PREDLOG ZAKONA
O IZMENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA
Član 1.
U Zakonu o porezu na dohodak građana („Službeni glasnik RS”, br. 24/01, 80/02, 80/02-dr. zakon, 135/04, 62/06 i 65/06-ispravka), u članu 9. stav 1. tačka 20) menja se i glasi:
„20) novčane naknade koja se isplaćuje licu kome prestaje radni odnos u procesu racionalizacije, restrukturiranja i pripreme za privatizaciju u skladu sa aktom Vlade kojim se utvrđuje program za rešavanje viška zaposlenih u procesu racionalizacije, restrukturiranja i pripreme za privatizaciju – do iznosa utvrđenog tim programom, a za lica starija od 50 godina života – bez ograničenja iznosa;”.
U tački 22) reči: „nadležni državni organ isplaćuje” zamenjuju se rečima: „se isplaćuju”.
Tačka 24) menja se i glasi:
„24) premija, subvencija, regresa i drugih sredstava koja se u svrhu podsticanja razvoja poljoprivrede, iz budžeta Republike, autonomne pokrajine i lokalne samouprave plaćaju, odnosno isplaćuju na poseban namenski račun obveznicima poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva, odnosno poljoprivrednicima upisanim u registar poljoprivrednih gazdinstava, u skladu sa posebnim propisima;”.
Tačka 25) menja se i glasi:
„25) PDV nadoknade, u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost, koja se isplaćuje licima koja su obveznici poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva na katastarski prihod, nosioci ili članovi poljoprivrednog gazdinstva;”.
Član 2.
Član 9a briše se.
Član 3.
U članu 12a stav 1. reči: „člana 101a st. 1, 3, 4. i 5.” zamenjuju se rečima: „člana 101a st. 1, 3. i 4.”
Član 4.
Član 19. briše se.
Član 5.
U članu 28. procenat: „14%” zamenjuje se procentom: „10%”.
Član 6.
Član 56. menja se i glasi:
„Obvezniku – autoru, odnosno nosiocu srodnog prava priznaju se sledeći normirani troškovi:
1) za vajarska dela, tapiserije, umetničku keramiku, keramoplastiku, mozaik i vitraž, za umetničku fotografiju, zidno slikarstvo i slikarstvo u prostoru u tehnikama: freska, grafika, intarzija, emajl, intarzirane i emajlirane predmete, kostimografiju, modno kreatorstvo i umetničku obradu tekstila (tkani tekstil, štampani tekstil i sl.) – 30% od bruto prihoda;
2) za slikarska dela, grafička dela, industrijsko oblikovanje sa izradom modela i maketa, sitnu plastiku, radove vizuelnih komunikacija, radove u oblasti unutrašnje arhitekture i obrade fasada, oblikovanje prostora, radove na području hortikulture, vršenje umetničkog nadzora nad izvođenjem radova u oblasti unutrašnje i fasadne arhitekture, oblikovanja prostora i hortikulture sa izradom modela i maketa, umetnička rešenja za scenografiju, naučna, stručna, književna i publicistička dela, prevođenje, odnosno prevodi, muzička i kinematografska dela i restauratorska i konzervatorska dela u oblasti kulture i umetnosti, za izvođenje umetničkih dela (sviranje i pevanje, pozorišna i filmska gluma, recitovanje), snimanje filmova i idejne skice za tapiseriju i kostimografiju kad se ne izvode u materijalu, za interpretaciju, odnosno izvođenje estradnih programa zabavne i narodne muzike, proizvodnju fonograma, proizvodnju videograma, proizvodnju emisije, proizvodnju baze podataka i za druga autorska i srodna prava koja nisu navedena u tački 1) ovog člana – 20% od bruto prihoda.”
Član 7.
Posle člana 56. dodaje se član 56a koji glasi:
„Član 56a
Obvezniku – autoru, odnosno nosiocu srodnog prava, pored normiranih troškova iz člana 56. ovog zakona priznaju se i stvarni troškovi iz člana 57. stav 1. ovog zakona.”
Član 8.
U članu 63. stav 3. procenat: „50%” zamenjuje se procentom: „80%”.
Član 9.
U članu 72. stav 1. tačka 3) menja se i glasi:
„3) autorskih prava, prava srodnih autorskom pravu i prava industrijske svojine;”.
Član 10.
U članu 72a stav 1. tačka 1) briše se.
Član 11.
Član 75. menja se i glasi:
„Ako je pravo, udeo ili hartiju od vrednosti obveznik stekao poklonom ili nasleđem posle 24. januara 1994. godine, nabavnom cenom iz člana 74. stav 1. ovog zakona smatra se cena po kojoj je poklonodavac, odnosno ostavilac stekao to pravo, udeo ili hartiju od vrednosti, ako se ne može utvrditi ta cena onda njihova tržišna vrednost u momentu sticanja tog prava, udela ili hartije od vrednosti od strane poklonodavca, odnosno ostavioca.
Ako je obveznik iz stava 1. ovog člana, pravo, udeo ili hartiju od vrednosti stekao od poklonodavca, odnosno ostavioca koji je to pravo, udeo ili hartiju od vrednosti stekao pre 24. januara 1994. godine, nabavna cena utvrdiće se prema tržišnoj vrednosti tog prava, udela ili hartije od vrednosti na dan 24. januara 1994. godine.
Ako je pravo, udeo ili hartiju od vrednosti obveznik stekao ugovorom o doživotnom izdržavanju, nabavnom cenom iz člana 74. stav 1. ovog zakona smatra se tržišna cena prava, udela ili hartije od vrednosti koja je uzeta ili mogla
biti uzeta kao osnovica poreza na prenos apsolutnih prava u momentu njihovog sticanja od strane obveznika.”
Član 12.
U članu 79. stav 1. broj: „60” zamenjuje se brojem: „90”.
Stav 2. menja se i glasi:
„Obvezniku koji u roku od 12 meseci od dana prodaje nepokretnosti, sredstva ostvarena prodajom nepokretnosti uloži za namene iz stava 1. ovog člana, izvršiće se povraćaj plaćenog poreza na kapitalni dobitak.”
Član 13.
U članu 85. stav 1. tačka 10) menja se i glasi:
„10) prihodi po osnovu prikupljanja i prodaje sekundarnih sirovina, prikupljanja i prodaje šumskih plodova i lekovitog bilja, uzgajanja i prodaje pečuraka, uzgoja i prodaje pčelinjeg roja (pčela), uzgoja i prodaje puževa, odnosno po osnovu prodaje drugih dobara ostvarenih obavljanjem privremenih ili povremenih poslova, ako nisu oporezovani kao prihodi od samostalne delatnosti, odnosno kao prihodi od poljoprivrede i šumarstva u smislu ovog zakona;”.
Tačka 11) menja se i glasi:
„11) nagrade, novčane pomoći i druga davanja fizičkim licima koja nisu zaposlena kod isplatioca, a koja po svojoj prirodi čine dohodak fizičkih lica;”.
U stavu 4. tačka 1) menja se i glasi:
„1) upućenim, odnosno pozvanim od strane državnog organa ili organizacije, sa pravom naknade troškova, nezavisno od toga iz kojih sredstava se vrši isplata;”.
