Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o vazdušnom saobraćaju

VII. ANALIZA EFEKATA ZAKONA

Na koga će i kako će najverovatnije uticati rešenja u Zakonu

Ovaj zakon će imati uticaja na vazduhoplovnu privredu, pružaoce i korisnike usluga, vazduhoplovno osoblje, kao i na državne organe i organizacije koje imaju nadležnosti u oblasti vazdušnog saobraćaja.

U pogledu državnih organa i organizacija, ovim se zakonom jasnije određuje i razgraničava njihova nadležnost. Primer za to su odredbe o zaštiti životne sredine koje su do sada bile nedovoljno jasne, naročito kada je reč o preplitanju nadležnosti pojedinih institucija, što je prestavljalo otežavajuću okolnost za sprovođenje tih odredaba, kao i za donošenje odgovarajućih podzakonskih akata. Ovim zakonom se ovlašćenja za donošenje propisa u Glavi devetoj (Zaštita od buke i emisije izduvnih gasova), u članu 202. Zakona, prenose sa ministarstva nadležnog za poslove saobraćaja na ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine. Ovo rešenje je u svemu usklađeno i sa nadležnostima koje su članom 5a Zakona o ministarstvima poverene Ministarstvu zaštite životne sredine, s obzirom da se ono, između ostalog, stara o zaštiti vazduha; zaštiti ozonskog omotača, kao i zaštiti od buke i vibracija.

Kada je reč o Direktoratu, koji je nadležan za obavljanje vazduhoplovne inspekcije, odredbe ovog zakona će mu omogućiti da obavljanje pojedinih stručnih poslova vazduhoplovne inspekcije može, u skladu sa članom 48. stav 3. Zakona o inspekcijskom nadzoru („Službeni glasnik RS”, broj 36/15) poveriti licu koje ne ispunjava sve uslove za sticanje zvanja vazduhoplovnog inspektora, ali poseduje specijalističko znanje kakvo je neophodno za vršenje tih stručnih poslova, čime će se prevazići problem nedovoljnog broja vazduhoplovnih inspektora sa važećom pilotskom dozvolom i važećim ovlašćenjima (s obzirom da zbog mogućnosti ostvarivanja značajno većih zarada u vazduhoplovnoj industriji, aktivni piloti nisu dovoljno zainteresovani za rad sa punim radnim vremenom u Direktoratu, kao javnoj agenciji).

Odredbe ovog zakona trebalo bi da pozitivno utiču na sve vazduhoplovne subjekte (domaće i strane avio-prevozioce, pružaoce usluga u vazdušnoj plovidbi, operatere aerodroma i sl.), kao i na zaposlene u tim vazduhoplovnim subjektima, s obzirom da se ovim zakonom jasnije definišu njihova prava i obaveze i određeni uslovi koje moraju da ispune. Kao primer se može navesti izmena člana 91. Zakona, koji sada sadrži detaljne uslove koje mora da ispuni strani avio-prevozilac za obavljanje međunarodnog javnog avio-prevoza s Republikom Srbijom.

Kada je reč o domaćim avio-prevoziocima, ovim zakonom se jasnije uređuju ovlašćenja vođe vazduhoplova, ali se daje i mogućnost avio-prevoziocima da utvrde listu putnika neprihvatljivog ponašanja, te da iz razloga bezbednosti odbiju da prevezu takve putnike.

Ovaj zakon će imati pozitivnog efekta i na operatere domaćih i stranih vazduhoplova koji učestvuju u traganju i spasavanju ili obavljaju humanitarne letove, s obzirom da se njegovim odredbama predviđa da će oni biti oslobođeni plaćanja aerodromske naknade.

Odredbe ovog zakona uticaće i na ispitivače i procenjivače koji vrše proveru stručne osposobljenosti vazduhoplovnog osoblja, kao i na stručnjake koji učestvuju u radu drugostepene lekarske komisije kojima se sada zakonom garantuje pravo na nadoknadu za njihov rad.

Odredbe ovog zakona utiču i na sve učesnike u transportu opasne robe, s obzirom da se sada jasno i detaljno uređuju njihove obaveze.

