Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji

PREDLOG ZAKONA

O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PLANIRANjU I IZGRADNjI

Član 1.

U Zakonu o planiranju i izgradnji (”Službeni glasnik RS”, broj 47/03 ) u članu 2. tačka 11) menja se i glasi:

“ 11) „NUTS“ je nomenklatura statističkih teritorijalnih jedinica po standardima Evropske Unije, odnosno Statističkog zavoda EU u Luksemburgu (EUROSTAT). NUTS 1 ima tri do sedam miliona stanovnika, NUTS 2 ima 800.000 do tri miliona stanovnika, NUTS 3 ima 150.000 do 800.000 stanovnika, a ispod 150.000 stanovnika ima teritorijalna jedinica lokalne samouprave;“

U tački 25) posle reči: ” saobraćaja” dodaje se zapeta i reči: ”zaštite od požara”.

U tački 27) posle reči: ” saobraćaja” dodaje se zapeta i reči: ”zaštite od požara”.

U tački 29) posle reči: ” 10/0,4 kV” dodaju se reči: ”i 20/0,4 kV”.

Član 2.

U članu 5. stav 2. reči: „javnim službama“ zamenjuju se rečima: „javnim agencijama“.

Član 3.

Član 9. menja se i glasi:

„Član 9.

Organi Agencije su upravni odbor i direktor.

Predsednika i članove upravnog odbora, kao i direktora, imenuje i razrešava Vlada.

Predsednik i članovi upravnog odbora, kao i direktor, imenuju se na period od četiri godine, s tim što isto lice ne može biti imenovano više od dva puta. “

Član 4.

Naslov iznad člana 10. i član 10. menjaju se i glase:

Upravni odbor

Član 10.

Upravni odbor Agencije (u daljem tekstu: Upravni odbor) ima pet članova koji se imenuju iz reda uglednih stručnjaka iz oblasti koje su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti Agencije, na predlog ministarstava naležnog za poslove prostornog planiranja.

Upravni odbor nadzire poslovanje Agencije, pregleda godišnji izveštaj o poslovanju i završni račun Agencije, obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

Predsedniku i članovima Upravnog odbora pripada naknada za rad.

Predsedniku Upravnog odbora pripada naknada u visini od 30% neto zarade direktora Agencije, a članovima Upravnog odbora u visini od 25% neto zarade direktora Agencije.“

Član 5.

U članu 11. tačka 3) reč: „Savet“ zamenjuje se rečima: „Upravni odbor“.

U tački 4) reč: „Saveta“ zamenjuje se rečima: „Upravnog odbora“.

Član 6.

Naslov iznad člana 12. i član 12. brišu se.

Član 7.

U članu 13. stav 3. reč: „Savet“ zamenjuje se rečima: „Upravni odbor“.

Član 8.

U članu 21.stav 3. reči u zagradi: ”do evropskog NUTS 4 standarda veličine prostornih jedinica” zamenjuju se rečima: ”veličine teritorijalnih jedinica lokalne samouprave do 150.000 stanovnika”.

Posle stava 4. dodaje se stav 5. koji glasi:

”Na prostorni plan opštine, pre objavljivanja, pribavlja se saglasnost ministra nadležnog za poslove prostornog planiranja, radi utvrđivanja usklađenosti tog plana sa drugim planskim dokumentima, ovim zakonom i propisima donetim na osnovu zakona. ”

Član 9.

U članu 24. stav 2. reč: ”Agencije” zamenjuje se rečima: ”ministarstva nadležnog za poslove prostornog planiranja”.

U stavu 3. reči: ”nadležnog ministarstva, po prethodno pribavljenom mišljenju Agencije” zamenjuju se rečima: ”ministarstva nadležnog za poslove prostornog planiranja”.

Član 10.

U članu 27. stav 1. menja se i glasi:

„Planska dokumenta, pod uslovima propisanim ovim zakonom, može da izrađuje preduzeće, odnosno druga organizacija, koje osnuje opština za obavljanje te delatnosti, kao i preduzeće, odnosno drugo pravno lice koje je upisano u odgovarajući registar za obavljanje poslova prostornog planiranja i izrade planskih dokumenata (u daljem tekstu: nosilac izrade plana).“

Član 11.

U članu 29. stav 4. reč: ”Agencija” zamenjuje se rečima: ”ministarstvo nadležno za poslove prostornog planiranja”.

Član 12.

U članu 34. stav 2. menja se i glasi:

”Predsednik i članovi Komisije imenuju se iz reda uglednih stručnjaka za oblast prostornog planiranja i urbanizma i drugih oblasti koje su od značaja za obavljanje stručnih poslova u oblasti planiranja i uređenja prostora i izgradnje. Jednu trećinu članova Komisije imenuje ministar nadležan za poslove urbanizma i građevinarstva, a za planove koji se donose na teritoriji autonomne pokrajine, jednu trećinu članova Komisije imenuje pokrajinski sekretar nadležan za poslove urbanizma i građevinarstva uz saglasnost ministra nadležnog za poslove urbanizma i građevinarstva.”

Član 13.

U članu 39. stav 5. posle tačke 1) dodaje se tačka 1a) koja glasi:

”1a) parcelacija;”

Član 14.

U članu 45. stav 3. u uvodnoj rečenici posle reči: ”sadrži” dodaju se reči: ”tekstualni i grafički deo i definiše”.

Stav 4. briše se.

Član 15.

U članu 48. stav 1. reči: ” u saradnji sa Komisijom” brišu se.

Član 16.

U članu 50. st. 1 i 2. menjaju se i glase:

”Urbanističke planove, pod uslovima propisanim ovim zakonom, može da izrađuje preduzeće, odnosno druga organizacija, koje osnuje opština za obavljanje poslova urbanističkog planiranja, kao i preduzeća, odnosno druga pravna lica, koja su upisana u odgovarajući registar za obavljanje poslova urbanističkog planiranja i izrade urbanističkih planova.”

Dosadašnji stav 3. postaje stav 2.

Član 17.

U članu 52. stav 3. reči: ”u slučaju kada nije donet prostorni plan opštine, ” brišu se.

U stavu 4. reči: ”sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi” zamenjuju se rečima: ”sa prihvaćenim primedbama i stavovima po primedbama”.

Član 18.

U članu 53. stav 1. menja se i glasi:

” Pre podnošenja predloga urbanističkog plana organu nadležnom za njegovo donošenje, obavlja se javni uvid putem oglašavanja u dnevnom i lokalnom listu. Javni uvid traje najmanje 15 a najduže 30 dana od dana oglašavanja. ”

U stavu 3. reči: ”sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi” zamenjuju se rečima: ”sa prihvaćenim primedbama i stavovima po primedbama”.

Član 19.

U članu 54. posle stava 1. dodaje se novi stav 2. koji glasi:

”Na generalni plan koji se donosi za grad, odnosno grad Beograd, pre objavljivanja, pribavlja se saglasnost ministra nadležnog za poslove urbanizma, radi utvrđivanja usklađenosti tih planova sa planskim dokumentima, ovim zakonom i propisima donetim na osnovu zakona. ”

Dosadašnji st. 2. i 3. postaju st. 3. i 4.

Član 20.

U članu 57. stav 3. tačka na kraju zamenjuje se zapetom i dodaju se reči: ”dokaz o pravu svojine, odnosno zakupa na građevinskom zemljištu, odnosno pravu svojine na objektu, odnosno pravu korišćenja na neizgrađenom građevinskom zemljištu i rešenje iz člana 84. ovog zakona.”

Član 21.

U članu 58. posle stava 2. dodaju se novi st. 3. i 4. koji glase:

„Za izgradnju telekomunikacionih objekata na području za koje nije predviđena izrada urbanističkog plana, odnosno za koje nije donet urbanistički plan ili urbanističkim planom nije predviđena izgradnja te vrste objekata, izdaje se akt o urbanističkim uslovima u skladu sa uslovima organa, odnosno organizacija nadležnih za poslove telekomunikacija, u skladu sa zakonom.

Akt iz stava 3. ovog člana sadrži definisanu poziciju i trasu polaganja telekomunikacionog sistema datog na ažuriranoj katastarsko-topografskoj podlozi, dopunjenoj sa snimljenim podzemnim katastrom.“

Dosadašnji stav 3. postaje stav 5.

Član 22.

Posle člana 59. dodaje se član 59a koji glasi:

”Član 59a

Protiv akta o urbanističkim uslovima može se podneti prigovor u roku od 15 dana od dana njegovog izdavanja.

Po prigovoru odlučuje rešenjem organ koji je izdao akt o urbanističkim uslovima.

Ako nadležni organ povodom podnetog zahteva utvrdi da nema uslova za izdavanje akta o urbanističkim uslovima, donosi rešenje kojim se zahtev odbija.

Protiv rešenja iz st. 2. i 3. ovog člana može se izjaviti žalba. ”

Član 23.

U članu 61. stav 2. menja se i glasi:

”Urbanistički projekat iz stava 1. ovog člana izrađuje se na overenom katastarsko-topografskom planu kao projekat parcelacije, odnosno kao urbanističko-arhitektonsko rešenje planirane izgradnje.

Projekat parcelacije sadrži:

1) parcelaciju sa analitičko-geodetskim elemetima;

2) definisane regulacione i nivelacione uslove;

3) prikaz priključaka na tehničku infrastrukturu.

Urbanističko-arhitektonsko rešenje planirane izgradnje sadrži:

1) situacioni prikaz parternog rešenja i pejzažnog uređenja;

2) idejna arhitektonska rešenja objekata;

3) prikaz saobraćaja i komunalne infrastrukture sa priključcima na spoljnu mrežu;

4) parcelaciju i saobraćajna rešenja;

5) tekstualni opis rešenja. ”.

Dosadašnji stav 3. postaje stav 5.

Član 24.

U članu 64. stav 1. posle reči: ”vlasnika” dodaje se zapeta i reči: ”odnosno korisnika”.

U stavu 2. posle reči: ”vlasnici” dodaje se zapeta i reči: ”odnosno korisnici”.

Član 25.

U članu 65. stav 2. posle reči: ”vlasnika” dodaje se zapeta i reči: ”odnosno korisnika”.

Član 26.

U članu 66. stav 2. posle reči: ”vlasnika” dodaje se zapeta i reči: ”odnosno korisnika”.

Član 27.

U članu 84. posle stava 5. dodaje se stav 6. koji glasi:

”Pravo korišćenja iz stava 1. ovog člana koje je preneto na osnovu ugovora iz stava 5. ovog člana je u prometu.”

Član 28.

U članu 89. stav 4. tačka 6) reči: ” gradskih sistema za vodosnabdevanje i kanalisanje otpadnih voda, kao i postrojenja za prečišćavanje voda” zamenjuju se rečima: ”sistema za vodosnabdevanje i kanalisanje otpadnih voda u gradovima i gradskim naseljima preko 100.000 stanovnika, postrojenja za pripremu vode za piće kapaciteta preko 40 l/s i postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u naseljima preko 15.000 stanovnika ili kapaciteta preko 40 l/s ”.

U tački 7) reči: ”regulacionih radova” zamenjuju se rečima: ”vodoprivrednih objekata”.

Tačka 8) menja se i glasi:

”8) kulturnih dobara od izuzetnog značaja i objekata u njihovoj zaštićenoj okolini i kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne baštine, objekata u granicama nacionalnog parka i objekata u granicama zaštite zaštićenog prirodnog dobra od izuzetnog značaja (osim porodičnih stambenih objekata, poljoprivrednih i ekonomskih objekata, koji se grade u selima i naseljima), u skladu sa zakonom;”

Posle tačke 9) dodaje se tačka 9a) koja glasi:

”9a) regionalnih deponija za odlaganje neopasnog otpada za ekvivalent stanovnika preko 200.000; ”

Tačka 12) menja se i glasi:

” 12 luka i pristaništa, osim marina;”

U tački 16) reč: ” radova” zamenjuje se rečju: ” građevina”.

Član 29.

U članu 91. stav 1. tačka 1) reči: ”šest meseci” zamenjuju se rečima: ”godinu dana”.

U tački 2) reč: ”usklađen” zamenjuje se rečima: ”potvrđen od strane nadležnog organa da je urađen u skladu”.

Član 30.

U članu 94. stav 1. posle reči: ”odobrava; ” dodaju se reči: ”postojećem objektu koji se ruši radi izgradnje objekta za čiju se izgradnju izdaje odobrenje;”

Član 31.

U članu 97. posle stava 8. dodaje se stav 9. koji glasi:

”Prijavu iz st. 1, 4. i 7. kao i prijavu za adaptaciju porodičnih stambenih objekata, poljoprivrednih i ekonomskih objekata u granicama nacionalnog parka i objekata u granicama zaštite zaštićenog prirodnog dobra od izuzetnog značaja, potvrđuje opštinska, odnosno gradska uprava. ”

Dosadašnji stav 9. postaje stav 10.

Član 32.

U članu 98. stav 1. posle reči u zagradi: ” kiosci, letnje bašte, pokretne tezge i sl. ” dodaju se reči: ”i plovećih postrojenja na vodnom zemljištu”.

