PREDLOG ZAKONA
O ZADUŽIVANJU REPUBLIKE SRBIJE KOD KOMERCIJALNE BANKE A.D. BEOGRAD ZA POTREBE KUPOVINE ZGRADE AEROINŽENJERINGA I IZVOĐENJE NEOPHODNIH RADOVA NA OBJEKTU ZA POTREBE SMEŠTAJA PRVOG OSNOVNOG SUDA U BEOGRADU
Član 1.
Republika Srbija zadužiće se kod Komercijalne banke a.d. Beograd (u daljem tekstu: banka), u iznosu od 13 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja kredita u tečaj, za potrebe kupovine zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu.
Član 2.
Zaduživanje iz člana 1. ovog zakona izvršiće se zaključivanjem ugovora o dugoročnom kreditu između Republike Srbije, kao zajmoprimca i banke, kao zajmodavca, u iznosu od 13 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja kredita u tečaj.
Član 3.
Ugovor iz člana 2. ovog zakona sadržaće obavezno sledeće elemente:
1) kamatna stopa jednaka zbiru šestomesečne referentne kamatne stope za zaduživanje u evrima (EURIBOR) i fiksne kamatne marže od 4,20 %;
2) troškovi obrade i puštanja kredita u tečaj u visini od 0,5 % od iznosa kredita;
3) period otplate kredita u trajanju od 60 meseci, uključujući period mirovanja otplate od 12 meseci, računajući od dana puštanja prve tranše kredita u tečaj, kredit se otplaćuje polugodišnje;
4) kamata se obračunava konformnom metodom na osnovu kalendarskog broja dana u mesecu i godine od 365/366 dana;
5) pravo zajmoprimca na prevremenu otplatu kredita bez plaćanja naknade zajmodavcu.
Vlada će, u roku od 30 dana od dana zaključivanja ugovora, dostaviti ugovore Narodnoj skupštini, radi informisanja.
Član 4.
Sredstva pribavljena od banke na osnovu ugovora iz člana 2. ovog zakona koristiće se za kupovinu zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na sanaciji i adaptaciji objekta za potrebe Prvog osnovnog suda u Beogradu.
Član 5.
Sredstva za izmirivanje obaveza po osnovu ugovora iz člana 2. ovog zakona obezbeđivaće se u budžetu Republike Srbije.
Republika Srbija obezbeđivaće sredstva iz stava 1. ovog člana u budžetu za tekuću godinu za izmirenje dospelih obaveza, u skladu sa odredbama ugovora.
Član 6.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
O B R A Z L O Ž E NJ E
USTAVNI OSNOV
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u odredbi člana 97. tačka 15. Ustava Republike Srbije, prema kojoj Republika Srbija uređuje i obezbeđuje finansiranje ostvarivanja prava i dužnosti Republike Srbije, utvrđenih Ustavom i zakonom. Istovremeno član 5. stav 2. Zakona o javnom dugu („Službeni glasnik RS”, br. 61/0, 107/09 i 78/11) propisuje da Narodna skupština Republike Srbije odlučuje o zaduživanju Republike putem uzimanja dugoročnih kredita.
RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA
Razlozi za donošenje zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Komercijalne banke a.d. Beograd u iznosu od 13 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja kredita u tečaj, za potrebe kupovine zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu, sadržani su u članu 5. stav 2. Zakona o javnom dugu („Službeni glasnik RS”, br. 61/05, 107/09 i 78/11) i članu 3. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2011. godinu („Službeni glasnik RS”, br. 101/10 i 78/11).
Naime, članom 5. stav 2. Zakona o javnom dugu propisano je da Narodna skupština Republike Srbije odlučuje o zaduživanju Republike putem uzimanja dugoročnih kredita.
Članom 3. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2010. godinu predviđeno je da će Republika Srbija u 2011. godini odobriti projektne i programske zajmove, između ostalog, i za kupovinu zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na sanaciji i adaptaciji objekta za potrebe Prvog osnovnog suda u Beogradu u iznosu u dinarima od 1.331.200.000,00 dinara, odnosno u iznosu u originalnoj valuti od 13.000.000 evra.
Vlada je 24. februara 2011. godine donela Zaključak o pribavljanju u državnu svojinu predmetne zgrade za potrebe Ministarstva pravde – za smeštaj Prvog osnovnog suda u Beogradu.