Tačka 4) menja se i glasi:
„4) ako dobrovoljno, odnosno po pozivu sarađuju u humanitarne, zdravstvene, vaspitno – obrazovne, kulturne, sportske, naučno – istraživačke, verske i druge svrhe, odnosno sarađuju u sindikalnim organizacijama, privrednim komorama, političkim strankama, savezima i udruženjima, nevladinim i u drugim nedobitnim organizacijama, pri čemu ne ostvaruju bilo koju drugu naknadu po osnovu te saradnje.”
Član 14.
U članu 101a stav 4. briše se.
Dosadašnji stav 5. postaje stav 4.
U dosadašnjem stavu 6, koji postaje stav 5, reči: „st. 1. do 5.” zamenjuju se rečima: „st. 1. do 4.”
Član 15.
U članu 33. stav 2, članu 43. stav 2, članu 43a i članu 45. stav 2. posle reči: „računovodstvo” dodaju se reči: „i revizija” u odgovarajućem padežu.
Član 16.
Za 2010. godinu ne utvrđuje se i ne plaća porez na prihode od poljoprivrede i šumarstva na katastarski prihod.
Član 17.
Dodatna primanja stranca rezidenta, zaposlenog kod rezidentnog lica ili u stalnoj poslovnoj jedinici nerezidentnog lica, koja su isplaćena do dana stupanja na snagu ovog zakona, oslobođena su od poreza na zaradu u skladu sa propisima koji su važili do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Primanja fizičkog lica – stranca rezidenta iz stava 1. ovog člana, koja su isplaćena posle stupanja na snagu ovog zakona, računaće se u dohodak iz člana 87. stav 7. Zakona o porezu na dohodak građana („Službeni glasnik RS”, br. 24/01, 80/02, 80/02-dr. zakon, 135/04, 62/06 i 65/06-ispravka) za utvrđivanje godišnjeg poreza na dohodak građana.
Član 18.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
OBRAZLOŽENjE
PREDLOGA ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. tač. 6. i 15. Ustava Republike Srbije, kojim je propisano da Republika uređuje i obezbeđuje, pored ostalog, poreski sistem i finansiranje ostvarivanja prava i dužnosti Republike Srbije, utvrđenih Ustavom i zakonom.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
U skladu sa ekonomskom i socijalnom politikom Vlade, a imajući u vidu predstojeće izmene i dopune Zakona o budžetu za 2009. godinu predlaže se, između ostalih, i donošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana.
Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su prvenstveno u potrebi stvaranja uslova za povećanje priliva i naplate javnih prihoda po osnovu poreza na dohodak fizičkih lica. U tom smislu proširen je poreski obuhvat na one vrste prihoda – prihoda od kapitala i prihoda od autorskih prava, prava srodnih autorskom pravu i prava industrijske svojine, koji su po važećem zakonskom rešenju manje fiskalno opterećeni imajući u vidu veći procentualni iznos normiranih troškova (kao kod autorske naknade), odnosno način utvrđivanja visine oporezivog prihoda, za koje se umanjuje bruto prihod radi utvrđivanja poreske osnovice.
U tom smislu, osnovna sadržina i ciljevi koji treba da se ostvare donošenjem ovog zakona su sledeći:
– povećanje poreske osnovice kod prihoda od autorskih prava i prava srodnih autorskom pravu, smanjenjem visine normiranih troškova, i to za vajarska dela i druga dela za koje se priznaju normirani troškovi 60%, predloženim rešenjem smanjuju se na 30%, a za ona dela za koje se priznaju normirani troškovi 50% i 40%, predloženim rešenjem smanjuju se na 20% bruto prihoda;
– povećanje poreske osnovice kod oporezivanja prihoda od kapitala po osnovu dividende i udela u dobiti, čime se oporezivi prihod, za rezidenta Republike, povećava sa 50% na 80% isplaćenog (raspodeljenog) prihoda od kapitala po tom osnovu;
– oslobađanje poljoprivrednika od obaveze plaćanja poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva na katastarski prihod za 2010. godinu, kao i sniženje stope poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva sa 14% na 10%, čime se ona izjednačava sa stopom poreza na prihode od samostalne delatnosti, što sve ukupno ima za cilj da obezbedi podsticaj za razvoj i investiranje u poljoprivredu.
Sem toga, u cilju postizanja što veće doslednosti u primeni Zakona o porezu na dohodak građana („Sl. glasnik RS”, br. 24/01, 80/02, 80/02 – dr. zakon, 135/04, 62/06 i 65/06-ispravka – u daljem tekstu: Zakon), radi primene njegovih odredaba uz što manje tumačenja, vrše se i druge izmene koje su ocenjene potrebnim za adekvatniju i efikasniju primenu Zakona, kao i određena pravna i jezička, odnosno terminološka preciziranja u pojedinim odredbama Zakona.
Uređivanjem poresko-pravne materije Zakonom, daje se doprinos pravnoj sigurnosti i obezbeđuje dostupnost javnosti u pogledu vođenja poreske politike, s obzirom da se zakon kao opšti pravni akt objavljuje i stvara jednaka prava i obaveze za sve subjekte koji se nađu u istoj poresko-pravnoj situaciji.
U odnosu na porez na dohodak građana ne postoje obavezujući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno vršiti usaglašavanje.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Uz član 1.
U tački 20) vrši se terminološko upodobljavanje sa pravnim aktom koji donosi Vlada, kojim se utvrđuje pravo na isplatu novčane naknade licu kome prestaje radni odnos u subjektu koji je u procesu racionalizacije, restrukturiranja i pripreme za privatizaciju, radi rešavanja problema viška zaposlenih, koji predstavlja pravni osnov za isplatu novčane naknade čiji iznos je izuzet od oporezivanja porezom na dohodak građana.
U tački 22) u skladu sa Uredbom o vršenju vojne obaveze („Sl. list SRJ” br. 36/94, … i 4/05 i „Sl. glasnik RS”, br. 6/07 i 86/07), kojom je uređeno novčano primanje (tzv. „vojnička plata”) lica na odsluženju vojnog roka, to primanje je izuzeto od oporezivanja porezom na dohodak građana kao primanje koje nadležni državni organi isplaćuju vojnicima. Međutim, izmenom člana 27. stav 4. te Uredbe (sa primenom od 27. januara 2007. godine), kojim je uređeno to pravo, primanja vojnika koji vojni rok služe u civilnoj službi obezbeđuje i isplaćuje organizacija, odnosno ustanova u kojoj ta lica služe vojni rok. U tom smislu predloženom izmenom u tački 22) omogućeno je da i novčano primanje lica koja služe vojni rok u civilnoj službi a koje je ostvareno od tih organizacija i ustanova (koji su isplatioci primanja) bude predmet poreskog izuzimanja.
U tački 24) vrši se pojašnjenje u smislu da se poresko izuzimanje odnosi na ona primanja poljoprivrednika koja imaju za svrhu podsticanje razvoja poljoprivrede, a čija isplata se vrši iz budžeta Republike, autonomne pokrajine i lokalne samouprave.