Član 33.

U članu 103. stav 2. posle tačke 7) dodaje se tačka 7a) koja glasi:

”7a) situacioni plan; ”

Član 34.

U članu 110. stav 3. reči: ”tač. 1)-10) ” brišu se.

Član 35.

U članu 114. stav 2. posle reči: ”glavni projekat sa” dodaju se reči: ”potvrdom organa nadležnog za izdavanje odobrenja za izgradnju da je taj projekat urađen u skladu sa odobrenjem za izgradnju,”

Član 36.

U članu 117. posle stava 4. dodaje se stav 5. koji glasi:

”Građenjem objekata za koje odobrenje za izgradnju izdaje opština, odnosno grad, odnosno grad Beograd, spratnosti P+2 čija ukupna povšina ne prelazi 800 m2 bruto površine, objekata manje složenih građevinskih konstrukcija raspona do 12 m, lokalnih i nekategorisanih puteva, unutrašnjih instalacija vodovoda i kanalizacije, grejanja i klimatizacije, elektro instalacija, unutrašnjih gasnih instalacija kao i izvođenjem pojedinih građevinsko-zanatskih i instalaterskih radova i radova na unutrašnjem uređenju objekta i uređenju terena, može da rukovodi i lice koje ima višu školsku spremu odgovarajuće struke, odnosno smera, položen stručni ispit i najmanje pet godina radnog iskustva. ”

U dosadašnjem stavu 5. koji postaje stav 6. reči: ”višom ili” brišu se.

Član 37.

U članu 118. stav 6. tačka 5) posle reči: ” dnevnik” dodaje se zapeta i reči: ”građevinsku knjigu”

Član 38.

U članu 138. stav 1. tačka 5) posle reči: ”zakona” tačka se zamenjuje zapetom i dodaju reči: ”odnosno da li se promene stanja u prostoru vrše u skladu sa pravilima i standardima struke.”

Član 39.

U članu 140. stav 1. tačka 9) posle reči: ” dnevnik” dodaje se zapeta i reči: ”građevinsku knjigu” a posle reči: ”i” dodaje se reč: ”obezbeđuje”.

Član 40.

U članu 147. posle stava 2. dodaje se novi stav 3. koji glasi:

”Gradu Beogradu poverava se rešavanje po žalbi protiv prvostepenog rešenja donetog u postupku inspekcijskog nadzora u oblasti izgradnje objekata koji se grade na teritoriji grada Beograda u skladu sa ovim zakonom.

Dosadašnji stav 3. postaje stav 4.

Član 41.

U članu 155. stav 1. tačka 2) posle reči: ” dnevnik” dodaju se reči: ”i građevinsku knjigu”.

Član 42.

U članu 156. posle tačke 5) dodaje se tačka 5a) koja glasi:

”5a) izda izvod iz urbanističkog plana, odnosno akt o urbanističkim uslovima protivno ovom zakonu i propisima donetim na osnovu ovog zakona (čl. 56. i 57);”

Član 43.

Član 163. briše se.

Član 44.

Član 164. briše se.

Član 45.

U članu 169. stav 3. reči: „do isteka roka za donošenje urbanističkog plana, “ zamenjuju se rečima: ” do donošenja urbanističkog plana na osnovu ovog zakona”

Član 46.

U članu 170. stav 2. briše se.

Član 47.

Opština će odrediti građevinsko zemljište iz člana 69. stav 1. Zakona o planiranju i izgradnji („Službeni glasnik RS „, broj 47/03- u daljem tekstu: Zakon) za javno građevinsko zemljište u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 48.

Vlasnik objekta izgrađenog, odnosno rekonstruisanog bez građevinske dozvole do dana stupanja na snagu Zakona, dužan je da u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona prijavi opštinskoj, odnosno gradskoj upravi objekat čije je građenje, odnosno rekonstrukcija završena bez građevinske dozvole.

Uz prijavu iz stava 1. ovog člana podnosi se:

1) dokaz o pravu svojine, odnosno zakupa na građevinskom zemljištu, odnosno pravu svojine na objektu, odnosno pravu korišćenja na neizgrađenom građevinskom zemljištu i rešenje iz člana 84. Zakona.

2) geodetski snimak sa skicom parcele, objektima i površinom objekata.

Po prijemu prijave iz stava 1. ovog člana opštinska, odnosno gradska uprava u roku koji ne može biti duži od 90 dana obaveštava vlasnika, odnosno investitora objekta o mogućnostima usklađivanja objekta sa urbanističkim planom, odnosno o uslovima za izdavanje odobrenja za izgradnju, odnosno o dokumentaciji koju je dužan da priloži uz zahtev.

Član 49.

Vlasnik objekta izgrađenog, odnosno rekonstruisanog bez građevinske dozvole, u roku koji ne može biti duži od 90 dana od dana prijema obaveštenja iz člana 48. stav 3. ovog zakona, uz zahtev za izdavanje odobrenja za izgradnju prilaže naročito:

projekat izvedenog objekta;

dokaz o pravu svojine, odnosno zakupa na građevinskom zemljištu, odnosno pravu svojine na objektu, odnosno pravu korišćenja na neizgrađenom građevinskom zemljištu i rešenje iz člana 84. ovog zakona;

dokaz o uređivanju međusobnih odnosa sa organom, odnosno organizacijom koja uređuje građevinsko zemljište.

Kad opštinska, odnosno gradska uprava utvrdi da objekat koji se koristi, odnosno objekat čija je izgradnja završena bez građevinske dozvole, ispunjava propisane uslove za građenje i korišćenje, odobrenje za izgradnju i upotrebnu dozvolu, organ nadležan za izdavanje odobrenja za izgradnju može izdati jednim rešenjem.

Ministar nadležan za poslove građevinarstva bliže propisuje sadržinu i način izrade projekta izvedenog objekta, odnosno tehničke dokumentacije iz stava 1. ovog člana, kao i sadržinu i način izdavanja odobrenja za izgradnju i upotrebne dozvole za objekte čija je izgradnja završena bez građevinske dozvole.

Član 50.

Ako vlasnik objekta izgrađenog, odnosno rekonstruisanog bez građevinske dozvole ne prijavi objekat odnosno ne podnese zahtev za izdavanje odobrenja za izgradnju ili ne pribavi odobrenje za izgradnju, građevinski inspektor će doneti rešenje o rušenju objekta, odnosno dela objekta ako rešenje nije doneto.

Član 51.

Objekat koji se koristi za stanovanje čije je građenje, odnosno rekonstrukcija završena bez građevinske dozvole do 13. maja 2003. godine i koji je njegov vlasnik prijavio opštinskoj odnosno gradskoj upravi do 13. novembra 2003. godine može, pod propisanim uslovima, biti privremeno, do izdavanja odobrenja za izgradnju, priključen na elektroenergetsku, termoenergetsku ili telekomunikacionu mrežu, vodovod i kanalizaciju.

Član 52.

Privremena pravila građenja primenjivaće se do donošenja urbanističkog plana na osnovu Zakona a najduže do isteka roka od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Po isteku roka iz stava 1. ovog člana privremena pravila građenja prestaju da važe.

Član 53.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije“.

O b r a z l o ž e nj e

I. USTAVNI OSNOV

Ustavno-pravni osnov za donošenje ovog zakona nalazi se u odredbama člana 72. stav 1. tač. 4, 7, 8, 9. i 12. Ustava Republike Srbije kojim je utvrđeno da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje određene odnose u uređenju prostora u granicama jedinstvene teritorije Republike (sistem planiranja i uređenja prostora, sistem obavljanja delatnosti javne službe u planiranju i uređenju prostora, osnovne ciljeve i pravce organizacije i korišćenja prostora), svojinske i obligacione odnose i druge odnose koji su od interesa za Republiku Srbiju u skladu sa Ustavom.

II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA

Materija koja je obuhvaćena ovim zakonom i koja se odnosi na planiranje, građevinsko zemljište i izgradnju objekata uređena je Zakonom o planiranju i izgradnji („Službeni glasnik RS“, broj 47/03), koji je stupio na snagu 13. maja 2003. godine. Sadržina pojedinih rešenja u pomenutom zakonu, predstavljaju u određenoj meri smetnju za njegovu primenu, naročito u prelaznim i završnim odredbama i to u pogledu propisanih rokova za donošenje prostornog i urbanističkog plana, kao i legalizacije objekata čije je građenje, odnosno rekonstrukcija završena bez građevinske dozvole.

Polazeći od pomenute generalne ocene i od rezultata prethodne analize pomenutiog zakona u oblasti planiranja i uređenja prostora, i izgradnje objekata, ocenjeno je da donošenjem ovog zakona treba da se stvori zakonski osnov za utvrđivanje realnih rokova za donošenje prostornog plana opštine i urbanističkih planova kao i za utvrđivanje njihove usklađenosti sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona i u vezi s tim pojača odgovornost državnih organa i službi. Učešće države i državnih organa u procesu planiranja i uređenja prostora primereno je potrebi da vrši nadzor i kontrolu u ovoj oblasti isključivo radi obezbeđenja javnog interesa. Takođe, ovom zakonom propisuju se primereni rokovi za sprovođenje postuka legalizacije bespravno izgrađenih objekata.

III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I

U članu 1. izvršeno je usaglašavanje sa propisima Evropske unije u pogledu definicije NUTS standarda. Takođe je proširena i definicija rekonstrukcije i adaptacije kao i pomoćnog objekta za čiju izgradnju se ne izdaje odobrenje za izgradnju. Ovim je obezbeđeni jednaki uslovi za izgradnju transformatorskih stanica s obzirom da je na nekim područjima Republike osnovni distributivni napon 20/0,4 kV.

U čl. 2-7. usaglašene su odredbe ovog zakona sa odredbama Zakona o javnim agencijama koje se odnose na organe Agencije, prestanak rada nadzornog odbora i preuzimanje njegovih poslova od strane upravnog odbora Agencije.

U članu 8. pored usaglašavanja sa NUTS standardima, predviđeno je i pribavljanje saglasnosti nadležnog ministra na prostorni plan opštine i to pre njegovog stupanja na snagu. Aktom kojim se daje saglasnost utvrđuje se da li je taj plan usklađen sa planskim dokumentima koji moraju međusobno biti usaglašeni i u skladu sa Strategijom prostornog razvoja Republike Srbije. Primenom odredbi ovog člana stvaraju se i uslovi za vođenje neophodne evidencije donetih prostornih planova opština u Republici, kao i njihovu kontrolu u pogledu usklađenosti sa zakonom i planovima višeg reda.

Čl. 9. predviđeno je da ministarstvo nadležno za poslove prostornog planiranja podnosi Vladi predlog odluke o izradi Strategije prostornog razvoja Republike Srbije, prostornih planova područja posebne namene kao i predlog odluke o izradi šeme prostornog razvoja. Ovde se, naravno imala u vidu i obaveza predlagača da se u pripremi propisa i opšteg akta i predloga koji donosi Vlada, obavezno pribavljaju mišljenja drugih ministarstava i posebnih organizacija kad materija koja se uređuje zadire u njihov delokrug ili je od interesa za njih.

Članom 10.kojim je preformulisan-izmenjen član 27. stav 1. Zakona, data je mogućnost opštinama, odnosno gradovima, na jasan i nedvosmislen način, da izradu planskih dokumenata povere preduzeću ili organizaciji koju osnuju kao i drugim preduzećima, odnosno pravnim licima koja su registrovana za obavljanje poslova prostornog planiranja i izrade planskih dokumenata.

U članu 12. propisano je da nadležni ministar, odnosno pokrajinski sekretar imenuju jednu trećinu članova komisije za planove s tim što je predviđeno i pribavljanje saglasnosti ministra za imenovanje jedne trećine članova komisije za planove koji se donose na teritoriji autonomne pokrajine. Ovim zakonskim rešenjem otklanjaju se problemi u vezi sa imenovanjima i razrešenjima kako pojedinih članova tako i komisije u celini.

Čl. 13. i 14. utvrđeno je da se planom detaljne regulacije određuje, odnosno razrađuje, pored ostalog i parcelacija s obzirom da je praksa u primeni Zakona pokazala da nedostatak parcelacije umnogome otežava sprovođenje plana. Takođe se pokazalo celishodnim da program za izradu plana obavezno sadrži i tekstualni i grafički deo kako je to i propisano u članu 11.ovog zakona.

U članu 15. precizirana je nadležnost opštinske uprave za pripremu predloga odluke o izradi urbanističkog plana i programa za izradu plana budući da se u ovom slučaju radi o usko stručnim poslovima koje permanentno obavlja opštinska uprava, koja je za svoj rad odgovorna nadležnim opštinskim organima.

Članom 16. kojim je preformulisan-izmenjen član 50. st.1.i 2. Zakona, data je mogućnost opštinama, odnosno gradovima, takođe na jasan i nedvosmislen način kao i za izradu planskih dokumenata, da izradu urbanističkih planova povere preduzeću ili organizaciji koju osnuju kao i drugim preduzećima, odnosno pravnim licima koja su registrovana za obavljanje poslova urbanističkog planiranja i izrade urbanističkih planova.

