Predlog zakona o izmenama Zakona o akcizama

PREDLOG ZAKONA

O IZMENAMA ZAKONA O AKCIZAMA

Član 1.

U Zakonu o akcizama („Službeni glasnik RS”, br. 22/01, 73/01, 80/02, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05-dr. zakon, 61/07 i 5/09), u članu 40a stav 1. menja se i glasi:

„Na cigarete iz uvoza i na cigarete proizvedene u zemlji plaća se akciza, i to:

1) do 31. decembra 2009. godine u iznosu od 11,00 din/pak;

2) u periodu od 1. januara do 31. decembra 2010. godine u iznosu od 16,00 din/pak;

3) u periodu od 1. januara do 31. decembra 2011. godine u iznosu od 20,00 din/pak;

4) od 1. januara 2012. godine 24,00 din/pak.”

Član 2.

U članu 40b stav 1. menja se i glasi:

„Na cigarete iz uvoza i na cigarete proizvedene u zemlji, pored akcize iz člana 40a ovog zakona, plaća se i akciza po stopi od 35%.”

Član 3.

U članu 41. stav 1. tačka 6) briše se.

Član 4.

U članu 43. stav 1. tačka 4) briše se.

Član 5.

Prvo naredno usklađivanje dinarskih iznosa akcize iz člana 1. ovog zakona izvršiće se u januaru 2010. godine stopom rasta cena na malo u 2009. godini.

Član 6.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

O b r a z l o ž e nj e

I. USTAVNO-PRAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA

Pravni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. tač. 6) i 15) Ustava Republike Srbije, prema kome Republika Srbija uređuje i obezbeđuje, između ostalog, poreski sistem i finansiranje ostvarivanja prava i dužnosti Republike Srbije utvrđenih Ustavom i zakonom.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Razlozi za donošenje zakona jesu postizanje ciljeva u domenu politike akciza, kao što su dalja postepena harmonizacija akcizne politike sa propisima i standardima Evropske unije, smanjenje pojava sive ekonomije u prometu cigareta i samim tim, obezbeđivanje stabilnijeg priliva sredstava od akciza u republički budžet.

Harmonizacija akcizne politike ispoljava se, pre svega, u daljem usaglašavanju sa sistemom oporezivanja cigareta akcizom u Evropskoj uniji, u smislu povećanja ukupnog akciznog opterećenja cigareta, imajući u vidu da prema opštem pravilu iz Direktive Saveta br. 92/79/EEZ, 99/81/EEZ i 02/10EC ukupno akcizno opterećenje (specifična akciza + proporcionalna) ne sme biti ispod 57% maloprodajne cene jedne paklice cigareta u kategoriji cigareta sa najpopularnijom cenom i da ukupna akciza ne može biti niža od 64€ na 1000 komada cigareta u kategoriji cigareta sa najpopularnijom cenom. Ovim zakonom, predlaže se izmena postojećeg sistema oporezivanja cigareta akcizom, u smislu povećanja specifične akcize i smanjenja proporcionalne stope akcize, čime se obezbeđuje dalje približavanje pomenutim standardima EU. Na ovaj način obezbediće se povećanje prihoda od akcize na cigarete, s obzirom da bi budžetski prihod u velikoj meri bio nezavisan od cenovne politike proizvođača, odnosno uvoznika cigareta. Istovremeno, na ovaj način, tržište se štiti od jeftinih cigareta i cigareta lošeg kvaliteta. Na taj način utiče se na smanjenje potrošnje cigareta uz sprovođenje Okvirne konvencije o kontroli duvana. Utvrđivanjem akcizne strukture na cigarete do 2012. godine, svim učesnicima na tržištu garantuje se stabilnost i predvidivost, a što, kao očekivanu posledicu, treba da ima održivost investicija i zaposlenosti u domaćoj duvanskoj industriji. Predložene mere odgovaraju kako domaćem proizvođaču cigareta, tako i uvozniku cigareta, a državi obezbeđuju održivost prihoda.

Postizanje planiranih ciljeva moguće je jedino ostvariti izmenama i dopunama zakona.

III. SADRŽINA ZAKONA

Uz član 1.

Predlažu se novi iznosi specifične akcize na cigarete, po periodima primene do 2012. godine, i dalje. Predloženi iznosi usklađivali bi se godišnjom stopom rasta cena na malo.

Uz član 2.

Predlaže se nova stopa proporcionalne akcize na cigarete.

Uz čl. 3. i 4.

Vrši se pravno-tehnička redakcija teksta zakona u delu kaznenih odredaba zakona, imajući u vidu da je zakonom o izmenama i dopunama zakona o akcizama („Službeni glasnik RS”, broj 5/09) član 33. Zakona brisan.

Uz član 5.

Ovim članom precizira se vreme kada će se izvršiti prvo naredno usklađivanje specifičnih iznosa akcize na proizvode iz člana 1. ovog zakona.

Uz član 6.

Propisuje se dan stupanja na snagu ovog zakona.

IV. SREDSTVA NEOPHODNA ZA SPROVOĐENjE OVOG ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti posebna sredstva u republičkom budžetu.

V. RAZLOZI ZA DONOŠNjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Razmatranje i donošenje ovog zakona po hitnom postupku predlaže se u skladu sa članom 161. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije. Imajući u vidu planiran trend prikupljanja prihoda budžeta, predlaže se donošenje zakona po hitnom postupku.

ODREDBE ZAKONA KOJE SE MENjAJU

Član 40a

Na cigarete iz uvoza i na cigarete proizvedene u zemlji plaća se akciza, i to:

1) do 31. decembra 2009. godine u iznosu od 8,92 din/pak;

2) u periodu od 1. januara do 31. decembra 2010. godine u iznosu od 13,32 din/pak;

3) u periodu od 1. januara do 31. decembra 2011. godine u iznosu od 14,20 din/pak;

4) od 1. januara 2012. godine 14,97 din/pak.