U tački 25) vrši se terminološko pojašnjenje norme u pogledu prava na poresko izuzimanje od oporezivanja po osnovu PDV nadoknade, u skladu sa zakonom koji uređuje porez na dodatu vrednost, koja se isplaćuje fizičkim licima – obveznicima prihoda od poljoprivrede i šumarstva na katastarski prihod, kao i nosiocima ili članovima poljoprivrednog gazdinstva.
Uz član 2.
Predlaže se brisanje člana 9a Zakona imajući u vidu da je Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o osiguranju („Sl. glasnik RS”, broj 101/07) iz 2007. godine brisan član 243g kojim je bilo propisano da fizičko lice može da ostvari pravo na novčano davanje kao naknadu iz kupoprodajne cene ostvarene prodajom kapitala putem javnog tendera, u visini od 200 evra za svaku punu godinu radnog staža lica zaposlenog u osiguravajućem društvu.
Uz član 3.
Vrši se pravno-tehničko usaglašavanje odredbe člana 12a stav 1. sa odredbom člana 101a Zakona.
Uz član 4.
Predlaže se brisanje člana 19. Zakona, kojim je uređena povoljnost za strance rezidente u vidu poreskog oslobođenja za dodatna primanja koja služe za pokriće njihovih dodatnih troškova proisteklih iz zaposlenja u Republici Srbiji, čime se ukida poresko stimulisanje u korist stranih državljana u odnosu na domaće državljane.
Naime, odredbom člana 19. Zakona propisano je poresko oslobođenje na dodatna primanja stranca rezidenta zaposlenog kod rezidentnog lica ili u stalnoj poslovnoj jedinici nerezidentnog lica, koja se odnose na pokriće njegovih dodatnih troškova proisteklih iz zaposlenja u Republici Srbiji, tako da su oslobođena poreza na zaradu u visini do 35% isplaćene zarade.
Ukazujemo da ovo oslobođenje, kao zakonsko rešenje postoji od 2001. godine, kad je donet Zakon, iz razloga jer je postojala potreba davanja poreskih olakšica u cilju stvaranja dobrih pretpostavki za dolazak što većeg broja stranih stručnjaka. Dalje postojanje ove povoljnosti, sa stanovišta motivacije i vremenskog aspekta kad je pogodnost propisana Zakonom, više nije opravdano.
Uz član 5.
Predlaže se smanjenje stope poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva sa 14% na 10%, čime se visina stope poreza na prihod od poljoprivrede i šumarstva izjednačava sa visinom stope poreza na prihod od samostalne delatnosti.
Uz član 6.
Vrši se snižavanje visine normiranih troškova koji se priznaju obvezniku – autoru, odnosno nosiocu srodnog prava, tako da se normirani troškovi za dela iz tačke 1) člana 56. Zakona u visini od 60% snižavaju na 30%, a normirani troškovi od 50% i 40% iz tač. 2) i 3) tog člana Zakona snižavaju se na 20% bruto prihoda, u cilju izjednačavanja visine fiskalnog opterećenja različitih vrsta prihoda fizičkih lica.
Uz član 7.
Novododatim članom 56a vrši se pojašnjenje u smislu da autori i nosioci srodnih prava imaju pravo da im se uz priznavanje normiranih, odnosno stvarnih troškova, ukoliko se opredele za njih umesto normiranih troškova, koje su imali pri ostvarivanju i očuvanju prihoda, priznaju i troškovi po osnovu naknada koje plaćaju za usluge autorskoj agenciji, organizaciji za zaštitu muzičkog autorskog prava i preduzećima i drugim pravnim licima ovlašćenim za prodaju i naplatu prihoda od autorskih dela, iz člana 57. stav 1. Zakona.
Uz član 8.
Vrši se smanjenje visine procentualnog iznosa (sa 50%) za koji se umanjuje bruto prihod od kapitala po osnovu dividende i udela u dobiti, za rezidente Republike, radi utvrđivanja poreske osnovice a u cilju izjednačavanja visine fiskalnog opterećenja različitih vrsta prihoda fizičkih lica, tako da oporezivi prihod čini 80% od iznosa isplaćenog (raspodeljenog) obvezniku.
Uz član 9.
Vrši se terminološko usklađivanje sa članom 3. stav 1. tačka 4) i čl. 52, 52a, 53, 54, 55, 58, 59, 87. stav 4. tačka 3) i članom 99. stav 1. tačka 2) Zakona.
Uz član 10.
Predlaže se brisanje poreskog izuzimanja kod poreza na kapitalni dobitak ostvaren od prihoda po osnovu prenosa prava, udela ili hartija od vrednosti, koji su stečeni nasleđem, u slučaju njihove prodaje, odnosno prenosa trećem licu uz naknadu od strane lica koje ih je steklo putem nasleđa (od naslednika). Na taj način se u pogledu poreskog tremana prihoda od kapitalnog dobitka izjednačavaju prihodi po osnovu prenosa uz naknadu prava, udela i hartija od vrednosti, bez obzira na pravni osnov njihovog sticanja, tj. po kome ih je prenosilac stekao (nasleđe, poklon, kupovina, i sl.).
Uz član 11.
Vrši se preciziranje načina utvrđivanja nabavne cene kod prenosa prava, udela ili hartija od vrednosti koje je obveznik stekao poklonom. Na isti način utvrđuje se nabavna cena kod prenosa prava, udela ili hartija od vrednosti stečenih nasleđem. Naime, nabavnom cenom se smatra cena po kojoj je poklonodavac, odnosno ostavilac stekao to pravo, udeo ili hartiju od vrednosti. Ukoliko se ta cena ne može utvrditi onda se uzima tržišna vrednost prava, udela ili hartije od vrednosti u momentu njihovog sticanja od strane poklonodavca, odnosno ostavioca. Ukoliko je poklonodavac, odnosno ostavilac stekao to pravo, udeo ili hartiju od vrednosti pre 24. januara 1994. godine nabavna cena utvrdiće se prema tržišnoj vrednosti tog prava, udela ili hartije od vrednosti na dan 24. januara 1994. godine.
U pogledu prenosa prava, udela ili hartija od vrednosti koje je obveznik stekao ugovorom o doživotnom izdržavanju, s obzirom da je reč o teretnom pravnom poslu, nabavna vrednost se opredeljuje prema tržišnoj vrednosti koja je uzeta ili mogla biti uzeta kao osnovica poreza na prenos apsolutnih prava u momentu sticanja, s obzirom da davalac izdržavanja ne postaje vlasnik momentom zaključenja ugovora ili nekim drugim unapred opredeljenim momentom, već je momenat sticanja opredeljen momentom delacije (smrti) primaoca izdržavanja, koji predstavlja buduću neizvesnu okolnost.
Uz član 12.
Produžava se rok sa 60 na 90 dana u kome obveznik može da realizuje nameru da uloži sredstva za rešavanje stambenog pitanja a sve kako bi ostvario pravo na poresko oslobođenje po osnovu kapitalnog dobitka. Takođe, vrši se preciziranje odredbe u smislu da je krajnji rok u okviru kog obveznik treba da uloži sredstva za rešavanje stambenog pitanja, rok od 12 meseci od dana prodaje nepokretnosti, kako bi ostvario povraćaj plaćenog poreza na kapitalni dobitak.
Uz član 13.