Čl. 17. i 18. preziznije je uređena stručna kontrola urbanističkog plana kao i javni uvid, odnosno sadržina izveštaja o izvršenom javnom uvidu.

U čl 19. predviđeno je pribavljanje saglasnosti nadležnog ministra na generalni plan koji se donosi samo za gradove i to pre njegovog stupanja na snagu, odnosno pre objavljivanja. Aktom kojim se daje saglasnost utvrđuje se da li je taj plan usklađen sa planskim dokumentima koji moraju međusobno biti usaglašeni, odnosno da li je usklađen sa sa Zakonom o planiranju i izgradnji i podzakonskim aktima.

Članom 20. predviđeno je da se akt o urbanističkim uslovima izdaje ovlašćenom licu, odnosno licu koje pruži odgovarajući dokaz o pravu svojine, pravu korišćenja ili zakupa na zemljištu, odnosno objektu.

Članom 21. uređeno je izdavanje akta o urbanističkim uslovima za izgradnju telekomunikacionih objekata, kao i njegova sadržina.

U članu 22. predviđeno je pravo prigovora, odnosno pravo žalbe protiv akta o urbanističkim uslovima.

U članu 23. predviđeno je da se urbanistički projekat izrađuje kao projekat parcelacije ili kao urbanističko-arhitektonsko rešenje.

Čl. 24, 25. i 26. predviđena je mogućnost ispravke granica susednih parcela, parcelacija i preparcelacija uz saglasnost (pored vlasnika) korisnika tih parcela pod predpostavkom da se te parcele koriste u skladu sa zakonom.

Članom 27. omogućen je promet prava korišćenja i onog zemljišta koje je raniji sopstvenik već jednom preneo na osnovu ugovora koji je overen u skladu sa Zakonom.

Članom 28. usaglašena je terminologija sa važećim zakonima i propisima u oblasti vodoprivrede, kao i zaštite kulturnih dobara čime je omogućeno doslednije sprovođenje zakona.

U članu 29. propisano je da da investitor uz zahtev podnosi, između ostalog, i izvod iz urbanističkog plana ili akt o urbanističkim uslovima koji nije stariji od godinu dana, Ovako datim rešenjem omogućeno je investitoru da u roku od godinu dana obezbedi izradu idejnog projekta, potvrdu nadležnog organa da je idejni projekat urađen u skladu sa izvodom, odnosno aktom, pribavljanje odobrenja za izgradnju kao i izradu glavnog projekta.

Članom 30. dopunjena je sadržina odobrenja za izgradnju podacima o postojećem objektu koji je neophodno porušiti radi izgradnje novog objekta.

Članom 31. proširen je krug objekata, odnosno vrsta objekata i izvođenje radova za koje se ne izdaje odobrenje za izgradnju, odnosno koji se grade na osnovu prijave radova koju potvrđuje opština, odnosno grad.

Članom 32. dato je ovlašćenje opštini da svojim aktom uređuje postavljanje plovećih postrojenja na vodnom zemljištu u skladu sa posebnim propisima kojima se ova materija uređuje.

Članom 33. dopunjena je obavezna sadržina glavnog projekta a članom 35. obavezna dokumentacija koja se podnosi uz prijavu početka izvođenja radova, čime se obezbeđuje sigurnost da je glavni projekat urađen u skladu sa idejnim projektom, odnosno odobrenjem za izgradnju.

Članom 36. previđena je mogućnost da i lice sa višom školskom spremom može pod propisanim uslovima rukovoditi građenjem manje složenih objekata.

Čl. 37, 38. i 39. propisana je obaveza vođenja građevinske knjige, precizirana su prava i dužnosti urbanističkog inspektora u pogledu promena stanja u prostoru, odnosno da li se te promene vrše u skladu sa pravilima i standardima struke kao i prava i dužnosti građeviskog inspektora koja ima u vezi sa kontrolom izvođača radova.

Članom 40. izvršeno je usklađivanje sa članom 95. Zakona o planiranju i izgradnji u pogledu nadležnosti grada Beograda, odnosno preciznije je utvrđena nadležnost rešavanja po žalbi protiv prvostepenog rešenja gradskih opština donetih u postupku inspekcijskog nadzora.

U članu 42. predviđena je odgovarajuća kazna za službeno lice koje postupa suprotno zakonu i podzakonskim aktima kada je u pitanju izdavanje izvoda iz urbanističkog plana ili akta o urbanističkim uslovima.

Čl. 43. i 44. predviđeno je brisanje članova 163. i 164. Zakona s obzirom da zakonsko rešenje u pogledu propisivanja plaćanja stostruke naknade za korišćenje građevinskog zemljišta, nije dalo očekivane rezultate.

Članom 45. kojim se delimično menja član 169. stav 3. Zakona, ostavljena je mogućnost opštinama da do donošenja urbanističkog plana na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji, izdaju akt o urbanističkim uslovima pod propisanim uslovima.

U članu 46. predviđeno je da se odredbe člana 170. stav 2. Zakona o planiranju i izgradnji, brišu s obzirom da rokovi za donošenje urbanističkih planova nisu bili primereni i da veliki broj opština nije bio u mogućnosti da te planove donese u propisanom roku.

Članom 47. produžen je rok za određivanje građevinskog zemljišta za javno građevinsko zemljište s obzirom da je opštinama rok dat u osnovnom tekstu zakona (dve godine) istekao i da većina opština ovu zakonsku obavezu nije izvršila.

U članu 48. propisani su primereni rokovi za legalizaciju objekata čije je građenje, odnosno rekonstrukcija završena bez građevinske dozvole, odnosno primereni rokovi za davanje obaveštenja o uslovima za izdavanje odobrenja za izgradnju i usklađenosti objekta sa urbanističkim planom.

U članu 49. precizirana je nadležnost za izdavanje odobrenja za izgradnju i za upotrebnu dozvolu za bespravno izgrađene objekte. Takođe je ovim članom dato ovlašćenje ministru da donese odgovarajući podzakonski akt o sadržini tehičke dokumentacije i odobrenju za izgradnju za bespravno izgrađene objekte.

U članu 50. otklonjena je nejasnoća u pogledu nadležnosti građevinskog inspektora za donošenje rešenja o rušenju objekta u slučaju da rešenje nije doneto.

U članu 51. predviđena je mogućnost privremenog priključenja bespravno izgrađenih stambenih objekata na tehničku infrastrukturu i to samo onih objekata koji su izgađeni do 13. maja 2003. godine, odnosno do dana stupanja na snagu Zakona o planiranju i izgradnji.

Članom 52. ograničava se važenje privremenih pravila građenja i to do isteka roka od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

IV. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU

Odredbama člana 170. Zakona o planiranju i izgradnji propisano je da je opština, odnosno grad, odnosno grad Beograd dužna da donese prostorni plan, odnosno urbanistički plan u roku od 18 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Prema raspoloživim podacima, opštine nisu donele potrebne prostorne i urbanističke planove u propisanom roku koji je istekao 13. novembra 2004. godine.

Važenje privremenih pravila građenja ovim nacrtom zakona je ograničeno jer se u praksi pokazalo da se planiranje i uređenje prostora u Republici odvija uglavnom na osnovu privremenih pravila koja nemaju svojstvo urbanističkog plana. Ograničavam važenja privremenih pravila građenja (godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona) opštinama je omogućeno da u tom dodatnom roku donesu potrebne urbanističke planove.

Takođe pokazalo se, na osnovu prikupljenih podataka, da postupci legalizacije objekata izgrađenih, odnosno rekonstruisanih bez građevinske dozvole nisi završeni u propisanim rokovima te da je stoga neophodno ovim zakonom utvrditi realne rokove za sprovođenje postupka legalizacije bespravno izgrađenih objekata koji se, saglasno zakonu moraju uskladiti sa odgovarajućim urbanističkim planom.

Imajući u vidu navedeno, stekli su se uslovi za donošenje ovog zakona po hitnom postupku kojim se otklanjaju štetne posledice po rad organa lokalne samouprave u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, izgradnje objekata i sprovođenja postupka legalizacije bespravno izgrađenih objekata.

V. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA

SPROVOĐENjE ZAKONA

Za sprovođenje ovog zakona nisu potrebna posebna finansijska sredstva u buxetu Republike Srbije.

VI. ANALIZA EFEKATA ZAKONA

Predložena zakonska rešenja obezbeđuju učesnicima (građanima, privredi i dr.) u procesu izgradnje objekata mogućnost prijavljivanja objekata izgrađenih bez građevinske dozvole nadležnim organima a u cilju pribavljanja odobrenja za izgradnju, upotrebne dozvole i konačno upisa prava vlasništva na tim objektima. Rok za podnošenje prijava bespravno izgrađenih objekata je primeren tako da se vlasnicima ovih objekata daje mogućnost da u roku od šest meseci prijave organu nadležnom za izdavanje odobrenja za izgradnju bespravno izgrađeni objekat i u propisanim rokovima podnesu zahtev za izdavanje odobrenja za izgradnju ako to nisu učinili u roku propisanom u osnovnom tekstu sada važećeg zakona. Ovim se obezbeđuje ravnopravan tretman svih učesnika u bespravnoj gradnji, odnosno vlasnika bespravno izgrađenih objekata. Takođe, ovim zakonom stvaraju se i uslovi za vođenje neophodne evidencije donetih prostornih planova opština u Republici, kao i njihovu kontrolu u pogledu usklađenosti sa zakonom i planovima višeg reda čime se uspostavlja mehanizam zaštite prava građana i u pogledu celishodnosti i zakonitosti rešenja sadržanih u prostornim i generalnim planovima gradova.

Licima sa višom školskom spremom data je ovim zakonom mogućnost da rukovode građenjem određene vrste objekata čime se stimuliše pojava novih radnji i drugih privrednih subjekata za obavljanje poslova građenja objekata.

Primena ovog zakona neće izazvati dodatne troškove građanima i privredi.

U raspravama i konsultacijama kao i podnetim inicijativama u toku pripreme ovog zakona sa predstavnicima ministarstava i posebnih organizacija, pojedinih opština i gradova i AP Vojvodine zainteresovane strane su imale priliku da iznesu svoje stavove koji su u velikoj meri uticali na konačna rešenja u ovom zakonu.

PREGLED

IZVRŠNIH PROPISA SA ROKOVIMA ZA NjIHOVO DONOŠENjE

-Pravilnik o sadržini i načinu izrade projekta izvedenog objekta, odnosno tehničke dokumentacije za objekte izgrađene, odnosno rekonstruisane bez građevinske dozvole, kao i sadržini i načinu izdavanja odobrenja za izgradnju i upotrebne dozvole za objekte čija je izgradnja završena bez građevinske dozvole.

Ovaj pravilnik, Ministar za kapitalne investicije doneće u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji.

PREGLED ODREDABA ZAKONA O PLANIRANjU I IZGRADNjI KOJE SE MENjAJU, ODNOSNO DOPUNjUJU

Član 2.

