge visokoškolskim, naučnoistraživačkim i inovacionim organizacijama, kao i visokotehnološkim i srednjetehnološkim privrednim društvima u određenoj naučnoj, istraživačko-razvojnoj ili proizvodnoj grupaciji, u cilju njihovog povezivanja, radi što brže primene novih tehnologija, stvaranja i plasmana novih proizvoda i usluga na tržište.
Programi inovacione delatnosti (čl. 27-33)
Radi pospešivanja inovacione delatnosti, stvaranja inovacionih proizvoda i usluga, prema odredbama ovog zakona, Vlada na predlog resornog ministra donosi programe inovacione delatnosti za tekuću budžetsku godinu. Provođenje ovih programa se vrši realizacijom inovacionih projekata.
Inovacioni projekti se odredbama ovog zakona mogu, kao nosiocima, odobriti privrednim društvima, visokoškolskim ustanovama, naučno-istraživačkim i inovacionim organizacijama. Ovim zakonom se po prvi put omogućava privrednim društvima da budu nosioci inovacionih projekata, što im daje za pravo da u korpusu naučnoistraživačkog i registrovanog inovativnog kadra, sami biraju svoje saradnike, u cilju što efikasnijeg rada na projektu.
Prava intelektualne svojine koja se steknu tokom realizacije inovacionih projekata i međusobni odnosi učesnika na projektu, se moraju urediti ugovorom pre otpočinjanja realizacije inovacionog projekta.
Finansiranje inovacione delatnosti (čl. 34- 39)
U želji da se što više omogući rešavanje konkretnih zahteva privrede i društva u celini, ovim zakonskim odredbama je predviđeno da se finansiranje inovacione delatnosti može vršiti budžetskim sredstvima od Republike do jedinice lokalne samouprave, iz međunarodnih izvora finansiranja, različitim podsticajnim merama i fondovima. Posebno, ovim zakonom je predviđeno osnivanje Fonda za inovacionu delatnost. Veoma je značajno što se jedinicama lokalne samouprave pruža mogućnost da u sopstvenom budžetu mogu planirati sredstva za inovacionu delatnost na svojoj teritoriji, a u cilju rešavanja svojih konkretnih problema i pronalaženja sopstvenih tehnoloških niša, kao svojih komparativnih prednosti. Izdvajanjem sopstvenih sredstava i podsticanjem inovacione delatnosti na lokalnom nivou stvoriće se konkurencija između samih jedinica lokalne samouprave u pogledu privlačenja kvalitetnog kadra i bržeg dostizanja međunarodnih standarda u pojedinim oblastima privrednog i društvenog života, a time i povećanje standarda na nivou cele države.
Fond za inovacionu delatnost (čl. 40-48)
Radi obezbeđivanja finansijskih sredstava za podsticanje inovativnosti, ovim zakonom osniva se Fond za inovacionu delatnost (u daljem tekstu: Fond), kao pravno lice u državnom vlasništvu, sa sedištem u Beogradu, upisano u registar privrednih subjekata. Fond obavlja poslove u vezi sa finansiranjem pripreme, realizacije i razvoja programa, projekata i drugih aktivnosti u oblasti sprovođenja nacionalne inovacione politike, a naročito stručne poslove u vezi sa pribavljanjem sredstava Fonda, upravljanjem njima i njihovim korišćenjem; posredovanjem u odnosu na druge izvore finansiranja i podsticanjem saradnje sa njima. Prihodi Fonda ostvaruju se iz:
sredstava budžeta Republike Srbije;
donacija, priloga, poklona i pomoći;
sredstava ostvarenih po osnovu realizacije inovacije čiji je razvoj Fond finansirao, a u skladu sa definisanim odnosom prava na intelektualnu i drugu svojinu;
sredstava ostvarenih po osnovu prodaje svog udela u vlasništvu privrednog društva i drugih organizacija, a ostvarenog ulaganjem Fonda u razvoj inovacija;
prihoda ostvarenih na osnovu međunarodne bilateralne i multilateralne saradnje na programima, projektima i drugim aktivnostima u oblasti inovativne delatnosti;
prihoda od upravljanja slobodnim novčanim sredstvima Fonda;
drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva Fonda se mogu koristiti za finansiranje inovacione delatnosti, a naročito za:
realizaciju i plasman inovacija;
podsticanje inovativne aktivnosti kod mladih;
podsticanje inovatora na korišćenje domaćih resursa;
podsticanje inovativnosti u cilju održivog razvoja ruralnog područja;
podsticanje inovativnosti u cilju ukupnog održivog privrednog razvoja;
unapređenje sistema informisanja o stanju i rezultatima u oblasti inovacione delatnosti i
podsticanje i sufinansiranje prezentacija rezultata na domaćim i svetskim manifestacijama;
Organi Fonda su: upravni odbor, direktor i nadzorni odbor. Članove upravnog i nadzornog odbora, kao i predsednika upravnog i nadzornog odbora i direktora imenuje i razrešava Vlada.
