Predlog zakona o ribarstvu

PREDLOG ZAKONA O RIBARSTVU

I. OSNOVNE ODREDBE

Predmet zakona

Član 1.

Ovim zakonom uređuje se upravljanje ribljim resursima u ribolovnim vodama koje obuhvata gajenje, očuvanje i zaštitu, ulov, korišćenje i promet riba.

Upravljanje ribljim resursima vrši se u skladu sa principom održivog korišćenja, koji doprinosi očuvanju ihtiofaunističkog diverziteta i ekološkog integriteta vodenih ekosistema.

Značenje izraza

Član 2.

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:

1) riba u ribolovnim vodama jeste prirodni resurs u državnoj svojini, osim ribe u ribnjacima, poluribnjacima, kavezima u ribolovnoj vodi i ograđenim ili pregrađenim delovima ribolovne vode za gajenje riba (u daljem tekstu: objektima za gajenje riba), koja je u svojini vlasnika objekta za gajenje riba;

2) ribolovne vode jesu površinske (prirodne i veštačke) tekuće i stajaće vode u kojima žive ribe, osim voda u posebno zaštićenim delovima prirode proglašenim na osnovu posebnog zakona; voda proizvodnih sistema za komercijalni uzgoj riba (ribnjaci, poluribnjaci, ograđeni ili pregrađeni delovi ribolovne vode koji se koriste za komercijalni uzgoj riba, kavezni sistemi); akumulacije, jezera i/ili tekuće vode čija je osnovna namena vodosnabdevanje stanovništva; akumulacije, jezera i/ili tekuće vode iz kojih se zahvata voda za piće, a koje su posebno zaštićene kao izvorišta vodosnabdevanja;

3) prirodne ribolovne vode jesu tekuće vode – potoci i reke sa rukavcima, mrtvajama i plavnom zonom do odbrambenih nasipa i stajaće vode – jezera, bare i močvare;

4) veštačke ribolovne vode jesu: kanali; akumulacije; pozajmišta – potopljeni kopovi peska, šljunka, kamena, zemlje, uglja i drugih mineralnih sirovina; ribnjaci i poluribnjaci;

5) ribarsko područje jeste prirodna ili veštačka voda ili njen deo koji čini hidrološku, biološku i ekonomsku celinu za održivo korišćenje ribljeg fonda;

6) održivo korišćenje ribljeg fonda jeste takvo korišćenje kojim se obezbeđuje ista stopa i struktura njegove eksploatacije u dužem vremenskom periodu;

7) privredni ribolov jeste lov polno zrelih primeraka riba udičarskim, mrežarskim i samolovnim alatima, radi stavljanja ulovljene ribe u promet;

8) sportski ribolov jeste takmičarski ribolov polno zrelih primeraka riba kao sportska aktivnost;

9) rekreativni ribolov je lov polno zrelih riba udičarskim i pomoćnim mrežarskim alatima radi zadovoljenja potreba građana za rekreacijom;

10) gajenje riba podrazumeva gajenje riba, mlađi i oplođene ikre u objektima za gajenje riba radi poribljavanja ribolovnih voda i stavljanja u promet;

11) ribnjaci jesu ograničene, od prirodnih tokova odvojene vodene površine, u kojima se gaji riba, a koji se po želji proizvođača mogu puniti vodom i potpuno isprazniti;

12) poluribnjaci jesu ograničene, od prirodnih tokova odvojene vodene površine, u kojima se gaji riba, a koje se ne mogu puniti vodom ili potpuno isprazniti po želji proizvođača;

13) kanali kojima se voda dovodi i odvodi od ribnjaka ili poluribnjaka smatraju se sastavnim delom ribnjaka ili poluribnjaka;

14) kavezi u ribolovnoj vodi jesu kavezi postavljeni za gajenje riba u ribolovnoj vodi;

15) ograđeni ili pregrađeni delovi ribolovne vode jesu ograđeni ili pregrađeni prirodni (potoci, reke, rukavci) ili veštački tokovi (kanali), jezera, bare, veštačke akumulacije i drugi antropogeni vodeni ekosistemi za gajenje riba;

16) ekstenzivni sistem proizvodnje jeste sistem gajenja riba baziran na prirodnoj hrani;

17) poluintenzivni sistem proizvodnje jeste sistem gajenja riba baziran na prirodnoj i dodatnoj hrani;

18) intenzivan sistem proizvodnje jeste sistem gajenja riba baziran na kompletnim hranljivim smešama;

19) prirodna hrana podrazumeva biljke i životinje koje žive u vodi u kojoj se gaji riba i kojima se riba hrani;

20) dodatna hrana podrazumeva hranu koja se dodaje gajenim ribama u vodenu sredinu;

21) juvenilni primerci riba (mladunci) jesu jedinke riba u periodu razvoja između završetka metamorfoze larvi (ličinki) i sticanja polne zrelosti;

22) lovostaj jeste vreme u kojem se pojedine vrste riba, osim riba gajenih u ribnjacima, ne smeju loviti i stavljati u promet;

23) strane vrste riba (alohtone) jesu one vrste riba koje primarno ne žive u određenoj ribolovnoj vodi;

24) matica jeste polno zrela riba, bez obzira na pol;

25) nedorasle ribe jesu svi razvojni oblici riba koji još nisu dostigli polnu zrelost;

26) korisnik ribarskog područja je privredno društvo, odnosno preduzeće ili drugo pravno lice, koje ispunjava uslove propisane zakonom za korišćenje ribarskog područja.

II. RIBARSKA PODRUČJA

Ustanovljavanje i proglašavanje ribarskih područja

Član 3.

Radi održivog korišćenja ribljeg fonda na ribolovnim vodama obrazuju se ribarska područja.

Ribarsko područje ustanovljava ministar nadležan za poslove životne sredine (u daljem tekstu: ministar), po prethodno pribavljenom mišljenju ministarstva nadležnog za vodoprivredu.

Aktom iz stava 2. ovog člana određuju se granice i namena ribarskog područja u pogledu vrste ribolova koji se na njemu obavlja (privredni, privredni i/ili rekreativni i sportski ribolov).

Granica između ribarskih područja na tekućoj ribolovnoj vodi određuje se upravno na maticu toka od obale do obale, odnosno do glavnih odbrambenih nasipa.

Za ribolovne vode koje su istovremeno državne granice, granice ribarskog područja određuju se prema državnoj granici, upravno na maticu toka od obale do državne granice, odnosno do glavnih odbrambenih nasipa.

Ustupanje ribarskih područja na korišćenje

Član 4.

Ribarsko područje ili deo ribarskog područja na teritoriji Republike Srbije (u daljem tekstu: ribarsko područje) ustupa na korišćenje ministar.

Ribarsko područje koje se celom površinom nalazi na teritoriji autonomne pokrajine ustupa na korišćenje pokrajinski organ nadležan za poslove ribarstva (u daljem tekstu: nadležni pokrajinski organ), osim ako ribarsko područje ili njegov deo istovremeno ne predstavlja državnu granicu, u kom slučaju ribarsko područje ili njegov deo ustupa na korišćenje ministar.

Ribarsko područje ustupa se na korišćenje javnim konkursom na 10 godina.

Ribarsko područje ustupljeno na korišćenje, korisnik ne može ustupati drugim licima.

Uslovi za ustupanje i oduzimanje ribarskog područja

Član 5.

Ribarsko područje može da se ustupi na korišćenje privrednom društvu, odnosno preduzeću ili drugom pravnom licu (u daljem tekstu: korisnik) koje ispunjava sledeće uslove:

da je tehnički i stručno opremljeno za obavljanje delatnosti, odnosno da ima zaposleno lice u stalnom radnom odnosu sa najmanje IV stepenom stručne spreme – poljoprivredni tehničar stočarskog smera ili veterinarski tehničar;

da ima organizovanu ribočuvarsku službu;

da nije u roku od dve godine pre objavljivanja konkursa za ustupanje ribarskog područja na korišćenje kažnjavano za privredne prestupe ili prekršaje;

da ima program upravljanja ribarskim područjem.

Ministar može korisniku oduzeti ribarsko područje ili deo ribarskog područja ako korisnik:

1) koristi ribarsko područje ili deo ribarskog područja suprotno srednjoročnom i godišnjem programu upravljanja ribarskim područjem;

2) ne sprovodi mere predviđene ugovorom o ustupanju na korišćenje ribarskog područja, srednjoročnim i godišnjim programom upravljanja ribarskim područjem;

3) prestane da ispunjava uslove iz stava 1. ovog člana.

Član 6.

Za korišćenje ribarskog područja plaća se naknada.

Korisnik je obavezan da naknadu za korišćenje ribarskog područja uplati na račun propisan za uplatu javnih prihoda. Ako se ribarsko područje nalazi na teritoriji više jedinica lokalne samouprave, korisnik je obavezan da naknadu uplati na propisan račun u korist tih jedinica lokalne samouprave srazmerno površini koju ribarsko područje ima na njihovim teritorijama.

Sredstva ostvarena od naknade iz stava 2. ovog člana u visini od 60% prihod su budžeta Republike i usmeravaju se Fondu za zaštitu životne sredine, a u visini od 40% prihod su budžeta jedinice lokalne samouprave i koriste se za zaštitu, unapređenje i održivo korišćenje prirodnih resursa ribarskog područja.

Visinu naknade za korišćenje ribarskog područja utvrđuje Vlada.

Ugovor o ustupanju na korišćenje ribarskog područja

Član 7.

Ribarsko područje ili njegov deo koristi se na osnovu ugovora o ustupanju ribarskog područja na korišćenje koji zaključuju ministar, odnosno nadležni pokrajinski organ i korisnik.

Ugovor iz stava 1. ovog člana naročito sadrži: naziv ribarskog područja, period korišćenja ribarskog područja, uslove pod kojima se koristi ribarsko područje, obaveze korisnika, način plaćanja naknade za korišćenje ribarskog područja, uslove i način raskida ugovora.

Privremeno ustupanje ribarskog područja

Član 8.

Ribarsko područje koje konkursom nije ustupljeno na korišćenje, privremeno se daje na korišćenje bez konkursa privrednom društvu, odnosno preduzeću ili drugom pravnom licu, koje ispunjava uslove iz člana 5. stav 1. ovog zakona, a najduže do godinu dana.

Obeležavanje ribarskog područja

Član 9.

Korisnik je dužan da vidno obeleži granice ribarskog područja u roku od tri meseca od dana potpisivanja ugovora o ustupanju na korišćenje ribarskog područja ili njegovog dela.

U roku iz stava 1. ovog člana korisnik je dužan da odredi pojedine delove ribarskog područja za mrest i razviće riba (prirodna mrestilišta, rastilišta i sl.), da potpuno zabrani ribolov na tim delovima ribarskog područja i da ih vidno označi u roku od 30 dana od dana početka zabrane ribolova.

Ministar bliže propisuje način obeležavanja granica ribarskog područja, odnosno njegovog dela.

Čuvanje ribarskog područja

Član 10.

Korisnik je dužan da obezbedi čuvanje ribarskog područja.

Čuvanje ribarskog područja može da vrši lice koje je zaposleno na neodređeno vreme kod korisnika, koje je završilo najmanje osnovnu školu, koje ima položen stručni ispit i licencu za ribočuvara i koje ispunjava propisane uslove za nošenje oružja i druge uslove utvrđene zakonom i aktom korisnika ribarskog područja (u daljem tekstu: ribočuvar).

Pored ribočuvara, korisnik ribarskog područja može da angažuje i lica volontere koji poslove čuvanja ribarskog područja obavljaju kao pratnja ribočuvaru.

Ribočuvar pri vršenju svojih poslova mora imati vidno istaknutu ribočuvarsku legitimaciju, koju izdaje korisnik ribarskog područja na propisanom obrascu.

Ministar propisuje obrazac ribočuvarske legitimacije.

Stručni ispit

Član 11.

Stručni ispit za ribočuvara polaže se pred komisijom koju obrazuje ministar.

Ministar bliže propisuje uslove, program i način polaganja ispita iz stava 1. ovog člana.

Licenca za ribočuvara

Član 12.

Licencu za ribočuvara izdaje ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine (u daljem tekstu: ministarstvo) licu koje je položilo stručni ispit iz člana 11. ovog zakona.

Troškove izdavanja licence snosi podnosilac zahteva za izdavanje licence.

Izdatu licencu ministarstvo može rešenjem oduzeti ako utvrdi da ribočuvar nesavesno i nestručno obavlja svoje poslove.

Ministarstvo vodi registar izdatih licenci.

Ministar propisuje bliže uslove i postupak za izdavanje i oduzimanje licence, kao i način vođenja registra izdatih licenci.