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:

1)“javna površina“ jeste prostor utvrđen planom za objekte čije je korišćenje, odnosno izgradnja od opšteg interesa, u skladu sa propisima o eksproprijaciji (javni putevi, parkovi, trgovi, ulice kao i druge površine u skladu sa posebnim zakonom);

2)„javni objekti od opšteg interesa“ jesu objekti čije je korišćenje, odnosno izgradnja od opšteg interesa, u skladu sa propisima o eksproprijaciji (ulice, vodovod, kanalizacija, javna rasveta, javni objekti u oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite, kulture, sporta, zaštite životne sredine, zaštite od elementarnih nepogoda, kao i drugi objekti u skladu sa posebnim zakonom);

3)“regulacija“ jeste utvrđivanje regulacionih i urbanističkih uslova uređenja prostora na osnovu plana, odnosno na osnovu pravila urbanističke struke;

4)“nivelacija“ jeste utvrđivanje nivelacionih tehničkih uslova uređenja prostora na osnovu plana, odnosno na osnovu pravila urbanističke struke;

5)„stepen ili indeks izgrađenosti“ jeste količnik građevinske bruto površine objekata i površine parcele (lokacije, bloka, zone) izražene u istim mernim jedinicama;

6)“stepen ili indeks zauzetosti“ jeste količnik zauzete (izgrađene) površine na određenoj parceli (lokaciji, bloku, zoni) i ukupne površine parcele (lokacije, bloka, zone) izražene u istim mernim jedinicama;

7)“grad“ jeste naselje koje je kao grad utvrđeno zakonom;

8)“naselje“ jeste izgrađeni funkcionalno objedinjen prostor na kome su obezbeđeni uslovi za život i rad i za zadovoljavanje zajedničkih potreba stanovnika;

9)“selo“ jeste naselje čije se stanovništvo pretežno bavi poljoprivredom, a nije sedište opštine;

10)“gradsko naselje“ jeste naselje sa elementima gradskog karaktera koje ima razvijene proizvodne i uslužne delatnosti, a kao takvo je određeno prostornim planom;

11)“NUTS“ je nomenklatura statističkih teritorijalnih jedinica po standardima Evropske Unije, odnosno Statističkog zavoda EU u Luksemburgu (EUROSTAT). NUTS 1 ima četiri do pet miliona stanovnika, odnosno karakter federalne jedinice; NUTS 2 ima jedan do četiri miliona stanovnika, NUTS 3 ima 100.000 do 1.000.000 stanovnika, NUTS 4 ima 10.000 do 100.000 stanovnika i NUTS 5 ima ispod 10.000 stanovnika;

11)“NUTS“ JE NOMENKLATURA STATISTIČKIH TERITORIJALNIH JEDINICA PO STANDARDIMA EVROPSKE UNIJE, ODNOSNO STATISTIČKOG ZAVODA EU U LUKSEMBURGU (EUROSTAT). NUTS 1 IMA TRI DO SEDAM MILIONA STANOVNIKA, NUTS 2 IMA 800.000 DO TRI MILIONA STANOVNIKA, NUTS 3 IMA 150.000 DO 800.000 STANOVNIKA, A ISPOD 150.000 STANOVNIKA IMA TERITORIJALNA JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE;

12)“lokacija“ jeste mesto u prostoru na kome se gradi, odnosno obavljaju radovi određeni planom ili drugim aktom donetim na osnovu ovog zakona;

13)“regulaciona linija“ jeste linija koja deli javnu površinu od površina namenjenih za druge namene;

14)“građevinska linija“ jeste linija na, iznad i ispod površine zemlje i vode, utvrđena na osnovu ovog zakona, do koje je dozvoljeno građenje;

15)“građevinski reon“ jeste zemljište koje je odgovarajućim urbanističkim planom predviđeno i odlukom opštine, odnosno grada, odnosno grada Beograda proglašeno za javno građevinsko zemljište i ostalo građevinsko zemljište namenjeno izgradnji, a koje može biti izgrađeno ili neizgrađeno, uređeno ili neuređeno;

16)“izgradnja objekta“ jeste skup radnji koji obuhvata: prethodne radove, izradu tehničke dokumentacije za izgradnju objekta, kontrolu tehničke dokumentacije, pripremne radove za građenje, građenje objekta i stručni nadzor u toku građenja objekta;

17)“tehnička dokumentacija“ jeste skup projekata koji se izrađuju radi: utvrđivanja koncepcije objekta, razrade uslova, načina izgradnje objekta i za potrebe održavanja objekta;

18)“idejni projekat“ jeste projekat kojim se određuju: namena, položaj, oblik, kapacitet, tehničko-tehnološke i funkcionalne karakteristike objekta, organizacioni elementi objekta i izgled objekta;

19)“glavni projekat“ jeste projekat kojim se utvrđuju građevinsko-tehničke, tehnološke i eksploatacione karakteristike objekta sa opremom i instalacijama, tehničko-tehnološka i organizaciona rešenja za gradnju objekta, investiciona vrednost objekta i uslovi održavanja objekta;

20)“izvođački projekat“ jeste projekat koji sadrži razradu svih neophodnih detalja za građenje objekta prema glavnom projektu;

21)“projekat izvedenog objekta“ jeste projekat koji prikazuje izvedeno stanje objekta i izrađuje se za potrebe korišćenja i održavanja objekta;

22)“objekat“ jeste građevina koja predstavlja fizičku, tehničko-tehnološku ili biotehničku celinu sa svim instalacijama, postrojenjima i opremom, odnosno same instalacije, postrojenja i oprema koja se ugrađuje u objekat ili samostalno izvodi (zgrade svih vrsta, saobraćajni, vodoprivredni i energetski objekti, unutrašnja i spoljna mreža i instalacije, objekti komunalne infrastrukture, industrijski, poljoprivredni i drugi privredni objekti, javne zelene površine, objekti sporta i rekreacije, groblja, skloništa i dr.);

23)“putni objekat“ jeste most, podputnjak, nadputnjak, propust, galerija, tunel, potporni i obložni zid, zid za zaštitu od buke kao i funkcionalni objekti (granični prelazi, naplatne ili kontrolne stanice i sl.);

24)“građenje“ jeste izvođenje građevinskih i građevinsko-zanatskih radova, ugradnja instalacija, postrojenja i opreme;

25)“rekonstrukcija jeste izvođenje građevinskih i drugih radova na objektu, kojima se: vrši dogradnja; utiče na stabilnost i sigurnost objekta; menjaju konstruktivni elementi; menja tehnološki proces; menja spoljni izgled objekta; povećava broj funkcionalnih jedinica; utiče na bezbednost susednih objekata, saobraćaja, ZAŠTITE OD POŽARA i životne sredine; menja režim voda; utiče na zaštitu prirodnog i nepokretnog kulturnog dobra, evidentirane nepokretnosti, dobra koje uživa prethodnu zaštitu, njegove zaštićene okoline, osim konzervatorsko – restauratorskih radova;

26)“dogradnja“ jeste izvođenje građevinskih i drugih radova kojima se izgrađuje novi prostor uz, ispod ili nad postojećim objektom i sa njim čini funkcionalnu ili tehničku celinu;

27)“adaptacija“ jeste izvođenje građevinskih i drugih radova na postojećem objektu kojima se vrši promena organizacije prostora u objektu, zamena uređaja, postrojenja, opreme i instalacija istog kapaciteta, kojima se ne utiče na stabilnost i sigurnost objekta, ne menjaju konstruktivni elementi, ne menja spoljni izgled i ne utiče na bezbednost susednih objekata, saobraćaja, ZAŠTITE OD POŽARA i životne sredine;

28)“sanacija“ jeste izvođenje građevinskih i drugih radova na postojećem objektu kojima se vrši popravka uređaja, postrojenja i opreme, odnosno zamena konstruktivnih elemenata objekta, kojima se ne menja spoljni izgled, ne utiče na bezbednost susednih objekata, saobraćaja i životne sredine i ne utiče na zaštitu prirodnog i nepokretnog kulturnog dobra, evidentirane nepokretnosti, dobra koje uživa prethodnu zaštitu, njegove zaštićene okoline, osim konzervatorsko – restauratorskih radova;

29)“pomoćni objekat“ jeste objekat koji služi korišćenju stambenog i drugog objekta, a gradi se na istoj građevinskoj parceli (ostave, septičke jame, bunari, ograde, i sl.) i pojedinačni elektrodistributivni stubovi i tipske transformatorske stanice 10/0,4 kV I 20/0,4 kV;

30)“investitor“ jeste lice za čije potrebe se gradi objekat, odnosno koje finansira izgradnju objekta i na čije ime se izdaje odobrenje za izgradnju.

Član 5.

Agencija ima status pravnog lica sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom i statutom.

Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim službama JAVNIM AGENCIJAMA.

Agencija ima žiro račun.

Član 9.

Organi Agencije su savet, direktor i nadzorni odbor.

Predsednika i članove saveta i nadzornog odbora, kao i direktora, imenuje i razrešava Vlada Republike Srbije.

Predsednik i članovi saveta i nadzornog odbora, kao i direktor, imenuju se na period od četiri godine, s tim što isto lice ne može biti imenovano više od dva puta.

ORGANI AGENCIJE SU UPRAVNI ODBOR I DIREKTOR.

PREDSEDNIKA I ČLANOVE UPRAVNOG ODBORA, KAO I DIREKTORA, IMENUJE I RAZREŠAVA VLADA.

PREDSEDNIK I ČLANOVI UPRAVNOG ODBORA, KAO I DIREKTOR, IMENUJU SE NA PERIOD OD ČETIRI GODINE, S TIM ŠTO ISTO LICE NE MOŽE BITI IMENOVANO VIŠE OD DVA PUTA.

Savet UPRAVNI ODBOR

Član 10.

Savet Agencije (u daljem tekstu: Savet) ima 11 članova koji se imenuju iz reda uglednih stručnjaka iz oblasti koje su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti Agencije, na predlog nadležnih ministarstava.

UPRAVNI ODBOR AGENCIJE (U DALjEM TEKSTU: UPRAVNI ODBOR) IMA PET ČLANOVA KOJI SE IMENUJU IZ REDA UGLEDNIH STRUČNjAKA IZ OBLASTI KOJE SU OD ZNAČAJA ZA OBAVLjANjE POSLOVA IZ NADLEŽNOSTI AGENCIJE, NA PREDLOG MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA POSLOVE PROSTORNOG PLANIRANjA.

UPRAVNI ODBOR NADZIRE POSLOVANjE AGENCIJE, PREGLEDA GODIŠNjI IZVEŠTAJ O POSLOVANjU I ZAVRŠNI RAČUN AGENCIJE, OBAVLjA I DRUGE POSLOVE UTVRĐENE ZAKONOM I STATUTOM.

PREDSEDNIKU I ČLANOVIMA UPRAVNOG ODBORA PRIPADA NAKNADA ZA RAD.

PREDSEDNIKU UPRAVNOG ODBORA PRIPADA NAKNADA U VISINI OD 30% NETO ZARADE DIREKTORA AGENCIJE A ČLANOVIMA UPRAVNOG ODBORA U VISINI OD 25% NETO ZARADE DIREKTORA AGENCIJE.

Član 11.

Direktor:

zastupa Agenciju;

organizuje rad i rukovodi Agencijom;

predlaže akte koje donosi Savet UPRAVNI ODBOR;

izvršava odluke Saveta UPRAVNOG ODBORA i preduzima mere za njihovo sprovođenje;

stara se o zakonitosti rada i odgovara za korišćenje i raspolaganje imovinom Agencije;

donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, predlaže program rada, vrši i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

Nadzorni odbor

Član 12.

Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana.

Nadzorni odbor:

vrši nadzor nad zakonitošću rada Agencije;

pregleda godišnji izveštaj o poslovanju i završni račun Agencije;

obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

O rezultatima izvršenog nadzora, nadzorni odbor najmanje jednom godišnje podnosi izveštaj nadležnom ministarstvu koje, u roku od 15 dana od dana prijema izveštaja, o rezultatima izvršenog nadzora obaveštava Vladu Republike Srbije.

Član 13.

Opšti akti Agencije su statut, pravilnik i drugi opšti akti.

Statut je osnovni opšti akt Agencije.

Statut donosi Savet UPRAVNI ODBOR, uz mišljenje izvršnog organa autonomne pokrajine i uz saglasnost Vlade Republike Srbije.

Statut sadrži odredbe o:

1) delatnosti Agencije;

2) načinu obavljanja poslova;

3) unutrašnjoj organizaciji;

4) organima i njihovom delovanju;

5) zastupanju Agencije;

6) pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih;

7) drugim pitanjima od značaja za rad Agencije.

Član 21.

Prostorni plan opštine donosi se za područje opštine.

Prostorni plan opštine donosi skupština opštine.

Dve ili više opština (do evropskog NUTS 4 standarda veličine prostornih jedinica VELIČINE TERITORIJALNIH JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE DO 150.000 STANOVNIKA) mogu doneti prostorni plan za područje tih opština.

Postupak izrade i donošenja prostornog plana iz stava 3. ovog člana uređuje se sporazumom opština, u skladu sa zakonom.

NA PROSTORNI PLAN OPŠTINE, PRE OBJAVLjIVANjA, PRIBAVLjA SE SAGLASNOST MINISTRA NADLEŽNOG ZA POSLOVE PROSTORNOG PLANIRANjA, RADI UTVRĐIVANjA USKLAĐENOSTI TOG PLANA SA DRUGIM PLANSKIM DOKUMENTIMA, OVIM ZAKONOM I PROPISIMA DONETIM NA OSNOVU ZAKONA.

Član 24.

Izradi Strategije, šema i prostornih planova područja posebne namene pristupa se na osnovu odluke Vlade Republike Srbije (u daljem tekstu: Vlada).

Odluku o izradi Strategije i prostornih planova područja posebne namene, Vlada donosi na predlog Agencije. MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA POSLOVE PROSTORNOG PLANIRANjA.

Odluku o izradi šeme, Vlada donosi na predlog nadležnog ministarstva, po prethodno pribavljenom mišljenju Agencije. MINISTARSTVA NADLEŽNOG ZA POSLOVE PROSTORNOG PLANIRANjA.

Odluku o izradi prostornog plana područja posebne namene za područja na teritoriji autonomne pokrajine donosi organ nadležan za njegovo donošenje na predlog organizacione jedinice u sedištu organa autonomne pokrajine uz saglasnost Agencije.

Odluku o izradi regionalnog prostornog plana donosi organ nadležan za njegovo donošenje, po prethodno pribavljenom mišljenju Agencije.

Odluku o izradi prostornog plana opštine donosi organ nadležan za njegovo donošenje, po prethodno pribavljenom mišljenju Komisije za planove iz člana 34. ovog zakona.

