Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o odbrani

PREDLOG ZAKONA

O IZMENAMA I DOPUNAMA

ZAKONA O ODBRANI

Član 1.

U Zakonu o odbrani („Službeni glasnik RS”, broj 116/07), u članu 4. tačka 4. menja se i glasi:

„4) civilna odbrana je deo jedinstvenog sistema odbrane, organizovan radi uspešnog funkcionisanja državnih organa, organa autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, privrednih društava i drugih pravnih lica, zaštite i spasavanja i obezbeđenja uslova za život i rad građana i zadovoljenja potreba snaga odbrane u vanrednom i ratnom stanju.”.

Posle tačke 4. dodaje se tačka 4a, koja glasi:

„4a) civilna zaštita je organizovan sistem čija je osnovna delatnost zaštita, spasavanje i otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tehničko- tehnoloških nesreća i drugih većih opasnosti koje mogu ugroziti stanovništvo, materijalna i kulturna dobra i životnu sredinu u miru i vanrednom i ratnom stanju;”.

Član 2.

Član 8. menja se i glasi:

„Pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane dužni su da se uvek i u svim okolnostima pri izvođenju borbenih i neborbenih operacija pridržavaju pravila međunarodnog humanitarnog prava o postupanju s ranjenicima i zarobljenicima i zaštiti stanovništva i drugih pravila tog prava i međunarodnih standarda o upotrebi sile, u skladu s Ustavom, zakonom i potvrđenim međunarodnim ugovorima.

Pripadnik Vojske Srbije i drugih snaga odbrane ima pravo da odbije naređenje kojim se od njega traži postupanje suprotno Ustavu, zakonu i pravilima međunarodnog humanitarnog prava.”.

Član 3.

U članu 12. stav 2. tač. 7. i 16. menjaju se i glase:

„7) donosi smernice za izradu planova odbrane i propisuje uputstvo o metodologiji za izradu planova odbrane, na osnovu predloga ministra odbrane;

16) odlučuje o osnivanju i ukidanju vojnoškolskih i vojnih naučnoistraživačkih ustanova i o njihovom uključivanju u obrazovni i naučnoistraživački sistem Republike Srbije;”.

Član 4.

U članu 14. stav 2. tač. 12, 22, 23, 30, 33, 34, 38. i 39. menjaju se i glase:

„12) predlaganje smernica za izradu planova odbrane i uputstva o metodologiji za izradu planova odbrane;

22) organizovanje, modernizaciju i unapređenje telekomunikacionih mreža i sredstava i kriptozaštite za potrebe Vojske Srbije i drugih državnih organa;

23) usklađivanje telekomunikaciono-informacionog obezbeđenja, infomacionih i telekomunikacionih mreža i sredstava za potrebe odbrane;

30) harmonizaciju sistema vojnog školstva i naučnoistraživačke delatnosti od značaja za odbranu sa sistemom srednjoškolskog i visokog obrazovanja i naučnoistraživačke delatnosti u Republici Srbiji;

33) donošenje akata o organizaciji komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije i akata o organizaciji vojnih jedinica i vojnih ustanova koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane;

34) obrazovanje i ukidanje izaslanstava odbrane i vojnih predstavništava, u skladu sa odlukom Vlade o broju i rasporedu izaslanstava odbrane i vojnih predstavništava Republike Srbije u inostranstvu;

38) pribavljanje, raspolaganje, korišćenje, upravljanje i održavanje nepokretnih stvari za vojne potrebe, stambenih zgrada, stanova, garaža, poslovnog prostora za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i objekata za privremeni smeštaj profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i zaposlenih u Ministarstvu odbrane;

39) uređivanje, planiranje, organizovanje, sprovođenje i kontrolu bezbednosti i zdravlja na radu, zaštite životne sredine i zaštite od požara i eksplozije, u skladu sa zakonima kojima se uređuju te delatnosti;”.

Posle tač. 9, 31, 34, 38, 39. i 42. dodaju se tač. 9a, 31a, 34a, 34b, 38a, 39a, 39b i 42a, koje glase:

„9a) zaključenje ugovora iz oblasti vojnog školstva i obuke za odbranu zemlje sa nadležnim ministarstvima drugih država u skladu sa zakonom;

31a) kartografsko i geotopografsko obezbeđenje i izrada geotopografskog materijala za sistem odbrane;

34a) obrazovanje i organizovanje finansijske službe u Ministarstvu odbrane, komandama, jedinicama i ustanovama Vojske Srbije, vojnim jedinicama i vojnim ustanovama koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane;

34b) organizovanje i unapređenje informacionog sistema u oblasti materijalnog i finansijskog poslovanja za potrebe finansijskog izveštavanja, saglasno usvojenim standardima;

38a) pribavljanje, raspolaganje, korišćenje, upravljanje i održavanje nepokretnih i pokretnih stvari za reprezentativne potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u zemlji i inostranstvu;

39a) uređivanje, planiranje, organizovanje, sprovođenje i kontrolu zaštite životinja i zdravstveni nadzor nad proizvodnjom i prometom namirnica i predmeta opšte upotrebe u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije;

39b) uređivanje, planiranje, organizovanje, sprovođenje i kontrolu metrološke delatnosti, u skladu sa zakonima kojima se uređuje ta delatnost;

42a) donošenje akata o osnivanju vojnozdravstvene ustanove primarnog, sekundarnog i tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite;”.

Tač. 20. i 21. brišu se.

Stav 5. menja se i glasi:

„Propisi iz st. 3. i 4. ovog člana objavljuju se u „Službenom vojnom listu”, na način koji propiše ministar odbrane.”.

Član 5.

Posle člana 14. dodaje se član 14a, koji glasi:

„Član 14a

Ministarstvo odbrane ima svoj znak, simbole i druga obeležja.

Vlada bliže uređuje izgled i način korišćenja znaka, simbola i drugih obeležja, označavanje i druge elemente vizuelnog identiteta Ministarstva odbrane, na predlog ministra odbrane.

Zabranjeno je isticanje i nošenje znaka, simbola drugih obeležja iz stava 1. ovog člana na način kojim bi se narušio ugled Ministarstva odbrane.”

Član 6.

U članu 16. stav 1. tačka 4. menja se i glasi:

„4) ostvarivanje i usklađivanje organizacije obezbeđenja telekomunikaciono-informacionog sistema, kriptozaštite i drugih oblika zaštite informacija;”.

Posle tačke 6. dodaje se tačka 6a, koja glasi:

„6a) bezbednost i zdravlje na radu, zaštitu od požara i eksplozija, zaštitu životne sredine, zaštitu životinja i metrološku delatnost;”.

Član 7.

U članu 18. stav 1. menja se i glasi:

„Ministar odbrane propisuje elemente, sadržaj i standarde za ocenu: stanja, operativnih, operacijskih i funkcionalnih sposobnosti Vojske Srbije; rada organizacionih delova Ministarstva odbrane i Vojske Srbije; stanja metrološke delatnosti; bezbednosti i zdravlja na radu, zaštite od požara i eksplozije, zaštite životne sredine i zaštite životinja, kao i materijalnog i finansijskog poslovanja komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije i organizacionih delova Ministarstva odbrane, na osnovu zakona i na osnovu smernica koje donosi predsednik Republike.”.

Član 8.

U članu 21. stav 1. posle tačke 4. dodaje se tačka 4a, koja glasi:

„4a) učešće u pripremi i organizovanju sistema traganja i spasavanja;”.

Tačka 12) menja se i glasi:

„12) davanje saglasnosti nadležnom organu za prevoz opasnih materija i bioloških agensa koji mogu izazvati ili preneti zarazne bolesti ljudi i životinja, naoružanja i vojne opreme i robe dvostruke namene u vazduhoplovnom prostoru Republike Srbije;”.

Član 9.

U članu 22. posle stava 2. dodaju se st. 3. i 4, koji glase:

„Ministarstvo odbrane ostvaruje međunarodnu saradnju i organizuje međunarodnu vojnu saradnju za potrebe Vojske Srbije, u skladu s utvrđenom strategijom i politikom odbrane.

U oblasti saradnje iz stava 3. ovog člana, Ministarstvo odbrane može da zaključuje sporazume kojima se uređuju pitanja od zajedničkog interesa u oblasti odbrane i vojne saradnje, a ne preuzimaju se nove obaveze za Republiku Srbiju.”.

Član 10.

Član 23. menja se i glasi:

„Diplomatsku funkciju u oblasti odbrane i Vojske Srbije vrše izaslanstva odbrane i vojna predstavništva.

Odluku o obrazovanju i ukidanju izaslanstava odbrane i vojnih predstavništava donosi ministar odbrane.

Izaslanike odbrane i vojne predstavnike postavlja i razrešava dužnosti ministar odbrane.

Uslove i postupak za izbor i upućivanje izaslanika odbrane i Vojske Srbije i vojnih predstavnika, organizaciju rada izaslanstava odbrane i vojnih predstavništava, način finansiranja i aktivnosti u inostranstvu uređuje ministar odbrane.”.

Član 11.

U članu 31. stav 1. reči: „oružanih operacija„ zamenjuju se rečima: „borbenih operacija”.

U stavu 2. reči: „u oružanim operacijama” zamenjuju se rečima: „u borbenim operacijama”.

Član 12.

U članu 33. posle stava 2. dodaje se stav 3, koji glasi:

„Zabranjena je upotreba naziva, simbola i drugih obeležja Vojske Srbije pravnim licima, preduzetnicima i udruženjima, osim po odobrenju ministra odbrane.”.

Član 13.

U članu 39. stav 1. posle reči: „granica” dodaje se zapeta, a reči: „i životi ljudi” zamenjuju se rečima: „život i zdravlje ljudi i životinja”.

Član 14.

U članu 41. reči: „životi ljudi i njihova materijalna dobra” zamenjuju se rečima: „život i zdravlje ljudi i životinja i materijalna dobra”.

Član 15.

U članu 43. stav 3. menja se i glasi:

„Načelnik Generalštaba Vojske Srbije, odnosno starešina nadležne komande Vojske Srbije, na osnovu posebnog ovlašćenja predsednika Republike, a radi zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i katastrofa, posledica terorizma i drugih većih nesreća, može narediti mere sprovođenja pripravnosti i upotrebu delova Vojske Srbije, radi otklanjanja štetnih posledica koje mogu nastati nevojnim pretnjama bezbednosti.”.

Član 16.

U članu 44. stav 2. reči: „materijalno-finansijsko” zamenjuju se rečima: „materijalno i finansijsko”.

Član 17.

U članu 45. stav 1. tačka 6. menja se i glasi:

„6) zdravstvenoj zaštiti, bezbednosti i zaštiti zdravlja na radu, veterinarskoj zaštiti, zaštiti životne sredine, zaštiti od požara i eksplozija i drugoj zaštiti.”.

Posle stava 2. dodaju se st. 3. i 4, koji glase:

„Delatnosti logističke podrške iz stava 1. ovog člana mogu obavljati vojne ustanove koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane sa statusom pravnog lica ili bez statusa pravnog lica.

Ministar odbrane uređuje način rada, poslovanja i upravljanja ustanovama iz stava 3. ovog člana i određuje vojne ustanove koje mogu steći status pravnog lica u skladu sa zakonom.”.

Član 18.

U članu 62. stav 2. posle reči: „ljudi” stavlja se zapeta i dodaje se reč: „životinja”.

Član 19.