Izvršeno je preciziranje u smislu koje vrste prihoda fizičkog lica se smatraju ostalim prihodima, čime se stvaraju uslovi za jasno opredeljivanje poreskog tretmana prihoda fizičkih lica.
Omogućava se ostvarivanje prava na poresko oslobođenje po osnovu dokumentovane naknade troškova za službena putovanja (do visine propisanog neoporezivog iznosa za zaposlene, kod poreza na zaradu) fizičkim licima koja nisu zaposlena kod isplatioca, u slučaju kad su ta lica upućena, odnosno pozvana od strane državnog organa ili organizacije, sa pravom naknade troškova, a ta naknada se plaća iz donacije ili sredstava kojima se finansira neki projekat i sl. s obzirom da je pravo na poresko oslobođenje priznato samo u slučaju kad se isplata vrši na teret sredstava budžeta Republike.
Na osnovu usmenih i pismenih inicijativa (Ministarstva zdravlja) koje se odnose na izmenu, odnosno preciziranje tačke 4) stava 4. člana 85. Zakona, u smislu uvođenja poreskog oslobođenja za naknadu troškova po osnovu službenih putovanja licima koja nisu zaposlena kod isplatioca (troškovi prevoza, ishrane i smeštaja), a u svrhe profesionalne edukacije tih lica (sarađuju u humanitarne, zdravstvene, vaspitne, kulturne i dr. svrhe), u slučaju kad te troškove snose druga lica kod kojih ova fizička lica nisu u radnom odnosu, pri čemu ta fizička lica ne ostvaruju nikakvu naknadu, izvršena je pomenuta izmena.
Uz član 14.
Predlaže se brisanje stava 4. člana 101a Zakona, radi pravno-tehničkog usaglašavanja sa odredbama Zakona o radu („Sl. glasnik RS”, br. 24/05 i 61/05).
Uz član 15.
Vrši se terminološko upodobljavanje članova saglasno Zakonu o računovodstvu i reviziji („Sl. glasnik RS”, broj 46/06).
Uz član 16.
Poljoprivrednici koji porez plaćaju na katastarski prihod oslobađaju se plaćanja poreza za 2010. godinu. Oslobođenje po tom osnovu bilo je propisano za 2004, 2005, 2006. i 2007. godinu, a Zakonom o privremenom izuzimanju od oporezivanja porezom na dohodak građana određenih vrsta prihoda („Sl. glasnik RS”, broj 5/09) propisano je poresko izuzimanje za 2008. i 2009. godinu.
Na ovaj način daje se podsticaj za ulaganje u poljoprivredu, imajući u vidu da je katastarski prihod, kao osnovica za utvrđivanje poreza, nizak, pa prihod po tom osnovu ima malo učešće u prihodima od poreza na dohodak građana.
Dejstvo ove odredbe ide u prilog rasterećenju poljoprivrednika od ovog poreza i u stimulisanju za ulaganje u poljoprivredu.
Uz član 17.
S obzirom da se briše član 19. Zakona, prelaznom odredbom uređuje se da pravo na neoporezivi iznos po osnovu dodatnog primanja odnosi se na primanja koja su isplaćena do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Uz član 18.
Predloženo je da ovaj zakon stupi na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona nije potrebno obezbediti dodatna sredstva u Budžetu Republike.
V. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Razmatranje i donošenje Zakona po hitnom postupku, predlaže se u skladu sa članom 164. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije. Donošenje Zakona po hitnom postupku neophodno je imajući u vidu da su efekti predloženih izmena i dopuna ovog zakona ugrađeni u propis kojim se uređuju izmene budžeta za 2009. godinu. Nedonošenje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana po hitnom postupku imalo bi štetne posledice jer bi došlo do problema u funkcionisanju fiskalnog sistema u delu oporezivanja prihoda fizičkih lica, kao i u pogledu priliva budžetskih sredstava po tom osnovu, što bi se negativno odrazilo na obezbeđivanje neophodnih materijalnih sredstava i drugih uslova za finansiranje rada državnih organa i organizacija na celoj teritoriji Republike Srbije.
ODREDBE ZAKONA O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA ČIJA SE IZMENA I DOPUNA VRŠI
Član 9.
(1) Ne plaća se porez na dohodak građana na primanja ostvarena po osnovu:
1) propisa o pravima ratnih invalida;
2) roditeljskog i dečijeg dodatka;
3) naknada za tuđu pomoć i negu i naknada za telesno oštećenje;
4) naknada za vreme nezaposlenosti;
5) materijalnog obezbeđenja u skladu sa zakonom;
6) naknada iz zdravstvenog osiguranja, osim naknade zarade (plate);
7) naknada iz osiguranja imovine, izuzev naknada iz osiguranja za izmaklu korist, kao i naknada iz osiguranja lica kojima se nadoknađuje pretrpljena šteta, ukoliko ona nije nadoknađena od štetnika;
8) naknada materijalne i nematerijalne štete, izuzev naknade za izmaklu korist i naknade zarade (plate), odnosno naknade za izgubljenu zaradu (platu);
9) pomoći u slučaju smrti zaposlenog, člana njegove porodice ili penzionisanog radnika – do 41.155 dinara;
10) pomoći zbog uništenja ili oštećenja imovine usled elementarnih nepogoda ili drugih vanrednih događaja;
11) organizovane socijalne i humanitarne pomoći;
12) stipendija i kredita učenika i studenata – u mesečnom iznosu do 7.055 dinara;
13) naknade za ishranu – hranarine koju sportistima amaterima isplaćuju amaterski sportski klubovi, u skladu sa zakonom kojim se uređuje sport – u mesečnom iznosu do 5.879 dinara;
14) naknada i nagrada za rad osuđenih lica i maloletnih učinilaca krivičnih dela u kazneno-popravnim ustanovama;
15) naknada i nagrada za rad pacijenata u psihijatrijskim ustanovama;
16) naknada za rad lica u organima za sprovođenje izbora ili za popis stanovništva;
17) penzija i invalidnina koje se ostvaruju po osnovu prava iz obaveznog penzijskog i invalidskog osiguranja, odnosno vojnog osiguranja;
18) otpremnine kod odlaska u penziju – do iznosa koji je kao najniži utvrđen zakonom kojim se uređuje rad;
19) otpremnine, odnosno novčane naknade koje poslodavac isplaćuje zaposlenom za čijim je radom prestala potreba, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi – do iznosa koji je utvrđen tim zakonom;