Odluka o izradi planskog dokumenta sadrži podatke o vrsti dokumenta koji se radi, cilju donošenja planskog dokumenta, području koje je obuhvaćeno planskim dokumentom, roku izrade planskog dokumenta, izvoru sredstava za izradu planskog dokumenta, mestu održavanja javnog uvida i dr.

Odluka o izradi planskog dokumenta iz st. 1 – 6. ovog člana objavljuje se u „Službenom glasniku Republike Srbije“, odnosno pokrajinskom, odnosno opštinskom službenom glasilu.

Član 27.

Planska dokumenta može da izrađuje preduzeće, odnosno drugo pravno lice koje je upisano u odgovarajući registar za obavljanje poslova prostornog planiranja i izrade planskih dokumenata. (u daljem tekstu: nosilac izrade plana).

PLANSKA DOKUMENTA, POD USLOVIMA PROPISANIM OVIM ZAKONOM, MOŽE DA IZRAĐUJE PREDUZEĆE, ODNOSNO DRUGA ORGANIZACIJA, KOJE OSNUJE OPŠTINA ZA OBAVLjANjE TE DELATNOSTI, KAO I PREDUZEĆE, ODNOSNO DRUGO PRAVNO LICE KOJE JE UPISANO U ODGOVARAJUĆI REGISTAR ZA OBAVLjANjE POSLOVA PROSTORNOG PLANIRANjA I IZRADE PLANSKIH DOKUMENATA (UDALjEM TEKSTU: NOSILAC IZRADE PLANA).

Izradom planskog dokumenta rukovodi odgovorni planer.

Član 29.

Pre podnošenja predloga planskog dokumenta organu nadležnom za njegovo donošenje, planski dokument podleže stručnoj kontroli i izlaže se na javni uvid.

Stručna kontrola obuhvata proveru usklađenosti planskog dokumenta sa odlukom o njegovoj izradi i proveru opravdanosti planskog rešenja, proveru usklađenosti planskog dokumenta sa zakonom, standardima i normativima i drugim propisima donetim na osnovu zakona.

Stručnu kontrolu Strategije obavlja komisija koju obrazuje ministar nadležan za poslove prostornog planiranja.

Stručnu kontrolu prostornog plana područja posebne namene i regionalnog prostornog plana vrši Agencija MINISTARSTVO NADLEŽNO ZA POSLOVE PROSTORNOG PLANIRANjA, ako zakonom nije drugačije određeno.

Stručnu kontrolu prostornog plana opštine vrši Komisija za planove iz člana 34. ovog zakona.

Kontrolu usklađenosti prostornog plana opštine sa ovim zakonom i planskim dokumentima kada nije donet regionalni plan, vrši komisija koju obrazuje ministar nadležan za poslove prostornog planiranja.

O izvršenoj stručnoj kontroli sastavlja se izveštaj, koji sadrži podatke o izvršenoj kontroli, sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi.

Izveštaj iz stava 7. ovog člana dostavlja se nosiocu izrade plana, koji je dužan da u roku od 30 dana od dana dostavljanja izveštaja postupi po datim primedbama.

Član 34.

Radi pružanja stručne pomoći za obavljanje poslova u postupku izrade prostornog plana opštine, izrade i sprovođenja urbanističkih planova, kao i davanja stručnog mišljenja o idejnim projektima po zahtevu opštinske uprave, organ nadležan za donošenje prostornog, odnosno urbanističkog plana obrazuje Komisiju za planove (u daljem tekstu: Komisija).

Predsednik i članovi Komisije imenuju se iz reda uglednih stručnjaka za oblast prostornog planiranja i urbanizma i drugih oblasti koje su od značaja za obavljanje stručnih poslova u oblasti planiranja i uređenja prostora i izgradnje.Jedna trećina članova Komisije sa odgovarajućom licencom imenuje se na predlog ministra nadležnog za poslove urbanizma i građevinarstva, a za komisije za planove koji se donose na teritoriji autonomne pokrajine, na predlog pokrajinskog sekretara nadležnog za poslove urbanizma i građevinarstva uz saglasnost ministra nadležnog za poslove urbanizma i građevinarstva. PREDSEDNIK I ČLANOVI KOMISIJE IMENUJU SE IZ REDA UGLEDNIH STRUČNjAKA ZA OBLAST PROSTORNOG PLANIRANjA I URBANIZMA I DRUGIH OBLASTI KOJE SU OD ZNAČAJA ZA OBAVLjANjE STRUČNIH POSLOVA U OBLASTI PLANIRANjA I UREĐENjA PROSTORA I IZGRADNjE. JEDNU TREĆINU ČLANOVA KOMISIJE IMENUJE MINISTAR NADLEŽAN ZA POSLOVE URBANIZMA I GRAĐEVINARSTVA, A ZA PLANOVE KOJI SE DONOSE NA TERITORIJI AUTONOMNE POKRAJINE, JEDNU TREĆINU ČLANOVA KOMISIJE IMENUJE POKRAJINSKI SEKRETAR NADLEŽAN ZA POSLOVE URBANIZMA I GRAĐEVINARSTVA UZ SAGLASNOST MINISTRA NADLEŽNOG ZA POSLOVE URBANIZMA I GRAĐEVINARSTVA.

Mandat predsednika i članova Komisije traje četiri godine, s tim što isto lice ne može biti imenovano više od dva puta.

Broj članova, način rada, sastav i druga pitanja od značaja za rad Komisije, određuju se aktom o obrazovanju Komisije.

Za obavljanje pojedinih stručnih poslova za potrebe Komisije, organ nadležan za obrazovanje Komisije može angažovati druga pravna i fizička domaća ili strana lica.

Član 39.

Plan detaljne regulacije donosi se za delove naselja, u skladu sa generalnim planom, odnosno planom generalne regulacije.

Plan detaljne regulacije može da se donese i za celo naselje, u kom slučaju se ne donosi plan generalne regulacije.

Plan detaljne regulacije može da se donese i za izgradnju objekata iz člana 89. stav 4. ovog zakona.

Plan iz stava 3. ovog člana izrađuje se u skladu sa prostornim planom područja posebne namene, odnosno, u naseljenom mestu, na osnovu prethodne studije opravdanosti.

Planom detaljne regulacije, pored elemenata iz člana 38. stav 4. ovog zakona, određuju se, odnosno bliže se razrađuju, naročito:

granice javnog građevinskog zemljišta sa elementima za obeležavanje na katastarskoj podlozi;

1A) PARCELACIJA;

regulacione linije ulica i javnih površina i građevinske linije;

nivelacione kote ulica i javnih površina (nivelacioni plan).

Član 45.

Pre donošenja odluke o izradi urbanističkog plana, pristupa se izradi programa za izradu plana.

Za potrebe izrade programa iz stava 1. ovog člana prikupljaju se podaci o: stanju mreže i kapaciteta javne komunalne infrastrukture; potrebi obnove i rekonstrukcije objekata i evidentiranih ili zaštićenih objekata, spomenika kulture i prirode i ambijentalnih celina; katastarskim i topografskim podlogama za izradu plana; dokumentaciji od značaja za izradu plana; potrebi za lokacijama objekata za javnu upotrebu, privrednih i drugih objekata.

Program iz stava 1. ovog člana sadrži TEKSTUALNI I GRAFIČKI DEO I DEFINIŠE:

predviđeni građevinski reon i njegovu podelu na javno i ostalo građevinsko zemljište;

podelu na građevinske zone ili celine prema urbanističkim pokazateljima i drugim karakteristikama;

planirane trase, koridore i regulaciju saobraćajnica i mreža javne komunalne infrastrukture;

procenu potrebnih sredstava za uređenje saobraćajnica i izgradnju javne komunalne infrastrukture;

sve potrebne uslove nadležnih komunalnih organizacija i drugih institucija proistekle iz koncepta plana, a od uticaja su na realizaciju koncepta plana;

ostale podatke i dokumentaciju od značaja za izradu urbanističkog plana

Sastavni deo programa iz stava 1. ovog člana je crtež sa prikazom koncepta plana i predlog vrste i granica plana, u skladu sa karakterom i potrebama naselja.

Član 48.

Predlog odluke o izradi urbanističkog plana i program iz člana 45. ovog zakona, priprema nadležna opštinska uprava u saradnji sa Komisijom.

Nadležna opštinska uprava, za poslove iz stava 1. ovog člana, može angažovati preduzeće iz člana 50. ovog zakona.

Organi, organizacije i preduzeća, koji su zakonom ovlašćeni da utvrđuju posebne uslove za izgradnju objekata i uređenje prostora za koji se plan priprema, dužni su da, na zahtev opštinske uprave, dostave sve potrebne podatke i uslove za njegovu izradu, u roku od 30 dana od dana dostavljanja zahteva, bez naknade.

Član 50.

Urbanističke planove mogu da izrađuju preduzeća, odnosno druga pravna lica koja su upisana u odgovarajući registar za obavljanje poslova urbanističkog planiranja i izrade urbanističkih planova.

Urbanističke planove, pod uslovima propisanim ovim zakonom, može da izrađuje i preduzeće, odnosno druga organizacija, koje osnuje opština za obavljanje poslova urbanističkog planiranja.

URBANISTIČKE PLANOVE, POD USLOVIMA PROPISANIM OVIM ZAKONOM, MOŽE DA IZRAĐUJE PREDUZEĆE, ODNOSNO DRUGA ORGANIZACIJA, KOJE OSNUJE OPŠTINA ZA OBAVLjANjE POSLOVA URBANISTIČKOG PLANIRANjA, KAO I PREDUZEĆA, ODNOSNO DRUGA PRAVNA LICA KOJA SU UPISANA U ODGOVARAJUĆI REGISTAR ZA OBAVLjANjE POSLOVA URBANISTIČKOG PLANIRANjA I IZRADE URBANISTIČKIH PLANOVA.

Izradom urbanističkih planova rukovodi odgovorni urbanista.

Član 52.

Pre podnošenja predloga urbanističkog plana organu nadležnom za njegovo donošenje, urbanistički plan podleže stručnoj kontroli i izlaže se na javni uvid.

Stručna kontrola, koju vrši Komisija, obuhvata proveru opravdanosti planskog rešenja, proveru usklađenosti urbanističkog plana sa zakonom i drugim propisima donetim na osnovu zakona, usklađenost plana sa prostornim planom opštine, odnosno urbanističkim planom naselja, urbanističkim standardima i normativima i odlukom o pristupanju izradi urbanističkog plana.

Kontrolu usklađenosti generalnog plana, odnosno plana generalne regulacije za celo naselje, sa ovim zakonom i planskim dokumentima, u slučaju kada nije donet prostorni plan opštine, vrši komisija koju obrazuje ministar nadležan za poslove urbanizma.

O izvršenoj stručnoj kontroli i kontroli iz st. 2. i 3. ovog člana, sastavlja se izveštaj, koji sadrži podatke o izvršenoj kontroli, sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi. SA PRIHVAĆENIM PRIMEDBAMA I STAVOVIMA PO PRIMEDBAMA.

Izveštaj iz stava 4. ovog člana dostavlja se preduzeću, odnosno drugom pravnom licu koje je izradilo urbanistički plan, koje je dužno da, u roku od 30 dana od dana dostavljanja izveštaja, postupi po datim primedbama.

Član 53.

Posle izvršene stručne kontrole i postupanja po datim primedbama, a pre podnošenja predloga urbanističkog plana organu nadležnom za njegovo donošenje, obavlja se javni uvid, putem oglašavanja u dnevnom i lokalnom listu. Javni uvid traje najmanje 15 a najduže 30 dana od dana oglašavanja.

PRE PODNOŠENjA PREDLOGA URBANISTIČKOG PLANA ORGANU NADLEŽNOM ZA NjEGOVO DONOŠENjE, OBAVLjA SE JAVNI UVID, PUTEM OGLAŠAVANjA U DNEVNOM I LOKALNOM LISTU. JAVNI UVID TRAJE NAJMANjE 15 A NAJDUŽE 30 DANA OD DANA OGLAŠAVANjA.

O obavljanju javnog uvida stara se nadležna opštinska uprava.

Posle obavljenog javnog uvida, Komisija sastavlja izveštaj, koji sadrži podatke o izvršenom javnom uvidu, sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi. SA PRIHVAĆENIM PRIMEDBAMA I STAVOVIMA PO PRIMEDBAMA.

Izveštaj iz stava 3. ovog člana sastavni je deo obrazloženja predloga plana.

Ministar nadležan za poslove urbanizma bliže propisuje sadržinu, način izrade, način vršenja stručne kontrole urbanističkog plana, kao i uslove i način stavljanja plana na javni uvid.

Član 54.

Urbanistički plan donosi skupština opštine, odnosno grada, odnosno grada Beograda, uz pribavljeno mišljenje Komisije.

NA GENERALNI PLAN KOJI SE DONOSI ZA GRAD, ODNOSNO GRAD BEOGRAD, PRE OBJAVLjIVANjA, PRIBAVLjA SE SAGLASNOST MINISTRA NADLEŽNOG ZA POSLOVE URBANIZMA, RADI UTVRĐIVANjA USKLAĐENOSTI TIH PLANOVA SA PLANSKIM DOKUMENTIMA, OVIM ZAKONOM I PROPISIMA DONETIM NA OSNOVU ZAKONA.