U članu 72. posle stava 1. dodaje se novi stav 2, koji glasi:

„Organizaciju, kriterijume, evidenciju i način vršenja poslova standardizacije i tipizacije proizvoda i usluga, objekata i uređaja od posebnog značaja za odbranu, utvrđivanje usaglašenosti i tehnički i inspekcijski nadzor uređuje ministar odbrane u skladu sa ovim i drugim zakonom.”.

Dosadašnji stav 2. postaje stav 3.

Član 20.

U članu 73. stav 1. reči: „sistema veza” zamenjuju se rečima: „telekomunikacionih sistema”.

Član 21.

U članu 77. stav 1. posle reči: „ljudi,”, dodaje se reč: „životinja” i zapeta.

Član 22.

U članu 79. posle reči: „ljudi” briše se zapeta i dodaju se reči: „i životinja”.

Član 23.

U članu 80. posle reči: „ljudi,” dodaje se reč: „životinja” i zapeta.

Član 24.

U članu 81. stav 3. reči: „veze rukovođenja” zamenjuju se rečima: „obezbeđenje komandovanja i rukovođenja korišćenjem telekomunikacionih sredstava”.

Posle stava 6. dodaje se novi stav 7, koji glasi:

„Lica koja obavljaju poslove planiranja odbrane i rukovaoci planova odbrane u državnim organima, organima autonomnih pokrajina, jedinicama lokalne samouprave, privrednim društvima, drugim pravnim licima i preduzetnicima od značaja za odbranu, podležu bezbednosnoj proveri.”.

Dosadašnji stav 7. postaje stav 8.

Član 25.

U članu 97. stav 1. posle reči: „rada” stavlja se tačka, a reči: „kao odgovor na izazove, rizike i pretnje bezbednosti zemlje.” brišu se.

Član 26.

U članu 104. posle stava 2. dodaje se novi stav 3, koji glasi:

„Ministar odbrane, u okviru odobrenih aproprijacija, vrši raspored novčanih sredstava organizacionim jedinicama Ministarstva odbrane, komandama, jedinicama i ustanovama Vojske Srbije, kao i vojnim jedinicama i vojnim ustanovama koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane.”

U dosadašnjem stavu 3, koji postaje stav 4. reči: „materijalno-finansijsko” zamenjuju se rečima: „materijalno i finansijsko”.

Član 27.

U članu 105. stav 3. posle reči: „Način” dodaju se reči: „pribavljanja, raspolaganja,”.

Posle stava 4. dodaje se stav 5, koji glasi:

„Prava na nepokretnostima posebne namene koje koriste Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije upisuju se u javnu knjigu o evidenciji nepokretnosti i prava na njima, u skladu sa zakonom i u evidenciju vojnih nepokretnosti, na način koji propiše ministar odbrane.”.

Član 28.

U članu 106. stav 1. reči: „sredstva veze” zamenjuju se rečima: „telekomunikaciona sredstva”.

U stavu 2. posle reči: „ministar odbrane” dodaju se zapeta i reči: „odnosno lice koje on ovlasti”.

Član 29.

Posle člana 106. dodaje se član 106a, koji glasi:

„Član 106a

Biološkim sredstvima za posebne namene smatraju se: službene životinje, životinje za naučnoistraživačke, biomedicinske i obrazovne svrhe i druge životinje, na osnovu posebne odluke ministra odbrane.

Način pribavljanja, evidentiranja, raspolaganja i upotrebe bioloških sredstava iz stava 1. ovog člana propisuje ministar odbrane.”.

Član 30.

U članu 107. stav 2. reči: „pripadnika Vojske Srbije” zamenjuju se rečima: „profesionalnih pripadnika Vojske Srbije i zaposlenih u Ministarstvu odbrane”.

Član 31.

U članu 108. stav 1. reči: „zaposlena u Ministarstvu odbrane” zamenjuju se rečima: „raspoređena u Ministarstvo odbrane”.

Član 32.

U članu 109. reči: „zaposlenih u Ministarstvu odbrane” zamenjuju se rečima: „raspoređenih u Ministarstvo odbrane”, a reči: „funkcionalno i organizaciono” zamenjuju se rečima: „organizaciono i funkcionalno”.

Član 33.

Posle člana 111. dodaje se član 111a, koji glasi:

„Član 111a

Ministar odbrane propisuje način i kriterijume za rešavanje stambenih potreba zaposlenih u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije uz saglasnost Vlade.”

Član 34.

U članu 114. stav 1. posle tačke 12. tačka se zamenjuje tačkom i zapetom i dodaju se tač. 13. i 14, koje glase:

„13) ako ističe i nosi znak, simbole i druga obeležja Ministarstva odbrane na način kojim se narušava ugled Ministarstva odbrane (član 14a);

14) ako bez odobrenja ministra odbrane koristi naziv, simbole i druga obeležja Vojske Srbije (član 33. stav 3).”.

Posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:

„Novčane kazne iz stava 1. tač. 13. i 14. ovog člana odnose se i na udruženja.”

Dosadašnji st. 2. i 3. postaju st. 3. i 4.

Član 35.

U članu 115. posle tačke 4. tačka se zamenjuje tačkom i zapetom i dodaju se tač. 5. i 6. koje glase:

„5) ako ističe i nosi znak, simbole i druga obeležja Ministarstva odbrane na način kojim se narušava ugled Ministarstva odbrane (član 14a);

6) ako bez odobrenja ministra odbrane koristi naziv, simbole i druga obeležja Vojske Srbije (član 33. stav 3).”.

Član 36.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.

O B R A Z L O Ž E Nj E

I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA

Ustavni osnov za donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o odbrani sadržan je u odredbi člana 97. stav 1. tačka 4. Ustava Republike Srbije, kojom je utvrđeno da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje odbranu i bezbednost Republike Srbije i njenih građana i mere za slučaj vanrednog stanja.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Razlog za donošenje ovog zakona je usklađivanje važećih pravnih rešenja, nakon sagledavanja efekata primene u praksi pojedinih odredaba Zakona o odbrani od dana njegovog stupanja na snagu 19. decembra 2007. godine.

Donošenje ovog zakona je neophodno jer predložena pravna rešenja, koja predstavljaju zakonodavnu materiju, omogućuju efikasniju primenu određenih instituta i obezbeđuju konzistentno i sveobuhvatno uređenje oblasti odbrane, čime će se zaokružiti pravni osnov za sprovođenje reforme sistema odbrane.

III. OBJAŠNjENjE POJEDINAČNIH REŠENjA

Članom 1. ovog zakona predlaže se preciziranje pojmova „civilna odbrana” i „civilna zaštita”, koji se uređuju posebnim zakonom, s obzirom da ova oblast, kao i sistem zaštite i spasavanja, postaje deo jedinstvenog sistema odbrane u vanrednom i ratnom stanju.

Članom 2. ovog zakona predlaže se preciznije propisivanje obaveza postupanja pripadnika Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u bilo kojim okolnostima, a posebno pri izvođenju borbenih i neborbenih operacija, u skladu sa Ustavom, zakonom i obavezama uređenim propisima međunarodnog humanitarnog prava, a ne samo propisima međunarodnog ratnog prava.

Članom 3. ovog zakona predlaže se preciznije propisivanje nadležnosti Vlade, uređenih članom 12. stav 2. tač. 7. i 16. Zakona o odbrani, koje se odnose na donošenje smernica za izradu planova odbrane, kao i ovlašćenje za osnivanje i ukidanje vojnoškolskih i vojnih naučnoistraživačkih ustanova, u skladu sa propisima kojima je uređena ova oblast.

Članom 4. st. 1. i 2. ovog zakona predlaže se preciznije određivanje upravnih i stručnih poslova Ministarstva odbrane, kako bi se obuhvatili svi poslovi iz delokruga Ministarstva odbrane, a stavom 3. propisuje se ovlašćenje ministra odbrane da uredi način objavljivanja propisa i akata u „Službenom vojnom listu”, kao posebnom glasilu koje uređuje Ministarstvo odbrane, u skladu sa propisima o načinu objavljivanja propisa u „Službenom glasniku RS”.

Članom 5. ovog zakona predlaže se propisivanje posebnog znaka, simbola i drugih obeležja Ministarstva odbrane, zabrana njihovog korišćenja na način kojim se narušava ugled Ministarstva odbrane, kao i ovlašćenja Vlade da uredi izgled i način korišćenja znaka, simbola i drugih obeležja, označavanje i druge elemente vizuelnog identiteta Ministarstva odbrane.

Članom 6. ovog zakona predlaže se propisivanje odgovarajućih izmena radi usaglašavanja pojma „veze” sa izrazom „telekomunikaciono-informaciono obezbeđenje” koji se koristi u propisima koji uređuju sistem telekomunikacija, kao i propisivanje dopune inspekcijskih poslova poslovima koji se odnose na bezbednost i zdravlje na radu, zaštitu od požara i eksplozija, zaštitu životne sredine, zaštitu životinja i metrološku delatnost, koji nisu obuhvaćeni važećim rešenjem.

Članom 7. ovog zakona predlaže se preciznije propisivanje ovlašćenja ministra odbrane za uređivanje elemenata, organizacionih i funkcionalnih standarda na osnovu kojih se vrši inspekcijska kontrola i ocena zakonitosti rada u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije, kako bi se obuhvatili i poslovi iz delatnosti koje nisu obuhvaćene važećim rešenjem: metrološka delatnost, bezbednost i zaštita na radu, zaštita od požara i eksplozije, zaštita životne sredine i zaštita životinja, za koje su u skladu sa zakonom odgovorni Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije.

Članom 8. ovog zakona predlaže se preciznije propisivanje poslova u oblasti zajedničkog civilno-vojnog sistema upravljanja vazdušnim saobraćajem za potrebe odbrane koji su, u skladu sa zakonom, u nadležnosti Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, u delu koji se odnosi na poslove: učešća u pripremi i organizovanju sistema traganja i spasavanja, kao i davanja saglasnosti nadležnom organu za prevoz bioloških agensa koji mogu izazvati ili preneti zarazne bolesti ljudi i životinja na prostoru Republike Srbije, a koji nisu obuhvaćeni važećim rešenjem.

Članom 9. ovog zakona predlaže se propisivanje i preciziranje ovlašćenja Ministarstva odbrane u pogledu načina zaključivanja međunarodnih sporazuma u oblasti odbrane i vojne saradnje, a kojima se ne preuzimaju nove obaveze za Republiku Srbiju, čime se obezbeđuje efikasnost ostvarivanja saradnje sa nadležnim organima drugih država i otklanjaju neujednačenosti u pogledu ovlašćenja koja imaju ministarstva odbrane drugih država sa kojima se planira saradnja.

Članom 10. st. 1, 2. i 3. ovog zakona predlaže se propisivanje izmena u uređivanju diplomatske funkcije u oblasti odbrane koja, pored izaslanstava odbrane, obuhvata i vojna predstavništva pri međunarodnim organizacijama, s obzirom da nisu obuhvaćena važećim rešenjem, a predviđena su zaključenim međunarodnim ugovorima.

Stavom 4. predlaže se propisivanje ovlašćenja ministra odbrane da bliže uredi uslove i postupak za izbor i upućivanje izaslanika odbrane i Vojske Srbije i vojnih predstavnika, organizaciju rada izaslanstava odbrane i vojnih predstavništava, način finansiranja i aktivnosti u inostranstvu.

Članom 11. ovog zakona predlaže se propisivanje izmene izraza koji se koristi u članu 31. Zakona o odbrani, tako što se reči: „oružane operacije” zamenjuju rečima: „borbene operacije”, a koji se koristi u ostalim odredbama.