20) jednokratne novčane naknade koja se isplaćuje licu kome prestaje radni odnos u procesu restrukturiranja preduzeća i pripreme za privatizaciju, stečaj i likvidaciju, u skladu sa Odlukom o utvrđivanju Programa za rešavanje viška zaposlenih u procesu racionalizacije, restrukturiranja i pripreme za privatizaciju („Službeni glasnik RS“, broj 64/05) – do iznosa utvrđenog tim programom, a za lica starija od 50 godina života – bez ograničenja iznosa; NOVČANE NAKNADE KOJA SE ISPLAĆUJE LICU KOME PRESTAJE RADNI ODNOS U PROCESU RACIONALIZACIJE, RESTRUKTURIRANjA I PRIPREME ZA PRIVATIZACIJU U SKLADU SA AKTOM VLADE KOJIM SE UTVRĐUJE PROGRAM ZA REŠAVANjE VIŠKA ZAPOSLENIH U PROCESU RACIONALIZACIJE, RESTRUKTURIRANjA I PRIPREME ZA PRIVATIZACIJU – DO IZNOSA UTVRĐENOG TIM PROGRAMOM, A ZA LICA STARIJA OD 50 GODINA ŽIVOTA – BEZ OGRANIČENjA IZNOSA;
21) naknada za rad hranitelja i naknada za izdržavanje korisnika u hraniteljskoj porodici;
22) naknada koje, u skladu sa propisima koji uređuju Vojsku Srbije, nadležni državni organ isplaćuje SE ISPLAĆUJU vojnicima (na služenju vojnog roka u Vojsci i u civilnoj službi), studentima vojnih akademija, učenicima srednjih vojnih škola i slušaocima škola za rezervne vojne oficire;
23) naknada koje se, u skladu sa propisima koji uređuju unutrašnje poslove, isplaćuju učenicima srednje škole unutrašnjih poslova;
24) premija, subvencija i regresa iz budžeta Republike, koji se isplaćuju na poseban namenski račun otvoren kod poslovne banke, obveznicima poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva, odnosno poljoprivrednicima, upisanim u registar poljoprivrednih gazdinstava, u skladu sa posebnim propisima; PREMIJA, SUBVENCIJA, REGRESA I DRUGIH SREDSTAVA KOJA SE U SVRHU PODSTICANjA RAZVOJA POLjOPRIVREDE, IZ BUDžETA REPUBLIKE, AUTONOMNE POKRAJINE I LOKALNE SAMOUPRAVE PLAĆAJU, ODNOSNO ISPLAĆUJU NA POSEBAN NAMENSKI RAČUN OBVEZNICIMA POREZA NA PRIHODE OD POLjOPRIVREDE I ŠUMARSTVA, ODNOSNO POLjOPRIVREDNICIMA UPISANIM U REGISTAR POLjOPRIVREDNIH GAZDINSTAVA, U SKLADU SA POSEBNIM PROPISIMA;
25) PDV nadoknade, u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost, koja se isplaćuje licima koja su obveznici poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva na katastarski prihod, saglasno zakonu kojim se uređuje porez na dodatu vrednost; PDV NADOKNADE, U SKLADU SA ZAKONOM KOJIM SE UREĐUJE POREZ NA DODATU VREDNOST, KOJA SE ISPLAĆUJE LICIMA KOJA SU OBVEZNICI POREZA NA PRIHODE OD POLjOPRIVREDE I ŠUMARSTVA NA KATASTARSKI PRIHOD, NOSIOCI ILI ČLANOVI POLjOPRIVREDNOG GAZDINSTVA;
26) nagrada učenicima i studentima ostvarenim za postignute rezultate tokom školovanja i obrazovanja, kao i osvojenih na takmičenjima u okviru obrazovnog sistema.
(2) Ostvarivanje prava na poresko oslobođenje za primanja iz stava 1. tač. 10) do 13) ovog člana bliže uređuje ministar finansija.
Član 9a
Ne plaća se porez na dohodak građana na novčano primanje po osnovu naknade iz kupoprodajne cene ostvarene prodajom kapitala u postupku privatizacije društvenog i državnog kapitala, koje se isplaćuje fizičkom licu u skladu sa zakonom u iznosu do 200 evra u dinarskoj protivvrednosti za svaku punu godinu radnog staža u subjektu privatizacije.
Član 12a
(1) Dinarski iznosi iz člana 9. stav 1. tač. 9), 12) i 13), člana 15a stav 2, člana 18. stav 1. tač. 1), 2), 4), 5), 6) i 7), člana 21a, člana 83. stav 5. tačka 1) i člana 101a st. 1, 3, 4. i 5. ČLANA 101A ST. 1, 3. I 4. ovog zakona usklađuju se godišnje stopom rasta cena na malo u kalendarskoj godini koja prethodi godini u kojoj se usklađivanje vrši, prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
(2) Usklađene dinarske iznose iz stava 1. ovog člana objavljuje Vlada.
(3) Usklađeni dinarski iznosi iz stava 1. ovog člana primenjuju se od prvog dana narednog meseca po objavljivanju tih iznosa.
Član 19.
(1) Dodatna primanja stranca rezidenta, zaposlenog kod rezidentnog lica ili u stalnoj poslovnoj jedinici nerezidentnog lica, određenoj u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dobit preduzeća, koja se odnose na pokriće njegovih dodatnih troškova proisteklih iz zaposlenja u Republici, oslobođena su poreza do visine koja ne prelazi 35% isplaćene zarade.
(2) Oslobođenje iz stava 1. ovog člana ne odnosi se na naknadu isplaćenu strancu rezidentu iz stava 1. ovog člana po osnovu pokrića troškova poreza na dohodak.
(3) Pravo na oslobođenje iz stava 1. ovog člana stranac – rezident ima:
1) ako je bio rezident druge države neposredno pre nego što je zasnovao radni odnos ili zaključio ugovor o sličnim poslovima iz člana 13. ovog zakona, na osnovu kojih ostvaruje dodatna primanja iz stava 1. ovog člana;
2) ako je postao rezident Republike isključivo iz poreskih razloga, a na osnovu radnog odnosa ili ugovora iz člana 13. ovog zakona;
3) ako mu radni odnos ili sličan posao po osnovu ugovora iz člana 13. ovog zakona ne traje duže od tri godine.
Član 28.
Stopa poreza na prihode od poljoprivrede i šumarstva iznosi 14% 10%.
Član 33.
(1) Oporezivi prihod od samostalne delatnosti je oporeziva dobit, ako ovim zakonom nije drukčije određeno.
(2) Oporeziva dobit utvrđuje se u poreskom bilansu usklađivanjem dobiti iskazane u bilansu uspeha, sačinjenom u skladu sa međunarodnim računovodstvenim standardima i propisima kojima se uređuje računovodstvo I REVIZIJA ako preduzetnik vodi dvojno knjigovodstvo, odnosno u skladu sa propisom iz člana 49. ovog zakona ako preduzetnik vodi prosto knjigovodstvo, na način utvrđen ovim zakonom.
(3) Preduzetniku – osnivaču ortačke radnje, oporeziva dobit se utvrđuje u srazmeri sa njegovim učešćem u dobiti, prema aktu o osnivanju ortačke radnje.
Član 43.
(1) Preduzetnici su dužni da vode poslovne knjige i da u njima iskazuju poslovne promene na način određen ovim zakonom.
(2) Preduzetnici vode poslovne knjige po sistemu prostog knjigovodstva, u skladu sa ovim zakonom ili po sistemu dvojnog knjigovodstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo I REVIZIJA.
(3) Preduzetnici – osnivači ortačke radnje dužni su da vode poslovne knjige po sistemu dvojnog knjigovodstva.
(4) Preduzetnici koji porez plaćaju na paušalno utvrđen prihod dužni su da vode samo poslovnu knjigu o ostvarenom prometu.
Član 43a
Poslovne knjige po sistemu dvojnog knjigovodstva preduzetnici vode u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje računovodstvo I REVIZIJA.