Vlada je, u cilju pribavljanja finansijskih sredstava potrebnih za finansiranje budžetskog deficita, donela Zaključak 05 Broj: 404-8322/2011-1 od 3. novembra 2011. godine, kojim je ovlastila Ministarstvo pravde, da, u ime i za račun Vlade, sprovede pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva, na osnovu člana 24. stav 1. tačka 4) Zakona o javnim nabavkama, javne nabavke finansijske usluge – dugoročnog kredita kod poslovne banke za kupovinu zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu.
Istovremeno, Vlada je na napred navedenoj sednici donela Odluku o pokretanju postupka javne nabavke finansijskih usluga – kredita kod poslovne banake za potrebe kupovine zgrade Aeroinženjeringa i izvođenja neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu 05 Broj: 404-8320/2011-1 i Rešenje o obrazovanju komisije za javnu nabavku finansijske usluge – dugoročnog kredita kod poslovne banke za kupovinu zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu 05 Broj: 02-8321/2011-1.
Javna nabavka sprovedena je primenom pregovaračkog postupka bez objavljivanja javnog poziva, shodno odredbi člana 24. stav 1. tačka 4. Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik RS”, broj 116/08).
Tokom sprovođenja postupka javne nabavke utvrđeno je da je Komercijalna banka a.d. Beograd podnela najpovoljniju ponudu.
Na osnovu Izveštaja komisije za javnu nabavku finansijskih usluga kredita za javnu nabavku finansijske usluge u pregovaračkom postupku bez objavljivanja javnog poziva na osnovu člana 24. stav 1. tačka 4) Zakona o javnim nabavkama – dugoročni kredit kod poslovne banke za kupovinu zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu, redni broj 5 (pet), Vlada je na sednici od 25. novembra 2011. godine donela Odluku o izboru najpovoljnije ponude u postupku javne nabavke finansijske usluge – dugoročnog kredita kod poslovne banke za kupovinu zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu (u daljem tekstu: Odluka).
Odlukom je kao najpovoljnija, odabrana ponuda Komercijalne banke a.d. Beograd.
Najpovoljnija ponuda je odabrana primenom kriterijuma najniže ponuđene cene, koja je izražena kroz efektivnu kamatnu stopu, i jednaka je zbiru šestomesečne referentne kamatne stope za valutu evro (EURIBOR), fiksne kamatne marže od 4,20 % i provizije od 0,5 %.
Takođe, prilikom sprovođenja postupka javne nabavke utvrđeni su i sledeći bitni elementi ugovora o kreditu:
period otplate kredita u trajanju od 5 godina, uključujući period mirovanja otplate od 12 meseci;
polugodišnja otplata kredita;
pravo zajmoprimca na prevremenu otplatu kredita bez plaćanja naknade;
kamata se obračunava konformnom metodom na osnovu kalendarskog broja dana u mesecu i godine od 365/366 dana;
III. OBJAŠNJENJE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENJA
Odredbom člana 1. Predloga zakona predviđa se zaduživanje Republike Srbije u iznosu od 13 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja kredita u tečaj za potrebe kupovine zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu.
Odredbom člana 2. Predloga zakona propisuje se na koji način i u kojim iznosima će se izvršiti zaduživanje Republike Srbije kod Komercijalne banke a.d. Beograd.
Odredbom člana 3. Predloga zakona propisuju se uslovi pod kojima će se izvršiti zaduživanje Republike Srbije kod Komercijalne banke a.d. Beograd. Odredbom člana 4. Predloga zakona propisuje se za koje namene će se koristiti sredstva pribavljena zaduživanjem Republike Srbije.
Odredbom člana 5. Predloga zakona propisuje se da se sredstva za izmirivanje obaveza po osnovu ugovora koji će se zaključiti sa Komercijalnom bankom a.d. Beograd obezbeđuju u budžetu Republike Srbije.
Odredbom člana 6. Predloga zakona uređuje se stupanje na snagu ovog zakona.
IV. PROCENA IZNOSA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENJE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona obezbeđivaće se sredstva u budžetu Republike Srbije.
V. RAZLOZI ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU
Razlozi za donošenje ovog zakona po hitnom postupku, saglasno članu 167. Poslovnika Narodne skupštine („Službeni glasnik RS”, br. 52/10 i 13/11), proizlaze iz činjenice da je zaključivanje ugovora o kreditu, u cilju obezbeđivanja potrebnih novčanih sredstava za finansiranje ostvarivanja nadležnosti Republike Srbije, uslovljeno stupanjem na snagu ovog zakona.