Članom 12. ovog zakona predlaže se propisivanje zabrane upotrebe naziva, simbola i drugih obeležja Vojske Srbije od strane pravnih lica, preduzetnika i udruženja, kako bi se sprečilo njihovo neovlašćeno korišćenje, za koje je predloženo i propisivanje odgovarajuće sankcije u kaznenim odredbama ovog zakona.

Članom 13. ovog zakona predlaže se preciziranje i dopuna izraza koji se koristi u članu 39. stav 1. Zakona o odbrani, tako što se reči: „i životi ljudi” zamenjuju rečima: „život i zdravlje ljudi i životinja”, kako bi se obuhvatila i zaštita života i zdravlja životinja koja je propisana posebnim zakonom, a koja nije obuhvaćena važećim rešenjima.

Članom 14. ovog zakona predlaže se propisivanje mogućnosti angažovanja Vojske Srbije i na pružanju pomoći stanovništvu u situacijama u kojima su ugroženi životi i zdravlje, ne samo ljudi, već i životinja, koja nije obuhvaćena važećim rešenjem.

Članom 15. ovog zakona detaljnije se precizira pojam „uslovi vanrednog stanja” iz člana 43. stav 3. Zakona o odbrani, čime se otklanjaju nedoumice uočene pri tumačenju ovog pojma u primeni Zakona o odbrani.

Članom 16. ovog zakona predlaže se propisivanje izmene izraza koji se koristi u članu 44. Zakona o odbrani, tako što se reči: „materijalno-finansijsko poslovanje” zamenjuju rečima: „materijalno i finansijsko poslovanje”, a imajući u vidu da se radi o podzakonskim aktima za izvršavanje zakona kojima je uređen pravni režim sredstava u svojini Republike Srbije koji se odnosi na materijalno poslovanje sredstvima posebne namane (za vojne potrebe) u odnosu na finansijsko poslovanje budžetskih korisnika koje je uređeno Zakonom o budžetskom sistemu.

Članom 17. ovog zakona predlaže se propisivanje izmene u određivanju delatnosti logističke podrške Vojske Srbije iz člana 45. stav 1. tačka 6. važećeg zakona, tako da ista obuhvata sve oblasti zaštite za koju je odgovorno Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije, a odnosi se na delatnosti: zdravstvene zaštite, bezbednosti i zaštite zdravlja na radu, veterinarske zaštite, zaštite životne sredine, zaštite od požara i eksplozija i drugu zaštitu, koje nisu obuhvaćene važećim rešenjem.

Takođe se predlaže propisivanje mogućnosti da delatnosti logističke podrške obavljaju vojne ustanove, koje su organizaciono i funkcionalno vezane za Ministarstvo odbrane, a koje mogu biti obrazovane sa statusom pravnog lica ili bez statusa pravnog lica, zavisno od obima usluga koje vrše za sistem odbrane.

Stavom 3. ovog člana predlaže se propisivanje ovlašćenja ministra odbrane da bliže uredi način rada, poslovanja i upravljanja vojnim ustanovama i određuje vojne ustanove koje mogu steći status pravnog lica u skladu sa zakonom.

Članom 18. ovog zakona predlaže se preciziranje izraza koji se koristi u članu 62. stav 2. Zakona o odbrani, tako što se reči: „ljudi” zamenjuju rečima: „ljudi i životinje”, a imajući u vidu propisane obaveze pravnih lica u pogledu zaštite i spasavanja životinja koje su uređene posebnim zakonom, a nisu obuhvaćene važećim rešenjem.

Članom 19. ovog zakona predlaže se propisivanje nadležnosti ministra odbrane da uredi organizaciju, kriterijume, evidenciju i način vršenja poslova standardizacije i tipizacije proizvoda i usluga, objekata i uređaja od posebnog značaja za odbranu, utvrđivanje usaglašenosti, kao i tehnički i inspekcijski nadzor u pogledu standarda odbrane koji su u nadležnosti Ministarstva odbrane.

Članom 20. ovog zakona predlaže se preciziranje izraza koji se koriste u članu 73. stav 1. važećeg zakona, tako što se reči: „sistema veza” zamenjuju rečima: „telekomunikacionih sistema”, u skladu sa izrazima koji se koriste u posebnom zakonu kojim se uređuje sistem telekomunikacija.

U čl. 21. do 23. ovog zakona predlažu se neophodna preciziranja u odnosu na pojmove koji se koriste u članu 77. stav 1. i čl. 79. i 80. važećeg zakona, tako što se predviđa da aktivnosti u sistemu civilne zaštite i zaštite i spasavanja, pored ljudi, obuhvataju i životinje.

Članom 24. ovog zakona predlaže se propisivanje izmene izraza koji se koriste u članu 81. stav 3. zakona, tako što se reči: „veze rukovođenja” zamenjuju rečima: „obezbeđenje komandovanja i rukovođenja korišćenjem telekomunikacionih sredstava”, kao i propisivanje obavezne bezbednosne provere za sva lica koja obavljaju poslove planiranja odbrane i rukovanja planovima odbrane, kao poslovima od značaja za odbranu, što nije bilo obuhvaćeno važećim rešenjem.

Članom 25. ovog zakona predlaže se preciznije propisivanje preduzimanja mera na mobilizaciji subjekata odbrane, imajući u vidu da je važećim rešenjem ona propisana samo u slučaju potreba da se odgovori na izazove, rizike i pretnje bezbednosti zemlje, a ne i za slučaj obavezne provere spremnosti u okviru planiranih vežbi ili vršenja kontrola priprema za odbranu.

Članom 26. ovog zakona predlaže se propisivanje ovlašćenja ministra odbrane da, u okviru odobrenih aproprijacija Ministarstvu odbrane u Budžetu, svojim aktom vrši raspored novčanih sredstava na korisnike u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije za čije je finansiranje odgovorno Ministarstvo odbrane.

Članom 27. ovog zakona predlaže se propisivanje dopune ovlašćenja ministra odbrane u pogledu uređivanja posebnog načina pribavljanja i raspolaganja vojnim nepokretnostima, a imajući u vidu da se radi o sredstvima za posebne namene (za vojne potrebe) koja zahtevaju posebne mere zaštite tajnih podataka odbrane i u postupku pribavljanja i raspolaganja ovim stvarima, koji nisu obuhvaćeni važećim rešenjem.

Stavom 2. ovog člana predlaže se propisivanje ovlašćenja ministra odbrane da propiše poseban način vođenja evidencija vojnih nepokretnosti u skladu sa njihovom posebnom namenom, a imajući u vidu da se vojne nepokretnosti nalaze u okviru formiranog vojnog kruga, bez obzira na to koje katastarske parcele on obuhvata.

Članom 28. ovog zakona predlaže se neophodno izmena izraza koji se koriste u članu 106 stav 1. važećeg zakona, tako što se reči: „sredstva veze” zamenjuju rečima: „telekomunikaciona sredstva”, a radi usklađivanja pojmova sa propisima kojima se uređuje sistem telekomunikacija, kao i propisivanje mogućnosti da ministar odbrane prenositi svoja ovlašćenja za pribavljanje i raspolaganje pokretnim stvarima za vojne potrebe na druga lica.

Članom 29. ovog zakona predlaže se propisivanje bioloških sredstava za posebne namene koja nisu obuhvaćena važećim rešenjima, kao i propisivanje ovlašćenja ministra odbrane da uredi način pribavljanja, evidentiranja, raspolaganja i upotrebu ovih sredstava u Vojsci Srbije, u skladu sa posebnim zakonom kojim se uređuje ova materija.

Članom 30. ovog zakona predlaže se propisivanje izmene izraza koji se koriste u članu 107. stav 2. zakona, tako što se reči: „pripadnika Vojske Srbije” zamenjuju se rečima: „profesionalnih pripadnika Vojske Srbije”, za koje se obezbeđuju posebna sredstva za rešavanje stambenih pitanja koja su od značaja za sistem odbrane, a koji je važećim rešenjem proširen i na lica koja nisu u stalnoj vojnoj službi.

Čl. 31. i 32. ovog zakona predlaže se propisivanje izmene izraza koji se koriste u članu 108. stav 1. i članu 109. Zakona o odbrani, tako što se reči: „zaposlenih u Ministarstvu odbrane” zamenjuju rečima: „raspoređenih u Ministarstvo odbrane”, imajući u vidu da se odredbom člana 6. stav 3. Zakona o Vojsci Srbije, radi o profesionalnim vojnim liciima koja se upućuju na službu, odnosno na rad van Vojske Srbije, pod uslovima propisanim tim zakonom.

Članom 33. ovog zakona predlaže se propisivanje ovlašćenja ministra odbrane da uredi način i kriterijume za rešavanje stambenih potreba zaposlenih u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije, zbog specifične strukture zaposlenih u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije koja, osim državnih službenika i nameštenika, obuhvata i profesionalna vojna lica čiji je rad od posebnog značaja za izvršavanje zadataka odbrane iz delokruga Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.

U čl. 34. i 35. ovog zakona predlaže se dodatno propisivanje prekršajne odgovornosti i iznosa novčanih kazni za nepoštovanja obaveza i zabrana uređenih predlogom rešenja iz ovog zakona.

Članom 36. ovog zakona predlaže se rok za njegovo stupanje na snagu, u skladu sa Ustavom i zakonom propisanim rokovima stupanja na snagu zakona.

IV. FINANSIJSKA SREDSTVA ZA SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti dodatna sredstva u budžetu Republike Srbije, jer se njime na stvaraju dodatne obaveze za budžet Republike Srbije.

V. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Na osnovu člana 164. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 14/09 – prečišćen tekst), predlaže se Narodnoj skupštini donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o odbrani po hitnom postupku.

Donošenje zakona po hitnom postupku predlaže se iz razloga neophodnosti da se obezbedi konzistentno i sveobuhvatno uređenje oblasti odbrane, čime će se zaokružiti pravni osnov za sprovođenje reforme sistema odbrane.

Predložene izmene i dopune Zakona o odbrani omogućuju efikasniju primenu određenih instituta u zakonu, tako da bi nedonošenje ovog zakona po hitnom postupku moglo usporiti započete reformske procese u ovoj oblasti.

PREGLED ODREDABA ZAKONA O ODBRANI

KOJE SE MENjAJU, ODNOSNO DOPUNjUJU

Član 4.

