PREDLOG ZAKONA
ZA SPROVOĐENjE AMANDMANA I I II
NA USTAVNU POVELjU DRŽAVNE ZAJEDNICE SRBIJA I CRNA GORA
Član 1.
Prve neposredne izbore za poslanike Skupštine Srbije i Crne Gore raspisaće predsednik Srbije i Crne Gore narednog dana od dana raspisivanja izbora za Narodnu skupštinu Republike Srbije odnosno za Skupštinu Republike Crne Gore, tako da se oni održe istovremeno kad i izbori za Narodnu skupštinu Republike Srbije odnosno za Skupštinu Republike Crne Gore.
Član 2.
U pogledu razloga za prestanak mandata i postupka posrednog izbora poslanika Skupštine Srbije i Crne Gore primenjuju se pravila koja su važila na dan izbora delegacije države članice u Skupštinu Srbije i Crne Gore.
Član 3.
Posle verifikacije mandata poslanika Skupštine Srbije i Crne Gore izabranih na prvim neposrednim izborima u jednoj od država članica, Skupština Srbije i Crne Gore nastavlja rad do održavanja neposrednih izbora u drugoj državi članici.
Verifikacijom mandata poslanika Skupštine Srbije i Crne Gore izabranih na prvim neposrednim izborima u jednoj od država članica prestaje i mandat predsednika ili potpredsednika Skupštine Srbije i Crne Gore iz reda posredno izabranih poslanika iz te države članice.
Predsednik Srbije i Crne Gore nastavlja mandat dok, posle verifikacije mandata poslanika Skupštine Srbije i Crne Gore izabranih na neposrednim izborima u obe države članice, ne bude izabran novi predsednik Srbije i Crne Gore, osim u slučaju prestanka mandata u skladu sa članom 30. Ustavne povelje.
Ministri i zamenici ministara spoljnih poslova odnosno odbrane nastavljaju mandat dok, posle verifikacije mandata poslanika Skupštine Srbije i Crne Gore izabranih na neposrednim izborima u obe države članice, ne budu izabrani novi ministri i zamenici ministara, osim u slučaju prestanka mandata u skladu sa članom 39. Ustavne povelje.
Član 4.
Ovaj zakon usvaja se i proglašava u Skupštini Srbije i Crne Gore u istovetnom tekstu u kome su ga prethodno usvojile Narodna skupština Republike Srbije i Skupština Republike Crne Gore i stupa na snagu istovremeno sa Amandmanima I i II na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora.
O B R A Z L O Ž E Nj E
ZAKONA ZA SPROVOĐENjE AMANDMANA I I II NA USTAVNU POVELjU DRŽAVNE ZAJEDNICE SRBIJA I CRNA GORA
Radi sprovođenja Amandmana I i II na Ustavnu povelju državne zajednice Srbija i Crna Gora neophodno je usvojiti Zakon za sprovođenje Amandmana radi određivanja pravnog okvira u kojima će amandmani biti sprovedeni. Osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 67. Ustavne povelje.
Odredbom člana 1. Predloga zakona uređuje se raspisivanje neposrednih izbora za poslanike Skupštine Srbije i Crne Gore. Za raspisivanje neposrednih izbora nadležan je predsednik Srbije i Crne Gore, saglasno članu 26. alineji 8. Ustavne povelje. Budući da je, Amandmanom I na Ustavnu povelju, održavanje izbora za poslanike Skupštine Srbije i Crne Gore vezano za održavanje izbora za republičke skupštine, to i predsednik Srbije i Crne Gore neposredne izbore raspisuje narednog dana po raspisivanju izbora za Narodnu skupštinu Republike Srbije odnosno Skupštinu Republike Crne Gore, i to tako da se oni održe istovremeno sa izborima za Narodnu skupštinu Republike Srbije odnosno za Skupštinu Republike Crne Gore.
Delegacije obe države članice u postojećem sazivu Skupštine Srbije i Crne Gore nastaviće rad do održavanja neposrednih izbora u svakoj od država članica, što stvara mogućnost da pojedinim posredno izabranim poslanicima mandat prestane pre održavanja neposrednih izbora. Stoga je, u članu 2. Predloga zakona propisano da se, u pogledu prestanka mandata i posrednog izbora novih poslanika, u Republici Srbiji primenjuju pravila Zakona o izboru poslanika u Skupštinu Srbije i Crne Gore (kojim je bio uređen posredni izbor poslanika), a u Republici Crnoj Gori ( važeći Zakon o posrednom izboru poslanika u Skupštinu Srbije i Crne Gore.
Prema Amandmanu I na Ustavnu povelju, neposredni izbori za poslanike Srbije i Crne Gore održaće se odvojeno u svakoj od država članica (istovremeno sa izborima za njihove skupštine). Usled toga, Skupština Srbije i Crne Gore neko vreme može imati sastav u kojem su poslanici izabrani na dva različita načina: iz jedne države članice na neposrednim izborima, a iz druge države članice na posrednim izborima (to je slučaj sa državom članicom koja kasnije održi neposredne izbore). Stoga se određuje da posle verifikacije mandata poslanika Skupštine Srbije i Crne Gore izabranih na prvim neposrednim izborima u jednoj od država članica ( Skupština Srbije i Crne Gore legitimno nastavlja rad do održavanja neposrednih izbora u drugoj državi članici (član 3. stav 1).
Iz Skupštine Srbije i Crne Gore proizlaze institucije predsednika Srbije i Crne Gore i ministara. Predlogom zakona, u članu 3. st. 3. i 4, predviđa se da se novi predsednik Srbije i Crne Gore i novi ministri izaberu kad se verifikuju mandati neposredno izabranih poslanika iz one države članice koja je docnije održala neposredne izbore za skupštinu (praktično, kad ceo skupštinski saziv bude neposredno izabran).