Ovlašćenja ribočuvara

Član 13.

U vršenju svojih poslova ribočuvar je dužan da preduzme sledeće mere:

1) zatraži od lica zatečenog u ribolovu na ribarskom području da pokaže isprave kojima se utvrđuje njegov identitet, ribarsku legitimaciju i dozvolu za privredni ribolov, odnosno legitimaciju ribolovca i dozvolu za rekreativni ribolov;

2) izvrši pregled plovila, ribolovnog alata, opreme i ulova i da utvrdi da li se ribolov obavlja u skladu sa zakonom;

3) vrši prodaju dnevnih i višednevnih dozvola za rekreativni ribolov pod uslovima propisanim ovim zakonom;

4) privremeno oduzme ulov, ribarsku legitimaciju, legitimaciju ribolovca i dozvolu za privredni ili rekreativni ribolov, sredstva, alat i opremu, kao i druge predmete pronađene na ribarskom području, ako postoji osnovana sumnja da su upotrebljeni ili namenjeni za izvršavanje radnji koje su zabranjene ovim zakonom.

O izvršenom privremenom oduzimanju dokumenata, sredstava, alata, opreme i ulova, ribočuvar izdaje licu od koga je izvršio privremeno oduzimanje potvrdu o tome.

Oduzeta sredstva, alate, opremu, ulov, kao i dokumenta iz stava 1. tačka 4. ovog člana ribočuvar je dužan da bez odlaganja preda korisniku.

Prava i obaveze korisnika

Član 14.

Korisnik utvrđuje svojim pravilima naročito: način organizovanja ribolova, vreme trajanja ribolova, kontrolu izlovljavanja riba, naknadu za učinjenu štetu u ribarskom području, mere sigurnosti u ribolovu i način korišćenja objekata u ribolovu.

Pravno ili fizičko lice koje obavlja ribolov suprotno odredbama ovog zakona ili na drugi način pričini štetu ribljem fondu dužan je da tu štetu naknadi korisniku ribarskog područja.

Korisnik ima pravo aktivne legitimacije u pogledu ostvarivanja prava korišćenja i pokretanja krivičnih i prekršajnih postupaka.

Korisnik je dužan da sredstva dobijena po osnovu naknade štete nastale kršenjem ovog zakona, namenski upotrebi za otklanjanje učinjene štete i za unapređenje rada čuvarske službe, o čemu izveštava ministarstvo.

Korisnik je dužan da izvesti ministarstvo o učinjenom prekršaju od strane privrednog ribara radi evidentiranja prekršaja u registru privrednih ribara, kao i da izvesti ministarstvo o prekršaju ribolovca radi evidentiranja prekršaja u registru ribolovaca.

Ministar propisuje visinu naknade koju lica iz stava 2. ovog člana plaćaju na ime štete prouzrokovane ribljem fondu.

Programi upravljanja ribarskim područjem

Član 15.

Korisnik je dužan da najkasnije u roku od godinu dana od dana potpisivanja ugovora o korišćenju ribarskog područja donese srednjoročni program unapređenja ribarstva za period na koji mu je ono dodeljeno na korišćenje.

U skladu sa srednjoročnim programom iz stava 1. ovog člana, korisnik donosi godišnji program unapređenja ribarstva najkasnije do kraja tekuće godine za narednu godinu.

Do donošenja srednjoročnog programa ribarsko područje koristi se na osnovu privremenog programa koji se donosi za prvu godinu korišćenja, a koji korisnik donosi u roku od tri meseca od dana ustupanja ribarskog područja na korišćenje.

Ministar, odnosno nadležni pokrajinski organ daje saglasnost na programe iz st. 1, 2. i 3. ovog člana.

Programe iz st. 1. i 2. ovog člana mogu izrađivati organizacije koje su registrovane za stručna i naučna istraživanja iz oblasti ribarstva i/ili ekologije kopnenih voda.

Korišćenje ribolovnih voda u zaštićenom prirodnom dobru vrši staralac na osnovu programa upravljanja zaštićenim prirodnim dobrom, na koji saglasnost daje ministar.

Za ribolovne vode u zaštićenom prirodnom dobru na teritoriji autonomne pokrajine saglasnost na program upravljanja daje nadležni pokrajinski organ, osim za zaštićena prirodna dobra od međunarodnog i nacionalnog značaja.

Srednjoročni program

Član 16.

Srednjoročni program sadrži naročito:

1) podatke o korisniku ribarskog područja;

2) podatke o ribarskom području ili delu ribarskog područja;

3) osnovne hidrološke, biološke, fizičke, hemijske i druge karakteristike voda ribarskog područja;

4) podatke o ribljim vrstama u vodama ribarskog područja, procenu njihove biomase (količine) i godišnje produkcije sa posebnim osvrtom na ribolovno najznačajnije vrste;

5) mere za zaštitu i održavanje ribljeg fonda i mogućnosti i načine njegovog godišnjeg povećanja;

6) program poribljavanja po vrstama i količini riba i vremenu i mestu poribljavanja;

7) mere za zaštitu ribljih plodišta, riba i riblje mlađi sa plavnih područja;

8) mere za otkrivanje i suzbijanje zagađivanja voda ribarskog područja;

9) izlovljavanje po vrstama i količinama riba na osnovu godišnjeg prirasta ribljeg fonda;

10) uslove obavljanja ribolovnih aktivnosti i mere za njihovo unapređenje, kao i za unapređenje ribolovnog turizma na ribarskom području;

11) organizaciju ribočuvarske službe;

12) ekonomske pokazatelje korišćenja ribarskog područja;

13) sredstva potrebna za sprovođenje srednjoročnog programa i način obezbeđivanja i korišćenja tih sredstava.

Ministar bliže propisuje sadržinu srednjoročnog programa.

Godišnji program

Član 17.

Godišnji program sadrži naročito:

1) procenu biomase i prirasta ribljeg fonda u ribarskom području;

2) dozvoljeni godišnji i dnevni izlov ribe po vrstama;

3) dinamiku poribljavanja ribarskog područja po vrstama i količini riba i vremenu i mestu poribljavanja, kao i potrebna novčana sredstva;

4) mere i način zaštite ribarskog područja i organizaciju rada ribočuvarske službe;

5) planirana novčana sredstva i njihovu namenu.

Ministar bliže propisuje sadržinu godišnjeg programa.

Usaglašavanje programa ribarskih područja

Član 18.

Korisnik ribarskog područja ili dela ribarskog područja dužan je da uskladi svoj srednjoročni i godišnji program sa programima susednih ribarskih područja sa kojima se graniči i sa drugim programima i planovima.

Korisnik ribarskog područja koje se graniči sa zaštićenim prirodnim dobrom dužan je da uskladi svoj srednjoročni i godišnji program sa aktom o zaštiti tog prirodnog dobra.

Korisnik ribarskog područja koje se nalazi u nacionalnom parku, odnosno drugom zaštićenom dobru, dužan je da srednjoročni program, godišnji i privremeni program uskladi sa programom zaštite i razvoja nacionalnog parka, odnosno zaštićenog prirodnog dobra.

Izveštaj o korišćenju ribarskog područja

Član 19.

Korisnik ribarskog područja je dužan da pripremi godišnji izveštaj o korišćenju ribarskog područja i dostavi ga ministarstvu ili nadležnom pokrajinskom organu najkasnije do 31. januara tekuće godine za prethodnu godinu.

Korisnik je dužan da najkasnije 90 dana pre isteka perioda na koji mu je ribarsko područje dodeljeno na korišćenje, pripremi srednjoročni izveštaj o korišćenju ribarskog područja i dostavi ga ministarstvu.

III. GAJENjE RIBA

Gajenje riba

Član 20.

Gajenje riba može obavljati privredno društvo, odnosno preduzeće ili drugo pravno lice i preduzetnik, na način i pod uslovima propisanim ovim zakonom.

Korisnik ribarskog područja može obavljati gajenje riba na ribarskom području, odnosno na delu ribarskog područja ako je gajenje riba predviđeno srednjoročnim programom upravljanja ribarskim područjem.

Gajenje riba u ribolovnim vodama

Član 21.

Korisnik može na delu ribarskog područja ustupljenog na korišćenje, odobriti postavljanje plivajućih kaveza u ribolovnu vodu ili ograđivanje i pregrađivanje dela ribolovne vode radi gajenja ribe samo ako je to u skladu sa namenom ribarskog područja, odnosno ako ne narušava kvalitet vode, ne narušava bitno vodni režim i ne ometa plovidbu.

Korisnik je obavezan da za radove iz stava 1. ovog člana izradi procenu uticaja na životnu sredinu.

Dozvolu za izvođenje radova iz stava 1. ovog člana izdaje ministar uz saglasnost ministra nadležnog za poslove vodoprivrede.

Uslovi za izgradnju ribnjaka i poluribnjaka

Član 22.

Ribnjak ili poluribnjak se može graditi ako se:

ne izaziva zamočvarenje okolnog zemljišta;

ne sprečava slobodno doticanje i oticanje vode u vodenim ekosistemima gde se nalazi vodozahvat za ribnjak i poluribnjak;

onemogućava nesmetano obavljanje delatnosti nizvodnog postojećeg ribnjaka ili poluribnjaka.

Ministar i ministar nadležan za poslove vodoprivrede sporazumno propisuju bliže uslove za izgradnju ribnjaka i poluribnjaka.

Obaveze proizvođača pri gajenju riba

Član 23.

Proizvođač riba pri gajenju riba dužan je da obezbedi potrebne objekte i opremu za proizvodnju ribe, oplođene ikre i mlađi, kao i stručno rukovođenje poslovima gajenja riba.

Ispunjenost uslova iz stava 1. ovog člana utvrđuje ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede.

Troškove za utvrđivanje ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog člana snosi proizvođač riba, odnosno korisnik.

Zaštita objekta za gajenje ribe

Član 24.

Na ribnjaku, poluribnjaku, pregrađenom i ograđenom delu ribolovne vode zabranjena je svaka radnja koja može da ugrozi nesmetanu proizvodnju riba.

Lov ribe u objektima za gajenje riba

Član 25.

Iz ribnjaka, poluribnjaka, pregrađenih i ograđenih delova ribolovne vode mogu se loviti ribe i ako nemaju propisanu veličinu, kao i za vreme lovostaja.

Rekreativni i sportski ribolov se može obavljati i u ribnjacima, poluribnjacima, pregrađenim i ograđenim delovima ribolovne vode ako proizvođač riba ili korisnik to dozvoli.

Uslovi gajenja riba

Član 26.

Proizvođač riba, odnosno korisnik unosi u ribnjak, poluribnjak, pregrađene i ograđene delove ribolovne vode, zdravu ribu, riblju mlađ i oplođenu ikru, pod uslovom da prethodno obavi zdravstvenu kontrolu i ispitivanje kvaliteta vode.

Poribljavanje ribolovnih voda vrstama riba koje su nestale iz tih voda (reintrodukcija ili ponovno unošenje) obavlja se na osnovu dozvole ministra, a po prethodno pribavljenoj saglasnosti na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu.

Proizvođač riba, odnosno korisnik iz stava 1. ovog člana može uneti u ribnjak, poluribnjak, pregrađene i ograđene delove ribolovne vode, vrste stranog porekla na osnovu dozvole ministra, a po prethodno pribavljenoj saglasnosti na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu.

Monitoring gajenja riba

Član 27.

Proizvođač riba, odnosno korisnik, dužan je da obezbedi praćenje zdravstvenog stanja gajenih riba.

IV. OČUVANjE I ZAŠTITA RIBLjEG FONDA

Član 28.

Na ribarskom području i drugoj ribolovnoj vodi ne može se:

1) loviti i uništavati riblja mlađ i primerci ribe veće biološke vrednosti u vreme mresta i lovostaja;

2) loviti riba neposredno rukom;

3) loviti riba eksplozivom i drugim rasprskavajućim sredstvima, harpunom, ostima, podvodnom puškom i drugim zabranjenim sredstvima i alatima, vatrenim oružjem, strujom ili hemijskim i drugim sredstvima koja ubijaju, truju ili omamljuju ribu;

4) pregrađivati vodeni tok privremenim ili stalnim pregradama koje ometaju prolaz ribe, ako to nije predviđeno investiciono-tehničkom dokumentacijom za izgradnju, odnosno rekonstrukciju objekata ili postrojenja ili srednjoročnim programom;

5) loviti noću mladicu, lipljana i pastrmku, na ribarskom području koje se može koristiti samo za rekreativni ribolov;

6) zatvarati, odvraćati i iscrpljivati voda iz ribolovne vode, ako se time prouzrokuje opasnost za opstanak ribe;

7) naglo ispuštati voda iz prirodnih i veštačkih jezera i drugih akumulacija ako se time prouzrokuje opasnost za opstanak ribe;

8) ometati postavljanje znakova kojima se obeležava ribarsko područje, prirodno riblje plodište, prirodno dobro, ribnjak ili ribolovna voda za ribolov pod posebnim uslovima i mestima na kojima je ribolov zabranjen, kao i vršiti oštećivanje i premeštanje znakova;

9) sprečavati spašavanje ribe i riblje mlađi, sa zemljišta koje je poplavljeno;

10) lice bez dozvole kretati sa sredstvima i alatima za ribolov van puteva pored ribarskog područja, ribnjaka ili drugih ribolovnih voda;

11) držati alat i sredstva za privredni ribolov u objektima i na objektima koji se nalaze na ribolovnoj vodi ili na drugim objektima u ribarskom području od strane lica koje nije ovlašćeno da obavlja privredni ribolov;

12) močiti lan i konoplja;

13) loviti riba potezanjem odnosno kačenjem udicom za telo-grabuljanjem.