Osnovni pojmovi koji se koriste u ovom zakonu imaju sledeća značenja:

1) sistem odbrane je deo sistema nacionalne bezbednosti i jedinstven oblik organizovanja priprema za izvršavanje zadataka odbrane, sprovođenja mera i radnji za rad građana, državnih organa, privrednih društava i drugih pravnih lica za upotrebu Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u ratnom i vanrednom stanju;

2) snage odbrane u širem smislu su ljudski i materijalni potencijali Republike Srbije, a u užem smislu snage odbrane na osnovu zakona čine organizovane strukture subjekata sistema odbrane;

3) vojna odbrana je deo odbrane Republike Srbije koji obuhvata institucije i aktivnosti na pripremi i odbrani od vojnih izazova, rizika i pretnji bezbednosti;

4) civilna odbrana je deo odbrane Republike Srbije koji obuhvata institucije i aktivnosti na pripremi i odbrani od nevojnih izazova, rizika i pretnji bezbednosti;

CIVILNA ODBRANA JE DEO JEDINSTVENOG SISTEMA ODBRANE, ORGANIZOVAN RADI USPEŠNOG FUNKCIONISANjA DRŽAVNIH ORGANA, ORGANA AUTONOMNIH POKRAJINA I JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE, PRIVREDNIH DRUŠTAVA I DRUGIH PRAVNIH LICA, ZAŠTITE I SPASAVANjA I OBEZBEĐENjA USLOVA ZA ŽIVOT I RAD GRAĐANA I ZADOVOLjENjA POTREBA SNAGA ODBRANE U VANREDNOM I RATNOM STANjU;

4A) CIVILNA ZAŠTITA JE ORGANIZOVAN SISTEM ČIJA JE OSNOVNA DELATNOST ZAŠTITA, SPASAVANjE I OTKLANjANjE POSLEDICA ELEMENTARNIH NEPOGODA, TEHNIČKO-TEHNOLOŠKIH NESREĆA I DRUGIH VEĆIH OPASNOSTI KOJE MOGU UGROZITI STANOVNIŠTVO, MATERIJALNA I KULTURNA DOBRA I ŽIVOTNU SREDINU U MIRU I VANREDNOM I RATNOM STANjU;

5) Vojska Srbije je organizovana oružana snaga koja brani Republiku Srbiju od oružanog ugrožavanja spolja i izvršava druge misije i zadatke u skladu s Ustavom, zakonom i principima međunarodnog prava koji regulišu upotrebu sile;

6) vanredno stanje je stanje javne opasnosti u kojem je ugrožen opstanak države ili građana, a posledica je vojnih ili nevojnih izazova, rizika i pretnji bezbednosti;

7) ratno stanje je stanje opasnosti u kojem je oružanim delovanjem spolja ugrožena suverenost, nezavisnost i teritorijalna celovitost zemlje, odnosno mir u regionu, koje zahteva mobilizaciju snaga i sredstava za odbranu;

8) pripreme za odbranu obuhvataju aktivnosti snaga odbrane koje se zasnivaju na utvrđenoj strategiji odbrane, a sprovode se u skladu s planovima odbrane;

9) odbrambeni interesi su: odbrana države i zaštita njenih građana, izgradnja poverenja, održavanje bezbednosti i stabilnosti u regionu, saradnja s međunarodnim organizacijama i institucijama i pristupanje institucijama nacionalne, regionalne i globalne bezbednosti;

10) vojni izazovi, rizici i pretnje bezbednosti ispoljavaju se u obliku: agresije, oružane pobune i drugih oblika upotrebom oružane sile;

11) nevojni izazovi, rizici i pretnje bezbednosti ispoljavaju se u obliku: terorizma, organizovanog kriminala, korupcije, elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških i drugih nesreća i opasnosti;

12) ljudski resursi u odbrani obuhvataju demografski potencijal države koji podleže obavezi odbrane, koji je sposoban i obučen za uključivanje u sistem odbrane;

13) materijalni resursi u odbrani obuhvataju prirodne, privredne, finansijske, informacione i ostale potencijale države, koji se angažuju za potrebe odbrane;

14) Strategija nacionalne bezbednosti Republike Srbije je najviši strateški dokument čijom realizacijom se štite nacionalni interesi Republike Srbije od izazova, rizika i pretnji bezbednosti u različitim oblastima društvenog života;

15) Strategija odbrane Republike Srbije je najviši strateški dokument u oblasti odbrane kojim se definišu stavovi o bezbednosnom okruženju, odbrambenim interesima, misijama i zadacima Vojske Srbije, struktura i funkcionisanje sistema odbrane;

16) Doktrina Vojske Srbije je osnovni dokument u kojem se definišu opšta opredeljenja o vojnoj delatnosti, organizovanju, pripremama, upotrebi i obezbeđenju Vojske Srbije u miru, ratnom i vanrednom stanju, u skladu s Ustavom i Strategijom odbrane Republike Srbije;

17) Dugoročni plan razvoja sistema odbrane Republike Srbije je dokument planiranja odbrane u kojem se definišu strateška opredeljenja za razvoj sistema odbrane Republike Srbije, potrebne sposobnosti Vojske Srbije, sadržaj i dinamika organizacionih promena, razvoj ljudskih i materijalnih resursa, finansiranje sistema odbrane i druga pitanja za funkcionisanje sistema odbrane, u skladu s misijama i zadacima u odbrani Republike Srbije;

18) Strategijski pregled odbrane Republike Srbije je polazni programski dokument kojim se definiše srednjoročno planiranje odbrane, efikasno upravljanje resursima odbrane, transparentnost poslova odbrane i izgradnja pretpostavki za demokratsku i civilnu kontrolu, profesionalizaciju i efikasnost Vojske Srbije u izvršavanju dodeljenih misija i zadataka;

19) sistem upravljanja vazdušnim saobraćajem, u širem smislu, obuhvata jedinstvo organizacija, službi i jedinica, objekata, opreme i sredstava, veština, informacija i doktrine (regulativa i procedura) uspostavljenih radi omogućavanja bezbednog i efikasnog kretanja vazduhoplova u svim fazama manevrisanja, a sastoji se od međusobno ineraktivnih elemenata na zemlji i u vazduhu; sistem upravljanja vazdušnim saobraćajem, u užem smislu, je deo sistema nacionalne bezbednosti i jedinstven oblik civilno-vojnog organizovanja radi kontrole, zaštite i odbrane vazdušnog prostora, regulisanja i nadzora nad funkcionisanjem sistema i pružanja usluga u miru, ratnom i vanrednom stanju;

20) upravljanje sistemom odbrane predstavlja proces usmeravanja subjekata odbrane u izvršavanju njihovih obaveza i zadataka;

21) demokratska i civilna kontrola Vojske Srbije posebno obuhvata: kontrolu upotrebe i razvoja Vojske Srbije, internu i eksternu kontrolu troškova za vojne potrebe, praćenje stanja i obaveštavanja javnosti o stanju priprema Vojske Srbije, obezbeđenje slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja i utvrđivanje odgovornosti za vršenje vojnih dužnosti u skladu sa zakonom;

22) transparentnost u finansiranju potreba odbrane posebno obuhvata: predlaganje, pripreme, iskazivanje i kontrolu troškova sistema odbrane; prikazivanje ciljeva i zadataka za koje su neophodna odgovarajuća sredstva; podnošenje izveštaja o namenskom trošenju tih sredstava i stalnu kontrolu troškova sistema odbrane;

23) multinacionalne operacije su aktivnosti koje se preduzimaju u okviru sistema kolektivne bezbednosti i sistema kolektivne odbrane, u skladu s međunarodnim pravom i potvrđenim međunarodnim ugovorima;

Član 8.

Pripadnici Vojske Srbije i drugih snaga odbrane dužni su da se uvek i u svim okolnostima pri izvođenju borbenih i neborbenih operacija pridržavaju pravila međunarodnog ratnog i humanitarnog prava o postupanju s ranjenicima i zarobljenicima i zaštiti stanovništva i drugih pravila tog prava i međunarodnih standarda o upotrebi sile, u skladu s Ustavom, zakonom i potvrđenim međunarodnim ugovorima.

Pripadnik Vojske Srbije i drugih snaga odbrane ima pravo da odbije naređenje kojim se od njega traži postupanje suprotno Ustavu, zakonu i pravilima međunarodnog ratnog prava.

PRIPADNICI VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE DUžNI SU DA SE UVEK I U SVIM OKOLNOSTIMA PRI IZVOđENJU BORBENIH I NEBORBENIH OPERACIJA PRIDRžAVAJU PRAVILA MEđUNARODNOG HUMANITARNOG PRAVA O POSTUPANJU S RANJENICIMA I ZAROBLJENICIMA I ZAšTITI STANOVNIšTVA I DRUGIH PRAVILA TOG PRAVA I MEđUNARODNIH STANDARDA O UPOTREBI SILE, U SKLADU S USTAVOM, ZAKONOM I POTVRđENIM MEđUNARODNIM UGOVORIMA.

PRIPADNIK VOJSKE SRBIJE I DRUGIH SNAGA ODBRANE IMA PRAVO DA ODBIJE NAREđENJE KOJIM SE OD NJEGA TRAžI POSTUPANJE SUPROTNO USTAVU, ZAKONU I PRAVILIMA MEđUNARODNOG HUMANITARNOG PRAVA.

Član 12.

Vlada utvrđuje i vodi politiku odbrane, predlaže i izvršava zakone i opšta akta Narodne skupštine koja se odnose na odbranu.

Vlada u oblasti odbrane, naročito:

1) podnosi Narodnoj skupštini zajedno s predsednikom Republike predlog za proglašenje ratnog i vanrednog stanja;

2) predlaže Narodnoj skupštini usvajanje Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije, Strategije odbrane Republike Srbije i Dugoročnog plana razvoja sistema odbrane Republike Srbije;

3) usvaja Strategijski pregled odbrane Republike Srbije, na osnovu predloga ministra odbrane;

4) usvaja Plan odbrane Republike Srbije, osim Plana upotrebe Vojske Srbije i Plana mobilizacije Vojske Srbije;

5) predlaže Narodnoj skupštini donošenje zakona iz oblasti odbrane, bezbednosti i Vojske Srbije;

6) predlaže Narodnoj skupštini donošenje zakona o potvrđivanju međunarodnih ugovora iz oblasti odbrane i vojne saradnje;

7) propisuje uputstvo o metodologiji za izradu planova odbrane, na osnovu predloga ministra odbrane;

DONOSI SMERNICE ZA UZRADU PLANOVA ODBRANE I PROPISUJE UPUTSTVO O METODOLOGIJI ZA IZRADU PLANOVA ODBRANE, NA OSNOVU PREDLOGA MINISTRA ODBRANE;

8) podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o stanju priprema za odbranu;

9) odobrava planove odbrane organa državne uprave i utvrđuje njihovu organizaciju za rad u ratnom i vanrednom stanju;

10) propisuje mere pripravnosti državnih organa, organa autonomnih pokrajina, organa jedinica lokalne samouprave, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika u slučaju ratnog ili vanrednog stanja;

11) predlaže predsedniku Republike sprovođenje mera pripravnosti i opštu i delimičnu mobilizaciju, osim mobilizacije Vojske Srbije;

12) odlučuje, u skladu sa zakonom, o upućivanju osoblja civilne zaštite i zaposlenih u organima državne uprave u humanitarne i druge aktivnosti u inostranstvo, na osnovu odluke Narodne skupštine;

13) odlučuje o određivanju pravnih lica koji su od značaja za odbranu Republike Srbije;

14) odlučuje o određivanju proizvoda i usluga od posebnog značaja za odbranu Republike Srbije;

15) odlučuje o pravima i dužnostima organa u oblasti prostornog planiranja i izgradnji objekata od značaja za odbranu i Vojsku Srbije i vrstama investicionih objekata i prostornih i urbanističkih planova značajnih za odbranu Republike Srbije;

16) odlučuje o osnivanju i ukidanju vojnoškolskih ustanova i o njihovom uključivanju u obrazovni i naučnoistraživački sistem Republike Srbije;

ODLUČUJE O OSNIVANjU I UKIDANjU VOJNOŠKOLSKIH I VOJNIH NAUČNOISTRAŽIVAČKIH USTANOVA I O NjIHOVOM UKLjUČIVANjU U OBRAZOVNI I NAUČNOISTRAŽIVAČKI SISTEM REPUBLIKE SRBIJE;

17) propisuje načela i kriterijume za unutrašnje uređenje i sistematizaciju radnih mesta u Ministarstvu odbrane, na osnovu predloga ministra odbrane;

18) propisuje kriterijume za raspoređivanje građana i materijalnih sredstava za potrebe odbrane i popune Vojske Srbije, na osnovu predloga ministra odbrane;

19) propisuje načela i kriterijume za organizaciju službi kriptozaštite u Republici Srbiji, na predlog Ministarstva odbrane;

20) propisuje način i postupak sprovođenja mobilizacije, osim mobilizacije Vojske Srbije, kao i način i postupak izvršavanja vojne, radne i materijalne obaveze u ratnom i vanrednom stanju, na predlog Ministarstva odbrane;

21) propisuje način, postupak i mere zaštite poverljivih pronalazaka značajnih za odbranu, na predlog Ministarstva odbrane;

22) prati i usmerava istraživanje, razvoj, proizvodnju i promet naoružanja i vojne opreme;

23) preduzima mere za stvaranje, upotrebu, korišćenje, obnavljanje i razmeštaj rezervi za potrebe odbrane i obezbeđuje sredstva za finansiranje posebnih zadataka u odbrani u slučaju ratnog i vanrednog stanja, na osnovu predloga resornih ministarstava;

24) odlučuje o broju i rasporedu izaslanstava odbrane Republike Srbije u inostranstvu, na osnovu predloga ministra odbrane;

25) propisuje organizaciju i rad službe osmatranja i obaveštavanja;

26) vrši i druge poslove određene zakonom.