Koji su troškovi koje će primena akta izazvati građanima i privredi

Primena ovog zakona neće izazvati značajne nove troškove građanima i privredi, s obzirom da se njegovim odredbama postojeća rešenja ne menjaju značajno, već se postojeća unapređuju i uređuju na jasniji i detaljniji način. Predviđeni troškovi se pretežno odnose na obavezu plaćanja određenih taksi propisanih zakonom.

Pojedine takse koje se uvode ovim zakonom nisu nove, odnosno stranke su bile u obavezi da ih plaćaju i do sada. Npr. taksa koja se izmenom člana 206. Zakona uvodi za izdavanje odobrenja stranom avio-prevoziocu za transport opasnog tereta, kao i taksa predviđena novim članom 216. Zakona, koju će za izdavanje ovlašćenja plaćati instruktori za transport opasne robe, postojale su kao obaveze i po čl. 68. i 72. Zakona o transportu opasnog tereta, koji se ovim zakonom stavlja van snage. Takođe, taksa koja se predviđa novim članom 227. stav 5. Zakona već je utvrđena kao obaveza u članu 227. stav 4. važećeg teksta Zakona. Novi trošak predstavljaće taksa koju će plaćati učesnici u transportu opasne robe za odobrenje programa stručnog osposobljavanja, koja se uvodi novim članom 215. Zakona. Takođe, novim članom 226. Zakona uvodi se taksa za izdavanje odobrenja za korišćenje tehničke opreme kojom se obavlja pregled obezbeđivanja. Visina ovih taksi biće utvrđena izmenama posebnog propisa iz člana 241. stav 2. Zakona o vazdušnom saobraćaju, koji će stupiti na snagu po pribavljenoj saglasnosti Vlade.

Posebno napominjemo da će pojedina rešenja predviđena u Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o vazdušnom saobraćaju uticati na smanjenje troškova koje građani i privreda imaju usled primene postojećih zakonskih rešenja U tom smislu izdvajamo eksplicitno oslobađanje od obaveze plaćanja aerodromske naknade operatera domaćih i stranih vazduhoplova koji učestvuju u traganju i spasavanju ili obavljaju humanitarne letove.

Da li su pozitivne posledice donošenja Zakona takve da opravdavaju troškove koje će on stvoriti

S obzirom da će donošenje ovog zakona omogućiti dalje podizanje nivoa bezbednosti i obezbeđivanja u vazduhoplovstvu, to svakako opravdava sve troškove koje će on stvoriti.

Da li akt stimuliše pojavu novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju

Da, s obzirom da je reč o izmeni i dopuni zakona koji je stvorio pretpostavke za liberalizaciju tržišta vazduhoplovnih usluga i definisao uslove koje moraju da ispunjavaju vazduhoplovni subjekti koji se bave delatnostima u vazduhoplovstvu.

Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da iznesu svoje stavove

Da. U pripremi ovog zakona održano je više radnih sastanaka u kojima su, osim predstavnika Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kao ovlašćenog predlagača, učestvovali i davali svoje primedbe i sugestije predstavnici Ministarstva odbrane, Ministarstva unutrašnjih poslova, Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, Kontrole letenja Srbije i Crne Gore SMATSA d.o.o, Aerodroma „Nikola Tesla” Beograd, Er Srbije, Saobraćajnog fakulteta i Agencije za borbu protiv korupcije.

Koje će se mere tokom primene zakona preduzeti da se bi se ostvarilo ono što se donošenjem zakona namerava

Reč je o svim onim merama kojima se zakon izvršava, a to je: donošenje svih predviđenih podzakonskih akata, sprovođenje odgovarajuće osnovne provere i sertifikacije vazduhoplovnih subjekata u skladu sa izmenjenim odredbama zakona, sprovođenje periodičnih provera, ali i inspekcijskog nadzora. Takođe, kao rezultat ovog nadzora može doći do pokretanja prekršajnog postupka ili krivičnog postupka.

U cilju efikasnijeg sprovođenja zakona, Direktorat će organizovati i odgovarajuće sastanke i seminare, kako bi detaljno upoznao vazduhoplovne subjekte sa zakonskim rešenjima i kako bi promovisao značaj unapređenja bezbednosti i obezbeđivanja u vazduhoplovstvu.