O B R A Z L O Ž E NJ E
I. Ustavni osnov za donošenje zakona
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona utvrđen je u članu 97. tačka 4. Ustava Republike Srbije kojim je utvrđeno da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje odbranu i bezbednost Republike Srbije i njenih građana.
II. Razlozi za donošenje zakona
Razlog za donošenje ovog zakona je potreba da se, nakon sagledavanja efekata primene važećih pravnih rešenja u praksi, izvrši izmena pojedinih zakonskih rešenja čime se omogućuje efikasnija primena određenih instituta.
Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o upotrebi Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije najpre treba prevazići problem uočen prilikom donošenja odluka o usvajanju godišnjeg plana upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama, odnosno potrebno je učiniti efikasnijim postupak donošenja neophodnih odluka za učešće u multinacionalnim operacijama, potom koordinaciju aktivnosti između nadležnih organa državne uprave, utvrđivanje nacionalnih ograničenja i omogućavanje pribavljanja pokretnih stvari u javnoj svojini, radova i usluga za potrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama u inostranstvu
III. Objašnjenja osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja
Članom 1. Predloga zakona predlaže se izmena člana 3. stav 1. tačka 2. Zakona tako što se dodatno precizira jedan od principa na kojima se zasniva učešće pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane, odnosno da njihovo učešće osim na nacionalnim, bezbednosnim i odbrambenim, mora biti zasnovano i na spoljnopolitičkim prioritetima i interesima Republike Srbije za svaku konkretnu multinacionalnu operaciju.
Članom 2. Predloga zakona predlaže se izmena člana 7. Zakona prema kojoj bi Narodna skupština, umesto da kao do sada svake godine donosi Godišnji plan, na predlog Vlade donosila odluku o učešću u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije koja nije vremenski ograničena. U ovoj odluci bile bi navedene sve multinacionalne operacije u koje se mogu uputiti pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane, njihov mandat i ukupan broj pripadnika Vojske Srbije koji se mogu angažovati u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije, što je do sada bilo sadržano u Godišnjem planu upotrebe .
U skladu sa ustavnim ovlašćenjem Narodne skupštine iz člana 140. Ustava Republike Srbije da odlučuje o upotrebi Vojske Srbije van granica Republike Srbije, ovom odlukom Narodna skupština bi odlučila u koje multinacionalne operacije se mogu uputiti pripadnici Vojske Srbije i odredila ukupan broj pripadnika Vojske Srbije koji u njima mogu biti angažovani, a ta odluka bi važila do isteka mandata multinacionalne operacije, odnosno do eventualnog povlačenja pripadnika Vojske Srbije pre isteka mandata multinacionalne operacije, o čemu prema stavu 4. ovog člana odlučuje Narodna skupština.
Imajući u vidu potrebu da se zakonom uredi pitanje upotrebe Vojske Srbije u situaciji kada dođe do promene mandata ili naziva neke od multinacionalnih operacija u kojoj Vojska Srbije učestvuje po odluci Narodne skupštine, predlaže se da angažovani pripadnici Vojske Srbije ostanu u multinacionalnoj operaciji do donošenja nove odluke Narodne skupštine o nastavku angažovanja kojom će se na predlog Vlade odlučiti o daljoj upotrebi Vojske Srbije ili o povlačenju njenih pripadnika.
Članom 3. Predloga zakona predlaže se izmena člana 8. Zakona prema kojoj bi Vlada na osnovu odluke Narodne skupštine o učešću u multinacionalnim operacijama donosila svake godine plan realizacije učešća Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama za narednu godinu kojim se operacionalizuje odluka Narodne skupštine. Iz razloga celishodnosti predlaže se da Godišnji plan priprema Ministarstvo odbrane u saradnji sa nadležnim ministarstvima. Takođe se predlaže da Ministarstvo odbrane u saradnji sa Ministarstvom spoljnih poslova i drugim nadležnim ministarstvima, u slučaju potrebe, utvrđuje nacionalna ograničenja upotrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama, u skladu sa principima na kojima se zasniva upućivanje Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalne operacije iz člana 3. ovog zakona.
Članom 4. Predloga zakona vrši se zamena reči „Godišnji plan upotrebe” rečima „Godišnji plan” u svim članovima Zakona gde se ovaj termin upotrebljava.