Član 14.

Ministarstvo odbrane, u okviru svog delokruga, predlaže i sprovodi politiku odbrane, izvršava zakone i međunarodne ugovore, opšta akta Narodne skupštine, Vlade i akta predsednika Republike iz oblasti odbrane.

Ministarstvo odbrane obavlja poslove, koji se odnose na:

1) procenu rizika i pretnji bezbednosti zemlje;

2) izradu nacrta Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije, Strategije odbrane Republike Srbije i Dugoročnog plana razvoja sistema odbrane Republike Srbije i usvajanje dokumenta za njihovu razradu;

3) izradu predloga Doktrine Vojske Srbije;

4) izradu predloga Strategijskog pregleda odbrane Republike Srbije;

5) izradu Srednjoročnog plana i programa razvoja sistema odbrane;

6) izradu predloga godišnjeg izveštaja Vlade o stanju priprema za odbranu, s kojim se saglasio predsednik Republike;

7) izradu nacrta zakona iz oblasti odbrane, bezbednosti i Vojske Srbije;

8) izradu nacrta zakona o potvrđivanju međunarodnih ugovora u oblasti odbrane i vojne saradnje;

9) izradu platformi za vođenje pregovora i zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti odbrane i vojne saradnje i njihovo izvršavanje;

9A) ZAKLjUČENjE UGOVORA IZ OBLASTI VOJNOG ŠKOLSTVA I OBUKE ZA ODBRANU ZEMLjE SA NADLEŽNIM MINISTARSTVIMA DRUGIH DRŽAVA U SKLADU SA ZAKONOM;

10) planiranje i ostvarivanje međunarodne saradnje iz oblasti odbrane i vojne saradnje;

11) koordiniranje izrade nacrta Plana odbrane Republike Srbije, u skladu s uputstvom Vlade o metodologiji za izradu planova odbrane i predlaganje Vladi na usvajanje;

12) predlaganje uputstva o metodologiji za izradu planova odbrane;

PREDLAGANjE SMERNICA ZA IZRADU PLANOVA ODBRANE I UPUTSTVA O METODOLOGIJI ZA IZRADU PLANOVA ODBRANE;

13) utvrđivanje predloga planova odbrane drugih snaga sistema odbrane, koji su u vezi sa Planom upotrebe Vojske Srbije;

14) planiranje, pripremanje i kontrolu mobilizacije građana, državnih organa, organa autonomnih pokrajina, organa jedinica lokalne samouprave, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika i Vojske Srbije za izvršavanje zadataka u ratnom i vanrednom stanju;

15) izradu akata i planskih dokumenata kojima se planiraju mere i radnje za rad građana, državnih organa, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika i za upotrebu Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u ratnom i vanrednom stanju;

16) izvršavanje vojne, radne i materijalne obaveze;

17) izvršavanje odluka predsednika Republike o upućivanju profesionalnih vojnih lica u multinacionalne operacije i odluka Vlade o upućivanju osoblja civilne zaštite i zaposlenih u organima državne uprave u humanitarne i druge operacije u inostranstvu;

18) planiranje i organizovanje civilno-vojnih odnosa u oblasti odbrane;

19) informativnu, kulturnu, muzejsku, arhivsku i versku delatnost i druge delatnosti, za potrebe odbrane;

20) sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja za potrebe građana, državnih organa, javnih službi, autonomnih pokrajina, jedinica lokalne samouprave, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika;

21) planiranje, organizovanje, sprovođenje i kontrolu mera civilne zaštite, u skladu sa zakonom i propisima koji se odnose na civilnu zaštitu;

22) organizovanje, modernizaciju i unapređenje veza i kriptozaštite za potrebe Vojske Srbije i drugih državnih organa;

ORGANIZOVANjE, MODERNIZACIJU I UNAPREĐENjE TELEKOMUNIKACIONIH MREŽA I SREDSTAVA I KRIPTOZAŠTITE ZA POTREBE VOJSKE SRBIJE I DRUGIH DRŽAVNIH ORGANA;

23) usklađivanje organizacije veza i informatičkih i telekomunikacionih sistema za potrebe odbrane;

USKLAĐIVANjE TELEKOMUNIKACIONO-INFORMACIONOG OBEZBEĐENjA, INFORMACIONIH I TELEKOMUNIKACIONIH MREŽA I SREDSTAVA ZA POTREBE ODBRANE;

24) uređenje i pripremu teritorije za potrebe odbrane;

25) istraživanje, razvoj, proizvodnju i promet naoružanja i vojne opreme;

26) opremanje i naoružavanje Vojske Srbije i drugih snaga odbrane, postupke poverljivih nabavki i materijalno obezbeđivanje Vojske Srbije;

27) planiranje, upravljanje, kontrolu i sprovođenje obaveštajno-bezbednosnih poslova od značaja za odbranu, u skladu sa zakonom kojim se uređuju službe bezbednosti i drugim propisima;

28) školovanje i usavršavanje za rad na poslovima odbrane i bezbednosti zemlje, planiranje, organizovanje i delatnost vojnog školstva;

29) razvoj obrazovnog sistema za potrebe odbrane i Vojske Srbije;

30) harmonizaciju sistema vojnog školstva sa sistemom srednjoškolskog, višeg i visokog obrazovanja i naučnoistraživačke delatnosti u Republici Srbiji;

HARMONIZACIJU SISTEMA VOJNOG ŠKOLSTVA I NAUČNOISTRAŽIVAČKE DELATNOSTI OD ZNAČAJA ZA ODBRANU SA SISTEMOM SREDNjOŠKOLSKOG I VISOKOG OBRAZOVANjA I NAUČNOISTRAŽIVAČKE DELATNOSTI U REPUBLICI SRBIJI;

31) planiranje, programiranje i razvoj naučnoistraživačke i inventivne delatnosti od značaja za odbranu;

31A) KARTOGRAFSKO I GEOTOPOGRAFSKO OBEZBEĐENjE I IZRADA GEOTOPOGRAFSKOG MATERIJALA ZA SISTEM ODBRANE;

32) statusna i druga pitanja pripadnika Vojske Srbije;

33) donošenje akata o organizaciji komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije;

DONOŠENjE AKATA O ORGANIZACIJI KOMANDI, JEDINICA I USTANOVA VOJSKE SRBIJE I AKATA O ORGANIZACIJI VOJNIH JEDINICA I VOJNIH USTANOVA KOJE SU ORGANIZACIONO I FUNKCIONALNO VEZANE ZA MINISTARSTVO ODBRANE;

34) obrazovanje i ukidanje izaslanstava odbrane, u skladu s odlukom Vlade o broju i rasporedu izaslanstava odbrane Republike Srbije u inostranstvu;

OBRAZOVANjE I UKIDANjE IZASLANSTAVA ODBRANE I VOJNIH PREDSTAVNIŠTAVA, U SKLADU SA ODLUKOM VLADE O BROJU I RASPOREDU IZASLANSTAVA ODBRANE I VOJNIH PREDSTAVNIŠTAVA REPUBLIKE SRBIJE U INOSTRANSTVU;

34A) OBRAZOVANjE I ORGANIZOVANjE FINANSIJSKE SLUŽBE U MINI

STARSTVU ODBRANE, KOMANDAMA, JEDINICAMA I USTANOVAMA VOJSKE SRBIJE, VOJNIM JEDINICAMA I VOJNIM USTANOVAMA KOJE SU ORGANIZACIONO I FUNKCIONALNO VEZANE ZA MINISTARSTVO ODBRANE;

34B) ORGANIZOVANjE I UNAPREĐENjE INFORMACIONOG SISTEMA U OBLASTI MATERIJALNOG I FINANSIJSKOG POSLOVANjA ZA POTREBE FINANSIJSKOG IZVEŠTAVANjA, SAGLASNO USVOJENIM STANDARDIMA;

35) planiranje, programiranje, budžetiranje i sprovođenje finansijskog plana za potrebe Ministarstva odbrane, u skladu sa zakonom;

36) planiranje, organizovanje, izvršenje i kontrolu materijalno-finansijskog poslovanja;

37) planiranje, organizovanje, nadzor i izgradnju vojnih objekata, kao i investiciono održavanje objekata infrastrukture na korišćenju u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije;

38) pribavljanje i raspolaganje stambenim zgradama, stanovima, garažama i poslovnim prostorom za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije;

PRIBAVLjANjE, RASPOLAGANjE, KORIŠĆENjE, UPRAVLjANjE I ODRŽAVANjE NEPOKRETNIH STVARI ZA VOJNE POTREBE, STAMBENIH ZGRADA, STANOVA, GARAŽA, POSLOVNOG PROSTORA ZA POTREBE MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE I OBJEKATA ZA PRIVREMENI SMEŠTAJ PROFESIONALNIH PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I ZAPOSLENIH U MINISTARSTVU ODBRANE;

38A) PRIBAVLjANjE, RASPOLAGANjE, KORIŠĆENjE, UPRAVLjANjE I ODRŽAVANjE NEPOKRETNIH I POKRETNIH STVARI ZA REPREZENTATIVNE POTREBE MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE U ZEMLjI I INOSTRANSTVU;

39) planiranje, organizovanje, donošenje pravila i propisa i kontrolu zaštite resursa odbrane, i to: zaštite od požara, bezbednosti na radu, zdravlja i zaštite životne sredine, u skladu sa zakonima kojima se uređuju te delatnosti;

UREĐIVANjE, PLANIRANjE, ORGANIZOVANjE, SPROVOĐENjE I KONTROLU BEZBEDNOSTI I ZDRAVLjA NA RADU, ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE I ZAŠTITE OD POŽARA I EKSPLOZIJE, U SKLADU SA ZAKONIMA KOJIMA SE UREĐUJU TE DELATNOSTI;

39A) UREĐIVANjE, PLANIRANjE, ORGANIZOVANjE, SPROVOĐENjE I KONTROLU ZAŠTITE ŽIVOTINjA I ZDRAVSTVENI NADZOR NAD PROIZVODNjOM I PROMETOM NAMIRNICA I PREDMETA OPŠTE UPOTREBE U MINISTARSTVU ODBRANE I VOJSCI SRBIJE;

39B) UREĐIVANjE, PLANIRANjE, ORGANIZOVANjE, SPROVOĐENjE I KONTROLU METROLOŠKE DELATNOSTI, U SKLADU SA ZAKONIMA KOJIMA SE UREĐUJE TA DELATNOST.