Doneti urbanistički plan mora biti dostupan javnosti.

Ministar nadležan za poslove urbanizma bliže propisuje način uvida u doneti urbanistički plan, overavanja, potpisivanja, dostavljanja, arhiviranja, umnožavanja i ustupanja urbanističkog plana uz naknadu.

Član 57.

Za izgradnju objekata na području za koje nije predviđena izrada urbanističkog plana, na zahtev zainteresovanog lica, nadležna gradska, odnosno opštinska uprava, odnosno ministarstvo nadležno za poslove urbanizma, izdaje akt o urbanističkim uslovima u skladu sa prostornim planom.

Akt iz stava 1. ovog člana za rekonstrukciju kulturnog dobra i izgradnju objekata na području nepokretnog kulturnog dobra ili drugog nepokretnog kulturnog dobra zaštićenog na osnovu propisa o zaštiti kulturnih dobara, izdaje se u skladu sa uslovima nadležnog organa, odnosno organizacije nadležne za poslove zaštite spomenika kulture.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se situacioni plan koji sadrži planiranu dispoziciju, visinu, gabarit i namenu objekta, DOKAZ O PRAVU SVOJINE, ODNOSNO ZAKUPA NA GRAĐEVINSKOM ZEMLjIŠTU, ODNOSNO PRAVU SVOJINE NA OBJEKTU, ODNOSNO PRAVU KORIŠĆENjA NA NEIZGRAĐENOM GRAĐEVINSKOM ZEMLjIŠTU I REŠENjE IZ ČLANA 84. OVOG ZAKONA..

Akt iz stava 1. ovog člana sadrži pravila građenja, regulacionu i građevinsku liniju, nivelacione uslove, mogućnosti i tehničke uslove za priključenje na saobraćajnu, komunalnu i drugu infrastrukturu, kao i druge uslove propisane zakonom.

Akt o urbanističkim uslovima izdaje se u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva, uz naknadu stvarnih troškova njegovog izdavanja.

Član 58.

Akt o urbanističkim uslovima za izgradnju objekata iz člana 89. stav 4. ovog zakona, pored elemenata iz člana 57. stav 4. ovog zakona, sadrži i podatke o prethodnim radovima iz člana 99. stav 2. ovog zakona, koje je neophodno obaviti.

Akt iz stava 1. ovog člana, za energetske objekte za čiju izgradnju se izdaje energetska dozvola, izdaje se u skladu sa tom dozvolom i prostornim planom.

ZA IZGRADNjU TELEKOMUNIKACIONIH OBJEKATA NA PODRUČJU ZA KOJE NIJE PREDVIĐENA IZRADA URBANISTIČKOG PLANA, ODNOSNO ZA KOJE NIJE DONET URBANISTIČKI PLAN ILI URBANISTIČKIM PLANOM NIJE PREDVIĐENA IZGRADNjA TE VRSTE OBJEKATA, IZDAJE SE AKT O URBANISTIČKIM USLOVIMA U SKLADU SA USLOVIMA ORGANA, ODNOSNO ORGANIZACIJA NADLEŽNIH ZA POSLOVE TELEKOMUNIKACIJA, U SKLADU SA ZAKONOM.

AKT IZ STAVA 3. OVOG ČLANA SADRŽI DEFINISANU POZICIJU I TRASU POLAGANjA TELEKOMUNIKACIONOG SISTEMA DATOG NA AŽURIRANOJ KATASTARSKO-TOPOGRAFSKOJ PODLOZI, DOPUNjENOJ SA SNIMLjENIM PODZEMNIM KATASTROM.

Ministar nadležan za poslove urbanizma bliže propisuje sadržinu akta iz stava 1. ovog člana.

ČLAN 59a

PROTIV AKTA O URBANISTIČKIM USLOVIMA MOŽE SE PODNETI PRIGOVOR U ROKU OD 15 DANA OD DANA NjEGOVOG IZDAVANjA.

PO PRIGOVORU ODLUČUJE REŠENjEM ORGAN KOJI JE IZDAO AKT O URBANISTIČKIM USLOVIMA.

AKO NADLEŽNI ORGAN POVODOM PODNETOG ZAHTEVA UTVRDI DA NEMA USLOVA ZA IZDAVANjE AKTA O URBANISTIČKIM USLOVIMA, DONOSI REŠENjE KOJIM SE ZAHTEV ODBIJA.

PROTIV REŠENjA IZ ST. 2. I 3. OVOG ČLANA MOŽE SE IZJAVITI ŽALBA.

Član 61.

Urbanistički projekat izrađuje se u skladu sa urbanističkim planom za potrebe parcelacije ili preparcelacije, kao i za potrebe sprovođenja urbanističkog plana, kada je to planom predviđeno.

Urbanistički projekat iz stava 1. ovog člana izrađuje se na overenom katastarsko-topografskom planu kao urbanističko-arhitektonsko rešenje planirane izgradnje, i sadrži:

situacioni prikaz parternog i urbanističkog rešenja;

idejna arhitektonska rešenja objekata i pejzažnog uređenja;

skupni prikaz komunalne infrastrukture sa priključcima na spoljnu mrežu;

situacioni prikaz saobraćajnih komunikacija i planirane parcelacije;

opis, tehnički opis i objašnjenje rešenja iz urbanističkog projekta.

URBANISTIČKI PROJEKAT IZ STAVA 1. OVOG ČLANA IZRAĐUJE SE NA OVERENOM KATASTARSKO-TOPOGRAFSKOM PLANU KAO PROJEKAT PARCELACIJE, ODNOSNO KAO URBANISTIČKO-ARHITEKTONSKO REŠENjE PLANIRANE IZGRADNjE.

PROJEKAT PARCELACIJE SADRŽI:

1) PARCELACIJU SA ANALITIČKO-GEODETSKIM ELEMENTIMA;

2) DEFINISANE REGULACIONE I NIVELACIONE USLOVE;

3) PRIKAZ PRIKLjUČAKA NA TEHNIČKU INFRASTRUKTURU;

URBANISTIČKO-ARHITEKTONSKO REŠENjE PLANIRANE IZGRADNjE SADRŽI:

1) SITUACIONI PRIKAZ PARTERNOG REŠENjA I PEJZAŽNOG UREĐENjA ;

2) IDEJNA ARHITEKTONSKA REŠENjA OBJEKATA;

3) PRIKAZ SAOBRAĆAJA I KOMUNALNE INFRASTRUKTURE SA PRIKLjUČCIMA NA SPOLjNU MREŽU;

4) PARCELACIJU I SAOBRAĆAJNA REŠENjA;

5) TEKSTUALNI OPIS REŠENjA .

Nadležna opštinska uprava potvrđuje da je urbanistički projekat izrađen u skladu sa urbanističkim planom, po prethodno pribavljenom mišljenju Komisije. Pre potvrđivanja projekta nadležna uprava organizuje javnu prezentaciju urbanističkog projekta.

Član 64.

Na predlog zainteresovanog lica i uz saglasnost vlasnika zemljišta, ODNOSNO KORISNIKA vrši se ispravka granica susednih parcela, u skladu sa zakonom, pod uslovom da je takva promena u skladu sa uslovima utvrđenim planom.

Troškove ispravke granica snose vlasnici, ODNOSNO KORISNICI katastarskih parcela kojima je pripojeno zemljište.

Član 65.

Na jednoj katastarskoj parceli može da se obrazuje veći broj građevinskih parcela, na način i pod uslovima utvrđenim u urbanističkom projektu (u daljem tekstu: parcelacija).

Parcelacija se vrši na zahtev i o trošku vlasnika, ODNOSNO KORISNIKA katastarske parcele.

Uz zahtev iz stava 2. ovog člana podnosi se dokaz o vlasništvu, overen urbanistički projekat i projekat geodetskih obeležavanja.

Član 66.

Na većem broju katastarskih parcela može da se obrazuje jedna ili više građevinskih parcela, na način i pod uslovima utvrđenim u urbanističkom projektu (u daljem tekstu: preparcelacija).

Preparcelacija se vrši na zahtev i o trošku vlasnika, ODNOSNO KORISNIKA katastarske parcele.

Uz zahtev iz stava 2. ovog člana podnosi se dokaz o vlasništvu, overen urbanistički projekat i projekat geodetskih obeležavanja.

Član 84.

Na neizgrađenom ostalom građevinskom zemljištu u državnoj svojini pravo korišćenja ima raniji sopstvenik, zakonski naslednik, kao i lica na koja je raniji sopstvenik preneo pravo korišćenja, u skladu sa zakonom.

Ranijim sopstvenikom iz stava 1. ovog člana smatra se lice koje je po važećim propisima bilo njegov sopstvenik na dan stupanja na snagu Zakona o nacionalizaciji najamnih zgrada i građevinskog zemljišta („Službeni list FNRJ“, br. 52/58, 3/59, 24/59 i 24/61), Zakona o određivanju građevinskog zemljišta u gradovima i naseljima gradskog karaktera („Službeni list SFRJ“, broj 5/68), odnosno Zakona o određivanju građevinskog zemljišta u gradovima i naseljima gradskog karaktera („Službeni glasnik SRS“, br. 32/68, 17/69, 29/69, 19/71, 16/72, 24/73 i 39/73).

Po zahtevu za utvrđivanje prava iz stava 1. ovog člana, rešenje donosi nadležna opštinska uprava.

Pravo korišćenja iz stava 1. ovog člana je u prometu.

Overa ugovora o prometu prava korišćenja vrši se na osnovu pravnosnažnog rešenja iz stava 3. ovog člana.

PRAVO KORIŠĆENjA IZ STAVA 1. OVOG ČLANA KOJE JE PRENETO NA OSNOVU UGOVORA IZ STAVA 5. OVOG ČLANA JE U PROMETU.

Član 89.

Odobrenje za izgradnju objekata izdaje ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva (u daljem tekstu: Ministarstvo), ako ovim zakonom nije drugačije određeno.

Poverava se autonomnoj pokrajini izdavanje odobrenja za izgradnju objekata određenih u stavu 4. ovog člana koji se u celini grade na teritoriji autonomne pokrajine.

Poverava se opštini, odnosno gradu, odnosno gradu Beogradu, izdavanje odobrenja za izgradnju objekata koji nisu određeni u stavu 4. ovog člana.

Ministarstvo izdaje odobrenje za izgradnju objekata i to:

1)visokih brana i akumulacija ispunjenih vodom, jalovinom ili pepelom za koje je propisano tehničko osmatranje;

2)nuklearnih objekata i drugih objekata koji služe za proizvodnju energije, nuklearnog goriva, radioizotopa, ozračivanja, uskladištenje radioaktivnih otpadnih materija za naučno istraživačke svrhe;

3)objekata za proizvodnju i preradu nafte i gasa, međunarodnih i magistralnih gasovoda i naftovoda za transport, gasovoda nazivnog radnog natpritiska preko 16 bar ako prelaze preko teritorije najmanje dve opštine, skladišta nafte, gasa i naftnih derivata kapaciteta preko 500 tona i magistralnih i regionalnih toplodalekovoda;

4)objekata bazne i prerađivačke hemijske industrije, crne i obojene metalurgije, objekata za preradu kože i krzna, objekata za preradu kaučuka, objekata za proizvodnju celuloze i papira i objekata za preradu nemetalnih minerala;

5)hidroelektrana snage 10 i više MVA, termoelektrana snage 10 i više MVA i dalekovoda i trafostanica napona 110 i više kV;

6)međuregionalnih i regionalnih objekata vodosnabdevanja i kanalizacije, gradskih sistema za vodosnabdevanje i kanalisanje otpadnih voda, kao i postrojenja za prečišćavanje voda; SISTEMA ZA VODOSNABDEVANjE I KANALISANjE OTPADNIH VODA U GRADOVIMA I GRADSKIM NASELjIMA PREKO 100.000 STANOVNIKA, POSTROJENjA ZA PRIPREMU VODE ZA PIĆE KAPACITETA 40 L/S I POSTROJENjA ZA PREČIŠĆAVANjE OTPADNIH VODA U NASELjIMA PREKO 15.000 STANOVNIKA ILI KAPACITETA PREKO 40 L/S;

7)regulacionih radova VODOPRIVREDNIH OBJEKATA za zaštitu od velikih voda gradskih područja i ruralnih površina većih od 300 ha;

8)objekata u granicama nacionalnog parka, kulturnih dobara od nacionalnog i međunarodnog značaja i objekata u njihovoj zaštićenoj okolini i drugih zaštićenih dobara od nacionalnog i međunarodnog značaja, u skladu sa zakonom;

8) KULTURNIH DOBARA OD IZUZETNOG ZNAČAJA I OBJEKATA U NjIHOVOJ ZAŠTIĆENOJ OKOLINI, I KULTURNIH DOBARA UPISANIH U LISTU SVETSKE KULTURNE BAŠTINE, OBJEKATA U GRANICAMA NACIONALNOG PARKA I OBJEKATA U GRANICAMA ZAŠTITE ZAŠTIĆENOG PRIRODNOG DOBRA OD IZUZETNOG ZNAČAJA (OSIM PORODIČNIH STAMBENIH OBJEKATA, POLjOPRIVREDNIH I EKONOMSKIH OBJEKATA, KOJI SE GRADE U SELIMA I NASELjIMA), U SKLADU SA ZAKONOM;

9)postrojenja i uređaja za uklanjanje otpada spaljivanjem i hemijskim postupcima;

9A) REGIONALNIH DEPONIJA ZA ODLAGANjE NEOPASNOG OTPADA ZA EKVIVALENT STANOVNIKA PREKO 200.000;

10)objekata za proizvodnju, skladištenje i uništavanje opasnih materija i skladištenje i uništavanje štetnih materija i otpada koji ima svojstvo opasnih materija;

11)aerodroma za javni vazdušni saobraćaj;

12)mehanizovanih teretnih i javnih putničkih pristaništa LUKA I PRISTANIŠTA, OSIM MARINA;

13)magistralnih i regionalnih puteva, putnih objekata i saobraćajnih priključaka na magistralne i regionalne puteve;

14)javne železničke infrastrukture i priključaka;

15)telekomunikacionih objekata u sistemima veza koji su međunarodnog i magistralnog značaja i telekomunikacionih objekata koji se grade na teritoriji dve ili više opština, zaključno sa glavnim kapacitetima;

16)regulacionih radova GRAĐEVINA na plovnim putevima;

17)plovnih kanala i brodskih prevodnica koje nisu u sastavu hidroenergetskog sistema.