Član 45.
(1) Preduzetnik je dužan da poslovne knjige iz člana 44. ovog zakona vodi ažurno i uredno, tako da one obezbeđuju kontrolu ispravnosti knjiženja, čuvanja i korišćenja podataka, kao i uvid u hronologiju poslovnih promena.
(2) Knjiženje prihoda vrši se najkasnije narednog dana od dana kada je prihod ostvaren, knjiženje troškova u roku od sedam dana od dana njihovog nastanka, a ostala knjiženja u rokovima i na način određen ovim zakonom i propisima koji su doneti na osnovu njega, odnosno u skladu sa propisima koji uređuju računovodstvo I REVIZIJU.
Član 56.
Obvezniku – autoru, odnosno nosiocu srodnog prava priznaju se sledeći normirani troškovi:
1) za vajarska dela, tapiserije, umetničku keramiku, keramoplastiku, mozaik i vitraž, za umetničku fotografiju, zidno slikarstvo i slikarstvo u prostoru u tehnikama: freska, grafika, intarzija, emajl, intarzirane i emajlirane predmete, kostimografiju, modno kreatorstvo i umetničku obradu tekstila (tkani tekstil, štampani tekstil i sl.) – 60% od bruto prihoda;
2) za slikarska dela, grafička dela, industrijsko oblikovanje sa izradom modela i maketa, sitnu plastiku, radove vizuelnih komunikacija, radove u oblasti unutrašnje arhitekture i obrade fasada, oblikovanje prostora, radove na području hortikulture, vršenje umetničkog nadzora nad izvođenjem radova u oblasti unutrašnje i fasadne arhitekture, oblikovanja prostora i hortikulture sa izradom modela i maketa, umetnička rešenja za scenografiju, naučna, stručna, književna i publicistička dela, prevođenje, odnosno prevodi, muzička i kinematografska dela i restauratorska i konzervatorska dela u oblasti kulture i umetnosti, za izvođenje umetničkih dela (sviranje i pevanje, pozorišna i filmska gluma, recitovanje), snimanje filmova i idejne skice za tapiseriju i kostimografiju kad se ne izvode u materijalu – 50% od bruto prihoda;
3) za interpretaciju, odnosno izvođenje estradnih programa zabavne i narodne muzike, proizvodnju fonograma, proizvodnju videograma, proizvodnju emisije, proizvodnju baze podataka i za druga autorska i srodna prava koja nisu navedena u tač. 1) i 2) ovog člana – 40% od bruto prihoda.
OBVEZNIKU – AUTORU, ODNOSNO NOSIOCU SRODNOG PRAVA PRIZNAJU SE SLEDEĆI NORMIRANI TROŠKOVI:
ZA VAJARSKA DELA, TAPISERIJE, UMETNIČKU KERAMIKU, KERAMOPLASTIKU, MOZAIK I VITRAŽ, ZA UMETNIČKU FOTOGRAFIJU, ZIDNO SLIKARSTVO I SLIKARSTVO U PROSTORU U TEHNIKAMA: FRESKA, GRAFIKA, INTARZIJA, EMAJL, INTARZIRANE I EMAJLIRANE PREDMETE, KOSTIMOGRAFIJU, MODNO KREATORSTVO I UMETNIČKU OBRADU TEKSTILA (TKANI TEKSTIL, ŠTAMPANI TEKSTIL I SL.) – 30% OD BRUTO PRIHODA;
ZA SLIKARSKA DELA, GRAFIČKA DELA, INDUSTRIJSKO OBLIKOVANjE SA IZRADOM MODELA I MAKETA, SITNU PLASTIKU, RADOVE VIZUELNIH KOMUNIKACIJA, RADOVE U OBLASTI UNUTRAŠNjE ARHITEKTURE I OBRADE FASADA, OBLIKOVANjE PROSTORA, RADOVE NA PODRUČJU HORTIKULTURE, VRŠENjE UMETNIČKOG NADZORA NAD IZVOĐENjEM RADOVA U OBLASTI UNUTRAŠNjE I FASADNE ARHITEKTURE, OBLIKOVANjA PROSTORA I HORTIKULTURE SA IZRADOM MODELA I MAKETA, UMETNIČKA REŠENjA ZA SCENOGRAFIJU, NAUČNA, STRUČNA, KNjIŽEVNA I PUBLICISTIČKA DELA, PREVOĐENjE, ODNOSNO PREVODI, MUZIČKA I KINEMATOGRAFSKA DELA I RESTAURATORSKA I KONZERVATORSKA DELA U OBLASTI KULTURE I UMETNOSTI, ZA IZVOĐENjE UMETNIČKIH DELA (SVIRANjE I PEVANjE, POZORIŠNA I FILMSKA GLUMA, RECITOVANjE), SNIMANjE FILMOVA I IDEJNE SKICE ZA TAPISERIJU I KOSTIMOGRAFIJU KAD SE NE IZVODE U MATERIJALU, ZA INTERPRETACIJU, ODNOSNO IZVOĐENjE ESTRADNIH PROGRAMA ZABAVNE I NARODNE MUZIKE, PROIZVODNjU FONOGRAMA, PROIZVODNjU VIDEOGRAMA, PROIZVODNjU EMISIJE, PROIZVODNjU BAZE PODATAKA I ZA DRUGA AUTORSKA I SRODNA PRAVA KOJA NISU NAVEDENA U TAČKI 1) OVOG ČLANA – 20% OD BRUTO PRIHODA.
Član 63.
(1) Oporezivi prihod od kapitala čini ostvarena kamata iz člana 61. stav 1. tačka 1) ovog zakona, kao i pozitivna razlika ostvarena otuđenjem ili otkupom diskontne dužničke hartije od vrednosti iz člana 61. st. 2. i 3. ovog zakona, za period od dana sticanja do dana otuđenja ili otkupa te hartije.
(2) Oporezivi prihod od kapitala iz člana 61. stav 1. tač. 2) do 5) ovog zakona čini prihod isplaćen (raspodeljen) obvezniku, odnosno ostvaren uzimanjem iz imovine privrednog društva, kao i primanje po osnovu prava člana otvorenog investicionog fonda na srazmerni deo prihoda od investicione jedinice. Ako je primanje ostvareno u nenovčanom obliku, vrednost tog primanja se procenjuje prema uporedivoj tržišnoj vrednosti.
(3) Izuzetno od stava 2. ovog člana, oporezivi prihod od kapitala po osnovu dividendi i udela u dobiti, odnosno po osnovu prava na srazmeran deo prihoda investicione jedinice, iz člana 61. stav 1. tač. 2) i 5) ovog zakona, za rezidenta Republike čini 50% 80% bruto dividendi ili udela u dobiti isplaćenih (raspodeljenih) obvezniku, odnosno prihoda od investicione jedinice po osnovu srazmernog dela.
Član 72.