Članom 5. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 12. Zakona dodavanjem novog stava 2. Kroz dosadašnju praksu uočeno je da pored pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane, postoji potreba da se u zonu multinacionalne operacije upute i lica koja će pružiti podršku snagama angažovanim u izvršavanju mandata misije. Kako se ne radi o neposrednim učesnicima u multinacionalnim operacijama, ne postoji potreba da ova lica poseduju sertifikat o osposobljenosti za učešće u multinacionalnim operacijama, a imajući u vidu da se upućuju isključivo u slučaju nastanka potrebe i nezavisno od obaveza koje proizilaze iz ugovora zaključenih sa međunarodnim organizacijama i partnerskim državama. Cilj njihovog upućivanja je omogućavanje efikasnog i bezbednog izvršavanja zadataka mandata misije već angažovanih snaga u misiji. Poslovi i zadaci koje će obavljati u zoni operacije su iz funkcionalne nadležnosti za koju su osposobljeni i izvršavaju ih u okviru poslova i radnih zadataka na kojima su redovno angažovani, zbog čega zakonskom odredbom nije bliže definisana vrsta poslova radi čijeg obavljanja se mogu uputiti. Predloženi period do 45 dana je adekvatan period u okviru kojeg se očekuje da se mogu završiti poslovi i zadaci radi kojih se lica upućuju.
Članom 6. Predloga zakona predlaže se dopuna člana 15. Zakona dodavanjem novog stava 3, kojim se Vladi daje ovlašćenje za donošenje propisa kojim bi se regulisala pitanja specijalističke obuka za civilne pripadnike multinacionalnim operacijama, kao i proces njihovog izbora.
Članom 7. Predloga zakona predlaže se izmena člana 17. Zakona tako da Vlada u prvom tromesečju tekuće godine usvaja Izveštaj o izvršavanju Godišnjeg plana realizacije Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama za prethodnu godinu i o njemu informiše Narodnu skupštinu i predsednika Republike, a obaveza informisanja propisuje se i u slučaju okončanja ili prevremenog završetka multinacionalne operacije, promene njenog mandata ili zadatka, odnosno promene drugih bitnih okolnosti koje utiču na mandat i zadatak multinacionalne operacije. Ovo iz razloga, što je donošenje Godišnjeg plana prema predloženim rešenjima u nadležnosti Vlade, a ocenjeno je da Narodna skupština i predsednik Republike s obzirom na njihove nadležnosti treba da budu informisani o navedenom.
Iz razloga celishodnosti, ovim članom precizira se da o Izveštaj o izvršavanju Godišnjeg plana učešća Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama priprema Ministarstvo odbrane u saradnji sa nadležnim ministarstvima.
Istovremeno se Vlada obavezuje da najkasnije u roku od 30 dana od dana saznanja, obavesti Narodnu skupštinu i predsednika Republike o prevremenom završetku multinacionalne operacije, promene njenog mandata, zadatka ili drugih okolnosti koje utiču na mandata ili zadatak multinacionalne operacije.
Članom 8. Predloga zakona predlaže se dopuna Zakona dodavanjem člana 17a kojim se uređuje obrazovanje Tela za koordinaciju aktivnosti nadležnih organa državne uprave u vezi sa učešćem Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama koje bi činili predstavnici Ministarstva spoljnih poslova, Ministarstva odbrane, Ministarstva unutrašnjih poslova, Ministarstva finansija i Ministarstva zdravlja, a po potrebi i drugih organa državne uprave.
Članom 9. Predloga zakona predlaže se brisanje stava 1. u članu 21. Zakona kao suvišnog i izmena stava 3, koji postaje stav 2, prema kojem se u multinacionalnim operacijama ne primenjuju pravila angažovanja propisana od strane ministra odbrane za svako učešće, već se primenjuju pravila angažovanja koja su propisale Ujedinjene nacije, Evropska unija ili drugi sistemi kolektivne bezbednosti za konkretnu multinacionalnu operaciju i nacionalna ograničenja koja u slučaju potrebe utvrdi Vlada na osnovu predloženog rešenja u članu 2. Predloga zakona, ukoliko nisu u suprotnosti sa principima utvrđenim u članu 3. Zakona. U suprotnom, utvrdiće se nacionalna ograničenja za učešće pripadnika Vojske Srbije u konkretnoj multinacionalnoj operaciji.
Članom 10. Predloga zakona vrši se izmena u članu 24. stav 2. kojom se precizira da pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane za vreme učešća u multinacionalnim operacijama imaju pravo i na mesečnu naknadu za učešće u multinacionalnij operaciji i druga novčana primanja po osnovima i merilima koje propisuje Vlada, u skladu sa ovim zakonom i zaključenim međunarodnim ugovorima.
Članom 11. Predloga zakona predlaže se izmena člana 25. Zakona tako što se, u skladu sa iskustvima iz prakse, preciznije definišu posebna prava učesnika u multinacionalnim operacijama i precizira ovlašćenje ministra odbrane za donošenje propisa o bližim uslovima i načinu ostvarivanja pojedinih prava pripadnika Vojske Srbije iz stava 1. ovog člana.