Odredbe stava 1. tač. 2), 4), 5) i 7) ovoga člana odnose se i na ribnjake, određene delove ribolovne vode, kao i na gajenje riba u kavezima.

Mere za očuvanje i zaštitu ribljeg fonda

Član 29.

Radi zaštite ribljeg fonda i unapređivanja ribarstva ustanovljava se lovostaj za sve ili pojedine vrste riba na ribarskom području ili na delovima ribarskog područja, kao i zabrana lova riba koje nemaju propisanu veličinu.

Ministar naređuje lovostaj i zabranu iz stava 1. ovog člana.

Radi praćenja stanja ribljeg fonda u ribolovnim vodama ministar propisuje program monitoringa na period od dve godine.

Monitoring iz stava 3. ovog člana može da vrši ovlašćena organizacija koja ispunjava uslove u pogledu kadrova, opreme i prostora.

Ministar određuje organizacije iz stava 4. ovog člana koje ispunjavaju uslove za vršenje monitoringa.

Rešenje o promeni režima ribolova i perioda lovostaja

Član 30.

Ministar, na osnovu ukazane potrebe, a prema meteorološkim, hidrološkim i biološkim pokazateljima donosi rešenje o promeni režima ribolova ili perioda lovostaja za pojedine vrste riba na ribarskom području.

Prirodna riblja plodišta

Član 31.

Ministar određuje prirodna riblja plodišta na pojedinim delovima ribarskih područja radi neometanog mresta riba, a u cilju očuvanja i zaštite ribljeg fonda.

Zabranjen je svaki vid ribolova u područjima proglašenim za prirodna riblja plodišta, kao i bilo kakve druge aktivnosti koje ometaju mrest, razvoj i kretanje riba, osim ribolova u naučno-istraživačke svrhe.

Korisnik ribarskog područja na kome se nalaze prirodna riblja plodišta dužan je da ih vidno obeleži, istakne zabranu ribolova, zabranu kretanja bez ovlašćenja i zabranu bilo kakvog drugog uznemiravanja riba i da preduzme sve potrebne vodoprivredne zahvate koji obezbeđuju nesmetan priliv vode u plodišta i odliv iz njih i druge mere integralnog upravljanja ribarskim područjem koje obezbeđuju funkcionalni integritet prirodnog ribljeg plodišta.

Poribljavanje ribolovnih voda

Član 32.

Poslove poribljavanja ribolovnih voda i troškove poribljavanja snosi korisnik ribarskog područja, u skladu sa srednjoročnim i godišnjim programom.

Poribljavanje se vrši samo sa autohtonim vrstama riba, a materijal za poribljavanje obezbeđuje se javnim tenderom.

Javni tender raspisuje ministarstvo, a za ribolovne vode na teritoriji autonomne pokrajine nadležni pokrajinski organ.

Materijal za poribljavanje može se proizvoditi u mrestilištu koje je registrovano za obavljanje proizvodnje ribe, oplođene ikre, uzgoj ribe i mlađi.

Poribljavanje se vrši juvenilnim primercima (mladuncima) uz potvrdu o poreklu i potvrdu o zdravstvenom stanju koju izdaje republički veterinarski inspektor, a u prisustvu inspektora nadležnog za poslove zaštite životne sredine.

Izuzetno, poribljavanje se u minimalnom obimu i na tačno određenim lokacijama ribolovnih voda može obavljati i oplođenom ikrom, slobodnim embrionima, larvama i adultima, uz odobrenje ministra, ako postoji ugroženost ribljeg fonda na ribarskom području i ako nema drugog dostupnog materijala za poribljavanje.

Ribolovne vode mogu se poribljavati samo sa materijalom koji potiče iz voda istog rečnog sliva kome pripada i ribolovna voda koja se poribljava.

Ograničenja korišćenja ribolovnih voda

Član 33.

Izgradnja ili rekonstrukcija vodoprivrednog objekta ili postrojenja na ribolovnoj vodi može se vršiti samo pod uslovom da se obezbedi nesmetano razmnožavanje riba, migracije riba i očuvanje ribljeg fonda.

Korisnici dovodnih, turbinskih i drugih kanala dužni su da ugrade i održavaju odgovarajuće uređaje koji sprečavaju ulaz ribe u te kanale, a korisnici brana su dužni da obezbede adekvatne riblje prolaze (staze).

U prirodnim ribljim plodištima zabranjeno je vađenje peska, šljunka, kamenja, panjeva, kao i preuzimanje drugih radnji kojima se narušavanjem ekoloških odlika ribolovnih voda ugrožava riblji fond.

Spašavanje ribe sa poplavljenog područja

Član 34.

Na poplavljenom području zabranjeno je obavljanje ribolova dok se voda ne povuče u korito ribolovne vode.

Korisnik je dužan da preduzme sve mere da se riba sa poplavljenih područja vrati u korito ribolovne vode.

Vlasnik zemljišta koje je poplavljeno dužan je da omogući korisniku sprovođenje mera i aktivnosti vraćanja ribe sa poplavljenog područja u korito ribolovne vode.

Korisnik je dužan da vlasniku zemljišta nadoknadi štetu nastalu prilikom sprovođenja mera i aktivnosti vraćanja ribe sa poplavljenog područja u korito ribolovne vode.

Očuvanje ekosistema ribolovnih voda

Član 35.

Zabranjeno je u ribolovnu vodu ispuštati štetne i opasne materije ili na nju delovati drugim agensima koji bi narušili njene fizičke, hemijske i biološke odlike i time ugrozili zdravstveno stanje, život i opstanak riba i doveli do narušavanja faunističkog sastava ili umanjenja ribljeg fonda.

Zabranjeno je preduzimati mere koje dovode do takvih promena hidrološkog režima koje negativno utiču na životni ciklus, posebno na mrest ribljih vrsta.

Zabranjeno je deponovanje i odlaganje smeća na obalama ribolovnih voda i u ribolovnoj vodi.

Zabrana unošenja novih vrsta riba

Član 36.

Zabranjeno je unositi nove vrste riba koje do tada nisu postojale u ribolovnoj vodi bez odobrenja ministra.

Mere očuvanja ribljeg fonda

Član 37.

U slučaju da dođe do promene fizičkih, hemijskih ili bioloških odlika ribolovne vode koje će štetno delovati na riblji fond ili da postoji opravdana sumnja da će do toga doći, korisnik je dužan da preduzme odgovarajuće mere kako bi sačuvao riblji fond.

Izlov ugrožene ribe i njeno premeštanje u drugu ribolovnu vodu radi spašavanja u smislu stava 1. ovog člana, korisnik može da obavi na osnovu dozvole koju izdaje ministar.

Dozvolom iz stava 2. ovog člana određuje se vreme i način vršenja ribolova.

Korisnik je dužan da aktivnosti iz stava 2. ovog člana vrši u prisustvu ovlašćenog lica ministarstva i da drugim zainteresovanim licima omogući da o svom trošku ostvare pravo uvida u način i tok sprovođenja aktivnosti na spašavanju ribljeg fonda.

Korisnik dozvole za ribolov iz stava 2. ovog člana dužan je da po izvršenom ribolovu podnese izveštaj ministarstvu o količini i vrsti ribe, vremenu obavljanja ribolova, mestu i načinu ribolova, odnosno korišćenju pribora i sredstava za obavljeni ribolov.

Za aktivnosti iz st. 1. i 2. ovog člana, korisnik je dužan da obezbedi finansijska sredstva.

V. RIBOLOV

1. Privredni ribolov

Uslovi za obavljanje privrednog ribolova

Član 38.

Privredni ribolov na ribarskom području može da obavlja pravno ili fizičko lice koje ispunjava uslove propisane ovim zakonom.

Pravno lice može da obavlja privredni ribolov ako ima:

1) potrebnu opremu za osnovne hidrohemijske, hidrobiološke i ihtiološke analize;

2) zaposlena lica sa visokom stručnom spremom poljoprivredne struke stočarskog smera, diplomiranog biologa ili diplomirane stručnjake veterinarske struke;

3) zaposlena lica sa položenim stručnim ispitom za ribare.

Fizičko lice može da obavlja privredni ribolov ako je upisano u registar privrednih ribara.

Privredni ribolov pravno i fizičko lice obavlja na osnovu sporazuma sa korisnikom ribarskog područja i godišnje dozvole, u skladu sa srednjoročnim i godišnjim programom, odnosno privremenim programom.

Ministar bliže propisuje uslove u pogledu opreme iz stava 2. tačka 1) ovog člana.

Član 39.

Stručni ispit za ribara polaže se pred komisijom koju obrazuje ministar.

Lice sa položenim stručnim ispitom iz stava 1. ovog člana stiče pravo na upis u registar privrednih ribara.

Ministar bliže propisuje uslove, način i program polaganja stručnog ispita iz stava 1. ovog člana.

Registar privrednih ribara

Član 40.

Registar privrednih ribara vodi ministarstvo.

Ministar bliže propisuje sadržinu i način vođenja registra privrednih ribara.

Godišnja dozvola za privredni ribolov

Član 41.

Godišnju dozvolu za privredni ribolov izdaje korisnik ribarskog područja na zahtev pravnog ili fizičkog lica.

Za izdavanje godišnje dozvole iz stava 1. ovog člana plaća se naknada.

Sredstva ostvarena od naknade iz stava 2. ovog člana u visini od 70% prihod su korisnika ribarskog područja, a u visini od 30% prihod su budžeta Republike i uplaćuju se na račun Fonda za zaštitu životne sredine.

Sredstva iz stava 3. ovog člana koja su prihod korisnika ribarskog područja koriste se u skladu sa srednjoročnim i godišnjim programom.

Godišnja dozvola za privredni ribolov koja se izdaje fizičkom licu glasi na ime i neprenosiva je.

Godišnja dozvola za privredni ribolov koja se izdaje pravnom licu važi samo za jedno lice u radnom odnosu kod pravnog lica koje ima položen stručni ispit za ribara.

Korisnik ribarskog područja ne može izdavati godišnju dozvolu za privredni ribolov pravnom licu koje ne ispunjava uslove propisane ovim zakonom, odnosno fizičkom licu koje nije upisano u registar privrednih ribara.

Prilikom obavljanja privrednog ribolova, lice koje poseduje dozvolu za privredni ribolov može imati jednog pomoćnika u čamcu, koji ne mora imati položen stručni ispit za ribara.

Godišnja dozvola može da se oduzme licu ako to lice prestane da ispunjava uslove za obavljanje privrednog ribolova, ako se utvrdi da je dozvola izdata na osnovu netačnih podataka ili ako to lice privredni ribolov obavlja suprotno odredbama ovog zakona.

Ministar propisuje sadržinu obrasca godišnje dozvole, kao i visinu naknade za izdavanje te godišnje dozvole.

Opterećenje ribljeg fonda kao resursa

Član 42.

Radi očuvanja ribljeg fonda kao prirodnog resursa, korisnik ribarskog područja ne može izdati veći broj godišnjih dozvola za privredni ribolov od broja dozvola utvrđenih godišnjim programom.

Alati za obavljanje privrednog ribolova

Član 43.

Pravno i fizičko lice obavlja privredni ribolov mrežarskim, udičarskim i samolovnim alatima koji ne ugrožavaju juvenilne primerke riba i životinje kojima se riba hrani.

Ministar bliže propisuje način, alate i sredstava kojima se obavlja privredni ribolov.

Ograničenja privrednog ribolova

Član 44.

Korisnik ribarskog područja ili dela ribarskog područja namenjenog za privredni ribolov, može srednjoročnim i godišnjim programom ograničiti ili zabraniti upotrebu pojedinih alata za privredni ribolov.