(1) Kapitalnim dobitkom smatra se prihod koji obveznik ostvari prodajom, odnosno drugim prenosom uz naknadu (u daljem tekstu: prodaja):
1) stvarnih prava na nepokretnostima;
2) trajnog prava korišćenja i prava gradnje na gradskom građevinskom zemljištu;
3) prava intelektualne svojine; AUTORSKIH PRAVA, PRAVA SRODNIH AUTORSKOM PRAVU I PRAVA INDUSTRIJSKE SVOJINE;
4) udela u imovini pravnih lica, akcija i ostalih hartija od vrednosti, osim dužničkih hartija od vrednosti;
5) investicione jedinice otkupljene od strane otvorenog investicionog fonda, saglasno zakonu koji uređuje investicione fondove;
6) investicione jedinice dobrovoljnog penzijskog fonda;
7) akumuliranih sredstava po osnovu programirane isplate sa računa člana dobrovoljnog penzijskog fonda.
(2) Izuzetno od stava 1. tačka 4) ovog člana, kapitalnim dobitkom po osnovu kuponske dužničke hartije od vrednosti smatra se onaj deo razlike u ceni koji je utvrđen na način propisan aktom iz člana 61. stav 5. ovog zakona.
(3) Kapitalnim dobitkom smatra se onaj prihod koji obveznik, kao član otvorenog, zatvorenog, odnosno privatnog investicionog fonda, ostvari kao razliku između kupovne i otkupne cene investicione jedinice, akcija, odnosno udela, saglasno zakonu koji uređuje investicione fondove.
(4) Kapitalnim dobitkom smatra se onaj deo razlike između akumuliranih sredstava povučenih jednokratnom isplatom, programiranom isplatom ili kupovinom anuiteta iz dobrovoljnog penzijskog fonda i visine uplaćenog penzijskog doprinosa.
(5) Kapitalni dobitak predstavlja razliku između prodajne cene prava, udela, odnosno hartija od vrednosti i njihove nabavne cene usklađene prema odredbama ovog zakona.
(6) Kad je razlika iz stava 2. ovog člana negativna, u pitanju je kapitalni gubitak.
(7) Obveznik koji je pravo, udeo ili hartiju od vrednosti pre prodaje držao u svom portfelju pre 24. januara 1994. godine ne ostvaruje kapitalni dobitak njihovom prodajom.
Član 72a
(1) Kapitalni dobitak se ne utvrđuje i ne oporezuje kod prenosa prava, udela ili hartija od vrednosti u sledećim slučajevima:
1) ako su stečena nasleđem;
2) ako se prenos vrši između bračnih drugova i krvnih srodnika u pravoj liniji;
3) ako se prenos vrši između razvedenih bračnih drugova, a u neposrednoj je vezi sa razvodom braka.
(2) Kapitalni dobitak se ne utvrđuje i ne oporezuje na prihod ostvaren po osnovu prenosa dužničkih hartija od vrednosti, u smislu propisa kojima je uređeno tržište hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata, čiji je izdavalac Republika, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave ili Narodna banka Srbije.
Član 75.
Ako je pravo, udeo ili hartiju od vrednosti obveznik stekao poklonom ili ugovorom o doživotnom izdržavanju, nabavnom cenom iz člana 74. stav 1. ovog zakona smatra se tržišna cena prava, udela ili hartije od vrednosti koja je uzeta ili je mogla biti uzeta kao osnovica poreza na prenos apsolutnih prava u momentu njihovog sticanja od strane obveznika.
AKO JE PRAVO, UDEO ILI HARTIJU OD VREDNOSTI OBVEZNIK STEKAO POKLONOM ILI NASLEĐEM POSLE 24. JANUARA 1994. GODINE, NABAVNOM CENOM IZ ČLANA 74. STAV 1. OVOG ZAKONA SMATRA SE CENA PO KOJOJ JE POKLONODAVAC, ODNOSNO OSTAVILAC STEKAO TO PRAVO, UDEO ILI HARTIJU OD VREDNOSTI, AKO SE NE MOŽE UTVRDITI TA CENA ONDA NjIHOVA TRŽIŠNA VREDNOST U MOMENTU STICANjA TOG PRAVA, UDELA ILI HARTIJE OD VREDNOSTI OD STRANE POKLONODAVCA, ODNOSNO OSTAVIOCA.
AKO JE OBVEZNIK IZ STAVA 1. OVOG ČLANA, PRAVO, UDEO ILI HARTIJU OD VREDNOSTI STEKAO OD POKLONODAVCA, ODNOSNO OSTAVIOCA KOJI JE TO PRAVO, UDEO ILI HARTIJU OD VREDNOSTI STEKAO PRE 24. JANUARA 1994. GODINE, NABAVNA CENA UTVRDIĆE SE PREMA TRŽIŠNOJ VREDNOSTI TOG PRAVA, UDELA ILI HARTIJE OD VREDNOSTI NA DAN 24. JANUARA 1994. GODINE.
AKO JE PRAVO, UDEO ILI HARTIJU OD VREDNOSTI OBVEZNIK STEKAO UGOVOROM O DOŽIVOTNOM IZDRŽAVANjU, NABAVNOM CENOM IZ ČLANA 74. STAV 1. OVOG ZAKONA SMATRA SE TRŽIŠNA CENA PRAVA, UDELA ILI HARTIJE OD VREDNOSTI KOJA JE UZETA ILI MOGLA BITI UZETA KAO OSNOVICA POREZA NA PRENOS APSOLUTNIH PRAVA U MOMENTU NjIHOVOG STICANjA OD STRANE OBVEZNIKA.
Član 79.
(1) Obveznik, koji sredstva ostvarena prodajom nepokretnosti u roku od 60 90 dana od dana prodaje uloži u rešavanje svog stambenog pitanja i stambenog pitanja članova svoje porodice, odnosno domaćinstva, oslobađa se poreza na ostvareni kapitalni dobitak.
(2) Obvezniku iz stava 1. ovog člana koji u roku od narednih 10 meseci sredstva ostvarena prodajom uloži za namene iz stava 1. ovog člana, izvršiće se povraćaj plaćenog poreza na kapitalni dobitak. OBVEZNIKU KOJI U ROKU OD 12 MESECI OD DANA PRODAJE NEPOKRETNOSTI, SREDSTVA OSTVARENA PRODAJOM NEPOKRETNOSTI ULOŽI ZA NAMENE IZ STAVA 1. OVOG ČLANA, IZVRŠIĆE SE POVRAĆAJ PLAĆENOG POREZA NA KAPITALNI DOBITAK.
(3) Ministar finansija bliže uređuje kriterijume za ostvarivanje prava na poresko oslobođenje iz stava 1. ovog člana.
Član 85.