Uvođenje mesečne naknade za učešće u multinacionalnim operacijama, umesto uvećanja plate vrši se sa ciljem usaglašavanja ovog primanja sa njegovom suštinom, jer za razliku od plate ovo primanje ne podleže oporezivanju (član 15b Zakona o porezu na dohodak građana) i na isto se ne obračunavaju i uplaćuju porezi i doprinosi za obavezno socijalno osiguranje (član 14. Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje).
Stavom 3. ovog člana predlaže da pravo na mesečnu naknadu za učešće u multinacionalnij operaciji i pravo na lično osiguranje imaju i lica koja nisu angažovana u izvršavanju mandata misije iz člana 5. Predloga zakona za vreme dok borave u zoni multinacionalne operacije, jer su izložena istim rizicima i uslovima života kao i pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane koji su angažovani u izvršavanju mandata misije multinacionalne operacije.
Članom 12. Predloga zakona predlaže se brisanje tačke 2) u članu 28. Zakona jer je pravo na osiguranje već propisano članom 25. stav 1. tačka 5), a ne treba ga vezivati za stepen rizika, već svim učesnicima u multinacionalnim operacijama treba da se obezbede jednaka prava za osigurani slučaj.
Članom 13. Predloga zakona predlaže se da se u članu 36. stav 1. Zakona koji se odnosi na obavezno osiguranje obuhvate i pripadnici Vojske Srbije, čime se vrši usklađivanje sa stavom 3. ovog člana i ujedno se vrši preciziranje i usklađivanje sa predloženim rešenjima u čl. 8. i 11. Predloga zakona.
Članom 14. Predloga zakona predlaže se izmena člana 38. Zakona radi usaglašavanja sa predloženim rešenjima u članu 10. Predloga zakona.
Članom 15. Predloga zakona predlaže se izmena člana 40. Zakona kojom bi se omogućilo da se pokretne stvari u javnoj svojini, radovi i usluge za potrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama pribavljaju u zemlji i u inostranstvu jer je to neophodno.
Stavom 2. ovog člana predlaže se ovlašćenje Vlade da propiše uslove, način pribavljanja i raspolaganja pokretnim stvarima u javnoj svojini i način vođenja evidencije, kao i način pribavljanja radova i usluga u inostranstvu za potrebe pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane angažovanih u multinacionalnim operacijama, a stavom 3. predlaže se propisivanje sadržaja evidencija.
Članom 16. Predloga zakona predlaže se rok od 90 dana za usklađivanje donetih podzakonskih propisa sa odredbama ovog zakona.
Članom 17. Predloga zakona predlaže se rok od 90 dana za donošenje propisa za izvršavanje ovog zakona.
Članom 18. Predloga zakona, kao prelaznoj odredbi, predlaže se da angažovanje pripadnika VS i drugih snaga odbrane u multinacionalnim operacijama koje je obuhvaćeno važećim Godišnjim planom upotrebe treba da se nastavi do donošenja odluke Narodne skupštine iz člana 2. Predloga zakona i usvajanja Godišnjeg plana za narednu godinu, kako bi se zadržao kontinuitet u izvršavanju već odobrenih multinacionalnih operacija
Članom 19. Predloga zakona zakona predlaže se propisivanje stupanja na snagu ovog zakona.
IV. Procena finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje zakona
Sredstva za sprovođenje ovog zakona obezbeđena su Zakonom o budžetu RS za 2017. godinu i naknadnim izmenama (zaključno sa 17.11.2017. godine) na Razdelu 18, u okviru Programa 1703 – Operacije i funkcionisanje MO i VS u Programskoj aktivnosti 0002 – Multinacionalne operacije u ukupnom iznosu od 1.518.739.000 dinara, po sledećim ekonomskim klasifikacijama: 413 – Naknade u naturi u iznosu od 7.466.000 dinara, 421 – Stalni troškovi u iznosu od 9.835.000 dinara, 422 – Troškovi putovanja u iznosu od 81.276.000 dinara, 423 – Usluge po ugovoru u iznosu od 5.605.000 dinara, 424 – Specijalizovane usluge u iznosu od 1.026.709.000 dinara, 425 – Tekuće popravke i održavanje u iznosu od 28.466.000 dinara, 426 – Materijal u iznosu od 359.372.000 dinara i 482 – Porezi, obavezne takse i kazne i penali u iznosu od 10.000 dinara.
Sredstva za sprovođenje ovog zakona za 2018. i 2019. godinu biće obezbeđena u okviru limita koji za Ministarstvo odbrane, odredi Ministarstvo finansija.
V. Razlozi za donošenje zakona po hitnom postupku
Predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku u skladu sa članom 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, broj 20/12 – prečišćen tekst), jer bi nedonošenje po hitnom postupku moglo da prouzrokuje štetne posledice po rad državnih organa u postupku pripreme i realizacije učešća u multinacionalnim operacijama van granica Republike Srbije, u vezi sa ispunjenjem preuzetih međunarodnih obaveza.