Radi zaštite ribljeg fonda i unapređivanja ribarstva, korisnik ribarskog područja može, uz saglasnost ministra, odnosno nadležnog pokrajinskog organa, privremeno, a najduže na period od godinu dana, zabraniti privredni ribolov na određenom delu ribarskog područja.

O ograničenjima i zabranama iz st. 1. i 2. ovog člana korisnik ribarskog područja je dužan da blagovremeno obavesti pravna i fizička lica koja obavljaju privredni ribolov.

U slučaju iz st. 1. i 2. ovog člana pravno ili fizičko lice koje obavlja privredni ribolov ima pravo na novčanu naknadu ili na umanjenje cene godišnje dozvole za privredni ribolov, u visini izgubljene dobiti, odnosno srazmerno iznosu te dobiti.

Evidencija ulova privrednog ribara

Član 45.

Pravno ili fizičko lice koje obavlja privredni ribolov obavezno je da svakodnevno vodi evidenciju o ulovu ribe i da sačinjava mesečni i godišnji izveštaj koji dostavlja korisniku ribarskog područja na kraju tekućeg meseca, odnosno godine.

Korisnik ribarskog područja ili dela ribarskog područja ne može izdati dozvolu za privredni ribolov u tekućoj godini pravnom ili fizičkom licu koje mu nije dostavilo godišnji izveštaj za prethodnu godinu.

Ministar bliže propisuje način vođenja evidencije o ulovu ribe.

2. Rekreativni i sportski ribolov

Opšti uslovi

Član 46.

Rekreativnim ribolovom može da se bavi fizičko lice koje ima dozvolu za obavljanje rekreativnog ribolova i koje ima položen ispit za ribolovce (u daljem tekstu: ribolovac).

Dozvola

Član 47.

Dozvolu za rekreativni ribolov izdaje korisnik ribarskog područja na zahtev fizičkog lica, u skladu sa srednjoročnim i godišnjim programom unapređenja ribarstva.

Zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se neposredno korisniku ribarskog područja ili preko udruženja, klubova, saveza i asocijacija sportskih i/ili rekreativnih ribolovaca čiji je član podnosilac zahteva za izdavanje dozvole.

Korisnik može izdavati dozvole samo fizičkim licima sa položenim ribolovačkim ispitom i za ribarsko područje ili deo ribarskog područja koje mu je ustupljeno na korišćenje.

Dozvola za rekreativni ribolov izdaje se za kalendarsku godinu (godišnja dozvola), za jedan dan (dnevna dozvola), odnosno za više dana, a najviše do sedam dana (nedeljna dozvola).

Ministar bliže propisuje sadržinu obrasca dozvola iz stava 4. ovog člana.

Naknada za izdavanje dozvole za rekreativni i sportski ribolov

Član 48.

Za izdavanje dozvole iz člana 47. stav 1. ovog zakona plaća se naknada čiju visinu određuje korisnik ribarskog područja uz saglasnost ministra.

Sredstva ostvarena od naknade iz stava 1. ovog člana u visini od 70% prihod su korisnika ribarskog područja, a u visini od 30% prihod su budžeta Republike i uplaćuju se na račun Fonda za zaštitu životne sredine.

Ispit za ribolovca

Član 49.

Dozvola za rekreativni ribolov može da se izda licu koje ima položen ispit za ribolovca.

Pravo polaganja ispita iz stava 1. ovog člana ima lice starije od 14 godina.

Korisnik ribarskog područja organizuje i sprovodi polaganje stručnog ispita za ribolovca i izdaje uverenje o položenom ispitu za ribolovca.

Lica starija od 65 godina, lica sa položenim stručnim ispitom za ribara i lica sa položenim stručnim ispitom za ribočuvara, stiču pravo na dobijanje dozvole za rekreativni ribolov bez polaganja ispita za ribolovca.

Ministar bliže propisuje uslove, način i program polaganja stručnog ispita iz stava 1. ovog člana.

Registar i evidencija ribolovaca

Član 50.

Polaganjem ispita za ribolovca stiče se pravo upisa u registar ribolovaca koji vodi ministarstvo na osnovu podataka iz godišnjeg izveštaja korisnika ribarskog područja.

Sastavni deo izveštaja iz stava 1. ovog člana je evidencija ribolovaca koju vodi korisnik ribarskog područja.

Ministar bliže propisuje sadržinu i način vođenja registra ribolovaca.

Ograničavanje rekreativnog ribolova

Član 51.

Korisnik ribarskog područja ili dela ribarskog područja namenjenog za rekreativni ribolov može srednjoročnim i godišnjim programom, odnosno posebnim aktom odrediti slučajeve u kojima se može ograničiti ili zabraniti rekreativni ribolov na delu ribarskog područja, odnosno upotrebu pojedinih alata, opreme i sredstava za rekreativni ribolov.

Ako se ograničenje ili zabrana iz stava 1. ovog člana određuju posebnim aktom korisnika ribarskog područja, korisnik je dužan da o tim ograničenjima ili zabranama obavesti ribolovca ili da obaveštenje o tome javno objavi.

Korisnik ribarskog područja ili dela ribarskog područja može da zabrani rekreativni ribolov na način iz stava 1. ovog člana samo na delu ribarskog područja na kome je izvršeno ograđivanje ili pregrađivanje ribolovne vode, odnosno poribljavanje ili u slučaju pojave ribljih bolesti.

Ministar bliže propisuje način, alate, opremu i sredstva kojima se obavlja rekreativni ribolov.

Evidencija ulova rekreativnih ribolovaca

Član 52.

Korisnik je dužan da vodi evidenciju o ulovu rekreativnih ribolovaca.

Podaci iz evidencije ulova rekreativnih ribolovaca sastavni su deo godišnjeg izveštaja korisnika ribarskog područja.

Ministar bliže propisuje sadržinu i način vođenja evidencije.

Sportski ribolov

Član 53.

Korisnik ribarskog područja koje može da se koristi za privredni i rekreativni ribolov dužan je da na tom ribarskom području dozvoli sportski ribolov pod uslovima utvrđenim srednjoročnim programom.

Sportski ribolov se finansira i obavlja u skladu sa propisima kojima se uređuju aktivnosti sportskih udruženja, klubova i njihovih saveza i asocijacija.

Udruženja, klubovi, savezi i asocijacije sportskih ribolovaca obavezni su da svoje takmičenje organizuju u skladu sa merama zaštite i očuvanja ribljeg fonda propisanim ovim zakonom.

Udruženja, klubovi, savezi i asocijacije sportskih ribolovaca obavezni su da za izvođenje svojih takmičenja traže odobrenje od korisnika ribarskog područja na kome obavljaju takmičenja i uslove obavljanja takmičenja.

Za održavanje takmičenja sportskih ribolovaca, udruženja, klubovi, savezi i asocijacije sportskih ribolovaca plaćaju posebnu naknadu korisniku, čija se visina i način plaćanja određuju ugovorom koji zaključuju organizatori takmičenja i korisnik.

3. Ribolov u naučno-istraživačke svrhe i elektroribolov

Dozvola za ribolov u naučno-istraživačke svrhe

Član 54.

Ribolov u naučno-istraživačke svrhe obavlja se na osnovu dozvole koju izdaje ministar.

U dozvoli iz stava 1. ovog člana utvrđuje se:

1) ribarsko područje i ribolovne vode gde će se obavljati ribolov;

2) svrha ribolova za potrebe realizacije projekta odobrenog od strane nadležnog ministarstva;

3) vremenski period u kome će se obavljati ribolov;

4) imena lica koja obavljaju ribolov, sa podacima o naučno-istraživačkim ustanovama iz kojih su ta lica;

5) slučajevi i obim odstupanja od propisa o lovostaju;

6) vrsta i način upotrebe sredstava i alata za obavljanje ribolova.

Imalac dozvole dužan je da obavesti korisnika i ministarstvo o vremenu u kojem će obavljati ribolov u naučno-istraživačke svrhe.

Dozvola za ribolov električnom strujom

Član 55.

Ribolov električnom strujom (u daljem tekstu: elektroribolov) na ribarskom području može da se obavlja na osnovu dozvole koju izdaje ministar.

Elektroribolov mogu da vrše samo lica koja su stručno osposobljena za tu vrstu ribolova.

U dozvoli mora biti navedeno ribarsko područje i ribolovne vode gde će se ribolov iz stava 1. ovog člana obavljati, svrha ribolova, vremenski period u kome će se obavljati i imena lica koja će ga obavljati.

Imalac dozvole dužan je da obavesti korisnika ribarskog područja i ministarstvo o vremenu obavljanja elektroribolova i o aparatima za elektroribolov koje će koristiti.

O izvršenom elektroribolovu sastavlja se zapisnik.

Uslovi za obavljanje ribolova u naučno-istraživačke svrhe i elektroribolova

Član 56.

Ribolov u naučno-istraživačke svrhe može da se obavlja svim mrežarskim, udičarskim, samolovnim alatima i aparatom za elektroribolov, ali samo u onoj meri i obimu koji ne narušava sastav ihtiofaune i ne umanjuje bitno postojeći riblji fond.

Elektroribolov može da se obavlja u slučaju izlovljavanja ribe, radi poribljavanja u svrhu sagledavanja i praćenja stanja ribljeg fonda i u slučajevima spašavanja ribe sa poplavljenog područja.

Korisnik je dužan da aktivnosti iz stava 2. ovog člana vrši u prisustvu ovlašćenog lica ministarstva i da drugim zainteresovanim licima omogući da o svom trošku ostvare pravo uvida u način i tok sprovođenja aktivnosti.

Aparat za elektroribolov

Član 57.

Aparat za elektroribolov mogu koristiti samo naučno-istraživačke institucije i korisnici ribarskih područja uz saglasnost ministra.

Aparat za elektroribolov mora biti takvih odlika da dovodi do reverzibilne elektronarkoze riba i da ne izaziva njihovo uginuće.

VI. PROMET RIBA

Uslovi za obavljanje prometa ribe

Član 58.

Promet ribe mogu da obavljaju proizvođači, privredna društva i druga pravna lica registrovana za promet ribe, kao i fizička lica koja obavljaju privredni ribolov, u skladu sa ovim zakonom.

Udruženja, organizacije rekreativnih ribolovaca, sportski ribolovci i građani ne mogu ulovljenu ribu stavljati u promet.

Promet ribe se obavlja u objektima za gajenje ili skladištenje ribe i u objektima, odnosno prodavnicama i na pijacama pod uslovima propisanim ovim zakonom.

Zabranjen je promet prepariranih trofejnih primeraka riba ili delova riba bez saglasnosti ministra.

Objekat za promet ribe

Član 59.

Objekat, odnosno prodavnica može da obavlja promet ribe ako:

je izgrađen od tvrdog materijala ili da je nepokretnog montažnog tipa;

su unutrašnjost i prodajni pultovi na kojima se izlaže riba zaštićeni od direktnog uticaja sunca i visokih temperatura;

ima opremu i instalaciju za čuvanje i manipulaciju živom, smrznutom i prerađenom ribom;

ima opremu i instalaciju za hladnu i toplu vodu za održavanje higijene prostorije, opreme i sudova.

Privredni ribolov i promet ribe

Član 60.

Pravna i fizička lica koja obavljaju privredni ribolov mogu stavljati ribu u promet na pijacama ako:

na pijaci na kojoj se riba stavlja u promet postoji odvojeno mesto za promet ribe;

pijačno mesto za promet ribe bude natkriveno čvrstim zaštitnikom od direktnog uticaja sunca;

je prodajna tezga podignuta od zemlje najmanje jedan metar;

na pijačnom mestu za promet ribe postoji instalacija za vodu (dovod vode, slivnik za oticanje vode) radi održavanja higijene;

da je prilikom prodaje riba smeštena u jednom sloju na ledu u plitkim plastičnim posudama;

da poseduju uverenje o zdravstvenom stanju ribe od nadležne veterinarske inspekcije.

Pravna i fizička lica iz stava 1. ovog člana mogu stavljati u promet na pijacima isključivo svežu ribu koja je izlovljena u poslednjih 24 časa i prodavati je najduže do 12 časova.

Ograničenja prometa ribe

Član 61.

Ribe ulovljene u ribolovnoj vodi pre ustanovljenja lovostaja ne mogu se stavljati u promet posle isteka 24 časa od ustanovljenja lovostaja.

Iz objekta za gajenje riba može se stavljati u promet riba koja nema propisanu veličinu i za vreme lovostaja.

Pri prometu riba koje nemaju propisanu veličinu i u vreme lovostaja prodavac mora imati pismeni dokaz o proizvođaču, ili o uvozu ribe iz države u kojoj je minimalna propisana veličina za datu vrstu ribe manja ili je nema, kao i dokumentaciju o vrsti i količini ribe, ili o datumu i mestu ulova, odnosno kupovine ribe.