40) saradnju s ostalim ministarstvima i drugim organima državne uprave, organima autonomnih pokrajina i organima jedinica lokalne samouprave u pripremanju i sprovođenju planova odbrane i izvršavanju zadataka u odbrani;

41) organizaciju, prenošenje i sprovođenje mera pripravnosti, mobilizacije i popune državnih organa, javnih službi, organa jedinica lokalne samouprave, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika;

42) zajednički civilno-vojni sistem upravljanja vazdušnim saobraćajem za potrebe odbrane;

42A) DONOŠENjE AKATA O OSNIVANjU VOJNOZDRAVSTVENE USTANOVE

PRIMARNOG, SEKUNDARNOG I TERCIJARNOG NIVOA ZDRAVSTVENE

ZAŠTITE.

43) druge poslove određene zakonom.

Ministar odbrane u obavljanju poslova iz stava 2. ovog člana donosi: naređenja, naredbe, naloge, odluke, pravila, smernice, uputstva i propise i druga akta za koje je ovlašćen ovim zakonom i drugim zakonima.

Za izvršavanje akata koje donosi predsednik Republike i donošenje akata po ovlašćenju predsednika Republike, ministar odbrane donosi: naređenja, naredbe, smernice, odluke, pravila i druga akta, i odgovoran je za njihovo izvršavanje.

Propisi iz st. 3. i 4. ovog člana objavljuju se u „Službenom vojnom listu„.

PROPISI IZ ST. 3. I 4. OVOG ČLANA OBJAVLjUJU SE U „SLUŽBENOM VOJNOM LISTU“, NA NAČIN KOJI PROPIŠE MINISTAR ODBRANE.

ČLAN 14A

MINISTARSTVO ODBRANE IMA SVOJ ZNAK, SIMBOLE I DRUGA OBELEŽJA.

VLADA BLIŽE UREĐUJE IZGLED I NAČIN KORIŠĆENjA ZNAKA, SIMBOLA I DRUGIH OBELEŽJA, OZNAČAVANjE I DRUGE ELEMENTE VIZUELNOG IDENTITETA MINISTARSTVA ODBRANE, NA PREDLOG MINISTRA ODBRANE.

ZABRANjENO JE ISTICANjE I NOŠENjE ZNAKA, SIMBOLA I DRUGIH OBELEŽJA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA NA NAČIN KOJIM BI SE NARUŠIO UGLED MINISTARSTVA ODBRANE.

Član 16.

Ministarstvo odbrane obavlja inspekcijske poslove u vezi s izvršavanjem zakona u oblasti i od značaja za odbranu, propisa donetih na osnovu tih zakona, kao i planova i mera državnih organa i organizacija i Vojske Srbije, koji se odnose na:

1) pripreme za odbranu;

2) sprovođenje odluka i akata organa upravljanja sistemom odbrane;

3) inspekcijski nadzor nad radom komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije i organa i ustanova Ministarstva odbrane;

4) ostvarivanje i usklađivanje organizacija veza i kriptozaštite;

OSTVARIVANjE I USKLAĐIVANjE ORGANIZACIJE OBEZBEĐENjA TELEKOMUNIKACIONO-INFORMACINOG SISTEMA, KRIPTOZAŠTITE I DRUGIH OBLIKA ZAŠTITE INFORMACIJA;

5) inspekciju operativne i funkcionalne sposobnosti komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije, po nalogu predsednika Republike;

6) radnopravni status profesionalnih pripadnika Vojske Srbije;

6A) BEZBEDNOST I ZDRAVLjE NA RADU, ZAŠTITU OD POŽARA I EKSPLOZIJA, ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE, ZAŠTITU ŽIVOTINjA I METROLOŠKU DELATNOST;

7) druge poslove određene zakonom ili na zahtev nadležnog organa.

Poslove iz stava 1. ovog člana vrši Inspektorat odbrane, u skladu s ovim zakonom i propisima koji se odnose na inspekcijski nadzor.

Član 18.

Ministar odbrane propisuje elemente, sadržaj i standarde za ocenu: stanja, operativne i funkcionalne sposobnosti Vojske Srbije; rada organizacionih delova Ministarstva odbrane i Vojske Srbije; zaštite resursa odbrane i materijalno-finansijskog poslovanja komandi, jedinica i ustanova Vojske Srbije i organizacionih delova Ministarstva odbrane, na osnovu zakona i smernica koje donosi predsednik Republike.

MINISTAR ODBRANE PROPISUJE ELEMENTE, SADRŽAJ I STANDARDE ZA OCENU: STANjA, OPERATIVNIH, OPERACIJSKIH I FUNKCIONALNIH SPOSOBNOSTI VOJSKE SRBIJE; RADA ORGANIZACIONIH DELOVA MINISTARSTVA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE; STANjA METROLOŠKE DELATNOSTI; BEZBEDNOSTI I ZDRAVLjA NA RADU, ZAŠTITE OD POŽARA I EKSPLOZIJE, ZAŠTITE ŽIVOTNE SREDINE, ZAŠTITE ŽIVOTINjA, KAO I MATERIJALNOG I FINANSIJSKOG POSLOVANjA KOMANDI, JEDINICA I USTANOVA VOJSKE SRBIJE I ORGANIZACIONIH DELOVA MINISTARSTVA ODBRANE, NA OSNOVU ZAKONA I NA OSNOVU SMERNICA KOJE DONOSI PREDSEDNIK REPUBLIKE.

Inspektorat odbrane redovno izveštava predsednika Republike i ministra odbrane o utvrđenim nalazima.

Član 21.

Zajednički civilno-vojni sistem upravljanja vazdušnim saobraćajem za potrebe odbrane obuhvata:

1) upravljanje vazdušnim prostorom i organizovanje vazdušnog osmatranja i obaveštavanja u koordinaciji s drugim nadležnim organima i organizacijama;

2) organizovanje kontrole i zaštite vazdušnog prostora;

3) primenu bezbednosnih regulatornih zahteva;

4) učešće u pripremi nacionalnog programa bezbednosti vazdušnog saobraćaja;

4A) UČEŠĆE U PRIPREMI I ORGANIZOVANjU SISTEMA TRAGANjA I SPASAVANjA;

5) organizovanje zaštite teritorije i sistema za upravljanje vazdušnim saobraćajem od terorističkog delovanja iz vazdušnog prostora;

6) modernizaciju sistema, opreme vojnih vazduhoplova i primenu međunarodnih standarda u odnosu na obuku pilota i način upravljanja vazduhoplovom radi povećanja bezbednosti vazdušnog saobraćaja i efikasnog korišćenja vazdušnog prostora;

7) interoperabilnost u sistemima komunikacije, navigacije i izviđanja vazdušnog prostora;

8) odobravanje i nadzor aktivnosti na snimanju iz vazdušnog prostora;

9) sadržaj, način izrade i distribuciju vojnog vazduhoplovnog informativnog paketa;

10) izdavanje odobrenja za izgradnju vojnih vazduhoplovnih objekata i saglasnosti za izgradnju civilnih vazduhoplovnih objekata;

11) odobravanje korišćenja vojnih objekata za potrebe stranih vojnih vazduhoplova;

12) davanje saglasnosti nadležnom organu za prevoz opasnih materija, naoružanja i vojne opreme i robe dvostruke namene u vazduhoplovnom prostoru Republike Srbije;

DAVANjE SAGLASNOSTI NADLEŽNOM ORGANU ZA PREVOZ OPASNIH MATERIJA I BIOLOŠKIH AGENSA KOJI MOGU IZAZVATI ILI PRENETI ZARAZNE BOLESTI LjUDI I ŽIVOTINjA, NAORUŽANjA I VOJNE OPREME I ROBE DVOSTRUKE NAMENE U VAZDUHOPLOVNOM PROSTORU REPUBLIKE SRBIJE;

13) organizovanje službe traganja i spasavanja vojnih vazduhoplova;

14) primenu međunarodnih vazduhoplovnih standarda i preporuka u civilno-vojnoj kooperaciji i koordinaciji;

15) organizovanje sistema za upravljanje vazdušnim saobraćajem u ratnom i vanrednom stanju, saglasno Planu upotrebe Vojske Srbije;

16) predlaganje propisa i drugih dokumenata u skladu s propisima o vazdušnom saobraćaju;

17) obavljanje drugih poslova iz oblasti upravljanja vazdušnim saobraćajem za potrebe odbrane.

Član 22.

Ministarstvo odbrane obavlja poslove međunarodne saradnje u oblasti odbrane i vojne saradnje, u skladu sa zakonom i drugim propisima koji uređuju međunarodnu saradnju i zaključivanje međunarodnih ugovora.

U Ministarstvu odbrane vodi se evidencija potvrđenih međunarodnih ugovora iz oblasti odbrane i vojne saradnje, u skladu s uputstvom koje donosi ministar odbrane.

MINISTARSTVO ODBRANE OSTVARUJE MEĐUNARODNU SARADNjU I ORGANIZUJE MEĐUNARODNU VOJNU SARADNjU ZA POTREBE VOJSKE SRBIJE, U SKLADU SA UTVRĐENOM STRATEGIJOM I POLITIKOM ODBRANE.

U OBLASTI SARADNjE IZ STAVA 3. OVOG ČLANA, MINISTARSTVO ODBRANE MOŽE DA ZAKLjUČUJE SPORAZUME KOJIMA SE UREĐUJU PITANjA OD ZAJEDNIČKOG INTERESA U OBLASTI ODBRANE I VOJNE SARADNjE, A NE PREUZIMAJU SE NOVE OBAVEZE ZA REPUBLIKU SRBIJU.

Član 23.

Diplomatsku funkciju u oblasti odbrane i Vojske Srbije vrše izaslanstva odbrane.

Odluku o obrazovanju i ukidanju izaslanstava odbrane donosi ministar odbrane.

Izaslanike odbrane postavlja i razrešava dužnosti ministar odbrane.

Uslove i postupak za izbor i upućivanje izaslanika odbrane i Vojske Srbije, organizaciju rada izaslanstava odbrane, način finansiranja i aktivnosti u inostranstvu uređuje ministar odbrane.

DIPLOMATSKU FUNKCIJU U OBLASTI ODBRANE I VOJSKE SRBIJE VRŠE IZASLANSTVA ODBRANE I VOJNA PREDSTAVNIŠTVA.

ODLUKU O OBRAZOVANjU I UKIDANjU IZASLANSTAVA ODBRANE I VOJNIH PREDSTAVNIŠTAVA DONOSI MINISTAR ODBRANE.

IZASLANIKE ODBRANE I VOJNE PREDSTAVNIKE POSTAVLjA I RAZREŠAVA DUŽNOSTI MINISTAR ODBRANE.

USLOVE I POSTUPAK ZA IZBOR I UPUĆIVANjE IZASLANIKA ODBRANE I VOJSKE SRBIJE I VOJNIH PREDSTAVNIKA, ORGANIZACIJU RADA IZASLANSTAVA ODBRANE I VOJNIH PREDSTAVNIŠTAVA, NAČIN FINANSIRANjA I AKTIVNOSTI U INOSTRANSTVU UREĐUJE MINISTAR ODBRANE.

Član 31.

Vojska Srbije je organizovana oružana snaga i nosilac oružanih operacija BORBENIH OPERACIJA i svih drugih oblika oružanog suprotstavljanja, čija je nadležnost utvrđena Ustavom i zakonom.

Vojska Srbije objedinjava sve učesnike u oružanim operacijama U BORBENIM OPERACIJAMA i komanduje svim snagama koje izvode borbena dejstva u ratnom i vanrednom stanju na osnovu zakona, a u skladu s Doktrinom Vojske Srbije.