Član 91.

Uz zahtev za izdavanje odobrenja za izgradnju podnosi se:

1)izvod iz urbanističkog plana ili akt o urbanističkim uslovima, koji nije stariji od šest meseci GODINU DANA;

2)idejni projekat usklađen POTVRĐEN OD STRANE NADLEŽNOG ORGANA DA JE URAĐEN U SKLADU sa izvodom odnosno aktom iz tačke 1) ovog stava;

3)dokaz o pravu svojine, odnosno zakupa na građevinskom zemljištu, odnosno pravu svojine na objektu, odnosno pravu korišćenja na neizgrađenom građevinskom zemljištu i rešenje iz člana 84. ovog zakona;

4)drugi dokazi određeni urbanističkim planom, odnosno aktom o urbanističkim uslovima.

Za objekte za koje odobrenje za izgradnju izdaje Ministarstvo, odnosno autonomna pokrajina, uz zahtev iz stava 1. ovog člana, podnosi se i izveštaj revizione komisije iz člana 110. ovog zakona.

Član 94.

Odobrenje za izgradnju sadrži, naročito, podatke o: objektu čija se izgradnja odobrava; POSTOJEĆEM OBJEKTU KOJI SE RUŠI RADI IZGRADNjE OBJEKTA ZA ČIJU SE IZGRADNjU IZDAJE ODOBRENjE; dokumentaciji prema kojoj se izdaje odobrenje za izgradnju i dokumentaciji koju je potrebno pripremiti pre početka izvođenja radova, odnosno građenja objekta; o roku važenja odobrenja za izgradnju, kao i druge podatke.

Odobrenje za izgradnju izdaje se rešenjem, u roku od 15 dana od dana podnošenja urednog zahteva za izdavanje odobrenja za izgradnju. Sastavni deo rešenja je idejni projekat i izvod iz urbanističkog plana, odnosno akt o urbanističkim uslovima.

Ministar nadležan za poslove građevinarstva bliže propisuje sadržinu i način izdavanja odobrenja za izgradnju.

Član 97.

Izgradnja pomoćnih objekata, izvođenje radova na investicionom održavanju objekta i radova na uklanjanju prepreka za invalidna lica, vrše se na osnovu idejnog projekta.

Adaptacija i sanacija objekta vrši se na osnovu glavnog projekta.

Izgradnja objekata i izvođenje radova iz st. 1. i 2. ovog člana vrši se na osnovu prijave.

Tekuće održavanje objekta vrši se na osnovu prijave, uz koju se podnosi popis radova.

Uz prijavu iz stava 3. ovog člana podnosi se idejni, odnosno glavni projekat i dokaz o pravu svojine, odnosno pravu korišćenja objekta.

Za radove iz st. 1. i 2. ovog člana na objektima od kulturno-istorijskog značaja i objektima za koje se pre obnove ili rekonstrukcije moraju izraditi konzervatorski uslovi, podnosi se i saglasnost organa, odnosno organizacije nadležne za poslove zaštite spomenika kulture na idejni, odnosno glavni projekat.

Promena namene objekta, odnosno delova objekta, bez izvođenja radova, vrši se na osnovu prijave.

Prijavu iz st. 3, 4. i 7. ovog člana potvrđuje organ nadležan za izdavanje odobrenja za izgradnju u roku od sedam dana.

PRIJAVU IZ ST. 1, 4. I 7. KAO I PRIJAVU ZA ADAPTACIJU PORODIČNIH STAMBENIH OBJEKATA, POLjOPRIVREDNIH I EKONOMSKIH OBJEKATA U GRANICAMA NACIONALNOG PARKA I OBJEKATA U GRANICAMA ZAŠTITE ZAŠTIĆENOG PRIRODNOG DOBRA OD IZUZETNOG ZNAČAJA, POTVRĐUJE OPŠTINSKA, ODNOSNO GRADSKA UPRAVA.

Ako organ nadležan za izdavanje odobrenja za izgradnju utvrdi da uz prijavu nije podneta dokumentacija ili dokazi koji se podnose uz prijavu, odnosno da je promena namene iz stava 7. ovog člana u suprotnosti sa urbanističkim planom ili da je za radove navedene u prijavi potrebno izdavanje odobrenja za izgradnju, obavestiće o tome investitora bez odlaganja, a najkasnije u roku od sedam dana od dana podnošenja prijave.

Član 98.

Postavljanje manjih montažnih objekata na javnim površinama (kiosci, letnje bašte, pokretne tezge i sl.) I PLOVEĆIH POSTROJENjA NA VODNOM ZEMLjIŠTU obezbeđuje i uređuje opština, odnosno grad, odnosno grad Beograd.

Za izradu tehničke dokumentacije za postavljanje objekata iz stava 1. ovog člana ne primenjuju se uslovi iz ovog zakona.

Član 103.

Glavni projekat izrađuje se za potrebe izgradnje objekta u skladu sa odobrenjem za izgradnju.

Glavni projekat sadrži naročito:

podatke geotehničkih i drugih potrebnih istražnih radova;

razradu tehničko-tehnoloških karakteristika objekta sa opremom i instalacijama;

proračun građevinskih konstrukcija, stabilnosti i sigurnosti objekta;

podatke potrebnih geodetskih radova;

rešenje temeljenja objekta;

tehničko rešenje infrastrukture sa načinom priključenja i uređenja slobodnih površina;

uslove zaštite susednih objekata;

7A) SITUACIONI PLAN;

predmer i predračun.

Na zahtev investitora, ovlašćena organizacija, odnosno ovlašćeno preduzeće dužno je da u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva dostavi sve tehničke i druge podatke za priključenje objekata na infrastrukturu.

Član 110.

Generalni projekat i idejni projekat, prethodna studija opravdanosti i studija opravdanosti za objekte iz člana 89. stav 4. ovog zakona, podležu reviziji (stručnoj kontroli) komisije koju obrazuje ministar nadležan za poslove građevinarstva (u daljem tekstu: reviziona komisija).

Revizionu komisiju iz stava 1. ovog člana, za stručnu kontrolu objekata iz člana 89. stav 4. tač. 11) – 17) ovog zakona, ministar nadležan za poslove građevinarstva obrazuje na predlog ministra nadležnog za poslove saobraćaja i telekomunikacija.

Revizionu komisiju iz stava 1. ovog člana za stručnu kontrolu objekata iz člana 89. stav 4. tač. 1) – 10) ovog zakona koji se u celini grade na teritoriji autonomne pokrajine obrazuje ministar nadležan za poslove građevinarstva na predlog pokrajinskog sekretara nadležnog za poslove građevinarstva.

Stručnom kontrolom proverava se koncepcija objekta naročito sa stanovišta: pogodnosti lokacije u odnosu na vrstu i namenu objekta; uslova građenja objekta u pogledu primene mera zaštite životne sredine; seizmoloških, geotehničkih, saobraćajnih i drugih uslova; obezbeđenja energetskih uslova u odnosu na vrstu planiranih energenata; tehničko-tehnoloških karakteristika objekta; tehničko-tehnoloških i organizacionih rešenja za građenje objekta; savremenosti tehničkih rešenja i usklađenosti sa razvojnim programima u toj oblasti, kao i drugih propisanih uslova izgradnje objekta.

Reviziona komisija dostavlja investitoru izveštaj sa predlogom mera koje je investitor dužan da primeni u pogledu rešenja iz stava 3. ovog člana pri izradi glavnog projekta.

Troškove revizije snosi investitor.

Visinu troškova iz stava 6. ovog člana utvrđuje ministar nadležan za poslove građevinarstva.

Član 114.

Investitor je dužan da osam dana pre početka građenja objekta prijavi organu nadležnom za izdavanje odobrenja za izgradnju naziv izvođača, početak izvođenja radova i rok završetka izgradnje.

Uz prijavu iz stava 1. ovog člana, investitor podnosi glavni projekat sa POTVRDOM ORGANA NADLEŽNOG ZA IZDAVANjE ODOBRENjA ZA IZGRADNjU DA JE TAJ PROJEKAT URAĐEN U SKLADU SA ODOBRENjEM ZA IZGRADNjU, potvrdom i izveštajem o izvršenoj tehničkoj kontroli, odobrenje za izgradnju, dokaz o uređivanju odnosa u pogledu plaćanja naknade za uređenje građevinskog zemljišta i dokaz o uplati administrativne takse.

Organ iz stava 1. ovog člana, na glavnom projektu, u roku od osam dana od dana prijema dokumentacije iz stava 2. ovog člana, potvrđuje prijem dokumentacije.

Ako organ nadležan za izdavanje odobrenja za izgradnju utvrdi da uz prijavu početka radova nije podneta dokumentacija, odnosno dokazi koji se podnose uz prijavu početka radova, obavestiće o tome investitora bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana podnošenja prijave početka radova.

Prijava iz stava 1. ovog člana za objekte iz člana 89. stav 4. tač. 11) – 17) ovog zakona, sa potvrdom iz stava 3. ovog člana, podnosi se i ministarstvu nadležnom za poslove saobraćaja i telekomunikacija.

Organ iz stava 5. ovog člana, u roku od osam dana od dana prijema dokumentacije iz stava 2. ovog člana, na glavnom projektu potvrđuje prijem te dokumentacije.

O početku izvođenja radova za objekte iz člana 89. stav 4. ovog zakona, investitor je dužan da obavesti i opštinski organ nadležan za inspekcijske poslove.

Ministar nadležan za poslove građevinarstva bliže propisuje sadržinu prijave početka izvođenja radova.

Član 117.

Odgovorni izvođač radova rukovodi građenjem objekta, odnosno izvođenjem radova.

Odgovorni izvođač radova može biti lice sa visokom stručnom spremom odgovarajuće struke, odnosno smera i licencom za izvođenje radova.

Licencu za odgovornog izvođača radova može da stekne lice sa visokom stručnom spremom odgovarajuće struke, odnosno smera, položenim stručnim ispitom i najmanje tri godine radnog iskustva, sa stručnim rezultatima na građenju objekata i sa preporukom najmanje dva odgovorna izvođača radova ili Inženjerske komore.

Stručnim rezultatima na građenju objekta, u smislu stava 3. ovog člana, smatraju se rezultati ostvareni na rukovođenju građenjem ili saradnji na građenju najmanje dva objekta.

GRAĐENjEM OBJEKTA ZA KOJE ODOBRENjE ZA IZGRADNjU IZDAJE OPŠTINA, ODNOSNO GRAD, ODNOSNO GRAD BEOGRAD, SPRATNOSTI P+2 ČIJA UKUPNA POVRŠINA NE PRELAZI 800 M2 BRUTO POVRŠINE, OBJEKATA MANjE SLOŽENIH GRAĐEVINSKIH KONSTRUKCIJA RASPONA DO 12 M, LOKALNIH I NEKATEGORISANIH PUTEVA, UNUTRAŠNjIH INSTALACIJA VODOVODA I KANALIZACIJE, GREJANjA I KLIMATIZACIJE, ELEKTROINSTALACIJA, UNUTRAŠNjIH GASNIH INSTALACIJA KAO I IZVOĐENjEM POJEDINIH GRAĐEVINSKO-ZANATSKIH I INSTALATERSKIH RADOVA I RADOVA NA UNUTRAŠNjEM UREĐENjU OBJEKTA I UREĐENjU TERENA, MOŽE DA RUKOVODI I LICE KOJE IMA VIŠU ŠKOLSKU SPREMU ODGOVARAJUĆE STRUKE, ODNOSNO SMERA, POLOŽEN STRUČNI ISPIT I NAJMANjE PET GODINA RADNOG ISKUSTVA.