VII. NADZOR

Član 62.

Nadzor nad primenom odredaba ovog zakona i propisa donetih na osnovu ovog zakona vrši ministarstvo, ako ovim zakonom nije drugačije određeno.

Inspekcijski nadzor ministarstvo vrši preko inspektora nadležnog za poslove zaštite životne sredine (u daljem tekstu: inspektor).

Inspekcijski nadzor u skladu sa ovlašćenjima utvrđenim ovim zakonom i drugim zakonom vrši i ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede i vodoprivrede, preko veterinarskog i vodoprivrednog inspektora (u daljem tekstu: inspektor).

Jedinica lokalne samouprave vrši inspekcijski nadzor preko komunalnog inspektora (u daljem tekstu: inspektor) u pogledu ispunjenosti uslova za promet ribe u skladu sa ovim zakonom, kao povereni posao.

Prava i dužnosti inspektora

Član 63.

Inspektor ima pravo i dužnost da proverava:

1) da li se ustupljeno ribarsko područje koristi u skladu sa srednjoročnim i godišnjim programima, u skladu sa ovim zakonom;

2) da li je korisnik obeležio ribarsko područj, u skladu sa ovim zakonom;

3) da li je korisnik uskladio srednjoročni i godišnji program sa drugim programima i aktima utvrđenim ovim i drugim zakonima;

4) da li korisnik podnosi izveštaj o korišćenju ribarskog područja, u skladu sa ovim zakonom;

5) da li se gajenje riba vrši pod uslovima utvrđenim ovim zakonom;

6) ispunjenost uslova za proizvodnju i promet kvalitetne ribe, riblje mlađi i oplođene ikre za poribljavanje;

7) da li proizvođač, odnosno korisnik vrši monitoring gajenja riba;

8) da li se na ribarskom području i drugoj ribolovnoj vodi primenjuju propisane zabrane lova riba, odnosno preduzimanja drugih radnji, u skladu sa ovim zakonom;

9) da li korisnik ribarskog područja na kome se nalaze prirodna riblja plodišta sprovodi propisane mere, u skladu sa ovim zakonom;

10) da li se poribljavanje ribolovnih voda vrši na propisan način;

11) da li se primenjuju propisane zabrane i ograničenja korišćenja i očuvanja ekosistema ribolovnih voda, odnosno mere i aktivnosti za spašavanje ribe i riblje mlađi sa poplavljenog područja;

12) da li se primenjuje zabrana unošenja novih vrsta riba bez odobrenja ministra;

13) da li se sprovode mere očuvanja ribljeg fonda;

14) da li se privredni i rekreativni ribolov, ribolov za naučno-istraživačke svrhe i elektroribolov vrši u skladu sa propisanim uslovima;

15) da li su ispunjeni uslovi za promet ribe.

Ovlašćenja inspektora

Član 64.

Inspektor je ovlašćen da:

1) naredi sprovođenje mera u cilju realizacije godišnjeg i srednjoročnog programa korišćenja ribarskog područja;

2) naredi korisniku obeležavanje ribarskog područja iz člana 9. ovog zakona;

3) naredi korisniku usklađivanje srednjoročnog i godišnjeg programa sa drugim programima i aktima utvrđenim ovim i drugim zakonima;

4) zabrani postavljanje plivajućih kaveza u ribolovnu vodu ili ograđivanje i pregrađivanje dela ribolovne vode ako je izvršeno bez dozvole;

5) zabrani unošenje u ribnjak, poluribnjak, pregrađene i ograđene delove ribolovne vode ribe, riblje mlađi i oplođene ikre suprotno uslovima iz člana 26. ovog zakona;

6) zabrani na ribarskom području i drugoj ribolovnoj vodi lov riba, odnosno preduzimanje drugih radnji koje su suprotne članu 28. ovog zakona;

7) naredi korisniku ribarskog područja na kome se nalaze prirodna riblja plodišta da sprovede propisane mere, u skladu sa ovim zakonom;

8) zabrani poribljavanje ribolovne vode ukoliko je u suprotnosti sa ovim zakonom;

9) zabrani izgradnju ili rekonstrukciju vodoprivrednog objekta ili postrojenja na ribolovnoj vodi koji sprečavaju nesmetan mrest i migraciju riba bez odobrenja ministra i da naloži mere za očuvanje i zaštitu ribljeg fonda;

10) da naredi korisniku preduzimanje mera iz člana 33. stav 2. ovog zakona;

11) zabrani obavljanje ribolova na poplavljenom području i naredi preduzimanje mera za spašavanje ribe sa poplavljenog područja;

12) zabrani ispuštanje štetnih i opasnih materija u ribolovnu vodu ili delovanje agenasa kojima se narušavaju njene fizičke, hemijske i biološke odlike odnosno preduzimanje mera koje dovode do promene hidrološkog režima;

13) zabrani deponovanje i odlaganje smeća na obalama ribolovnih voda i u ribolovnoj vodi;

14) zabrani unošenje nove vrste ribe u ribolovnoj vodi bez odobrenja ministra;

15) naredi korisniku preduzimanje mera očuvanja ribljeg fonda iz člana 37. ovog zakona;

16) zabrani privredni, rekreativno-sportski, naučno-istraživački i elektroribolov ako se vrše u suprotnosti sa odredbama ovog zakona i programima;

17) zabrani lov ribe nedozvoljenim alatima i sredstvima;

18) naredi korisniku vođenje evidencije o ulovu ribe iz člana 45. ovog zakona;

19) naredi korisniku vođenje evidencije ribolovaca iz člana 50. ovog zakona;

20) zabrani promet koji se vrši suprotno članu 58. ovog zakona;

21) naredi ispunjavanje uslova iz čl. 58. i 59. ovog zakona;

22) zabrani promet ribe iz ribolovnih voda suprotno članu 60. ovog zakona;

23) zabrani promet riba iz objekta za gajenje riba bez dokaza iz člana 61. stav 3. ovog zakona;

24) naredi sprovođenje mera očuvanja i zaštite riba, u skladu sa ovim zakonom;

25) naredi izvršenje drugih obaveza u određenom roku, u skladu sa ovim zakonom.

Kad inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora utvrdi da propis nije primenjen ili da je nepravilno primenjen, doneće rešenje kojim će naložiti otklanjanje utvrđene nepravilnosti i odrediti rok u kome se to mora izvršiti.

Ako pravno ili fizičko lice ne postupi u roku koji mu je ostavljen za otklanjanje nepravilnosti, inspektor će doneti rešenje o zabrani obavljanja delatnosti do otklanjanja nepravilnosti.

Na rešenje inspektora iz st. 2. i 3. ovog člana može se izjaviti žalba ministru u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.

Žalba na rešenje inspektora ne odlaže izvršenje rešenja.

Rešenje po žalbi je konačno.

Član 65.

U vršenju poslova iz čl. 63. i 64. ovog zakona inspektor može da:

1) privremeno oduzme alate i opremu za ribolov koji su upotrebljeni ili bili namenjeni izvršenju te radnje, oduzme ulovljenu ribu i pribavljenu imovinsku koristi i preda ih korisniku;

2) trajno oduzme neobeležene alate za privredni ribolov nađene u ribolovnoj vodi i preda ih korisniku;

3) oduzme dozvolu za privredni, rekreativni i sportski ribolov, kao i dozvolu u naučno-istraživačke svrhe i elektroribolov.

U vršenju nadzora nad primenom mera zaštite životne sredine inspektor ima i ovlašćenja i dužnosti utvrđene posebnim zakonom.

VIII. KAZNENE ODREDBE

Privredni prestupi

Član 66.

Novčanom kaznom od 150.000 do 3.000.000 dinara kazniće se za privredni prestup privredno društvo, odnosno preduzeće i drugo pravno lice, ako:

ribarsko područje ustupi drugom na korišćenje (član 4. stav 4);

sredstva dobijena po osnovu naknade štete nastale kršenjem ovog zakona, namenski ne upotrebi za otklanjanje učinjene štete i za unapređenje rada čuvarske službe (član 14. stav 4);

u roku od godinu dana od dana potpisivanja ugovora o korišćenju ribarskog područja ili dela ribarskog područja ne donese srednjoročni program (član 15. stav 1);

do kraja tekuće godine ne donese godišnji program za narednu godinu (član 15. stav 2);

u roku od tri meseca od dana ustupanja ribarskog područja na korišćenje ne donese privremeni program (član 15. stav 3);

ribolovne vode u zaštićenom prirodnom dobru koristi suprotno programu upravljanja zaštićenim prirodnim dobrom (član 15. stav 6);

odobri postavljanje plivajućih kaveza ili ograđivanje i pregrađivanje dela ribolovne vode pritivno članu 21. ovog zakona;

ne obezbedi potrebne objekte i opremu za proizvodnju ribe, oplođene ikre i mlađi (član 23);

poribljavanje ribolovnih voda vrši vrstama riba koje su nestale iz tih voda obavlja bez dozvole ministra (član 26. stav 2);

unese u ribnjak, poluribnjak, pregrađene i ograđene delove ribolovne vode, vrste riba stranog porekla bez dozvole ministra (član 26. stav 3);

postupi suprotno članu 28. stav 1. tač. 1), 4), 6) i 7) ovog zakona;

poribljavanje vrši suprotno odredbama člana 32. ovog zakona;

izgradnju ili rekonstrukciju vodoprivrednog objekta ili postrojenja na ribolovnoj vodi vrši suprotno propisanim uslovima (član 33. stav 1);

u prirodnim ribljim plodištima vadi pesak, šljunak, kamenje, panjeve i preuzima druge radnje kojima se narušavanjem ekoloških odlika ribolovnih voda ugrožava riblji fond (član 33. stav 3);

u ribolovnu vodu ispušta štetne i opasne materije ili na nju deluje drugim agensima koji narušavaju njene fizičke, hemijske i biološke odlike i time ugrožavaju zdravstveno stanje, život i opstanak riba i dovode do narušavanja faunističkog sastava ili umanjenja ribljeg fonda (član 35. stav 1);

preduzima mere koje dovode do takvih promena hidrološkog režima koje negativno utiču na životni ciklus, posebno na mrest ribljih vrsta (član 35. stav 2);

deponuje i odlaže smeće na obalama ribolovnih voda i u ribolovnoj vodi (član 35. stav 3);

unosi nove vrste riba, koje do tada nisu postojale u ribolovnoj vodi, bez odobrenja ministra (član 36);

ne preduzima mere očuvanja ribljeg fonda iz člana 37. ovog zakona;

privredni ribolov vrši bez godišnje dozvole za privredni ribolov (član 41. stav1);

obavlja privredni ribolov mrežarskim, udičarskim i samolovnim alatima koji ugrožavaju juvenilne primerke riba i životinje kojima se riba hrani (član 43. stav 1);

izdaje dozvole suprotno uslovima iz člana 47. st. 1. i 3. ovog zakona.

Za privredni prestup iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 30.000 do 200.000 dinara.

Prekršaji

Član 67.