Doktrina Vojske Srbije zasniva se na Strategiji odbrane Republike Srbije.

Član 33.

Zabranjeno je svako paravojno organizovanje i udruživanje za izvršavanje zadataka u odbrani zemlje.

Zabranjena je upotreba Vojske Srbije u stranačke, ideološke i verske svrhe.

ZABRANjENA JE UPOTREBA NAZIVA, SIMBOLA I DRUGIH OBELEŽJA VOJSKE SRBIJE PRAVNIM LICIMA, PREDUZETNICIMA I UDRUŽENjIMA, OSIM PO ODOBRENjU MINISTRA ODBRANE.

Član 39.

Ako su ugroženi granični pojas, granica, i životi ljudi ŽIVOT I ZDRAVLjE LjUDI I ŽIVOTINjA i materijalna dobra na tom području, na zajednički predlog ministra unutrašnjih poslova i ministra odbrane, a uz saglasnost predsednika Republike, Vlada obrazuje policijske i vojne snage za izvršavanje zajedničkih zadataka.

U izvršavanju zadataka iz stava 1. ovog člana, policijske i vojne snage su potčinjene starešini Vojske Srbije koga ovlasti predsednik Republike, na zajednički predlog ministra unutrašnjih poslova i ministra odbrane.

Član 41.

U slučaju prirodnih i drugih nesreća većih razmera u kojima su na određenoj teritoriji ugroženi životi ljudi i njihova materijalna dobra ŽIVOT I ZDRAVLjE LjUDI I ŽIVOTINjA I MATERIJALNA DOBRA, jedinice Vojske Srbije na zahtev organa nadležnih za zaštitu i spasavanje ljudi i materijalnih dobara, mogu se angažovati na pružanju pomoći stanovništvu, u skladu s posebnim zakonom.

Član 43.

Pripravnost Vojske Srbije obuhvata preduzimanje mera povećanja operativnih i funkcionalnih sposobnosti, koje su neophodne radi sprečavanja i otklanjanja opasnosti od izazova, rizika i pretnji bezbednosti.

Predsednik Republike ili ministar odbrane, po ovlašćenju predsednika Republike, naređuje sporovođenje mera pripravnosti Vojske Srbije ili delova Vojske Srbije.

Načelnik Generalštaba, odnosno starešina nadležne komande Vojske Srbije, može na osnovu posebnog ovlašćenja predsednika Republike, u uslovima vanrednog stanja, narediti mere sporovođenja pripravnosti delova Vojske Srbije radi sprečavanja i otklanjanja štetnih posledica koje mogu nastati nevojnim pretnjama bezbednosti.

NAčELNIK GENERALšTABA VOJSKE SRBIJE, ODNOSNO STAREšINA NADLEžNE KOMANDE VOJSKE SRBIJE, NA OSNOVU POSEBNOG OVLAšćENJA PREDSEDNIKA REPUBLIKE, A RADI ZAšTITE I SPASAVANJA LJUDI, MATERIJALNIH I KULTURNIH DOBARA OD ELEMENTARNIH NEPOGODA, TEHNIčKO-TEHNOLOšKIH NESREćA I KATASTROFA, POSLEDICA TERO-RIZMA I DRUGIH VEćIH NESREćA, MOžE NAREDITI MERE SPROVOđENJA PRIPRAVNOSTI I UPOTREBU DELOVA VOJSKE SRBIJE, RADI OTKLANJANJA šTETNIH POSLEDICA KOJE MOGU NASTATI NEVOJNIM PRETNJAMA BEZBEDNOSTI.

Član 44.

Upravljanje resursima odbrane neophodnim za logističku podršku Vojske Srbije realizuje se u okviru sistema planiranja, programiranja, budžetiranja i izvršenja finansiranja odbrane.

Ministar odbrane uređuje materijalno-finansijsko MATERIJALNO I FINANSIJSKO poslovanje Vojske Srbije i kontrolu troškova Vojske Srbije, u skladu sa propisima kojima se reguliše materijalno-finansijsko poslovanje i kontrola za budžetske korisnike.

Član 45.

Logistička podrška Vojske Srbije realizuje se u funkciji zadovoljenja njenih potreba u sledećim delatnostima:

1) proizvodnji, modernizaciji i održavanju naoružanja i vojne opreme;

2) snabdevanju naoružanjem i vojnom opremom i drugim sredstvima;

3) opštim logističkim potrebama;

4) planiranju, izgradnji i održavanju objekata infrastrukture;

5) transportu ljudi i sredstava;

6) zdravstvenoj i drugoj zaštiti (ako nije u nadležnosti drugog organa).

ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI, BEZBEDNOSTI I ZAŠTITI ZDRAVLjA NA RADU, VETERINARSKOJ ZAŠTITI, ZAŠTITI ŽIVOTNE SREDINE, ZAŠTITI OD POŽARA I EKSPLOZIJA I DRUGOJ ZAŠTITI.

Delatnosti u oblasti logističke podrške uređuju se podzakonskim propisima.

DELATNOSTI LOGISTIČKE PODRŠKE IZ STAVA 1. OVOG ČLANA MOGU OBAVLjATI VOJNE USTANOVE KOJE SU ORGANIZACIONO I FUNKCIONALNO VEZANE ZA MINISTARSTVO ODBRANE SA STATUSOM PRAVNOG LICA ILI BEZ STATUSA PRAVNOG LICA.

MINISTAR ODBRANE UREĐUJE NAČIN RADA, POSLOVANjA I UPRAVLjANjA USTANOVAMA IZ STAVA 3. OVOG ČLANA I ODREĐUJE VOJNE USTANOVE KOJE MOGU STEĆI STATUS PRAVNOG LICA U SKLADU SA ZAKONOM.

Član 62.

Privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici u obavljanju svojih delatnosti, dužni su da vrše i poslove odbrane zemlje, koji se odnose na planiranje, organizovanje, pripremanje i osposobljavanje za rad u slučaju ratnog i vanrednog stanja i odgovorni su za obezbeđivanje obima proizvodnje i vršenje usluga u delatnostima za koje su registrovani, na nivou utvrđenom planovima odbrane i odlukama nadležnih organa.

Privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici, organizacije, službe i drugi subjekti koji se u okviru svoje delatnosti bave poslovima osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, zaštite i spasavanja ljudi, ŽIVOTINjA i materijalnih dobara, nastavljaju sa svojom delatnošću u ratnom i vanrednom stanju, u skladu s Planom odbrane Republike Srbije.

Član 72.

Prilikom standardizacije i tipizacije proizvoda i usluga, objekata i uređaja od posebnog značaja za odbranu zemlje, organ nadležan za standardizaciju i tipizaciju dužan je da ih prilagodi potrebama odbrane zemlje i da o tome pribavi saglasnost Ministarstva odbrane.

ORGANIZACIJU, KRITERIJUME, EVIDENCIJU I NAČIN VRŠENjA POSLOVA STANDARDIZACIJE I TIPIZACIJE PROIZVODA I USLUGA, OBJEKATA I UREĐAJA OD POSEBNOG ZNAČAJA ZA ODBRANU, UTVRĐIVANjE USAGLAŠENOSTI I TEHNIČKI I INSPEKCIJSKI NADZOR UREĐUJE MINISTAR ODBRANE U SKLADU SA OVIM I DRUGIM ZAKONOM.

Uvoz i izvoz proizvoda i uređaja iz stava 1. ovog člana odobrava Vlada.

Član 73.

Pravna lica u oblasti drumskog, železničkog, vazdušnog i saobraćaja na unutrašnjim plovnim putevima i poštansko-telegrafsko-telefonskog saobraćaja i drugi nosioci sistema veza TELEKOMUNIKACIONIH SISTEMA dužni su da za vreme ratnog ili vanrednog stanja, kao i pri mobilizaciji Vojske Srbije, prvenstveno vrše usluge koje utvrdi Ministarstvo odbrane.

Za usluge iz stava 1. ovog člana, pravnim licima pripada naknada stvarnih troškova.

Vlada donosi propise o vrstama usluga, utvrđivanju visine naknade stvarnih troškova i načinu njihovog plaćanja.

Član 77.

Civilna zaštita se organizuje, priprema i sprovodi kao sistem zaštite i spasavanja ljudi, ŽIVOTINjA, materijalnih i kulturnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i katastrofa, posledica terorizma, ratnih i drugih većih nesreća, a u skladu s važećim propisima, načelima i zahtevima Dopunskog protokola uz Ženevske konvencije i drugim pravilima međunarodnog humanitarnog prava, kao i potvrđenim međunarodnim ugovorima.

Civilna zaštita u ratnom i vanrednom stanju organizuje se i funkcioniše kao deo sistema odbrane.

Član 79.

Radi osmatranja, ranog upozoravanja i uzbunjivanja građana, nadležnih organa, privrednih društava, drugih pravnih lica i preduzetnika u zoni ugroženosti i snaga zaštite i spasavanja, kao i otkrivanja i praćenja svih vrsta opasnosti, koje mogu ugroziti zdravlje i život ljudi I ŽIVOTINjA, životnu sredinu, materijalna, kulturna i druga dobra, organizuje se sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja.

Član 80.

Prava i dužnosti građana u vezi s njihovim učešćem u zaštiti i spasavanju ljudi, ŽIVOTINjA, materijalnih, kulturnih i drugih dobara i životne sredine i mere i aktivnosti koje preduzimaju organi civilne zaštite, uređuju se zakonom.

Član 81.

Pripreme za odbranu u Republici Srbiji se organizuju, planiraju i sprovode radi izvršavanja zadataka i efikasnog i jedinstvenog delovanja snaga odbrane.

Planom odbrane Republike Srbije utvrđuju se zadaci svih subjekata odbrane, u pogledu organizacije snaga, sredstava, mera i postupaka za rad državnih organa i upotrebu Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u ratnom i vanrednom stanju.

Planom odbrane Republike Srbije utvrđuju se: mere pripravnosti; upotreba Vojske Srbije; zadaci i mere za mobilizaciju; funkcionisanje civilne zaštite, osmatranja i obaveštavanja i veze rukovođenja OBEZBEĐENjE KOMANDOVANjA I RUKOVOĐENjA KORIŠĆENjEM TELEKOMUNIKACIONIH SREDSTAVA; organizacija državnih organa i njihovo funkcionisanje; zadaci i obaveze pravnih lica i preduzetnika za vršenje proizvodnje i usluga i druge mere i aktivnosti od interesa za odbranu Republike Srbije u ratnom i vanrednom stanju.

Plan odbrane Republike Srbije priprema Ministarstvo odbrane i predlaže Vladi, osim priloga za oblasti koje pripremaju organi državne uprave u čijem su delokrugu ovi poslovi.

Priloge Plana odbrane Republike Srbije za državne organe i organe državne uprave, organe autonomnih pokrajina, organe jedinica lokalne samouprave, privredna društva i druga pravna lica od značaja za odbranu Republike, pripremaju organi iz stava 4. ovog člana.

Plan mobilizacije Vojske Srbije i Plan upotrebe Vojske Srbije izrađuje Generalštab Vojske Srbije, a predsedniku Republike predlaže ministar odbrane.

LICA KOJA OBAVLjAJU POSLOVE PLANIRANjA ODBRANE I RUKOVAOCI PLANOVA ODBRANE U DRŽAVNIM ORGANIMA, ORGANIMA AUTONOMNIH POKRAJINA, JEDINICAMA LOKALNE SAMOUPRAVE, PRIVREDNIM DRUŠTVIMA, DRUGIM PRAVNIM LICIMA I PREDUZETNICIMA OD ZNAČAJA ZA ODBRANU, PODLEŽU BEZBEDNOSNOJ PROVERI.