Građenjem stambenih i pomoćnih objekata za svoje potrebe i potrebe članova porodičnog domaćinstva, kao i izvođenjem pojedinih građevinsko-zanatskih i instalaterskih radova i radova na unutrašnjem uređenju objekata i uređenju terena, može da rukovodi lice sa završenom višom ili srednjom školskom spremom odgovarajuće struke i položenim stručnim ispitom.

Član 118.

Izvođač radova dužan je da:

1)pre početka građenja potpiše glavni projekat potvrđen u skladu sa članom 114. ovog zakona;

2)rešenjem odredi odgovornog izvođača radova na gradilištu;

3)odgovornom izvođaču radova obezbedi ugovor o građenju i dokumentaciju na osnovu koje se objekat gradi.

Izvođač radova obaveštava organ koji je izdao odobrenje za izgradnju, kao i opštinsku upravu na čijoj teritoriji se gradi objekat, o završetku izrade temelja.

Izvođač radova uz obaveštenje iz stava 2. ovog člana prilaže geodetski snimak izgrađenih temelja u skladu sa propisima kojima je uređeno izvođenje geodetskih radova.

Izvođač radova pismeno upozorava investitora, a po potrebi i organ koji vrši nadzor nad primenom odredaba ovog zakona, o nedostacima u tehničkoj dokumentaciji i o nastupanju nepredviđenih okolnosti koje su od uticaja na izvođenje radova i primenu tehničke dokumentacije (promena tehničkih propisa, standarda i normi kvaliteta posle izvršene tehničke kontrole, pojava arheoloških nalazišta, aktiviranje klizišta, pojava podzemnih voda i sl.).

Nadležni organ, u roku od tri dana od dana prijema obaveštenja iz stava 2. ovog člana, izvršiće kontrolu usaglašenosti izgrađenih temelja sa glavnim projektom i o tome izdati pismenu potvrdu.

Odgovorni izvođač radova dužan je da:

1)izvodi radove prema dokumentaciji na osnovu koje je izdato odobrenje za izgradnju, odnosno glavnom projektu, u skladu sa propisima, standardima, tehničkim normativima i normama kvaliteta koji važe za pojedine vrste radova, instalacija i opreme;

2)organizuje gradilište na način kojim će se obezbediti pristup lokaciji, obezbeđenje nesmetanog saobraćaja, zaštitu okoline za sve vreme trajanja građenja;

3)obezbeđuje sigurnost objekta, lica koja se nalaze na gradilištu i okoline (susednih objekata i saobraćajnica);

4)obezbeđuje dokaz o kvalitetu izvršenih radova, odnosno ugrađenog materijala, instalacija i opreme;

5)vodi građevinski dnevnik, GRAĐEVINSKU KNjIGU i obezbeđuje knjigu inspekcije;

6)obezbeđuje merenja i geodetsko osmatranje ponašanja tla i objekta u toku građenja;

7)obezbeđuje objekte i okolinu u slučaju prekida radova;

8)na gradilištu obezbedi ugovor o građenju, rešenje o određivanju odgovornog izvođača radova na gradilištu i glavni projekat, odnosno dokumentaciju na osnovu koje se objekat gradi.

Ministar nadležan za poslove građevinarstva bliže propisuje sadržinu i način vođenja knjige inspekcije i građevinskog dnevnika.

Član 138.

U vršenju inspekcijskog nadzora, urbanistički inspektor proverava da li:

preduzeće, odnosno drugo pravno lice koje izrađuje prostorne i urbanističke planove ili obavlja druge poslove određene ovim zakonom i lice koje obavlja poslove ispunjava propisane uslove;

je plan koji se odnosi na organizaciju, planiranje i uređenje prostora izrađen i donet u skladu sa zakonom i propisom donetim na osnovu zakona;

je akt o urbanističkim uslovima, izvod iz urbanističkog plana i urbanistički projekat, izrađen i izdat u skladu sa ovim zakonom;

je idejni projekat, na osnovu koga je izdato odobrenje za izgradnju, izrađen u skladu sa izvodom iz urbanističkog plana, odnosno urbanističkim planom, odnosno aktom o urbanističkim uslovima;

se promene stanja u prostoru vrše u skladu s ovim zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, ODNOSNO DA LI SE PROMENE STANjA U PROSTORU VRŠE U SKLADU SA PRAVILIMA I STANDARDIMA STRUKE.

Preduzeće, odnosno drugo pravno lice koje izrađuje prostorne i urbanističke planove ili obavlja druge poslove određene ovim zakonom, preduzeće ili lice koje vrši promene u prostoru, kao i nadležna opštinska, odnosno gradska uprava, dužni su da urbanističkom inspektoru omoguće potpun i nesmetan uvid u raspoloživu dokumentaciju.

Član 140.

Građevinski inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora proverava da li:

1)preduzeće, odnosno drugo pravno lice, odnosno radnja koja gradi objekat, odnosno lice koje vrši stručni nadzor, odnosno lica koja obavljaju pojedine poslove na projektovanju ili građenju objekata, ispunjavaju propisane uslove;

2)je za objekat koji se gradi, odnosno za izvođenje radova izdato odobrenje za izgradnju;

3)je početak građenja objekta, odnosno izvođenja radova prijavljen na propisan način;

4)je gradilište obeleženo na propisan način;

5)se objekat gradi prema odobrenju za izgradnju i glavnom projektu;

6)izvršeni radovi, odnosno materijal, oprema i instalacije koji se ugrađuju odgovaraju zakonu i propisanim standardima, tehničkim normativima i normama kvaliteta;

7)je izvođač radova preduzeo mere za bezbednost objekta, susednih objekata, saobraćaja, okoline i zaštitu životne sredine;

8)na objektu koji se gradi ili je izgrađen postoje nedostaci koji ugrožavaju bezbednost njegovog korišćenja i okoline;

9)izvođač radova vodi građevinski dnevnik, GRAĐEVINSKU KNjIGU i OBEZBEĐUJE knjigu inspekcije na propisani način;

10)se u toku građenja i korišćenja objekta vrše propisana osmatranja i održavanja objekta;

11)je za objekat koji se koristi izdata upotrebna dozvola;

12)je upotrebna dozvola izdata na propisan način;

13)obavlja i druge poslove utvrđene zakonom ili propisom donetim na osnovu zakona.

Građevinski inspektor je ovlašćen da vrši nadzor nad korišćenjem objekata i da preduzima mere ako utvrdi da se korišćenjem objekta dovode u opasnost život i zdravlje ljudi, bezbednost okoline, ugrožava životna sredina i ako se nenamenskim korišćenjem utiče na stabilnost i sigurnost objekta.

Član 147.

Na rešenje urbanističkog, odnosno građevinskog inspektora može se izjaviti žalba u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.

Autonomnoj pokrajini poverava se rešavanje po žalbi protiv prvostepenog rešenja donetog u postupku inspekcijskog nadzora u oblasti izgradnje objekata koji se grade na teritoriji autonomne pokrajine.

GRADU BEOGRADU POVERAVA SE REŠAVANjE PO ŽALBI PROTIV PRVOSTEPENOG REŠENjA DONETOG U POSTUPKU INSPEKCIJSKOG NADZORA U OBLASTI IZGRADNjE OBJEKATA KOJI SE GRADE NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA U SKLADU SA OVIM ZAKONOM.

Žalba izjavljena na rešenje iz stava 1. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja.

Član 155.

Novčanom kaznom od 10.000 do 400.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće, odnosno druga organizacija, odnosno drugo pravno lice koje gradi objekat, ako:

1)ne odredi lice koje rukovodi građenjem objekta, odnosno izvođenjem radova ili ako odredi lice koje za to ne ispunjava propisane uslove (čl. 117. i 118.);

2)ne vodi građevinski dnevnik I GRAĐEVINSKU KNjIGU (član 118.);

3)ne obavesti nadležni organ o završetku izgradnje temelja (član 118.);

4)pismeno ne upozori investitora ili lice koje vrši nadzor nad primenom odredaba ovog zakona na nedostatke u tehničkoj dokumentaciji (član 118.).

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu koje gradi objekat, novčanom kaznom od 5.000 do 20.000 dinara.

Član 156.

Novčanom kaznom od 5.000 do 20.000 dinara ili kaznom zatvora do 30 dana kazniće se za prekršaj odgovorno službeno lice u nadležnom organu uprave ako:

1)ne dostavi u propisanom roku potrebne podatke i uslove za izradu urbanističkog plana (član 48.);

2)izda odobrenje za izgradnju protivno ovom zakonu i propisima donetim na osnovu ovog zakona (član 94.);

3)na glavnom projektu u propisanom roku ne potvrdi prijem dokumentacije, odnosno dokaza koji se podnose uz prijavu početka radova (član 114.);

4)izda upotrebnu dozvolu protivno propisima (član 125.);

5)ne izda izvod iz urbanističkog plana, akt o urbanističkim uslovima, odobrenje za izgradnju, odnosno upotrebnu dozvolu u propisanom roku (čl. 56, 57, 94. i 125.);

5A) IZDA IZVOD IZ URBANISTIČKOG PLANA, ODNOSNO AKT O URBANISTIČKIM USLOVIMA PROTIVNO OVOM ZAKONU I PROPISIMA DONETIM NA OSNOVU OVOG ZAKONA (ČL. 56. I 57);

6)ne preduzme propisane mere u vršenju inspekcijskog nadzora (čl. 138. i 139.);

7)ne omogući urbanističkom odnosno građevinskom inspektoru potpun i nesmetan uvid u raspoloživu dokumentaciju (čl. 138. i 140.);

8)ne obavesti vlasnika objekta o uslovima za izdavanje odobrenja za izgradnju (član 160.);

9)ne organizuje javnu prezentaciju urbanističkog projekta (član 61.).

Za ponovljeni prekršaj iz stava 1. ovog člana ili kada je prekršaj izvršen iz materijalne zainteresovanosti, učiniocu će se izreći novčana kazna i kazna zatvora do 30 dana.

Član 163.

Ako vlasnik objekta izgrađenog bez građevinske dozvole, odnosno objekta koji se koristi bez upotrebne dozvole ne pribavi odobrenje za izgradnju, odnosno upotrebnu dozvolu u roku od 30 dana po isteku roka iz člana 161. ovog zakona, dužan je da plaća naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta u visini stostrukog iznosa propisanog aktom opštine kojim se utvrđuje naknada za korišćenje građevinskog zemljišta na kome je izgrađen objekat na osnovu građevinske dozvole, odnosno odobrenja za izgradnju, odnosno čije je pravo svojine upisano u javne knjige po posebnim propisima i koji se koristi na osnovu upotrebne dozvole.

Član 164.

Ako opštinska, odnosno gradska uprava, donese rešenje o rušenju objekta iz člana 162. ovog zakona, vlasnik objekta izgrađenog bez građevinske dozvole plaća naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta iz člana 163. ovog zakona od dana donošenja do dana izvršenja rešenja o rušenju objekta.

Član 169.

Urbanistički planovi doneti do dana stupanja na snagu ovog zakona primenjuju se u delovima koji nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona i planova donetih na osnovu ovog zakona.

Organ nadležan za donošenje urbanističkog plana dužan je da u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona donese odluku o određivanju delova urbanističkog plana iz stava 1. ovog člana.

Akt o urbanističkim uslovima iz člana 57. ovog zakona do isteka roka za donošenje urbanističkog plana, DO DONOŠENjA URBANISTIČKOG PLANA NA OSNOVU OVOG ZAKONA izdavaće se u sladu sa urbanističkim planom donetim do dana stupanja na snagu ovog zakona. Uslove za priključenje na saobraćajnu i komunalnu infrastrukturu i druge propisane uslove pribavlja po službenoj dužnosti organ nadležan za izdavanje odobrenja za izgradnju o trošku investitora.

Plan za koji nadležni organ ne donese odluku iz stava 2. ovog člana u propisanom roku prestaje da važi.

Organi i organizacije nadležni za izdavanje saglasnosti iz člana 168. stav 4. ovog zakona, odnosno uslova iz stava 3. ovog člana, dužni su da te saglasnosti, odnosno uslove izdaju u roku od 30 dana od dana dostavljanja zahteva za njihovo izdavanje.

Član 170.

Opština, odnosno grad, odnosno grad Beograd dužna je da donese prostorni plan, odnosno urbanistički plan u roku od 18 meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Po isteku roka iz stava 1. ovog člana, ministarstvo nadležno za poslove urbanizma obezbediće izradu plana iz stava 1. ovog člana o trošku opštine, odnosno grada, odnosno grada Beograda.

Postupak izrade i donošenja prostornog, odnosno urbanističkog plana započet pre stupanja na snagu ovog zakona, nastaviće se po odredbama ovog zakona.

Ostavite komentar