NA CIGARETE IZ UVOZA I NA CIGARETE PROIZVEDENE U ZEMLjI PLAĆA SE AKCIZA, I TO:

1) DO 31. DECEMBRA 2009. GODINE U IZNOSU OD 11,00 DIN/PAK;

2) U PERIODU OD 1. JANUARA DO 31. DECEMBRA 2010. GODINE U IZNOSU OD 16,00 DIN/PAK;

3) U PERIODU OD 1. JANUARA DO 31. DECEMBRA 2011. GODINE U IZNOSU OD 20,00 DIN/PAK;

4) OD 1. JANUARA 2012. GODINE 24,00 DIN/PAK.

Akciza na cigarete iz stava 1. ovog člana plaća se po pakovanju od 20 komada.

Na cigarete koje su u pakovanju različitom od pakovanja iz stava 2. ovog člana, akciza se plaća srazmerno pakovanju.

Član 40b

Na cigarete iz uvoza i na cigarete proizvedene u zemlji, pored akcize iz člana 40a ovog zakona, plaća se i akciza po stopi od, i to:

1) do 31. decembra 2009. godine 38%;

2) od 1. januara do 31. decembra 2010. godine 39%;

3) od 1. januara do 31. decembra 2011. godine 40%;

4) od 1. januara 2012. godine 42%.

NA CIGARETE IZ UVOZA I NA CIGARETE PROIZVEDENE U ZEMLjI, PORED AKCIZE IZ ČLANA 40A OVOG ZAKONA, PLAĆA SE I AKCIZA PO STOPI OD 35%.

Osnovicu za obračun akcize iz stava 1. ovog člana čini maloprodajna cena cigareta, koju utvrđuje proizvođač, odnosno uvoznik cigareta.

XIII. KAZNENE ODREDBE

Član 41.

Novčanom kaznom od 10.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:

1) brisana

2) obračunatu akcizu ne uplati u propisanom roku (član 23);

3) ne podnese ili ne podnese blagovremeno obračun akcize (čl. 24. i 25);

4) ne prijavi početak obavljanja delatnosti nadležnom poreskom organu, odnosno ne prijavi Poreskoj upravi – Centrali mesto na kome obavlja prodaju tečnog naftnog gasa krajnjem potrošaču za pogon motornih vozila (član 30);

5) ne vodi evidenciju o akciznim proizvodima na način koji omogućuje utvrđivanje i kontrolu obaveze akcize (član 31);

6) kod promene stopa i iznosa akcize ne izvrši popis akciznih proizvoda na zalihama ili ako u nove cene ne ukalkuliše povećanu, smanjenu ili ukinutu akcizu (član 33);

7) brisana

8) ako nije dostavio nadležnom poreskom organu dokaz da je sredstva po osnovu povraćaja akcize preneo na kupca (član 37. stav 6);

9) prodaje duvanske prerađevine po maloprodajnim cenama koje su različite od onih koje je odredio proizvođač, odnosno uvoznik (član 40đ);

10) maloprodajne cene duvanskih prerađevina nisu prijavljene Upravi, kao i da nisu istaknute u, odnosno na objektu trgovine na malo tako da su jasno vidljive (član 40đ);

11) ne objavi maloprodajne cene duvanskih prerađevina u „Službenom glasniku Republike Srbije“, objavi maloprodajne cene duvanskih prerađevina u „Službenom glasniku Republike Srbije“ bez pismene saglasnosti Uprave ili objavi različite maloprodajne cene duvanskih prerađevina u „Službenom glasniku Republike Srbije“ od cena prijavljenih Upravi (član 40đ).

Za radnje iz stava 1. ovog člana kazniće se za prekršaj i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 500 do 50.000 dinara.

Član 43.

Novčanom kaznom od 5.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice – preduzetnik:

1) ako obračunatu akcizu ne uplati u propisanom roku (član 23);

2) ako ne podnese ili neblagovremeno podnese obračun akcize (čl. 24. i 25);

3) ako ne prijavi početak obavljanja delatnosti nadležnom poreskom organu, odnosno ne prijavi Poreskoj upravi – Centrali mesto na kome obavlja prodaju tečnog naftnog gasa krajnjem potrošaču za pogon motornih vozila (član 30);

4) ako pri promeni stopa i iznosa akcize ne izvrši popis akciznih proizvoda na zalihama ili ako u nove cene ne ukalkuliše povećanu, smanjenu ili ukinutu akcizu (član 33);

5) brisana

6) ako nije dostavio nadležnom poreskom organu dokaz da je sredstva preneo na kupca (član 37. stav 6);

7) ako prodaje duvanske prerađevine po maloprodajnim cenama koje su različite od onih koje je odredio proizvođač, odnosno uvoznik (član. 40đ);

8) ako maloprodajne cene duvanskih prerađevina nisu prijavljene Upravi, kao i ako nisu istaknute u, odnosno na objektu trgovine na malo tako da su jasno vidljive (član 40đ);

9) ne objavi maloprodajne cene duvanskih prerađevina u „Službenom glasniku Republike Srbije“, objavi maloprodajne cene duvanskih prerađevina u „Službenom glasniku Republike Srbije“ bez pismene saglasnosti Uprave ili objavi različite maloprodajne cene duvanskih prerađevina u „Službenom glasniku Republike Srbije“ od cena prijavljenih Upravi (čl. 40b i 40đ).

Za prekršaj iz stava 1. tač. 1), 3) i 4) ovog člana kazniće se i fizičko lice – proizvođač alkoholnih pića novčanom kaznom u iznosu od 500 do 50.000 dinara.

Ostavite komentar