Način i postupak izvršavanja obaveze planiranja iz stava 1. ovog člana i organizovanja priprema za odbranu uređuje Vlada.

Član 97.

Mobilizacijom subjekti sistema odbrane iz mirnodopske organizacije i stanja prelaze na ratnu organizaciju i uslove rada. kao odgovor na izazove, rizike i pretnje bezbednosti zemlje.

Mobilizacija po obimu može biti opšta ili delimična, a saopštava se javnim oglašavanjem ili pojedinačnim pozivom.

Član 104.

Sredstva za funkcionisanje Vojske Srbije obezbeđuje Ministarstvo odbrane u okviru budžeta Republike Srbije.

Ministarstvo odbrane može da ostvaruje dopunska sredstva pružanjem usluga u skladu sa zakonom i drugim propisima.

MINISTAR ODBRANE, U OKVIRU ODOBRENIH APROPRIJACIJA, VRŠI RASPORED NOVČANIH SREDSTAVA ORGANIZACIONIM JEDINICAMA MINISTARSTVA ODBRANE, KOMANDAMA, JEDINICAMA I USTANOVAMA VOJSKE SRBIJE, KAO I VOJNIM JEDINICAMA I VOJNIM USTANOVAMA KOJE SU ORGANIZACIONO I FUNKCIONALNO VEZANE ZA MINISTARSTVO ODBRANE.

Ministar odbrane posebnim propisom uređuje materijalno-finansijsko poslovanje u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije, u skladu sa propisima kojima se reguliše materijalno-finansijsko MATERIJALNO I FINANSIJSKO poslovanje budžetskih korisnika.

Član 105.

Nepokretnim stvarima za posebne namene smatraju se: zemljište, zgrade, podzemni i nadzemni objekti s pratećom infrastrukturom, koji se u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije koriste za vojne potrebe, kao i druge nepokretne stvari koje se nalaze u vojnom krugu.

Nepokretnosti iz stava 1. ovog člana su u svojini Republike Srbije.

Način PRIBAVLjANjA, RASPOLAGANjA, korišćenja, upravljanja, održavanja i evidencije nepokretnih stvari iz stava 1. ovog člana propisuje ministar odbrane.

Pristup nepokretnim stvarima za posebne namene, van slučajeva njihovog redovnog korišćenja, dozvoljen je samo po prethodno pribavljenom odobrenju ministra odbrane.

PRAVA NA NEPOKRETNOSTIMA POSEBNE NAMENE KOJE KORISTE MINISTARSTVO ODBRANE I VOJSKA SRBIJE UPISUJU SE U JAVNU KNjIGU O EVIDENCIJI NEPOKRETNOSTI I PRAVA NA NjIMA, U SKLADU SA ZAKONOM I U EVIDENCIJU VOJNIH NEPOKRETNOSTI, NA NAČIN KOJI PROPIŠE MINISTAR ODBRANE.

Član 106.

Pokretnim stvarima za posebne namene smatraju se: naoružanje i vojna oprema; prevozna sredstva (vazduhoplovi, plovni objekti, šinska vozila, motorna vozila i dr.), koja se koriste za službene potrebe; oprema i potrošni materijal (računarski sistemi, reprografska i birotehnička oprema, sredstva veze TELEKOMUNIKACIONA SREDSTVA i laboratorijska oprema), koje Ministarstvo odbrane koristi za vojne potrebe.

O pribavljanju i raspolaganju pokretnim stvarima iz stava 1. ovog člana, pod uslovima propisanim Zakonom o sredstvima u svojini Republike Srbije, odlučuje ministar odbrane, ODNOSNO LICE KOJE ON OVLASTI.

Vrste pokretnih stvari iz stava 1. ovog člana, način korišćenja, upravljanja i održavanja i rokove za njihovu upotrebu i čuvanje propisuje ministar odbrane.

ČLAN 106A

BIOLOŠKIM SREDSTVIMA ZA POSEBNE NAMENE SMATRAJU SE: SLUŽBENE ŽIVOTINjE, ŽIVOTINjE ZA NAUČNOISTRAŽIVAČKE, BIOMEDICINSKE I OBRAZOVNE SVRHE I DRUGE ŽIVOTINjE NA OSNOVU POSEBNE ODLUKE MINISTRA ODBRANE.

NAČIN PRIBAVLjANjA, EVIDENTIRANjA, RASPOLAGANjA I UPOTREBE BIOLOŠKOH SREDSTAVA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA PROPISUJE MINISTAR ODBRANE.

Član 107.

Za potrebe razvoja, modernizacije naoružanja i vojne opreme i jačanja odbrambene moći, Republika Srbija može da osniva budžetske fondove za razvoj kapaciteta i proizvodnih programa odbrambene industrije.

Za potrebe obezbeđivanja sredstava za finansiranje stambenih potreba pripadnika Vojske Srbije PROFESIONALNIH PRIPADNIKA VOJSKE SRBIJE I ZAPOSLENIH U MINISTARSTVU ODBRANE može se osnovati budžetski fond.

Fondovi iz stava 1. i 2. ovog člana osnivaju se na neodređeno i određeno vreme na osnovu posebnog zakona.

Član 108.

Poslove državne uprave u Ministarstvu odbrane obavljaju državni službenici, nameštenici i profesionalna vojna lica, koja su zaposlena u Ministarstvu odbrane RASPOREĐENA U MINISTARSTVO ODBRANE.

Načela za unutrašnje uređenje i sistematizaciju radnih mesta u Ministarstvu odbrane uređuje Vlada uredbom.

Član 109.

Sastavni deo Pravilnika o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Ministarstvu odbrane su prilozi koji sadrže sistematizovana radna mesta profesionalnih pripadnika Vojske Srbije zaposlenih u Ministarstvu odbrane RASPOREĐENIH U MINISTARSTVO ODBRANE i vojnim jedinicama i vojnim ustanovama u kojima se ne obavljaju poslovi iz nadležnosti Ministarstva odbrane, a koji su funkcionalno i organizaciono ORGANIZACIONO I FUNKCIONALNO vezani za Ministarstvo odbrane.

ČLAN 111A

MINISTAR ODBRANE PROPISUJE NAČIN I KRITERIJUME ZA REŠAVANjE STAMBENIH POTREBA ZAPOSLENIH U MINISTARSTVU ODBRANE I VOJSCI SRBIJE UZ SAGLASNOST VLADE.

Član 114.

Novčanom kaznom od 500.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1) ako u obavljanju svoje redovne delatnosti ne vrši poslove odbrane zemlje koji se odnose na planiranje, organizovanje, pripremanje i osposobljavanje za rad u ratnom ili vanrednom stanju (član 62. stav 1);

2) ako ne planira mere za rad u ratnom ili vanrednom stanju kojima se obezbeđuje vršenje proizvodne odnosno uslužne delatnosti, u skladu s potrebama utvrđenim Planom odbrane Republike Srbije (član 64);

3) ako nadležni organ pre izdavanja odobrenja za izgradnju i rekonstrukciju objekata i postrojenja koji se nalaze u blizini objekata, instalacija i uređaja, koji su namenjeni potrebama odbrane ili su od posebnog značaja za odbranu ne pribavi saglasnost Ministarstva odbrane (član 69. stav 2);

4) ako pri izboru, izgradnji ili razvoju velikih tehničkih sistema značajnih za odbranu zemlje, ili pri nabavci tehničkog sredstva značajnog za funkcionisanje tog sistema ne obezbedi usklađenost tog sistema s potrebama odbrane zemlje, ili ako s programom koji se odnosi na izgradnju i razvoj tog sistema ne upozna nadležni organ, ili ako ne postupi po zahtevu nadležnog organa (član 70. st. 1. i 2);

5) ako bez prethodnog odobrenja ili protivno izdatom odobrenju uveze ili izveze proizvod, predmet ili uređaj od posebnog značaja za odbranu zemlje (član 72. stav 2);

6) ako pri donošenju osnova gazdovanja šumama s posebnom namenom za potrebe odbrane zemlje ne postupi po zahtevu nadležnog organa ili ako se u sprovođenju tih osnova ne pridržava tog zahteva (član 74);

7) ako na propisani način ne izvršava obavezu informisanja građana (član 75);

8) ako ne izrađuje posebne planove kojima obezbeđuje izvršavanje svojih obaveza u slučaju elementarnih i drugih većih nepogoda u miru (član 82. stav 2);

9) ako ne izvršava obaveze iz Plana odbrane Republike Srbije, ili ne postupa u skladu s odlukama Narodne skupštine, Vlade i predsednika Republike u ratnom ili vanrednom stanju, ili ne preduzima planirane mere za rad i vršenje svoje delatnosti u tim uslovima (član 92);

10) ako po saznanju za napad na zemlju ne postupi po obavezama utvrđenim Planom odbrane Republike Srbije ne čekajući naređenje nadležnog organa (član 95);

11) ako ne preduzima mere iz okvira svojih nadležnosti, u skladu s naredbama i drugim aktima predsednika Republike odnosno nadležnih organa, na teritoriji na kojoj je proglašeno vanredno stanje (član 96);

12) ako ne preduzima propisane mere na zaštiti tajnih podataka (član 102);

13) AKO ISTIČE I NOSI ZNAK, SIMBOLE I DRUGA OBELEŽJA MINISTARSTVA ODBRANE NA NAČIN KOJIM SE NARUŠAVA UGLED MINISTARSTVA ODBRANE (ČLAN 14A);

14) AKO BEZ ODOBRENjA MINISTRA ODBRANE KORISTI NAZIV, SIMBOLE I DRUGA OBELEŽJA VOJSKE SRBIJE (ČLAN 33. STAV 3).

NOVČANE KAZNE IZ STAVA 1. TAČ. 13. I 14. OVOG ČLANA ODNOSE SE I NA UDRUŽENjA.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 35.000,00 do 50.000,00 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u iznosu od 35.000,00 do 50.000,00 dinara i lice u državnom organu čiju je odgovornost utvrdio nadležni organ.

Član 115.

Novčanom kaznom od 300.000,00 do 500.000,00 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik:

1) ako ne planira mere za rad u ratnom i vanrednom stanju kojima se obezbeđuje vršenje proizvodne odnosno uslužne delatnosti, u skladu s potrebama utvrđenim Planom odbrane Republike Srbije (član 64);

2) ako ne izvršava obaveze po zahtevu nadležnih organa za prioritetnom proizvodnjom i uslugama u skladu s ugovorom (član 65);

3) ako bez saglasnosti nadležnog organa izmeni namenu proizvodno-tehnološke celine koja služi za proizvodnju ili vršenje usluga od posebnog značaja za odbranu zemlje (član 66. stav 1);

4) ako se pri projektovanju, izgradnji i rekonstrukciji investicionih objekata i izradi prostornih i urbanističkih planova ne pridržava posebnih uslova i zahteva u pogledu potreba odbrane ili ne postupi u skladu s propisanim merama i zahtevima Ministarstva odbrane (član 68. stav 3);

5) AKO ISTIČE I NOSI ZNAK, SIMBOLE I DRUGA OBELEŽJA MINISTARSTVA ODBRANE NA NAČIN KOJIM SE NARUŠAVA UGLED MINISTARSTVA ODBRANE (ČLAN 14A);

6) AKO BEZ ODOBRENjA MINISTRA ODBRANE KORISTI NAZIV, SIMBOLE I DRUGA OBELEŽJA VOJSKE SRBIJE (ČLAN 33. STAV 3).

Ostavite komentar