Promena pravne forme fonda (čl. 49)
Fond se osniva kao pravno lice u državnom vlasništvu, međutim, ukoliko se vremenom ukaže potreba za vlasničkom trensformacijom, odredbe zakona predviđaju da upravni odbor, uz saglasnost Vlade, može da promeni pravnu formu Fonda i pređe u akcionarsko društvo. Jedini uslov je da ako Fond promeni pravnu formu i pređe u akcionarsko društvo, prilikom prodaje akcija mora da se obezbedi da učešće državnog kapitala u kapitalu Fonda bude najmanje 51%. Prelaskom u pravnu formu akcionarskog društva na poslovanje Fonda se primenjuju zakonske odredbe koje uređuju poslovanje akcionarskih društava.
Fondovi autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave (čl. 50)
U cilju stvaranja što šire finansijske osnove za podsticanje inovacione delatnosti, predviđa se da autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave, odnosno dve ili više jedinica lokalne samouprave mogu osnovati fond za inovacionu delatnost, koji će se finansirati iz prihoda ostvarenih na njihovoj teritoriji. Svi uslovi i odrednice vezane za Fond za inovacionu delatnost se primenjuju i na ove fondove.
Ekonomske podsticajne mere (čl. 51)
Ovim zakonom se posebno naglašava značaj i potreba donošenja ekonomskih podsticajnih mera za pravna i fizička lica koja primenjuju savremene tehnologije, stvaraju i stavljaju u promet inovativne proizvode i usluge, realizuju patentna rešenja ili finansijski potpomažu razvoj inovacione delatnosti. Ministarstvo može dati saglasnost da se utvrde poreske, carinske i druge olakšice ili oslobađanja od obaveze plaćanja, pod uslovima i na način utvrđen zakonom. Takođe, predviđena je i mogućnost da se za privredna društva i preduzetnike koji u svom radu ulažu u razvoj i povećanje obima inovativnosti i pronalazaštva, mogu utvrditi posebne podsticajne mere u vidu subvencija, depozita i njegovog refundiranja, pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Godišnji izveštaj o inovacionoj delatnosti (čl. 52)
Sve razvijene zemlje u cilju kvantifikacije i spoznaje sopstvenog položaja u odnosu na druge zemlje, pripremaju godišnji izveštaj o rezultatima i stanju inovacione delatnosti na svojoj teritoriji. Ovaj zakon predviđa da se i u Republici Srbiji priprema takav izveštaj. Da bi se došlo do odgovarajućih i što tačnijih podataka, definisana je i zakonska obaveza da autonomna pokrajina i jedinice lokalne samouprave, na kraju kalendarske godine, podnose Ministarstvu godišnji izveštaj o rezultatima i stanju inovacione delatnosti na svojoj teritoriji, kao i utrošku sopstvenih budžetskih sredstava za tu namenu. Ovako dobijeni podaci postaju sastavni deo ukupnog godišnjeg izveštaja o stanju inovacione delatnosti u Republici Srbiji. Sadržaj godišnjih izveštaja, radi obezbeđenja uniformnog pristupa i prezentacije podataka, propisuje Ministar.
Prelazne i završne odredbe (čl. 53-56)
Prema odredbama zakona, nadležni organi dužni su da u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona donesu podzakonske akte za njegovo sprovođenje. Fond za inovacionu delatnost počinje sa radom najkasnije u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona, dok je Vlada u obavezi da predsednika upravnog odbora i članove upravnog i nadzornog odbora, kao i direktora Fonda, imenuje u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona. Nakon toga, upravni odbor je u obavezi da donese statut Fonda u roku od 30 dana od dana imenovanja. Predviđeno je da ovaj Zakon stupi na snagu osmog dana od dana objavljivanja u «Službenom glasniku Republike Srbije»
IV
FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona, u prvoj godini po stupanju na snagu, potrebno je obezbediti sredstva u budžetu Republike Srbije u iznosu od 987.000.000 dinara, od čega 711.000.000 dinara za tekuće i 276.000.000 dinara za dodatne aktivnosti, a što je u skladu sa projektovanim sredstvima u Predlogu finansijskog plana Ministarstva nauke i zaštite životne sredine za 2006. godinu.
[pic]