Novčanom kaznom od 30.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj privredno društvo, odnosno preduzeće ili drugo pravno lice, ako:

ne izvrši u roku od tri meseca od potpisivanja ugovora o korišćenju obeležavanje granica ribarskog područja ili dela ribarskog područja (član 9. stav 1);

u roku od tri meseca od dana potpisivanja ugovora o korišćenju ne odredi i ne označi vidno zabranu ribolova na delovima ribarskog područja bitnim za mrest ili ako ne oglasi privremeno uvedenu zabranu ribolova (član 9. stav 2);

ne obezbedi čuvanje ribarskog područja (član 10. stav 1);

ne izda ribočuvaru legitimaciju na propisanom obrascu (član 10. stav 4);

ne dostavlja izveštaje propisane odredbama člana 14. stav 5. i člana 19. ovog zakona;

6) ne uskladi srednjoročni i godišnji program sa programima susednih ribarskih područja sa kojima se graniči i sa drugim programima i planovima (član 18. stav 1);

7) ne uskladi srednjoročni i godišnji program sa aktom o zaštiti prirodnog dobra sa kojim se graniči ribarsko područje koje mu je dodeljeno na korišćenje (član 18. stav 2);

8) ne uskladi srednjoročni i godišnji program sa programom zaštite i razvoja nacionalnog parka odnosno zaštićenih prirodnih dobara (član 18. stav 3);

9) obavlja radnje koje ometaju proizvodnju riba na ribnjaku, poluribnjaku, pregrađenom i ograđenom delu ribolovne vode (član 24);

10) rekreativni i sportski ribolov obavlja u ribnjacima, poluribnjacima, pregrađenim i ograđenim delovima ribolovne vode bez dozvole proizvođača ili korisnika (član 25. stav 2);

11) unosi u ribnjak, poluribnjak, pregrađene i ograđene delove ribolovne vode, zdravu ribu, riblju mlađ i oplođenu ikru bez prethodno obavljene zdravstvene kontrole i ispitivanja kvaliteta vode (član 26. stav 1);

12) ne obezbedi praćenje zdravstvenog stanja gajenih riba (član 27);

13) postupi suprotno članu 28. stav 1. tač. 2), 3), 5), 8), 9), 10), 11), 12) i 13) ovog zakona;

14) vrši ribolov u područjima proglašenim za prirodna riblja plodišta, kao i bilo kakve druge aktivnosti koje ometaju mrest, razvoj i kretanje riba (član 31. stav 2);

15) ribarsko područje na kome se nalaze prirodna riblja plodišta vidno ne obeleži, istakne zabranu ribolova, zabranu kretanja bez ovlašćenja i zabranu bilo kakvog drugog uznemiravanja riba i ne preduzme sve potrebne vodoprivredne zahvate koji obezbeđuju nesmetan priliv vode u plodišta i odliv iz njih i druge mere integralnog upravljanja ribarskim područjem (član 31. stav 3);

16) na poplavljenom području obavlja ribolov dok se voda ne povuče u korito ribolovne vode (član 34. stav 1);

17) ne preduzima sve mere da se riba sa poplavljenih područja vrati u korito ribolovne vode (član 34. stav 2);

18) ne omogući korisniku ribarskog područja sprovođenje mera i aktivnosti vraćanja ribe sa poplavljenog područja u korito ribolovne vode (član 34. stav 3);

19) po izvršenom ribolovu ne podnese izveštaj ministarstvu o količini i vrsti ribe, vremenu obavljanja ribolova, mestu i načinu ribolova odnosno korišćenju pribora i sredstava za obavljeni ribolov (član 37. stav 5);

20 privredni ribolov obavlja suprotno članu 38. ovog zakona;

21) izda godišnju dozvolu za privredni ribolov suprotno članu 41. stav 7. ovog zakona;

22) izda veći broj godišnjih dozvola za privredni ribolov od broja dozvola utvrđenih godišnjim programom (član 42);

23) ne vodi svakodnevnu evidenciju o ulovu ribe i ne sačinjava mesečni i godišnji izveštaj, odnosno ne dostavlja ih korisniku na kraju tekućeg meseca, odnosno godine (član 45. stav 1);

24) izda godišnju dozvolu za privredni ribolov licu koje mu nije dostavilo godišnji izveštaj za prethodnu godinu (član 45. stav 2);

25) ne vodi evidenciju o ulovu rekreativnih ribolovaca (član 52. stav 1);

26) obavlja ribolov u naučno-istraživačke svrhe bez dozvole ministra (član 54);

27) obavlja elektroribolov bez dozvole ministra (član 55);

28) obavlja ribolov u naučno-istraživačke svrhe i elektroribolov suprotno odredbama člana 56. ovog zakona;

29) koristi aparat za elektroribolov bez saglasnosti ministra (član 57. stav 1);

30) obavlja promet ribe suprotno članu 58. stav 2. ovog zakona;

31) vrši promet prepariranih trofejnih primeraka riba ili delova riba bez saglasnosti ministra (član 58. stav 4);

32) obavlja promet ribe protivno uslovima za prodaju ribe propisanim u čl. 59. i 60. ovog zakona;

33) stavlja u promet ribe suprotno članu 61. st. 1. i 3. ovog zakona.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 10.000 do 500.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. tač. 9), 10), 13), 14), 16), 18), 20), 23), 32) i 33) ovog člana kazniće se i fizičko lice novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, pored novčane kazne, izriče se i zaštitna mera oduzimanja predmeta pribavljenih izvršenjem ovog prekršaja.

Član 68.

Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice, ako:

postupi suprotno članu 28. stav 1. tačka 8) ovog zakona;

2) postupi suprotno članu 35. stav 3. ovog zakona;

3) lovi ribu bez dozvole za rekreativni riboliv (član 46).

Član 69.

Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u nadležnom organu ako ne vodi registar privrednih ribara i ribolovaca (čl. 40. i 50).

IX. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 70.

Korisnici ribarskih područja dužni su da u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona usklade svoje poslovanje sa odredbama ovog zakona.

Član 71.

Za srednjoročne programe donete za period do 31. decembra 2007. godine korisnici ribarskog područja dužni su da u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona izrade izmene i dopune programa za period do 31. decembra 2012. godine i pribave saglasnost ministarstva na stratešku procenu uticaja tih programa na životnu sredinu.

Član 72.

Poslove oko polaganja stručnog ispita za ribara i ispita za ribolovca, kao i poslove oko ustanovljenja registra privrednih ribara, registra ribolovaca i legitimacije ribolovca ministarstvo je dužno da otpočne najkasnije šest meseci od dana stupanja ovog zakona na snagu.

Privredni ribari su obavezni da polože stručni ispit za ribara u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Lica koja žele da se bave rekreativnim ribolovom obavezna su da polože ispit za ribolovca u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 73.

Propisi koji se donose za izvršavanje ovog zakona doneće se u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Do donošenja propisa iz stava 1. ovog člana primenjivaće se propisi doneti na osnovu Zakona o ribarstvu (“Službeni glasnik RS”, br. 35/94 i 38/94).

Član 74.

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o ribarstvu (“Službeni glasnik RS“, br. 35/94 i 38/94)

Član 75.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”.

O B R A Z L O Ž E Nj E

I. USTAVNI OSNOV

Ustavni osnov za donošenje ovog zakona utvrđen je član 72. tačka 5) Ustava Republike Srbije po kome Republika Srbija uređuje i obezbeđuje zaštitu i unapređivanje biljnog i životinjskog sveta.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA I CILjEVI KOJI SE OSTVARUJU

U skladu sa Ustavom Republika Srbija uređuje sistem zaštite životne sredine Zakonom o zaštiti životne sredine i posebnih zakona i podzakonskih akata. U Republici Srbiji u primeni su Zakon o zaštiti životne sredine («Službeni glasnik RS» broj 135/04) i Zakon o ribarstvu («Službeni glasnik RS» broj 35/94), kao i podzakonski akti koji su doneti u skladu sa ovim zakonom.

Sistem zaštite životne sredine može se sprovoditi usaglašavanjem posebnih zakona kojima se uređuje zaštita, korišćenje i upravljanje činiocima životne sredine. Potreba za održivim i racionalnim korišćenjem prirodnih resursa, obavezuju u ovom trenutku donošenje novih propisa kojima se uređuje njihova zaštita i korišćenje, a posebno u delu koji obuhvata korišćenje ribe kao obnovljivog prirodnog resursa.

Polazeći od činjenice daje ribarstvo privredna grana čiji je predmet rada sjedne strane riba kao prirodni resurs, a s druge riba kao uzgojni objekat u čijem gajenju se koriste drugi resursi, te da su se ukupne okolnosti izmenile bitno u odnosu na početak 90-tih godina dvadesetog veka, može se reći da je sadašnja regulativa polazište za trenutno nepostojanje kontrole u sistemu korišćenja ribljeg fonda kao prirodnog resursa.

Predlogom zakona o ribarstvu postižu se sledeći ciljevi:

1) održivo upravljanje ribarskim područjima;

2) gajenje riba na principima održivog korišćenja;

3) očuvanje i zaštita ribljeg fonda;

4) utvrđivanje uslova za obavljanje privrednog, rekreativnog, sportskog ribolova, kao i ribolova u naučno-istraživačke svrhe i elektroribolova;

5) utvrđivanje uslova za promet ribe;

6) efikasan nadzor;

7) pooštrena kaznena politika.

III. OBJAŠNjENjA OSNOVNIH PRAVNIH INSTUTUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA

/ Osnovne odredbe

U ovom poglavlju definišu se predmet zakona, osnovni pojmovi koji se koriste u zakonu.

Predmet zakona je upravljanje ribljim resursima u ribolovnim vodama Republike Srbije, koje obuhvata gajenje, očuvanje i zaštitu, ulov, korišćenje i promet riba. Upravljanje ribljim resursima vrši se u skladu sa principom održivog korišćenja, koji doprinosi očuvanju ihtiofaunističkog diverziteta i ekološkog integriteta vodenih ekosistema (član 1.) Dato je značenje izraza koji su upotrebljeni u zakonu (član 2.)

// Ribolovne vode i ribarsko područje

Održivo upravljanje ribom kao obnovljivim prirodnim resurssom ostvaruje se ustanovljavanjem i proglašavanjem ribarskih područja. Ribarsko područje ili deo ribarskog područja ustupa na korišćenje ministar nadležan za poslove zaštite životne sredine (u daljem tekstu: ministar), a za teritoriju autonomne pokrajine nadležan pokrajinski organ. Korišćenje ribolovnih voda u zaštićenom prirodnom dobru vrši staralac na osnovu programa upravljanja zaštićenim prirodnim dobrom, na koji saglasnost daje ministar, a za ribolovne vode u zaštićenom prirodnom dobru na teritoriji autonomne pokrajine nadležni pokrajinski organ, osim za prirodna dobra od nacionalnog i međunarodnog značaja. Ribarsko područje ustupa se na korišćenje javnim konkursom na 10 godina. Ribarsko područje ustupljeno na korišćenje korisnik ne može ustupati drugim subjektima

Utvrđeni su uslovi za ustupanje i oduzimanje ribarskog područja. Ribarsko područje ustupa se na korišćenje uz naknadu koju utvrđuje Vlada. Sredstva naknade u visini od 60% prihod su Fonda za zaštitu životne sredine odnosno u visini od 40% prihod su budžeta jedinice lokalne samouprave, srazmerno površini jedinica lokalne samouprave na čijoj teritiriji se proteže ribarsko područje, u skladu sa zakonom. O ustupanju na korišćenje ribarskog područja ministar odnosno nadležni pokrajinski organ zaključuje ugovor o uslovima korišćenja ribarskog područja sa korisnikom. U slučaju da se na raspisani javni konkurs niko nije prijavio, ili prijavljeni učesnici konkursa ne ispunjavaju uslove, ministar odnosno nadležni pokrajinski organ, može bez konkursa privremeno dodeliti ribarsko područje na korišćenje pravnom licu koje ispunjava uslove do donošenja odluke o ustupanju na osnovu konkursa, a najduže do godinu dana (čl. 3 do 8).

Korisnik je dužan da vidno obeleži granice ribarskog područja koje mu je dodeljeno na korišćenje u roku od tri meseca od dana potpisivanja ugovora o korišćenju ribarskog područja ili njegovog dela. Korisnik je dužan da, u roku od tri meseca od dana potpisivanja ugovora o korišćenju, odredi pojedine delove ribarskog područja bitne za mrest i razviće riba (prirodna mrestilišta, rastilišta i sl.), da potpuno zabrani ribolov na njima i da ih vidno označi u roku od mesec dana od dana početka zabrane. Ministar propisuje način obeležavanja granica ribarskog područja odnosno dela ribarskog područja. Korisnik je dužan da obezbedi i organizuje čuvanje ribarskog područja. Utvrđeni su uslovi koje mora da ispunjava ribočuvar (stručni ispit i licenca za ribočuvara). Ribočuvar pri vršenju dužnosti mora imati vidno istaknutu ribočuvarsku legitimaciju, koju izdaje korisnik ribarskog područja na pripisanom obrascu. Ministar propisuje obrazac ribočuvarske legitimacije. Ministar bliže propisuje uslove, program i način polaganja ispita. Licencu za ribočuvara izdaje ministarstvo. Ministarstvo vodi registar izdatih licenci. Ministar propisuje bliže uslove i postupak za izdavanje i oduzimanje licence, kao i način vođenja regista izdatih licenci. Utvrđena su ovlašćenja ribočuvara (čl.9. do 14).

Korisnik je dužan da donese srednjoročni i godišnji program unapređivanja ribarstva, na koje saglasnost daje ministarstvo. Utvrđen je sadržaj srednjoročnog i godišnjeg programa, kao i obaveza usaglašavanja programa ribarskih područja. Korisnik je dužan da ponosi ministarstvu, odnosno nadležnom pokrajinskom organu srednjoročni i godišnji izveštaj o korišćenju ribarskog područja (čl. 15. do 19).

