Predlog zakona o davanju kontragarancije Republike Srbije Srbiji i Crnoj Gori po zajmu Evropske investicione banke za finansiranje obnove puteva u Republici Srbiji

P R E D L O G Z A K O N A

O DAVANjU KONTRAGARANCIJE REPUBLIKE SRBIJE SRBIJI I CRNOJ GORI PO ZAJMU EVROPSKE INVESTICIONE BANKE ZA

FINANSIRANjE PROJEKTA EVROPSKIH PUTEVA B – SRBIJA I

CRNA GORA

Kontragarancija Republike Srbije

Član 1.

Republika Srbija preuzima obavezu da kao kontragarant izmiri obaveze Srbije i Crne Gore po zajmu Evropske investicione banke, u iznosu od 120 miliona evra, po osnovu Ugovora o finansiranju između Srbije i Crne Gore i Evropske investicione banke Projekat evropskih puteva – B (Srbija i Crna Gora), zaključenog 17. maja 2004. godine u Luksemburgu.

Obaveza Republike Srbije

Član 2.

Kontragarancija iz člana 1. ovog zakona daje se Srbiji i Crnoj Gori na ime obaveze iz Zakona o zaduženju Srbije i Crne Gore kod Evropske investicione banke (Projekat evropskih puteva B – Srbija i Crna Gora) („Službeni list SCG“, broj 31/04), kojim se Srbija i Crna Gora zadužuje u svoje ime, a za račun Republike Srbije, u iznosu od 120 miliona evra radi finansiranja Projekta evropskih puteva B – Srbija i Crna Gora i Zakona o ratifikaciji Ugovora o finansiranju (Projekat evropskih puteva B – Srbija i Crna Gora) između Srbije i Crne Gore i Evropske investicione banke („Službeni list SCG – Međunarodni ugovori“, broj 15/04).

Korisnik zajma

Član 3.

Korisnik zajma iz člana 1. ovog zakona je Republika Srbija (u daljem tekstu: Korisnik zajma).

Izvođač radova je Republička direkcija za puteve (u daljem tekstu: Izvođač radova).

Način povlačenja sredstava zajma

Član 4.

Sredstva zajma povlače se po zahtevu Izvođača radova, koji zastupa zajmoprimca, preko Ministarstva finansija, na specijalni račun – „EIB E.R.P. Loan S & M (Serbia)“, koji će biti otvoren na ime Republike Srbije kod Narodne banke Srbije.

Otplata zajma

Član 5.

Otplata zajma vrši se po nalogu zajmoprimca, preko Narodne banke Srbije, u evrima.

Obaveze Korisnika zajma

Član 6.

Sredstva za otplatu zajma obezbediće Korisnik zajma.

Korisnik zajma dužan je da sredstva za otplatu zajma obezbeđuje prema planu otplate za svaku povučenu tranšu, u iznosu koji uključuje glavnicu, obračunatu kamatu i prateće troškove.

Obaveze Izvođača radova

Član 7.

Radi otplate zajma Izvođač radova dužan je da Korisniku zajma obezbeđuje sredstva iz sopstvenih prihoda, u iznosu i po dinamici utvrđenoj u članu 6. stav 2. ovog zakona, uplatom dinarske protivvrednosti dospelih deviznih obaveza po obračunu Narodne banke Srbije i obaveštenju Ministarstva finansija.

Ako po osnovu izdate kontragarancije Republika Srbija izvrši obavezu umesto Izvođača radova, ima pravo na povraćaj glavnice, kamate i pratećih troškova koji nastanu zbog neizvršenja, odnosno neblagovremenog izvršenja obaveze, do visine iznosa izmirene obaveze, kao i pravo da od Izvođača radova naplati obračunatu zakonsku kamatu.

Pravo na povraćaj sredstava iz stava 2. ovog člana Republika Srbija ostvariće tako što će Izvođaču radova umanjiti sredstva od utvrđenih budžetskih aproprijacija i subvencija ili, ako Izvođač radova nije korisnik budžetskih sredstava Republike Srbije, inicirati naplatu sa računa Izvođača radova, na osnovu ovlašćenja dobijenog od Izvođača radova ili drugih instrumenata obezbeđenja, u skladu sa propisima kojima se uređuje platni promet.