VI. RAZLOZI ZA STUPANJE NA SNAGU ZAKONA PRE OSMOG DANA OD DANA OBJAVLJIVANJA
Razlozi za stupanje na snagu ovog zakona pre osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”, saglasno članu 196. stav 4. Ustava Republike Srbije, proizlaze iz činjenice da je zaključivanje ugovora o kreditu neophodno u najkraćem mogućem roku, kako Ministarstvo pravde ne bi dospelo u docnju sa posledicom jednostranog raskida Ugovora od strane Preduzeća Aeroinženjering d.o.o. u stečaju. Jednostranim raskidom Ugovora bila bi naneta nenadoknadiva šteta Republici Srbiji i Prvom osnovnom sudu u Beogradu, koji je po broju predmeta i obimu posla najveći osnovni sud u mreži sudova Republike Srbije.
IZJAVA O USKLAĐENOSTI PROPISA SA PROPISIMA EVROPSKE UNIJE
1. Ovlašćeni predlagač propisa –Vlada
Obrađivač: Ministarstvo finansija
2. Naziv propisa
PREDLOG ZAKONA O ZADUŽIVANJU REPUBLIKE SRBIJE KOD KOMERCIJALNE BANKE A.D. BEOGRAD ZA POTREBE KUPOVINE ZGRADE AEROINŽENJERINGA I IZVOĐENJE NEOPHODNIH RADOVA NA OBJEKTU ZA POTREBE SMEŠTAJA PRVOG OSNOVNOG SUDA U BEOGRADU
DRAFT LAW DUE TO BORROWING OF REPUBLIC OF SERBIA FROM KOMERCIJALNA BANKA AD BEOGRAD FOR THE PURCHASE OF THE BUILDING OF AEROINŽENJERING AND CONSTRUCTIONAL WORKS NECESSARY FOR ACCOMMODATION FACILITY FOR THE FIRST BASIC COURT IN BELGRADE
3. Usklađenost propisa sa odredbama Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica, sa jedne strane, i Republike Srbije sa druge strane („Službeni glasnik RS”, broj 83/08) (u daljem tekstu: Sporazum), odnosno sa odredbama Prelaznog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima između Evropske zajednice, sa jedne strane, i Republike Srbije, sa druge strane („Službeni glasnik RS”, broj 83/08) (u daljem tekstu: Prelazni sporazum)
a) Odredba Sporazuma i Prelaznog sporazuma koja se odnose na normativnu saržinu propisa
Nema
b) Prelazni rok za usklađivanje zakonodavstva prema odredbama Sporazuma i Prelaznog sporazuma
Nema
v) Ocena ispunjenosti obaveze koje proizlaze iz navedene odredbe Sporazuma i Prelaznog sporazuma
Nema
g) Razlozi za delimično ispunjavanje, odnosno neispunjavanje obaveza koje proizlaze iz navedene odredbe Sporazuma i Prelaznog sporazuma
Nema
d) Veza sa Nacionalnim programom za integraciju Republike Srbije u Evropsku uniju
Nema
4. Usklađenost propisa sa propisima Evropske unije
a) Navođenje primarnih izvora prava EU i usklađenost sa njima
Čl. 34-37 Ugovora o funkcionisanju EU – nema
Čl. 49 Ugovora o funkcionisanju EU – nema
Čl. 114. Ugovora o funkcionisanju EU- nema
b) Navođenje sekundarnih izvora prava EU i usklađenost sa njima
Direktiva Saveta 95/59/EZ – nema
Direktiva Evropskog parlamenta i Saveta 2001/37/EZ – nema
Direktiva Saveta 2010/12/EZ – nema
v) Navođenje ostalih izvora prava EU i usklađenst sa njima
Nema
g) Razlozi za delimičnu usklađenost, odnosno neusklađenost
Nema
d) Rok u kojem je predviđeno postizanje potpune usklađenosti propisa sa propisima Evropske unije
Nema
Rok u kojem je predviđeno postizanje potpune usklađenosti propisa sa propisima Evropske unije je najkasnije do sticanja statusa punopravnog člana.
Nema
5. Ukoliko ne postoje odgovarajući propisi Evropske unije sa kojima je potrebno obezbediti usklađenost treba konstatovati tu činjenicu. U ovom slučaju nije potrebno popunjavati Tabelu usklađenosti propisa.
6. Da li su prethodno navedeni izvori prava EU prevedeni na srpski jezik?
Ne
7. Da li je propis preveden na neki službeni jezik EU?
Ne
8. Učešće konsultanata u izradi propisa i njihovo mišljenje o usklađenosti?
U izradi Predloga zakona nisu učestvovali konsultanti.