III Gajenje riba

Gajenje riba može da se obavlja u ribolovnim vodama od strane preduzeća, drugog pravnog lica i preduzetnika registrovanog za gajenje riba korisnika ribarskog područja pod uslovima utvrđenim ovim zakonom a na osnovu posebne dozvole koju izdaje ministar nadležan za poslove vodoprivrede, uz saglasnost ministra nadležnog za poslove životne sredine. Utvrđeni su uslovi za izgradnju ribnjaka i poluribnjaka, kao i obaveze proizvođača pri gajenju riba. Zakon takođe predviđa obavezu zaštite objekata za gajenje riba, lov riba u objektima za gajenje riba, i uslove za njihovo gajenje. Utvrđeno je da se unošenje novih vrsta stranog porekla u ribnjake, poluribnjake, pregrađene i ograđene delove ribolovne vode može vršiti samo uz odobrenje ministra. po prethodno pribavljenoj saglasnosti na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu. Ministar, u sporazumu sa ministrom nadležnim za poslove vodoprivrede propisuje bliže uslove za unošenje vrsta stranog porekla. Obaveza je korisnika da obezbedi praćenje zdrastvenog stanja riba koje se gaje (čl. 20 do 27.).

IV Očuvanje i zaštita ribljeg fonda

Utvrđene su zabrane vršenja određenih radnji na ribarskom području i drugoj ribolovnoj vodi. Radi zaštite ribljeg fonda i unapređivanja ribarstva ustanovljava se lovostaj za sve ili pojedine vrste riba na ribarskom području ili na delovima ribarskog područja, kao i zabrana lova riba koje nemaju propisanu veličinu. Ministar naređuje lovostaj i zabranu ribolova. Radi praćenja stanja ribljeg fonda u ribolovnim vodama ministar propisuje program monitoringa na period od dve godine. Monitoring može da vrši ovlašćena organizacija koja ispunjava uslove u pogledu kadrova, opreme i prostora. Ministar određuje organizacije koje ispunjavaju uslove za vešenje monitoringa. Takođe, predviđeno je da na osnovu ukazane potrebe ministar donese rešenje o promeni režima ribolova ili perioda lovostaja za pojedine vrste riba na ribarskom području, kao i da proglasi pojedina riblja plodišta na pojedinim delovima ribarskog područja (čl. 28 do 31).

Poribljavanje ribolovnih voda vrši i troškove poribljavanja snosi korisnik ribarskog područja u skladu sa srednjoročnim i godišnjim programom. Poribljavanje se vrši samo sa autohtonim vrstama riba na način propisan zakonom. Propisana su ograničenja i zabrane u korišćenju ribolovnih voda. Izgradnja ili rekonstrukcija vodoprivrednog objekta ili postrojenja na ribolovnoj vodi može se vršiti samo pod uslovom da se obezbedi nesmetano razmnožavanje riba, migracije riba i očuvanje ribljeg fonda. Odobrenje za izvođenje radova izdaje ministar. U prirodnim ribljim plodištima zabranjeno je vađenje peska, šljunka, kamenja, panjeva kao i preuzimanje drugih radnji kojima se narušavanjem hidroloških odlika ribolovnih voda ugrožava riblji fond. Utvrđeni su uslovi i mere zaštite ribljeg fonda u slučaju poplava, kao i obaveza korisnika u spašavanju ribljeg fonda na poplavljenom području. Radi očuvanja ekosistema robolovnih voda zabranjeno je u ribolovnu vodu ispuštati štetne i opasne materije koje bi ugrozile zdravstveno stanje, život i opstanak riba. Takođe je propisana zabrana unošenja novih vrsta riba, kao i druge mere očuvanja ribljeg fonda (čl.32 do 37).

V Ribolov

1. Privredni ribolov

Privrednim ribolovom na ribarskom području mogu da se bave: pravna lica registrovana za poslove ribarstva; fizička lica sa položenim stručnim ispitom za ribara i ribarskom legitimacijom, a na osnovu sporazuma sa korisnikom ribarskog područja i pod uslovima koji je utvrđen srednjoročnim, godišnjim i privremenim programom. Zakonom je utvrđeno da se privredni ribolov vrši na osnovu godišnje dozvole za privredni ribolov, da ministar određuje cenu godišnje dozvole za privredni ribolov, da godišnja dozvola za privredni ribolov fizičkog lica mora glasiti na ime i da je neprenosiva, da se izdatim dozvolava vodi registar. Korisnik ribarskog područja ili dela ribarskog područja namenjenog za privredni i sportski ribolov može srednjoročnim i godišnjim programom ograničiti ili zabraniti upotrebu ribarskih alata za privredni ribolov. Korisnik može uz saglasnost ministra, odnosno nadležnog pokrajinskog organa za ribolovne vode na teritoriji autonomne pokrajine, privremeno, a najmanje na godinu dana, zabraniti privredni ribolov na određenom delu ribarskog područja, kako bi obezbedio održivo korišćenje ribarskog područja. Privredni ribar i pravno lice koji obavljaju delatnost privrednog ribolova obavezni su da svakodnevno vode evidenciju o ulovu ribe i da sačinjavaju mesečni i godišnji izveštaj (čl. 38 do 45).

2. Rekreativpi i sportski ribolov

Rekreativni ribolov na ribarskom području obavlja se na osnovu dozvole koju izdaje korisnik ribarskog područja. Dozvola za rekreativni ribolov izdaje se za kalendarsku godinu (godišnja), za jedan dan (dnevna), ili više dana, a najviše do sedam dana. Ministar propisuje sadržaj i obrazac dozvole i cenu dozvol4 za rekreativni ribolov. Polaganjem ispita za ribolovca, lice stiče pravo upisa u registar ribolovaca i dobija legitimaciju ribolovca. Evidenciju ribolovaca vodi korisnik i ovi podaci su sastavni deo godišnjeg izveštaja. Na osnovu podataka iz godišnjih izveštaja korisnika ministarstvo vodi registar ribolovaca. Ministar propisuje način vođenja registra ribolovaca. Ministar propisuje bliže uslove u pogledu opreme, uslova i načina obavljanja rekreativnog ribolova. Korisnik može i dodatno ograničiti uslove u pogledu pribora i opreme kojima se na ribarskom području sme obavljati rekreativni ribolov, sa obavezom da o tim ograničenjima upozna ribolovca. Zakonom je utvrđena obaveza korisnika ribarskog područja da organizuje i sprovodi evidenciju ulova rekreativnih ribolovaca. Ministar propisuje način vođenja evidencije. Udruženja, klubovi, savezi i asocijacije sportskih ribolovaca obavezni su da svoje takmičenje organizuju u skladu sa svim merama zaštite i očuvanja ribljeg fonda propisanim ovim zakonom. Udruženja, klubovi, savezi i asocijacije sportskih ribolovaca obavezni su da za izvođenje svojih takmičenja traže odobrenje od korisnika ribarskog područja na kome obavljaju takmičenja i uslove obavljanja takmičenja (čl.46 do 53).

3. Ribolov u naučno-istraživačke svrhe i elektroribolov

Ribolov za naučno – istraživačke svrhe i elektroribolov može se obavljati samo uz dozvolu koju izdaje ministar. Zakon propisuje uslove za obavljanje ribolova u naučno – istraživačke svrhe i ribolova pomoću električne struje. Ribolov u naučno-istraživačke svrhe može se obavljati svim mrežarskim, udičarskim, samolovnim alatima i aparatom za elektroribolov, ali samo u onoj meri i obimu koji ne narušava sastav ihtiofaune i ne umanjuje bitno postojeći riblji fond. Elektroribolov može da se obavlja u slučaju izlovljavanja ribe radi poribljavanja, u svrhu sagledavanja i praćenja stanja ribljeg fonda, u slučajevima spašavanja ribe sa poplavljenog područja. Aparat za elektroribolov mogu posedovati samo naučno-istraživačke institucije i korisnici ribarskih područja uz saglasnost ministra. Ministarstvo vodi evidenciju o aparatima za elektroribolov (čl. 54 do 57).

VI Promet riba

Promet ribe mogu obavljati proizvođači, preduzeća i druga pravna lica registrovana za promet ribe i privredni ribari pod uslovima predviđenim ovim zakonom u objektima za promet ribe. Zakon utvrđuje uslove da privredni ribari mogu stavljati ribu u promet na pijacama, kao i ograničenja prometa ribe (čl.58-61).

VII Nadzor

Nadzor nad primenom odredaba ovog zakona i propisa donetih na osnovu njega vrši ministarstvo, ako ovim zakonom nije drugačije propisano. Inspekcijski nadzor vrši ministarstvo preko inspektora nadležnih za poslove zaštite životne sredine i ministarstva nadležno za poslove vodoprivrede u okviru delokruga utvrđenog ovim zakonom. Jedinica lokalne samouprave vrši inspekcijski nadzor preko komunalnih inspektora nad ispunjenošću uslova za promet riba u objektima i prodajnim mestima. Utvrđena su prava, dužnosti i ovlašenja inpektora u vršenju inspekcijskog nadzora (čl.62 do 65).

VIII Kaznene odredbe

Zakonom su utvrđeni privredni prestupi i prekršaji za preduzeće ili drugo pravno lice, udruženje odnosno organizacija sportskih ribolovaca, kao i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu, odgovornog lica u nadležnom organu uprave i organizaciji, fizičkog lica, čije su radnje izdiferencirane u skladu sa Zakonom o privrednim prestupima i Zakonom o prekršajima (čl. 66 do 69).

IX Prelazne i završne odredbe

Korisnici ribarskih područja dužni su da u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona usklade svoje poslovanje sa odredbama ovog zakona. Za srednjoročne programe donete za period do 31. 12. 2007. godine korisnici ribarskog područja dužni su da u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona izrade izmene i dopune programa za period do 31. 12. 2012. godine i pribave saglasnost ministarstva na stratešku procenu uticaja tih programa na životnu sredinu. Poslove oko polaganja stručnog ispita za ribara i ispita za ribolovca, kao i poslove oko ustanovljenja registra privrednih ribara, registra ribolovaca i izdavanja ribarske karte i legitimacije ribolovca ministarstvo je dužno da otpočne najkasnije šest meseci od dana stupanja ovog zakona na snagu.

Privredni ribari su obavezni da polože stručni ispit za ribara u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Lica koja žele da se bave rekreativnim ribolovom obavezna su da polože ispit za ribolovca u roku od dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.

U ovom poglavlju se uređuje: prestanak važenja Zakona o ribarstvu (“Službeni glasnik Republike Srbije”, br. 35/94. i 38/94.), primena propisa donetih na osnovu tog zakona i stupanje na snagu ovog zakona (čl. 70.do 75), kao i rok za donošenje propis za izvršavanje ovog zakona.

IV. SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENjE OVOG ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna dodatna sredstva iz Budžetu Republike Srbije. Donošenje ovog zakona neće izazvati povećanje troškova u budžetu Republike jer najveći deo poslova u njegovoj primeni do sada je obavljalo Ministarstvo – Uprava saglasno utvrđenim i poverenim poslovima Uprave za zaštitu životne sredine član 14. stav 2. Zakona o ministarstvima ( “Službeni glasnik RS“ broj 19/04), preko svojih postojećih zaposlenih i redovne inspekcije. Sprovođenje zakona neće uzrokovati povećanje broja zaposlenih i nabavku nove opreme. Povećanje poslova odnosi se na donošenje podzakonskih akata što će se svrstati u dužnosti visokostručnih službenika Ministarstva – Uprave.

V. ANALIZA EFEKATA

Dosadašnji ekonomski i neekonomski interesi i razlozi diktirali su uslove i način eksploatacije prirodnih resursa i dobara, bez uračunavanja direktnih ili indirektnih uticaja na životnu sredinu. Dalje korišćenje prirodnih resursa i dobara i izmene prostornog okvira, mogući su samo pod uslovom stalne ekološke i naučno zasnovane kontrole. Taj vid kontrole korišćenja prirodnih resursa i dobara jedan je od osnovnih zadataka u zaštiti životne sredine. Upravljanje prirodnim resursima i dobrima i zaštita životne sredine je zahtev i potreba čoveka i njegov odnos prema prirodi. Takav odnos obezbeđuje potrebnu harmoniju između čoveka i njegovih aktivnosti s jedne strane i očuvanje prirode i njenih vrednosti sa druge strane.

Potreba za održivim upravljanjem prirodnih resursa obavezuju u ovom trenutku donošenje novih propisa kojima se uređuje njihova zaštita i korišćenje, a posebno u delu koji obuhvata korišćenje ribe kao obnovljivog prirodnog resursa.