Stupanje na snagu

Član 8.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

O B R A Z L O Ž E Nj E

I. USTAVNI, ODNOSNO PRAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbama člana 72. stav 1. tač. 1. i 4. Ustava Republike Srbije, kojima je propisano da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje, između ostalog, odnose sa drugim državama i međunarodnim institucijama, kao i sistem u oblasti ekonomskih odnosa sa inostranstvom i odredbi člana 5. stav 1. Zakona o zaduženju Srbije i Crne Gore kod Evropske investicione banke (Projekat evropskih puteva B – Srbija i Crna Gora) („Službeni list SCG“, broj 31/04 – u daljem tekstu: Zakon o zaduženju), kojom je propisano da će radi urednog obezbeđenja sredstava za izmirenje dospelih obaveza predviđenih Ugovorom o finansiranju između Srbije i Crne Gore i Evropske investicione banke Projekat evropskih puteva – B (Srbija i Crna Gora) – u daljem tekstu: Ugovor o finansiranju, za zajam u visini od 120 miliona evra, Republika Srbija izdati Srbiji i Crnoj Gori kontragaranciju.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su u odredbi člana 5. stav 1. Zakona o zaduženju, kojom je propisano da će radi urednog obezbeđenja sredstava za izmirenje dospelih obaveza predviđenih Ugovorom o finansiranju, Republika Srbija izdati Srbiji i Crnoj Gori kontragaranciju. Naime, Srbija i Crna Gora zadužuje se u iznosu od 120 miliona evra u svoje ime, a za račun države članice Republike Srbije, kod Evropske investicione banke radi finansiranja Projekta evropskih puteva B – Srbija i Crna Gora, i to u delu koji se odnosi na radove u Republici Srbiji na putnom pravcu E 75 Beograd – Novi Sad. Republika Srbija se obavezuje da će u svakoj godini obezbeđivati sredstva u godišnjem budžetu za izmirivanje obaveza koje dospevaju u toj godini, po osnovu Ugovora o finansiranju koji je ratifikovan Zakonom o ratifikaciji Ugovora o finansiranju (Projekat evropskih puteva B – Srbija i Crna Gora) između Srbije i Crne Gore i Evropske investicione banke („Službeni list SCG – Međunarodni ugovori“, broj 15/04), a koji je zaključen 17. maja 2004. godine u Luksemburgu, sa ciljem da se olakša realizacija Projekta evropskih puteva – B (Srbija i Crna Gora), koji je podeljen na deo za Republiku Crnu Goru i deo za Republiku Srbiju. Komponenta projekta za Republiku Srbiju se uglavnom sastoji iz radova u Republici Srbiji na deonici puta E 75 Beograd – Novi Sad, i to obnovu postojeće kolovozne trake i postojećeg mosta preko Dunava kod Beške i izgradnju druge kolovozne trake i drugog mosta kod Beške, koje treba da izvede Republička direkcija za puteve.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

U odredbi člana 1. Predloga zakona predviđa se preuzimanje obaveze Republike Srbije da kao kontragarant izmiri obaveze Srbije i Crne Gore po zajmu Evropske investicione banke, u visini od 120 miliona evra, po osnovu Ugovora o finansiranju.

U odredbi člana 2. Predloga zakona predviđa se pitanje koje se odnosi na obaveze Republike Srbije, pa se shodno istom, kontragarancija iz člana 1. ovog predloga zakona daje Srbiji i Crnoj Gori na ime obaveze iz Zakona o zaduženju.

U odredbi člana 3. Predloga zakona uređuje se pitanje Korisnika zajma, a koji je u ovom slučaju Republika Srbija, odnosno Izvođača radova, koji je u ovom slučaju Republička direkcija za puteve.

U odredbama čl. 4. i 5. Predloga zakona predviđa se način povlačenja sredstava zajma, kao i kako se vrši otplata zajma.

U odredbama čl. 6. i 7. Predloga zakona predviđena su pitanja koja se odnose na obaveze koje Korisnik zajma i Izvođač radova imaju u vezi sa ovim zajmom.

U odredbi člana 8. Predloga zakona predviđeno je stupanje na snagu ovog zakona.

IV. PROCENA IZNOSA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona obezbeđivaće se sredstva u budžetu Republike Srbije.

V. ANALIZA EFEKATA ZAKONA

Rešenja predviđena u Predlogu zakona o davanju kontragarancije Republike Srbije Srbiji i Crnoj Gori po zajmu Evropske investicione banke za finansiranje Projekta evropskih puteva – B Srbija i Crna Gora, imaju efekat u smislu obezbeđenja Republike Srbije kao kontragaranta, s obzirom na to da se Predlogom zakona Izvođač radova, u konkratnom slučaju Republička direkcija za puteve, obavezuje da obezbedi sredstva za otplatu zajma, iz sopstvenih prihoda, jer bi u protivnom Republika Srbija imala direktnu obavezu otplate zajma, što bi izazvalo dodatno opterećenje budžeta. Istovremeno, rešenja predviđena u Predlogu zakona imaju efekat i u pogledu zaštite Evropske investicione banke, kao zajmodavca, s obzirom na to da Republika Srbija, shodno odredbama Predloga zakona, preuzima obavezu da izmiri obaveze Srbije i Crne Gore, u visini od 120 miliona evra, po osnovu Ugovora o finansiranju.

U širem smislu reči, efekat ovog predloga zakona proizlazi iz činjenice da je uslov za povlačenje sredstava po ovom zajmu kod Evropske investicione banke u iznosu od 120 miliona evra za finansiranje Projekta evropskih puteva B – Srbija i Crna Gora, izdavanje kontragarancije Republike Srbije Srbiji i Crnoj Gori, kako bi Republička direkcija za puteve, Izvođač radova, počela da koristi sredstava po ovom zajmu, čime bi se izbegle štetne posledice koje mogu da nastanu ukoliko se što pre ne otpočne sa obnovom objekata koji će se finansirati iz ovog zajma. Obnova objekata koji će se finansirati iz ovog zajma, u konkretnom slučaju radovi u Republici Srbiji na deonici puta E 75 Beograd – Novi Sad, odnosno obnova postojeće kolovozne trake i postojećeg mosta preko Dunava kod Beške i izgradnja druge kolovozne trake i drugog mosta kod Beške, koje treba da izvede Republička direkcija za puteve.

VI. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Razlozi za donošenje ovog zakona po hitnom postupku, saglasno članu 157. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, proizlaze iz činjenice da je uslov za povlačenje sredstava po ovom zajmu kod Evropske investicione banke, u iznosu od 120 miliona evra, izdavanje kontragarancije Republike Srbije Srbiji i Crnoj Gori, kako bi Republička direkcija za puteve, kao Izvođač radova, što pre počela da koristi sredstva po ovom zajmu.

Ostavite komentar