PREDLOG ZAKONA
O IZMENI ZAKONA O SLOBODNOM PRISTUPU INFORMACIJAMA
OD JAVNOG ZNAČAJA
Član 1.
U Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja („Službeni glasnik RS”, br. 120/04, 54/07 i 104/09), član 28. menja se i glasi:
„Član 28.
Rešenja Poverenika su obavezujuća, konačna i izvršna.
Administrativno izvršenje rešenja Poverenika sprovodi Poverenik prinudom (prinudnom merom, odnosno novčanom kaznom), u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.
U postupku administrativnog izvršenja rešenja Poverenika ne može se izjaviti žalba koja se odnosi na izvršenje.
Ako Poverenik ne može sprovesti svoje rešenje na način iz stava 2. ovog člana, Vlada mu na njegov zahtev pruža pomoć u postupku administrativnog izvršenja tog rešenja – primenom mera iz svoje nadležnosti, odnosno obezbeđivanjem izvršenja rešenja Poverenika neposrednom prinudom.”
Član 2.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
O B R A Z L O Ž E Nj E
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbi člana 51. stav 2. Ustava Republike Srbije, kojom je predviđeno da svako ima pravo na pristup podacima koji su u posedu državnih organa i organizacija kojima su poverena javna ovlašćenja, u skladu sa zakonom.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja („Službeni glasnik RS“, broj 104/09) dopunjen je član 28. osnovnog teksta Zakona, koji reguliše obaveznost i izvršenje rešenja Poverenika. Izmenama ovog člana, u stavu 2. propisano je da su rešenja Poverenika obavezujuća, konačna i izvršna, a stavom 3. da Vlada, u slučaju potrebe, obezbeđuje izvršenje rešenja Poverenika i da može bliže odrediti način izvršenja rešenja.
Međutim, budući da su predmet zaštite navedenog zakona informacije od javnog značaja kojima raspolažu državni i drugi organi prema kojima Vlada, u okviru svojih nadležnosti nema ovlašćenja da obezbedi izvršenje rešenja Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, potrebno je odrediti organ koji u okviru svojih ovlašćenja može da obezbedi izvršenje ovih rešenje i utvrditi postupak za sprovođenje izvršenja.
III. OBRAZLOŽENjE POJEDINAČNIH REŠENjA
Članom 1. Predloga zakona utvrđuje se da su rešenja Poverenika obavezujuća, konačna i izvršna.
Budući da je Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja propisano da se na postupak pred Poverenikom primenjuje Zakon o opštem upravnom postupku kojim je određeno da administrativno izvršenje rešenja pored prvostepenog organa može da sprovodi i drugi organ ukoliko se posebnim propisom to odredi, predlaže se da Poverenik vrši administrativno izvršenje rešenja koje je doneo u drugom stepenu, u postupku i sa ovlašćenjima prvostepenog organa prema odredbama zakona kojima se uređuje opšti upravni postupak.
Saglasno ovlašćenju iz člana 12. stav 2. Zakona o opštem upravnom postupku prema kome se samo zakonom može propisati da u pojedinim upravnim stvarima žalba nije dopuštena, i to ako je na drugi način obezbeđenja zaštita prava i pravnih interesa stranke, odnosno zaštita zakonitosti predviđeno je da se u postupku administrativnog izvršenja rešenja Poverenika ne može izjaviti žalba koja se odnosi na izvršenje. Zaštita prava može se ostvariti u sudskom postupku.
U slučaju da Poverenik nema mogućnosti da svoje rešenje sprovede prinudom, na njegov zahtev Vlada će mu pružiti pomoć u postupku administrativnog izvršenja rešenja primenom mera iz svoje nadležnosti.
Članom 2. Predloga zakona predviđeno je da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“
IV. FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA
ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti dodatna finansijska sredstva u budžetu Republike Srbije.
V. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Zakon je neophodno doneti po hitnom postupku kao bi se obezbedilo efikasno izvršenje rešenja Poverenika u cilju ostvarenja i zaštite interesa javnosti da zna i ostvarenja slobodnog demokratskog poretka i otvorenog društva.