Određivanje problema koje nacrt zakona treba da reši

Važeći Zakon o ribarstvu („Službeni glasnik SR“ br35/94. i 38/94) ne obezbeđuje kontrolu u sistemu korišćenja ribljeg fonda kao prirodnog resursa, regulisanost uloge pojedinih subjekata u delatnosti koji je doveo do neuravoteženosti između stepena korišćenja ribe kao prirodnog resursa i ekonomskog razvoja koji nastaje. Takođe, neprimenjivanje načela efikasnosti i održivog korišćenja obnovljivih prirodnih resursa, neadekvatnog (neusaglašenog i redundantnog) planiranja korišćenja ribljeg fonda i odsustvo kontrole i praćenja stope ribolova dovodi u opasnost obnovljivost ribljeg fonda kao prirodnog resursa prilaženjem granici opterećenja sredine, što obično vodi ka sukobu interesa subjekata (privredni ribari i sportski ribolovci) koji kroz pojedinačno opterećenje vodenih ekosistema delatnošću ribolova proizvedenih ukupnim opterećenjem resursa dolaze u sukob, a to dovodi u pitanje održivost ribolova kao delatnosti.

Pored toga, napredak u konceptu očuvanja (konzervacije) prirode, tj. prirodnih vrednosti sam po sebi, bez nedostatka i disharmonije sa drugim zakonima koji reguliše delatnost korišćenja ribe kao resursa, kao i međunarodne obaveze na konzervaciji prirode koje je država preuzela ukazuju na potrebu donošenja novog zakona koji bi taj odnos efikasnije regulisao. Naknada državi za korišćenje obnovljivih resursa je pitanje koje zahteva precizno definisanje kada se radi o ribi, jer odsustvo valorizacije i povezanost vrednosti ribljeg fonda kao resursa sa iznosom naknade za njeno korišćenje su kategorije koje su podložne zloupotrebi u praksi od strane korisnika, a na štetu države.

Cilj koji se postiže

Potreba za održivim upravljanjem prirodnih resursa obavezuju u ovom trenutku donošenje novih propisa kojima se uređuje njihova zaštita i korišćenje, a posebno u delu koji obuhvata korišćenje ribe kao obnovljivog prirodnog resursa

Predlog zakona uvažava do sada dostignuti stepen demokratskog i tehniko-tehnološkog razvoja, različitosti i specifičnosti prostora Republike Srbije i na celovit način reguliše gajenje, ulov, zaštita i promet riba i ostalih životinja koje žive u vodi. Odredbe ovog zakona odnose se na ribolovne vode. Riba u ribolovnim vodama Republike Srbije prirodni je resurs i kao takav državna svojina, osim ribe u ribnjacima, poluribnjacima, kavezima u ribolovnoj vodi i ograđenim ili pregrađenim delovima ribolovne vode za gajenje riba, kojaje svojina vlasnika objekta za gajenje ribe.

Predložena rešenja su izraz usklađivanja sa međunarodnim obavezama koje proizilaze iz ratifikovanih međunarodnih ugovora u oblasti zaštite biodiverziteta: Konvencije o biološkoj raznovrsnosti, Konvencije o međunarodnoj trgovini ugroženim vrstama divlje flore i faune, kao i ratifikovanih sporazuma u oblasti ribarstva.

Dodatni razlog za donošenje novog zakona je i potreba usaglašavanja sa Zakonom o zaštiti životne sredine kao i potpuno obezvređen iznos propisanih kazni, čime u mnogome se onemogućava njegovo efikasno sprovođenje.

Predloženim zakonskim rešenjem ne menja se bitno režim u oblasti ribarstva, već se unapređuje sistem upravljanja ribolovnim vodama i ribom kao prirodnim resursom.

Da li razmatrane druge mogućnosti za rešavanje problema?

Materija kojom se uređuje oblast ribarstva se ne može ustrojiti bez postojanja zakonskog akta koji bi dao osnov za donošenje niza propisa kojima se uređuju pravila u zaštiti, gajenju, ulovu i održivom korišćenju ribom kao obnovljivim prirodnim reursom, tako da ne postoje druge mogućnosti za rešavanje navedenih problema.

Zašto je donošenje zakona najbolje rešenje problema?

Potreba za održivim upravljanjem ovim prirodnim resursom, očuvanje ihtiofaunističkog diverziteta i ekološkog integriteta vodenih ekosistema, primenjivanje načela efikasnosti i održivog korišćenja obnovljivih prirodnih resursa, planiranje korišćenja ribljeg fonda i vodenih ekosistema, kontrola i praćenje stope ribolova i granice opterećenja sredine, izuzimanje prirodnih celina ili područja iz ribolovnih područja, usklađivanje sa međunarodnim obavezama koje proizilaze iz ratifikovanih međunarodnih ugovora u oblasti zaštite biodiverzitetai sa zakonom o zaštiti životne sredine, osnovni su razlozi za donošenje zakona, kao i pitanje naknade za korišćenje ovog prirodnog resursa, određevanje načina plaćanja naknade i raspodele sredstva.

Posebno treba naglasiti da je izuzimanje:

1) vode u posebno zaštićenim delovima prirode proglašenim na osnovu posebnog zakona;

2) vode proizvodnih sistema za komercijalni uzgoj riba (ribnjaci, poluribnjaci, ograđeni ili pregrađeni delovi ribolovne vode koji se koriste za komercijalni uzgoj riba, kavezni sistemi);

3) akumulacije, jezera i/ili tekuće vode čija je osnovna namena vodosnabdevanje stanovništva;

4) akumulacije, jezera i/ili tekuće vode iz kojih se zahvata voda za piće, a koje su posebno zaštićene kao izvorišta vodosnabdevanja

rezultat dugogodišnjeg rada na zaštiti i očuvanju riba s jedne strane i uspostavljanju odnosa u zaštiti voda i vodnih objekata s druge strane, polazeći od toga da se i jednom i drugom prirodnom dobru mora pristupiti njegovom korišćenju racionalno, uz uvažavanje osnovnih funkcija koji svaki od njih ima u sistemu zaštite životne sredine, odnosno održivom upravljanju prirodnim resursima.

Predlogom zakona utvrđeno je da se ribarsko područje ustupa se na korišćenje javnim konkursom na deset godina. Na ovaj način izvršeno je usaglašavanje sa drugim zakonima koji uređuju korišćenje drugih prirodnih resursa, šume, vode, divljač. Naime ovi prirodni resursi se takođe daju na korišćenje, pod uslovima koji su predviđeni zakonina na period od deset godina. Ribarsko područje ustupljeno na korišćenje korisnik ne može ustupati drugim subjektima.

Na koga će i kako uticati rešenja predložena u zakonu?

Zakon će imati pozitivan uticaj na:

1) korisnike ribarskih područja – jasnim utvrđivanjem njihovih prava i obaveza, kroz definisanje sadržaja upravljačkih dokumenata, preduzimanje mera pri gajenju riba, očuvanju i zaštiti ribljeg fonda, utvrđivanjem naknada za korišćenje ovog resursa i njihove raspodele;

2) proizvođače riba – jasnim utvrđivanjem njihovih prava i obaveza, kroz definisanje mera koje su dužni da preduzimaju pri gajenju riba u ribolovnim vodama, kao i uslova i monitoringa gajenja riba,

3) privredne ribare – jasnim utvrđivanjem uslova, alata i ograničenja za obavljanje privrednog ribolova, prometa riba, kao i utvrđivanjem godišnje dozvole za privredni ribolov i naknada koje korisnik ribarskog područja i Fond za zaštitu životne sredine ostvaruju po tom osnovu;

4) ribolovce (rekreativne i sportske) – jasnim utvrđivanjem njihovih prava i obaveza kroz definisanje uslova za obavljanje rekreativnog i sportskog ribolova naknada koje korisnik ribarskog područja i Fond za zaštitu životne sredine ostvaruju po tom osnovu.

Zakonom su utvrđene i razgraničene nadležnosti organa Republike, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave koje se odnose na: ustupanje ribarskih područja na korišćenje, davanje saglasnosti na programe upravljanja, utvrđivanje i raspodelu naknade za ustupanje i korišćenje ribarskog područja, kao i naknade za izdavanje dozvola za privredni, rekreativni i sportski ribolov.

Predloženim rešenjima u Predlogu zakona obezbeđuje se ogovornost svih gore navedenih subjekata za gajenje, očuvanje i zaštutu riba kao obnovljivog prirodnog resursa, s jedne strane i nadležnih organa Republike, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, s druge strane.

Koji su troškovi koje će primena zakona izazvati građanima i privredi, posebno malim i srednjim preduzećima?

Troškovi koje primena ovog zakona stvara za građane odnose se samo na polaganje ispita za privredne ribare i ribolovce (rekreativne i sportske). Predložena rešenja pozitivno utiču na građane stvaranjem mogućnosti za obavljanje poslova prometa riba (privredni ribar), kao i obaveze pravnih lica koja obavljaju poslove gajenja riba, privrednog ribolova i prometa riba, da obavezno imaju zaposlena lica sa položenim stručnim ispitom za ribara.

Da li pozitivni efekti donošenja zakona opravdavaju troškove njegove primene?

Svakako jer se ovim zakonom ostvaruje primena načela „korisnik plaća„, utvrđenog Zakonom o zaštiti životne sredine („Službeni glasnik RS“, broj 135/04), po kojem korisnik ribarskog područka plaća naknadu za korišćenje ribarskog područja koje mu je dodeljeno na korišćenje. Ova naknadu koju utvrđuje Vlada, rsspodeljuje se u određenom procentualnom iznosu na Republiku i jedinice lokalne samouprave, i koristi za zaštitu, unapređenje i održivo korišćenje prirodnih resursa ribarskog područja.

Da li zakon stimuliše pojavu novih privrednih subjekata na tržištu i tržišnu konkurenciju?

Kako je ovim zakonom utvrđeno pravo privrednih ribara (pravnih i fizičkih lica) da pod utvrđenim uslovima prodaju ribu u objektima i na pijacama stvoriće se mogućnost pojave novih privrednih subjekata.

Da li su sve zainteresovane strane imale priliku da iznesu svoje stavove o zakonu?

Analiza primene važećeg zakona, a imajući u vidu stanje u oblasti ribarstva, kao i potreba zakonskog regulisanja upravljanja ribarskim područjima i ribom kao resursom, ukazala je na potrebu izrade datih rešenja. Predlog zakona je dostupan javnosti na davanje primedaba, predloga i sugestija od aprila 2005. godina od kada se nalazi na sajtu Uprave za zaštitu životne sredine. U toku rada na zakonu korisnici ribarskih područja (Zajednica sportskih ribolovaca Timočka Krajina, Zajednica organizacija sportskih ribolovaca „Gornje Ponišavlje, Asocijacija OOSR „Veternica“ i OOSR „Vlasina“, Opštinska organizacija sportskih ribolovaca „Drina“, Nacionalni park „Fruška Gora) izneli su svoje predloge i sugestije na data rešenja, koji su i ugrađeni u tekst Predloga zakona. Javna rasprava nije sprovedena jer se ne radi o slučajevima iz člana 29. stav 2. Poslovnika Vlade.

Koje će mere tokom primene zakona biti preduzete da bi se ostvarili razlozi donošenja zakona?

Grupu zakonodavnih, upravnih i drugih mera čine:

1) planiranje ribolova, obuhvata mere i radove za unapređenje, usavršavanje, poribljavanje i prilagođavanje ribarstva, kao i određevanje količine riba koja se na određenim ribolovnim vodama može uloviti u toku godine;

2) zaštita ribolovnih voda, obuhvata mere zaštite od zagađivanja ribolovnih voda i kontrolu izgradnje hidrotehničkih i drugih objekata i postrojenja koji ne utiču na smanjenje vode na ribolovnim vodama ili ne oštećuju riblju mlađ;

3) gajenje, zaštita i očuvanje riba, ova mera odnosi se na obavezu države da preduzima potrebne mera na podizanju ribnjaka i poluribnjaka kako bi se na taj način smanjila eksploatacija riba iz ribolovnih voda, zabrani unošenja alohtonih vrsta, očuvanje ribljih plodišta i riblje mlađi, zabrani upotrebe određenih ribolovnih alata;

4) naučno istraživački rad, u cilju gajenja i povećanja brojnosti riba u ribolovnim vodama, kao i očuvanju ekosistema ribolovnih voda;

5) mere koje se tiču prometa riba, kojom se upotpunjuje mera zabrane lova riba ispod propisane večičine, kao i prodaja ovih riba koje su ulovljene nedozvoljenim sredsrvima. Ova mera se odnosi i na promet riba iz ribnjaka i poluribnjaka.

6) pojačan inspekcijski nadzor nad sprovođenjem zakona i izricanje propisanih kazni srazmero šteti koja se može pričiniti obnovljivom prirodnom resursu.

Predviđene mere utvrđuju pravac i put zaštiti ribljeg fonda.

Ostavite komentar