(1) Ostalim prihodima u smislu ovog zakona smatraju se i drugi prihodi koji po svojoj prirodi čine dohodak fizičkog lica, a naročito:
1) prihodi po osnovu ugovora o delu;
2) prihodi po osnovu ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova zaključenih preko omladinske ili studentske zadruge sa licem do navršenih 26 godina života ako je na školovanju u ustanovama srednjeg, višeg ili visokog obrazovanja;
3) prihodi po osnovu dopunskog rada;
4) prihodi po osnovu trgovinskog zastupanja;
5) prihodi po osnovu volonterskog rada;
6) primanja članova upravnog i nadzornog odbora pravnog lica;
7) naknada poslanicima i odbornicima;
8) naknada u vezi sa izvršavanjem poslova odbrane, civilne zaštite i zaštite od elementarnih nepogoda;
9) primanja stečajnih upravnika, sudskih veštaka, sudija porotnika i sudskih tumača;
10) prihodi po osnovu prikupljanja i prodaje sekundarnih sirovina, šumskih plodova i lekovitog bilja, odnosno po osnovu prodaje drugih dobara ostvarenih obavljanjem privremenih ili povremenih delatnosti, ako nisu oporezovani kao prihodi od samostalne delatnosti u smislu ovog zakona; PRIHODI PO OSNOVU PRIKUPLjANjA I PRODAJE SEKUNDARNIH SIROVINA, PRIKUPLjANjA I PRODAJE ŠUMSKIH PLODOVA I LEKOVITOG BILjA, UZGAJANjA I PRODAJE PEČURAKA, UZGOJA I PRODAJE PČELINjEG ROJA (PČELA), UZGOJA I PRODAJE PUŽEVA, ODNOSNO PO OSNOVU PRODAJE DRUGIH DOBARA OSTVARENIH OBAVLjANjEM PRIVREMENIH ILI POVREMENIH POSLOVA, AKO NISU OPOREZOVANI KAO PRIHODI OD SAMOSTALNE DELATNOSTI, ODNOSNO KAO PRIHODI OD POLjOPRIVREDE I ŠUMARSTVA U SMISLU OVOG ZAKONA;
11) nagrade, novčane pomoći i druga besteretna davanja fizičkim licima koja nisu zaposlena kod isplatioca; NAGRADE, NOVČANE POMOĆI I DRUGA DAVANjA FIZIČKIM LICIMA KOJA NISU ZAPOSLENA KOD ISPLATIOCA, A KOJA PO SVOJOJ PRIRODI ČINE DOHODAK FIZIČKIH LICA;
12) primanja iz člana 9. ovog zakona iznad propisanih neoporezivih iznosa;
13) naknade troškova i drugi rashodi licima koja nisu zaposlena kod isplatioca;
14) svi drugi prihodi koji nisu oporezovani po drugom osnovu ili nisu izuzeti od oporezivanja ili oslobođeni plaćanja poreza po ovom zakonu.
(2) Obveznik poreza na druge prihode je fizičko lice koje ostvari prihode iz stava 1. ovog člana.
(3) Oporezivi prihod za prihode iz stava 1. ovog člana čini bruto prihod umanjen za normirane troškove u visini od 20%.
(4) Izuzetno od stava 1. tačka 13) ovog člana, porez na druge prihode ne plaća se na dokumentovane naknade troškova po osnovu službenih putovanja, najviše do iznosa tih troškova koji su izuzeti od plaćanja poreza na zarade za zaposlene po članu 18. tač. 2) do 4) ovog zakona, ako se isplata vrši fizičkim licima koja nisu zaposlena kod isplatioca, i to:
1) upućenim, odnosno pozvanim od strane državnog organa ili organizacije, sa pravom naknade troškova u skladu sa zakonom i drugim propisima; UPUĆENIM, ODNOSNO POZVANIM OD STRANE DRŽAVNOG ORGANA ILI ORGANIZACIJE, SA PRAVOM NAKNADE TROŠKOVA, NEZAVISNO OD TOGA IZ KOJIH SREDSTAVA SE VRŠI ISPLATA;
2) članovima predstavničkih i izvršnih tela Republike, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, u vezi sa vršenjem funkcije;
3) upućenim na rad u Republiku, po nalogu inostranog poslodavca, a u vezi sa delatnošću domaćeg isplatioca;
4) ako dobrovoljno, odnosno po pozivu sarađuju u humanitarnim, zdravstvenim, vaspitno-obrazovnim, kulturnim, sportskim, naučno-istraživačkim, verskim i sličnim delatnostima, sindikalnim organizacijama, privrednim komorama, političkim strankama, savezima i udruženjima, nevladinim organizacijama, kao i u drugim nedobitnim organizacijama, i ako po osnovu te saradnje ne ostvaruje naknadu za radno angažovanje. AKO DOBROVOLjNO, ODNOSNO PO POZIVU SARAĐUJU U HUMANITARNE, ZDRAVSTVENE, VASPITNO-OBRAZOVNE, KULTURNE, SPORTSKE, NAUČNO-ISTRAŽIVAČKE, VERSKE I DRUGE SVRHE, ODNOSNO SARAĐUJU U SINDIKALNIM ORGANIZACIJAMA, PRIVREDNIM KOMORAMA, POLITIČKIM STRANKAMA, SAVEZIMA I UDRUŽENjIMA, NEVLADINIM I U DRUGIM NEDOBITNIM ORGANIZACIJAMA, PRI ČEMU NE OSTVARUJU BILO KOJU DRUGU NAKNADU PO OSNOVU TE SARADNjE.
(5) Na druge prihode koje ostvari član učeničke zadruge, član omladinske ili studentske zadruge do navršenih 26 godina života ako je na školovanju u institucijama za srednje, više i visoko obrazovanje, kao i fizičko lice po osnovu prikupljanja i prodaje sekundarnih sirovina, šumskih plodova i lekovitog bilja, obračunati porez umanjuje se za 40%.
Član 101a
(1) Kod utvrđivanja osnovice poreza na zarade u smislu člana 15a stav 2. ovog zakona, zarada iz stava 1. tog člana umanjuje se za 5.938 dinara mesečno u punom iznosu za zaposlenog koji radi sa punim radnim vremenom.
(2) Za zaposlenog koji radi sa nepunim radnim vremenom, umanjenje iz stava 1. ovog člana je srazmerno radnom vremenu tog zaposlenog u odnosu na puno radno vreme.
(3) Kad zaposleni ostvaruje puno radno vreme kod dva ili više poslodavaca, umanjenje iz stava 1. ovog člana vrši svaki poslodavac srazmerno radnom vremenu kod poslodavca u odnosu na puno radno vreme, s tim što ukupno umanjenje iznosi 5.938 dinara mesečno.
(4) Kad zaposleni ostvaruje radno vreme preko punog radnog vremena kod dva ili više poslodavaca, umanjenje iz stava 1. ovog člana, vodeći računa o hronološkom redosledu zasnivanja radnog odnosa, vrše oni poslodavci kod kojih, zbirno posmatrano, zaposleni ostvaruju puno radno vreme, srazmerno radnom vremenu kod poslodavca u odnosu na puno radno vreme, s tim što ukupno umanjenje iznosi 5.938 dinara mesečno. Pri tome, poslodavac kod koga je radni odnos, prema hronološkom redosledu, presudan za puno radno vreme zaposlenog umanjenje vrši za preostali iznos do 5.938 dinara mesečno.
(5) (4) Kad zaposleni ostvaruje nepuno radno vreme kod dva ili više poslodavaca, svaki poslodavac vrši umanjenje srazmerno radnom vremenu kod poslodavca u odnosu na ukupno radno vreme, s tim što zbir umanjenja mora biti manji od 5.938 dinara mesečno, odnosno srazmerno ukupnom radnom vremenu zaposlenog u odnosu na puno radno vreme.
(6) (5) Način i postupak obračunavanja poreza na zarade iz st. 1. do 5. ST. 1. DO 4. ovog člana i dostavljanje podataka Poreskoj upravi bliže uređuje ministar finansija.